ZSSK si pochvaluje hodinový takt mezi Bratislavou a Košicemi. Vlaky jezdí o čtvrtinu více cestujících
Lokomotiva Siemens Vectron v čele expresu Bratislava - Košice. Foto: ZSSK

Expresy mezi největšími slovenskými městy byly loni obsazené v průměru ze 65 %.
Dozvěděli jsme se, co očekávají dle mínění mluvčího ZSSK cestující od moderní dálkové dopravy. Jistě úmyslně se nezmínil o důležitém aspektu, který cestující očekává a to je rychlost. Jízdní doba mezi Blavou a Košicemi se proti IC prodloužila o 44 minut, čímž jsme se dostali na průměrnou rychlost 83 km/hod. A tomuto vlaku říkají expres…😀
Priemerný čas IC vlakov bol 4:42.
Krivane to jazdia za 4:53.
Tady zoufale chybí kontext.
Jednak ty nejrychlejší spoje byly tři za den, z toho první před šestou ráno. Jednak zcela empiricky vidíme, že půlhodina při rozhodování většinově opravdu nehraje roli – spousta movité klientely třeba cíleně volí daleko pomalejší LE oproti pendolinu. Daleko větší roli hraje konzistence produktu a jasná očekávání.
Oproti tomu vlak každou hodinu, zahuštěn Bratislava-Žilina na 30 minut, je opravdu daleko větší přidaná hodnota.
I ty 3 vlaky byly málo. Současný tatran je pro zadarmisty jistě fajn. Pro náročnější klienty je nepoužitelný.
To je dobře, že to zjistili i na SK. Možná by mohli zjistit i další věci. Jen tak dál … :o)
Třeba výhradní provoz ETCS L2 😀 .
Stačil by i výhradní provoz L1
Jen pro zajímavost nahlédněme do GVD 89/90. Mezi BA a KE pět denních párů a tři noční. Plus nějaké nepočetné víkendové posily a 2x denně R s přestupem v Žilině.
A stejně na tu a starší dobu vzpomínají (nejen) šotouši jako na zlaté časy…
Tak určitě, člověk nemusel řešit, kterým vlakem pojede a ani studovat tarifní džungli 😉
Ani kde bude sedět, za rychlíkový příplatek nastojáka.
Teď už jen doladit,aby k těmto a od těchto spojů existovaly kvalitní přípoje.Když vidím,jak v Žilině přijíždí Tatran k hraně nástupiště a v tu chvílku se od hrany nástupiště rozjede Ostravan-to je na po tlamě.Běžný jev.Nemluvě o politice „žádné čekání na přípoje¨.
Co se týká přípojů do ČR, je škoda, že se současně nějak lépe nenastavila přestupní doba v Púchově na Valašské expresy. 6 minut na přestup není mnoho. S hodinovým taktem je alespoň výhoda, že na větší jistotu přestupu stačí jet o hodinu dřív, nemusí se o 2 hodiny.
Od nového GVD (2025/2026) sú nastavené čakacie časy a tento spomínaný prestup sa v pohode stíha aj pri meškaniach tatranov do 15 min… vlastná pravidelná skúsenosť 😉 . Je to celkom komfortne nastavené. Musím poklepať po stole z 10tich ciest to vyšlo 8 krát bez meškania a 2 krát s čakaním Valašského na Tatran cca 8-10 min. 🙂
Jen zapomněli na ty zrychlené. Ty 2 kriváně jsou na nic
Od nového GVD Expresy zrejme nebudu stáť v Puchove ani Považskej.
Spolu so spustením ETCS v Žiline po Varín, by to malo ušetriť minimálne 10 minút.
Takže Valachy budou jezdit až do Žiliny? Nebo cestujícím za Žilinu přidají další nespolehlivý přestup?
Take zvesti sa šíria medzi vrchnostou a spodnosťou, že Valachy budú jazdiť po výluke až do Žiliny. 😉
V Púchově se končilo kvůli omezené kapacitě mezi Púchovem a Žilinou během modernizaci tratě a modernizace uzlu Žilina, ale cílem obou dopravců je jezdit až do Žiliny.
No to je fakt strašný překvapení… Tam je potenciál na půlhodinu.
Ba – Žilina bude pol hodina od leta.
Na zvyšku trasy som skeptický, či by to nebolo zbytočné. Všetko malé sídla.
Martin+Vrútky je 57 tis. obyvatel, s okolím Sučany+Turany 66 tis. obyvatel. Pro porovnání: Žilina 80 tis. obyvatel. Byla by myslím škoda půlhodinu neprotáhnout až do této oblasti.
Hodinový takt by měl být všude kde chceme mít použitelnou veřejnou dopravu ⁰. Menší počet spojů uz je jen plnění nechtěné povinnosti o zajištění VD a nikoliv o službu.
A že na to, že existuje i hodinový takt, přišli až teď.
Vlaky jezdí více cestujících? Snad spíš vozí…
Po druhém přečtení zjištěno, že je to také správně…