ZSSK zruší své jediné komerční vlaky. Spoje mezi Bratislavou a Košicemi pojedou o 44 minut déle
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách ZSSK. Foto: ZSSK
Změna přinese zavedení hodinového taktu.
Změna přinese zavedení hodinového taktu.
Tak jsem napsal mnoho komentářů ve prospěch rychlejšího spojení pro lidi z Košic, a dostal jsem hodně mínusů. ca 100. Shrnu to: Tak ve skutečnosti by šlo střídat v taktu jeden velmi rychlý vlak s minimen zastávek, a jeden zastávkový, tedy s přestupem do ČR v Púchově, SPokojenost by byla na obou stranách. Na základě takových odpovědí jako, že většina lidí tím bude jezdit, i když to bude pomalé, že snad čas koncových bodů v dopravě nehraje hlavní roli, navrhuji: Pokud to tedy platí, udělejte si z toho 7 nebo 9 hodinový vlak, však jak píšete, zákazník vlastně pojede, i… Číst vice »
Ale jo, klidně ať jsou tři vrstvy („pendolino“, Ex, R), klidně ať těch vrstev je i 10 a každá bude mít o zastávku méně a jezdí v intervalu metra. Myslím, že pak budou všichni nejspokojenější. Chápete, na co narážím? 🙂 … Podívejte, myslím, že nikdo netvrdí, že je skvělé, že se ruší IC, ale říkají, že lepší mít Ex v hodinovém taktu, než dvouhodinovém s občasným doplněním IC. Ale to není to, na co většina naráží… většina naráží na tu vaši paranoidní posedlost s „za každou cenu“ minimalizací cestovní doby mezi počátečním a koncovým uzlem 🙂
Ano jako jeden z mála lidí v ČR jsem studoval velmi podrobně zákaznické přístupy, a chci je za každou cenu prosazovat. Také znám geografii Slovenska, a tak 300.000 aglomerace je pro mne více než 75 tsícová Žilina. Problém je v tom, že vy uvádíte, že je jedno jak rychlé to je, protože lidé tím budou jezdit stejně. Ale neznáte poptávku, kdyby kvalita byla vyšší. Např. by tam mohla být sleva a rozšíření 1. třídy, etc., tedy pro cestující z Košic. Ty rychlé vlaky by ale skutečně neměly mít 100% slevu na jízdném, nanejvýš 50 %. A protože Slovensko znám, navrhoval… Číst vice »
P. S. Je rozdíl, jestli je rozdíl mezi vlaky 4:45 vs 5:20, nebo 4:45 a 7, 9 nebo 10 hodin 🙂
Proto jsem chtěl ,aby se stlačil u toho rychlého vlaku čas ještě více, na alespoň 4:25 nebo ještě míně, aby ten vlak nepauzíroval zbytečně na nádražích. Záleží také ale na tom, jak dlouho se na těch nádražích stojí. Když nastupuji v Linci do Vídně, čeká tam cca sto lidí, ale je to fofr, prostě vlak za dvě minuty jede dál. Cestující už si na to zvykli, v aplikaci mají dobře najité místo na peróně, a s minimální odchylkou. Pokud ale bude nastupovat vozíčkář, předpokládám, že se to protáhne. Jde také o to, že ten čas doposud mohl být tak velký,… Číst vice »
za mne coby pravidelneho cestujiciho na trati ZA-KE bych prosil za zachovani jednoho paru IC zastavujiciho co nejmene, tedy idealne jen KE, PP, ZA, TN, BA (ponechaneho v komercnim rezimu) – idealne pak zhruba v poloze soucasneho Videnaku = IC44/45
Už je to vybavené. Budú dva zrýchlené Expresy, ráno cca 05.30 z KE aj BA naraz a poobede z BA o 15.30 a z KE o 17.30, ktoré vynechajú ešte malé menšie stanice a vlak pôjde cca 5 hodín, skoro dnes ako IC. Tieto dva páry Ex budú zrejme povinne miestenkové. Včera sa to veľmi riešilo, bola spoločná tlačovka MD SR a ZSSK, takže tlak zabral, i keď to bude trocha mimo
systém. Vlastne aj vlk sýty, ak koza celá.
Viď info v tlačovej správe ZSSK:
https://www.zssk.sk/aktuality/prvykrat-v-historii-budu-vlaky-medzi-bratislavou-a-kosicami-premavat-kazdu-hodinu/
Podle mě by stálo za to zavést alespoň jeden spoj se soupravou složenou z platzkart taženou sergejem. Cestující by si užívali vůni dvoutaktního motoru, čaj ze samovaru a na některých perónech by třeba i zakoupili korbáčky a borovičku. Dalo by se to inzerovat jako zážitková jízda po transslovenské magistrále.
Madrid – Barcelona – 621 km – 2:30h – od 19€ (Ouigo), 29€ (Renfe) Paríž – Marseille – 775 km – 3:11h – od 16€ (Ouigo) Varšava – Gdaňsk – 323 km – 2:39h – 27€/3:10h – 16€ Bratislava – Košice – 443 km – 5:26h – 18€ A takto si tu žijeme. Vlaky zadarmo, pokrivený trh, nekonečné rekonštrukcie, rozpadnuté koridory, a minister s hlavou v oblakoch. Možno je to porovnanie nezmyselné, rozumiem, že sa nedá porovnávať trh SK a FR, ale aspoň 160 + 200 v tuneloch a na rovných úsekoch by snáď malo byť na tepnu cez všetky… Číst vice »
A teď si vezměte, že mnoho lidí z ČR argumentuje tím, jak budou jízdenky na vlaky VRT drahé a jak si je nebude moci skoro nikdo dovolit. 🤣
Jak je výše napsáno, ty ceny VRT jsou od. Například Barcelona – Madrid se dostanete na 19 EUR možná tak při nákupu X měsíců dopředu bez možnosti refundace, odjezdu v 5 ráno a jen s malým kufrem – větší kufr je v ceně jen u nejdražších vlaků Renfe AVE, u ostatních je za příplatek. Kupoval jsem měsíc a půl dopředu u Avlo a nejlevnější cena ze všech tří dopravců bylo 39 EUR za osobu + 10 EUR příplatek za velký kufr, možnost refundace by byla za příplatek dalších 8 EUR. Výjimkou nejsou ani ceny nad 100 EUR za osobu. Takže… Číst vice »
Mně je to jasné, ale zase tak nedostupné ty vlaky nebudou. Letenky si člověk kupuje taky několik měsíců dopředu.
