Čím dál ztrátovější. Kraj a město do pardubického letiště vloží dalších 20 milionů

Letiště Pardubice. Zdroj: Facebook.com - Pardubice airport - letiště PardubiceLetiště Pardubice. Zdroj: Facebook.com - Pardubice airport - letiště Pardubice

Provozovatel civilní části letiště skončil za loňský rok ve ztrátě 41,4 milionu korun.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel 2

Vypadá to, že reprezentanti Východočeského kraje byli v jižních Čechách na tématické exkurzi s názvem „Jak vyhodit co nejvíce veřejných peněz do vzduchu“. Je vidět, že se učili od mistrů.

218

Spíš obráceně ne? V Pcich to takhle úspěšně vedou už asi 10 let a v Budejkach s tou komedií začli až nedávno..

Anonymus

Uz dost tehle statnich financnich vyhazovani penez! Vsichni vime, kdo pracuje na pozicich jako jednatel reditel nebo namestek v tehle firnach. Uplne zbytecni vxzirkove. Jeste si pamatuji na bxvalou reditelku pardubickeho letiste, ktera tp tam tunelovala neskutecne.
Bud letiste zavrit nebo zprivatizovat.

Pavel Toušovský

Já z něj létám. A mám ho rád. 20 mio kraj plus město kapka v moři.

Pikenin

tvl…argument hodný génia

mexeee

Využijte část financí na přejmenování na Praha – Východ a lidé přibudou, spousta letišť má v názvu město do jehož centra se dostanete za více jak hodinu…

Szony

Když už tak Praha-Pardubice.

Zdeněk

Spíše Praha-venkov

Vlastik

Když vyrabim výrobek, který mi přináší ztrátu, co udělám? Buď jej okamžitě přestanu vyrábět nebo zvýším jeho cenu tak, aby byl ziskový. A mocná ruka trhu ukáže jestli bude ještě prodejný. A co na ztrátu letiště říkají akcionáři?

Hans1979

Akcionář je Město Pardubice a Pardubický kraj… zázemí a dráha krom odletové haly je Armády ČR..
Pozemek před halou je města a on něj je aktuálně docela zájem

Šejdr

Akcionáři sami sebe zahnali do kouta, protože kdyby to teď utnuli a přestali sypat desítky milionů, tak by se voliči začali ptát, proč kraj a město utratily obrovské peníze za neúspěšný projekt, zatímco ve stejné době se městu začal hroutit starý most a kraji chybí peníze na VHD.

Náhodný Kolemjdoucí

Možná se čeká, až se ve městě nebo v kraji obmění politická reprezentace, aby to mohli v klidu odpískat?
Staré vedení a druhý partner se před svými voliči vymluví, že to mělo smysl, ale ti noví to předčasně ukončili. A ti noví zase obviní ty staré, že to byla díra na peníze.

Šejdr

To by přicházelo v úvahu, kdyby tam dlouhodobě vládly 2-3 strany. Jenže skutečnost je taková, že v Pardubicích aktuálně vládnou ANO, socani a 4 místní sdružení, v minulém volebním období tam byla i ODS a TOP09. Na kraji dlouhodobě vládnou socani, ODS, TOP09, STAN a regionální sdružení, takže v opozici jsou jen babišovci a Piráti. Jinak řečeno – v podstatě jsou pod tím podepsaní všichni kromě Pirátů a SPD a v případě kraje ještě ANO. Dost málo hlasů na to, aby se dala očekávat silnější interakce proti dalšímu dosypu pro letiště.

jkjk

Typické utopené náklady. Bohužel firmy vlastněné státem a samosprávami na ně často berou ohled, čímž ovšem celý problém jen zhoršují.

Anonymus

Bohuzel ve statnich firmach tohle nefunguje. Protom za ty penize by se mohlx opravovat a stavet nove vzdelavaci instituce, nemocnice, skolky atd. Ty se musi sice taky dotovat nekdy, ale neni to vyhazovani penez jako u letiste

Filip

A to že je to služba pro lidi Vás nenapadlo? Autobusy také kraj dotuje, proč by neměl i letiště? Pro kraj i město je navíc letiště mnohem užitečnější než třeba autobusy – podpora turistického ruchu (linkou z ALC létá mnoho španělů do východních Čech, linka do Londýna v tom bývala ještě lepší). Zároveň letiště priležitostně využívají i firmy z okolí – např. Foxconn. Přítomnost mezinárodního letiště výrazně pomáhá regionu s rozvojem průmyslu. Do budoucna bude linek jen přibývat. Letišti se spolupráce s Ryanairem daří, jak se ukazuje dlouhodobě. Viz co řekla paní refionální ředitelka RYR, při zahájení linky do Girony.… Číst vice »

Hans1979

Největší expert na Pardubice AirPort Air Traveller 😝😝
To jsou zas příspěvky
Ty cestuješ leda tak prstem po mapě

Dav

On je ted krizovy menedžer v Praze…

Hans1979

To asi jo, a vypomáhá s tříděním zavazadel

Špína za nehty

To je divné. Nedávno tu někteří psali, jak je tohle letiště důležité, protože oni si třeba umí představit, že by raději z Černého Mostu jeli sem než na Ruzyň. A celkově východní Čechy prej potřebují vlastní mezinárodní letiště. Ty davy zahraničních turistů mířící do Lázní Bohdaneč by to měli z Prahy daleko.

Roman

To bude nejspíš stejná skupina lidí, co nechtějí někde rušit lokalku co vozí vzduch, protože by tam někdy rádi s kolem – jo a potenciál!

SaulGoodman

Jako lowcost alternativu Prahy si to představit dokážu, letěl jsem odtamtud s Wizzem do Lvova a bylo to slušně obsazené. Pendolinem z Prahy úplně v pohodě, komfortní spojení.

Nicméně je teda pravda, že služby na tom letišti byly naprosto tragické, jediný otevřený obchod byl nějaký scam stánek s kabelkama a nevkusnýma suvenýrama. A arogantnější a neschopnější security jsem ještě nezažil. Zdatně konkurovali slovenským celníkům na pozemní hranici.

Pacicka

Ovšem to by se muselo jmenovat Praha-Pardubice…

Vesper

Základní potíž je že letiště v Česku nespolupracují, ale místo toho si konkurují. Určitě by nebylo od věci do Pardubic odklonit pár linek z přetížené Ruzyně, ale to by právě vyžadovalo tu spolupráci.

PeDazOl

A na čem by měli spolupracovat, když jsou vůči sobě konkurenční? .-)

Vesper

No právě to je to, že tu chybí nějaká Správa Civilních Letišť, která by je zastřešovala a sdružovala. Stejně jako je ŘSD nebo SŽ. A ne že si bude každý hrát na svém písečku.

PeDazOl

Já bych řekl, že potřebujete zastřešit vy. Nebudu psát kde. 🙂 Každé z letišť je samostatné, nemá žádné centrální řízení natož paralelu k ŘSD nebo SŽ. Lapidárně ale řečeno, vznik x samostatných letišť v pidizemi jakou je Česko je snad ještě větší zhovadilost placená z veřejných peněz, než disfunkční dálníční síť nebo síť železniční….

jardaVi

Podivná to konkurence státu a kraje ze stejného daňového balíku.

Roman

Jakože mi nějaké plánovací komise/uliční výbor rozhodne, že můj let skončí radši v Pardubicích/Varech, že jsou to taky hezky města?

Nějaký ty noční koupacky lety možná, ale to by ty letiště musely mít nějaký dobrý navazujíci shuttly a infeastrukturu na tu noc i pro cestující… Ne že mi tam tak maximálně dá někdo vlašák a 2 rohlíky z pojízdný Jednoty.

Jiří Kocurek

Ten shuttle snad jednině jako bus. Může dokonce vysazovat lidi po cestě a spálí se přitom výrazně méně paliva. V noci se dostane z/do Prahy za hodinu a něco, čekání na kurfy do 5 minut.

