regio-vlak

Zóny 30 pokryjí všechny rezidenční oblasti Prahy 6. Politici mluví o jejich rozšíření na celou metropoli

Omezení rychlosti v Plzni. Foto: Martin Pecuch / Plzen.euOmezení rychlosti v Plzni. Foto: Martin Pecuch / Plzen.eu

Podle zastupitelů jsou zóny s omezenou rychlostí bezpečnější a snižují "značkový smog".

Odebírat
Upozornit na
guest
166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
superhero

Lidská bytost se celá tisíciletí nepohybovala rychlostí větší než 30km/h, rychlost koně v klusu se uvádí kolem 15km/h. Rychlost pohybu, jak se rozvinula v posledních cca 100 letech tedy nemá obdoby. Lidský mozek na takové rychlosti není evolučně připraven. Zrakový smysl není schopen ve větších rychlostech všechny vjemy pobrat. Je to i jeden z důvodů, proč se dětem při jízdě dělá špatně, když se dívají z okna. Pozorovací úhel v kombinaci s rychlostí dětský mozek nezpracuje a vyblinká se. U dospělých se stává, že nejsou schopní z pozice řidiče pobrat a vyhodnotit všechny dopravní značky a často tím i argumentují.… Číst vice »

Petr Struhař

Ne všichni. Někteří zvládnou řídit i stíhací letadlo, či závodní auto. Podmínky pro řidičský průkaz by měly být několikanásobně tvrdší, aby jezdili jen ti, co to zvládnou.. Všichni ostatní buď autonomní auta, nebo VHD.

Jaaa

I pilot stíhačky má silně omezený “workload” (proto starší útočné letouny nebo letouny pro vzdušnou nadvládu mají zvlášť pilota a zbraňového specialistu), protože zvládá zpracovat jen omezený objem informací, provést omezený počet úkonů a jeho reakční čas nebývá pod půl vteřiny. To je součást návrhu ergonomie letadla i bojové taktiky.

horst

Už je na pana radního vypsaná odměna? Tyhle snahy jsou jednak skandální, druhak zbytečné. Od doby, co jsou na Ořechovce prahy, tamtudy jezdí opravdu jen masochista. To znamená, že ta výstavní čtvrt se stala ghetem, kam nikdo cizí nepřijde. Max.dovozce pizzy. A není to dobře. Bývalo tam pěkné kino, služby, nějaký veřejný život…nebo má nekdo dojem, že adresa je tím skvělejší, čím je od města izolovanější?

Jakub P

V tom baráku, kde bývalo kino, je velmi dobré a oblíbené bistro, do kterého se jezdí i z jiných částí Prahy, taky slušná indická restaurace. V horní části je obří, velmi oblíbené zahradnictví. Nemálo lidí z Petřin, Střešovic nebo Břevnova tudy, právě díky tomu klidnějšímu provozu, jezdí na kole, místo aby to brali po hlavních kolem. Taky se tam z okolí chodí na procházky. Jo, jistá odříznutost tam je a vždycky byla. Ale ta jed dána polohou a celkovým charakterem té čtvrti, ne pár zpomalovacími prahy. A ne, projíždějící auta, jejichž řidiči v té rychlosti ani moc nevnímají, kolem čeho… Číst vice »

Toada

Tranzitující vozidla opravdu nikdy nevytvoří dojem živé ulice, maximálně způsobí hluk a z ulice udělají stoku. Veřejný život vytvoří chodci a cyklisté, případně tramvajová trať, předzahrádky a obchody/služby.

SYN

To nevím, ale asi byste měl mít odvahu říct na rovinu že vás štve že tama nemůžete pohodlně projíždět… jinak kdo by jel do kina, ten asi těžko řeší několik zpomalovacích prahů…
Dokud se nezblázní a nedávají třicítku na hlavní tak nějaké prahy neřešte.

Ondra

Zóny 30 jsou fajn ale je potřeba upravit i design ulic kde jsou aby řidiči tu 30 dodržovali. Vyvýšené přechody, zpomalující prahy, atd.

Dachs

Někde design upravili a nejvíc nadávají…autobusáci z provozoven 7, 5 a 4, kteří tam jezdí linky. O kus dál se za jeden nový likvidační práh děkuje troubením (autobusáci tedy ne, ti si to jako profíci nemohou dovolit). A nakonec si stěžují i ti bezprostředně bydlící, to neustálé duc duc musí být na palici.

