ŽSR modernizují další část koridoru pod Tatrami, cena vylétla o 55 %

Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhyPendolino na Slovensku. Foto: České dráhy

Jízdní doba na 11 kilometrech se zkrátí o 2,5 minuty.

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tukan

Na jaře jsem na tomto úseku s otevřenou pusou čučel, že tam jsou dodnes dřevené pražce 😀

JiP

….tam je kde co…..

Robert Pražák

Možná původní.

Petr Zdobinský

Slovensko modernizuje velmi, velmi pomalu. To je vidět na displeji v Pendolinu, kde se ukazuje rychlost, stačí projet tunelem od Jablunkova a jet až do Košic. Kromě modernizace tratě pod Tatrami, se ještě nyní elektrifikuje trať do Humenného. Slovensko nezná Včasné jízdenky, nové vozy nasazené zejména na východě mají málo prostoru na nohy a nepohodlné sedačky, ale oproti starým soupravám ze Studénky je to posun. Na druhou stranu si na Slovensku nikdo nemusí dělat starost s jízdenkovou anarchií – tedy 14 krajů, 12 tarifů, tarify přepravců a k tomu ještě IN25 a IN50.

Jiří Kocurek

Ano, radši ať je doprava nahovno, než aby tam byl IDS. Děkujeme.

Jiří Kocurek

Jinak kraje tam samozřejmě mají, je jich 8
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kraje_na_Slovensku

Leinad

Není návaznost vlak – bus, tak nemusím řešit přestup 🙂 prostě není.

Petr Zdobinský

Jistě přemýšlet v Plzeňské krajim, zda pojedu rychlíkem nebo osobákem a podle toho se zařídit, to je fakt výhra ….
Vlaky umí jezdit v taktu i bez IDS, to nevíte ?

vjkm

V posledním odstavci to asi budou eura, ne koruny.

geka

Promiňte pane Sůro, stačilo napsat „Díky za upozornění, opraveno.“ Této chyby jsem si včera všiml také, nepovažoval jsem ale za nutné na ni upozorňovat… z vaší odpovědi pro vkjm mám ovšem dost divný pocit.

Juraj

Víte, co je opravdu smutné? Že na dlouhou dobu je toto poslední větší akce na koridoru Bratislava-Žilina-Košice. Žádné další projekty nejenže nejsou připravené, ale ani neexistují záměry a žádná příprava neprobíhá. Dokončí se uzel Žilina, udělá se něco málo v Bratislavě (Nové Mesto-ÚNS) a pak ještě úsek DNV-Kúty na 200 km/h, který má ale takové zpoždění, že dost možná propadnou eurofondy. Pak už jsou v plánu jen menší rekonstrukce na jednokolejkách. Bývala doba, kdy ŽSR plánovaly úseky koridoru Žilina-Košice na 200 km/h s velkorysými přeložkami. Aktualizované studie už se spokojí s tím, že místy zůstane 60 km/h, a to na… Číst vice »

A co dál?

Pokud mi je známo, tak úsek po Krompachy se projektuje. Jistě, nebyl by to první ani poslední projekt do šuplíku a neschopnost ŽSR čerpat eurofondy je ukázková, ale čert ví – když motyka vystřelí…

František

Oni hlavně už nebudou mít peníze… A i to co by teoretický mohli dostat z EU fondů je ohroženo kvůli dodržování pravidel kolem korupce.

Danny

Přitom koridor Bratislava – Žilina byl dělán poměrně velkoryse i na naše poměry. Celkem smutný příběh.

ICE_Laco

Tam mohla byť kľudne aj 200km/h….

Ináč som voľakedy čítal, že trať BA – ZA je vraj pripravená aj na 200, ale je potrebné doplniť nové zabzar. Neviem čo je na tom pravda……

Dušan

To by mohla být pravda, ale tuším, že ta V = 200 km/h je pouze pro Pendolina, takže i kdyby se opravdu instalovalo nové zab. zař., tak to nemá praktický smysl.

ICE_Laco

Práveže bez naklápacích súprav je možná tá rýchlosť.. Celá trať je rovná, výnimku tvorí okolie Považskej Bystrice. Na túto trať by sa hodili súpravy aké používajú vo Švajčiarsku, len v nejakej modernejšej verzii.

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_RABDe_500

Časom by umožnili výrazne zrýchliť spojenie BA – KE. Problematický vidím úsek Ružomberok – Kraľovany, ktorý by si na výrazné zrýchlenie vyžadoval postaviť dosť veľa tunelov.

Spojiť Bratislavu s Košicami za 3 hodiny by bolo zaujímavé, ale zatiaľ je to Sci Fi…..

Alibaba

Tak když se u dálnice (Ružomberok – Kraľovany) ty tunely staví, tak proč ne u železnice?
To jsou zase jen plná ústa o ekologii a skutek utek.

Romino

No ono bola aj taká variatna, keď sa im rozpadol sen o údolnom variante D1 okolo Kraľovian, že by tunel Korbeľka moho byť spoločný aj pre vlaky, aj pre autá, teda nejaký segregovaný variant, že keď už sa to bude raziť, tak aby sa ušetrilo. Ale to bola zasa len nejaká fantazmagória a už sa to ďalej neriešilo. Teraz sa už 2 roky čaká ako vôbec dopadne úsek Turany – Hubová a tzv. „vodná EIA“, takže to ešte vo Váhu veľa vody pretečie, kým to bude realita. Navyše vlak by tak vynechal Kraľovany, kde je odbočná trať na Trstenú, takže… Číst vice »

Spodek pane, spodek, to je ďábel…

Pochybuji, že je tam spodek na 200 km/h. TV a výhybky by se dejme tomu vyměnit daly…

Dušan

U Leopoldova je V = 140 km/h, u Trnavy je V = 100 km/h, u Trenčína V = 140 km/h a průjezd Piešťanami pak V = 150 km/h. Jako 200-ka pro naklápěcí soupravy asi ano, ale rozhodně ne pro klasické soupravy.

jzms

ETCS L1 = max 160

Tomáš Záruba

Upřímně? Rychlost od Slovenska stejně nikdo nečeká, a aspoň se zastaví ta na kvadrát imbecilní likvidace autobloku.
Ještě by mohli opravit tu šedesátku v “novém” Poprade a jinak za mě čím min se na tu KBD bude sahat, tím lépe. Snad s výjimkou SZZ (a peronu) v Košicích a dejme tomu zrychlení průjezdu skrz Vrútky.

Pokud něco na SK fakt stojí za pořádné rozmachnuti, tak to vůbec nejsou Tatry, nýbrž okolí Nitry (nová trat směr BA i ZV). Plus samozřejmě uzel Blava.

Juraj

No jo, a pak se podíváme na populační mapu. Není sporu o tom, že celý jih je dopravně dost izolovaný, jenže celá severní trasa je daleko hustěji osídlená a zdaleka zde není využit přepravní potenciál železnice. Jenže ten se nenaplní, když bude konečně stát D1, ale hlavní drážní koridor bude pořád v parametrech 50. let 20. století. Pokud se zasníme, pak by třeba měl cenu úplně nový vysokorychlostní koridor z Bratislavy přes Nitru, Levice, Lučenec a Rimavskou Sobotu do Košic a Prešova, s napojením modernizované konvenční tratě do Zvolena, BB a pod Nízké Tatry. Nikdo z nás se toho nejspíš… Číst vice »

Tomáš Záruba

Ta trasa je sice více osídlená, ale relativně roztroušeně. Není to (s nadsázkou) „Praha – nic zajímavého – Brno“. Takže paradoxně právě ten model „do Žiliny zgruntu pořádně a pak to tam rozvážet“ není vůbec mimo. Byť by z dopravního hlediska bylo asi lepší, kdyby ta „rozmáchlá“ stavba končila až někde za Kraľovany. Ony ty „parametry 50. let“ nejsou vlastně vůbec špatný základ pro něco takového. Na mnoha kilometrech by šlo přiměřeně (cca ze 100 na 120 km/h, popř. i lehce přes) zvýšit rychlost prostě opravou svršku nebo přeřešením zhlaví (což může jít vhodně ruku v ruce s prodloužením stanice).… Číst vice »

Trať do Prešova

Nová trať přes Prešov se samozřejmě také zvažovala, ale bylo to neprosaditelné (obrovské náklady).

Tomáš Záruba

Já vím. Ale pak prostě nemá cenu rvát peníze do přeložek současné tratě, byť to je o něco levnější.

Ferda Vomáčka

To je Slovensko. Přejděte hranice a i proti naší zaostalé síti jsou o dalších 30 let zpět… Svou cestu si vybrali ve volbách, uvidíme, kam dojdou.

Jiří Kocurek

To víte, Fico raději pomlouvá firmu Eset, že z černých fondů podporuje Čaputovou.

Protože Eset prohlásil za cizáky a oni se mu postavili na odpor, co si to dovolují!

ICE_Laco

Eset a aj jej majitelia radšej uvažujú o presťahovaní do Čiech….