Šejdr

Dokud se do Pardubic létalo z Ruska, jezdil přímý bus od letiště do Prahy. Vystoupili z letadla, nasedli do busu a vysedli v Praze.

Jiří Kocurek

Fajn, železnice mezi Kolínem a Prahou je přetížená, takže pojedete do Mělníka.

Jano

Tak takto to v letectve nefunguje. Je zřejmé ,že vám chýba elementárna predstava o svete leteckej dopravy.

Apex

Nemáte pravdu a z tohoto pohledu chybí elementární představa vám. Jednotné řízení a administraci letišť mají v mnoha zemích, včetně EU, kde jsou to třeba ES, FI, SE, NO. Jakkoliv přispívající „Vesper“ dostal hodně mínusů, tak myslím, že neprávem. Princip samotný totiž není zcela špatně a otázka je, zda by takový systém spíše českým letištím neprospěl. Jen se obávám, že je to neprůchodné a každý hned začne poukazovat na to, jak fungovala ČSL… Navíc by asi největší brzdou byli regionální politici… nepatřila by jim zajímavá hračka.

Skippy

Jak jsete prisel na to, ze Ruzyne je pretizena?

Michal M

Asi že tam jedna handlingová firma nestíhá vykládat kufry 🙂

Air Traveller

tak v tomhle pravdu castecne ma.

pred covidem praha v letnich mesicich na hranici kapacit byla.

po covidu to castecne vyresilo valecne tazeni putina a nasledny zakaz letu.

nicmene trend rustu poctu cestujicich celkem jasne ukazuje, ze na predcovidovych cislech bude praha za chvili tak jako tak.

Caracas

To by jako nějaký státem vytvožený a placený odkláněcí úřad rozhodoval o tom, která lety kterých leteckých společností mohou létat do města a které musí do polí s bramborami? Letecké společnosti chtějí létat do Prahy, protože jejich cestující chtějí létat do Prahy. Takhle jednoduché to je. Ruzyně zatím přetížená není. A až jednou přetížená bude, existuje mnohem účinnější nástroj k omezení provozu na Ruzyni. Tím nástrojem je zvýšení rozdílu v letištních poplatcích mezi Ruzyní a sekundárními letišti. Překvapuje a děsí mne, kolik lidí už zase vidí řešení jakéhokoliv problému v zavádění dalších a dalších regulací. Strašné…

Tonda Sehnal

Ne, prosím jen to ne… S pardubickým letištěm mám ty nejhorší zkušenosti z těch českých letišť. Pokud o něj není zájem, je to zcela oprávněné.

Anonymus

Dobry napad. Za pokid by to stalo. Hlavne zrisit refitele regionalnich letistm stacil by jeden jediny v praze a bylo by.

Air Traveller

“Dodala, že rozmýšlejí čísla a jsou otevření další diskuzi a případné spolupráci s Pardubicemi s tím, že se nabízejí lety do Londýna, Dublinu nebo jiných velkých evropských měst, například v Polsku.”

—- eufemismus pro “no, pokud budou nulove poplatky a jeste nam zaplati neco navrch, tak mozna nekam budeme litat?”

czhunter

Ono je zákeřné, kdo je tady vlastně ten „zákazník“ (kterému se skrze letiště poskytuje podpora přerozdělená z veřejných zdrojů).

Někdo by si mohl myslet, že to má být cestující, ale ona je to spíš ta letecká společnost.

Gunduľ neubiješ

Já bych si přál GDN, kdyz uz to musí být v Polsku….

Jirka

V článku je chyba ohledně počtu odbavených cestujících, vloni Pardubice odbavily více cestujících než předloni – 2022 cca 80 tisíc, 2023 uváděných 123 tisíc, avšak ztráta tento rok byla větší.

HOLTOA

…to je tak když se neudělá pořádný byznys plán. A financují se nesmysly!

vjkm

Pro začátek by to chtělo možná zaměstnávat inženýry a ne manažery rozvoje a marketingu, i když chápu, že marketéři musejí hýčkat politiky aby vysosali nějaké ty dotace.

Herold

Jaké konkrétně inženýry máte na mysli?

nechápající

Asi myslel ekonomy a logistiky a ne pouhé tlučhuby – teoretiky.

Hasler

Co je špatně na tom, že regionální letiště má šéfa rozvoje a marketnigu?

nechápající

Když to bude odborník, za kterým budou vidět pozitivní výsledky hospodaření a nebude to pouhá trafika pro neschopného politika, pak jistě nic.

Gyfas

Špatné by na tom nebylo nic, kdyby to byl někdo schopný. Ne Mária Luticová…

Twix

Já jsem myslel že manažer rozvoje a marketingu má zpravidla právě ten inženýrský titul, tak moc nevím kteří inženýři jsou ti správní…

Jan

My na to máme, je to prioritách. Krajské volby za dveřmi…

Jenda

Z Pardubic už jsem letěl, kam se dalo. Alicante, Girona, před válkou ještě Kyjev a Oděsa. Z pravého pražského břehu je pro mě pohodlné dojet přímo před terminál a zaparkovat, než se kodrcat se dvěma přestupy přes Prahu (samozřejmě v Praze můžu taky zaparkovat, ale minimálně za 2k na týden). Z parkoviště ke gatu za 5 minut, to samé opačným směrem. Věřím, že spousta lidí, obzvlášť mimopražských, by to viděla stejně. Bohužel ale o existenci toho letiště vědí fakt jen Pardubičáci a pak nadšenci. Kdykoliv před někým zmíním, že jsem letěl z Pardubic, tak se diví, že máme v ČR… Číst vice »

J.K.

Jako kdyby v Pardubicích překročili vlastní stín a pojmenovali to Praha – East už dávno, tak myslím že tam Ryan klidně bude něco bázovat…

Michal M

Prague Far East. No chápu že si dotují z veřejných rozpočtů různá letiště v zastrčených regionech (kam pak lítá Ryan s minimálními náklady), ale jestli to má zapotřebí zrovna Hradubicko, to si teda opravdu nejsem jistý…

Jan

Leda tak s vlečkou od koridoru a jízdní dobou 50-60 min do Prahy…

Jiří Kocurek

Já vám nevím, ale LKPR má obří čísla i bez té vlečky z koridoru. Používá ji teda k návozu paliva, ale to je tak všecko.

Air Traveller

Bazovat … jenom proto, ze se ti bude nejak jmenovat? 😀

Apex

Pominu-li, že báze v PED není reálná, ale kdyby se o tom snad teoreticky uvažovalo, tak se obávám, že by to v PED znamenalo jen prohloubení ztráty… Podmínky, jak finanční, tak provozní, které RYR požaduje, nejsou v možnostech takto malého letiště. Navíc nevidím, jaké destinace by se mohly létat, na jedno letadlo denně potřebujete v průměru 3 rotace, tj. 21 rotací týdně, což znamená kolem 7500 cestujících týdně.

Michal M

Hm, na Pražské letiště myslím taky jezdí socka a taxíky a většina lidí ten transfer zdárně přežívá – ale jestli je teda jednodušší jet 100 km autem po dálnici do Pardubic, tak samozřejmě gegen Gusto keinen Disputat.

Jiří Kocurek

Pokud jede odněkud z „kilometr k D11“, tak je to hodinka dvacet i natankováním. Což je možná kratší než překodrcat Prahu.

Air Traveller

prahu mate od d11 prekodrcanou (mimospicku) za 40 minut. ve spicce za hodku.

nicmene ta zabajena rekonstrukce casti prazskeho okruhu v okoli barandova s temi dojezdovymi casi asi pekne zamicha.

