Dopravci Železnice

ZSSK startuje s rychlíky do Mukačeva i do Polska, obnoví provoz na další lokálce

Motorová jednotka 813+913 společnosti ZSSK. Foto: Szalay3/Wikimedia Commons
Motorová jednotka 813+913 společnosti ZSSK. Foto: Szalay3/Wikimedia Commons

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustí od 9. června nové přímé spojení z Košic do ukrajinského Mukačeva. Cestujícím slibuje rychlejší spojení oproti silnici díky tomu, že pohraniční kontrola má proběhnout ve vlakuy. Podmínkou bude místenka.

Start pravidelných rychlíků přichází po zkušebních jízdách mezi oběma městy v dubnu. ZSSK na spoj nasadí soupravu složenou z motorového vozu 813 a řídícího vozu 913.

Jedna jízdenka vychází na 7,50 eura včetně místenky, která samostatně stojí dvě eura. Přeprava větších zavazadel bude za tři eura, možná je přeprava jízdního kola.

Spoje budou mít v Košicích zajištěné přípoje k nočním vlakům EN Slovakia z Prahy a do Prahy i na další spoje do Bratislavy přes Žilinu i Zvolen. V Mukačevu budou vlaky navazovat na vnitrostátní linky ukrajinských železnic prakticky do celé Ukrajiny. Vlak jede po celé trase po rozchodu 1435 mm, není tedy nutné měnit podvozky. Samotná pohraniční kontrola proběhne přímo ve vlaku po příjezdu do Čopu, kde vlak stojí půl hodiny. „Probíhá na základně napřed stanoveného a dohodnutého času a není třeba čekat i několik hodin, jako se děje na silničním hraničním přechodě,“ vysvětlil mluvčí ZSSK Tomáš Kováč.

Na rozdíl od dnešního spojení do Kyjeva nebude potřeba čekat na hranici dvě až tři hodiny na výměnu podvozku. Trať má velký potenciál jak pro ukrajinské cestující pracující v západní Evropě, tak i pro turisty obdivující zakarpatský region,“ řekl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč.

Jde o největší novinku ke změně jízdního řádu na Slovensku. Další novinkou je už dříve oznámené nasazení railjetu z Prahy do Bratislavy a zpět. Na lince Poprad-Tatry – Muszyna budou nově zavedeny dva páry sezónních regionálních rychlíků, které budou v provozu do 29.6. do 1. 9. Vlaky mají ve stanici Muszyna přípoj na spoje do lázeňského města Krynica-Zdrój i na směr do Krakova. Po devíti letech tak bude fungovat železniční spojení Vysokých Tater s Polskem. Nové vlaky přibudou také na tatranských elektrických železnicích.

ZSSK obnoví od června i provoz na další lokálce: po šesti letech se vrací  vlaky na východoslovenskou trať z  Bánoviec nad Ondavou do Veľkých Kapušian. Naposledy se mezi oběma městy na východě Slovenska po 26 kilometrů dlouhé trati jezdilo v roce 2012. Čtyři páry vlaků budou jezdit v pracovní dny. Novinkou je i změna zastavování vlaků z Bratislavy do Pezinku, nově budou častěji stavět v Svätom Jure a Rači.

Kompletní přehled změn je ke stažení zde.

(EDIT 19:30 V původní verzi jsme nesprávně uvedli, že pohraniční kontrola bude probíhat za jízdy ve vlaku, správně je, že v Čopu. Za chybu se omlouváme.)

Jízdní řády na nové vlaky ze Slovenska do Polska a na Ukrajinu.
Jízdní řády na nové vlaky ze Slovenska do Polska a na Ukrajinu.
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tohle měli v Maďarsku, přestavěná 810 vedená jako přípoj k Intercity vlakům.
https://de.wikipedia.org/wiki/InterPici
Zdá se, že maďarský vliv je na Slovensku značný. Povinně místenková rekonstrukce **kafonu? Och 🙁

Zdeněk
Host
Zdeněk

Jen technická připomínka: to se jim vyplatí na tak krátké trase měnit podvozky o jiném rozchodu?

Kubrt
Host
Kubrt

Žádné podvozky se měnit nebudou, však se to v článku píše..

jirka
Host
jirka

Vy netvore! Přece byste lidi nenutil nepřed číst a pak povídat, to by třeba taky mohli bejt v obraze a mluvit k věci!

Zdeněk
Host
Zdeněk

sorry, uteklo mi to

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

Bageta a Mravenec jsou na takový výkon úplně špatnĕ. Prečo si zlo . Spoločnosť nepořídí 612, 628 nebo Desiro z Německa? Spoje do Mukačeva jsou výborný nápad, ale tou 813 to dost hnojí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A proč by ZSSK měly investovat do nějaké ojetiny, když ji klidně zastoupí nějaké o víkendu nevyužité vlastní vozidlo, které mají k dispozici a které na takový výkon pro začátek úplně stačí?

Cargo
Host
Cargo

Řazení toho RR mezi Popradem a Muszynou, věděl by někdo ?

Tronda
Host
Tronda

Prý to má být ř. 840. Ale asi je to nějaká kachna, protože tato vozidla byla loni, když je chtěl Jančura nasadit na tratě v UK, šotoušky kvalifikována jako ojetý šrot a ten by jistě hodné státní dráhy nenasazovali na rychlíky.

Praha
Host
Praha

UK jest Spojené Království. Ukrajina má mezinárodní označení UA.

Tronda
Host
Tronda

Ale my jsme v Čechách, ne v Anglii a mluvíme česky. Zjistěte si napřed fakta, jako třeba který kraj v Čechách má tuto zkratku, ať neplácáte nesmysly.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Co do toho motáte kraje? (navíc žádný kraje v ČR nemá zkratku UK ani UA, takže jste i tak mimo).

Za druhé, i oficiální česká zkratka pro Ukrajinu je UA resp. UKR.
https://www.czso.cz/csu/czso/ciselnik_zemi_-czem-

Tronda
Host
Tronda

Ale o Ukrajině řeč není, je mi líto, o ní pouze blábolil diskutér Praha, asi aby odběhl od nepříjemného tématu.
Řeč je o řadě plánované na R Poprad – Muszyna, která je stejná jako (dle šotoušků ojeté šroty) původně zamýšlená pro tratě v ÚK přidělené Jančurovi.

Vojta
Host
Vojta

Neměl v létě začít ještě jezdit výletní vlak Košice – Murán?

Tronda
Host
Tronda

Ten už jezdí.

Vojta
Host
Vojta

Aha, teda najít k tomu nějaké informace byl docela boj, škoda, že je to jenom do 22. června: https://www.veterany.eu/aktualne-gemerske-lokalky-na-2-mesiace-opat-oziju/

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Veterany.eu“ je docela dobrý informační zdroj o zajímavostech z oblasti dopravy = překvapivě informuje zdaleka ne jen o veteránech, jak by se podle „názvu“ mohlo zdát.
Je skoro škoda, že ty vlaky nebudou jezdit v období vrcholné turistické sezóny (= aspoň do konce září) – zájem by určitě byl právě třeba i mezi „dovolenkáři“, a obě lokálky by mohli ještě jednou „objet“ v té polední pauze: časově by to vyšlo v pohodě a umožnilo by to kombinovat bohatší program. Jen na vyšplhání nahoru na Muránský hrad mi ta pauza připadá dost krátká …

Petr
Host
Petr

Pořád se musím smát tomu, že z toho motoráčku udělali povinně místenkový vlak…. 😀

Jaroslav
Host
Jaroslav

Čekejme za tím nějaké důsledky hraniční kontroly. Jinak je to samozřejmě fór i vzhledem k ceně (a tím i charakteru jízdenky).

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Po vstupu ČR a SR do EU, jsem se tehdy těšil na lepší mezinárodní spojení. Jenže po vstupu ČR a SR do EU došlo k likvidaci relací v SK: R J.M.Bem (Budapest-Kosice-Warszawa),R Goral (Bratislava-Zilina-Zwardon-PL), R Bathory (přes noc Warszawa-Zwardon-Budapest) R BEM (Szczecin-Bohumin-Zilina-B.Bystrica-Budapest) R Bohemia (Praha-Wroclaw-Warszawa) atd atd atd. A teď se jen část z toho zachraňuje. Bohužel,bohudik.

tbalada
Host
tbalada

Ex 382/383 J.Bem v trase, kterou uvádíte (BUD-KE-WAR) jezdil jen rok a byl to nesystémový výstřelek.
A všechny ty relace, které uvádíte, nebyly konkurence schopné převážně s autobusovou dopravou. Bohužel.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

No. S výjimkou Béma v relaci Budapest-Kosice-Warszawa jsem tehdy jezdil všemi zmíněnými vlaky a alespoň v sezoně to bez místenky nešlo… Na R 390 BEM ještě v Bohumíně připojovali zesilové vozy (koženky) noční Bathory byl plný především zahraničních turistů… U toho BEMa jen těžko zapomenout jízdu z Karviné do Zvolena na stojáka u dveří od WC..jak byl vlak plný .tak Vám nevím

tbalada
Host
tbalada

Kdyby o spojení například Budapešť-Varšava byl takový zájem, tak by dnes v této relaci nejely na noc 4 vozy v sezóně, ale třeba 6 (mimosezónu 2).
Jinak v té době byly i jiné ceny letenek. Ale uznávám, že možná Štětín-Budapešť by s trochou snahy šanci měl. Ale to je asi vše. Problém BA-KRK/KAT je stav trati přes Zwardoň.

Kubrt
Host
Kubrt

Na provozu přes Zwardoň, tento nesmyslný produkt slovenského nacionalismu, snad není třeba trvat a mohlo by se jezdit přes Petrovice.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

To bylo tehdy slávy Čadca-Zwardon. A dnes? No abych byl objektivní tak Lichkov-Miedzylesie jak přes kopírák 🤔 po elektrifikaci vše skončilo

Tronda
Host
Tronda

Nejspíš to bude tím, že si časem všichni cestující koupili auto a jedou radši autem, než využívat takové skvělé služby hodných státních dopravců jako stát v noci u WC za mezinárodní jízdné…

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tronda: nekoupil jsem si tehdy mistenku… moje blbost. Ale ty vlaky měli své cestující. O tom žádná

Juraj
Host
Juraj

To je ale trochu ako tvrdiť, že všetky tie náhodné výstrely v podobe rýchlikov ČSD pred rokom 1990 boli dobré. Neboli. Jeden spoj za deň žiadnu trasu nevytrhne a trend je dnes jasný: kratšie linky, taktové spoje, jednotná úroveň produktu.
Áno, Slovensko hodne cezhraničných spojení zlikvidovalo, ale pri takom malom počte nesystémových vlakov to ani nemalo cenu držať. Keď už, tak by bol na mieste ucelenejší koncept linky, ktorá by nemala interval 12-24 hodín, pretože tá bude vždy mať obmedzený potenciál už z princípu.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

To není o ČSD. .já jsem zmínil roky cca 2002. To je velký rozdíl…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jakkoli se snažím Vás pochopit a jako neřidič bych také lepší mezistátní železniční spojení vítal, zdá se mi, že nejste ochoten respektovat vývoj: kolik bylo (ve srovnání se současností) v 90. letech minulého století osobních automobilů, mezistátních autobusových spojení, leteckých spojení, N.B. za jaké ceny? A jak vypadaly ještě třeba před 15 a i méně roky třeba železnice v Polsku? Ano, železnice v bývalé „východní“ Evropě hodně a hloupě „zaspala“ a nechala si vlastně sama „ujet vlak“, ale na tom už zpětně nic změnit nelze a je třeba pokusit se aspoň trochu smysluplně řešit současný stav – minimálně se snažit… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Nějak mi nejde dohromady tvrzení „pohraniční kontrola proběhne už za jízdy“ s tím, že v Čopu to má mít pobyt minimálně 30 minut.

Samo
Host
Samo

A jazdna doba Cierna – Cop je takmer totozna s Os co stoja hodinu na hranici…

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll