Zpoždění spojů ovlivní i odměny manažerů Českých drah, řekl Kupka
Nádraží Beroun, motorák 810. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
České dráhy ve výroční zprávě za loňský rok uvádějí, že nesou zodpovědnost za 12 procent zpoždění svých vlaků.
To obchodní tajemství mysli ten cirkus z dlazdene vážně????
A budu mít odměnu jako strojvedoucí, když nějakou tu minutu stáhnu? 😲 😀
Pokud Vám stačí, když cestující budou tleskat, tak možná jo 😉
Hádám, že jste buď mladý a naivní strojvůdce, nebo zkušený šprýmař.
Jo dají Ti poděkování za odvedenou práci.A to ještě možná.Oni nic takového Ti naši nadřízení ani neznají aspoň né na jihu Moravy!!!!!
Mimoradnou kontrolu dodrzovani rychlosti bych tak tipnul…
A kolik vymůžou za těch zbylých 88% po vinících?
To bych taky rád věděl…
Jak to budou dávat k úhradě nějakému řidiči, co se na přejezdu příliš podrobně seznámil s vlakem – to si představit dovedu.
Ale jak to budou vymáhat po sebevrahovi, to netuším…
Ale jo, to bylo taky medializivane. Byl to viník nehody, tak to poškozený chce od něj, případně se hlásí do dědického řízení.
A podle čeho se to bude posuzovat? Podle toho co napíše výpravčí #mynic do systému? Tak to jo, tam je tolikrát hozena vina řízení provozu na dopravce (kteréhokoliv), že to až hezké není.
Stačí ty důvody, které jdou za dopravcem podle předpisů.
Obrat (dopravce si přeci má vyvarovat soupravu, zpoždění obrcáku vůbec nesouvisí s tím že spržel zasekala předchozí vlak). Frekvence cestujících(=do příjezdu Spržel tajila nástupiště, pak šli cestující od tabule). Závada mašiny(=měkké napětí v troleji).
Provozní důvody jsou taky, když fíra nemá seznání s odklonovou trasou (na DB Netz se dá jet bez seznání, jenom by se hůř dělaly pasti jako v Mariánkách)
Lhaní výpravčích SŽ o zpoždění vlaků do ISOŘe >>> házení viny by dopravce je denní běžná praxe… A se vší vážností, důkazy mám. Pokud máte jako strojvedoucí přístup do ISOŘe, doslova vám zvedá tlak, kolik zpoždění jste zavinil, třeba stáním u vjezdového návěstidla a znenadání zelenou ulicí skrze prázdná nádraží… 🤷
Na čí vrub půjde zpoždění, vedle zastaví vlak otevře dveře a já mám čas odjezdu a najednou i postavené? Mám počkat na přestup, nebo zavřít dveře a jedem?
A tohle se běžně snad děje?
Rozhodně, SŽ má nastavený odjezd, a já nejedu, zpoždění jde za mnou.
Mám čekat, až přestoupí, nebo ne?
Ale já se ptám jestli se děje to že SZ nedodrží čekací dobu a postaví vám to ve chvíli kdy vedle zastavil vlak a lidí tudíž nemají šanci přestoupit?
Ale jinak samozřejmě že máte jet. Je postaveno a čas odjezdu, takže výzva, souhlas a papá.
Tak jezdí se snad pro lidi, ne? Já bych počkal až přestoupí, pokud tam teda chce někdo přestupovat.
Samozřejmě, ale zpoždění jde za mnou…, a až bude volat co tam má napsat…, pořád nejdou dveře, zvýšená frekvence cestujících…
Mašina nejde do výkonu, dobíhající lidié, není šťáva, někdo přebíhal před vlakem, stačí si vybrat.
A proč to nepostaví až je ukončeny přestup? Na kamerách to vidí. ( Je pravda že to není vždy a všude!)
To by u toho musel někdo přemýšlet a věnovat se tomu.
Ale houby. Ve chvíli kdy už lidí přestupují si to že všichni přestoupili pohlídá vlaková četa a hned po tom co poslední cestující nastoupí může mávnout a jede se. Kdyby výpravčí čekal až přestoupí poslední člověk a pak to teprve postavil tak by vznikla další zbytečná prodleva a zpoždění.
Kdy už lidi přestupují, tak ano. Ale tady byl řešen případ, kdy vlak teprve přijíždí a přípoj už má postavené.
Navíc je nějaká přestupní doba, takže co tím získáte, když ihned postavíte.
Pokud máte postaveno a čas odjezdu a připoj teprve přijíždí tak není žádný důvod na něj čekat. Ono to nedává ani smysl. Buď je ověřeno že nikdo nechce přestoupit tak nemá cenu čekat, nebo výpravčí vlak nepustí dokud přípoj nepřijede a lidí nezačnou přestupovat. Ale že by se nedodržela čekací doba a lidí zároveň nestihli přestoupit protože jim vlak ujel před nosem je prostě pitomost.
Já bych tomu věřil.
Pokud byste byl cestující, který usilovně hypnotizuje hodinky (stihneme to, nestihneme to) tak zcela jistě budete raději preferovat, že druhý vlak na Vás počká.
Takový případ je v podstatě hloupost a reálně se ani nemůže stát, jediné chybou.
A hlavně strojvedoucí tam není od toho aby usuzoval jestli čekat na připoj. V takovém případě se mu totiž reálně může stát že nepřestoupil vůbec nikdo a on vyrobí zpoždění. A to prostě proto že dispečer už si ověřil jestli někdo chce přestoupit a když zjistil že ne řekl že vlak nemusí čekat.
Už vidím, jak si dispečer SŽ zjišťuje, jestli někdo někde přestupuje. Ten byl dobrý. 👍
Samozřejmě tím jako fíra riskujete, že tam stojíte zbytečně, ale to je už na rozhodnutí každého.
Osobně raději vyrobím 2 minuty se zjištěním, že jsem stál zbytečně, než někomu ujet před nosem. Taky kolikrát zastavím cestujícím co dobíhají, i když pak se mnou stejně nejedou, protože šli na jiný vlak.
Proč by měl něco takového zjišťovat dispečer SZ? To je přece práce dispečera dopravce.
Je to nesmyslné a špatne rozhodnutí, protože se startem o něco co vám nepřísluší. Od toho jsou placení jiní.
A nebylo by lepší řídit se předpisy a nevyrábět zbytečná zpoždění?
Ve výsledku výpravčí/dispečer Spržele má informaci, jestli má vlak B zdržet, on mu ne/postaví. (ať už volnoznak nebo povytažení k odjezdu)
Vy na to nemáte předpis?
Otázka je, v jaké výši ty odměny mají. Jestli berou 150k měsíčně a z toho je 30k odměna, za zpoždění jim seberou třeba 20k… Toho by si člověk při těchto penězích ani nevšimnul…
150k měsíčně pro vrcholové manažery? Kde to žijete? 😀
Takhle 150 000 €/rok…to tak možná…
Pardon nechtěl jsem to moc přestřelit aby mi někdo nenapsal „kde to žijete?“ 😀
Samozřejmě je potřeba něco udělat za ta zpoždění, nicméně toto mi přijde jako začarovaný kruh. Jaké jsou důvody zpoždění na straně dopravce? Předpokládám, že nejčastěji porucha lokomotivy/vozy. A co s tím? Koupit nové lokomotivy/vozy. Jak je koupit? Prubnout více Kupku, který ale více nedá. Co se tedy stane? Vlaky pojedou stejně a management přijde o odměny. Takže jim ty odměny mohou vzít stejně, protože těm poruchám budou těžko předcházet 🙂
Tak pro ČD je největší generátor zpoždění ‚obrat od zpožděného vlaku‘, přece. To je oblíbený důvod, který neustále hlásí SŽ 😉
Nejen pro ČD . Dokonce myslím, že Leo je na tom díky ostrým obratům daleko hůř. A Jančura taky….
No, ono i když je na obrat hodina a vlak kvůli výluce přijede pozdě, tak to hlásí taky.
Ona je to sice zdánlivě pravda, ale vlastně je to lež a maskování skutečného stavu.
