Studie: Zrychlení vlaků z Mladé Boleslavi do Liberce vyjde na 31 až 54 miliard korun
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Materiál se stále nedostal do centrální komise, čeká se na posudek.
Naprostý nesmysl podle mě dělat něco ve stávající stopě do Turnova. Tam, ať si jezdí Arriva se svou kosmickou 845.
Čemu říkáte stávající stopa? Trati na 200? 🙂
tak toho se nejspíš nedožiju…jinak vize je to zajímavá..
Tak pokud todle má ekonomicky smysl, pak má ekonomicky smysl i obnova Kozí dráhy. Ono to na jednoho reálnýho cestujícícho vyjde podobně.
Jednak to, co píšete, je nesmysl, za druhé na dráze nejezdí jen cestující, ale i náklady (byť se na to často zapomíná).
tady ten potenciál je dost velkej a to co se tady dokáže přepravit za hodinu, kozina přepraví stěží za týden..naopak je ta investice naprosto v pohode
Podle toho mala informaci, ktere byly v clanku, se mi jevi jako jedina smysluplna 200PFJ. Pokud je u tech dvou levnejsich nejaka uspora, jevi se mi jako velmi iluzorni a zanedbatelna s ohledem na znacne prinosy… ale bude treba dupat po SZ(DC), aby z toho nevznikl v nekterych aspektech nejaky paskvil.
Hodila by se mapa variant.
Něco je tady:
Odkaz vedoucí na server opakovane porušující autorská práva smazán.
Ta dvoustovka je pro klopidlo nebo pro normální vlaky?
Určitě to bude pro vlaky s naklápěním, jenze tech je hodně málo, ma vůbec nejaky dopravce takový?
V Česku akorát Pendolina ČD. Ale ono je to jedno, 200 tam bude i pro konvenční vozidla.
ale až dojde k realizaci,bude pendolino v depozitáři v chomutově
B je správně.
Důležité jsou priority, ovšem už jsem jednou psal, že po dostavění VRT Drážďany – Praha – (Vídeň) by se měl do Liberce zavést vlak (tedy rychlý a na úrovni). To už bude v době, kdy žlutý autobus bude jezdit na vodík, (nebo na něco, co neznáme), proto nyní nemá smysl projektovat trať a vlaky do Liberce s takovým předstihem. třeba pak budou jiné možnosti.
Vlaky fungují v minimálně pozměněné formě už přes 200 let, ale do 10 let bude obrovská revoluce, která vše změní, protože takhle funguje pokrok a nemá teď smysl cokoli dělat…
Automni auta změní kde co…
Tak určitě. Zejména strašně zkrátěj jízdní doby, až budou po horský dráze kolem Hodkovic valit dvě kila.
Tyvole, já teda nevim, školy nemám, ale něco mi říká, že ať budem dělat co budem dělat, po dálnici se bude furt jezdit těch +- 130 / 90 (osobáky / busy), zatímco železnice má tu hranici podstatně výš a má tedy poteciál podstatně zkrátit dnešní jízdní doby. Což znamená třeba to, že se každej, kdo si najde flek v Praze, nebude muset nutně stěhovat do Prahy, nebo ztrávit třetinu života dopravou.
Je to přesne naopak. Sebe rychlejší vlak mi nebude jezdit domu, ale někam na nádraží. Cesta mezi nádražími 200kmh jako dobrý, ale u toho Liberce to pořád bude lepší dojet z domu/bytu do práce v Praze tím autem. Autonomní auta znamenají, že ten čas nebude mrtvý, bude možný dělat něco jinýho.
Navíc se brutálně slevni třeba taxi, kde náklady na toho řidiče tvoří větší část než na náklady kolem auta.
Ale chápu,vlak automatizovat nejde – nikdy se to tak nedělalo a ten pokrok za 20-30 let bude možna automatické spřáhlo, vodík, a 810 natřena jinou barvou.
Co myslíte tím nejde? V případě vlaku se bavíme o řízení dopravní cesty a o řízení vlaku. Obojí se v automatické verzi testuje. V případě dopravní cesty se tomu říká ASVC, v případě řízení vlaku zkuste zajet na Švestkovou dráhu. 😉
Se snahou zelených o snížení rychlosti na nižší hodnoty, něco alá rakouské IG-L 🙂
Případný autobus na vodík bude míst přibližně stejné rozměry, přibližně stejný podvozek a pojede přibližně stejně rychle. Lidé budou totiž přibližně stejně vysocí a tak dál. Mohl by to lítat Airbus, ale to už dneska a neděje se to.
Vodík? Bojim se ze vybuchne pokud vybere nějakou díru nebo dojde k nehodě, baterky? Úhořím tak jako tak, když to čapne tak to nejde uhasit.
Proto jezdíte zásadně bryčkou s loukoťovými koly se železnou obručí.
Ach synku, synku…
Neriskoval bych. Koně se mohou splašit a nejen to, kolo se může polámat.
V lidových písních je kus pravdy ze života.
Pozor, před 200 lety se vážně diskutovalo, že rychlost nad 20km/hodinu může vážně poškodit lidské zdraví… Asi tehdejší odpůrci změn nějaké své geny v populaci zanechali, že ?
Dejte tomu 20-30 let a dočkáme se,tyhle plány se pořád dokola vytahují ze šuplíku cca 35let a možná více.
Běžte se podívat do diskuzí pod důchody. Za 20-30 už tu bude jen inflace a 25-30% populace, co bude hlasovat jen a jen pro zvýšení sociálních dávek a žití má dluh. Dát 50mld za trochu rychlejší vlak do 100k města jaksi nebude priorita.
Těch 50 miliard jsme vyhodili do kanálu už loni za obsluhu státního dluhu. Letos to bude 70 miliard. Jedem z kopce jen to sviští.
