Studie: Zrychlení vlaků z Mladé Boleslavi do Liberce vyjde na 31 až 54 miliard korun
Materiál se stále nedostal do centrální komise, čeká se na posudek.
Správa železnic (SŽ) zveřejnila první odhady nákladů na stavbu nové trati mezi Mladou Boleslaví a Libercem. Ta má přinést rychlejší spojení z Prahy do Liberce a zkrátit dobu jízdy na 64–69 minut. Dosud je doba jízdy více než dvojnásobná.
Vyplývá to z prezentace Správy železnic na podvýboru pro dopravu. Stavba naváže na již dříve schválenou stavbu Všejanské a Bezděčínské spojky v úseku Praha – Mladá Boleslav. Správa železnic na podvýboru prezentovala tři varianty nazvané 200PF, 200PFJ a 1+1.
U varianty 200PF studie proveditelnosti počítá s rychlostí 200 km/h a přeložkami tratí. V úseku Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou a Mnichovo Hradiště – Loukov má být trať dvoukolejná. Stávající trať do Turnova má být elektrizována. Součástí projektu je kvůli nákladní dopravě i modernizace elektrizace trati z Liberce do Černous a Bílého Potoka pod Smrkem a Nového Města pod Smrkem, naopak počítá s konzervací úseku do Jindřichovic pod Smrkem. Náklady jsou odhadovány na 51 miliard korun. O tři miliardy korun je dražší verze 200 PFJ, která počítá s tunelem u Hodkovic nad Mohelkou a zkapacitněním tratě z Liberce do Jabloneckých Pasek. Tu požaduje Liberecký kraj.
Výrazně levnější je varianta 1+1, která počítá s rychlostí 200 km/h mezi Mladou Boleslaví a Turnovem. Do Liberce má dojít k rekonstrukci stávající tratě a vedení v nové stopě podél silnice I/35 v úseku Hodkovice nad Mohelkou – Jeřmanice – Liberec. Sklon bude ale dosahovat až 35 promile, což výrazně znevýhodňuje nákladní vlaky. Nepočítá s modernizací dalších tratí. Modernizace v této verzi vychází na 31,1 miliardy korun, ale ta nepřináší zdaleka takové zrychlení a nevychází tak dobře její návratnost. Nově je trasa zahrnuta do koridorů TEN-T.
Liberecký kraj chce nejdražší verzi
Ministerstvo dopravy loni na podzim uvedlo, že o výběru jedné z variant rozhodne do konce loňského roku. „Čekáme nyní na oponentní posudek; ten dostaneme na konci března, prostudujeme jej a následně projednáme,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Železniční spojení Praha – Liberec je výrazně nekonkurenceschopné vůči silnici, doba jízdy je kolem 140 minut. O lepším spojení Prahy a Liberce po železnici se mluví třicet let.
Všechny tři varianty ekonomicky vyšly. Liberecký kraj už dříve odmítl variantu, která řešila rychlejší cestování do Jablonce nad Nisou formou přestupu v Hodkovicích nad Mohelkou na návazný autobus. Liberecký kraj preferuje variantu 200PFJ. „Ekonomická efektivita všech tří navrhovaných variant je podobná. Za zásadní považuji přínosy této pro kraj významné investice v budoucnu. To jsme i zohlednili ve svých připomínkách. Pevně věřím, že se dočkáme v budoucnu dojezdových časů z Liberce do Prahy maximálně do 70 minut,“ řekl loni hejtman Martin Půta.