Ondra K.

Obvykle nejvíc nadávají ti, kteří nejméně umí řídit.

SYN

Asi by se nemělo až tak často stávat že vedou autobusové linky rezidenční zónou na třicítce? To mi příjde trochu na palici, takto brzdit MHD 🙁

horst

Odkryté kanály jsou taky fajn.

Ondra K.

Stavební řešení je samozřejmě nejlepší, nicméně, se jedná o dražší řešení, které vyžaduje patřičnou přípravu a koordinaci s opravami inženýrských sítí. Tím pádem v zájmu rychlejšího rozvoje zón 30 se používá spíš nestavební řešení pomocí dopravního značení.

Vokovice

Jako občan Prahy 6 konstatuji, že je to trapné divadlo. V naší čtvrti to moc řidičů nedodržuje – třeba ulice V středu, V kruhu atd.

Michal Bartoníček

A hlásíte to?

Vokovice

Jistě, politici jako Hrubeš nebo Stárek ale nemají v popisu práce komunikovat s občany a řešit jejich problémy. Např. v ulici V středu je jedna křižovatka, kde přes polovina řidičů nedodržuje přednost zprava a už tam pádí rychle ke Džbánu. A reakce politiků a odboru dopravy – nic…. prostě nic …

Michal Bartoníček

Nenapadá mě účinnější metoda, jak si vymoci dodržování předpisů.

marek hudec

pokud to zavedou, pak mne zajima, zda ta uprava prezije dele nez do nejblizsich komunalek na Praze 6

lvy

Tak je to správně, je potřeba zvyšovat emise a tohle je snadná cesta.

Igelkott

Je to potřeba, i intelektuálně méně zdatní jedinci se pak cítí v ulicích bezpečněji.

František D.

Fajn, tak můžou zakázat auta úplně. Co si pak vyberete?

ABCD

Je to v podstatě jiná forma NIMBYsmu. Takže pochybuji, že obyvatel Prahy 6 požaduje někde například v Telči pokud tam projíždí, aby tam byla třícítka. Samozřejmě můj dům můj hrad, ale to je podstata svým způsobem NIMBYsmu. Řekněme pokud změníme situaci lesu značek, tak je to prostě v místech, kde je situace přehledná nebo třeba pro pekaře v 5 ráno, to znamená drobnou ztrátu času, komfortu a holt to musí unést. Jsou a budou utahovány šrouby na automobilismu, ve městě prosím, jak chcete, jen do toho. Mě to zavání progresivsmem, ale prosím. Ale pokud budu moc někde hlasovat, tak zachovejte… Číst vice »

frank

Popravdě mě občas někde přijde divné, že zrovna tam není 30ka jako u nás, čtvrť je podobná, třeba silnice se kroutí ještě víc, je užší ale může se tam jet 50 i když to znamená pro mnohé řidiče výzvu, aby to vůbec projeli…

horst

Rychlostní limit je limit. Ne doporučené tempo.

M19

A vy při cestě přes Telč jezdíte uličkami místo po hlavní silnici? No, jako NIMBYsmus ten váš komentář vypadá. 😉

Tom

Radního Hrubeše poctivě nesnáším za to, jaký je samozer a jak se chová k okolním městským částem. Tohle je ale dobré.

Zbyněk

Má nějaký hlubší smysl zavedení toho zákazu vjezdu nákladním na 3,5 tuny právě mezi 9-17? To je zrovna doba, kdy je většina rezidentů v práci, ve škole nebo na pochůzkách. Takže paradoxně tam ty nákladní pouštějí v době, kdy jsou rezidenti v okolí domova

jkjk

To časové povolování zásobování je v Praze dost nejednotné, třeba na Praze 1 to mají různé pěší zóny jinak. Ale zrovna ten čas ráno do devíti je skoro všude.

Bobek

U obrázku z Plzně jde vysloveně o historické centrum, kde přes den trajdá přece jen víc lidí. Jinde tam mají zóny bez tohohle specifika.

Zbyněk

Aha, nevšiml jsem si, že to je ilustrační obrázek z Plzně, myslel jsem že to je přímo z té Prahy 6 🙂

Petr

Skvele! Na Zapade bezny standard. Rezidencni zony jsou halt…hlavne pro rezidenty. A ti maji pravo na bezpecne prostredi pro deti i starsi, mensi hluk a smog.