Jestli mohu šířit trochu osvěty… Výhoda vlaku spočívá ve schopnosti přepravit naráz velké množství lidí/materiálu, v prvním případě významně rychleji, než jiné druhy dopravy. K tomu, abyste učinili vlak opravdu konkurenceschopný je zapotřebí konkurovat nejen autobusu, ale především individuální dopravě. Možná vás to překvapí, ale čas cesty je třeba počítat tzv. door to door (od dveří ke dveřím). Pokud tedy nebydlíte na nádraží, je třeba započítat ještě cestu z/na vlak. Co je ale pro některé úplná novinka, také interval. U toho auta totiž prostě sednete a jedete, vlak jede v nějakém jízdním řádu. Co z toho plyne? Vlak musí být… Číst vice »
Vaše argumentace je problematická v tom, že se zamýšlíte pouze nad jízdní dobou. Při rozhodování, který dopravní prostředek použít ale rozhoduje i komfort. Může se tak stát, že i když je cesta autem či autobusem (door-to-door) nepatrně delší, člověk stejně raději zvolí vlak. A stává se to poměrně často, jinak by vlaky do Brna jezdily prázdné.
Jenže Vy zase mícháte hrušky s jablky. S tím komfortem úzce souvisí délka cesty (měřená časem). Zatímco pro hodinovou cestu dám přednost spíš flexibilnímu autu, i kdyby to vlakem bylo o něco rychlejší, pro tříhodinovou už spíš upřednostním vlak, i kdyby bylo o něco rychlejší auto. Tím spíš, že u cest cca. nad dvě hodiny musíte u auta připočíst i pauzy (jistě, to je velmi individuální). Na trase Praha – Liberec je třeba dát důraz na pendlery, resp. obecně cestující, kteří ji jezdí „velmi často“. Když denně na cestě tráví přes dvě hodiny, tak dají přednost vlaku, i když třeba… Číst vice »
To co píšete je čistá demagogie. Vlak z Prahy do Plzně či Ústí je taky pomalejší než auto i z Prahy do Brna je výrazně pomalejší než auto a přesto ty lidi jezdí a úplně stejně budou jezdit z Liberce až to půjde. Vždycky je část lidí která pojede autem ikdyby byl dvakrát rychlejší vlak a naopak část lidí zase pojede vždy vlakem nebo případně autobusem.
To jestli pojede vlakem 65 nebo 80 minut v rozhodování hraje naprosto marginální roli.
A aby těch lidí přesedlo z aut ještě trochu víc, není jiné cesty než to zrychlit. Tedy nejen zvýšit rychlost, ale i zahustit interval. To zahušťování vám bez nových kolejí nepůjde. Ty rychlíky vám prostě z těch Milovic budou poskakovat za osobákem. Ano, pokud vezu pytle cementu, nemohu vlakem. Musím autem, optimálně nákladním.
Že režisti pojedou vlakem do Liberce vlakem i dneska, je mi jasné.
Rezijkou z Liberce do Prahy moc daleko nedojete, to s tím nemá nic společného.
Ale přinese, jsou relace kde je vlak pomalejší než auto a vyprodaný, či se dokonce jezdí na stojáka.
Jen nesmí být výrazně pomalejší než bus, řekněme Brno-Zlín vs. Brno-Olomouc.
A představte si, že když jedu do centra Prahy osobním autem, nechávám jej na Černém Mostě a pokračuji metrem. Protože v centru mnoho parkovacích možností není a ty co jsou, jsou poměrně drahé. Z Boleslavi do Prahy by byl atraktivní i vlak, jedoucí 60 minut. Za předpokladu, že pojede z centra do centra…
No pro vás ano…
S počtem vlastníků aut nezamává žádná šotodiktatůra, ale vynucená elektromobilita.
O to víc by měla být železnice připravena, ne?
Připravena? Až dojde ropa, tak budete s brekem oprašovat motoráčky, protože autobus přestane jezdit.
Co to je zase za nesmysl a protimluv?
Kurzíva napovídá…
Jak jsem dostal tak podávám. Názory některých železničářů jsou prostě takové.
Lze odvodit, že s takovým materiálem bude příprava na jakoukoliv změnu velice těžká.
V cestine na tohle mame uvozovky.
Faktem je, že kdyby ropa docházela, tak by zdražovala. A pokud odmyslíme pár detailů jako mýto vs poplatek za cestu, striktní dělení vlak vs tramvaj*, tak spotřeba drážního vozidla na tunokm je menší.
*mhd bus s 80 v techničáku umí najet na dálnici, zájezdový bus umí projet velkou část ulic ve městě. Šukafon se nesmí potkat se Škoda 30T, protože tramvaj nesplňuje tsi crash.
A kde pak asi ty nové tratě mají potenciál odfiltrovat nejvíce aut a náklaďáků, Praha-Brno, oba směry na Německo, nebo odnikud nikam tenhle cigánov? A na těch nejdůležitějších směrech se ještě ani nekoplo a tak se nedá předpokládat, že v roce 2050 bude hotovo jen tam. Když už se pak i nejvýznamější směr v ČR povede trasou, která v deseti milionové zemi geniálně objede návazné směry s více než půl milionem lidí. A to radši ani nezmiňovat jestli bude dostatek peněz, když za chvíli odejde do důchodu Husákova generace a EU zjevně bude brzy masivně lít do černých děr na… Číst vice »
Nebo naopak nebude železnice i nadále dělat nic s tím, že cestující při zhoršení dostupnosti aut přijdou tak jako tak, protože nic jiného nebude, takže je veškerá aktivita zbytečná. To mi připadá v naší realitě pravděpodobnější.
Ano, vynucená tím, že pokud na ni hodně rychle nepřistoupíme (a nepostavíme pár nových jaderných bloků), bude již příští generace žít na poušti.
A v Severním moři přestane pršet.
V Severním moři asi úplně ne, ale to pro ČR nehraje velkou roli. Těch dešťů od Severního moře do ČR chodí už teď mnohem méně. Vyrostl jsem v Jablonci a tam se za posledních cca. 25 let počasí změnilo opravdu velmi.
Strašení lidí koncem světa byl vždycky výdělečný byznys.
Všecka náboženství…
PS: Globální oteplování se zásadně vztahuje k roku 1850-1900. Termíny jako malá doba ledová a středověké klimatické optimum jsou zakázány.
Já nemluvím o konci světa, „jen“ o obrovských problémech, které budoucím generacím vytváříme.
Ale jistě, spousta lidí má až panický strach z létání nebo teroristických útoků, ale umírat po tisících plíživě na rakovinu plic kuřáky nestraší.
Mluvit o teplejším středověku a malé době ledové nikomu nezakazuji. Tvrdit, že to nastane, jen proto, že to nastalo před 300 lety, ano.