Hasler

Nejde jen o vzdálenost, ale taky o cenu a časy odletů. My třeba letos na dovolenou letíme z Pardubic do Girony a zpátky letíme z Barcelony do Prahy. Z Pardubic proto, že na stejný termín to bylo za půlku oproti Praze, Letí to o hoďku později takže se malinko víc vyspím a časově to z ČM/DP/HP vychází docela na podobno, když do toho člověk započte pasovku atp.. Zpátky za letíme už do Prahy protože z Girony to letí 5:50 kdežto z BCN až v půl jedenáctý, a kupodivu je to i levnější než do PED. Ono není potřeba za lidi… Číst vice »

Michal M

Ok, takhle to dává smysl. K vydělávání jsou zásdaní objemy a ty se jim nějak nedaří…

A zajímal by mě názor nějakého experta na rizika sdílení letiště s armádou – na první pohled to vypadalo jako dobrý nápad (velké věci financuje někdo jinej), ale zase je tam naprostá priorita armády, která se s civilním provozem moc nemaže (viz loňská odstávka).

Apex

Smíšený civilně – vojenský provoz není nic neobvyklého a naopak to může fungovat velmi dobře. Pro zajištění bezpečnosti jsou zpracována pravidla jak v rámci Evropy, tak ICAO, takže z provozního hlediska jsou postupy jasné a funkční. Co se odstávky letiště kvůli opravě dráhy týče, pokud to situace vyžaduje, tak k ní musí občas přistoupit na každém letišti a pokud je to letiště s jednou drahou, tak jiná varianta není.

Info

do Barcelony žádná pásová kontrola není přece

Tomasek

Souhlas..

Info

Pardubáci

Info

z Pardubic létě celá republika ale jen sexto nikde nepíše a statistiky ale lítají od Chebu po Břeclav, Ostravu, Liberec a Děčín protože je zájezd last minutě vyjde levnější a nejí jich málo těch lidí.

nechápající

A nemohlo by aspoň v době dovolených větší využívání českých „venkovských“ mezinárodních letišť třeba i poněkud omezit problémy, které pak vznikají při odbavování zavazadel v Ruzyni?
Nepochopil jsem třeba, proč byly v podstatě na začátku sezóny zrušeny avizované charterové lety z/do Českých Budějovic, aby pak přesně v té době nastal průšvih se zavazadly v Ruzyni – to nikdo nedokázal včas vyhodnotit, co takové přesuny odletů a příletů cestujících mohou způsobit?

Air Traveller

nenapadlo vas , ze chartery z budejovic se zrusily proste proto, ze nebyl zajem?

jak by budejovice mohly pomoci ruzyni? jako ze by turisti jezdili z prahy do budejovic?

ten konec nechapu vubec – jako ze tvrdite, ze za peoblemy v praze muze zruseni letu z cb?

Martas

Úplně jednoduchý, kufry pošlete nějakým DPD (nebo kdo dokáže dovézt těžkou zásilku) do Budějovic na letiště, letadlo odstartuje z Prahy s mezipřistáním v Budějovicích, kde ty kufry naloží a odletí do se do dovolenkové destinace. Zpátky stejný průběh, takže na kufru nebudete mít jen visačku z letiště, ale i nálepku přepravní společnosti 🙂

nechápající

Jde o to, kdo ten zájemneměl a proč: já myslím, že vina je hlavně na straně cestovních kanceláří a nenažreaných manažerů ruzyňského letiště, kteří cestovkám kývnou na cokoli a nezajímá je, že to letiště nezvládne – kdyby cestovkám rovnou řekli „ano, ale jen za těchto podmínek a za takovou cenu“, tak by se asi ten útěk z ČB nekonal a i o Pardubice by byl zájem větší. A pokud jde o problémy v Praze, ti původně budějovičtí cestující patrně přibyli právě do Prahy, kde s odbavením odletů mělo údajně problémy 9 letů, takže nemalý podíl na přečerpání celkové kapacity ty… Číst vice »

Air Traveller

Uff … tak tohle je opravdu velkolepe 🙂

Ale ne, jste opet a stale zcela mimo.

nechápající

A to v čem? Bývaly doby, kdy ČSA měly svůj hlavní odbavovací „terminál“ v centru Prahy a dopravu do Ruzyně zajišťovaly samy (autobusy), a ČSD zase smluvně zajišťovaly dopravu leteckých cestujících v případech, kdy letadla musela z nějakých závažných důvodů končit lety v jiné než původně plánované destinaci. Netvrdím, že dnes by ještě taková řešení mohla a musela běžně fungovat, na druhou stranu si ale klidně dovedu představit zájezd se základním srazem účastníků někde v Praze a odletem třeba právě z ČB s tím, že doprava z Prahy do ČB (i zpět) bude součástí zájezdu (v ceně) a zajistí ji… Číst vice »

Air Traveller

Ve vsi ucte, vy jste upadl na hlavu?