A ze se tim omezi znackovy smog, je prijemny bonus – i ten verejny prostor bude vypadat uklizeneji 🙂

FenyAMG

Smazáno pro mentální omezenost uživatele.

Bjorn

Víš, co znamená pojem rezidenční čtvrť? Je to typicky bloková zástavba a silnice mezi činžovními domy, nebo vilami, křižovatky každých pár desítek metrů, spousta přechodů, vjezdy do dvorů a vnitrobloků, cesty často lemované parkovacími stáními. Příčetný člověk po takové čtvrti padesátkou nejezdí ani když mu to nic nezakazuje. Omezení na 30 km/h se týká pouze těchto oblastí, ne hlavních tahů, nebo kapacitních komunikací, jak je ostatně uvedeno v článku, který si ale patrně nečetl.

Sova

Jasné označení hlavní silnice a předností rozhodně není značkový smog, je to základní prvek bezpečnosti a předvídatelnosti provozu. Plošná přednost zprava je ideální systém na přehledném parkovišti u nákupáku, ale ne v zástavbě, kde do těch bočních ulic často není dobře vidět. Navíc na spoustě míst nově dostanou přednost směry, které jsou svým významem evidentně vedlejší a také tak byly historicky označeny. Tím zbytečně stoupá riziko lidské chyby. Počítám že si okamžitě někdo začne honit ego, že kdo to nezvládne, měl by odevzdat řidičák. Ale takoví řidiči prostě mezi námi jsou a odnést to může i ten bezchybný…

Pavel Skládaný

A krávy přestanou dojit, slepice nést… Přesně takhle se v roce 1970 argumentovalo i v Německu. A ejhle, zóny 30 jsou prakticky všude a celkové zkušenosti jsou jednoznačně kladné.

Sova

Už ten rok 1970 opusťte, brát si za vzor Německo už je v mnoha ohledech přežité.

Jan Tichavský

No právě že ne. Je to ale hodně o kultuře řidičů. Když jsem teď byl týden v Sasku, tak opravdu nebyl problém kdekoliv přecházet dodržovat třicítku nebo někde i dvacítku ve městě. Lidi jezdí pomalu, plynule, dávají přednost již z dálky a nejsou agresivní. Oproti tomu Praha to má naopak, řidiči zde ždímají každou sekundu (zbytečně) a chodce často ignorují úplně. Což je denní problém, naposled před pár hodinami jsem přecházel několikaprodouvou komunikaci s malým dítětem (žádná dálnice za městem) no a klasika, v posledním pruhu se řidič ani nenamáhal přibrzdit, i když mě musel vidět docela dlouho dopředu jak… Číst vice »

frank

To není jen Sasko, obecně vzato je zábavné sledovat české řidiče po přejezdu hranice do Německa či Rakouska, najednou jim nedělá problém jet těsně pod hranou místního limit a nelepí se na auta před sebou . Není to jen značkami, je to i prací tamní policie a efektivitou úřadů při vymáhání pokut …

Kebab

Zrovna to s tím limitem je primárně značkami.

frank

Na rozdíl od Německa v Česku bohužel stále pro část řidičů platí “ značka není zeď “ a “ minimálně se musí jet maximální povolenou rychlost “ …

Kebab

V Německu se přes limit jet často fyzicky nedá, nebo je to minimálně nepříjemné. Tam sama silnice napoví, jak rychle jet a zpravidla právě taková hodnota je následně na značce. To se to pak dodržuje, i bez radarů. Holt tam nebývá cílem omezení řidiče nachytat a zkasírovat, o což u nás jde především. Proto se tam pravidla dodržují více, i když zdaleka ne striktně. Dávají zkrátka viditelně smysl.

Jakub P

Jo, to je samozřejmě nejlepší. Jenže bohužel je u nás velmi obtížné a pomalé tyto úpravy (aby ty rezidenční ulice opravdu charakterem říkaly 30) prosadit. A nejvíc proti tomu bojují právě nejzarytější motoristé, i když ve výsledku je to opravdu daleko pohodlnější i pro řidiče aut.

