Tak uvidíme, zda se Škodovce podaří na druhý pokus na Slovensku uspět s novými patrovými jednotkami na styl Krakenů/Desir HC. Schválení nového vyvinutého typu a možnost doladění pro velkou soutěž na EMU 400 pro PID by se jim hodila.
Nemluvě o tom, že poslední dobou se jim v soutěžích na velké železnici moc nedaří a tímto tempem nebudou mít ve výrobních závodech co vyrábět, takže by mohli jít cestou agresivnější ceny. Porazit ale Stadler s již vyvinutou a schválenou jednotkou nebude jednoduché
Karl vB.
2 měsíců
Poslední věta v článku „z požadovaných kombinací délky a kapacity je zřejmé, že má jít o dvoupodlažní jednotky“, by mohl být návod pro případného zájemce (třeba Arrivu), jak v Česku dosáhnout toho, že by se tu, kromě Pesy, mohla zjevit zahraniční elektrická jednotka i jinde, než na okruhu v Cerhenicích.
_mm
2 měsíců
To když se něco pořizuje z dotace, tak se tam nemůže dát opce na větší počet která by se využila pokud by se v budoucnu našly další peníze?
Nebo to nemají rádi výrobci, malou zakázku s velkou opcí?
To bude ňákej vomyl. Jako že je to třeba odhad stárnutí obyvatelstva. Zvýšení počtu obyvatel nad 65 let by v krajním případě těch 23% hodit třeba mohlo. Což je ovšem pro slovenskou zadarmickou dopravu zásadní číslo.
Zcela jednoduše, ke stávající Bratislavě se administrativním rozhodnutím připojej obce okolo, které jsou bezprostředně za její hranicí a doposud samostatné. Aby se obce k tomuto nápadu nestavěly na zadní a vše proběhlo demokraticky, tak se jim zkrátka něco slíbí, třeba kanalizace, vodovod, chodníky, MHD… No a ti obyvatelé, kteří jezdili doposud do Bratislavy (zejména administrativa), nebo naopak ven (zejména montovny), budou jezdit tak, jako doposud, ale už v rámci města „ako Braislavčania“. No a Bratislava, jako hlavní město se bude pyšnit, jak nádherně roste, protože už má 585 tis. obyvatel. Navíc při prosazování staveb se už nebude rozhodovat v těch… Číst vice »
No nevim, vzhledem k tomu že Bratislavu opuštěj nebo již opustili některé zahraniční korporace, např IBM, ATT atd.. tak to s tou administrativou nevidim růžově.
Škoda pokud vím, tak takovou jednotku nemá. Má jen push-pull a vývoj dvou jednotek asi nemá smysl. Škoda si vývoj nechá zaplatit až při nějaké větší zakázce, třeba na vlaky pro PID. Leda, že by chtěla mít referenci.
Škoda sa hlásila aj do výberka na 4 jednotky, ktoré vyhral Štadler. Na papieri niečo majú a predpokladám, že sa s tým prihlásia znova. Akurát neviem, či budú vedieť konkurovať cenou práve skrz výroby a schvaľovaniu.
Tak 2 jednotky za 100mil EUR není špatná cena???
To je jedna jednotka za 1,25 mld Kč – to se vám zdá v pohodě?
2 ešusy (= cca totéž jak v kapacitě, tak v trakci) byly za 400 mil Kč, nějaká inflace, dvojsystémovost… 600 mil Kč maximum. Tj. půlka.
Citujem:
„Podľa demografickej prognózy Národného dopravného modelu ostane počet obyvateľov na trase projektu do roku 2050 na približne rovnakej úrovni (+ 1,5 %), keďže pokles počtu obyvateľov od Pezinka
po Žilinu (-12 %) je kompenzovaný prírastkom obyvateľov v Bratislave (+23%). Vzhľadom na uvedené skutočnosti je
pravdepodobné, že počet cestujúcich by mohol minimálne do roku 2030, potenciálne do roku 2040, ešte mierne rásť a až
následne by prevážil postupný negatívny demografický vývoj, čo predstavuje mierne pozitívne riziko projektu.“
Možná je to trochu nadsazené, ale tak to dnes je (i u nás). Dvě, tři největší města včetně jejich nejbližšího okolí rostou (a dost), ve zbytku i velkých měst počet obyvatel klesá (čest třeba jedné, dvěma výjimkám). Podívejte se na poslední dvě sčítání.
Addams
2 měsíců
Zase „slovenský štandard“: Ak Eurofondy nestihne minút‘ pôvodný adresát, tak je nakoniec aj ZSSK dobrá.
„Jina‘ ves (údržbové stredisko ZSSK) – jiny‘ pes (typ súpravy)“. Keď bude niektorý dopravca potrebovať súpravy na 1 435 mm, tak onedlho nájde na Slovensku všetky typy (okrem VR).😁
No ja by som sa potešil, keby neminuté eurofondy išli na železnice. 6-vozňovie dieselové vlaky na južnú trasu, 10 panterov na východ k tomu a 20 štvorvozňových poschodových vlakov pre linky BA – NZ. BA – TT a BA – Malacky by boli potrebné ako soľ…..
PeterK
2 měsíců
Dámy a páni, mimochodom – ako je na tom škoda? Má vyvinutú takúto súpravu? Ako to vidíte? Zapoja sa do súťaže aj oni?
Nemá, nechce. Kdyby chtěla, dávno má vyvinutou druhou generaci elefantu a snaží se ho aktivně prodat. Ale proč se namáhat, počkáme si na další narýsovanou zakázku od ČD a půjde to samo. A nebo jednoho krásného dne narazí do zdi a už bude pozdě snažit se, (žádná) škoda.
Já bych právě očekával, že toto by pro ně mohla být příjemná možnost jak najít hejla, který zaplatí výstavbu dvou prototypů EMU 400:)
Daniel Jablonecký
2 měsíců
Je smutné vidět, jak se na Slovensku všechno bagruje jednomu dopravci. Žádné soutěže, nic. Když srovnám spoje na trati Praha – Olomouc a Bratislava – Žilina, tak to jsou nebe a dudy.
Nebude se Vám to líbit, ale mně se to vlastně líbí. Mají tam teď hodinový takt slušných vlaků, na vše platí jedna jízdenka, vše najdu na jedněch stránkách, všechny mají jednu úroveň služeb, všude jde koupit jedna (i akční) mezinárodní jízdenka z Čech…
To je v pořádku, každý máme právo na svůj názor. Jen je ten komfort, který zmiňujete, vykoupen dotacemi do jediného dopravce, jejichž výše nebyla prověřena žádným tendrem, takže tam stát sype a sype, aniž by ZSSK jakkoli motivoval náklady snižovat.
Zrovna tímhle oligopolem bych neargumentoval. Domníváte se snad, že je u nás konkurence v maloobchodu? To je jako říkat že funguje konkurence v mobilních operátorech.
Ne, to je čistě důsledek investičního vyhladovění.
Soutěže drhnou, tak se smlouva vždycky prodlužuje o rok, není žádná dlouhodobá jistota příjmu.
Do toho je politicky zastropované jízdné + velká část cestujících jezdí bezplatně, což žere značnou část plateb za ZDO. Takže ZSSK prakticky nemá investiční rozpočet a pytlíkuje to podle toho, na co je právě schopná napsat projekt do dotační výzvy.
Stadler „má navrch“ lebo tu už má zariadenú údržbu, co by musel Siemens alebo Pesa budovať „od nuly“.
Správna obálka v správnom vrecku však dokáže všeličo zmeniť.
Prihlási sa aj Plzeň?
Kupovat vlaky z dotací samo o sobě není takový problém. Třeba IDS si z dotací nakoupil moc hezky. Tady je spíš problém, že ZSSK nakupuje ze zbytků dotací, které slovenská vláda nedokázala čerpat. Dva messeschmitty, čtyři stadlery a teď dvě (a možná další dvě) jiné jednotky – to je z hlediska údržby a nasazení smrtící.
Jedině spojit Slona a Pantera.
Nebo ty Push-Pullky co jezdí v okolí Ostravy, ale pohánět je motory s Pantera.
Ale moc vývoje a peněz pro řádově 2 až 4 soupravy. Nebo ty německé DB jednotky..
To nebylo myšleno tak, že se lokomotiva mění během dne za jinou když klekne. Ale dlouhodobě to může mít smysl – třeba S1 u Drážďan jezdila nejprve s řadou 143, později s Taurusy a nyní s Traxxy. Lokomotivy tam může dopravce používat podle potřeby a vozy jsou pořád ty samé.
Tak uvidíme, zda se Škodovce podaří na druhý pokus na Slovensku uspět s novými patrovými jednotkami na styl Krakenů/Desir HC. Schválení nového vyvinutého typu a možnost doladění pro velkou soutěž na EMU 400 pro PID by se jim hodila.
Nemluvě o tom, že poslední dobou se jim v soutěžích na velké železnici moc nedaří a tímto tempem nebudou mít ve výrobních závodech co vyrábět, takže by mohli jít cestou agresivnější ceny. Porazit ale Stadler s již vyvinutou a schválenou jednotkou nebude jednoduché
Poslední věta v článku „z požadovaných kombinací délky a kapacity je zřejmé, že má jít o dvoupodlažní jednotky“, by mohl být návod pro případného zájemce (třeba Arrivu), jak v Česku dosáhnout toho, že by se tu, kromě Pesy, mohla zjevit zahraniční elektrická jednotka i jinde, než na okruhu v Cerhenicích.
To když se něco pořizuje z dotace, tak se tam nemůže dát opce na větší počet která by se využila pokud by se v budoucnu našly další peníze?
Nebo to nemají rádi výrobci, malou zakázku s velkou opcí?
hovorca@zssk.sk
Tam odpovedia.
Vážně by mne zajímalo jak dosáhnou zvýšení počtu obyvatel Bratislavy o 23%.
A vážně by mne zajímalo kdo má zrovna kapacity na to vyrobit zrovna dvě jednotky.
Tohle je jedním slovem komedie.
To bude ňákej vomyl. Jako že je to třeba odhad stárnutí obyvatelstva. Zvýšení počtu obyvatel nad 65 let by v krajním případě těch 23% hodit třeba mohlo. Což je ovšem pro slovenskou zadarmickou dopravu zásadní číslo.
Zcela jednoduše, ke stávající Bratislavě se administrativním rozhodnutím připojej obce okolo, které jsou bezprostředně za její hranicí a doposud samostatné. Aby se obce k tomuto nápadu nestavěly na zadní a vše proběhlo demokraticky, tak se jim zkrátka něco slíbí, třeba kanalizace, vodovod, chodníky, MHD… No a ti obyvatelé, kteří jezdili doposud do Bratislavy (zejména administrativa), nebo naopak ven (zejména montovny), budou jezdit tak, jako doposud, ale už v rámci města „ako Braislavčania“. No a Bratislava, jako hlavní město se bude pyšnit, jak nádherně roste, protože už má 585 tis. obyvatel. Navíc při prosazování staveb se už nebude rozhodovat v těch… Číst vice »
Nič také v pláne nie je.
No nevim, vzhledem k tomu že Bratislavu opuštěj nebo již opustili některé zahraniční korporace, např IBM, ATT atd.. tak to s tou administrativou nevidim růžově.
Odkiaľ máš info že IBM zrušilo kancelárie v Bratislave?
I kdyby to s těmi odchody byla pravda, tak v hlavním městě je úředníků, zejména těch státních, vždycky, jak naseto.
Tak vznikla aj dnešná Praha.. Toto však nehrozí aktualne. Nepriechodné..
Tak 2 jednotky za 100mil EUR není špatná cena. To by se někdo mohl najít.
Se dost divím, že už tam není nabídka od Pesy nebo Škody
Škoda pokud vím, tak takovou jednotku nemá. Má jen push-pull a vývoj dvou jednotek asi nemá smysl. Škoda si vývoj nechá zaplatit až při nějaké větší zakázce, třeba na vlaky pro PID. Leda, že by chtěla mít referenci.
Škoda sa hlásila aj do výberka na 4 jednotky, ktoré vyhral Štadler. Na papieri niečo majú a predpokladám, že sa s tým prihlásia znova. Akurát neviem, či budú vedieť konkurovať cenou práve skrz výroby a schvaľovaniu.
Odhad je 120 milionov eur s DPH za 4 jednotky.
https://www.mfsr.sk/files/sk/financie/hodnota-za-peniaze/hodnotenia-investicnych-projektov/doprava/hodnotenie-zssk-4-ej-560.pdf
Tak 2 jednotky za 100mil EUR není špatná cena???
To je jedna jednotka za 1,25 mld Kč – to se vám zdá v pohodě?
2 ešusy (= cca totéž jak v kapacitě, tak v trakci) byly za 400 mil Kč, nějaká inflace, dvojsystémovost… 600 mil Kč maximum. Tj. půlka.
Podľa mňa je to zákazka pre Stadler. A nakoniec objednajú 4 jednotky. Peniaze sa nájdu.
Citujem:
„Podľa demografickej prognózy Národného dopravného modelu ostane počet obyvateľov na trase projektu do roku 2050 na približne rovnakej úrovni (+ 1,5 %), keďže pokles počtu obyvateľov od Pezinka
po Žilinu (-12 %) je kompenzovaný prírastkom obyvateľov v Bratislave (+23%). Vzhľadom na uvedené skutočnosti je
pravdepodobné, že počet cestujúcich by mohol minimálne do roku 2030, potenciálne do roku 2040, ešte mierne rásť a až
následne by prevážil postupný negatívny demografický vývoj, čo predstavuje mierne pozitívne riziko projektu.“
Takže 23% ve 2050, ale někomu se líbilo šířit, že to už bude ve 2030
Ono se v Bratislavě, v porovnání s Prahu celkem staví, takže já bych ten nárust populace zas tak negativně neviděl.
Možná je to trochu nadsazené, ale tak to dnes je (i u nás). Dvě, tři největší města včetně jejich nejbližšího okolí rostou (a dost), ve zbytku i velkých měst počet obyvatel klesá (čest třeba jedné, dvěma výjimkám). Podívejte se na poslední dvě sčítání.
Zase „slovenský štandard“: Ak Eurofondy nestihne minút‘ pôvodný adresát, tak je nakoniec aj ZSSK dobrá.
„Jina‘ ves (údržbové stredisko ZSSK) – jiny‘ pes (typ súpravy)“. Keď bude niektorý dopravca potrebovať súpravy na 1 435 mm, tak onedlho nájde na Slovensku všetky typy (okrem VR).😁
No ja by som sa potešil, keby neminuté eurofondy išli na železnice. 6-vozňovie dieselové vlaky na južnú trasu, 10 panterov na východ k tomu a 20 štvorvozňových poschodových vlakov pre linky BA – NZ. BA – TT a BA – Malacky by boli potrebné ako soľ…..
Dámy a páni, mimochodom – ako je na tom škoda? Má vyvinutú takúto súpravu? Ako to vidíte? Zapoja sa do súťaže aj oni?
Nemá, nechce. Kdyby chtěla, dávno má vyvinutou druhou generaci elefantu a snaží se ho aktivně prodat. Ale proč se namáhat, počkáme si na další narýsovanou zakázku od ČD a půjde to samo. A nebo jednoho krásného dne narazí do zdi a už bude pozdě snažit se, (žádná) škoda.
V prvej zapojení boli, tak možno sa zapoja aj do druhej.
Pochybujem.
Hotový typ momentálne nemajú a pre takto malú zákazku to ani príliš nedáva zmysel. Škoda sa potrebuje sústrediť na tender EMU400 pre PID.
Já bych právě očekával, že toto by pro ně mohla být příjemná možnost jak najít hejla, který zaplatí výstavbu dvou prototypů EMU 400:)
Je smutné vidět, jak se na Slovensku všechno bagruje jednomu dopravci. Žádné soutěže, nic. Když srovnám spoje na trati Praha – Olomouc a Bratislava – Žilina, tak to jsou nebe a dudy.
Tak on tam jeden open access dopravce byl, ale experti dělali maximum pro to, aby ho vyštípali. Tak mají to, co mají.
Vím, poměrně známá věc, proto je to smutné.
Nebude se Vám to líbit, ale mně se to vlastně líbí. Mají tam teď hodinový takt slušných vlaků, na vše platí jedna jízdenka, vše najdu na jedněch stránkách, všechny mají jednu úroveň služeb, všude jde koupit jedna (i akční) mezinárodní jízdenka z Čech…
To je v pořádku, každý máme právo na svůj názor. Jen je ten komfort, který zmiňujete, vykoupen dotacemi do jediného dopravce, jejichž výše nebyla prověřena žádným tendrem, takže tam stát sype a sype, aniž by ZSSK jakkoli motivoval náklady snižovat.
Takže stačí třeba Tesco a Lídl, Kaufland, Billa a všechny ostatní řetězce můžou jít pryč? Bude vám stačit jeden leták a jedny ceny… paráda!
Zrovna tímhle oligopolem bych neargumentoval. Domníváte se snad, že je u nás konkurence v maloobchodu? To je jako říkat že funguje konkurence v mobilních operátorech.
ZSSK asi chce provozovat originální vozový park.
Ne, to je čistě důsledek investičního vyhladovění.
Soutěže drhnou, tak se smlouva vždycky prodlužuje o rok, není žádná dlouhodobá jistota příjmu.
Do toho je politicky zastropované jízdné + velká část cestujících jezdí bezplatně, což žere značnou část plateb za ZDO. Takže ZSSK prakticky nemá investiční rozpočet a pytlíkuje to podle toho, na co je právě schopná napsat projekt do dotační výzvy.
To je asi realita. Ale jak říká Murphyho zákon, aby to neskončilo 2ks Desiro HC jako doplněk ke Stadlerům.
Stadler „má navrch“ lebo tu už má zariadenú údržbu, co by musel Siemens alebo Pesa budovať „od nuly“.
Správna obálka v správnom vrecku však dokáže všeličo zmeniť.
Prihlási sa aj Plzeň?
Mě přijde že v celém státě se tam nakupuje jen přes dotace, ať jde o hasičské vozy, policejní…
Kupovat vlaky z dotací samo o sobě není takový problém. Třeba IDS si z dotací nakoupil moc hezky. Tady je spíš problém, že ZSSK nakupuje ze zbytků dotací, které slovenská vláda nedokázala čerpat. Dva messeschmitty, čtyři stadlery a teď dvě (a možná další dvě) jiné jednotky – to je z hlediska údržby a nasazení smrtící.
Musí sebou hodit, než je Fico z EU vyvede, proto takový spěch a takové čerpání.
ZSSK nechce, ZSSK trpí pod tou bandou co vládne Slovensku , tak jako občané.
Může Škodovka něco nabídnout?
Tak určitě se usilovně kreslí EMU400, nicméně nic hotového nemají a pochybuji, že by kvůli 2 ks chtěli rozjíždět výrobu a schvalovat nový typ.
Pokud to mysli Skoda s Emu400 vazne, tak to musi jednou vyrobit a schvalit.
I kdyz problem bude casovy pres a odlisne pozadovane parametry od pozadavku PID, pro ktere se snazi Skoda tu jednotku vyvinout.
Ale nepochybuj. V prvej súťaži ktorú vyhral KISS Škoda ponúkla dvojpodlažnú jednotku s jednopodlažnými hlavami.
Panterofant?
Řadu 470?
Počet by seděl, fyzická dostupnost už poněkud méně…
Jedině spojit Slona a Pantera.
Nebo ty Push-Pullky co jezdí v okolí Ostravy, ale pohánět je motory s Pantera.
Ale moc vývoje a peněz pro řádově 2 až 4 soupravy. Nebo ty německé DB jednotky..
Pokud mají už KISSy, ať si koupí další. (A jsou vemena, že nemají od Stadlera opci a musí to soutěžit znovu)
Push-pull je jinak pitomost, spousta mrtvé váhy navrch, horší dynamika…
Souhlas, to tady v podcastu v říjnu loňského roku potvrdil i zástupce ODIS pan Aleš Stejskal.
Jednu výhodu má a to že jde relativně jednoduše vyměnit lokomotiva a není tak vázaný na určitý typ trakce. Ale to je asi tak vše no.
většinou se loko měnit nemusí, hlavní poruchovost má sama jednotka
Je myšlen přechod z motorové na el.trakci. A nejde o poruchy,brouku.
To nebylo myšleno tak, že se lokomotiva mění během dne za jinou když klekne. Ale dlouhodobě to může mít smysl – třeba S1 u Drážďan jezdila nejprve s řadou 143, později s Taurusy a nyní s Traxxy. Lokomotivy tam může dopravce používat podle potřeby a vozy jsou pořád ty samé.
Jenom to celé stojí o 15-20% víc energie, což je za celý životní cyklus dost ranec.
Posedenie s odovzdávkou krabice od šampanského…..