Zpoždění kvůli záplavám ve Švýcarsku. Další bateriové vlaky od Škody vyjedou až v roce 2027
Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Baterie pro 15 jednotek dodá Škodě ABB.
Hm. Zpoždění. Ne však výrazné… Změny mohou proběhnout i v červnu či by šlo asi i mimořádně v březnu s autobusovýmí… Bude tedy víc času doladit a dokončit vše potřebné pro jejich provoz… Co tam nezaznělo v článku je. Že budou jezdit především na okružní lince Svinov Hlavní Bohumín Karviná ČT Hnojník FM Kunčice Vítkovice Zábřeh Svinov. Zpočátku jen po FM. Tím ubudou další diesly tentokrát z 322 tratě na které do té doby dojde k úpravám nástupišt na 110 metrů. Nebudou tam kříže ale světelná signalizace na přejezdech. A mnohé další postupně i v následujících létech… Dojde tedy k… Číst vice »
Mohl by mi prosím někdo znalý vysvětlit velmi vágní formulaci v textu: – „V této ceně je servis AŽ na patnáct let…“ Já jsem na tuhle formulaci alergický, protože mi to příliš připomíná ohlupující formulace typu: – „…rekonstruovaná trať umožňuje jízdu vlaku rychlostí AŽ 200 kmh.“ Cena je pevně daná, doba servisu je proměnná, maximálně však 15 let. – Jaký faktor tedy ovlivňuje délku servisu? Budget? KM proběh? – Kdo bude ta autorita, která řekne „a dost, předplacený servis končí“? Předpokládám, že každého normálního smrtelníka zajímá spíš ta minimální garantovaná hodnota, tedy formulace: – „V této ceně je servis nejméně… Číst vice »
Nebude to spíše servis na jednotlivé dílčí celky? Třeba že baterie je jen na 10 let a ne 15?
Ale taky mě to zarazilo, když jste to rozepsal
To ode mně nebyla řečnická otázka, mně by to fakt zajímalo výčtově.
Když vám někdo nabídne auto v ceně od 1 mil. Kč, tak je vám jasné, že pokud to má mít/ umět něco víc, než jezdit, brzdit, svítit a topit, tak k inzerované ceně musíte připočítat minimálně ještě tak 20-30%.
To s tím servisem je stejná formulace, pouze v opačném gardu.
Proč je tam Až to asi upřesni autor textu. Ale bral bych to v kontextu, že většinou se uzavíra na 5, 10 let.
Jinak ve smlouvě je přesně definovany intervaly udržby. Hodně dílu je podle KM, tudiž je ve smlouvě def. očekavany počet KM a případně kolik sad ND dílu se použije.
Trošku nechápu formulaci předplacený servis končí? Ve smlouvě jsou i hodinové sazby.
Ale nedokaži si představit, že někdo po 8 let, řekne a servis je dráhy. Přestaneme to servisovát, u nové el. jednotky, která má životnost přes 30 let….
To nestačí napsat pouze tu první část věty ? To si musíte rejpnout ?
A Pantery pro Ústí budou včas?
Tato věc se nedá využít k výmluvě za případné pozdní dodání Panterů pro Ústecký kraj. Tam musí posloužit stará dobrá válka na Ukrajině, případně Covid, pokud tomu ještě někdo uvěří.
A z čeho tu skříň pro Ústecké Pantery svaří, když dodavatel je pod vodou a má několik měsíců odstávku. I firma Stadler nemá z čeho svařovat skříně pro své vlaky.
To je jedina firma na profily na světě?
Možná ne. Ale určitě se ty sendvičové stěny neprodávají jak housky na krámě. Plus nějaké certifikace, pevnostní zkoušky atd…
Nee sesrotuji se
Od koho mají teda ty první 4 jednotky baterie?
Od ABB. Nicméně o tom to není. Doporučuji přečíst si celý článek, nikoliv jen titulek 🙂
Ale članek je o těch 15 nových kusech. Ty same baterie jsou i v prvních čtyřech?
Ty ve Studénce mají batery packy od Forsee – viz dohledatelný článek https://www.forseepower.com/press-release/forsee-power-to-equip-skoda-trains-05-07-2023/
Ve 4. odstavci máte chybu: „Záplavy se týkaly především jihu země, kde vyplavily dodavatele vozidlových skříní Constellium.“
Constellium je výrobce hliníkových profilů, ze kterých si pak až zákazníci svařují skříně. Dříve teda ještě nabízeli i konstrukční návrh skříní dle platných norem, avšak tuto službu už nenabízí a jejich zkušení konstruktéři přešli k výrobcům kolejových vozidel.
Neproběhla soutěž na dopravce, ČD tentokrát soutěž na výrobce vozidel udělaly. Nejde o rozpor, jenom dvě různé věci 😉
Soutěž ČD byla samozřejmě jen na oko.
Šotouši motoráčků, včetně mě, jsou nadšeni. Ještě by to mohly o trochu odsunout přemnožené kuny, co přehryžou kritické množství kabeláže, a konjunkce Merkuru a Venuše.
V destrukci kritického množství kabeláže mají v kraji rázovitém kuny silnou konkurenci. Odstavený PushPull 2 by mohl vyprávět 😀
Mají kupovat existující soupravy s referencemi a ne tyhle šunty pro které jsme pokusní králíci jako lokomotivy Emil Zátopek
Souhlas. Každý druhý spoj má zpoždění a navíc s nefunkční dveře. Každopádně je to obrovský posun dopředu v komfortu na uvedené lince.
Zpoždění nejčastěji vzniká ve Svinově/Studénce čekáním na přípoje a v Příboře čekáním na protijedoucí zpožděný vlak. To se dělo každý grafikon jen teď je to výraznější, protože předchozí rok se křižovalo většinově v Kopřivnici nákladovém a nyní v Příboře (nově se nedá jednoduše přeložit křižování dál). Dveře jsou typický znak Panteru. U těch koukám, neproběhl žádný posun vpřed ani vzad. (poruchově stejné jako jiné pantery)
Navíc vloni byly jízdy rozdělené. Buď Sp Ova – Štrámberk nebo OS Veřovice – Studénka.
Takže když teď Panther nabere vyrazne zpozdění na počátku trasy (Ova – Studénka) už se to přesouva a na proti jednouci jednotky, někdy i obě.
Dveře se vždy dolaďují bohužel až v depu. A přestože je Škodovka vždy u toho. Tak se nikdy nepoučí a dalšího pantera dodá se stejnými neduhy (v dalších a dalších zakázkách) – dveře dělá Ultimate, hádám i pro další výrobce kolejových vozidel. Výrobní oddělení různých zakázek si spolu zásadně zkušenosti nepředávají, což je pro nás všechny nepochopitelné. A proto se při reklamacích neřeší stejný problém stejně a plošně.
A vy si myslíte, že jinde ty potíže s dveřmi nemají? Zajeďte si do Rakouska, Německa, nebo Švýcarska, najdete to všude Siemens, Stadler, Bombardier. Je to úplně jedno.
Jde i o počet problémů. Kdyby třeba Leošovy Flirty měly tolik problémů v dveřmi, jako mají pantery, tak by nejspíš LE dávno dojezdil.
Jenže kolikrát za ten ty flitry otevřou dveře a kolikrát panter.
Já tedy několikrát za den zpravidla na GRAPP kouknu, jak si BEMU vedou a opravdu nemohu Vaše slova potvrdit. Na začátku provozu tam bývalo zpoždění do pěti minut, v lednu hodnotím provoz jako bezproblémový. Dotazoval jsem se i na stav vybití baterie, takže ve Veřovicích 55%, ve Studénce 65%, což se mi taktéž jeví jako velmi pozitivní.
20 km do kopce a skoro polovina nové baterie pryč, to mi nepřijde moc dobré. Těch avizovaných 80 km dojezdu bude jen tak tak, z kopce, s větrem, později asi vůbec.
80km je bráno na rovince. Z energetické rovnice vychází 10m převyšení cca 1km dojezdů. Sedlnice – Veřovice je to cca 200m. Takže 20km (ekvivalent 200m převyšení) + 20km odjeto je 40km.
A 40km z 80km je 50 procent. Takže 55 procent kapacity je pohoda (zatím, otázka co za 15let).
Díky za upřesnění. Proto jsem psal o nové baterii a jsem zvědav, jak se to bude vyvíjet.
A zajímavé to bude pak i na Budišovce, kde je převýšení kolem 300 m. Ale tam zase bude nabíječka a když nebude ostrý obrat, tak to snad bude fungovat.
Nahoře to bude mít 10 procent. a dole 25 procent….
Přinejhorším to potlačí disesl z Vítkova, nebo skončí v zástavce před Budišovkou (která je v plánu)
S tou zastávkou se to vůbec nehýbe..no SZ
Svatoňovice – Budišov už to jede dolů, tam není důvod, aby to končilo před současnou konečnou. Když by navíc v Budišově byla nabíječka. Hlavně nějak vyjet do Svatoňovic, z obou směrů.
No dokonce. Podrobně jsem trať prošel až teď. https://mapy.cz/s/retahajeku
Ve Svatonovicích je 300m převyššení a 32km. Tak bude na nějakých 30 procentech baterie…. nakonci mame 25 procent. Podle prospektu ABB za 12 min. mame 80 procent baterie. Jelikož je zo z kopce tak stačí 50 procent.
„Nahoře to bude mít 10 procent. a dole 25 procent….“
Nové? Uvažuje se i o nějaké dlouhodobější spolehlivosti VHD? Protože založit např. dojíždění z Budišova na Ostravsko na tom, že nová (!) jednotka bude mít v kritickém bodě 10% šťávy, tak jestli mě kvůli tomu 5x vypeče (v zimě spíš vychladí – dle známého pravidla „buď budeme topit, nebo pojedem“, zažito u klasických souprav s loko 749) a přijdu pozdě, tak se vracím do auta. Jestli bude stačit, že to bude dobré jen jako nové, tak škoda peněz i snahy a nechť tu jezdí třeba foxy.
Vždyť je tam napsáno i že za těch 20 km z kopce se baterie o 10 % zase nabije. Takže celkem 40 km a baterie je vybitá ze třetiny. Co je to za nesmysl že dojezd by byl omezen při jízdě z kopce?
O omezeném dojezdu z kopce píšete vy, já psal o jízdě z kopce a podpoře větru jako o podmínce dojezdu 80 km pro ne zcela nové vozidlo.
a přesně pro tohle myšlení se u nás nadává na elektromobily..
Ne, mě se akorát nelíbí, když chybí rezerva.
do cíle dojede s 55%, to není dostatečná rezerva? Bohužel tady chybí přemýšlení, každé vozidlo má do stoupání vyšší spotřebu..klidně až 3x takovou a je jedno jestli je to diesel či elektrika, jestli je to auto či vlak..natankujte si v autě „palivo“ na 80 km, dle průměrné spotřeby a pak s tím jeďte do stoupání 20 km a uvidíte kolik vám zbyde…
Teď to dostatečné může být, ale jezdí to teprve měsíc. Já žil v představě, že se to kupuje na delší tratě než 20 km a že „to vydrží svěží“ delší dobu. Zkuste se přesunout v čase pět, deset let dopředu. Budou na tom s vlastnostmi + – stejně, nebo se např. zkrátí rameno, protože to neujedou? S tím spalovacím motorem se dá čekat, že s palivem na 80 dojedu 80 letos a stejně tak za deset let.
ale do kopce s ním ujedete 35 km letos i za 10 let..chápete to? a ještě k tomu při zpáteční cestě vám to taky něco vezme, kdežto u elektriky budete naopak v plusu..taky vám přibývá palivo, když jedete z kopce? U spalováku můžete v nejideálnějším případě být na nulové spotřebě, ale nikdy vám to nic nevygeneuje zpět..takže trasy, kde to bude z kopce, ten vak ujede klidně 150 km na batereky.. A jestli vám 55% přijde málo jako rezerva na degradaci baterie, tak nevím co byste si představoval..i když se baterie zhorší o 30%, tak to pořád bude zvládat a… Číst vice »
Ale AKU vrtačku má doma každý 🙂
Zásuvku ovšem obvykle pár metrů daleko. 😉
Ten panter netopí a nesvítí?
Ještě by bylo dobré vědět kolik to má na začátku cesty, jestli se nabíjí na 80% z důvodu šetření baterie nebo tato plná kapacita je rezervní a uživateli nepřístupná a běžně se používá 100% indikovaných k použití.
To je těžké, když jste do této chvíle nepochopil, že ty dveře otevíráte dva. Vy jako cestující a k tomu vám je ještě musí odblokovat fíra.
Pantery nemají předvolbu? Myslel jsem že můžu zmáčknout tlačítko už před zastávkou a pak už to otevře jen ten fíra. Ale hlavně myslím že o tomhle ten příspěvěk vůbec nebyl.
Mají. A dokonce pantery počítají i s přepravou lobotomů, protože je jedno na které straně je zmáčknete 😀
Mě zaráží, že škodovka vyrobila už tolik panterů a nejsou schopni si ohlídat ty dveře. Co nový kus, to problémy… O kom to co svědčí? 🤔
Někde ty soupravy začínali. I ten Traxx a Vectron byly někde první, a taky měli problémy ze začátku. Až s přibývajícími kusy se odladli problémy. Porovnejte si třeba pantery řady 640 a novější 640.2. Ten vývoj tam je znát.
Sám si šunt
Budicího vinutí nebo kolejového obvodu?
A že těch osvědčených a léty v provozu odzkoušených BEMU je obrovský výběr, co? 😀
No v Evropě už celkem jo.
Konkretně?
Alstom Coradia Regiolis Polyvalent Vmax=160km/h. Alstom Coradia Liner Polyvalent Vmax=200km/h.
Stadler Akku.
Siemens Mireo BEMU.
Letos by měli začít jezdit jednotky Alstom Coradia Continental BEMU na trati Leipzig – Chemnitz.
A které jsou ty prověřené pane chytrý?
Také marně hledám ty osvědčené reference s dvousystémovými bateriovými vlaky. Aby nakonec nebyly jedinou existující referencí právě ty Pantery, co teď začaly jezdit.
Každý relevantní výrobce umí vyrobit vícesystémové vlaky a do toho šoupnout diesel nebo baterku.
To já chápu že to umí (byť ten stejnosměrný systém je docela podstatný zásah do konstrukce a tudíž to nebude kazdý vyvíjet jen tak), ale bylo tady volání po již osvědčených referencích v době výběrka. Existují takové?
Alstom Coradia Regiolis Polyvalent. Ve Francii jezdí v konfiguraci 1,5kV DC/25kV AC + Dieselové powerpacky na střeše. Vmax= 160km/h. Je vyrobeno i pár kusů pro zajíždění do Belgie. Tedy + 3kV DC. V prototypu byla vyrobena i jednotka pro zajíždění do Německa tedy + 15kV AC. Stadler Wink jezdí u Arrivy v Nizozemsku. Má 3kV + Diesel v modulu uprostřed soupravy. Diesel je možné nahradit baterii. V podstatě je to předchůdce nového modelu Stadler Akku. Ten již jezdí v Německu a Dánsku. Objednávky již atakují sto kusů souprav. Ty mají dojezd na baterii minimálně 180km. Alstom bude letos předávat BEMU… Číst vice »