Problémem globálního oteplování nebude poušť v Evropě, ale obří migrace z Afriky, kde tou dobou bude nejvíc obyvatel na světě.
Máte pravdu, že ta obří imigrace bude asi ještě větší problém, než ty čím dál extrémnější výkyvy počasí a jimi způsobované škody na majetku i produkci všeho možného.
Ale už ty budoucí extrémní výkyvy počasí jsou dost závažnou hrozbou na to, abychom se vzdali trochy navyklého komfortu.
Od toho nás ovšem elektromobilita opravdu nezachrání a to ani v kombinaci s jádrem a dokonce ani s fúzí. K tomu je potřeba zásadně omezit těžbu v pralesích, naopak podstatně zvýšit trvanlivost veškerých výrobků, “deglobalizovat” – lokalizovat výrobu a nejspíš také změnit stravovací návyky, snížit celkový počet lidí na Zemi a vrátit přírodě desítky procent povrchu souše. Elektromobilita sama o sobě je farizejství.
To s Vámi naprosto souhlasím. Už jsem to tu někde napsal, ani netvrdím, že bateriová auta jsou „absolutním“ řešením mobility – rozhodně ne při dnešních technologiích, kdy by nebylo dost kovů na akumulátory (na to by byly potřeba aku bez nedostatkových kovů) ani dost elektřiny (to snad může vyřešit fúze). Na druhou stranu, i kdybyhom dokázali vše, co píšete, pokud razantně neomezíme spotřebu fosilních paliv, taky to nebude stačit. Jen nevím, proč chcete zvyšovat trvanlivost výrobků, když současně lokalizujete výrobu? Ale asi to chápu špatně, vztáhl jsem si trvanlivost jen na potraviny, ty přeci při krátkých cestách od výrobce ke… Číst vice »
A nehledě na veškerou ekologii: spalovací motory na ropné produkty jsou dlouhodobě neudržitelné již od svého vynálezu. Ropa jednou dojde 😉
Dle předpovědí z roku 1930 došlo uhlí už v roce 1970.
O té neudržitelnosti spalovacího motoru si povíme nad elektrickou izolací vyrobenou z … ropy. Podrážky Vašich bot jsou z ní taky.
Já nepopírám, že předpovědi, kdy to či ono dojde, se posouvají. To, že jsou objevována nebo zpřístupňována nová ložiska, ovšem nemění nic na tom, že zásoby jsou konečné a tudíž nutně jednou dojdou.
Ono koneckonců i Slunce je fosilní zdroj, jenže s takovou životností, že se o ni nemusíme starat ani stovky generací dopředu.
Podrážky bot jsou hodně zcestný argument, ty se dají vyrobit i z jiných materiálů, byť pak třeba budou mít horší vlastnosti.
Na elektrickou izolaci se té ropy spotřebuje o mnoho řádů méně, než na paliva.
Jak říkají (někteří) chemici: ropa, taková úžasná surovina. Dá se z ní vyrobit spousta užitečnejch věcí s unikátníma vlastnostma. A ti idioti jí drtivou většinu promrhaj pálením v motorech…
Souhlas!
Už aby to bylo, dřevěných mobilů a počítačů se nedá psát tolik nesmyslů.
Jo, bylo by to super. Ty plasty v elektronice by se daly nahradit jinými materiály, byť s horšími vlastnostmi. Ale ty benzinové motory by jaksi neměly na co jezdit.
Dřevoplyn i syntetický benzín už tu byly.
Jen to dřevo nebudete moct prohnat štěpkovačem, protože v něm je spalovací motor a v lese není zásuvka.
A z čeho toho syntetického benzínu chcete vyrobit tolik, kolik se ho dnes ve světě spotřebuje?
Lithium taky jednou dojde, dost možná o dost dříve než ropa.
Lithium se dá recyklovat, spálená ropa ne. A lithium je sice potřeba na výrobu v součastnosti „nejlepších“ (pro masovou produkci) akumulátorů, ale akumulátory jdou vyrábět i bez lithia. Vzpomenete si ještě, jaké akumulátory se v elektronice používaly před 30 lety? Jak to u elektroaut vypadalo s nabíjením a dojezdem ještě před 10 lety? Je docela dobře možné, že za 20 let už po lithiových článcích neštěkne pes. Zato benzinové / naftové motory jsou už 100 let víceméně stejné, ano, zvyšuje se efektivita, výkon, čistota výfukových plynů, ale že by byla v dohledu inovace, která by z nich mohla udělat „bezproblémový… Číst vice »
Lithium se dá recyklovat, ale v současnosti se tak děje jen u 1%, to jsem tedy velmi zvědav kdy se to asi tak zvýší alespoň na 75%…
Jestli ono to nebude tím, že drtivou většinu likvidovaných akumulátorů zatím tvoří ty maličké z mobilů apod.
Spálená ropa se dá samozřejmě recyklovat taky – výrobou syntetických paliv z oxidů uhlíku obsažených ve vzduchu. Až zvládnem jadernou fúzi, můžem jich vyrábět co libo.
Ale to je opravdu hudba vzdálené budoucnosti a dost pochybuju, že by zrovna toto bylo účelné využití „přebytečné“ elektřiny. Použít ji na „likvidaci“ přebytečného CO2 z ovzduší fajn – ale vyrobit tak benzín jen proto, aby se mohl znovu spálit? Dost úchylné. To už asi bude o dost lepší hydrolizovat vodu.
S myšlenkou souhlas, ale je třeba to chápat „pravděpodobnostně“. Není to samozřejmě tak, že o minutu rychlejší auto = vlakem nikdo nejede a naopak. Platí ale, že při stejné cestovní (!) době je citlivost na další výchylky byť o pár minut značná. Zatímco když jede vlak dveře-dveře někde kolem poloviny JD IAD, tak už autem jedou jen ti co musí, nebo takoví ti zarytí odpůrci hromadné dopravy. A naopak, je-li CD více než dvojnásobná, tak ten vlak (ale i třeba bus) na tom celku jen paběrkuje a pak už to pár minut sem tam opravdu nezmění. Já bych tu Všejanskou… Číst vice »
Všejanská spojka také bude jediné, co má v dohledné době šanci na realizaci pro zlepšení spojení Prahy a Mladé Boleslavi. VRT mezi Běchovicemi a Českým Brodem také hned tak nebude, protože se vždy staví to, co je nejméně problematické. A to z VRTek nejspíš bude úsek Český Brod – Světlá nad Sázavou.
VRT do Brodu?!
Však taky VRT CBR – SnS má mnohem vyšší přínos, tedy za mě OK.
Taky bych řekl, naopak Běchovice – Sadská je bez navazujících částí zbytečná.
“ u auta sednete a jedete“ tak docela humorné, zvláště na D1 sednete a stojíte, nemluvě ani než se vymotáte z městského provozu, kde je např. V Praze rychlost dopravy cca 12 km/h.
MHD má přednostní pruhy.
V jak moc paralelním vesmíru žijete?
Mohla by redakce Zdopravy.cz prosím zveřejnit všechny posuzované varianty spojení MB – LB? Myslím zakreslením na mapě…
Nevím, jestli se dají ty varianty 200PF, 200PFJ a 1+1 veřejně dohledat. Nějakou studii dělal Metroprojekt a upravují se dále myslím studie Sudopu. Nebo jestli si dělají takhle oponentury… Pak ještě Sudop dělal před pár lety kromě těch x studií v šuplíku vyhledávací studii VRT, tak z toho se možná také něco použilo. Tam byla i ta odbočka na Jablonec. (omlouvám se předem za spamování odkazy)
https://www.turnov.cz/cs/mesto/uzemni-plany-rozvoj-a-mpz/dopravni-a-rozvojove-studie/studie-proveditelnosti-zeleznice-praha-mlada-boleslav-liberec.html
https://podklady.liberec.cz/?controller=open&action=download&agend=rm&path=2022%2F2022-01-18+RM+2%2FDle+bod%C5%AF%2F049+Studie+proveditelnosti+trati+Mlad%C3%A1+Boleslav+%E2%80%93+Turnov+%E2%80%93+Liberec+%E2%80%93+st%C3%A1tn%C3%AD+hranice.pdf
https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/OwqF7lDAz1HsKSr?path=%2FVRT_RS5_Praha-Wroc%C5%82aw_final%20PDF
Jo, taky by mě to dost zajímalo. Speciálně jak to ve variantě PFJ200 je s Jabloncem. Vedla by trať z Hodkovic tam?
Zkapacitnění současné stopy.
Co s tímto souvisí a moc nechápu je proč výstavba Všejanské a Bezděčínské spojky je naplánovaná až v roce 2026, resp 2028. Máte někdo více informací, proč budeme čekat tak dlouho, než budou integrovány tyto řekněme úplně základní vylepšení? Tedy alespoň co se týká dojezdových časů do MB.
Ono už je hotové stavební povolení?
U staveb takového rozměru, který se plánuje již tak dlouho bych čekal, že na všechny dílčí úkony nebudeme koukat dalších 5 let před zahájením stavby.
Vysoutěžít DÚR, zpracovat: Nejméně 1 rok.
Vykoupit pozemky: Lze dělat během DSP
Vysoutěžít DSP, zpracovat: Nejméně 1 rok, před uzavřením smlouvy s firmou to nikdo kreslit nebude.
Vysoutěžit zhotovitele: Nejméně půl roku, bez smlouvy nikdo kopat nezačne.
Součtem 2,5 roku plus odvolací lhůty na úřadech, se kterýma nikdo z projektantů nehne a realizační firma tuplem ne.
Pokud chceme být alespoň nějaký právní stát, tak nějaké zaklekávaní majitelů pozemků nesmí nastat.
Pokud tím plánováním myslíte uvažování „chtěli bychom, ale reálně na tom nic neděláme“, tak co teprve takové Vizovice-Polanka. Tam by se mělo podle této logiky zítra kopnout. A pokud ne, tak ve fázi reálně na tom něco děláme to je sotva pár let. Na stavby, na kterých se dělá (mnohdy i výrazně) déle a kopne se s trochou štěstí ve stejné době, by mi nestačily prsty obou rukou.
Nejspíš proto že už je rok 2023. A Všejanska spojka ještě ani není schválená ministerstvem dopravy.
trať na frýdlant bude elektrizována, ale trať na tanvald ne?
údajně chteli elektrifikaci natáhnout pro rychlíky, z líberece do děčína.
Dokonce před plno lety se musel most na Kubelíkově ul. v Liberci při rekonstrukci zvednout tak, aby se tam elektrifikace vešla.
ona tu někde kdysi i byla, pak to zrušili a doted ji zatim nenatahli, ale byl tady článek že uvažují natáhnout dráty děčín-liberec. A tuším i směr na hradec.
Správa železnic chce dělat prostou elektrifikaci, takže se tratě Děčín – Liberec můžete dočkat: https://zdopravy.cz/stat-zacina-resit-levnejsi-elektrizaci-dalsich-trati-obesla-by-se-bez-vetsi-modernizace-137828/
už aby to bylo. 😉
Prostá elektrizace této trati je naprostý nesmysl. Už jen proto, protože je nutné přeložit úsek Mimoň – Zákupy a vyměnit zabezpečovací zařízení v několika stanicích a doplnit traťové zabezpečovací zařízení tak, aby bylo ve všech mezistaničních úsecích. A dále doplnit přejezdová zabezpečovací zařízení na mnohé přejezdy. Málo toho zase tak není a to jsem ještě na mnohé věci záměrně zapomněl.
To má své důvody. Ona elektrifikace lokálek do Bílého Potoka a Nového Města sice už silně zavání máváním kouzelným proutkem jistého československého politika. Ale pokud bude elektrifikace do Zawidówa a po těchto lokálkách mají jezdit přímé vozy z Liberce, je to nutnost. A elektrifikace do Zawidówa by se očividně dělala v návaznosti na novou trať z Prahy.
Elektrifikace Jaroměř – Liberec – Děčín s tím v zásadě nemá co společného, to by se dělalo nejspíš vzájemně nezávisle.
Stejně jako Liberec – Tanvald. Pro tu už se za posledních 30 let nakreslilo plánů…
Je zajímavé, že pro nákladní dopravu přes hranice se politicky preferuje kopcovitá trasa přes Frýdlant namísto velkoryseji vedené trasy podél řeky přes Žitavu.
To je to, co taktéž nechápu…
To asi nechápe víc lidí, navíc když mezi Libercem a Žitavou je dvoukolejné těleso…
A kolik jezdí nákladních vlaků z Liberce do Žitavy?
A kolik tam jezdí nákladních aut?
To už je jak argument SŽDC „proč bychom trať modernizovali na 160 km/h, když tam teď ČD jezdí vlaky, které víc než 120 nesvedou“.
Nevím, ptal jsem se na vlaky.
Já totiž někde slyšel, že si Poláci nepřejí tudy nákladní dopravu.
Teď tedy popravdě opravdu nevím, na co narážíte. Jestli na to, že tam dnes nákladní vlaky (skoro) nejezdí, a tudíž nemá smysl tu trať pro nákladní dopravu zkapacitňovat, nebo na to, že je Poláci přes ten svůj růžek nepustí a tudíž vůbec nemá smysl se o této variantě bavit?
Myslel jsem, že na to první.
Já to druhý, a dotazem na P.Šimrala jsem myslel, že tu buď potvrdí nebo vyvrátí.
kolik jezdilo nákladních vlaků z prahy do brna v roce 1840?
Nula.
protože polaci mezi hrádkem a zittau nejsou schopni tu trať opravit, už dnes se tam jede rychlostí asi bicyklu. Asi čekaj kterej vlak tam dřív vykolejí.
Já na kole šedesátkou nejezdím (ta třicítka na brambořišti už tam není) ale samozřejmě by to mohlo být lepší.
takže už to trochu poopravili? Ale zlepšit by to snad šlo. Mohli si tam polaci dokonce udělat i železniční zastávku, jezdí jim tam mezinárodní vlak a oni toho nevyužívají. Asi čekaj že jim to napůl s němcema zaplatíme, jako tu silnici z hrádku do zittau přes polské území.
tak zda zeleznicni zastavka v nejake vybydlene polske vesnici existuje nebo ne neni zadna bariera pro nakladni dopravu
Když si tam udělají Poláci zastávku, nebudou moci vybírat peážní poplatky. A o peníze jde až v první řadě.
Třicítkou jsme tam jezdili od tety rychlíkem Liberec – Plzeň, který byl vždy v neděli totálně našlapanej. V Ústí až po střechu, ale bylo to boží.
Nakonec to opravili. Na základě toho budeme doufat, že o 20 km vedle se Poláci přetrhnou s údržbou?
Jedině snad, že v Žitavě nebude potřeba úvrať při cestě k Baltu (stejně bude potřeba jinde a raději úvrať než postrk přes kopec).
Tak ono záleží i to co je na druhé straně hranice. A oni Němci moc velcí fanoušci železniční nákladní dopravy nejsou viz Domažlická. A ani to není jestli Frýdlant nebo Hrádek, protože obě tratě vedou trochu jinam. Zatímco Žitavská by mohla sloužit jako objízdná trasa místo polabské a být násobně levnější oproti krušnohorskému tunelu. Tak Frýdlantská by mohla sloužit pro spojení s Baltem ( Štětín, Gdyně)
Kopcovitá? Pokud jste Hrádečan, tak byste to tam měl znát. Sice vede přes Jizerky, ale z Liberce do Oldřichova nastoupá méně než 100 metrů a od tunelu zase už jen klesá.
Jinak mi Váš komentář přijde zhruba jako „proč Rakousko staví tunely pod Semmeringem a Koralpe, když náklady mohou hory objet přes Maďarsko“. No, sice mohou, ale na železnici i dnes platí „čím méně států, tím lépe“. Zvlášť, když má každý k železniční dopravě jiný postoj.
Liberec-Zhořelec?
Přes Žitavu je to asi 55 km.
https://mapy.cz/s/bozupevuje
Přes Frýdlant asi 54 km s podobnou aproximací.
https://mapy.cz/s/luduturoku
Takže to objíždění Alp je o 1 km delší. To těch 100 metrů výšky s potřebou postrku bohatě vykompenzuje.
Děláte si z dezinterpretace mých komentářů sport, nebo nejste schopen / ochoten dočíst je do konce? Udělejte to. O vzdálenostech tam nic nepíšu.
made in pan kocurek
Tam je asi spíš problém to stoupání z druhé strany, na 5 km z Raspenavy kolem 90 m. To by se asi dalo vyřešit přetrasováním a zhruba 2 km dlouhým tunelem až do Oldřichova, ale bylo by to podstatně dražší, musel by tam na to být dostatečně velký provoz.
Jinak směřování na Zhořelec dává logiku, na rozdíl od Žitavy by se tam dalo pokračovat po hlavních tratích na německé i polské straně.
Trať z Žitavy do Zhořelce vede také přes Polsko, tam problémy nejsou?
I čas 64 min na takto krátkou vzdálenost je opravdu dost dlouhý. Autobus bude vlaku konkurenční a to je špatně, ideální čas je za mě pod 45 min., ale to je nereálné, bohužel.
64minut do centra Prahy. Černý Most je od centra vzdálen cca 20min.Vlak by se 64minutami byl již konkurenceschopný
Za tyto investice by měl být vlak VÝRAZNĚ rychlejší a ne jen bídně dorovnávat bus a hlavně z Prahy na Boleslav razantně zrychlit. Dnes je to absolutní bída a toto je jen poškození vpřed.
Jenže… Výrazně rychlejší znamená průměr přes 150 km/h tedy VRT. No a takový přepravní proud tam není, aby tam vedla VRT a ještě konvenční trať. Koncenční trať je tam potřeba protože nákladní vlaky a TEN-T.
Výrazně rychlejší bude znamenat především výrazně dražší. 2x tak rychlé, čtyřikrát tak drahé…
Když je konkurence schopné 70 minut do Plzně nebo Ústí nad Labem, tak bude konkurence schopné i do Liberce.
Kdo prosím pojede autobusem 65 minut Lbc – Pha Černý Most, když vlakem za stejný čas dojede do centra Prahy? Samozřejmě pokud ten vlak nebude výrazně dražší.
Ten vlak by byl dokonce časově konkurenceschopný autu, protože tím sice rychle dojedete na Černý Most, ale dál?
Už to tu padlo… trať a soupravy na 300km/h by byly mnohem dražší než na 200, na takto krátké trase je to nesmysl.
Ono další plus může být v tom, že ten vlak bude pokračovat skrz Prahu někam dál.
