Dopravci Železnice Zprávy

Zpoždění vlaku přes dvě hodiny? Vrátit všechny peníze, prosazují europoslanci

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Evropský parlament v prvním čtení odsouhlasil návrh na výrazné navýšení kompenzací pro cestující v případě zpoždění vlaku. Nové nařízení počítá s tím, že v případě zpoždění 45 až 89 minut dostane cestující zpět polovinu ceny jízdenky, při zpoždění 90 až 119 minut mu bude vráceno 75 procent ceny. Pokud zpoždění dosáhne či překročí dvě hodiny, bude vratka stoprocentní.

Výrazně by se tak zpřísnila dosavadní pravidla z roku 2009. Podle nich je výše kompenzace při zpoždění od jedné do dvou hodin čtvrtina ceny jízdenky, při zpoždění dvě hodiny a více polovina jízdenky. Cestujícímu by se také mělo spolu s jízdenkou dostat řádného poučení, jak a kde o náhradu žádat. Nařízení o ochraně cestujících by nově mělo platit bez výjimky na vnitrostátní osobní dopravu, na kterou řada členských států doposud uplatňuje výjimku.

Provoz na koridoru ve čtvrtek 29.3.kolem osmé hodiny večerní. Většina vlaků (červeně) má velká zpoždění. Foto: SŽDC
Provoz na koridoru ve čtvrtek 29. 3.kolem osmé hodiny večerní. Většina vlaků (červeně) má velká zpoždění. Foto: SŽDC

Nařízení má také usnadnit cestování lidí se zdravotním znevýhodněním tím, že zkrátí lhůtu pro nahlášení cesty. “Ve větších stanicích bude nově stačit být pouze 30 min před odjezdem vlaku. V menších stanicích dojde ke zkrácení na 3 hodiny a v těch bez zaměstnanců drah bude stačit objednat asistenční službu pouze 12 hodin předem,“ uvedla česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Dnes musí vozíčkář nahlásit cestu nejpozději 24 hodin před odjezdem.

Cesta k případnému schválení návrhu a jeho zavedení do praxe ale bude ještě dlouhá. Mimo jiné o něm budou jednat ministři dopravy členských států Evropské unie a také na třístranném jednání Evropská komise, Rada a parlament.

Jak dnes odškodňují ČD:

– odškodnění ve výši 25 pct. z ceny jízdného, pokud celková cena jedné jízdenky pro jednoduchou cestu pro jednoho cestujícího činí nejméně 16 EUR v mezinárodní přepravě nebo 400 Kč ve vnitrostátní přepravě formou dobropisu u zpoždění 60 až 119 minut

– odškodnění ve výši 50 pct. z ceny jízdného, pokud celková cena jedné jízdenky pro jednoduchou cestu pro jednoho
cestujícího činí nejméně 8 EUR v mezinárodní přepravě nebo 200 Kč ve vnitrostátní přepravě formou dobropisu při
zpoždění 120 a více minut

26
Diskuze

avatar
9 Komentáře
17 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
20 Autoři komentářů
X 1BeryanaidNekdoMartin Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Apollo17
Host
Apollo17

Hlavně taková zpoždění dennodenně způsobují „skokani“.Tam budou poškození dopravci žádat v dědickém řízení desítky tisíc za škody,které přejetý způsobil.

Martin
Host
Martin

Mate pravdu a proto doufam, ze tento pripad zpozdeni bude mit vyjimku. Snad nasi europoslanci budou uvazovat pri schvalovani.

Nekdo
Host
Nekdo

v Japonsku to tak je. proto tam vsude doporucuji lidem skakat pod vlak v okrajovych casech a na mene vytizenych linkach. jeste by meli taky zadat (a poskozenemu cestujicimu i) uhradit pripadnou skodu, kdyz nestihnu jednani, nebo jiny navazny program.

Romanero
Host
Romanero

Určitě je to dobrý krok. Možná pak přijde ke slovu úvaha, zda se v klíčových stanicích opravdu nevyplatí mít raději zálohu než vrátit jízdné za plný a zpožděný vlak. Za zrušení vlaku je pak potřeba samozřejmě další pokuta, jinak by dopravce mohl v určitých případech ztrácet motivaci vůbec vyjet..

mirekk
Host
mirekk

A bude to vratka z ceny celé jízdenky, nebo z ceny neprojeté části trasy?

Matěj
Host
Matěj

Nojo, jenže: „Současně umožní dopravcům, aby odškodné nevypláceli vůbec, pokud jeho výše nepřesáhne pět eur. Dosud měli tuto možnost do částky nepřesahující čtyři eura. A státní České dráhy této možnosti využívají na maximum.“ https://denikn.cz/20251/odskodne-za-zpozdeni-vlaku-stoupne-schvalili-europoslanci-u-ceskych-drah-na-nej-ale-dosahne-malokdo

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

O to bude vlak dražší, takže nula od nuly pojde.

babilon
Host
babilon

K tomu nárůst administrativy. Navíc si dovedu představit, že vlak zpožděný 2 hodiny dopravce klidně zruší, protože z něho stejně nebude mít ani korunu.

Romanero
Host
Romanero

Za zrušený vlak by to chtělo ještě pokutu, aby to dopravce motivovalo ten zpožděný vlak vypravit..

anaid
Host
anaid

Chtělo by to nastudovat odpovědnost dopravce za zrušený spoj, odpovědnost provozovatele dráhy a vlastníka infrastruktury odpovědného za provozuschopnost dopravní cesty, dopravce (kterýkoli) odpovídá za zpoždění POUZE v případě vozové závady, prodloužení pobytu vlaku ve stanicích pro zvýšenou frekvenci cestujících nebo prodloužení stanovené čekací doby na žádost cestujícího (nebo nástupu/výstupu imobilních cestujících) a prodlouženého času při sestavě vlaku, v ostatních případech je odpovědnost na provozovateli dráhy (výluky plánované a mimořádné, poruchy zabezpečovacího zařízení, trolejového vedení) případně na třetí straně (nehody, povětrnostní vlivy, sebevrazi)

X 1
Host
X 1

Anaid
Toto máš z ročenky ČD. Nastuduj si co o této problematice říká Evropské právo!
Drtivá většina zpoždění v EU je zapříčiněna infrastrukturou. Dopravce vyplatí zákazníkovy odškodné a následně je uplatněna dopravcem kompenzace u správce infrastruktury.
Infra se poté snaží aby jeho práce (údržba,opravy) měly na dopravce, potažmo cestujícího co nejmenší vliv. Proto se většina prací na hlavních tazích v evropě dělá v noci. Pokud je výluka nezbytná, tak 24/7.

Bery
Host
Bery

Tady si nekdo koleduje… Cekam, ze hned rano tu bude nekdo ze SZDC s nevyvratitelnym vysvetlenim „proc to v noci nejde“. 🙂

X 1
Host
X 1

Bery
Ráno? Až po kafičku.
🙂

Radek
Host
Radek

Otázka je, co u otevřených jízdenek, pokud nemám zároveň místenku.

petr.r
Host
petr.r

šak tu jízdenku máte potvrzenou od průvodčí.

Člověk
Host
Člověk

Zajímalo by mě, kolik celá vozíčkářská infrastruktura na železnici stojí, a zda by nebylo levnější poskytovat vozíčkářům rovnou door-to-door přepravu.

vydra
Host
vydra

To bohužel ale není dostatečně inkluzivní, v tomto se na náklady nehledí.

petr.r
Host
petr.r

moderní vlaky mají nájezdy a tam kde nejsou nástupiště, tam vozíčkář nebydlí, kdyžtak jezdí tam stejně nevhodný vlak. A na tych velkých nádraží mají tu zdvižnou plošinu a ve vyhledávači jsou nízkopodlažní označeny.

Bery
Host
Bery

„a tam kde nejsou nástupiště, tam vozíčkář nebydlí“
To je nejake moudro dne ? 😀

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Tak to asi naši železniční dopravci brzy zkrachují, jestli tohle vstoupí v platnost.

poiuz
Host
poiuz

U nás to ještě nebude úplný smrťák, ale takové Němce by to mohlo zatraceně zabolet.

X 1
Host
X 1

Poiuz
V D je to se zpožděním procentuálně asi jako u nás.
Akorát pokud ti ujede přípoj, tak máš automaticky nárok použít další následující spoj. Taky ti zdarma vystaví náhradní místenku.

noerf
Host
noerf

Otázka bude, jak se budou řešit kompenzace, když nebudou soupravy přistavené ve stanici (viz. spadlé trakční vedení v depu).
Spíše mě fascinuje, jak se bude řešit možnost přepravy vozíčkářů v neobsazených stanicích, kde nejsou nástupiště a nejezdí nízkopodlažní soupravy a ani vlakvedoucí (třeba trasa Blatná – Nepomuk).

Jiří Soldán
Host
Jiří Soldán

Musí se stejně předem objednávat a podle toho by se měli zařídit Dráhy

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Návrh jsem nečetl, ale co chápu tak se jen zkrátí doba objednání. Tudíž vozíčkář bude uspokojen, že se mohl objednat na poslední chvilku, ale bude mu to stejně zamítnuto na trati Nepomuk – Blatná. Protože tam asi nebude napsáno, že dopravce bude povinen dopravu zajistit.

Romanero
Host
Romanero

Ho odveze dopravce dodávkou neb ho to vyjde jednodušeji a levněji, než se ho snažit rvát za těchto podmínek do vlaku 😀

Newsletter

Výběr editora