Romino

Myslím, že už douvažovali a že sa to už aj deje…

Ojin

Nedávno jsem narazil na tento dokument – je to smutné čtení: https://www.mfsr.sk/files/archiv/33/ZilinaKosiceCnT_20220706.pdf
V podstatě rezignace na možnou konkurenceschopnost – stejně se dostaví dálnice a ta bude rychlejší…

Peeetr

200 km/h a extrémně zdržující přeložky byly nesmyslné.
Stačí 160 km/h, a když už se stát chce pustit do nekonečného vyvlastňování, tak to má raději dělat na místech, kde je potřeba přidat druhou kolej.

Přeložka

Jenomže ony jsou ty přeložky nutné i pro 160…

Juraj

Na velkých částech trasy Žilina-Košice je stavební náročnost na 160 stejná jako na 200.

Vrútky-Lubochňa by se stejně muselo narovnat tunelem.
Štrba je podobná situace jako ÚnO-Choceň.
Liptov a Spiš má trať přimknutou do klikatých údolí, kde se žádná paráda ve stávající stopě dělat nedá.

Vojtěch

Štrba je spis Brno-Havl Brod – Kutná Hora s enormní nutnosti postrku zavěšených i nezavesenych. Jinak souhlas, to už řešili za Hitlerova Slovenského Štátu s jednou z prvních elektrifikaci na našich územích a o tunelu se tam hovoří min 80 let… ( ten by se energeticky už zaplatil.Tak 5x…)

Pezos

Ještě jedna věc mě fascinuje.

ŽSR pořád pláčou, jak nemají peníze. Zároveň ale nevím o jediné probíhající větší stavbě, která by nebyla ve skluzu oproti zmluvně dohodnutému plánu a s tím jde ruku v ruce podepisování inflačních dodatků, jenž ty stavby dále předražují. Zdá se, že to ani nikoho netrápí.

Horizon

Trápi, ale nehovorí sa o tom. V značnej väčšine prípadov sa takéto konanie považuje za nezákonné pre poskytnutie konkurenčnej výhody. V prípade eurofondových zákaziek sa potom aplikujú korekcie. Avšak ak sa na to príde zavčasu, tie peniaze je možné opäť použiť, takže všetky eurofondové zákazky kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý mal dokonca povinnosť problémové VO zrušiť. Predošlého ministra dopravy skoro piclo, keď mu to urobili… Pri dodatkoch zmluvy sa samozrejme nič neruší, iba dostane obstarávateľ pokutu. Za takým podstatným nárastom ceny na tomto projekte zrejme stojí aj doba výstavby, ktorá je cca o rok kratšia než odhadoval projektant. Dôvodom… Číst vice »

Horizon

Tie veľkorysé preložky nemá kto zaplatiť. Eurofondový rozpočet sa značne stenčil. Len Poprad – Vydrník je polovica dostupných eurofondov 2021 – 2027 aj keď nie všetky výdavky sú oprávnené plus spolufinancovanie, takže to bude menej. Za normálnych okolností by mali byť eurofondy doplnkový zdroj, ale bohužiaľ štátny rozpočet plní iné priority a na železnice to nevychádza… To by sme museli vymeniť časť občanov a politikov… Rozpočet ŽSR na investície je 400 miliónov ročne pri uvažovaní všetkých dostupných zdrojov, čo nepostačuje na realizáciu veľkorysých preložiek a rozvoj aj regionálnych tratí. Z toho dôvodu sa musia uskromniť. Čo sa týka realizácie: Vydrník… Číst vice »

Romino

Super, vďaka za info. Konečne prehľad aký si predstavujem, že by mal komunikovať správca inraštruktúry. Je jasné, že máte „insiderské“ info. Ten Plavecký Štvrtok ma vytáča, nechápem, o čo im ide, bývam neďaleko, takže tá nečinnosť už 3 roky ma ubíja. Niežeby boli radi, že sú na koridore a budú tam mať 200 a zastávka ostane zachovaná, netuším či im vadí most, alebo podjazd, lebo dostať sa k plánom je takmer nemožné a zasa toľko času, aby som behal na ich Obecný úrad to fakt nemám. Viem že aj Stupava otravovala s niečim (trať je pritom 5 km za mestom),… Číst vice »

Horizon

Vadí im podjazd. Nevidím do hĺbky, ale v podstate sa sťažujú obyvatelia priľahlých domov, že znehodnotí prípadne až zničí to ich rodinné domy v blízkosti stavby a chcú stanovisko ŽSR, čo s tým mienia robiť. ŽSR reagujú, že budú konať zákonným spôsobom. Ďalšia vec je, že zrejme aj obec chce z toho niečo vytĺcť. Viď Žilina. A autobusová stanica, ktorej rekonštrukciu Trabelssiemu zacvakajú platiči daní… Alebo Liptovský Mikuláš a jeho požiadavky obchvatu. Alebo aj Košice, ktoré žiadajú estakádu zo sídliska Ťahanovce ponad trať a Hornád. Už keď sa robila EIA, tak proti tomu bojovali. Ďalšia vec je, že napr. v… Číst vice »

Tomáš Záruba

Těch 110 tam je dnes jako kde?

rychlost 110

Nikde.

mgr.pavel

Dle https://openrailwaymap.org/ až za Vydrníkem, tedy mimo modernizovaný úsek.

