regio-vlak

Zpoždění přípravy dostavby Městského okruhu je velký průšvih, říká Scheinherr. Praze hrozí ostuda

Mimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: SatraMimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: Satra

Poslední dva roky se na přípravě okruhu pracovalo jen vlažně, říká bývalý náměstek primátora pro dopravu.

Pražští radní v uplynulém týdnu změnili plány na přípravu dostavby vnitřního Městského okruhu. Kvůli hrozícímu vypršení platnosti posudku EIA v říjnu 2027 budou usilovat o společné povolení, tedy razítko kombinující stavební povolení a územní rozhodnutí. Zadají projektantům přípravu potřebné dokumentace.

O samotné územní rozhodnutí přitom Praha požádala už v září 2022, řízení dosud neskončilo. Okruh totiž není zatím zanesen ani v územním plánu, změnu chce město schválit až v létě.

Příprava klíčové stavby je tak na mrtvém bodě a schválený rozpočet na přípravu se téměř nečerpá.

To kritizuje především bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Poslední 2 roky se na přípravě městského okruhu pracovalo jen vlažně. Projekční práce nejsou zadané, podrobný geologický průzkum nebyl ani připraven, vše stojí, na ničem se nepracuje,“ uvedl Scheinherr.

Z pražského magistrátu však zaznívá i kritika, že v časovém skluzu je okruh hlavně kvůli rozsáhlým úpravám trasy, které nechal vypracovat právě bývalý náměstek Scheinherr, a povolovací proces tak nabral zpoždění.

Podle něj byla ovšem aktualizace z roku 2019 nutností a posunula projekt do fáze uskutečnitelnosti. „Původní varianta s estakádami a mimoúrovňovými křižovatkami byla kvůli odporu městských částí bez šance na úspěšné projednání. Navíc neměla ani vypracovanou dokumentaci, takže by se na ní muselo tak jako tak několik let pracovat,“ argumentuje Scheinherr.

Je přesvědčen, že úpravy provedli architekti pro tak složitou a náročnou stavbu v rekordním tempu a okruh nyní odpovídá 21. století a netvoří bariéry. „Už o tři roky později, v září 2022, jsme dokumentaci odevzdali ve fázi žádosti o územní rozhodnutí na stavební úřad,“ přibližuje.

Mimoúrovňové křižovatky už podle něj nejsou navrženy jako velké krátery uvnitř města a samotné úseky nerozdělují městskou zástavbu na půl. „Právě díky tomu jsme získali potřebné souhlasy všech dotčených městských částí a v důsledku jsme tedy přípravu městského okruhu urychlili,“ říká zastupitel.

Není to strategická stavba

Praze v přípravě dostavby okruhu udělala čáru přes rozpočet novelizace zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která umožňuje prodloužit stanovisko EIA jen u vyjmenovaných strategických staveb. A okruh mezi nimi není. Celý proces se tak může vrátit na začátek a zpozdit až o 10 let.

Po nabytí účinnosti nového stavebního zákona jsme zpracovali analýzu dalšího postupu povolování této nejdůležitější dopravní stavby na území Prahy a rozhodli jsme se, že zvolíme časově i finančně nejvhodnější variantu,“ uvedl primátorův náměstek Petr Hlaváček.

K novelizaci ovšem došlo už před rokem a magistrátní koalice měla podle Scheinherra dostatek času se okruhu a jeho řešení více věnovat. „Bohužel se tak nestalo a přípravy nabraly další rok zpoždění a tím vzniká i další prodražení,“ připomíná fakt, že aktualizovaný odhad nákladů je navýšen o 20 miliard na celkových 113 miliard korun.

Na poslední dva roky bylo v rozpočtu na stavbu vyčleněno celkem 600 milionů korun, ale utratilo se pouhých 20,“ vypočítá Scheinherr a dokládá to vlastní tabulkou.

Ažbudeokruhismus

Dostavba okruhu patří dlouhodobě mezi předvolební sliby řady pražských politiků. Koalice SPOLU ve volebním programu dokonce slibovala jeho dokončení do konce tohoto volebního období.

„Ažbudeokruhismus“ zablokoval zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Hřib však na mýtu trvá

Nekompletním okruhem se často argumentuje při hledání řešení dopravních problémů v centru města. Nedávno kolice SPOLU použila argumenty, pro které se zažil termín „ažbudeokruhismus“, pro zastavení příprav zpoplatnění vjezdu na Smetanovo nábřeží a na Malou Stranu. O zavedení mýta usiluje současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů a bude se skládat ze tří staveb. První, 2,4 kilometru dlouhá část naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde naváže další úsek z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8 a uleví Zenklově ulici.

Minulé vedení magistrátu nechalo původní projekt upravit tak, aby z větší části vedl tunely. Mají tvořit si 8,5 kilometru z celkové trasy.

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: SatraPůvodní návrh počítal s vedením okruhu Povltavskou ulicí, nově povede kompletně tunelem. Foto: SatraTunel Bílá skála. Foto: SatraMÚK U Kříže. Foto: SatraMÚK Balabenka. Foto: SatraMÚK Českobrodská. Foto: SatraMÚK Černokostelecká. Foto: SatraMimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: SatraTrasa poslední části Městského okruhu. Foto: Satra
Tagy Adam Scheinherr Městský okruh Praha praha
15 komentářů