Jako ze by prazaci jeli 2-3 hodiny autobusem do ceskych budejovic a pak teprve leteli do destinace?

To myslite vazne , nebo si fakt delate legraci?

Proc by to delali?

nechápající

Vidím, že jste těžký zabedněněc, jehož jedinou devizou je vlastní teorie podsouvat jiným: to snad (podle vás) létají z ČB výhradně osoby bydlící jedině v ČB (a snad ještě v blízkém okolí) a z Prahy pouze a jen Pražáci? A odkud tedy létají ostatní a jak se na ta „svá“ letiště dostanou? A navíc: to snad nikdo z ČR nelétá na dovolenou třeba z Bratislavy, Vídně, Berlína či polských letišť, kam to má třeba ještě mnohem dál než do ČB? Poptávku do značné míry určuje nabídka, a záleží proto hodně na tom, jak s tímto faktem umějí CK a „venkovská“… Číst vice »

Air Traveller

No, to sice leta, ale jak to souvisi s tim, ze byste ty lidi hnal do prahy, aby pak jeli do ceskych budejovic?

lidi co to maj bliz do cb, nez do prahy, vam nepojedou do prqhy, aby pak jeli do cb.

a lidi co to maj bliz do prahy, nepojedou do cb uz tuplem

ne, nic to neprevysuje. ono totiz to, co vymýšlíte, je totiz naprosta konina.

nechápající

A vás nenapadá, že to vše lze při dobré organizaci klidně zařídit i tak, že lze přistoupit i cestou (včetně i až letiště v ČB)? Zkrátka to bude něco jako let s mezipřistáním, jehož první část povede po zemi – a ti cestou přistupující jen nebudou mít pohodlí čekárny v Praze před odjezdem.

Gunduľ neubiješ

Bývaly doby, kdy se jezdilo na koni nebo v kočáře, nebo chodilo pěšky. A trvaly mnohem déle než ona šílenost z ČSA….

Air Traveller

Napovim .. myslite si, ze ti ceskobudejovicaci, kteri si nekoupili zájezd z CB, si ho koupili z prahy a v poctu 1800 lidi (coz je cca tech 9 letu) tam zpudobili nekolikadenni kolaps?

premyslejte.

nechápající

Přemýšlím – a zjišťuji, že asi neumíte pořádně číst, když mi podsouváte něco, co jsem nikde nenapsal.

Air Traveller

no, vy jste zacal davat souvislost mezi zrusenych devet letu z CB a devet letadel s problemem se zavazadly v Praze, ne ja 🙂

nechápající

Ale nikde jsem netvrdil, že postižení byli právě ti českébudějovičtí cestující, ale jen to, že zbytečně přitížili kapacitu (zejména) ruzyňského letiště

Air Traveller

😀 ted jste me pobavil 🙂

kde jsem proboha psal, ze postizeni byli zeocna ti z budejovic?

ja se vam celou dobu smazim vysvetlit, ze to, ze se zrusilo 9 letu z cb, vubec nijak neovlivnilo provoz na ruzyni, natoz aby zpusobilo problemy s kufry.

prezdivku jste si vybral vskutku trefne

nechápající

Pravdu máte v tom, že jsem hloupě napsal „postižení“ místo „vinní“, ale jinak nemám důvod nic měnit.

Jiří Kocurek

Problém je vždycky se žárovkou namontovanou, nikoliv se žárovkou v krabici. Nelze ale tvrdit, že ta v krabici by po namontování nepraskla.

Totiž nelze tvrdit, že po přesměrování letů do ČB/Pardubic, by problém s kufry nenastal. (Nemusel by, ale prostě nevíme)

Michal M

Matláš dohromady dvě nesouvisející věci…