PepaM

Na záhlaví Vydrníka směr Spišská Nová Ves, tj. v této stavbě asi tak 300 metrů, a to ještě jen ve 2. koleji, v 1. je 105 🙂

https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lat=48.99168986241149&lon=20.416240096092224&zoom=17

SYN

2,5minuty na 11km? Tak to je fakt slušné zlepšení… ale tři roky stavby… au 🙁

Granja

Přeložky oblouků za účelem zvýšení rychlosti ze 110 na 160 km/h, tunel, mimoúrovňová křížení, to vše při zachování jednokolejného provozu + související objemy zemních prací, to není až tak dlouho.

SYN

Jo, uvědomuju si to… ale zamrzí to stejně (ta vyhlídka jednokolejného provozu skrz stavbu).

Romino

no ono to nebude celkom jednokoľajka, pretože tam bude dosť preložiek a taiž tam bude jedna nová estakáda, to všetko pôjde mimo pôvodnú trať, takže ono sa to bude postupne prekladať na nové úseky. Ale meškania určite budú, čo je vždy pri morednizáciách.
Kto má zaújem, tu je bližšie inof o stavbe:
https://www.asb.sk/stavebnictvo/modernizacia-zeleznicnej-trate-poprad-tatry-mimo-krompachy
Alebo aj tu o mostoch: https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/modernizacia-zeleznicnej-trate-zilina-kosice-projektova-priprava-mostnych-objektov-na-useku-a-1-poprad-tatry-mimo-vydrnik

délka stavby

Vsázím, že to budou min. 4 roky…

Romino

to je bez diskusie 🙂

Lysimachia

Jsem zvědavý, jaký to bude mít vliv na spolehlivost spojů do ČR. Už teď bez významnějších akcích na východě přijíždějí vlaky do Žiliny často s velkým zpožděním.

V Púchově jsou návaznosti pro jistotu rozpojené, je ale otázka, jestli bude vůbec stačit i hodina.

Každopádně investice potřebná a alespoň něco, že…

Tomáš Záruba

Vidíte. A přitom by téměř stejné zrychlení bylo dosažitelné dodatečným zrychlením 4 výhybek v Popradu ze 60 na 100 km/h a rekonstrukcí Košic, přinejmenším tedy ZZ v os.n.
Na těch 11 km by pak namísto 160 km/h holt bylo 130-140 ve stávající stopě, možná s dvěma propady na 120 (odhad).

JiP

Je to tak, to si porad mnozi neuvedomuji, ze zrychlenim ze 160 na 200 ziskam stejny cas jako kdyz nekde zrychlim z 80 na 100. Nejvice muziky v jizdnich dobach se udela zamerit se na ty nejvetsi propady rychlosti, ktere jsou casto jenom destky metru kvuli nejake vyhybce. A to vubec nemluvim o zmarenem mnozstvi energie na takovych propadech rychlosti.

Plech

Rozdí SŽ x ŽSR: SŽ pri rekonstrukci tratě přejezdy ponechá👎🏿narozdíl od ŽSR, které přejezdy rovnou zruší👍

Přejezd vs. most

A zkusil jste si spočítat, o kolik km koridorů by bylo v ČR uděláno méně, kdyby se jelo slovenským modelem? Nejde jenom o peníze (stavba mostů, výkupy pozemků, …), ale také o čas (projednání složitější stavby, …).

Romino

Tak oni sa nahrádzajú podjazdmi alebo nadjazdmi, ale je to o dosť drahšie. Zasa koridor z Bratislavy po Žilinu je u nás teda bez úrovňových krížení, ale trvalo to dlho a stálo to dosť peňazí a ešte sme aj predbehli dobu, lebo vaky bez ECTS tam nesmeli a nesmú a v začiatkoch ich bolo len pár na IC vlakoch. Dnes po rokoch sa to javí ako dobré rozhodnutie, ale zasa ten „modernizačný vlak“ tratí nám dávno ušiel…Ja to hovorím roky. Česi dokážu „za málo peňěz, hodně muziky“, na Slovensku „za veľa peňazí, málo muziky“ :-D.

Martin

Vlaky bez ETCS tam celú dobu jazdia.

Johnny Cash

A to je právě ten průser. Nejdůležitější trať na Slovensku je nekódovaná. S Vmax 120km/h a za mlhy v údolí řeky na kontrolu bdělosti s mizernou vysílačkou. Děkuji, nechci.