Kdo mnoho lidí ?? Vy a u vás v rodině ?? My vůbec nevíme, jak drahé budou, do té doby se musí naše ekonomika i platy posunout úplně někde jinde, jinak by se to už nemuselo ani stavět. To je mimo vaše představy, svět doslova letí dopředu, a jestli si představuje budoucnost jako nějakou prolongaci současnosti, tak potěš Pán Bůh. Naše hodpodářství se současnou směšnou odvětvovou strukturou a nejnižším podílem VŠ vzdělaných lidí v Evropě by bylo úplně smeteno.
No jo, ale je tam kouzelní nic neříkající slovo od..
Vzhledem k tomu, že IC stejně v Púchově nestavěly, tak se pro průměrného českého cestujícího (rozuměj cestujícího na relaci ČR-východ SR) situace se zvýšenou frekvencí spíš zlepší. Záleží na tom, jak bude postavený grafikon, ale v průměru by to zlepšení v návaznosti být mělo.
Ne, toto jsou pořád takové ty železničářské pohledy , vlakem necestuje nějaký „abstraktní průměrný cestující“, ale třeba nemocný starý člověk z Košic do Bratislavy, pro kterého je zcela limitní, že v tom vlaku nebude déle než 4 hodiny + něco málo, JINAK VŮBEC NEPOJEDE. a kterému není jedno, že to trčí na zastávkách po cestě na nádražích, nebo i před, když není volná trať. Čili je nutné stáhnout tu dobu na 4 hodiny a tomu to ostatní podřídit. První zastávka z BA na pár místech až na východním Slovensku. Takže co se týče taktu, v jedné hodině ten váš zastávkový… Číst vice »
Prosím Vás a ten starý nemocný člověk jezdící mezi Košicemi a Bratislavou, který ve vlaku vydrží 4 hodin a 5 hodin již ne, to nejsou již poměrně značně pozohýbané podmínky, aby to vyšlo právě na ten Váš případ? 🙂 Ne, skutečně kvůli Vašemu vymyšlenému příběhu není nutné stáhnout za každou cenu dobu na 4 hodiny a vše ostatní tomu podřídit. Podstatné (a ani já si nedovolím říct nutné) je maximalizace užitku pro většinu. A je více než pravděpodobné, že k tomu nyní dochází 🙂
Tak si z toho udělejte 7 hodinový vlak, „stádní většina“ bude spokojena i tak.
Jako průměrný cestující z Brna můžu říci že nastavování v Púchově je úplně k ničemu….
Souhlasím, pro mě.byl zaklad v Bratislavě přestup na IC
To je ale proto, že dosud nebyl obnoven přestup v Hranicích mezi Ex2 a R8.
Mě jako cestujícímu z Prahy do Tater je zase úplně k ničemu celé Brno :-).
Cestovný čas IC bola v podstate jediná pridaná hodnota oproti Ex, aj to vo veľmi kolísavej kvalite kvôli meškaniam. Inak sa okrem ceny ničím nelíši od vlakov ktoré ZSSK nasadzujú na expresy. ZSSK nemá žiaden vlak typu ČD Pendolino, kde komfort a servis mohol cestujúci vnímať ako vyšší level a teda že za svoje peniaze dostal prémiový produkt. Ak za cenu IC lístka 24,90 BA-KE v 2.triede (silné dni a časy, čo je väčšina) je možné ísť v 1. triede Ex (25 eur) s tými istými službami, a zároveň značná časť populácie má možnosť cestovať zadarmo v Ex, tak skupina… Číst vice »
Zásadná pridaná hodnota IC je že je povinne miestenkový a nejazdia s nimi zadarmisti + bistro vozeň je radený takmer vždy. Každý kto s ním jazdí vie aká je kultúra cestovania v IC a ako to vyzerá v piatok a nedeľu poobede v expresoch (ako v indii)
Potom je na tom ale smutné to, že namiesto atribútov, ktoré mali IC vlaky charakterizovať ako vlajkovú loď ZSSK, sa IC vlaky stali symbolom toho ako mohlo cestovanie z Bratislavy do Košíc vyzerať, keby nebolo zadarmo.
Asi jak píšete, IC má nějakou uroveň narozdíl od tatranů ktere jsou pomalé a přeplněné…
Pořád odvolávávní na poptávku, poptávka závisí na kvalitě nabídky. My totiž vůbec nevíme, kolik lidé tím necestuje např. proto, že ta nabídka 6 hodinového vlaku pro ně už není vhodná. Prostě takovou cestu by nevydrželi ze zdrav. či jiných důvodů. Píšete plno zbytečných úvah, prioritou a cílem by mělo být nabídnout obyvatelům Košic rychlejší vlaky do Bratislavy a ostaní ase tomu musí přizpůsobit. Tzv. cílové řešení. Tzn. takové vlaky budou dotované, a pokud vaše železnice má málo vlaků, tak už dávno si je měla pořídit, alespoň pro tuto páteřní trať. Váš komentář je jen z desítek komentářů, PROČ TO NEJDE.… Číst vice »
Ono nie je problém s jednotkami pre IC, problémom je kto by ich zaplatil, lebo ZSSK nemá na to peniaze. Viem si predstaviť, že by tam premávali súpravy Stadler Giruno, a zabezpečovali by spojenie Košíc s Viedňou v dvojhodinovom takte, bolo by potrebné zakúpiť asi 9 kusov. Pokiaľ by boli vybavené bistrom/reštauráciou a nejakým detským vozňom, mohli by sa stať prémiovými vlakmi. Ak by sme uvažovali úsporne, jazdili by v štvorhodinovom takte. Zastávky by boli Košice – Poprad – Žilina – Trnava – Bratislava – Wien……
Je zajímavé, že na IC520-525 – s výjimkou IC 44 a 45 do Vídně – byla vždy turnusovaná řada 350 s tím, že Vectron na tomto elitním vlaku být nikdy nemůže, protože řada 350 je už účetně odepsaná a jedině s ní vychází ekonomika těmto vlakům, jezdícím na komerční riziko – no a najednou BUM – ruší se to:-)
Myslím, že ZSSK by měl převzít ÖBB, mají to blízko a pak by se doprava určitě zlepšila.
A Českou republiku by měla vzít pod ochranu ( Protektorát ) Německá spolková republika. Už se to jednou osvědčilo. (ironie)
Já bych zavedl Rakousko-Uhersko. Tehdy se postavilo železnic nejvíc!
Bohužel, Češi si sami příliš vládnout neumějí….
Prosím nezevšeobecňujete své osobní nedostatky. Děkuji.
Tyto osobní nedostatky se v globálu proměňují do celkové situace, která není příznivá. Máte pocit, že už nemáme v dopravě co dohánět?
Opravdu si myslíte, že je ideální vládnutí: jedna vláda něco zavede, druhá to zruší a zavede něco úplně jiného, třetí zavede opět to, co druhá zrušila a zruší to co druhá zavedla atd.? Př. Jedna vláda zavede 2. penzijní pilíř – další ho zruší a vymyslí EET bez domluvy s opozicí, další vláda zruší EET a mění trochu jinak opět penze, což je sice důležité, ale s opozicí se nedomluví, tedy za rok až, jak se obávám, neboť z mého pohledu je to katastrofa, vyhraje Babiš, bude znovu EET (což je snad jediné od Babiše, co mělo smysl) a penze… Číst vice »
To by sme tu zrejme mali aj VRT už postavené a ďalšie by sa stavali. Bola by to nutnosť ako v iných veľkých Európskych krajinách.
… dálniční síť by byla taky dávno hotová. Jen teda nevím, jestli by běžely JE Dukovany, Temelín, Mochovce a Paks.
…to by byla možná cesta, jak z toho marastu všude kolem ven.
>Myslím, že ZSSK by měl převzít ÖBB
Chcete Rakušáky vyhnat z vlaků? 🙂
Za mě jednoznačně pozitivní zpráva. Čistý hodinový takt na trati 180, no konečně! Ne každý jede až do/z Blavy a uvnitř té tratě je to absolutně jasné zlepšení. Pro cesty do Bratislavy bych si dovolil podotkonout, že je asi dost rozdíl mezi vatou v jízdních dobách u IC a Ex. IC měly nějaké nižší jednotky minut na celé trase, to se to pak opticky dosahuje rekordů… Buď za cenu zpoždění nebo „pokosení všeho kolem“. Rozumná JD v současném stavu tratě by byla někde kolem 5 hodin, takže fakticky to prodloužení je tak necelá půlhodina. A konečně: Předpokládám (doufám), že zastavení… Číst vice »
Nemôže teraz prísť nejaká (žltá) konkurencia aby zaviedla takýto priamy spoj? Ak je to naozaj taká žiadaná služba, ušetriť tých 40m, určite nebudú jazdiť naprázdno. Ak to nie je žiadaná služba, tak nemáme za čím plakať.
Tento dotaz musíte směřovat na Slovenské ministerstvo dopravy. Pokud si to dobře pamatuji tak tento orgán se bráni jakékoliv konkurenci na slovenské železnici.
Žlutá konkurence byla vypráskaná z „cigánské“ a pochybuji, že kterákoliv ze stran má zájem (i když z naprosto rozdílných důvodů) tento pokus opakovat.
Fico vypráskal ze Slovenska bohatého majitele ESETu, tak už by na Slovensku mělo být líp… proč není?
Ani nie ministerstvo ale súdruh Danko zo SNS.
Omlouvám se, nemohl jsem si vzpomenout na jeho jméno
Vlaky zadarmo sú výmyslom súdruha Fica a nevpustenie zadarmistov do súkromných vlakov je nápad Kapitána.
Príčinou absencie súkromníkov BA – KE nie sú samotní zadarmisti, ale ich nevpustenie do súkromných vlakov.
Raz konkurencia príde, až v budúcnosti nejaká vláda zruší cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov. Dovtedy nemá šancu.
Už aby to bylo
Tak jasně, zvýšíme daně místo toho aby zrušili cestování zadax. Win-Win…
Dane a mnohé ďalšie poplatky zvyšuje Fico preto, aby mohol dôchodcov podplácať 13.dochodkami a aby jeho kamaráti mohli ďalej beztrestne rozkrádať štátny + EÚ rozpočet.
Že se divíte… Na rychlou vrstvu teď ministerstvo poptává letadla. A v závazku!
Prumerna rychlost pod 88kmh, je to silene, pritom kolem Puchova se postavily mosty a tunely. Vi tady nekdo jak je na tom zeleznice v useku Blava – Zilina – Kosice? Jsou tam nekoridorove casti s velkymi oblouky, nebo se trat rozpada? A co ETCS?
Jezdím kolem občas autem a spíš bych řekl, že se rozpadá.
Průměr skoro 90 je na té trati až neuvěřitelný, když tam jsou (za Žilinou) úseky s traťovou rychlostí 90 i méně…
BA – ZI je to už zmodernizované na 160 a s ETCS, dál je to jak před 50 lety, včetně elmech zabzař ve většině stanic.
Blava – Žilina je skoro v celém úseku 160, dál je to rozpadající se s rychlostmi 90-120, většinou 100
Plus teď nově dva zmodernizované úseky na 160 kolem Popradu.
Ale ta V = 160 km/h tam bude až s ETCS, zatím Vmax = 120 km/h.
Pekne spočítané, ale ten vlak stojí na zastávkach dokopy 30 minút (podľa grafikonu), lebo ich má 15, čo má samozrejme zásadný vplyv na priemernú rýchlosť.