Pavel Skládaný

Tak si k těm přežitým přidejte Rakousko, Nizozemí, Belgii, Francii, Švédsko, Norsko, Velkou Británii a další zaostalce, co na rozdíl od nás nechápou, že čím rychleji, tím lépe.

mimochodem

Ale to je v poradku, to je proste Praha a jeji predvidatelnost. Staci jet z Holesovicek na sever (past vedle pasti, jak kazdou chvilku mizi pruhy). Nebo staci jet do Prahy od D5, jste v obci na SpMV se znackama 100 km/h, najednou za krizovatkou s Jeremiasovou uz znacka 100 km/h neni, zato je tam hned usekovka. V jakymkoliv slusnym meste, kterymu nejde o dojeni, by po delsim useku zvysene rychlosti osadilo znacku upozornujici na konec tohoto – jasne, byla by to znacka v podstate redundantni (kazdej by mel vedet, ze omezeni konci krizovatkou), jenze todle je ukonceni omezeni vyssiho,… Číst vice »

frank

tak to ale bylo vždycky i ČSSR v době pouze policejních radarů se policisté rádi stavěli na taková místa, nechápu že to někoho může překvapit…

mimochodem

Vzdyt neprekvapuje, pouze upozornuji ctene ctenarstvo na tuhle past pro pripad, ze by to nekoho prekvapit mohlo.

Ostatne soudim, ze na tyto zprasky je nutno upozornovat vsemi moznymi zpusoby, nez dojde k naprave.

Anonym

No, pokud je to v te zone konzistetne prednost zprava, tak to naopak riziko snizuje, protoze si dlouhodobe ridici zvyknou na kazde krizovatce tu prednost davat. Kdyz tam neni poradne videt, tak je pravidlem zpomalit i pod tech 30.
Kdyby tam naopak sem nekde hlavni byla znacena a nekde ne,muze to vest k problemum, protozpak by si ridici mysleli, ze sirsi je automaticky hlavni.
Nicmene po prechodnou dobu to muze pusobit problemy, nez si ridici zvyknou. Pote je to obecne bezpecnejsi a zklidni to provoz.

Kuba2

Proto by měla být vyznačena přednost na každé křižovatce, tím se předejde zmatkům zcela jistě.
Zklidní = zpomalí, ať se vyhneme eufemismům.

Pavel Skládaný

Přesně naopak, sláva zón 30 je založena primárně na přednosti zprava. To zvyšuje ostražitost řidičů, snižuje rychlost v prostoru křižovatek a usnadňuje chodcům přecházení (neb právě v prostoru křižovatek a nároží se přechází nejčastěji). Výjimku snad tvoří jen vedení MHD (která může být zónou 30 někdy vedena) v zájmu její prefence.

Jakub P

Tím se hlavně předejde tomu, aby kdokoli z těch řidičů na hlavní dával pozor na kohokoli, včetně chodců na přechodech, atd.

Jedinej způsob, jak donutit některé řidiče dávat pozor na okolí, je zajistit, aby se báli o to, že si odřou vlastní auto. Je to smutný, ale je to tak…

Anonym

Zklidni = zpomali a navic umozni bezpecnejsi pohyb chodcum prave proto, ze na tech krizovatkach musi byt ridici uz z principu obezretnejsi kvuli te prednosti zprava a tim padem jsou vnimavejsi i k ostatnim ucastnikum.

Márty

Běžte se někdy pojít po Praze, množství značek je v tomto městě problém. navíc i pro přehlednost provozu je jejich přílišný počet špatný.
Označení komunikací je samozřejmě důležité, les značek ale odpovědí není. Je hodně míst mimo ČR (a mimo dosah českých norem), kde je systém značení přehlednější, méně rušivý a to vše s menším počtem značek. Výhra pro všechny.

Frank

Přednost zprava je nejjednodušší pravidlo a s tím řidičákem jste to vystihl naprosto přesně!
Každý kdo potřebuje , nejenom v obytné čtvrti, k bezpečnému projetí krizovatky mrak dopravního značení riskuje, když už hovoříte o chybách, zejména při slepé důvěře ve značky , že někdo tu chybu udelá .