Martin

Ale to je už problém dopravcu, ktorý vedel že tam bude ETCS a nenakúpil nové stroje.

Juraj

Souvisí to také s tím, že na Slovensku jsou přejezdy přípustné jen do traťové rychlosti 140 km/h (i proto se letos trať Bratislava-Nové Zámky opravovala pouze na 140).
V Česku mohou být přejezdy až do 160, a tak se v zájmu urychlení a úspor ponechaly. Ano, ve výsledku mají dnes ŽSR 200km souvislý úsek bez přejezdů, ale zároveň je to jediných 200 km slušného koridoru na Slovensku.

Romino

áno je to tak, predpis ŽSR nepustí. Ak je to modernizácia, musí to byť bezbariererové a s ETCS, inak len do 120. Ak je to na koridore, kde je autoblok a už je tam už precedens 140 kmh (2 x na Záhorí a aj pri Senci), tak môže byť úrovňové kríženie, ale bez ETCS. To je ten prípad na Nové Zámky. Tá trať sa ale paradoxne technicky urobila na 160, ale jazdiť sa bude 140, lebo to má práve tie úrovňové križovania a nie je tam ETCS. Ale aj tých 140 je fajn, hlavne je tam nová trať a nová… Číst vice »

Přejezd na 160

Pánové, legislativa na SVK nikdy nezakazovala přejezdy při 160 km/h a platí to i v současnosti! A nic nebránilo a ani nebrání (tedy krom přibrzděného myšlení některých lidí na ŽSR) aby „u Palárikova“ to bylo na 160. To si jenom ŽSR hraje na papežtějšího než papež…

Horizon

A aj to sa zrejme zmení.
Projekty ŽSR sú príliš náročné na financie, takže mala by sa meniť príslušná legislatíva. Jeden z bodov Plánu obnovy v doprave.

Přejezd na 160

Co se změní? Myšlení lidí na ŽSR? Protože legislativu měnit nebylo potřeba, nehledě na to, že se v září se stejně změnil zákon o dráhách, který jenom upřesnil to, co kdo vidět nechtěl neviděl…

Horizon

Myslel som kadejaké vyhlášky ŽSR, ktorými torpédujú prínosy projektov ako napr. elektrifikácia do Humenného, kde kľudne mohla byť 160 km//h.
Ale áno, nemôžeme to brať doslovne ako legislatívu.

Horizon

Myslím tie ich rôzne predpisy. Samozrejme neviem, či to bude pretlačené. Veľa vecí by sa malo urobiť, ale kašle sa na to.

Přejezd na 160

Vždyť do HN jim efektivita vyšla tak-tak, ne? Ještě ETCS (které by mašiny stejně neměly) k tomu a je to u ledu…

Lysimachia

Tak dovolím si tvrdit, že koridory procházejí v Česku výrazně hustěji osídleným územím, takže je to daleko nákladnější všechno vymístit. Plus ty tratě vznikaly o dekády dřív než úseky, které se na Slovensku modernizují (resp. košicko-bohumínská dráha byla na dost místech přeložena).

Samozřejmě bych si přál koridory bez přejezdů, ale asi lepší koridor s přejezdy než žádný.

JiP

Jak je to na Slovensku s pendolinem? Muze na rekonstruovanych usecich klopit a jet ruchleji?

Romino

Teoreticky áno, ale asi sa to nedeje, nakoľko neviem či ČD požiadalo Dopravný úrad SR o povolenie na jazdu s naklápaním. A keďže sa jedná až o jeden spoj denne a je to vlastne asi dosť sporné, koľko min by sa ušetrilo na úseku Čadca-Žilina-Košice, navyše keď ten vlak, asi oprávnene, stojí vlastne všade ako rýchlik (Vrútky, Kraľovany, Štrba a pod.) a na území SR ide pod zmluvou s MD SR, tak asi do toho nikto nešiel, lebo ten efekt by bol takmer nič. Stále je to najrýchlejši spoj na trase Košice – Praha, nakoľko RJ stojí v ČR častejšie,… Číst vice »

JiP

No jizda pendolinem Praha-Kosice je skutecne diametralne jina jizda po CR a na Slovebsku. Na Slovensku se v porovnani s CR neskutecne vlece a to nejde jenom o pocet zastaveni, protoze i pendilno Kosican na rozdil od vsech ostatnich zastavuje v CR navic v Koline a Ceske Trebove. Na Slovensku jede fakt pomalu, porad se to tahne 80-100, jizda vubec neutika zatimco v CR jede podstatnou cast trasy pekne 160.

ŘidičiMHD

Cokoliv od Bratislavy na východ je těžký balkán….

