ZSSK otevírá nové spojení na Ukrajinu. Přímý povinně místenkový rychlík do Mukačeva

Motorová jednotka 813+913 společnosti ZSSK. Foto: Szalay3/Wikimedia CommonsMotorová jednotka 813+913 společnosti ZSSK. Foto: Szalay3/Wikimedia Commons

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustí od 9. června nové mezinárodní spojení na Ukrajinu. Zavede dva páry rychlíků na trase Košice

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Maxipes

Bageta jako mezinárodní rychlík??? To je šílenství!!!

Bystrík

Ja sa už fest pýtam sám seba, aký zmysel majú rýchliky (Bratislava) – Zvolen – Košice, keď príchod do KE je minúta po odchode spojenia do Košíc a zároveň to bude príchod po odchode druhého ,,rýchlika“ smer Ukrajina… To je bordel, itak v tých ,,vlakoch“ budú len Ukrajinci, ktorí budú cestovať do EÚ za prácou

jirka

nechápu proč ne elektrifikovaných tratích vůbec jezdí tyto smrduté vymoženosti??????????????????
to samé u nás

železničář v důchodu

Tak jim kupte něco lepšího (a nejlépe i provozně levnějšího)!

Samo

Pretoze ta trat elektrifikovana nie je. Medzi Copom a Mukacevom je elektrina len na sirokom rozchode.

LKB

813+913 neni uplne optimalni, ale rozhodne lepsi, nez 810+010 jezdici stabilne ze Svetle nad Sazavou do Cercan (bez pruchoziho tunelu uprostred, ktery v bagete je). V 810+010 pruvodci kontroluje cestujici vzdy pouze v jednom vagonu ze dvou, protoze do druheho nemuze prejit a prestoupi az na zastavce.

To jsem jediny, komu prijde usporadani 810+010 zcela mimo? 🙂

Ic540

Zdravím. No Leo expres nedávno zažádal o čtyři vlaky na Ukrajinu přes Polsko. Zájem asi bude. Nejen z Česka, ale i Polska si myslím. A navíc do toho Polska jde o novou nabídku. Myslím destinace k Ukrajinské hranici. Taková Praha Budapešť je dvou hodina. A Praha Varšava by měla být taky. Nevím proč do toho ČD nejdou s Polákama už teď v rámci licence s pkp ic. Jsou dvě možnosti. Buď tam uhnout EX1 celou a na Žilinu jezdit spodem. Nebo tam natáhnout tu druhou vrstvu ty pendolina a podělit se s Poláky na půl. Jako že by i Polské… Číst vice »

železničář v důchodu

A byla by pro celodenní dvouhodinový interval přímých vlaků relace Praha – Varšava skutečně dostatečná frekvence? Z toho, co vídám při svých občasných cestách po ČR těmi stávajícími rychlíky, mi nepřipadá, že by tak velký zájem v současnosti byl, navíc lze jezdit i (nepohodlně) s přestupem: myslím, že kdyby to bylo tak lukrativní, určitě by se o to už snažil zajímat Jančura, ale ani ten do toho zatím nejde.

tbalada

Dobrý den. Spojení Praha-Varšava v dvouhodině nelze dost dobře srovnávat s relací Praha-Budapešť, protože ta má na trase dost podstatný bod a tou je Bratislava. Jinak dnes Praha-Varšava je přímo v 6.24, 10.24, 14.24, což si myslím, že je dost pestrá nabídka, navíc doplněná o přestupní varianty v 7.24 a 13.24 (či pendolinem 7:09 a 13.41), to je 5x denně (noční spojení nezmiňuji). Pravidelná dvouhodina nelze postavit kvůli spojení Varšava-Vídeň, protože už by neúměrně narostlo spojení Ostrava-Varšava a ještě by zaniklo spojení do Budapešti (což by v současné podobě asi tolik nevadilo, když přechází pouze „A“+“WR“+“B“). Bohužel celé to komplikuje,… Číst vice »