Jiný Petr

S touhle větou naprosto souhlasím: „Jasné označení hlavní silnice a předností rozhodně není značkový smog, je to základní prvek bezpečnosti a předvídatelnosti provozu.“

Třeba na Kladně máme takový historický nešvar, že hlavní silnici značkou hlavní silnice (dopr.zn. P2) neoznačujeme. Kdo přijede na Kladno (místní už to nevnímají) tak si všimne, že tento „žlutý o 45° pootočený čtverec“ se na Kladně vyskytuje minimálně. A mimokladenští pak brzdí, přibržďují i tam kde to Kladeňák nepředpokládá. (prostě zde platí nevyslovený zvyk – neznačená silnice je ta hlavní 🙂 ) A je to hrozný stav. Značka se objeví jen při kompletní rekonstrukci silnice.

frank

nevysloveně zvykové projíždění křižovatek je děsivý nešvar, ubohý Kladeňák pak nemůže ani vyjet tam, kde platí přednost zprava…

hroch.obojzivelny

Tak jestli není označená hlavní, tak to ještě jde. Horší je, když je označená hlavní a není označená vedlejší. To už jsem taky někde kdysi viděl…

jkjk

Tohle už je prokázané mnoha experimenty (v Západní Evropě, ale i i nás), odstranění značek vede k větší bezpečnosti provozu, řidiči jezdí opatrněji a pomaleji. Značkový smog k větší bezpečnosti nevede, u nás už je to často takový extrém, že to ani řidič nestíhá sledovat.

frank

nemluvě o tom, že značky ve městech většinou prsknou na chodník a tak je chodník samý sloup a samá tyč…

SYN

Hm, a když budou dve stejné ulice, tak označíte křížovatku „přednost zprava“ nebo arbitrárně zvolíte jednu z ulic za hlavní? Aby teda bylo všechno explicitně jasné? V rychlosti 30kmh?

Divák

Bohužel kvůli tomuto a podobným opatřením nesmyslně šikanujícím občany se po celé Evropě dostávají k moci(regulérně vyhrávají volby!) fašistické strany, které nakonec způsobí něco mnohem horšího, s mnohem větším počtem obětí než by způsobilo ponechání 50 v obcích apod.!

Michal Bartoníček

Jakou šikanu? Nejste trochu paranoidní? Kdyby v obcích byla 70, bylo by to ještě lepší?

Matyáš

Lidi, co mají tendenci volit podobné strany, by je holt volili z jiného, stejně marginálního, důvodu. Ty strany prostě na tyhle prkotiny umí cílit.

Pavel Skládaný

V zahraničí plošné stanovení zón 30 ale nevychází ze strany, ale často i ze zákona o silničním provozu, který to na obslužných komunikacích vyžaduje. Volit můžete koho chcete, častá proklamace „můžou za to komunisti“ zde opravdu neplatí. Viz např. německé StVO.

Zbynek

U nas to zase vyzaduje CSN 73 6110. Přesto PCR zony 30 dodnes nerada.

Jakub P

PCR bohužel velmi často myslí volantem. Iluze pohodlí řidičů aut je pro ni důležitější než bezpečnost ostatních účastníků provozu.

Bob

v ČR bohužel platí „když jsi hloupej, tak můžeš dělat policajta“ (omlouvám se výjimkám)

Jura

Gryndyl neni prkotina. To je centralni planovani par excellence.

Bob

Kdyby byl grýndýl nesmyslný, tak by ho přece pan Babiš nepodepisoval.

Lukáš Novák

Ani ne tak na prkotiny jako spíš na hlupáky.

Mystifying oracle

Tady už schází jen Aštar Šeran a vesmírní ještěři.

Divák

A jak si vysvětlujete volební úspěch třeba takových Motoristů?

Michal Bartoníček

Nižší inteligencí voličů. Pokud je průměr IQ 100, pak všechno ve druhé polovině Gaussovy křivky k nule je jen horší. A polovina lidí s takovou inteligencí navíc ve spojení s pamětí akvarijní rybičky bude peklem pro ostatní.

Jura

Vite, elity jsou tu od toho, aby slouzily vlastnimu plebsu a Bohu. Nikoliv od toho, aby pouzivaly plebs k dosazeni myslenek dokonalosti sveta.
To prvni ma za cil americka revoluce, to druhe, tedy dokonaly svet na bedrech plebsu revoluce francouzska.
Do detailu nema smysl zabihat, ovsem rozdil v dlouhodobe stabilnosti a uspesnosti je pronikavy.

peter

Rakuska OFP, oznacovana za krajne pravicovu dostala poverenie na zostavenie vlady. V Nemecku ma AfD nakrocene k slusnemu uspechu. Francuzsko a LePenova ? Taliansko – volby september 2022 – krajne pravicova strana Bratia Talianska vyhrala volby zo ziskom 26,5%

Vsade su ti slabsie inteligentni volici ? To by bol raj v Europe, kebyze ich mozu vymenit. Tak si to myslel ?

