ŽSR pokračují s modernizací koridoru Svrčinovec – státní hranice, pracuje se v náročném terénu

Modernizace úseku Svrčinovec – státní hranice. Zdroj: ŽSRModernizace úseku Svrčinovec – státní hranice. Zdroj: ŽSR

Hotovo má být v létě.

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Toman

Jet pro vlak nebo s vlakem do Čadce, to je vždycky na hódné dlouho.

javr

Jak je na tom úsek Čadca – Krásno nad Kysucou? Je v plánu nějaká modernizace/tunel, který je asi jedinou možností, jak tam zvýšit rychlost, nebo se bude navždy jezdit vyhlídkovou trasou podél Kysuce?

Filip

Obyvatelia Oščadnice nesúhlasia so zrušením žel. zast. Oščadnica

Michal M

To reálně někdo využívá?

Ic540

Kdyby tam postavili pořádné P+R a zpevnili tu tristní místní komunikaci tak by tam aut ještě přibylo. Oščadnica je velmi rozlehlá a také i část obyvatel pracuje v Žilině nebo dojíždí do škol atd atd. Proto byl zájem ze strany obce zachovat zastávku. Zvlášť když se reko bude dělat ve staré stopě jen s přeložkami podobnými viz akce Svrčinovec aby se dosáhlo požadovaných 120…

Věřím že po reko se opraví i příjezdová komunikace a postaví menší P+R…

Karl vB.

Oščadnica má necelých 6 tis. obyvatel a je roztažená podél silnice do kopců. Z horního konce (zastávka autobusu „Vyšný koniec-Ústav“, 527 m.n.m.) k vlakové zastávce (396 m.n.m.) je 8 km převýšení 131m: Myslím, že máte naprostou pravdu, že P+R by se jistě hojně využívalo.
https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&rc=9rqHWxU6li9rdSKxUFf1&rs=pubt&rs=coor&ri=27137601&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&xc=%5B%5D&rwp=1%3B9roi8xU6ywe0Lg3zeWxevCes6e2vemVeZbfBre22eUGe5re68esfeP.Qze5zfEc&rut=1&x=18.8759889&y=49.4302185&z=13

Tomáš Záruba

Tak jednu kolej po staré trase možno nechat, ne? I když je to v daném případě velice humorné…

Horizon

Pripravuje sa komplexná rekonštrukcia trate v súčasnom trasovaní. Donedávna prebiehal proces EIA. Možno už bol právoplatne ukončený.
Na tunel by mali ŽSR problém zohnať financie, tak sa to zatiaľ nechalo tak.

Tomáš Záruba

70->80?

Roman

To je velice smutné, protože současný nevyhovující stav zakonzervuji na desítky let dopředu.

Juraj

Před více než deseti lety už existoval záměr s tunelem na 200 km/h, se současným zachováním původní tratě pro regionální dopravu.

V podmínkách ŽSR je toto ale nereálné, takže aktuálně budou všichni rádi, když se povede aspoň opravit ta původní trasa.

Romino

jaj zámerov a projektov sme my už mali…Toľko peňazí čo sa za 30 rokov u nás minulo na projekty, za to už mohla byť trať od Žiliny po Ružomberok zmodernizovaná…

mic

když vidím tu příšernou zeď, říkám si, jestli by nakonec nebylo lepčejší takové hluboké zářezy přesypat… já vím, peníze…

Michal M

Viz Su-Vo – dva šílené zářezy.

Romino

tak ale zasa to by sa „nepreinvestovalo“…:-)

xyz

Totéž aktuálně Kúty (mimo) – Kúty (Gr.).
Čímž jsem (nedávnou jízdou po té trati) pochopil, proč tam (mj. ty občasné úplné výluky) trvají už přes 2 roky – že nejprve se kutalo Lanžhot (mimo) – Gr., a teď Kúty (mimo) – Gr.

Že tam nastal 1 – 2letý časový nesoulad.

V případě Svrčinovce a okolí pak ten nesoulad byl cca 15letý.

2101

Kúty – Lanžhot začalo stejně, akorát že Slovenská strana těžce nestíhá termíny

Tomáš Záruba

Ono se hlavně asi 2 roky nekutalo nic.

Romino

presne tak, lebo firma ktorá to dostala na starosť sa súťažila 3 roky a potom sa to volalo žltý Fidic, takež vybavte si povolenia. No a tam sa to zaseklo. My nepotrebujeme ani Patrika a Deti země, my si dokážeme tak skomplikovať celý proces a tu sa ešte „trepali“ ľudia z Brodského, potom sa nejako dohodli. Ešte horšie je na tom Plavecký Štvrtok, tak je to na súde, takže celý koridor Devínska – Malacky (mimo) na 200 je otázny, súčasťou toho je aj akcia Kúty mimo – Gr. Aspoň že tam sa to konečne ako tak rozbehlo a oba nové… Číst vice »

Okoloidúci

Pekná práca. Trocha škoda, že je to zvýšenie len na 120 km/h, ale za to s prehnane luxusnou zastávkou Svrčinovec pre 5 ľudí, s ktorou nepočítal ani Plán Dopravnej Obsluhy.

Ale tak dúfam, že aspoň už nebudú dementné výhovorky zo Slovenskej strany, prečo sa česká S2 nedá potiahnúť až do Čadce.

Horizon

160-tka by si vyžadovala tunel.
Už pri tejto rýchlosti to moc nevychádzalo spoločensky návratne. Pomohlo tomu to, že na úsek Čadca – Svrčinovec dostali ŽSR peniaze z CEFu.

Antonín1

Tam je docela dost velké stoupání, takže by bylo zřejmě potřeba řešit jinak a o hodně dráž – tunel? Navíc poměrně brzo většina vlaků staví (ČD, ŽSSK) – Čadca – střídání vlakových čet, což v tomto případě úplně nechápu (slovenština je zcela srozumitelný jazyk, na rozdíl od němčiny, či polštiny),takže je otázkou, jestli by se vůbec vyplatil rozjezd na 160, na druhou stranu na naší straně je dost dlouhý úsek. Ale asi hlavní jsou peníze a ono stoupání.

Daniel Jablonecký

Myslíte, že se čety na hranicích střídají kvůli jazyku? To pak teda chudák Regiojet, když má slovenské stewardy na lince, která jede přes české, rakouské a maďarské území.

Antonín1

Určitě je to jeden z důvodů – Regiojet je právě příklad toho nestřídání a předpokládám, že stevardi musí umět alespoň německy – jedou-li do Rakouska, Maďarština je s otazníkem. Potom závisí na lince – je-li to linka, která přepravuje jen z/do ČR z jiných států – pak pro cizince němčina, angličtina, ale jinak je určena nejspíš pro Čechy, jiná je (Slovensko), když je přeprava umožněna i na území druhého státu, což pak by měl průvodčí umět jazyk druhého státu, já jako Čech bych asi nechtěl na rychlíku z Německa, aby na mě mluvil průvodčí německy nebo polsky, i když německy… Číst vice »

Juraj

Čety se nestřídají kvůli jazyku, ale kvůli tomu, že se fakticky mění dopravce.

Kdyby si někdo u průvodčího ČD chtěl třeba koupit jízdenku Čadca-Žilina, bude mít docela problém to z POPky vystavit.

Ale jistě, historické příklady existují. Byla doba, kdy personál ZSSK zajížděl až do Vsetína, i když vlaky stavěly v Horní Lidči. Jak se to řešilo technicky, to netuším.

Romino

Technicky veľmi jednoducho. Striedali sa vo Vsetíne a ZSSK mala objednávku na nocľahy v ubytovni ČD pre personál ZSSK, ak im nevychádzal obratový vlak, resp. už by sa nestihli vrátiť domov v turnuse, tak prerušenie smeny a spánok v ubytovni. Všetko ide keď sa chce :-). Dtto Břeclav a iné PPS. Ono sa to vždy mení podľa GVD a ako sa ČD a ZSSK dohodú. Zatiaľ sa vždy dohodli. Dôkazom je aj 27. dodatok k zmluve o vzájmnom uznávaní režijných výhod, ktorá platí už 32 rokov 😀

Juraj

Ten pokračovací úsek je aj tak na 100 km/h, takže 120 je tam celkom adekvátnych.