Doufám, že si nemyslíte, že by jakýkoliv dopravce kvůli nevyjezdetelnym výlukám měl do každého turnusu přidat soupravu navic…
Mohl by. A měla by to zaplatit SŽ, pokud vytvořila „nevyjezditelnou“ výluku.
Už to vidím, jak si budou ČD a Dobrá správa přehazovat důvody zpoždění jako horký brambor.
#mynic
Na jednotlivé přičiny zpoždění vlaků bude potřeba operativně nasadit nástroje k jejich zamezení. Např. u zpoždění na straně cestujících (nástup/výstup) nasadit „Hoštický“ model, tak jak známe z TV obrazovek.
Stačilo by zapískat a jedu. A né že počkám 20s na prvního dobíhajícího, pak 15s na druhého, potom dalších 20s na třetího a pak … … takhle totiž běžně nabere (nabíral, jak je to teď nevím, už tím nejezdím) „IC“ 520 ze Vsetína sekeru klidně 3-4 minuty. Což člověk nepochopí, 20 minut po něm jede osobák…
A radši vlakvedoucí dobíhající hovádko spadnout pod vlak a bude vymalováno na celý odpoledne než se to vyšetří…On je bohužel nezastaví ani rozjezd
Pár takových je, ale většinu dobíhačů zastaví zablokování dveří.
Taky by to chtělo do GVD nakreslit reálné pobyty. A ne obligátní 1 min.
On by vůbec prospěl takový realističtější přístup k výrobě GVD…
Ostatně proč ne, televizor nebo porcelán už dneska vlakem nikdo moc nevozí, se pak nemá co rozflákat.
Tak já vozím i křišťálové lustry, ale asi úplně nejsem standardní cestujici
Osobním vlakem křišťálový lustr?
To opravdu asi není úplně standardní…
tak za zpoždění většinpi muže SŽ když opravy nechá naposlední chvíli, jinak místo odměn se budou těšit na zlaté padáky ty jsou lepší.
tak za zpoždění většino muže SŽ když opravy nechá naposlední chvíli, jinak místo odměn se budou těšit na zlaté padáky ty jsou lepší.
Pokud se do KPI dají i nezaviněná zpoždění, stejně s tím můze dopravce něco dělat.
Schválně mít jízdní doby a pobyty ve stanicích delší, než je při daných rychlostech možné. Stejně tak čas na obrat, protáhnout svoje technologické časy nad to, co lze v provozu stihnout.
No jo…ale kdyby se jezdilo na přeskáčku, tj. že by souprava 1 přijela, a odjela do depa/na odstavnou kolej a zároveň přijela souprava 2…tak bude řečí, že něco není…
Hlavně kdo to zaplatí. Když se dnes soutěží na nejnižší cenu.
Ale jizdni rád je mnohdy nápad objednatele…
Objednavatel chce nějaké časové polohy. A dopravce 1) má nějaké své technologické časy 2) dostane od Spržele nějaké trasy.
SprŽel pokutuje dopravce za jejich zpoždění. Může dopravce vymáhat nějaké sankce za zpoždění způsobená SprŽelí?
Ne, dopravce nemůže pokutovat všemohoucího
Ano, SŽ pokutuje dopravce nejen za zpoždění, ale i sebe za to, že ho nějakému dopravci způsobí. Ovšem částky jsou v celkových nákladech společností opravdu zanedbatelné. Viz těch 900 000 Kč.
Jak „se“ pokutuje? Vedení?
„Dnes si nedám po obědě viržinko. Neplačte, sami jste si to zavinili!“
Existuje systém, do kterého SprŽel zadává u vyjmenovaných vlaků tzv sankci za zpoždění a dopravce to musí zdůvodnit, případně rozporovat. SprŽel zadává do systému důvod a vinu (SŽ/dopravce)….zpoždění z viny dopravce je za 1,-Kč/min, zpoždění z viny SŽ za 4,-/min…..hádejte kdo podle SprŽele má větší vinu…..???
Pokud se nepletu, jsou to Koruny 3. Ale to je fuk.
To, jestli za to může ten či onen v případě neshody rozhodne nezávislý arbitr. Tím je Institut Jana Pernera při UPCE.
