ZSSK chystá velkou soutěž na bateriové vlaky, vypíše ji v řádu dvou týdnů

Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýBateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Slovenský dopravce ZSSK bude poptávat desítky bateriových jednotek.

Největší slovenský železniční dopravce ZSSK chystá veřejnou soutěž na několik desítek bateriových vlaků. Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz to potvrdil poradce slovenského ministra dopravy pro železniční sektor a někdejší šéf Českých drah Ivan Bednárik.

„Co se týká bateriových technologií, ZSSK vyhlásí v horizontu 14 dní soutěž na bateriové jednotky s dojezdem alespoň 80 kilometrů. Chce je směrovat na tratě, kde dnes elektrifikace nepřichází v úvahu. Kde si to nemůžeme dovolit kvůli omezeným finančním zdrojům a ani geograficky by to nedávalo smysl. Jsou to oblasti Nitra, Rajec, Skalica,“ řekl Bednárik.

Zatímco od myšlenek na vodíkové vlaky se dopravci ve střední Evropě pomalu odklánějí, téma baterií nabírá na důležitosti. Bateriové vlaky mohou zvednout kvalitu spojů na vedlejších tratích, kde jezdí starší diesely a kde musejí cestující přestupovat.

Ukazují to i první čísla Českých drah, které na objednávku Moravskoslezského kraje začaly zajišťovat s prvními čtyřmi bateriovými jednotkami spěšné vlaky z Ostravy do Štramberka a Veřovic.

Od prosincového rozjedu najely dohromady už přes 65 tisíc kilometrů a jezdí bez technických problémů. Počet cestujících na těchto linkách spěšných vlaků vzrostl o pět až deset procent v závislosti na konkrétním spoji. Počítáme s tím, že s jarní a letní sezonou cestujících ještě přibyde,“ řekl deníku Zdopravy.cz Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Jak velká by měla být slovenská zakázka na bateriové vlaky zatím veřejné není. „Nejsem ředitel ZSSK, je to akciová společnost. Můžeme vykonávat dozor, ale ne ji obchodně řídit. Nenáleží mi, abych říkal, o jaký počet jednotek se bude jednat. Ale bude to v desítkách,“ dodal při natáčení podcastu Bednárik.

V Česku mají o bateriové technologie zájem v podstatě všechny kraje, koncem loňského roku přinesl deník Zdopravy.cz přehled, kam by je objednavatelé regionální dopravy chtěli nasadit.

Státní fond životního prostředí vypsal v polovině listopadu dotační program, v němž se rozdělí 15 miliard korun na nové vlaky, které budou sloužit jako náhrada za dieselová vozidla nebo nahradí zastaralé elektrické soupravy. Jde o peníze z emisních povolenek.

Celý rozhovor s Ivanem Bednárikem vám přineseme jako podcast v pátek 14. února.

Tagy bateriové vlaky Ivan Bednárik slovensko ZSSK
10 komentářů