lot
Automobily Doprava ve městě Parkování

Zpoplatněné parkování bude od ledna na celém území Prahy 9

Parkování ve Vysočanech. Foto: Praha 9
Parkování ve Vysočanech. Foto: Praha 9

Od 4. ledna příštího roku budou zóny placeného stání platit na celém území Prahy 9. Nově tak budou na Proseku, Střížkově, Krocínce, v Poděbradské ulici a v Nových Vysočanech. Na svém zasedání to schválilo zastupitelstvo městské části.

V městské části bude zaveden systém Fialové zóny –⁠ Reservé. Podle radního pro dopravu v Praze 9 Tomáše Holečka (ODS) by měl dostatečně ochránit rezidenty, aniž by zároveň omezil možnost parkování návštěvám, řemeslníkům nebo drobným živnostníkům. „Systém ZPS Fialové zóny –⁠ Reservé shledáváme v mnoha ohledech jako přívětivější, a proto jej chceme od příštího roku zavést i v Libni a Vysočanech, kde již zóny jsou,“ doplnil Holeček.

Území deváté městské části bude v rámci navržených zón placeného stání rozděleno do tří menších celků. Občané Prahy 9 si tak budou moci vybrat, zda si zakoupí oprávnění pro parkování v celé městské části za 1 200 korun ročně nebo jen v jedné z oblastí, což bude levnější. Jednu ze zmíněných oblastí bude tvořit území Libně a Vysočan. Hloubětín bude druhou oblastí a Nové Vysočany, Krocínka, Střížkov a Prosek třetí. Oprávnění k parkování pouze v té části Prahy 9, kde rezident bydlí, vyjde na 600 korun.

30 korun za hodinu

Mluvčí radnice Marie Kurková dále uvedla, že standardní hodinová sazba bude 30 korun za hodinu. Víkendové ceny jsou nyní otázkou dalších jednání. Například v Libni by podle zastupitelů mohla případně platit dynamická cenotvorba. „Pokud se o víkendech nebudou konat velké akce v O2 Areně a UNYP Areně v Podvinném mlýně, budou návštěvníci parkovat zdarma nebo za minimální cenu. A v době akcí, které musí být předem nahlášeny, bude platit maximální možná hodinová sazba,“ vysvětlila Kurková.

Po zavedení zón placeného stání by se podle Holečka zejména na Proseku a na Střížkově mohl snížit počet parkujících automobilů. Dalším řešením případného deficitu parkovacích míst je například také zapojení volných stání v parkovacím domě na Proseku u obchodního centra Billa a na povrchových parkovištích, o čemž se bude dále jednat. Zastupitelé rovněž radnímu dali za úkol, aby na Proseku a Střížkově zajistil dalších minimálně 150 parkovacích míst. Dosáhnuto toho má být buď změnou parkovacího režimu, nebo vybudováním nového parkoviště.

Zóny placeného stání (ZPS) nyní platí v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. První regulace parkování začala v 80. letech, takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Zřizovatelem ZPS v Praze je hlavní město Praha, správcem ZPS je Technická správa komunikací hlavního města.

ČTK

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

Nestačilo by zavést pravidlo, že třeba max. 1 zaručené parkovací místo na jednu rodinu? Vážně, 3 lidi v rodině by 3 auta mít nemuseli (z hlediska ohleduplnosti).

Miky

To jsem zvědav na ten Prosek a Střížkov. Parkují tam podle mě především rezidenti (přes noc vždy plno, na značkách většinou A). Přespolních tam, řekl bych, parkuje minimum a to z toho prostého důvodu, že tam prostě není místo. Navíc se tam často parkuje dost na hraně i za hranou předpisů, takže počítám, že s fialovými omalovánkami takových partyzánských možností ubyde. Tudíž parkovacích míst pro rezidenty bude ještě méně, ale zacálují si 1200,-
A to se vypatí!

Milan

Kdo je pořád volí ty zavaděče modrých zón?

Horst

Modré zóny jsou geniální bouda na voliče, na jejímž projektu se shodly všechny polit.strany. Do omrzení opakují, jak je domácí veřejnost spokojená a šťastná, že byly zavedeny. Tisíce děkovných dopisů…
Je to stejný typ logiky, jako při povodni. Kdo bude mít doma bahno, zaplatí za bahenní lázně. Jinými slovy – jako radnice průšvih neřešíme, přeneseme tíži na občany a ti nám ještě poděkují.

Dorota

A další naprosto absurdní věc, proč mi poplatek za parkování neplatí po celé Praze? Narodil jsem se v Praze, bydlím v Praze a parkuji v Praze.