No ovšem že dopravce…
Takovou uschlou trávu v hlavách nemají, aby se sami odsuzovali k placení…
A proč to vlastně nesjednotit na 4,-Kč/min.?
Takže jediné, co to způsobí, bude vyšší tlak na strojvedoucí.
Aby chodili do práce včas?
…a nečekání přípojů.
Chápu smysl přípojů, ale přiznám se, že přenášet kvůli nim zpoždění do dalších částí sítě mi taky přijde dost zcestné.
Raději zkuste argumentovat, vysvětlovat, než mínusovat…
Přípoj je proto, aby navazoval. To je základní charakteristika sítě. Bez návaznosti spoustu lidí ten ujetý přípoj neodveze a tím vlastně tak nějak ztrácí smysl. Další „logický“ krok by patrně některé spoje vyškrtl (lidí jezdí málo) a dál už je to celkem ohraný scénář.
Takže co, je lepší, když cestující nedojede kvůli ujetí přípoje?
Přenášení zpoždění je holt daň za přípoje, a bez čekání by se železnice stala pro část cestujících nepoužitelná a odklonili by se od ní.
Stačí, aby se řeklo, že zpožděný přípoj Os od zpožděného R je jeden případ a ne dva oddělené.
Tak na tohle to bude chtít samostatnou evidenci oddělené evidence, aby se šlo dopátrat kde se z čeho co zpozdilo….
Však se uvádí že vlak čekal na přípoj abcde, ne?
Proč by proboha neměl dojet? Prostě dorazí dalším vlakem. Z mého úhlu pohledu hrajeme na „necháme deset lidí přijet o dvě hodiny později, nebo dvěstě o patnáct minut?“
To funguje tam, kde jezdí přípoj co půl hodiny. Když odjíždím v pátek odpoledne, tak nechci aby mi ujel poslední večerní přípoj ten den. Když jedu dřív, tak mám ještě šanci počkat dvě hodiny na další (poslední noční motorák místo obvyklého rychlíku, takže kapacita bídná), ale věřte že tenhle přístup odradí od cestování vlakem hodně lidí. Místo tří hodinu jedu pět, autem bych to měl za polovinu. Přitom stačí upravit jízdní řád, aby ten dálkový vlak vyjížděl z první stanice dřív a zpoždění díky výluce bylo zahrnuto v jízdní době. Jedna věc je naplánovat si cestu o trochu dřív, ale… Číst vice »
Raději 200 o 15 minut, jak 10 o 2 hodiny, protože 15 minut je furt přijatelnějších, jak 2 hodiny. Stane se to 10x a můžete mít o 100 lidí méně, co příště už vlakem nepojedou.
Takhle funguje metro nebo tramvaj (9, 17, 22), nebo vlaky jedoucí po 15-30 minutách…
Ale ty taky na přípoje nečekají…
Přípoje kde mají smysl, je celá řada přípojů, kde nikdo nepřestupuje, nemá zájem. Pak cely vlak čeká na vzduch, to je také špatně.
Pokud by ČD/SŽ byly schopny a ochotny zařídit náhradní dopravu pro těch pár cestujících (vzduch), tak ať si klidně přípoje jezdí včas a nečekají. Zaplaťte mi taxík ať dojedu do cíle podle zakoupené jízdenky. Možná jim pak dojde, že by se to neustálé ujíždění přípojů mělo řešit systematicky a jinak.
ČD toto samozřejmě mají, sic do 1 500,- za taxík. Proplácí se zpětně.
5 – 10 minut (což jsou obvyklé čekací doby) není nic hrozného, zas lepší, než aby průvodčí musel v předchozím vlaku řešit přípoj kvůli 5 minutám. Nad tyto čekací doby to už léta funguje tak (dřív volání dnes sms), že průvodčí se dotazem zeptá na zachování přípoje s uvedením počtu cestujících, kteří chtějí přestupovat, takže při čekání nad 10 minut je jasné, že někdo přestoupí.