Ic540

Srovnávat možná nelze. Ale jak nalákat do vlaků lidi je mimo jiné na hlavních a páteřních tratích zrovna ten dvouhodinový interval. Varšava Praha Vídeň by neměla být výjimkou a věřím, že nebude…
Že tam zatím nevlezl žlutý je jen proto, že zatím se rozvíjí jinými směry . Nelze vše najednou. Ale už avizuje Ukrajinu. Jako nedávno leo dokonce přes Polsko…

Petr

Povinně místenkové? Soudruh Místenka Štěpán po fiasku a vyhazovu od ČD skončil u ZSSK nebo co? 😀

ketchup1970

Dokážu pochopit, když Čech nezná základní zákon gramatiky slovenštiny a sice „rytmické krátenie“ , ale aby nedokázal opsat z webu nebo mapy správně název města, které hraje v naší společné historii roli v roce 1968, to mne nadzvedává. Takže pane Sůro, ta stanice se jmenuje „Čierna nad Tisou“ , krátce, protože dvouvláska „ie“ je z hlediska zákona o krácení považována za dlouhou slabiku. Tatry jsou Nízke a ne Nízké. Přitom, kdyby jste skloňoval, pochopil bych například „z Čierné nad Tisou“. A máte-li pocit , že slovenská média rovněž mrví češtinu, může tomu také tak být, ale neomlouvá to naše mrvení.

Joska

…kdybyste skloňoval…

Flinta

Je zábavné, když poučujete autora z pravopisu slovenštiny a napíšete „kdyby jste“, přičemž správně česky je „kdybyste“.

Martin z Moravy

Když dáte v češtině všude místo „e” „ie”, tak to bude taky slovenčina 😀

p.ondrash

…jste si prostě naběhl, sorry 😀

Honza

Ach jo pane vy jste VŮL!

Tomas

Každopádně dobrý počin už jen vzhledem k tomu, že Maďaři takový rychlík mají. Vede tam vedle tratě širokorozchodné i evropský rozchod, ale bez elektrické trakce, viděl jsem že jeden maďarský vagón tahal diesel. Jen cestovalo zoufale málo lidí mezi Čopem a Čiernou, což moc nechápu..

Mirwald

To je divný, kamarád je Maďar a žádný rychlík nemá.

Franz

Jestli to nebude tím, že ten maďarský rychlík jede z Čopu do Záhony a ne do Čierne n. T.

Miropiro

No pohledem do jízdního řádu ukrajinských vlaků lze konstatovat, že návaznost na noční vlak od Prahy takto vznikne. Ale pak přijedu v poledne a stejně dále do Kyjeva pojedu až v šest večer 🙂

Boro

Prohlídka hradu, dva minipivovary a půlden uteče jak voda ☺

Tomáš Záruba

Asi je to myšleno tak, že přípoje od Prahy v KE tím ranním, do Kyjeva od toho (od)poledního.

Džamel

A co 017/018 мрия , na tu to hezky váže a 1:24 v Kyjevě… Jezdí obden, jeden den do Charkova, druhý denden nejede do Charkova, ale do Zaporoží…

Samo

Tie časy sú určite správne? Lebo vychádza to 3 hodiny do Mukačeva a 5 hodín do Košíc, čo je nezmysel. V ZSSK zrejme zabudli zohladniť časový posun.

železničář v důchodu

Ono asi záleží i na celním a pasovém odbavení, které může v každém směru probíhat jinak – směrem na východ třeba už v povinně místenkovém vlaku z Košic (nástup v Čierné asi velký nebude), směrem z Ukrajiny ale může překročení hranic trvat mnohem déle právě kvůli pašování (cigaret, atd.) …

Samo

Urcite to rozdiel robit moze, ale az dve hodiny imho nie. Dnes je tam rozdiel tusim okolo pol hodiny navyse v smere na Slovensko.

železničář v důchodu

A jezdí se včas?
Já už jsem tam nebyl minimálně 15 roků, takže se současným stavem už žádnou vlastní zkušenost nemám …

Samo

Jazdi sa vcas. Ked som tym isiel tak to praveze bolo dost navatovane – vacsinou v smere na Slovensko pasova kontrola skonci ovela skor ako je naplanovane a zvysok casu ten vlak stoji v poli (lebo vypravit ho z hranice do stanice hned po ukonceni odbavenia by bolo na ZSSK asi prilis progresivne).