Dejf

jako sen, že bych to vlakem stihnul rychleji než autem se mi asi za mýho života nesplní, ale aspoň těch 7 hodin by s pomocí našich bratrů z východu mohlo v teoretické rovině padnout. a to jezdím dle povolených limitů… je teda pravda že otevřením tunela višňové a úseku hubová ivachnová dostane vlak zase trochu ránu, ale zase příroda po cestě je pěkná a mají tam čepované pivo, takže ta hodina navíc se dá nějak vydržet.

JiP

No ono vlak dostane nafrak nejen dalnicim obchvatem Ziliny ale ted na ceske strane se konecne rsd zakouslo do D35 takze uz nebude vubec nutne jet z Prahy po pretizene D1. Problem je ale predevsim na trati na slovenske strane.

Dejf

no dobře, neformuloval jsem to nejlépe, asi by to spíš mělo bejt „za vysokého pracovního vypětí našich bratrů z východu“, protože u nás už se toho tak moc udělat nedá.
zase kdo spěchá, tak za litr se tam dá dostat z prahy letadlem. když jsem viděl jak je ta 737 našlapaná, tak sem si říkal jestli by se tam neuživily i dva lety denně.

Romino

to asi nie, Ryanair to má spočítané, i keď boli časy keď lietali denne dve lietadlá do Prahy, ale to sa písali 80-te a ČSA lietalo do celého sveta 😀

Milan

7 hodin není nedosažitelné, ale slovenská část je zatím jak jedno velké staveniště… od hranic do Čadce 6 km po dokončení zrychlení z 80 na 120 km/h (přeložka Svrčinovec), průjezd Žilinou, dokončení Lučivná-Poprad, následovat bude úsek do Vydrníku…. u nás je na koridoru pomalý úsek 40-50 km/h přes Darkov (ale s tím se moc dělat nedá), očekává se nová trasa Ústí na Orlicí-Choceň, u Prahy VRT Polabí, kde by se Pendolino rozjelo na svých schválených 200 km/h.
Dobrá videa k dopravě jsou na profilu Popradská okružná
https://www.youtube.com/@popradskaokruzna/videos

Paolo

Jen je tam zasadni rozdil ktery rekonstrukce v SR spomaluje, no ma pozitivum na spolehlivost provozu .
a to ruseni prejezdu na koridorech.

Na h.. jsou ti trate v Cesku, kde prejezdy zustanou a vzdy se najde nejaky magor pro ktereho jsou predpisy sproste slovo.

JiP

Problem je, ze na slovenske strane to je s rychlosti vystavby ne pomalejsi ale naprosto sneci katastrofa. Ty prejezdy u nas jsou v porovnani se slovenskem zanedbatelny problem.

PeDazOl

Proto je absolutní nesmysl ho v této trase používat, místo toho aby jezdilo v hustějším taktu Ova-Pha, ale vysvětlujte to maňáskům z ČD….

Granja

Jestli bude o 1 pár v Olomouci navíc už nehraje žádnou roli.

PeDazOl

Samozřejmě, že hraje. Zkrátí se obraty souprav a zvýšíte počty spojů. O vlivu jizdy na “kvalitním” svršku na podvozkovou skupinu mluvit netřeba.

JiP

Vcera jelo pendolino ze slovenska vyprodane, sam uz jsem jim jel do kosic nekolikrat a je pro me jasnou volbou komfortem a servisem na palube.

PeDazOl

Jasně ale kapacitou a provozem na “pomalé” trati to nedává provozní ani ekonomickou logiku, je to jen hurá reklamní podnik ČD…

pragmatik

Preferovat používání pendolín na trati, kde v praxi téměř vůbec nepotřebuje naklápění, navíc na pouhém jednom napájecím systému, je nesmyslné vyhazování peněz: mezi Prahou a Ostravou je mnohem užitečnější nasazovat moderní soupravy bez naklápění s rychlými lokomotivami.
Když už chtít někde vylepšit dopravu z Prahy nasazením pendolína, tak raději třeba do Brna nebo do Lince, ale do Ostravy je to čistě jen populisticko-politická záležitost.

JiP

A kolik lidi jezdi do Lince? Tam by stacil mozna j jeden vagon. Pendolino melo predevsim jezdit uplne nekde jinde ale to by muselo byt alespon 11 vozove a muselo by jich byt minimalne 15-20 souprav. Ono paradoxne by potom vysrl levneji i veskery servis nez pro tu aktualni maloseriovku. Praha ostrava je pro pendolino z nouze cnost ale paradoxne asi jedina trasa, kde neni problem ho prakticky cely den naplnit.

Robert Šalda

Můžeme doufat, že se na Košičana třeba po nasazení ComfortJetů uvolní nějaký RailJet.