Dorota

Modré parkovací zóny po Praze jsou vlastně jitrnice, které nikdo nikdy neviděl.

jan

Je vidět, že úředníci a regionální politici nemají co dělat a co zdaňovat. Pro jakého koliv politika, který by to zavedl u mé nemovitosti by to byla definitivní stopka v politice. Nevolitelný.

Jakub Řada

Kde na to lidi se základním platem mají brát? Bohužel nejsme placený jako politici a jiní. Mužem ještě dýchat? Co důchodci, který s duchodama sotva vystačí na nájem? A my lidi legitka jidlo, pití, byť nájem, hypotéky, děti a k tomu ty drahé polozky, škola, výlety vesktere spoplatnene koupání spoplatnene a tisíc věci z jednoho a možná 2platu sociální. Zvedat všechno, ale tu almuznu co přidáte na rádoby platech a duchodech jsme na to vlastně stejně i hůř.

Vašek

Zastupitelstvo je volený orgán a je známo, že pravice chce zpoplatnit naprosto všechno. Kdyby to šlo, tak se budete moci uprdnout jen za poplatek, neb zamořujete ovzduší skleníkovými plyny.

ABC

Pravice chce zpoplatnit, levice rovnou zakázat….

Leoš Konečný

Kam až se tento mor bude rozrůstat? Mělo by se to zastavit

Horst

U každýho nádraží z kterýho jede vlak do Prahy, už bují podhoubí modrý zóny…

robert

Tak daleko, dokud si autisti sami neuvědomí, že jsou pohromou pro města. Automobilismus se dostal do fáze, kdy omezuje sám sebe. Není nutné to jakkoliv komentovat, každodenní kolony jsou toho důkazem.
Jenže oni si to neuvědomí, takže se bude rozrůstat dál. A můžou si za to sami.

Otmar

Zaplatíš a pak večer zjistíš že stejně nemáš kde zaparkovat. A to se vyplatí. Komu asi že?

Dali van Eick

Proč nejsou zóny pro rezidenty zdarma? Omezeně třeba 1 auto na rodinu. Jezeďáky by to omezilo i tak. Takhle město zdražuje život především svým občanům ! Silniční daň už platíme, takže budem zdaněni dvakrát jen proto, že jsme z města.

ABC

stovka na měsíc je prakticky zdarma

Horst

Jak by se Vám líbilo, kdyby domovská obec zavedla třeba poplatek z prasete ve chlívku? Stačilo by 50 Kč měsíčně… 🙂

ABC

Poplatek ze psa na vlastní zahradě taky musím platit. K tomu i daň z nemovitosti za tu zahradu.

Horst

No tak přidáme daň z kohoutího řevu, co říkáte?

ABC

Daň z otevřeného okna a daň ze zavřeného okna

Horst

No vidíte, jak jste invenční. My ve městech, zahrad a drůbeže nemaje, máme platit za auto na ulici.

ABC

tak to buďte rádi

Vašek

Už jen za ty ,,Jezeďáky“ by vám měli dát přirážku.

Leinad

Já jsem pro to, aby byla nějaká hodinová sazba a nějaká menší sazba za rok.
Ale u té roční sazby nerozlišovat, jestli je to obyvatel dané městké části a auto je psané na něj – naopak ať si roční klidně platí člověk s trvalým bydlištěm jinde a pro služebáka.

Novotny

Ty zony jsou jako mor a mestske casti to maji jako daksi prinos penez do jejich pokladen. Spoluprace s magistratem na vytvoreni jednotneho parkovaciho systemu neni zadna a parkovaci domy nebo P+R se stavi minimalne. A lokality na sidlistich, kde parkuji i mimoprazsti, je asi nesmyslne do systemu zahrnovat. to uz muzete rovnou i nelukratovni casti treba Ujezd nad Lesy a Klanovice a rovnou zakazat vjezd aut na mestske casti pro ty, kteri tam nebydli.

Saljack

Může mi někdo vysvětlit logiku rozdělení na části? Kde Nové Vysočany budou se Střížkovem, Prosekem a Krocínkou s kterými vůbec nesousedí? Proč nejsou s Vysočany a Libní? Takže vše mají ve Vysočanech (doktora, poštu atp.) ale parkovat budou moc na Proseku, to mi nějak nedává smysl.

MaraSourak

Zdrazime mhd, zakazeme parkovani, proste chteji, aby lidi byli doma na zadku

Vašek

Lidé si tak zvolili ve svobodných volbách. Dobře jim (nám) tak!

Thegrid

Budu volit kohokoli kdo tohle svi*nstvo vymýtí. Tady v Letňanech zvýšili daň za byt i garáž dvojnásobně. Teď si mam jeste platit abych mohl jednou týdně zastavit u rodičů ve vedlejší zóně (1.5km), to samé kdyz zaparkuji jednou za 2 týdny vedle baráku. Sockou jezdim všude kde se dá. Autem jednou týdně. Teď kdyz je kryze tak město hází zaměstnancům klacky pod nohy. Nevadi mi zdražení mhd (to stojí docela málo), ale auto je zdaněné dost. Kdo tady kteří obhajuji další daň (z ktere su bude platit spřátelená firma politiků) nemá auto? Uvedomte si ze platime spousty zdanění za ně… Číst vice »

MaraSourak

Prosek a Strizkov chapu, ostatni casti uz moc ne, auto zacina byt jen jako “zbytecnost”, co stoji na miste, opravdu moc dekujem… Klidne tam dejte i Horni Pocernice a treba Ujezd nad Lesy…

ABC

Tak Klánovice už jsou v plánu. Postavili tam nádráží, ale jezdili jim tam lidi….

MaraSourak

A v Bechovicich je porad prazdne 😀

ABC

Protože dostat se k němu od Újezda znamená poránu proskákat cca půlhodinovou zácpu. Pak už vyplatí spíš jet na Čerňák nebo Hostivař. Obchvat Újezda a Běchovic je vázán na 511 takže není a nebude.

ČD4ever

Praha 18 – Letňany taky bude mít od 1.1.2021 zóny placeného stání. Sousedí s Prahou 9. Je to jako mor, jeden přehazuje problém na druhého a nakonec z toho je jen další poplatek, za který člověk nic nedostane.

robert

Naopak – přebujelý automobilismus jako mor se konečně daří krotit. Nemusíš si nalhávat, že se s minimálním automobilismem vytratí život z metropole. 🙂 Jen budou mít rezidenti zase o trochu lepší život. 🙂

Hanzi

Prý daří se krotit😂 proto je rok od roku registrováno stále více aut. Tak to byla myšlenka dne. To bereš dobrej matroš teda😂

robert

Nevím, co bereš, ale raději to nechci. Ještě by mi z toho bylo mentálně zle jako tobě. 😀

ABC

Tak jasně, nejlepší život maj rezidenti když zaplatí stovku mesíčně a když si večer přivezou autem prdel z práce a nákupu a prý nemusí hledat půl bloku místo k zaparkování. Dokud maj teda zaměstnavatelem placený parkování u práce nebo pokud mu u práce nezavedou modrý zóny taky. Pak budou ječet jak podsvinče.

Horst

No a to si představte, že jsou pražský rezidenti, kteří ani nemají možnost si zaplatit za modrou zónu, protože mají trvalej pobyt jinde, nebo jim auto nepatří. Musí být splněny obě podmínky současně. Nebo si platí, ale po příjezdu z práce stejně nezaparkují – nemají kde.
A to přitom do práce autem musí, protože jim k firmě v polích jede autobus 3x za den.

Hara_Pes

Taky jsou sídliště, kde je půlka na Praze X a půlka na Praze Y, a místo je třeba jen někde. To si má člověk začít platit zóny pro dvě MČ?

Leoš Konečný

Neblábol nesmysly

robert

Nevztekej se na mě, já nic takového neprosadil. 🙂 Jen tím naznačuju, že by se autisti měli smířit s tím, že místa ve městech není nazbyt a je nutno roztahovačný automobilismus utnout. Kritizuj ty, kteří tohle prosadili, ne mě. 🙂

Hojakar

Ty asi nemáš auto vid? Že máš tak debilní názory…

gogo

Blíží se ideální stav, kdy se v hlavním městě nebude dát automobilem nikam dojet.
Maximálně dokola okolo bloku.

Radek Janata

Dojet se dá, jen se za to parkování musí zaplatit a to je ten problém. Rázem cesta autem nestojí „jen benzín“.

MiKi

A to je v pořádku. Kdo chce opici, musí mít na banány.

ABC

Nebojte se, i MHD zdraží

Lukáš F.

Což je v pořádku, dneska stojí roční jízdenka na MHD v Praze méně než v jiných českých městech s méně rozsáhlým provozem, což nedává smysl.

ABC

člověku který jezdí převážně jen svou stejnou trasu je rozsah u pérdele…

robert

To je bez debat. Přirovnal bych to spíš ke koni. Kdo chce koně, musí mít stáj a musí mít na seno. Na seno dost lidí má, ale většina žokejů si myslí, že se mu o stáje musí postarat někdo jiný.

ABC

Cenu ovsa tvoří z poloviny spotřební daně?

robert

Chápu, že s tím nesouhlasíš, ale vývoj situace jednoznačně potvrzuje můj názor. 🙂 Je načase se smířit s tím, že pro auta tady bude čím dál méně místa.

ABC

Neboj, on si pak stát výpadek na spotřebních daních vybere jinde a to už se ti možná tak moc líbit nebude.

robert

To by mě zajímalo kde. Nekouřím, nepiju, nejezdím pekáčem, který všude jen překáží. 😀 Leda že by si to stát vybral na jídle, ale předpokládám, že tohle máme oba společné. Nebo se živíš planktonem? 😀
Ať je to, jak chce, vždycky na tom budu líp. 🙂 Ty máš auto, já ne. Nechápu, proč nemáš radost, když jsi na tom líp než já. 🙂

ABC

neboj, stát je vynalézavej

robert

Chci teda vidět, co vymyslí, aby se to dotklo jen mě a tebe ne. 😀

Horst

Zdraží a omezí MHD. To už se děje.

robert

Ano, děje, ale ne tolik, aby mě to položilo nebo zruinovalo. 🙂

Oran Gutan

Ve svý podstatě seš vocas.

robert

Ve své podstatě jsem ti chtěl napsat totéž. 🙂

Horst

Praha 9 má ještě navíc ten problém, že málo komunikací. Sídliště jsou neprůjezdné oblasti, typicky Prosek. A brownfieldy v Libni a Vysočanech prostě žádné veřejné ulice nemají. Zpoplatnění pomůže jen velmi málo. Aut přibývá a přibývat bude. Do MHD se v současnosti a blízké budoucnosti lidi zrovna nepohrnou.

Horst

Vidím, že fakta jsou kdekomu proti srsti. Praha 9 se brzy stane novou rezidenční oblastí s tisíci dalších aut. Nebo si někdo myslí, že k bytu za několik mio nebude auto? Spíš dvě. A majitelé je budou chtít používat. Nebudou chtít jezdit tramvají, ani metrem, pokud to nebude vysloveně nutné. Takže fajn – budou zóny, ale přes Vysočany pořád povede jen Poděbradská a Kolbenova.

bitkar

ono to ani neni tim, kdo dojizdi do nekam. Ja treba mam auto, ale jezdim do prace MHD, ale to auto ted nebude moct stat doma. Parkovaci zony vubec nejsou o tom, jestli maj lidi jezdit autem po praze nebo MHDckem. Ale proste vlastnici aut jsou dobre zdanitelni. Platite dane v PHM, v povinku, v STK, podnikatele siilnicni dan, ted jeste pribude parkovani. Jsme dojny kravy.

Jakub (easydrink)

To aby si resident pořídil nějaký manuál, kde vlastně může parkovat.

...

Nákaza modrými zónami se nešíří o mnoho pomaleji, než ta čínská chřipka.

Jakub

Čínská chřipka lidi zabíjí, modré zóny jim naopak pomáhají. Snad do budoucna dojde k jejich zavedení na všech veřejných pozemcích a postupnému přibližování ceny k parkování v parkovacích domech.

Josef

Jestli nekomu pomaha, tak mestskemu rozpoctu, je to jenom dalsi vyber penez od obcanu pod rouskou pomoci mistnim, o to tam ale az tak nejde, prvotni zajem je vybrat dalsi prachy.

Jakub

Což je samozřejmě správně. Pak to umožní výstavbu komerečních parkovacích domů (které se v současné situaci nemůžou vyplatit) a ulice se vrátí lidem a ekonomickým aktivitám. Navíc pokud lidé budou platit reálné náklady na IAD, možná si rozmyslí, zda se jim opravdu vyplatí.

kanafasik

prosim Vas a to „pak“ nastane presne kdy? Ja jen, ze s vystavbou parkovacich domu a parkovist se zastitovali jiz v dobe, kdy se modre zony zacaly rozsirovat. a nepostavilo se NIC. ale lautr NIC! Slouzi jen k vylepseni rozpoctu. Jste jen z dalsich, kteri veri ze je to delano pro dobro obyvatel. 😂

Antonín

Na Černém Mostě se staví parkovací dům za stovky miliónů korun. A myslím, že na těchto astronomických nákladech by se měli pořídit zejména ti, co ten problém generují.

