ZSSK začala shánět další vectrony, místo nákupu si je pronajme
ZSSK poprvé vyjely s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: ZSSK
Kromě patnácti lokomotiv je součástí i opce na dalších 15 hnacích vozidel.
Kromě patnácti lokomotiv je součástí i opce na dalších 15 hnacích vozidel.
Je to úplne jednoduché.. loko dodá Budamar, (group) a každý bude spokojný.. celé Slovensko je rozobraté, nič nefunkčné a všetko vykradnuté. Tender bol omeškaný, aby sa ináč nedalo..
Odkedy Budamar dodáva mašiny?
Poptávané varianty: 2.1. Lok variantu 1 (ďalej len „LOK-v1“) 2.1.1. Požadovaný počet 12ks v rámci LOK dodávaných podľa ods. 6.1 Zmluvy. 2.1.2. Požadovaná prechodnosť minimálne SK-CZ-HU-AT-DE-PL. 2.1.3. Prevádzka na TNS 25kV/50Hz + 15kV/16,7Hz + 3kV DC 2.1.4. Zberače 2x AC 1950mm a 2x DC 1950mm. 2.2. LOK variantu 2 ( ďalej len „LOK-v2“) 2.2.1. Požadovaný počet 2ks v rámci LOK dodávaných podľa ods. 6.1 Zmluvy. 2.2.2. Požadovaná precho2nosť minimálne SK-CZ-HU-AT-DE-HR-SL 2.2.3. Prevádzka na TNS 25kV/50Hz + 15kV/16,7Hz + 3kV DC 2.2.4. Zberače 1x AC 1950mm , 1x AC 1450mm , 1x DC 1450mm a 1x DC 1950mm 2.3. LOK variantu… Číst vice »
v3 v uvedeném počtu je teda solidní bizár. Ale předpokládám, že to bude odpovídat kombinaci, kterou už má zasmluvněnou jistý pronajímatel.
no možno tam bude v budúcnosti nejaký obrat na trase Bratislava – Wien – Venezia na nejakom railjete2, čo nie je úplne scifi po spustení elektrifikácie cez Marchegg a vrámci vyrovnávky výkonov by tam na rakúskej súprave rj2 mohol behať aj „slovenský“ Vectron až do Talianska. Veď o tom má byť interoperabilita a Vectron toto spĺňa zatiaľ najlepšie vrámci Európy…
Hlavně se blíží konverze Žiliny.
aneb s Laminátkou na RR do Žiliny. Tak možná za 2 roky.
Vtipne pokud by se tam dostala i ta česká 😄
Nechtějí ZSSK koupit perspektivní 380 od ČD?
Možná ano, takové ale ČD bohužel nemají.
Znáte tu mašinu nebo jen blabolite?
„pro pro pronájem“? Nechybí tam ještě 2 nebo 3 „pro“?
To se slovák teda probral brzo. Pěkně mu začíná téct do bot. Vyhradní provoz ETCS v L2 v ČR zarohem, razítko a provoz 361.1 s ETCS v nedohlednu, na území ČR pořad pouze Switch Off a ze stávajících 10 Vectronů nejezdí v ČR na L2 ani jeden. 8 z 10 jsou navíc archaické verze C, která s nejnovější verzí ETCS v ČR ani není kompatibilní a Siemens sám prohlásil, že verze C chce do konce roku zrušit. To aby slováci začali ty softwary konečně přehrávat, protože těch prvních 5 kusů do prosince tu tragédii asi moc nespasí. Dobré ráno ZSSK.… Číst vice »
V pohodě. Na ČR nasadí všechny 383.1 a vnitro si odvozí s tím zbytkem.
Vůbec bych se nezlobil. Nejlepší 361 v ČR je žádná 361 v ČR. Ať si tam ty krumply nechá a sem posílá podstatně vhodnější stroje. 😀 🙂
Ano, Vectrona za Vectrona.
Jejich 362 zatím vybavené nejsou?
Nejsou. Na co? Tam nějaký výhradní provoz ETCS nehrozí, natož vymoženosti jako GSMR nebo L2. A 361 nemají ETCS všechny, jen ty poslední čísel 120-130.
Na co, no třeba právě na to, když nějaká 361 zdechne. Celkem často do ČR letos i loni 362 jako náhrada jezdily a jezdí.
362 ZSSK ETCS vybavené nejsou a nezaregistroval jsem, že by měly být.
Jo, motají se tady celkem pravidelně, podle provozních stavů 361.1 nebo 383. Zrovna teď se tu motají slovenské 362 dokonce minimálně 2, lehly dva Vectrony. Tyhle záskoky ale s výhradním provozem ETCS v ČR samozřejmě skončí, takže o to hůř pro slováka, mít dost záložních strojů, pro takovéto výpadky.
Vectrony 383.1 začne vlastník čoskoro upgradovať.
Jenom dobře. 🙂
Kromě Vectronů mají ještě dvě 381.
pojízdné?
Víceméně ano.
tedy občas.
1. 381 je u ZSSK pouze v regionalni dopravě
2. Pokud se nepletu, tak 381 šli z výroby pouze s ETCS L1, nejsem sice na ETCS dosti znalý, ale už disi bylo řečeno, že L1 by na L2 byli nekompatibilní, když tak někdo znalejší doplní, případně vyvrátí 🙂
381 meli prikazanou regionalni dopravu pouze prvnich 5 let: 2012 – 2017. Ted uz muzou kam chteji a kam je spravci infrastruktury pusti.
Pravdou ovsem je, ze se ZSSK netvari, ze by je chtela mimo regionalku pustit.
10
To, že je v regionální dopravě znamená, že ji dopravce má. V článku to mělo být uvedeno.
V prípade vozidlovej časti neexistuje L1 alebo L2. Proste buď je vybavený a vie jazdiť všade, alebo neni a nevie…
Aj gorily majú len ETCS L1.
ZSSK má poměrně krátkou dobu na dodání prvních lokomotiv: prvních pět má být dodáno do prosince letošního roku, dalších pět rok později, posledních pět do 10.12. 2026.
—
Tak to se na Slovensku probudily brzo. Vzhledem k tomu že na tratích vídám poslední dobou spoustu Vectronů (když nepočítám ty v osobním vlastnictví) od různých leasingových společností, si myslím že kdo mohl tak už si ty stroje s předstihem pronajal či předem zarezervoval. Poptávka po moderních lokomotivách (v tomto případě Vectrona) totiž rapidně roste, jelikož ty starší stroje se už blíží k hranici své životnosti a bez výkonů nejsou zisky.
řekl bych, že už se nějak domluvilo, že těch 5 pro Budamar půjde k ZSSK, proto ten prosinec. To jiná půjčovna než ta správná nemá šanci.
Šancu má každá. Vectrony môžu mať najviac 2 roky
Ani nie. Tie totiž neplnia podmienku variantov ktoré ZSSK požadujú. Dva kusy A35 už jazdia, a 4 kusy ktoré prišli/prídu sú A10
Rozdil mezi CR a SK je obrovsky…
kdo muze z SK utika….
Ďakujem za hodnotný príspevok k prenájmu Vectronov pre ZSSK. Nadviažem na vášho génia rovnako k vecihttps://www.paneurouni.com/blog/porucha-osobnosti/
Jako pochopit se to da. Naznacil jen, ze zeleznice zaostava stejne jako jine veci. Tak se neurazejte a pripuste si fakt, ze ze Slovenska se stava orient a ze si tu kulicku valite uz tricet let.
Nesouhlasím s 30 lety, není to tak dlouho, co to se Slovenskem vypadalo dost slušně. Nezbývá doufat, že současné zatmění pomine, až si ho „odžijí“.
jo a do Tater povede VRT.
Se Slovenskem to slušně vypadalo, ovšem se železnicí nikoli. Tam je tragédie setrvalý stav už tři dekády.
Vsechno resit v posledni minute je slovensky narodni sport. Jako kdyby pred 2 – 3 roky nikdo nevedel, ze pronajem starych Vectronu konci a potreba vymyslet co da’l.
Končí o 4 roky
Tak dobre – budu jazdit „chvilu“ sucasne. Pozadovat v 9/2024 dodanie 5 ks v 12/2024 nie je „na poslednu chvilu“?
Jak jako, Vectron? Když se někdo přihlásí s Traxxem, proč by neměl vyhrát, když bude levnější?
Protože zakázka je na pronájem Vectronů. Stačí si přečíst zadávací dokumentaci.
No to já vím, ale jak je možné vypsat zakázku na konkrétní model od konkrétního výrobce? Proč to slovenský ÚOHS nezarazí?
Proč by měl někdo nějaké firmě nařizovat co si má pronajmout/koupit? Slovensko má již 10 vectronů, tudíž má na to proškolený personál (jak strojvedoucí, tak údržbu). Proč by teď měl přijít ÚOHS a říct koupíte si traxy aby bylo zase nutné všechny lidi na to přeškolovat? Slovensko už vectrony očividně jsou s nimi spokojeni proto chtějí další.
nějaké firmě … je-li hlavním akcionářem stát, tak může už z toho titulu, že je hlavním akcionářem.
Ty jako firma víš co potřebuješ a podle toho si to vybereš nebo zadáš kritéria, samotná soutěž tu firmu zajímá až když to kupuje. V tomto konkrétním případě nikdo neřeší že chtějí vectron, ale bude se řešit od koho a za kolik ho pořídí.
Pokud si vyhodnotí, že potřebují vectron třeba pro to, že už maji proškolený personál, tak pak zadají výběrové řïzení na jeho pořízení.
1) Slovensko ich nemá. ZSSK si ich prenajíma do roku 2027. Či dôjde k odkupu je otázne, keďže v zmluve nič také nie je. 2) ZSSK je vo vlastníctve štátu. Z toho dôvodu sa musí riadiť Zákonom o verejnom obstarávaní. Okrem iného v spomínanom zákone je odsek: Technické požiadavky sa nesmú odvolávať na konkrétneho výrobcu, výrobný postup, obchodné označenie, patent, typ, oblasť alebo miesto pôvodu alebo výroby, ak by tým dochádzalo k znevýhodneniu alebo k vylúčeniu určitých záujemcov alebo tovarov, ak si to nevyžaduje predmet zákazky. Takýto odkaz možno použiť len vtedy, ak nemožno opísať predmet zákazky podľa odseku 2… Číst vice »
A to je problém vypsat výběrové řízení v roce 2026 na provozování 10 let starých lokomotiv na dalších 10 let?
Je.
a kde prosím?
Uplynutim lehoty puvodni smlouvy tato zanika a musi byt vypsana nova soutez s pozadovanymi parametry stroju. Zakon nedovoluje smlouvu prodlouzit ani urcit vyrobek nebo vyrobce.
Vždyť to říkám, vypíše se nová soutěž na pronájem 10 let starých lokomotiv na deset let, plnění za 3 měsíce.
Vypísať sa môže, ale sotva bude v súlade so zákonom o VO…
Aha, jakože teď na 15+15 to je a na 383.101-110 to taky bylo. Tak takhle by to don Roberto pre ludí nevybudoval.
Úhos podle mne, mohu se mýlit, je k tomu aby udržoval konkurenční prostředí mezi firmami, ale tady jde zprostředkovaně, přes ZSSK o státní zakázku.
To je výhoda státních firem. Nebo ne ??
Tak to vysvětluje viz níže HORIZON, že pak vlastně zase platí Zákon o verejnom obstarávaní.
VO oficiálne nie je vyhlásené na konkrétny model od konkrétneho výrobcu. V súťažných podkladoch sa píše: „Pokiaľ sú v súťažných podkladoch, v technických správach, vo Výkresoch / Projektovej dokumentácii / Výkaze výmer alebo v inej dokumentácii poskytnutej obstarávateľom uvedené konkrétne výrobky alebo konkrétny výrobca alebo konkrétne technické parametre, atď. podľa ustanovenia § 42 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, sú uvedené len ako referenčné a uchádzač môže ponúknuť popísané výrobky/zariadenia alebo ekvivalentné výrobky/zariadenia (s lepšími technickými parametrami ale len bez zníženia očakávanej životnosti, zvýšenia servisných nákladov a zhoršenia celkovej funkčnosti predmetu zákazky), ktorých typové označenie spolu s technickými parametrami uvedie… Číst vice »
Pak je to vpořádku. On už fakt, že obejdou více leasingových firem znamená soutež.
A soutěž proto, aby se zamezilo přímému zadání za přemrštěnou cenu mezi chlapci, co spolu mluví… protikorupční opatření.
I tak to bude těžké. Vectrony nejsou skladem.
To ovsem nemeni obsah zakona. To, ze ZSSK zaspala, a neopoptavala vcas je jenom jeji problem.
Proč by to měl zarazit? Nejspíš proběhly nějaké tržní konzultace. A vůbec bych se nedivil, kdyby lokomotiva 6193.026 zůstala u ZSSK natrvalo, a že je víceméně rozhodnuto. Jde jen o to, aby VK nekazily ty nesprávné půjčovny a nemuselo se to celé rušit a opakovat.
Proč by měl? Nenakupují je, ale hledají toho, kdo jom je půjčí. Dodavatelů může být více.
Protože jiný model žádaných parametrů neexistuje.
Jestli se ukaze, ze „soutez“ je sita na pouze 1 vyrobek, tak Protimonopolni urad soutez zrusi a vyhlasovatel pravdepodobne jeste nafasuje pokutu.
Nikdo nic rušit nebude.
Neviem ako to urobili, ale vypísali zakázku na Vectrony, Traxx nie je prípustný. Zrejme našli spôsob ako sa to dá.
A jak by asi tak Traxx MS3 zajížděl do Rakouska? Lítal by na Schwechat?
Stačí požadovat lok. s V max. 200 km/h.
Už má Traxx schválené ETCS L2 v Česku ?
Myslím si, že ne, protože to bude až teprve s tou druhou nahranou verzí SW do mašiny – teď se nahrávala, co vím , teprve ta první verze a ta provoz ETCS Ebicab neumožňuje. Takže teprve až se nahraje – otázka je kdy ? – finální druhá verze.
Vidím to tak, že dávali Traxxu velmi velmi dlouho šanci na to, aby dosáhl přijatelných parametrů, ale déle už to nejde.
“ZSSK má poměrně krátkou dobu na dodání prvních lokomotiv: prvních pět má být dodáno do prosince letošního roku“
Tak se mi zdá, že těm kdo vymysleli tuhle podmínku výběrového řízení, je už rovnou i známý “vítěz“.
Jestli jim ty lokomotivy chybí teď, tak by byla blbost čekat třeba 3 roky na levnější nabídku.
A úplně nejlepší by bylo trochu předvídat a plánovat, ne si v září vzpomenout, že v prosinci budu potřebovat nové lokomotivy. To něčím zavání.
To je pri ZSSK úplne bežné.
A ako vždy to zaváňa kšeftom.
A proč by to nemělo zavánět kšeftom? Vždycky se to tak dělalo.
Nebo je všechno tak, jak má být?
Takhle se to v zemi dona Roberta nikdy nedělalo.
Ani to by neprekvapilo.
Avšak sú nejaké chýry, že od decembra majú posilniť linku Bratislava – Košice. Na to by práve potrebovali ďalších 5 Vectronov.
No a zvyšok obstarávaných Vectronov zabezpečí to, že v 2027 končí prenájom súčasných Vectronov.
Radšej by mali investovať do nákupu ucelených jednotiek Twindexx, ktoré by sa hodili na Expresy. Ušetrili by sa lokomotívy, človek potrebný na preprah a manipuláciu lokomotívy v koľajisku. Ale nadčasového uvažovania od ZSSK sa nedočkám asi nikdy…..
A Žosky nebudú mať čo žrať.
Toho bych se nebál, opravárenských kapacit je málo, proto ČD nasazují ve velkém béčka
Twindexx? Proč ne rovnou ICE 4?
Rýchlosť 265km/h nikdy nebude využitá, v prípade spojenia dvoch jednotiek nemusia vojsť všade.
Twindexxy sú nízkopodlažné a ich maximálna rýchlosť bude dostačujúca na najbližších 50 rokov na trati BA – KE
Asi tak jako Pendolín ČD s vmax 230. Takže na jednotku zapomeňte, žoska ve Vrútkách potřebuje kšeft na další vagóny, nejlépe dotované z EU. 6
Němci se nerozpakují provozovat ICE 4 na tratích s podstatně nižší rychlostí. Koneckonců, ta maximálka 265 km/h je spíš taková nečekaná náhoda, která se při zkoušce přihodila.
ICE 4 maji 12 verzi – ty puvodni byly jenom pro max. 249 km/h, aby nemuseli splnovat predpisy pro VR-provoz. Pak prisli na to, ze to nestaci a objednali verze pro 265 km/h.
Všetky relevantné leasingovky majú kotrakty so Siemesnom na desiatky vozidiel. Dodané môžu byť aj max 2 roky staré mašiny. V zásade to vie splniť hociktorá. Otázne je, či sa im bude páčiť tá podmienka odkupu.
Vítěz není známý, protože existuje hodně společností, které mohou nabídnout pronájem Vektronů.
A jistě tušíte, jak probíhalo VŘ na pronájem lokomotiv 383.101-110.