To je relevantní spíš pro ekonomiku provozu – využití souprav, než pro cestující. Těch drtivá většina v Praze vystoupí a jiní nastoupí. U dálkových vlaků ani moc neobstojí argument z regionální dopravy, kde ti cestující, kteří do Prahy přijíždí, vystupují postupně v průběhu průjezdu městem, zatímco ti, co jedou z Prahy pryč, postupně přistupují.
Stavíte na základu v podobě modernizace Pha-MB s cestovní dobou cca 40 minut.
Co si mám představit pod variantou 200PFJ a jak je v ní řešeno napojení Jablonce nad Nisou? Pokud to bude jen přestupem v Liberci tak mi to přijde značně neoptimální.
Pardon, v textu jsem to přehlédl. Jde tedy jen o zkapacitnění pomalé trati z Liberce do Jablonce. Pokud bude trať rychlá, tak je to asi v pořádku, ale pokud to pojede 20min tak to není nic moc.
Tak samozřejmě můžete jet 30 minut tramvají.
To by mě právě zajímalo. Když se kraj staví proti napojení Jablonce autobusovým přípojem v Hodkovicích, tak by se podle mě stavěl i proti napojení pomalou lokálkou v Liberci. Takže co je doopravdy v PFJ200?
Přijde mi celá to koncepce dost nelogická, plánujeme relativně pomalé spojení do Mladé Boleslavi a pak velmi rychlé spojení skrze složitý terén do Liberce. S tím, že pro většinu cestujících bude nejčastější relace Praha region by mi dávalo větší smysl mít rychlé spojení Praha – Boleslav a pomalejší Boleslav – Liberec.
Vše je o penězích. Bezděčínska spojka je brzda celého zrychlení. Trať do MB měla odbočovat za zastávkou Voděrady a pokračovat mezi Dobrovici a Síčinou dále tunelem a vyustitv místě plánované stanice MB-vychod. Poté dále pokračovat podél D10 až k Turnovu.Pak tomu se dá říci rychlé spojení
tedy něco jako Vrt praha pole u nehvizd , bude i mb východ 15minut do města. to se pak nemusi nic zrychlovat kdyz vas z vlaku vysypou někde na vidrholci a do města to bude s přestupem . zrychleni trate se degraduje nezbytným dojezdem .trat nebude vyuzivana primarne pha- lb .
S tím srovnáním jste úplně mimo…
děkuju za informaci. v čem je hodina cesty z brna do prahy jina v porovnani s hodinou z prahy do mb?
Když jedete z Prahy do Brna, tak jedete z centra do centra (v Praze vždy, v Brně jen výjimečně sprinterem na Vídeňskou), u cesty do Boleslavi vám bude u rychlých spojů hrozit ten přestup v Boleslavi na nádraží za městem, u pomalejších očekávám závlek/konec/přes nádraží ve městě.
Což pro lidi z MB bude znamenat jít na vlak někam za město, namísto na nádraží v centru. Plus 15 minut aby se 5 minut ušetřilo?
Myslíte někde tam jak je chráněný přírodní park? Tak to by bylo určitě super….
Jen to ne. MBje největší město na trase, pokud bude mít výhodně položenou stanici, ideálně v prostoru MB město, určitě by se to projevilo na atraktivitě a využití té trati. Naopak stanice v polích za městem by to celé zabila. Ale jinak je pravda, že ta celá klikatice přes MB bude asi dost pomalá a nebude jednoduché ani levné to tam zrychlit a přidat druhou kolej. O kolik by bylo náročnější a dražší postavit pod městem tunel, s tím, že kolem třídy V. Klementa by mohla být trať jen zahloubená? Dal by se tím vyřešit i jednokolejný úsek přes Bakov.… Číst vice »
Já myslím, že zas až tak pomalé spojení do MB nebude. Bude možné využít VRT Polabí přes Nymburk. Pokud jde o Turnov – Liberec, jinak než tunelem to podle mého řešit nelze (doufám, že ten low cost návrh se stoupáním až 3,5% neprojde), tak proč to nezrealizovat na vyšší rychlost?
Slyšel jsem i o varaiantě, kdy by při elektrifikaci tratě do Mladé Boleslavi byla spojka Veleliby – Nymburk město ponechána
…ponechána bez elektrifikace
Tak mezi Lysou a Boleslaví má být 200km/h a mezi Prahou a Lysou 140km/h co je na tom pomalého, takové rychlosti nemá většina koridorů.
Trať mezi Lysou a Čachovicemi (všejanská spojka) bude na (až) 200, z Čachovic do Nepřevázky na 160 a z Nepřevázky do MB (Bezděčínská spojka) to budou dva oblouky a čekám je v rychlostech tak 130 a 100 km/h. Rozplet u Lysé taky podle mě nebude na víc jak 130.
V MB bude na této trase zastavovat všechno a v Lysé minimálně pomalejší vrstva taky, takže bych v pomalejších úsecích kolem velkých uzlů neviděl až tak zásadní problém.
Sice tohle dává smysl, na druhou stranu:
a) před MB se využívá vylepšeních na stávajících tratích, které se nedělají jen spojení na LBC a ta vylepšení jsou plánované až na 200 km/h
b) rychlejší trať před LBC zase napomůže jiným regionálním spojům, hlavně R na Pardubice
Naprostý souhlas, Davide. Cca 40 minut Pha – Boleslav a pak naháním každou minutu v „horském“ pásmu.
budou ty studie nekde zveřejněne? na mapce sždc nic není.
Budu se snažit je získat. Ochota k jejich zveřejnění moc není, což vzhledem k výstupům naprosto chápu.
Co chce básník řící tím „vzhledem k výstupům“? 😉
Proč se tak bazíruje na vlaku? Praha – Liberec (stejně jako třeba Praha – Karlovy Vary) je prostě bus relace, protože v tom směru vede dálnice zatímco železnice by vyžadovala investice mnoho desítek miliard, aby cestovní doba dosáhla dnešního času autobusu.
