Zpoždění pro D35. Ministr poprvé přiznal, že dva úseky se začnou stavět až v roce 2026
Část z Opatovce do Mohelnice se stane druhou dálnicí na „leasing“.
Ministerstvo dopravy poprvé nepřímo přiznalo, že kvůli chybám v první soutěži na transakčního poradce pro stavbu dvou dálničních úseků D35 Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice začne stavba později, než dosud stát uváděl. Stavět se má začít nejdříve v roce 2026. Dosud se mluvilo o zahájení prací v roce 2025.
Takové datum uvádí i informační letáky ke stavbě, je i v tento týden aktualizované mapě ŘSD k termínům výstavby. Kdyby stát na stavbu D35 skutečně pospíchal, s velkou pravděpodobností by mohl začít stavět i letos. Úsek z Opatovce má již pravomocné stavební povolení, na druhý úsek běží stavební řízení.
Stát se ale rozhodl, že místo toho, aby by dálnici postavil standardní metodou, kdy vysoutěží zhotovitele, použije metodu PPP. Při té dálnici postaví soukromá firma. Následně ji státu pronajme a postará se i o provoz a údržbu. Zjednodušeně řečeno jde o dálnici na leasing. V Česku se touto metodou nyní staví část D4.
„V co nejrychlejším tempu“
O termínu v roce 2026 informuje tisková zpráva ministerstva, v které popisuje současný stav přípravy dálnice. „Počínaje dnešním dnem má jak samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ uvedl v úterní tiskové zprávě ministr dopravy Martin Kupka.
Zpoždění nastalo zrušením prvním soutěže na transakčního poradce. Byla vypsána již loni v lednu a v říjnu zrušena. Teprve před pár dny podepsalo ministerstvo smlouvu se sdružením, které vzešlo z druhého tendru.
Vítězem se stalo konsorcium White & Case, advokátní kancelář, PricewaterhouseCoopers Česká republika, SIEBERT + TALAŠ a Mott MacDonald CZ. „Úkolem tohoto týmu je v nejkratším možném čase připravit výběr koncesionáře, který bude mít na starosti výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí, a zároveň provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě. Podle Kupky se práce „rozbíhají v rychlém tempu“.
V polovině června chce ministerstvo představit potenciálním zájemcům o účast v tendru klíčové parametry projektu úseků dálnice D35.