Daniel Jablonecký

Vlak má jezdit tam, kde ho cestující uživí a ne podle napětí v troleji. To je zase jen šotoušskej pohled zcela ignorující ekonomiku provozu.

Pitrys

A to, že z Prahy do Ostravy se klopení nevyužije je taky pěkná blbost, zde 100x omílaná.

Twix

Skoro bych řekl že z Prahy na slovenské hranice má naklápění větší přínos než do Lince. Tedy do ČB rozhodně, tam i klasika jede skoro pořád 160 (a do Benešova není moc prostor mezi osobáky), mezi ČB a Lincem je vliv naklápění vzhledem ke frekvenci, počtu zastávek a křižování na jednokolejce málo významný.

PeDazOl

Je to klasický infantilní šotoargument, kdy většina šotyků nechápe co je ekonomika provozu a možnost rychlejšího obratu souprav, zahuštěni grafikonu a předevšim byznys a profit. Většina šotyků má za to, že vlaky jezdí pro radost a proto aby klopily…🤣, nikoliv pro hospodářský výsledek kterým si jejich provozovatel zajistí obnovu techniky a budoucnost. To je zásadní problém ČD…národní podnik(nikoliv dopravce) kde nikdo nešlape po profitu pro akcionáře a výsledkem je “kladná nula” a plácání po ramenou…

Litovel

Klopení udělá asi 4 min úsporu

PeDazOl

Nikoliv rameno Pha Ova je pro ně s ohledem na rychlost, kapacitu a možnost obratů souprav nejlepší.

Pitrys

Přesně tak, ještě bych uvítal prodloužení jednoho spoje na jih v rámci využití dvoustovky, ale na Pha- Os si na sebe vydělá a spousta lidí tyto jednotky pro rychlost a pohodlí upřednostňuje

Granja

Pokud se nic nezměnilo, následně po dokončení jmenovaného úseku se začne jezdit 160 km/h i v nedávno dokončeném úseku Lučivná – Poprad.

Romino

No úsek Lučivná – Poprad je praktický hotový, ešte sa dokončuje preložka trate pri Lučivnej (jendna koľaj už je, druhá sa ešte napája). Ale v roku 2024 sa to spustí, i keď teda nitko netuší kedy, lebo ŽSR spravidla nekomentuje zákazky za stovky milónov EUR, vrátane uzla Žilina, kde sa to tiež už dosť pohlo a v roku 2024 by mohli začať používať nové nástupištia č. 3 a 4, aby sa začali prerábať ť. 1, 2 a tupíkové 5 – 7 a zároveň nová preložka cez Starú harfu smer Púchov (malá časť preložky od stanice k depu sa už používa).

Mmm

Úsek Lučivná – Svit (Poprad) už je dvojkolajny vyše 2 týždne. Spustili to cca na zmenu GVD.

Romino

ok, tak to je fajn, aj som si myslel, že to dajú do GVD, ale keďže komunikácia ŽSR „veškerá žádná“ a necestoval som teraz vlakom do KE asi 2 mesiace, tak netuším, ale viem že sa to blížilo. Akože nikdy ma neprestane udivovať, ako trestuhnodne nedokáže ŽSR komunikovať. Stačí sa pozrieť na Správu železníc, kde denne je nejaké video na fb, správa na X, informácia a pod. A tu nič. Urobili sme akciu za miliony eur ale ani o tom niekomu nepovieme. Veď na čo…Celé ŽSR….

JiP

Kazdy metr opravene trati dobry, ale timto tempem slovaci trumfnou i nasi SZ, kdy 1. koridor neni jeste dokoncen a uz se zasadne opravuji ty prvni postavene useky. Timto tempem na Slovensku budou i 3 levely oprav soucasne…..

Granja

Bude hodně záležet jak poctivě to dělají. Kdyby to bylo jak u nás při tzv. „výstavbě“ koridorů – např. mezi Lipníkem a Drahotušemi, kde chtěli „ušetřit“ a teď se v tom začali hrabat znovu….

Dan

Proč až „následně po dokončení“? Vždyť ty úseky na sebe nenavazují.

ETCS

Protože je mezi nimi již hotov Poprad a snad to pak bude již délka souvislé modernizace obhajitelná pro zavedení ETCS… (bez ETCS max 120 km/h)

Granja

Stanice Poprad – Tatry je hotová z dřívějška, takže úseky Lučivná – Poprad a Poprad – Vydrník na sebe v Popradu tímto navazují. Těch 160 u dokončené stavby má být skutečně až/teprve společně s nyní začínající stavbou – tedy v celém úseku Lučivná – Vydrník, a to včetně dálkového řízení. Podrobnosti proč to spojili do jedné akce neznám.

Romino

Tak hádam sa nebude čakať 3 roky, z Popradu do Svitu a Lučivnej sa už môže frčať 160 čo chvíľa, asi sa čaká len na dokončenie a koludáciu. Inak tie úseky nemajú na seba prečo čakať a aj tak každý vlak v Porpade zastaví. Skôr sa myslím, že to na seba nadväzuje projekčne. Ono opačný smer na Tatry sa zastavil, pretože to ekonomicky nevychádzalo, Štrba mala mať novú stanicu (tam kde je dnes Štrba zastávka) a potom tunely smer Važec-Východná. Ale z toho nebude nič, max nejaká optimalizácia časom. Projekt L. Mikuláš – L. Hrádok tiež padol, tam mala byť… Číst vice »

peter

Pri tej prekladke zeleznicnej stanice v Liptovskom Mikulasi by som netvrdil, ze mesto s nou nesuhlasilo. Mesto s prekladkou suhlasilo. Problem bol s pristupom na stanicu, kde obyvatelia existujucej cesty ktora sa na to mala vyuzit s tym nesuhlasili. V uzemnom plane mesto je tak planovane od 80 rokov.

https://myliptov.sme.sk/c/20504532/prekladku-zeleznice-odlozili-na-neurcito.html

Romino

áno je to tak, viem že tam bol problém s tou prístupovou cestou. V každom prípade je to zabité a zasa sme len vyhodili milóny na projektovú dokumentáciu, ktorá ak sa raz rozhodne to niekto znova robiť, bude už neaktuálna. To sme my. Samé projekty do koša…

Pozemkář

Tak hlavně, že jsou vykoupeny pozemky, že…

Romino

no to asi nie sú, i keď nepozeral som katastrálku. Ale ani by som sa nedviil, ak by aj časť bola. To isté sa udialo s pozemkami pri plánovanje stavbe D1 medzi Turanmi a Hubovou. Nakoľko sa presadzoval údolný variant, nakreslila sa PD a vykúpili pozemky na trasu, po ktorej tá diaľnica už nikdy nepôjde, pretože okrem toho že je tam prírodná oblasť Natura 2000 a Śútovské jazero s mimoriadnou flórou, tak sa im tam zosypal svah (našťasstie ešte pred stavbu diaľnice) a teda je jasné „že tudy cesta nevede“. Ale pozemky sa vykúpili a niekto sa dobre nabalil a… Číst vice »

Horizon

Palúdza – Liptovský Hrádok sú pozemky vykúpené a aj vydané stavebné povolenia.
Avšak bolo to naprojektované už pekne dávno, takže sa musí dokumentácia aktualizovať. Plus musel prebehnúť nový proces EIA, keďže pôvodná EIA prepadla.

No hlavne sa musia pohľadať zdroje na realizáciu.
Príprava doteraz stála 16 miliónov eur. Ale realizácia bude stáť stovky miliónov…

peter

Pozeram, ze UHP neodporucal presun stanice a odporucal modernizovat v sucasnom koridore na rychlosti 120 – 140 km/h. Takze by som povedal, ze okolo liptovskeho mikulasa na 160 mozeme zabudnut.

https://myliptov.sme.sk/c/23090366/velka-prekladka-zeleznice-pri-liptovskom-mikulasi-je-otazna.html

Horizon

Na tento projekt sa hľadajú zdroje.

Horizon

Nebude sa tam frčať 160…
Bude sa čakať, až tam bude GSM-R, ETCS atď.

Romino

Tak super, hlavne že sa do toho vrazili destatky a stovky milónov eur. ETCS ale hádam mohli montovať už aj teraz, či zasa sa čaká na niečo? A GSM-R sa teda robí, tvárilo sa to že z týchto EU peňazí, ktoré sa mali doraziť do včera, aj keď už neviem, či to nie je je z Plánu obnovy, lebo je tom taký bordel, ako všetko mešká, že už sa v tom nikto nevyzná…

Dan

Ale u Popradu směrem na Vydrník zůstane i po modernizaci oblouk s poměrně malým poloměrem, kde se rychlost asi moc zvedat nebude. Pokud to nebude pro zavedení provozu pod ETCS překážka, je to samozřejmě jen dobře 🙂

fous55

Ten oblouk za nádražím v Popradu má R=500 m a dnes je tam 80 km/h. Při vyšším převýšení by to šlo zvednout na 100 km/h, ale ta časová ztráta tam není velká. Vlak se z Popradu rozjíždí na stovku cca 800 m, což už je v oblouku. Celkem jde o délku s omezenou rychlostí necelý 1 km a úsporu času při rozdílu rychlostí 80 nebo 100, což je max 8 sekund. Kolik má smysl zainvestovat do takové úspory?