Ano, je v tom pokrok…
Ale ono je taky rozdíl čekat 10 minut na lince kde to jezdí po 30 minutách, a kde to jezdí po 2 hodinách…
Už se mi několikrát stalo, žádost byla, ale vlak stejně ujel. Naposledy Pendolínem do Prahy, zpožděný příjezd ve 47 a rychlík na Děčín včas ve 46. Další vlak za 2 hodiny nebo za 40 minut s přestupem v Ústí nad Labem.
To, že je žádost není zárukou, že vlak počká. Záleží, co odpoví dispečer. A je pravda, že jsem se už setkal s odpovědí, že počká a nepočkal, a naopak.
V dnešní době by měl mít vlakvedoucí z přípojného vlaku mobil/vysílačku/chůvičku a spojit se týmž zařízením z dojíždějícího vlaku. Ale komunikovat, a ještě do toho vtáhnout třetí stranu, co to oznámí cestujícím na nádraží to je dřina… Ale kdyby to ti manažeři zařídili, nechť mají odměny…
To zalezi na tom, zda je hlavnim cilem dopravce provozovat sit nebo vozit zakazniky.
Zajímavá statistika by byla ne z pohledu vlaků, ale z pohledu cestujících.
Dojedu do cíle v čase který jsem měl stihnout podle JŘ? O kolik později?
Pokud flamendr na přípoj nečeká, tak cestující budou v cíli pozdě aspoň o takt dané linky(třeba 2h) nebo až druhý den ráno.
Pokud se čeká nesmyslně (při taktu 15min), tak místo toho co by jeden přestupující mělo zpoždění 15 min, zpozdí se 300 lidí v Elefantu o 5 minut.
No…to se ví že by to chtělo spolehlivý jízdní řád a logicky navazující vazby.
Ale to je na naše železniční mocipány příliš velký úkol…
Jasně, takže proto, aby se nepřeneslo nějaké zpoždění, tak budeme cestujícím ujíždět o pár minut. Jo, to je do těch vlaků určitě natáhnete při hlavním taktu 1 – 2 hodiny.
No…zkuste si tu síť představit jako 2 pavučiny, sbíhající se do středů, kterými jsou Praha hl.n. a Olomouc hl.n.. Z prvního pak jdou velká vlákna do Kolína, Turnova, Děčína, Plzně, Českých Budějovic, Lysé n. L. a malá vlákna do Hostivic a Vraného, z druhého velká vlákna z Prahy do Svinova a do Nezamyslic (Prostějov+Přerov), a menší do Šumperka, Krnova a Senice. A na ty vlákna potom dál navazuje skoro celá železniční síť. Nyní budiž všechna očíslována podle priority společně s vlaky na nich jezdícími. Máme nějaké množství turnusových skupin, tj. rychlíkových linek. A ty mají nějaké přípoje, a ty opět… Číst vice »
To záleží jen a pouze na tom, jestli si zpožděný přípoj někdo blbě vyloží. Přípoje totiž ujíždějí a ujížděly i před tím.
Přenesení tlaku na strojvedoucí podle mě spolehlivost spojů dlouhodobě nezvýší.
Možná jsem naivní, ale já tam vidím lehký tlak na management aby nastavil rozumné pracovní ppdmínky v celé firmě.
Tady bude hlavně buzerace řízení provozu.
Bude tlak na to jezdit hlavně včas.
Zas na druhou stranu se stane, že vezmou R bokem k jinému peronu než obvykle, aby byl přestup na Os jen přejitím na druhou stranu peronu a tím se urychlil. Jindy ten Os odjede na minutu přesně, přestože R již stojí ve stanici, ten Os vidíte při vystupování z R a když vyběhnete po schodech z podchodu tak potkáte konce.
Tohle je jen o osobě dispečera.
Někteří mají zpoždění bohužel úplně na háku. Čest těm, kteří se ho opravdu snaží krátit! A třeba si taky někteří začnou hlídat hodiny v čase odjezdu, aby dali výzvu včas a neodjížděli zbytečně s minutou či dvěma.
Jojo, výzvu dávat včas. A spousta kochálistů zajede delší čas, než avv
No…tak holt za ten hák dostanou -1 Kč/min. 😉
Docela dost. Jsem pro, ale jak jim to prokážeš a jak zajistíš, aby to nevedlo k prasení při snaze zkrátit?