Jaaa

Všichni jsou to lidi, kteří s sebou rádi nechávají manipulovat, když jim to dělá dobře. Viz třeba zde na serveru causa Výtoňský most.

Y.K.

Vysvětluju si to tak, že je tady (nepřekvapivě) určité procento zamrzlých mužských, pro které je neomezování auta se spalovacím motorem základ všeho a jiné priority či hodnoty zdá se moc nemají.

Volební úspěch motoristů je ale dost daleko toho být dominantní. Mají úspěch na to, aby se zřejmě dostali do sněmovny (tedy nad 5%).

Ondra K.

Nějaký úspěch bych hodnotil nejdříve na podzim po parlamentních volbách. Zatím akorát Turek dobře vystihl jednu kampaň postavenou na své osobě. Postavit 14 kandidátek do parlamentních voleb a uspět v nich bude mnohem těžší písemka, přičemž Motoristé budou vlastní vinou v mnohém horší startovní pozici. Nějaké hlasy jim určitě ubere veřejná podpora od Klause, protože toho dost lidí vyloženě nesnáší. Obdobný efekt podle mě bude mít i deklarovaný zájem vládnout s Babišem, protože kdo chce Babiše ve vládě může volit přímo ANO a neriskovat, že jeho hlas propadne.

Pavel Skládaný

Nejhorší je, že občané mnoha měst tuhle nesmyslnou šikanu po místních správách přímo požadují a někdy i píšou petice, v lepším případě se pro nižší rychlost kladně vyjadřují v referendech. Asi obecný masochismus.

Kuba2

Tak logicky petice mají čas psát lidi, co mají času nazbyt (matky na mateřské, důchodci, invalidé). Což jsou přesně titíž, kterým nevadí prodloužení dojezdových dob. Proto by se na podobné petice mělo hledět s velkým odstupem.

Frantisek X

Protože jediným aspektem kvalitního života je váš dojezdový čas autem?

Jan Sůra

Stejným pohledem lze nahlížet i na ty, co píšou denně desítky příspěvků do diskuzí.

marek hudec

to samozrejme zle, ale neni to ani rozumne ani o nicem relevantne vypovidajici podobne jako ten komentar vyse .-)

M19

Jo, kdybyste pochopil to co odpovídáte vzhledem ke kontextu, zjistil byste, jak je váš komentář zbytečný. 😉

Pavel Skládaný

Prodloužení dojezdových dob v řádu (max. desítek) vteřin je taková katastrofa? Bohužel častý názor, že kvůli pár kryplům a dětem přece nebudeme zklidňovat dopravu, považuji za odraz stavu naší společnosti.

Jakub P

Já bych vám přál aspoň měsíc té mateřské, respektive rodičovské. Jen abyste zjistil, jak je to ve skutečnosti s tím časem…

Kebab

Není to masochismus, ale forma NIMBY. U nich ať je 30 a ideálně zákaz vjezdu, všude jinde naopak volný přístup a pokud možno neomezená rychlost. Stejné je to s parkováním. Problém je vždy jen cizí auto.

Radek

Díky Vám za to, co děláte. Vždycky když někde přijde na téma 30 a lidé začnou vytahovat argumenty typu „to je téma nějakých mladých aktivistů, co nerozumí dopravě“, tak si vzpomenu na Vás.

Pavel Skládaný

Děkuji Vám též, takový pozdrav potěší. Zmíněné oponenty bych expedoval do Vídně a naordinoval jim několikahodinovou procházku rezidentními čtvrtěmi. A úvahu na téma, proč má Vídeň vysoké hodnocení ve srovnání životní kvality měst.

Radek

Jo, podobné argumenty dávám samozřejmě taky, ale to máte těžké, lidé věří, čemu věřit chtějí. Všichni víme, že Vídeň pravidelně vyhrává žebříčky nejlepších měst pro život, ale že by ti lidé byli ochotni následovat ty vídeňské principy? My Češi přeci rozumíme všemu nejlépe! A tak zatímco ve Vídni mají kvalitní cykloinfrastrukturu (při Argentinenstrasse by se tady Václav Klaus přivázal k bagru) a 10% dopravy tvoří cyklo, přes 90% ulic mají třicítku, město staví byty, tak my máme Blanku, krizi bydlení a nekonečné debaty o tom, jestli parkování není příliš drahé a nedej bože aby nám někdo sáhnul na naši padesátku.