A Praha – Plzeň je taky bus relace, když tam vede dálnice? Nebo Praha – Ústí? Současné řešení na D10 v podobě mraveniště komerčních busů co neobsluhují Boleslav a krajských busů, jedoucích po dálnici na hranici kapacity a končících na kraji města, odkud se do centra jede dlouho, nemluvě o přestupu na jiné vlaky, je přesně ten důvod, proč se na tom rychlém vlaku do Liberce bazíruje. Žádný viditelnější důvod ani vymyslet nejde.
tak zrovna praha – karlovy vary by mohli trochu zainvestovat, v současnosti jede vlak z prahy do varů tak, že jede z prahy do ústí a z ústí do chebu, jakože wtf? To nejsou schopni udělat tu trať pořádně? hlavně že nasypou do praha – kladno, ale že by zkulturnili to spojení i dále směrem na KV to ne.
Zrovna Kladno si tu modernizaci fakt zaslouží. Krajské město s takovou trati a nadrazim je fakt ostuda.
Od kdy je Kladno krajské město?
eee… a v pelhrimove jste byl? a v jindrichove hradci? a v nymburce? a v klatovech…?
Tak krom Pelhrimova, jsou na tom železnicně o dost lépe než v Kladně
Tak Praha Kladno, snad leží na historické trati Praha – Karlovy Vary ne?
Zainvestují. Z Nové Vsi do Mostu bude novostavba s návrhovou rychlostí 250 km/h, která, v kombinaci s modernizací stávajících tratí 130 a 140, zkrátí cestu Praha – KV skoro o hodinu.
Tak buď relace jsou to z jediného důvodu, nepoužitelná železnice, pokud tam postavíte použitelnou železnici okamžitě to přestane být bus relace.
A proč se v minulosti bazírovalo na silnici a ta D(R)10 se vůbec stavěla?
A jak chtějí dosáhnout jízdní době Praha Liberec 70 minut, když úsek Praha Boleslav po rekonstrukci má trvat 45 minut. To by musel jezdit zbytek trasy za 25 minut, což je nereálné.
V nejrychlejší variantě 200PFJ bude cestovní doba vlaků Ex mezi Librecem a Prahou 64 min (úsek MB – LBC zvládne za 22 min). Uva r 200PF je to 69 min a 1+1 73 min.
Tak pokud zvládne 60km za 45 minut, tak zvládne i 40km za 25 minut
A bude to už jenoma jenom dražší, takže už, aby se to začalo stavět.
Obávám se, že si kraj bude muset vzít úvěr a spolufinancovat. A nechtít od státu dofinancovavat nic jiného. Jinak na to prostě nemáme.
Nevycházelo by ani PPP. Dopravci by tolik za využívání neplatili.
A D6, která nemá a nebude mít intenzity na čtyřpruh, taky spolufinancuje Karlovarský kraj?
…vsechny tri varianty ekonomicky vysly, a to jsou podminky pro zeleznici tvrdsi…
PPP funguje tak, že splátky platí stát a na financování je jedno, jestli se trať využívání nebo ne.
Ano, když si vezmete hypotéku na dům, v kterém nakonec nebydlite, tak ji musíte stejně splatit.
Při těch dnešních cenách, kdy rekonstrukce stanice (např. Letohrad) nebo jedná stanice metra (Jiřího z Poděbrad) stojí miliardu, se těm odhadovaným cenám moc nedivím. Dávno doby, kdy se v devadesátých letech odhadovala rekonstrukce na tuším nějakých 16 mld., a to včetně dvojkolejky až do Liberce a tunelu Hodkovice – Šimonovice.
Tak jestli to v 90. Letech stálo 16 miliard, tak je to víc než dneska těch 50mld.
Ta varianta s tunelem u Hodkovic n. M. počítá s tunelem do Jablonce n. N., přes který by vlaky jezdily do Liberce, chápu to tak správně?
Nn, přes Liberec.
Mohli s Polskem obnovit trať Jindřichovice – Mirsk.
Budou řešit, že nemáme na tohle. Natož takovéhle propojky. Racio prosím.
Česká trať je skoro na hranici, to by nestalo ani půl miliardy.
Zde prosím. https://www.racio.cz/cs
Doporučuji podívat se na mapu. Úplný kasovní trhák…
https://mapy.cz/s/jezevegole
Máme železnici od toho, aby vydělávala miliardy, které pak utratíme za silnice? Pro spojení sousedních krajů přes kopce (respektive okolo nich) mi to nepřijde zlé. Ostatně přes Kořenov se jezdí podobným stylem. Že to není pro dálkový tranzit, je nasnadě, opak nikdo netvrdí.
Ne. Máme silnice od toho, aby vydělávaly miliardy, které pak utratíme za železnici.
S dálniční známkou za pár korun to vydělávat opravdu nebude.
A o mýtě už pán ráčil slyšet?
Mýto a dálniční známky vydělají jen na údržbu dálnic, ne na investice. Na železnici je to ovšem s poplatky za DC ještě horší.
Tak především by to chtělo vynechat závlek do Nového Města. p.S.
Trať do Jindřichovic se kroutí jako had na slunci. Naprosto nekonkurenceschopná. O nechráněných přejezdech s kříži a propadech rychlosti nemluvě. Víra v nějakou rychlou přeshraniční dopravu po této trati je naprosto mylná.
v mirsku úvratí na lyžetřeba, mohla by ta trať být spíše sezoní, všichni by nejezdili aspon jenom na harrachov – szklarska poreba go. 😉 na ten „druhej“ lyžák je zatím jen auto.
Takže zavedeme umístěnky na dovolenou. A budou se vydávat podle toho, kterou trať je potřeba ojezdit. Néasi!
„Nekonkurenceschopná“ čemu? Mezi těmi kopci se motají i silnice. Jako spojení sousedních krajů dostačující. To byste musel „zazdít“ i trať přes Kořenov, a přece se tam dost jezdí.
Františku, zapněte si el. jízdní řád a do druhého okna si dejte mapy. A schválně co Vám vyjde, když si zadáte cestu z Liberce (Frýdlantu) do Nového Města nebo Jindřichovic? Auto, autobus a nakonec vlak!
Trať vznikla jako regionální pro přepravu náklad z oblasti frýdlantska. Dnes tudy žádné dopravní prody nevedou. Navíc vidím jak ne/využívané jsou Černousy.
Btw. Kořenov – Harrachov – Poreba žije turistickým ruchem. Ve Městě ani Mirsku není nic!
a co swierdow zdroj, nebo jak se to přesně píše? Jen z mirsku by se tam jezdilo úvratí, nebo přestupem na vlak polského dopravce, aspoň tam nebude narváno jak porebě 😉
To je nereálné. Těleso trati na st. hr. v Jindřichovicích bylo nedávno přestavěno na cyklostezku. Na polské straně by bylo nutno obnovit dva velké mosty. Nádraží Pobiedna i s plochou kolejiště bylo prodáno soukromé osobě.
Tuhle někdo povídal, že konzervace na cyklostezku umožní případně rychlou obnovu tratě:-)
A jéje. Je to tu zas. Zdravím pana Luďka S.
„Koudelka, ráno píchačky a teď tohle!“
Autobus jedoucí z Liberce do Prahy na Černý Most jede 65 – 80 minut při rychlosti 100 m/hod. Vlak pojedeme na hlavní nádraží rychlostí až 200 km/hod tu samou dobu.
Daňové poplatníky to nestojí nic mimo zákonných slev na studenty, důchodce, ZTP, apod. Po rekonstrukci bude MD objednávat vlaky, za které dá stovky miliónů Kč ročně na dotacích k zákonným slevám a v případě výluk budou stejně jezdit autobusy, protože dvojkolejná trať bude jen někde.
Pokud tedy máme řešit tuto trasu, nechť je celá dvojkolejná a příhodná i pro nákladní železniční dopravu, aby měla opravdu využití.
Vlak je až na hlavní, takže k jízdní době autobusu připočtěte 20 min
kterej bus mě z lbc doveze až na hlavní? Takový neexistuje, musí se na černaku přestoupit na metro, takže + čas metrem, kde se tuším na florenci nebo kde přestupuje na jinou linku. A jak tam mají řešný turnov? Bude se jezdit úvratí?
Přesně tak, ještě přestup na Florenci takže dost šílený.
Flixbus jezdí z LBC na Florenc odtud pěšky nebo jedná zastavka metrem
Tím myslíte tím ten jeden vnitrostátní spoj denně, co tam jede???
Tedy ještě tam jedou 2 mezinárodní spoje, ovšem za 3x vyšší cenu a hlavně s nejistou dochvilností.
Opet mantra sotousu, ze vsichni miri na hlavni nadrazi, kde pravdepodobne i bydli a zaroven pracuji. Tim jednim metrem dojedete normalne do centra bez prestupu. Na te Florenci je metro z CM za nejakych 16 minut.
vždyť to p.Sůra výše psal : + 20 minut.
Z Liberce by se nemělo jezdit úvratí, měla by tam být nová trať pro přímou jízdu.
Ex Pha – Lbc se zastavením v MB, případně Hodkovicích. Rychlíky Pha – Lbc, respektive Kolín – Lbc, s úvratí v Turnově.
S dvoukolejností souhlas (navíc když se řeší i cargo tranzit přes Černousy) ale ten argument že bus na Čerňák to musí nutně časově překonat (když u vlaku se bere čas do centra), jinak to nemá smysl dělat, neobstojí. Toto je spíš ta menší část poptávky, zatímco mnohem víc přidá obsluha Boleslavi a zrychlení dalších linek. Těch komerčních busů jezdí pořád tak nějak stejně (jsou ještě pořád vůbec ty divoké víkendové posily?), zatímco se objednává stále víc vlaků po té hrozné jednokolejce a také krajských busů po dálnici, protože i tak to potenciál má. Co teprve až bude rozumná trať.
Nikdo už nebude bydlet v Liberci, všichni budou jezdit jinam? 🙂 Jinak ano, ale je potřeba, aby trať spíše než absolutní rychlost nabízela dostupnost i menších sídel, tj. zachování zastávek u městeček či jejich přiblížení k nim.
Železnice je vhodná pro pro velké objemy na velké vzdálenosti. Když to uděláte přesně naopak, tak to fungovat nebude.
no oznacovat turnov za mestecko neni hezke.
Turnov je srovnatelné velikosti s Berounem, Benešovem nebo Ústím na Orlicí. Expresy tam nestaví vůbec, v ÚnO nestaví ani řada rychlíků.
Já nestojí nic? Ta dálnice se tam postavila sama? A udržuje se taky sama?
Dálnice tam byla postavena a je udržována bez ohledu na to, jestli po ní projede pár autrobusů navíc nebo ne.
Ta tam ovšem (žel) již zůstane, omezovat ji nikdo nebude a zchátrat ji též nenechají, pohříchu na rozdíl od menších silnic vedoucích k nádražím.
1) Většina cestujících jede do centra, ne na Černý Most. Tedy si k busu připočtěte cca půl hodiny navíc. Tedy 95min.
2) Autobusy jsou ve špičkách vyprodané a tak musíte cestu plánovat dopředu
3) Daňové poplatníky to stojí spoustu peněz, ale v nepřímých nákladech. Tedy nehody na silnicích, špatná dopravní dostupnost (poslední rychlý spoj ještě před osmou), spousta času ztraceného řízením, atd.
4) Zákonné slevy jsou i u autobusů.
5) S nákladní dopravou souhlas.
Já bych přičetl rovnou hodinu. Nebo i dvě. To by bylo, aby ten vlak nevyšel líp.
Ty nehody na silnicích ale nezpůsobuje autobus, Výjimky jen potvrzují pravidlo. Tak nevím proč vyčítáte nehodovost autobusovým spojům.
Aby to vyšlo, tak k jízdě autobusem po dálnici připočítáme i cyklistu sraženého na přejezdu, aby ta nehodovost byla. Musí!
Chvilku jsem nevěděl kam míříte, než jsem dočetl do konce.
Souhlas, ať se vybere varianta přes hory taková, která umožní provoz nákladních vlaků. Řekl bych že přinejmenším ze/do Škodovky si tam vlaky cestu najdou.
Aby ty peníze nezůstaly pouze jako rozpočet na příští studie.
Studie? Řekl jste studie? 🤔
(sarkasmus) Nebojte, nějaké peníze zbudou i na kolokvia, vizualizace apod.
To jsme rádi, že budou kolokvia, studie například číslo 93 už by byla opravdu trapná. :o)
Když to čtu tak se obávám, že se Praha – Liberec dalších 30 let realizovat nebude a více se již asi nedožiji.
Ty jsou důležitou součástí.