Dan 3

Pokud to má být hotové v létě, tak to je skvělé. A při této příležitosti by nebylo určitě od věci prodloužit více osobních vlaků z Ostravy do Čadce, jako kdysi, zavádět zpět pendlující motoráček mezi Mosty a Čadcou by se neoplatilo.

Roman

S tím slovenské MD nesouhlasí, spíš mi to připadá že se snaží zrušit železniční spojení ČR/SK.

Ic540

Je to smutné ale je to tak.
Za mě neuvěřitelné…

Karl vB.

Nebylo by přínosnější (vzhledem k velikosti sídel), kdyby ty vlaky z Ostravy dojely až do Žiliny?
Je to jen o pouhých 30 km víc, ale umožnilo by to přestupy v uzlové stanici.

Dan

Taky mě to napadlo, ale co koukám na spojení, tak většina vlaků z Ostravy už zajíždí minimálně právě do Žiliny.

Juraj

Z Ostravy do Žiliny jezdí právě jen Ex1 (EC i R), která má 2h interval.

Když v Ostravě ujede přípoj Ex1-Ex1 na Slovensko (což je docela časté), tak je cestující namydlený, protože osobákem se dostane nejdál do Mostů u Jablunkova.

Ic540

Jojo. Stav je takový jak popisujete. Tristní. No EX1 by časem měla být ve 2 hodině z/do PL. Na Praha Ostrava Košice by mohly jezdit vlaky v jiné poloze než dnes. Dnes je uzel Žilina u Tatranů X:30 každou hodinu. Časem bude i nějaké EC Košice/Prešov Bratislava/Vídeň ve dvouhodině uzel Žilina X:00. A na uzel X:00 by v opačné dvouhodině mohly jezdit vlaky Praha Košice ČD, RJ, Leo případně jiní. Ty časové polohy jsou svým způsobem dané. RJ a Leo už tak nějak i jezdí v těch časech koneckonců… Řešení OV Čadca může být jednak dle plánů na stránkách Msk… Číst vice »

Romino

No stačilo by keby buď aspoň niektoré Os vlaky dobehli aspoň po Čadcu s prípojom na Os Skalité-Čadca-Žilina-Martin/L.Mikuláš, ktorých je konečne po dlhých rokoch realitívne dosť, ale to by ich MD SR muselo od hranice zaplatiť. Možno by ale stačilo, ak by tie EC/R zastavili aj na zastávke Svrčinovec. Akože celé zrýhlenie by bolo v pytli, ale zasa by sa využila tá draho postavená zastávka ktorú za šialené peniaze postavili a bude tam stáť jeden Os vlak ráno do Ostravy a večer do Čadce? No kebyže som CEF a vlaky tam stáť nebudú, pýtam si peniaze naspäť…

Roman

Ne, protože tam jezdí osobní vlaky Skalité – Liptovský Mikuláš. Kdyby bylo slovenské MD schopné, tak se snaží prodloužit linku S 2 a její vazbu na vyšše zmíněný vlak.

Horizon

Pre MD SR to nemá moc význam. Linka do Skalitého obsluhuje viac obcí a viac územia. Linka smer ČR by obslúžila akurát tak zastávku vo Svrčinovci, s ktorou Plán dopravnej obslužnosti nepočíta pretože samotný Svrčinovec je obsluhovaný linkou do Skalitého. Zastávka je postavená, pretože koordinácia MD SR a ŽSR nie je ukážková. MF SR to síce navrhovalo vypustiť, ale projekt bol už pripravený a ŽSR ho odmietali prerobiť. Keďže ŽSR zohnali časť peňazí z CEF, tak sa privreli oči a táto zbytočnosť sa realizovala. Bohužiaľ iné stanice a zastávky oveľa viac využívané sú v o dosť horšom stave a vďaka… Číst vice »