ABC

Stovky miliónů se vyberou za ZPS každý rok. Neviděl jsem že by každý rok přibyl nějaký parkovací dům nebo nové P+R.

Antonín

A kolik stála Blanka, která slouží pouze IAD? Asi 40 miliard.
Ano, „vylepšit“ rozpočet Praha potřebuje, aby mohla investovat do tak drahých dopravních staveb. A zřejmě asi některé automobilisty naštvu, ale já ty parkovací poplatky vidím jako i jakousi pokutu/daň za to, jakým způsobem automobilisté kazí život v Praze (hluk, škodliviny, zácpy, které mají vliv na pravidelnost MHD).

kanafasik

Blanka je součástí vnitřního okruhu, který má každáslušná metropole. Za to, že zároven momentálně supluje i funkci vnějšího okruhu poděkujtensuchdolským a spol. A zanto že Blanka není v\yužívána MHD poděkujte DPP, kdybych nebyl líný dohledalmbychnzdůvodnění, proč nechtějí autobusy do Blanky.

Jakub P

MHD do Blanky afaik nechtějí zejména záchranáři a hasiči, kteří nechtějí řešit případnou nehodu plného dlouhého busu uprostřed tunelu…

ABC

to ale není problém uživatelů IAD

kanafasik

to je bullshit. dohledejte si kdo odmitl bus MHD v Blance..delate jakoby v jinych mestech v Evrope nejezdily busy tunelem. jako bus MHD vadi zatimco bus mezimestsky nebo turisticky nevadi?

kanafasik

Podle původních plánů Ropid přitom měly autobusy jezdit Blankou hned po otevření. Ukázalo se ale, že by byly příliš oblíbené a jejich provoz by byl pro město nákladný (psali jsme zde).
Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/autobusy-mhd-v-tunelu-blanka-nepojedou.A170117_161226_praha-zpravy_rsr

Antonín

Toto nepovažuji za férový argument. Blanka byla stavěna primárně pro IAD, kvůli MHD se nestavěla. Takže náklady na stavbu jdou primárně za uživateli IAD.

kanafasik

A dodatek, různé vyhrazené cyklopruhy apod, se financují prosím z čeho? Z nějakého poplatku který platí cyklisté? Tvl, nebýt holení IAD poplatky, tak na podobné hoabdiny vezmete peníze kde?

Antonín

Nemůžete srovnávat náklady na stavbu cyklopruhů a na stavbu Blanky a podobných dopravních staveb sloužících IAD.

ABC

nikdo tam nebrání MHD jezdit

ABC

Blanka neslouží převážně dojíždějícím, před kterými mají ZPS údajně chránit rezidenty. Naopak slouží převážně těm rezidentům, kteří v ZPS platí závratných 100 korun měsíčně.

Josef

Vtipny, vam kazi automobiliste v Praze zivot, ale parkovaci dum na okraji mesta, aby teda jeli tou MHD si maji zaplatit sami, tak to jaksi nebude fungovat. A zacpy, ktere maji jak rikate vliv na pravidelnost MHD jsou dost casto zpusobeny tim, ze se nekdo snazil zklidnovat IAD.

Antonín

Takže jinými slovy říkáte, že pruhy vyhrazené pro MHD způsobují nepravidelnost MHD? To je fakt hustá logika.

Horst

To je utopická představa. Nemáte pro ni reálnou oporu, jen byste rád, aby to tak bylo. Bohužel nebude. Vývoj jde jiným směrem. Ostatně ty ekonomické aktivity v ulicích jsou úzce vázané právě na automobily. Pokud jsou vyloučeny, je po aktivitách. Maximálně tramvaj je dokáže udržet, ale jen v určitém spektru potravinářství a zboží denní potřeby.

Josef

Tak to se budeme tesit na ty parkovaci domy. Zatim jsem jich moc nevidel, treba ten na Veleslavine u metra bude kdy?

Jan

Tři koruny denně za jedno místo rozpočtu moc nepomůže, za to si zaplatí sotva čištění ulic dvakrát ročně.

Josef

Co to je za blabol, na tom jednom miste se prostrida za den nekolik aut a hlavne se vybira i z tech nerezidentu, ja jsem jenom letos za parkovani nechal rozpoctu mozna i vic nez 10 tisic.

mikiqex

O žádných parkovacích domech ve většině míst se zónami nevím. A protože zóny ženou řidiče do míst, kde ještě nejsou, vaše přání mít je všude se postupně naplňuje.

Vašek

Chce to mokrý hadr na hlavu, Studený!

ABC

A přirození omejvat vlažnou vodou