Právě, a je komické, že takový vlak je považován za expres
No děkuji já když jedu do Košic tak jsem tím vždy jezdil. Opět budu jezdit nacpaným tatranem
To je taky nápad, pojmenovat vlak po popradským samos@ru…
No, nejsem si jist co bylo dříve, jestli vlak nebo jméno piva. Navíc se myslím již velmi dlouho v Popradu nedělá, před lety bylo sice v Tatrách nějakou dobu k dostání, ale bylo polské…
Aktuálně funguje v PP minipivovar Tatras a to je opravdu jiné kafe… tedy pivo. Doporučuji vyzkoušet prakticky cokoliv z jejich pestré nabídky.
Jednička je nacpaná taky?
Chápu, mám to stejně. Jizda přecpaným opoždeným a vymetacím tatranem není nic extra…
No tak vzhledem k tomu, že bude jezdit 2x častěji, tak pravděpodobně tolik nacpaný nebude 🙂
Super, jediný způsob jak v SK civilizovaně cestovat a oni to zruší…
To ale také v Košicích si musejí představitel města umět vynutit na státu kratší spojení a neposlouchat ty železničářské ….. my to tady nespravíme. A nebo jsou tam v politických funkcích lidé, kteří ještě nikdy nejeli vlakem, a nyní mají limuzínu s řidičem, a nebudou se proto s tímto problémem zabývat. A železničáři jim rádi vysvětlí, že to jinak nejde, protože 1. – 10. Některé popisuji v jiných komentech. Že to jinak nejde, je v podstatě jakési jádro věci na České i Slovensk železnici, a ještě tady bude mnoho uražených, že jsem to napsal,
„a nyní mají limuzínu s řidičem“
To by v tom byl čert! Každý problém na železnici se dá svalit na auta a na řidiče #mynic!
Tak hlavni problem je, ze tretina cestujicich na slovensku muze jezdit bez placeni jizdneho, coz se na tyhle spoje nevztahuje. Vysledek je, ze tatrany jezdi v nektere dny tak preplnene, ze si neni kam stoupnout, a IC se pro ztratovost zrusi, aby se misto nich dotovala letadla.
Ano a kupodivu se to týká zejména voličů Fica.
Tak samozrejme. Jen to ukazuje tu totalni neschopnost jeho lidi. Vubec tady nechci vyzdvihovat naseho Babise, ze by byl o moc lepsi, ale preci jen v tehle konkretni veci ty sve volice podplatil trochu chytreji. Slevy nechal platit ve verejne doprave obecne, navic je urcite velky rozdil, zda lide plati 75% slevu, nebo jestli jezdi „zadarmo“. Za prve ta alespon nejaka platba dava lidem vedet, ze ta sluzba skutecne neco stoji a ze to treba neni malo a za druhe, kdyz prijdou jinak smyslejici politici, snaz se jim bude zvedat platba ze 75% na standardnich 50, nez z nuly na… Číst vice »
Tak jestli je Babiš v něčem opravdu špička, tak je to právě podplácení. O tom žádná.
Dobrý deň, aj tu je možné riešenie, všetky expresné vlaky zaviesť ako povinne miestenkové!
Kapitán už raz vytiahol IC z hrobu a asi to urobí znova.
Zarobiť si však na seba nevedia a do VVZ sa nehodia.
Mnoho železničářských řečí, jen tady mnozí zapomínají, že těmi vlaky jezdí lidé, a že je to takové utrpení Boží, sedět 5 hodin ve vlaku. Podstatná je rychlost mezi koncovými stanicemi, tady se probírá všechno jiné.
Při provozu Regiojetu na této trase a nasazení vlaků IC ZSSK, dopravce ZSSK tvrdil, že je v zisku, nyní se ruší, protože jsou dlouhodobě ztrátové. Druhou věcí je, že pokud v rychlících mohli cestovat určité skupiny zdarma, tak to mohlo znamenat, že část cestujících používá vlaky nižší kategorie. K tomu si připočtěte covid, který omezil část pracovních cest, vyšší ceny energie, které zvýšili náklady a předpokládám, že ochota platit za lepší službu (čas, pohodlí) zase taková není. Navíc soupravy využíjí v dotované dopravě.
Ztrátovost bych v tomto případě úplně vyloučil, přednostní je, že lidé z Košic se vůbec dostanou do svého hlavního města, v nějakém normálním čase.
U nás při 75% slevě byly náhrady v desítkách milionů, to pro stát, který hospodaří v miliardách je v podstatě 0,01., blíží se to nule, zatímco lidem to pomáhá. Stát prošustroval zrušením superhrubí mzdy 100 miliard, doslova je vyhodil oknem, tak tady se budem bavit o směšných částkách. Pořád si uvědomujte, že stát hospodaří v jiné dimenzi, a zajímaví ztráty a přínosy se dějí od 20 miliard nahoru.
Nepleťte si to se svou peněženkou, nebo s hospodařením vaší vesnice či okresného města, v těch je jiná situace.
Lenže IC ZSSK stratové vždy boli a sú. Množstvo substrátu ochotné ho platiť ceny bez zliav je žalostne nízke a neuživí ich.
Ty vlaky jsou plně, protože s nimi třetina Slovenska jezdí ‚zadarmo‘.
Ale to mně vůbec neděsí, jen ať zadarmo jezdí. když u nás klesly ceny soc. skup. na 25%, náhrady byly jen v milionech. kdežto stát dovede prohospodařit miliardy. Musíte uvažovat v miliardách. Když vy máte v peněžence 1,- stát mám miliardu.
Naklady babisoslev byly v miliardach
To jste četl kde? Skuteční částky byly zveřejněny právě na těchto stránkách zdopravy.
Poudím se to najít.
Rychlost mezi koncovými stanicemi je podstatná jen do té míry, kolik činí podíl reálných a potenciálních cestujících právě mezi koncovými stanicemi.
No a to je právě ten největší nesmysl. To pak znamená vůbec problém dostupnosti Košic neřešit. To je to jak to nejde.
Ale vy neznáte počet potenciálních cestujících , ten naroste teprve když nabídka bude přijatelná, tzn. 4 hodiny, bez zbytečného stání v mnoha stanicích. Mě by z toho přímo trefilo, když bych jel z Košic do Bratislavy a vlak pauzíroval v Žilině 10minut na nádraží. Bral bych to jako neúctu k lidem, kteří jedou celou trasu.
IC aj Ex zastavujú kade-tade práve preto, že substrát aj kade-tade vy-/na-stupuje. Predstava, ze 100% substrátu cestuje z BA do KE či opačne je veeeeeeľmi ďaleko od pravdy.
Podstatné je to, kolik tím vlakem jezdí lidí a zda se vyplatí dopravci na komerční riziko vypravit nebo zda považuje stát tento vlak za zajištění základní dopravní obslužnosti či nikoliv. To, jaká je rychlost mezi koncovými stanicemi zajímá
1) Toho, kdo mezi koncovými stanicemi cestuje (tedy jeden z těch, podle kterých se dopravce rozhoduje).
2) Šotouše.
Když to ještě trochu rozvedu, tak asi není moc lidí, které zajímá rychlost vlaku (a tedy čas přepravy) mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Většinu zajímá, za jakou dobu to ujede mezi Prahou a Brnem. Mě zase zajímá, za jak dlouho to ujede mezi Českou Třebovou a Brnem a zda mi to tam vůbec zastaví 😀 Každý má prostě jiné priority a dopravce je od toho, aby zjistil, koho se mu vyplatí přepravovat a stát zase zajistit, aby „každý“ měl možnost se nějak přepravit.
To je právě to vysvětlení, proč to nejde. Vy asi budete železničář, ne cestující. Ale vlaky jsou pro cestující. A je jasné, že taková trať klidně muže být ztrátová, je to určitá loajalita se vzdáleným regionem, když Trnava má třeba Bratislavu za humny.
Nejsem si jistý, jestli jste to vážně četl, protože jsem napsal „Mě zase zajímá, za jak dlouho to ujede mezi Českou Třebovou a Brnem a zda mi to tam vůbec zastaví“, z čehož poměrně jasně vyplývá, že jsem cestující mezi Českou Třebovou a Brnem 🙂 … Co se týče „loajality“, tak naprosto nerozumím, o čem tentokrát mluvíte. Jsem někdo, kdo dojíždí do Bratislavy a bydlím v Púchově? No tak mě zajímá, jestli mi tam zastaví vlak a jak často jede. Jsem cestující ze Zvolena a jedu do Bratislavy? No tak mi asi přímák nepojede, tak mě zajímá, kde můžu přestoupit… Číst vice »
Ale asi lepší Ex v hodinovém taktu, 2 hodiny byla fakt ostuda
Ono to má do Ex daleko, pořád je to vymetací rychlík
…a jak jsem si vsiml, velmi casto v nem chybi inzerovany jidelak. V exponovanych dnech k tomu spousta lidi na stojaka, protoze mista jsou vyprodana i na nekolik dni dopredu, pridat vagon navic mimo system, jako to u nas nekdy delaji CD, nebo pridani dalsiho mistenkoveho vozu par dni pred odjezdem jako u kosickeho vlaku dela RGJ, to u ZSSK neexistuje. A stat nekde uprostred velkoprostoroveho vagonu mezi sedackami z Ruzomberoku az do Bratislavy, to je asi zazitek.
Ono i sedět ve velkoprostorovem vagónu, kde stojí lidi je zážitek sám o sobě..
tak keď je niekto lakomý si kúpiť miestenku za 1 euro, tak nech stojí…
Myslíte si, že ti stojící lidé stojí už z Bratislavy jen proto, že se bojí si sednout na prázdné místo, nad nímž je rezervační lísteček „Kysak – Košice“? (odhlédneme od toho, že na SK jsem rezervační lístek / displej viděl snad jen v Košičanu…) Já bych řekl, že stojí proto, že si není kam sednout. A když je vlak plný, tak do něj místenku už neco, Jasánek? Tak do něj místenku už neseženete. (a když ji měsíc dopředu seženete vy, tak ji nesežene někdo jiný – prostě ve vlaku s kapacitou třeba 600 míst už ten 601. MUSÍ STÁT, ať… Číst vice »
ale veď oni sa zmestia. Študenti si nekúpia miestenku, lebo šetria, radšej to euro minú inde, ve´d aj my sme boli študenti. Tak postoja. No a čo. Ja som platila a tiež so stál, ako študent. Dávajú sa aj posilové vozne. Aj som za mladi stál ako študent a tu som. Navyše aj nedávno som šiel v piatok z Brna do Prahy railjetom a sedel som v jedničke na schodoch vo Vindobone, lebo som síce mal lístok do jednotky, ale miestenku nie, lebo som sa rozhodol na stanici keď vlak prišiel, Metropolitan meškal. Ale rozhododl som sa že idem, lebo… Číst vice »
Pokiaľ viem, tak na Tatrany momentálne nemôžu mať viac ako 10 vozňov kvôli modernizácii Žiliny (predtým bol limit 13 daný bratislavskou Hlavnou stanicou)
Ja si pamätám, že za komunizmu sa počet vozňov neriešil.
Pannonia, Dargov, Balt-Orient, Zemplín, Horehronec boli dlhé tak, ze mali rušeň pri JLV a koniec pri trat’ova’koch alebo opačne – samozrejme bez nástupišťa a rovnako donedávna aj rýchliky na zzast. BA-Vinohrady.
ale neriešila sa ani bezpečnosť. V Žiline sa v 80tkách, ešte pred prepdĺžením 2. nastupišťa sa bežne z 15 vozňového Spišana pri výmene lokomotívy vyrútilo pol vlaku na koľaje a všeci hulili medzi výhybkami :-)…To boli časy 😀
Bylo to i v Návrhu? Loni taky nedali do Návrhu ty razantní změny z R na Ex. Na co ty návrhy JR dělají.
V prvom návrhu to opravdu nebolo ako píšete. Ale posledné roky to je tak, že medzi prvotným a konečným sú podstatné rozdiely. Napríklad v jednom z návrhom bolo minulý rok kompletné zrušenie diaľkovej dopravy medzi Zvolenom a BB na úkor lokálnej. Našťastie sa to neuskutočnilo.
„Konečný“ návrh GVD sa vydáva v septembri a mení sa až do niekoľko dní pred začiatkom platnosti.
Za mě jednoznačně 👍. Zrovna minulý týden jsem měl tu “čest” dané rychlíky použít a jejich přeplněnost… Ještě by bylo vhodné do těch vlaků nějak smysluplně “zakomponovat” přímý Prešov. To je docela výzva!
Ano. Po Kysak v hodinovém taktu a pak na střídačku KE a PO.
Prečo Kysak? Prešovské Expresy by v Kysaku nemali stáť vôbec, je tam spojka na Prešov……
Pred Kysakom je triangel – do Prešova sa dá ísť mimo Kysaku.
To mi připomnělo – “Kolik Záhoráků nosí skříň? Tři, dva ji nesou a třetí drží ve skříni věšáky.”
Záhorák přisedne do kupé, kde sedí samí černoši, a překvapeně se ptá: „Čo tu, horelo?“
Promiňte, ale použité slovní spojení je až příliš „slovenské“, ze „správného“ Záhoráka by vypadlo: „Co tady, horeuo?“ 😀
Hodinový takt bude super z mnoha důvodů, bude ale dost těžké všechny vlak propasírovat dlouhým jednokolejným úsekem Poprad – Vydrník, tato stavba by měla „čo skoro“ začít…
Ona to ani na dálnici nebude žádná sranda, pokud je pravda to, že se bude muset opravovat první roura tunelu Branisko dříve, než bude dokončena roura druhá, a všechno pojede průsmykem.
Administrativní šaškárna v evropské režii…
Ten hodinový takt ako taký je krok vpred určite. Ale treba si uvedomiť, že tie tzv. Expresy vznikli z rýchlikov vynechaním iba 4 zástavok a po novom aj zrušením IC. A tam začínajú negatíva. Určitým mestám na Považí sa cestovanie ďalej za Žilinu predĺžilo, je nutný ďalší prestup už dva roky. Ak mešká z BA Rex, tak Ex v Trenčíne ho nečaká. Podobne je tomu opačne, ak mešká Ex z Košíc, tak Rex v Trenčíne nečaká. Zrušením IC a ponechaním zástavok Ex zanikne možnosť rýchlych spojov, ktoré ako tak dokázali časovo konkurovať IAD po postupne dokončovanej D1. Inak pred 15… Číst vice »
Tak jste to popsal jako železničář, který věří, že vlakem jezdí jen zdraví lidí, kteří jsou schopni psychicky a fyzicky unést mnohahodinové jízdy. Není to tak. Navíc, který si myslí, že vlak musí pobrat co nejvíce lidí do různých zastávek a tam řešit nějaké návznosti. Tento vlak je ale o něčem úplně jiném, je o cestě na konec světa(myšleno vzdálenostně). Ale tady se jedná o problém lidí z Košic, a pro nemocného člověka může být rozhodující cestovní doba, zda se vůbec odváží jet do Bratislavy, i kdyby ta doba byla do 4 hodin, tak je to kuriózní a hrůzostrašné. Správné… Číst vice »
My Košičania budeme radi ak sa do Bratislavy dostaneme na normálny čas dopoludnia a ešte sa budeme môcť do Košíc vrátiť v ten istý deň, prestúpime si bez zbytočných prestojov v Púchove a v Bratislave na vlaky do Viedne, Prahy a Brna a budeme si môcť vybrať či pôjdeme o siedmej o osmej o deviatej alebo kedykoľvek lebo to bude chodiť každú hodinu, nie ako dnes… To či to ide 4 hod 52 min alebo 5 hod 26 min je stále menší problém ako keď sa niekoľko-krát do roka stane, že niekde ostanete visieť dve a viac hodiny pri mimoriadke… Číst vice »
Můžu se zeptat z jakýho důvodu je třeba zvládat tuto trasu zpátečně za jeden den? Já nápřiklad když jednou za 5 let jedu služebně z Prahy do Ostravy tak tam přespím, přijde mi psycho to jet na otočku.
Pendolino za 3:10 tam a 3:10 zpátky vás umoří natolik, že zůstanete přes noc? A nebo se Vám líbí ve Stodolní? 🙂
Veď v noci jazdia Zemplín a Poľana – nie je to Hilton, ale 1 noc sa v tom zniesť dá.
Poľana už nejazdí…
Budú mať Košičania a východniari dva rýchle Ex (a´la IC) vlaky s dobou cca 5 hodín. Ešte sa počítajú minúty, ale budú 2 páry denne. Ráno (cca 5.30 za KE aj BA) a poobede/večer (z BA cca 15.30, z KE cca 17.30). Viď spáva zo ZSSK:
https://www.zssk.sk/aktuality/prvykrat-v-historii-budu-vlaky-medzi-bratislavou-a-kosicami-premavat-kazdu-hodinu/
Tak samozřejmě prodloužit nejrychlejší spojení mezi největšími městy o 40 minut je velký krok zpět, to ano. Nicméně to asi nikdo nerozporuje, včetně příspěvku na který reagujete, takže nevím, co je vlastně pointa vašeho komentáře? Proč by měli cestující mezi Bratislavou a Žilinou jezdit autobusem, když je to zrovna ten nejrychlejší úsek železnice na Slovensku, jediný, který se dá označit jako koridor, a vlak je zde tudíž jasná volba? To máte něco osobního proti Žiliňanům?
Potom je je zvážení udělat dvojexpres podobně jako ČR Ex2/R18. Ex BA – TT – TN – PU – ZA a dále zastavit v každé rychlíkové stanici takt 120 min, další R zastavit po ZA v každé rychlíkové stanici a potom vynechat Kralovany, Margecany, Spišskou, případně RK. Mezi BA a ZA doplnit RExem, který by pokračoval případně až do MT (podle toho jak by vycházely obraty). V tom případě by ty R snad mohly vynechat i Vrútky.
Podobně se na Moravě před cca 6 lety urychlila linka R18 v interakci s Ex2 a rázem se z R18 stal černý kůň.
Napadlo mě něco podobného, ale zrovna zjevná degradace Ex2 je příkladem, jak by to nemělo dělat a když už, stavět výhradně v uzlech. Tuším, že se mnou nebudete souhlasit, ale tady se celkem nabízí srovnání s rychlými úseky, kde může vlak lépe zkrátit JD na Hané a na středním Pováží. Pokud si dosadíme místo Mohelnice, Červenky (uzel) a Lipníku takové NM/V, T.Teplou (uzel), Dubnicu, Ilavu, tak tušíme, že by to na Slovensku nevydýchali, ale faktem je, že tato města jsou co do velikosti úplně někde jinde, než zmíněné zastávky Ex2 na Hané a přesto se dlouho mezi zastávky IC nedostal… Číst vice »
Dubnica a Ilava neměly rychlíkové spojení za časů ČSD a Tatran v podobě vlaku vyšší kvality a priority v osmdesátkách stavěl Žilina Púchov (uzel) Trenčín Piešťany a Trnava, Bratislava.
Tie Expresy by mali zastavovať v Piešťanoch a naopak zrušiť Ružomberok, pri extrémnejšom riešení by sa mal zrušiť aj Kysak s tým, že každý Ex by mal prípoj v KE vlak REx do Prešova
Ružomberok má viac obyvateľov ako Piešťany. Nemá kúpele, ale má vysokú školu.
Ta Ex2 by na základe zastavení mala byť nejaká RXX :). Skutočná Ex linka to bývala najmä na začiatku v rokoch 2008 – 2011. Vtedy išlo o tri spoje denne. Nezastavovali ani v Zábřehu, ani v Lidči. Jazdieval som pravidelne Ex 129 Hradčany. Teraz je linka niečo podobné ako bývavali R Vsacan a Bečva.
Stavět Ex2 v Zábřehu a v Lidči je v pořádku, protože se jedná o uzly a zároveň přestupní stanice do oblastí s nejhorší dopravní dostupností v rámci ČR, tedy Jesenicko a jih Valašska.
V Lidči nezastavovaly Exy asi tak rok, dokud kraj negarantoval přípoje od Bylnice, Brumova a VK.
A právě pro ty zde bude plánované letecké spojení Košice-Bratislava. Díky dotacím to bude za hubičku.
Za hubicku (? zadarmo) to budú mať poslanci, bežný substrát nie.
Budu zly, ale pokud nekdo nezvladne ve vlaku 5hod ze zdravotnich duvodu, mel by trcet doma
A kdo chce zvládnout trasu Blava – Košice za jeden den, může využít dotované letadlo…
Snad by se uživilo i letadlo nedotované, při takové konkurenci…
To sou dvě nejrozumněší odpovědi. Prostě dostat ty lidi z Košic do svého hlavního města a rychle. ne řešit nějaké železničářské návaznosti a jiné blbosti (přestup na Metropolitan :):). takovou funkci mohou mít jiné rychlíky, než tento, a tím pojede zdrvý člověk, který si na to troufá a potřebuje přestup třeba do Brna, Prahy, ale tady jde PŘEDNOSTNĚ o trasu Košice .Bratislava.
Vy ale stále počítáte s tím, že existuje dostatečná celodenní poptávka na P2P spojení Košice – Bratislava a zpět. Ty Vaše „železničářské návaznosti“ jsou přece proto, aby cestujícím nabídly větší šíři směrů, kam se můžou dostat. Takovou funkci nemůžou mít jiné rychlíky, protože ono to stojí peníze a těch nikdy není dost, aby jezdilo těch vlaků neomezené množství. Takže popisované řešení, že jede každou hodinu rychlá vrstva BA-ZA, která každé 2 hodiny pokračuje do KE jako rychlík a každé dvě hodiny jako expres a je doplněna REX vrstvou BA-ZA s přestupem na KE je kompromis mezi chtěným a možným. Samozřejmě… Číst vice »
Najmúdrejší príspevok. Škoda, že ostatní šotouši to nechápu….
Nebylo by lepší takový nadvlak už zrovna vést přes Budapešť, ať odpadne dohadování kde má stavět?
Jakou uděláte jízdní dobu přes Budapešť? Nejrychlejší EC BA-BP jede cca 2:20, spojení BP-KE máte přes čtyři hodiny s přestupem v Miskolci a hodně zastávkami.
V Miskolci sa neprestupuje.
Ak nebudú moc posúvať časy, tak by sa tým mohlo konečne vyriešiť nenadväzovanie Tatranov na Metropolitany (a naopak) v Bratislave.
Nielen Metropolitany ale aj Valašáky v Púchove na Prahu čím by sa skrátilo dnešné spojenie Košice – Praha systémovo o hodinu
Jo, ten šílený nepřestup v Bratislavě mezi Metropolitanem a Tatranem je asi nejhorší věc celého současného grafikou….
Rovnako bude viac spojení do Vysokých Tatier s prestupom na Štrbe, keďže EC-čká tam nezastavovali.
To ale není podstat věci.
při úrovni železniční dopravy na Slovensku je hra na přestupy vyslovený hazard je to jen hra, a je to dobré akorát na POV9D8N9 SI O TOM někde na ranžíru.
Ako často sa stáva, že nemešká Tatran ani Metropolitan ? (častejšie sú Vianoce)
V prvom rade si treba uvedomiť, že sa zvýši ponuka priamych spojov BA-KE o 45 % čo nie je vôbec zanedbateľné … za mňa radšej častejšie ako rýchlejšie nehovoriac o tom, že sa dá z Bratislavy odísť podľa návrhu ešte aj o 18:27 (dnes posledný 17:34) a v opačnom smere z Košíc o 19:07 (dnes posledný 17:34) ráno sa tiež pridajú spoje o 3:27 z BA do KE (dnes prvý až 5:27) a z KE do BA 4:07 (dnes 5:07) v oboch smeroch oproti dnešku dôjde teda k zásadnému zlepšeniu rozsahu prevádzky. Tie dnešné 600vky s 9 vozňami skoro stále… Číst vice »
TA b se snad zvýšila přidáním vagónů, samozřejmě vlak s patnácti vagóny by nemohl stát v určitých stanicích, ale i to je jedině dobře.
A ty expresy nejsou ztrátové? 😉
Nope, tam jezdí študáci zadarmo a stát to platí
Však ti študáci jsou také součást státu. Není všechno proti ostatnímu.
Tie sú v prvom rade objednávané MD SR oproti nedotovaným IC vlakom
Ale bude to pomalejší, to tady mnohým uniká.
O to tady nejde.
Kolik těch zastávek přidávají, že to udělá 44 minut navíc? Podle odkazovaného JŘ mají ty vlaky pobyty 2 až 3 minuty, to by bylo 15 zastávek navíc…
V aktuálním JŘ je rozdíl 33-39 min (ten nejrychlejší spoj bych nesrovnával, nejede z hl. n., čas je z BA-N. m.) a 8 zastávek, což dělá něco mezi 4-5 min. na zastávku. Ono to brzdění a rozjezd taky chvilku trvá.
Díky za info.
A kor s těmi 12-13 kočáry. I když Vectron je tahoun.
Trefil si to přesně.
Blbost. Blava, 15 zastávek a Košice. Omluva
K délce pobytu/stanicování vlaku musíte připočítat i prodlužování doby jízdy jeho bržděním do zastavení a pak rozjezdem tzv. z nuly = tak 7 až 10 zastávek udělá prodloužení jízdy o 44 minut! Tak se podíváme na JŘ Bratislava – Košice na ZSSK – https://www.zssk.sk/ „“Ex 603 TATRAN – se 17ti obslouženými stanicemi včetně výchozí a cílové: „“07:27Bratislava hl.st. 07:33-07:35 BRATISLAVA-VINOHRADY 07:57-07:59 TRNAVA 08:34-08:40 Trenčín (pozn. tady vidím pobyt 6 minut) 08:56-08:58 Púchov 09:05-09:06 Považská Bystrica 09:30-09:32 ŽILINA 09:54-09:56 Vrútky ¨10:09-10:10 Kraľovany 10:24-10:25 Ružomberok 10:45-10:47 LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ 11:14-11:16 Štrba 11:30-11:33 POPRAD-TATRY 11:57-11:58 SPIŠSKÁ NOVÁ VES 12:24-12:26 Margecany 12:39-12:40 KYSAK 12:53 KOŠICE““… Číst vice »
Zde u uvedených IC ani jedna zastávka v Trenčínském kraji, kde po trase žije 120 tisíc lidí jen mezi Trenčínem a Púchovem. To považuji za velkou slabinu zastávkové politiky IC a jeden z důvodů nespokojenosti.
ZSSK má v súčasnosti presné dáta o každom predanom a použitom lístku , takže vie, koľko substrátu odkiaľ a kam cestuje a kde sa jej oplatí Ex zastaviť a kde nie.
Aby mal IC ako najrýchlejší spoj zmysel, mal by stáť iba Bratislava hl. st. – Žilina – Poprad – Košice. Pre všetkých ostatných sú hodinové Ex.
ešte teda Kysak :-). Dedina kde stoja všetky vlaky – kvôli Prešovu.
Nechápu, proč alespoň 2 vlaky denně nemůžou jezdit rychle jako IC. Slovensko je země bez jakéhokoliv konceptu. Příští rok bude zase jinak….
Nebo proč ty vlaky také nezadotují…
Nemusí ten koridor na Košice ani stavět potom…
Tie dva vlaky denne nemôžu jazdiť ako IC, lebo by to rozbilo hodinový takt, a teda 2x za deň by nebol prípoj (ak predpokladám, že tie vlaky čo by išli ako IC by išli v polohe terajších posilových Ex, tak 2x by nevyšiel prípoj na Nitru v Trnave a na Valachy v Púchove). Plus by vznikla náhodná (dosť možno aj špičková diera) z Bratislavy (preplňovanie R) a Žiliny (na východ neexistuje alternatívna vrstva, takže jedine Os).
A nemohly by ty řekněme dva páry jezdit jako „nadvlak“ – vyšší vrstva nad hodinovým taktem Ex, a bez přípojů – jako rychlé spojení BA-KE?
Skúste to … nie je veľa priestoru na takú trasu bez ovplyvnenia taktových vlakov
Ale je. Aj tie „nadvlaky“ by mali svoj „takt“. V určitej stanici by mali Ex dlhší pobyt, ktorý sa využije na prechod „nadvlaku“ a pre tie, ktoré nič neobehne, tak ako vata na krátenie meškaní.
Bude, ale letadlem 🙂
Proboha nenazývejte Tatrany Ex, když to stojí u každé vrby
Vlak IC má v prvom rade slúžiť na rýchlu prepravu ľudí medzi najväčšími mestami. A navyše je to komerčný spoj. Nevidím dôvod, prečo by mal byť všade na takéto vlaky prípoj.
Koridor sa nerobí len pre jedného dopravcu a nielen pre osobnú dopravu. Zvyšuje sa aj kvalita nástupišť, kapacita a zabezpečenie trate (ETCS).
Slovensko ❤️
Za mě velká chyba obecně…
Pokudby to bylo dočasně jak se avizuje.
Tak nic proti…
Kde se toto avizuje a jaký to má důvod ?
Možná to nemá důvod, ale spíše účel. Aby ti, již spěchají, používali dotované letecké spoje, a dotace se tak mohla stát zdůvodněnou a více opodstatněnou
Tiež mi to napadlo. Zvlášť keď tie správy prídu v jeden deň.
1) kde se to avizuje jako dočasně? 2) znáte jednotku dočasnosti „nafurt“, že? Viz zrušení superhrubé mzdy v ČR, třeba..
Pojem dočasne je u nás populárny od 21.8.1968.
Zrušení IC samo o sobě ano.
Ale pokud si mám vybrat pár náhodných výstřelů za den vs. 60min interval od rána do večera, tak je nový stav lepší.
To samozřejmě neznamená, že by nemohlo být obojí, ale holt to bude stát víc.
Tatrani mají také o dost horší přesnost a jezdí přeplnění, IC byla jediná záruka cestování trochu na úrovni
První třída je povinně místenková a kapacita teď o něco vzroste, i když se soupravy zkrátí.
Pořád pojede člověk o několik desítek minut déle a se zpožděním…