Michal M

Tak leda by to ODIS psychicky nevydržel a Os zaplatil sám. 🙂

Ic540

Je pravda že linka z/do Skalitého obsluhuje samozřejmě více obcí. To nelze rozporovat. Pokud bude časem opraven úsek Skalité Zwardoň můžou jezdit až tam než tam držet další bagetí soupravy i posádky… Je však řešení (Zwardoň)-Skalité Liptovský Mikuláš správné? Mnohem lepší by bylo jet (Zwardoň)-Skalité Čadca zastávkově. A dále jako spěšný vlak z/do Žiliny se zastavením Čadca, Čadca mesto KnK centrum až bude, KnK, KnM a Žilina. To by už i časově dávalo smysl na větší využití… Jinak v plánu Msk jsou spěšné vlaky Ostrava Čadca. Takže jisté řešení obsluhy by se taky nabízelo. Zastavení OV BO DĚ KA ČT… Číst vice »

Pavel Skládaný

To bychom volali po komunistických manýrech, v 80.letech dokonce jezdily osobní vlaky Přerov-Bohumín-Žilina. Pěkně se bude končit na hranicích a hotovo.

Daniel Jablonecký

A protáhnout vlak s kapacitou ~300 cestujících se „oplatí“? To mi akosi nevychádza.

Sáček

Hotovo v srpnu, tzn. 31.8., zkušební jízdy, odhalené nedokonalosti. A pak možná na začátku září návrat k normálu.

Leoš

Ví někdo, jak se má změnit traťová rychlost v tomto úseku? Bývalo tam od hranice 80, tak jestli to aspoň dorovná tu 100 na české straně hranice od Mostů.

Michal

Áno, „Projekt zahŕňa v úseku Čadca – št. hranica niekoľko významných zmien – v pláne je modernizácia dvojkoľajnej, elektrifikovanej trate na rýchlosť 120 km/h“.. Vyjadrenie ŽSR

Bram

Ale to bude jiná trať Čadca – št. hranica, ta do Zwardoně určitě dvoukolejná nebude. K tomu totiž není žádný důvod.

Michal
Karl vB.

Pan Michal to popsal správně.
Vy máte taky pravdu, jednokolejná trať do Zwardoně je na fotce 1/3 ten oblouk v pravém dolním rohu , nová dvojkolejka do Mostů/J. je ten budovaný most uprostřed.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=Svr%C4%8Dinovec&source=osm&id=1015718253&ds=2&x=18.7869778&y=49.4776835&z=18

Okoloidúci

Áno, zvýši sa na „závratných“ 120 km/h.

Tomáš Záruba

V daném terénu myslím velmi rozumné. Hezčí by samozřejmě byl základnový („rovinný“) tunel někam do Bocanovic, ale to je jaksi finančně zcela jinde. Největší hloupost by pak byla v těch horách dogmaticky = stylem most-tunel tlačit 160-200 km/h přes kopec.
A připomínám že u nás to máme na stovku…

Flek

To je o třetinu rychleji.

Pavel Skládaný

O třetinu? To by pak traťová rychlost činila 107 km/h.

Ing. Vladimír Bílý

Úsek nemá ani 5 km, kdy na jednom konci jde z ČR 100 km/h, na druhém konci je oblouk do ž.st. Čadca. I tak je to až hodně velkorysá a drahá přeložka na to, jaké má nevelké přínosy. Dalo se to také opravit zcela v původní stopě.

Ic540

A není to náhodou tak že aby na to přišly finance je požadavkem zmíněných 120. Bude tomu podobně u úseku Čadca KnK.

Jde o významnou trať a pokud se nedělají tunely tak alespoň 120 víceméně v původní stopě…

Ic540

Po Návsí je 140/150/160.
Přes hory či kopce pak.
Návsí státní hranice 90/100.
Státní hranice Čadca už bude 110/120.
Čadca KnK 120.
K Žilině pak snad 140. Možná místy více.
Náročný terén tady prostě je.
Pokud by se neuvažovalo o tunelech.
Tak to beru jako skvělý výsledek.
Zajišťuje to i potřebné časy v uzlech….

Pezos

Čadca – KnK 70-80. 120 bude je kousíček před Krásnem, hodný jen na propagaci do novin.