ZSSK startuje s rychlíky do Mukačeva i do Polska, obnoví provoz na další lokálce
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustí od 9. června nové přímé spojení z Košic do ukrajinského Mukačeva. Cestujícím slibuje rychlejší spojení
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustí od 9. června nové přímé spojení z Košic do ukrajinského Mukačeva. Cestujícím slibuje rychlejší spojení oproti silnici díky tomu, že pohraniční kontrola má proběhnout ve vlakuy. Podmínkou bude místenka.
Start pravidelných rychlíků přichází po zkušebních jízdách mezi oběma městy v dubnu. ZSSK na spoj nasadí soupravu složenou z motorového vozu 813 a řídícího vozu 913.
Jedna jízdenka vychází na 7,50 eura včetně místenky, která samostatně stojí dvě eura. Přeprava větších zavazadel bude za tři eura, možná je přeprava jízdního kola.
Spoje budou mít v Košicích zajištěné přípoje k nočním vlakům EN Slovakia z Prahy a do Prahy i na další spoje do Bratislavy přes Žilinu i Zvolen. V Mukačevu budou vlaky navazovat na vnitrostátní linky ukrajinských železnic prakticky do celé Ukrajiny. Vlak jede po celé trase po rozchodu 1435 mm, není tedy nutné měnit podvozky. Samotná pohraniční kontrola proběhne přímo ve vlaku po příjezdu do Čopu, kde vlak stojí půl hodiny. „Probíhá na základně napřed stanoveného a dohodnutého času a není třeba čekat i několik hodin, jako se děje na silničním hraničním přechodě,“ vysvětlil mluvčí ZSSK Tomáš Kováč.
„Na rozdíl od dnešního spojení do Kyjeva nebude potřeba čekat na hranici dvě až tři hodiny na výměnu podvozku. Trať má velký potenciál jak pro ukrajinské cestující pracující v západní Evropě, tak i pro turisty obdivující zakarpatský region,“ řekl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč.
Jde o největší novinku ke změně jízdního řádu na Slovensku. Další novinkou je už dříve oznámené nasazení railjetu z Prahy do Bratislavy a zpět. Na lince Poprad-Tatry – Muszyna budou nově zavedeny dva páry sezónních regionálních rychlíků, které budou v provozu do 29.6. do 1. 9. Vlaky mají ve stanici Muszyna přípoj na spoje do lázeňského města Krynica-Zdrój i na směr do Krakova. Po devíti letech tak bude fungovat železniční spojení Vysokých Tater s Polskem. Nové vlaky přibudou také na tatranských elektrických železnicích.
ZSSK obnoví od června i provoz na další lokálce: po šesti letech se vrací vlaky na východoslovenskou trať z Bánoviec nad Ondavou do Veľkých Kapušian. Naposledy se mezi oběma městy na východě Slovenska po 26 kilometrů dlouhé trati jezdilo v roce 2012. Čtyři páry vlaků budou jezdit v pracovní dny. Novinkou je i změna zastavování vlaků z Bratislavy do Pezinku, nově budou častěji stavět v Svätom Jure a Rači.
Kompletní přehled změn je ke stažení zde.
(EDIT 19:30 V původní verzi jsme nesprávně uvedli, že pohraniční kontrola bude probíhat za jízdy ve vlaku, správně je, že v Čopu. Za chybu se omlouváme.)