Souprava

Neplatila vám tam režimka?

železničář v důchodu

Co to je, prosím, „režimka“? Takový termín neznám.

Vít Jůza

„Vždycky“ se na hraniční kontrolu počítala tak hodinka, dvě….

Vladyslav Bespalov

Odpověd je docela jednoduchá – časy odjezdu a přijezdu vždy uvedené v mistním času. Takže když mezi Ukrajinou a Slovenskem je rozdíl 1 hodina tak to může být kvůli tomu. Cigarety v takových vlacích nevozí – to vidím ve zkušenostech s vlakem Lviv – Przemysl. Intercity.

železničář v důchodu

To asi máte trochu popletené – čím východněji, tím je přece už pozdější čas, ne naopak, nemyslíte?

Souprava

S režimkou přece čas řešit nemusíte, můžete jet čím chcete.

Samo

Ja som praveze ten casovy posun zohladnil. Ak nezohladnime casovy posun tak vtedy to vychadza – 4 hodiny tam, 4 spat. Ale kedze je tam casovy posun tak treba smerom na UA ubrat jednu hodinu a smerom na SK pridat jednu hodiny a tam nam vznika 3/5, co je nezmysel.

železničář v důchodu

Nesmysl je ovšem takový časový posun, jak si jej vykládáte Vy: když je v Košicích 9 hodin dopoledne, je na Ukrajině už 10 hodin, takže ten posun je právě opačný, než jaký se nám snažíte vnutit – jedete-li na východ, posouváte hodinky dopředu, jedete-li na západ, posouváte je naopak dozadu = viz například: https://cs.wikipedia.org/wiki/Časové_pásmo (je tam i slovenská verze textu).

Htr

Keďže bude vchádzať v Mukačeve na koľaj ukončenú tupíkom, tak nie je možné poslať klasickú súpravu (resp. by musela mať rušeň na začiatku a konci vlaku). DMJ 861 sú financované zo zdrojov EÚ a môžu ísť len na vybrané trate. Takže jediná možnosť je 813/913, 812+012+812, 840. Takže „bagetové“ riešenie je napriek diskomfortu jediné vhodné riešenie. A treba si uvedomiť, že toto je výmysle ministra dopravy pred voľbami a nie ZSSK.

milos

Somariny pane, v Mukaceve je moznost obehnut supravu aj na NR. Dnes takto obieha madarska M418 svoj vozen IC vlaku z Budapesti.

Htr

Plán je taký, že má jazdiť do tupíka. Prečo je to tak sa treba pýtať inde.

Htr

PS: Koľko dopravných koľají NR je tam? Nebude tam v čase príchodu vlaku ZSSK stať iný vlak NR? možností prečo je to tak je dosť…

Praguerunner

Mohli udělat kategorii – motorový vlak eurocity 😀

AAA

Interpici

Dragoo

Nerozumím proč se zde někteří pohoršují nad bagetou. ZSSK má nedostatek normálních dízlových lokomotiv a souprava z béček tak nepřichází v úvahu (nemluvě o tom, že vagony musí mít co nejméně pašovacího prostoru). I ta bageta má zbytečně velkou kapacitu, kromě toho jízda po ukrajinském svršku jednotkám nijak neprospěje, takže nasazení něčeho lepšího „na úrovni mezinárodního rychlíku“ by bylo čisté plytvání. Celkově je tohle nové spojení nezmyselné politické rozhodnutí. Každý normální člověk pojede radši přímou trasu autobusem za poloviční dobu (jinak Mukačevo taky není nijak vyhledávaný cíl). Co by mělo skutečný smysl, je spravit normální vlakové spojení Slovenska s Polskem… Číst vice »

železničář v důchodu

Pro (skutečné) turisty – „vandráky“ je vlak i v podobě „bagety“ určitě pohodlnější a lákavější než autobus …

Vbb

A bude ta bageta pohodlnější, i když v ní nebude platit režijka? 🙂 🙂 🙂

železničář v důchodu

Nevím – já jsem zatím nikdy neměl možnost to porovnat, protože „režijka“ tam všude platila.

