Letectví Letiště

Ztráta pardubického letiště může přesáhnout 40 milionů korun, kraj chce za uzavření náhradu škody od státu

Boeing 737-800 společnosti Ryanair přistává v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice
Boeing 737-800 společnosti Ryanair přistává v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice

Ztráta společnosti East Bohemian Airport (EBA) letos může přesáhnout 40 milionů korun, téměř dvojnásobek plánu. Uvedl to v tiskové zprávě Pardubický kraj, který je třetinovým vlastníkem společnosti provozující pardubické letiště.

Podle původního plánu mělo letiště letos prodělat 24,5 milionu korun. Letiště potýkající se dlouhodobě se slabým zájmem aerolinek o lety z Pardubic ale od vyhlášení nouzového stavu nesmělo ani žádné lety s cestujícími přijímat.

„Po dohodě jsme uložili úkol zpracovat detailní srovnání přímých zvýšených nákladů či výpadků v souvislosti s pandemií koronaviru. To jsou prostředky, které bychom následně mohli nárokovat na státu. Krizový zákon jasně mluví o tom, že pokud stát něco nařídí právnickým či fyzickým osobám, tak by měl tyto způsobené náklady či ztráty kompenzovat. Je však prokazatelně nutné oddělit ztráty běžného provozu a ty, které způsobila pandemie,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Už dříve akcionáři EBA (dvě třetiny patří Pardubicím) schválili přesun části prostředků zaplacených na navýšení základního kapitálu do provozní části namísto investic. Na provozu zatím EBA letos prodělala 16,5 milionu korun.

„Podmínili jsme to však přípravou výhledu hospodaření v několika variantách a doložením kroků, které byly společností učiněny pro získání nových obchodních příležitostí. Reálný výsledek hospodaření letošního roku počítá se ztrátou přesahující 40 milionů korun. Proti tomu máme finanční plán na letošní rok, který počítal se ztrátou 24,5 milionu korun. Z plánované ztráty činí 15 milionů korun odpisy,“ dodal Netolický.

Podle náměstka pro dopravu Michala Kortyše je v Pardubicích potvrzeno obnovení provozu Ryanairu do Alicante a SkyUp do Kyjeva. „Probíhají jednání s dalšími společnostmi z Ruska, Ukrajiny, ale i Evropy. Některé nabídky, které byly podmíněny vysokou dotací v řádu desítek milionů korun ročně, již byly představenstvem odmítnuty,“ uvedl Kortyš. Deník Zdopravy.cz informoval tento týden o zájmu Wizz Air o linky na Ukrajinu.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Čekal bych, že poplatky za Ruslan nahradí několik B737. Takže s tím množstvím pravidelných letů by ten výpadek příjmů měl být minimální. 🙂

Petr Juchelka EBA

Kdyby to nebyly humanitární lety organizované AČR, tak by to byla pravda.

Vlastimil Kocurek

Nejstrašnější jsou ty řeči hejtmana, který káže o tom ,co by měl dělat stát. Ono je to nemoc všech hejtmanů. Prostě sleduji zpráva každý den, ale ještě jsem od žádného hejtmana neslyšel nikdy něco pozitivního racionálního. Další, který by chtěl podojit stát.

Tanner

Naprosto zbytečné letiště ať si to kraj zatáhne že sveho

Mýval

zrovna pardubice teoreticky potenciál mají.
Jako sekundární letiště k Praze…

bohyn

Zajímavé, že jsou letecké společnosti tak slepé a přitom Pardubice se tak snaží 😀

Analytik

Nejlépe by bylo letiště zavřít – stejně je zbytečné.

Čápisko

Pardubice tu ztrátu zatáhnou, teď vydělaly balík na prodeji hokejového klubu. 😀

Spálená tlumivka

Tak určitě, tady jsou peníze na všechno. 500 mega na fotbalový stadion, 500+ mega na hokej (35 mega ročně po dobu minimálně 15 let + výstavba nové haly s ledovou plochou), 140 mega na přestavbu automatických mlýnů… Proti tomu je 40 mega jen plivnutí.
Jen si nejsem jistý, jestli městu zbudou peníze taky na položky, které nejsou mediálně populární a voliče moc nezajímají. Třeba MHD.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO