regio-vlak

Zpoždění kvůli záplavám ve Švýcarsku. Další bateriové vlaky od Škody vyjedou až v roce 2027

Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýBateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Baterie pro 15 jednotek dodá Škodě ABB.

České dráhy se dohodly se společností Škoda Group na prodloužení termínu, do kdy má výrobce dodat 15 nových akutrolejových jednotek (BEMU). Důvodem je podle výrobce problém v dodavatelském řetězci, konkrétně u švýcarského výrobce profilů.

Zpoždění vyplývá ze zveřejněného dodatku v registru smluv. Podle dodatku má být všech 15 jednotek dodáno během března 2027. Původní termín počítal s dodáním prvních sedmi jednotek do listopadu 2026. K podpisu dodatku došlo minulý týden v době, kdy České dráhy a Škoda Group podnikly předváděcí jízdu s jednou ze čtyř dosud dodaných jednotek po různých krajích.

Zpoždění projektu je způsobeno vyšší mocí, kdy došlo k živelné katastrofě u našeho dodavatele hliníkových profilů ze Švýcarska,“ uvedl mluvčí Škody Jan Švehla. Podle dodatku událost vyšší moci naplňuje znaky okolnosti, které umožňují posunutí termínu dodávek.

Loňské letní povodně ve Švýcarsku zkomplikovaly výrobu nejen Škodě. Záplavy se týkaly především jihu země, kde vyplavily dodavatele vozidlových skříní Constellium. Závody v kantonu Wallis u řeky Rhony byly na konci června zaplaveny a továrna byla na několik měsíců zcela zastavena. Constellium na konci října obnovil provoz, ale k plné výrobě má dojít až příští rok v létě. Ze stejných důvodů už dříve oznámil zpoždění některých dodávek Stadler Rail.

Obrazem: KISS na odpis, výroba s omezením. Stadler ukázal, jak mu povodně ovlivnily byznys

Patnáct nových jednotek bude jezdit v Moravskoslezském kraji. Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, tedy 233 milionů korun za jednotku. V této ceně je servis až na patnáct let, sady vybraných komponentů výměnného systému (např. kompletní podvozky na jednotku) a školení personálu. „Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému,“ uvedly České dráhy loni při podpisu smlouvy.

Baterie od ABB

Podle smlouvy Českých drah s krajem, na kterou neproběhla žádná soutěž, mělo být 15 jednotek nasazeno už letos v prosinci. České dráhy ale samy svými průtahy a změnami požadavků soutěž protahovaly. Nakonec tak vyjedou o rok a čtvrt později.

Potvrzeno: Škoda dodá bateriové vlaky pro ČD, nikdo jiný se nepřihlásil

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Dosud jezdí první čtyři jednotky na trase Ostrava – Veřovice.

Nové jednotky budou vybaveny bateriemi od ABB. Nový kontrakt dodavatel Škody oznámil minulý týden v tiskové zprávě. ABB dodá společnosti Škoda Group trakční baterie PRO 8C-850. Baterie jsou podle firmy ABB lehké a navržené tak, aby optimalizovaly výkon vlaku a omezily údržbu.

Tagy ABB BEMU České dráhy Škoda Group
47 komentářů