Nosek Martin

Ono se dá jet na režijku na Ukrajinu? Nevím, osobně bych to ale moc nezkoušel

železničář v důchodu

Nešlo přece o cestu na Ukrajinu, ale o jízdu „bagetou“!
A až do Čeirnej nad Tisou dojedete v pohodě i na „českou režijku“. Pak tam existuje určitě i nějaká přeshraniční jízdenka (už si nevzpomínám, na co jsme jeli dál = už jsem tam dávno nebyl).

ketchup1970

Myslel jste FIPku?

železničář v důchodu

FIPku pro Ukrajinu budete shánět těžko, protože UZ není (nejsou) ve FIPu – asi jste měl na mysli jízdenku SMPS.

Alex

Co já to váš psychiatr? Jak moc může režijka u někoho vyvolat vzrušení.

Tomas

No spojení smysl má, protože cesta autobusem se často protahuje kvůli frontě na hraničním přechodu. Tady jde vše relativně rychle. A vlak je vlak…

Tronda

Tak je vidět, že ŽSSK svoji skoro nosnou rychlíkovou řadu konečně začne používat turnusově. Ještě chybí zaturnusovat na rychlíky 812 a netvářit se, že to je permanentní náhrada. Ale mají to nabagrované na deset let, tak je tam svět ještě v pořádku.

David

Copak bageta, to bych ještě pochopil, ale povinně místenková! To je teda fór 😂

železničář v důchodu

Asi kvůli kapacitě a délce trvání celních odbavení: bude to zjevně „zkušební provoz“, tak se pojišťují – a celní správy obou států by tam rozhodně cestující „na stojáka“ jet přes hranice nenechaly.

Jakub Olexa

Vite co je v kompetenci celniku?

Martin V.

Já bych se nedivil, kdyby ty místenky byly na jméno jako jsou letenky.

jirka

toto že je rychlík??

michal

A co to je? Zjistěte si, co znamená význam toho slova. Opravdu to neznamená, že jede rychle, nebo že je sestaven z Béček, jak si dodnes někteří lidé myslí..

železničář v důchodu

„Devadesátkou“ to snad jet umí – a to už je od „stovky“ (NTR asi dodnes vyšší není) nedaleko …

Petr

Rychlík neznamená,že jede rychle? Aha … 😀 😀

Svatá Prostoto

Nasadit 813 na mezinárodní rychlík (byť do Mukačeva) je tedy opravdu odvážná volba.

MichalM

Je, ale nic lepšího nemaj. 🙂

železničář v důchodu

Ne „nic lepšího“, ale nic vhodnějšího!

Tronda

Na Slovensku už je bageta, nebo ještě lépe 812, běžný rychlíkový standard několik let, lidi na Horehroní by mohli vyprávět.

Jakub

Můžete tam poslat Pendolino, ovšem s ohledem na daný počet cestujících by stačil jeden vložený vůz Pendolina naložený na plošinový vůz hnaný 742.

aldik

Arriva zas nasadila motorovou jednotku na taky mezinárodní rychlík z Prahy do Nitry 😀 Nevím o kolik tříd je vlak od Arrivy lepší jak tenhle od Slováků, ale zase o moc ne asi, jen tam přečalounili sedadla, dodali klimu, WiFi…

železničář v důchodu

No, v případě „ARRIVY“ minimálně jde o podvozková vozidla s dvounápravovými podvozky …

petr.r

a magnetických brzd.

Kubrt

Arriva do Nitry jezdí na vlastní triko a bytí a nebytí toho spojení záleží čistě na komerčním úspěchu u cestujících. A už to jezdí dost dlouho, takže předpokládám, že to spojení dává Arrivě nějaký ekonomický smysl. Jak to bude s 813 do Mukačeva ukáže až čas, kolik si najde cestujících, jak dlouho to bude stát objednávat atd. Jsem na to dost zvědavý, bohužel neumím porovnat tuhle nabídku s nabídkou autobusů (čas, cena). Docela mě překvapuje, že začínají hned se dvěma páry a potřebou dvou jednotek – to bude pro ZSSK docela oříšek, takový nárůst potřeby vozidel.

David

V Arrivě je celý interiér nový. Zdaleka to není jenom o „přečalounění“. Doporučuju se s tím nejdřív svézt a teprve pak hodnotit.

ketchup1970

NO, když jsem s Arrivou jel, bylo to super až na riziko s WC.. jinak dobrý počin od tohoto dopravce, bez řvaní a ublížených komntářů si na vlastní riziko našel místo na trhu. Nitra, Trenčín jsou slušnou zásobárnou studentů a díky federaci i rodiny mohou se navštěvovat kulturním vlakem.

petr.r

Nepojedou, čdáci mají svoji hrdost.

Vít Jůza

Možná svou hrdost, určitě svou režijku.

tbalada

Maďarský START jezdí do Mukačeva ve složení dieselová lokomotiva+jedno rekobéčko, to je sice reprezentativnější souprava, ale asi to vyjde dráž než ta bageta. Čímž chci říct, že chápu Vaši poznámku, ale asi jde o ekonomiku provozu.

Kajman

No, nasazení bagety na tento spoj jistě povede k nevídanému ekonomickému zázraku.

železničář v důchodu

A víte snad o nějakém lepším a úspornějším vozidle minimálně pro počáteční období, kdy je logickým cílem vyzkoušet zájem frekvence o takové spojení?

Kajman

Kdybych nebyl šotouš, tak bych se na takovou nabídku zvysoka. Maďaři posílají do Mukačeva IC a Slováci – bagetu. Na druhou stranu máte pravdu v tom, že šlo taky poslat sólo šukafon.
To je jako kdybych byl autobusový dopravce a zkoušel zájem na navé lince nasazením nově natříkané Škody 706 RTO. Jako jo, jede to…

Vbb

Maďaři posílají IC sestávající (mezi Čopem a Mukačevem) z lokomotivy a jednoho vozu.

Před nedávnem jezdil přeshraniční osobák do Čopu, peršink + 1 Béčko a pro usnadnění celní kontroly a omezení pašování do něj instalovali plastová sedadla z tramvají.

Nebo jaký máte návrh pro spoj, kde budou jezdit jednotky cestujících?

Ondra

Pro jednotky cestujících nemá smysl provozovat žádný vlakový spoj.

Kajman

Bingo.
Jako šotouš ho vítám, ale ekonomicky je to (IMHO v této podobě) sebevražda – aneb „dělali jsme, co jsme mohli, ale nikdo tím nejezdil“.

Desper

Spoj z Košic neavazující na Ukrajinské vlaky chybí, takže toto vítám jako cestující ne jako šotouš a myslím, že takových lidí bude víc.

železničář v důchodu

Ta „bageta“ je tam samozřejmě zjevně i kvůli celníkům (resp. pašerákům), aby to bylo dobře přehledné a snadno prohlédnutelné vozidlo: to mě pochopitelně hned napadlo také …

Samo

Aha, čiže na úvod spravíme produkt neatraktívnym lebo „chceme vyskúšať záujem“ a potom sa budeme čudovať že o náš diaľkový povinne miestenkový šukafón záujem nebol a linku zrušíme? Môže byť, verím že presne to je tu záujem – zrušiť čo najskôr, lebo ZSSK to jazdiť nechce, len to dostala príkazom, tak teraz urobia všetko preto aby to cestujúci nepoužívali.

Keby to aspoň boli 861..

železničář v důchodu

když pominu zatím předpokládanou frekvenci i ekonomiku provozu: jsou vůbec ty vrútecké jednotky dostatečně spolehlivé, aby nebylo třeba bát se je na mezistátní výkon nasadit?
A jak by asi na ten Váš názor reagovali celníci (na obou stranách hranice) – zkoumal jste to?