Kebab

Moc pěkně jste z těch principů vynechal P+R a parkovací domy na každém rohu za ceny plně srovnatelné s těmi pražskými a to při několikanásobné vídeňské kupní síle😉

Radek

Šmankote vy fakt vidíte čerta za každým rohem. Jako jestli myslíte, že dvoumilionová Vídeň vyhrává nejlepší město pro život kvůli těm pár tisícům místům v P+R, tak ok. Osobně se ve Vídni pohybuji docela často a tak nějak se mi zdá, že ty kvality jsou jinde. A koneckonců – proč by Vídeňany mělo zajímat P+R? To asi bude spíš zajímat Vás, když tam jedete ne? Jako ze všech těch věcí co jsem vypsal si vycucat zrovna tohle, vy si fakt žijete v jiném světě. Což koneckonců dokazuje i ta „několikanásobně“ vyšší kupní síla Vídně. Hoďte si do google GDP per… Číst vice »

Jura

Vite, centralne planovane hospodářství prosazuji komuniste a fasiste. Fasiste je nemaji pozadavek na spolecenske vlastnictvi vyrobnich prostredku.
Aneb, kdo je proti centrálnímu planovani, tezko muze byt fasista ci komunista.

Jaaa

Fašismus nepotřebuje centrální plánování. Pletete si politický systém s ekonomickým – ale to bohužel v ČR většina lidí, protože si mylně myslí, že v ČSSR byl nějaký komunismus, a přitom tam byl státní korporativismus.

superhero

Opusťte prosím pojmy jako „šikana“ řidičů. Je to nesmysl. Je to bohužel přesně opačně, protože řidiči svým chováním šikanují všechny ostatní (hlukem, emisemi, pocitem bezpečí a výrazným omezením svobody pohybu). Příběh o automobilismu jako spáse lidstva skončil bez ohledu na to, jaký režim, kde panuje. Více to souvisí se zdroji (energetickými i materiálovými), díky kterým masový automobilismus vyrostl a které prostě nejsou nekonečné. Je dobré si to přiznat a naučit se s tím žít. Ano, postupně to nebude ekonomicky jednoduché. Automobilky si svůj úspěch prosadily zejména marketingem obsahujícími prvky manipulace s veřejným míněním, sociálním inženýrstvím a nikoliv tím, že to… Číst vice »

ABCD

Spása lidstva… To co píšete je také pěkné evangelium. Vsechno je lidstvu jasné, už není třeba o ničem diskutovat, stačí jen uvěřit tomu co píšete.
Asi patřím do té méně inteligentní část gausovy křivky, ale já jsem pro další diskuzi.
Často jdou tu výzvy za větší ekologii, rozumím tomu, ale mám takový pocit, že ti nejradikalneší, mají za nejvyšší ochranu přírody to, že lidstvo nebude vůbec nebo se nebude vůbec schopné uživit a to bude prakticky totéž.

superhero

Tezi o tom, že omezování automobilismu je příčinou nástupu fašismu jsem v této diskuzi neotevřel já. Další diskuzi veďte prosím s tím, kdo se tady snaží nastiňovat, že bez masového automobilismu bez omezujících pravidel se neobejdeme a jedině díky němu máme demokracii, mír apod.

Wikipedie například tvrdí, že „Historické srovnání demokracií ukazuje, že daňový systém a byrokracie jsou základními prvky demokracie“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie

Demokracie tady byla dávno před masovým automobilismem. Automobilismus v současné podobě spíš demokracii ohrožuje (závislý a podporující totalitní/autokratické režimy, kde se těží suroviny bez toho, aniž by se braly v potaz zájmy lidí žijicích v dané lokalitě).

Jan Tichavský

Rezidenční třicítka, která vás omezí jen při začátku či konci cesty (tedy max. na pár sekund), pokud nejste spěchající kurýr, není žádná šikana.

František D.

Trochu vás opravím. Šikanujících agresívní občany v autech. Zatímco pro pěší občany to znamená pokles šikany od agresívních plechovkářů.

Jakub P

Dobrej, ale polovicatej krok. Jeste to chce do tech zon plosny cykloobousmerky. A resit parkovani blokujici rozhled na prechodech, atd.

Jinak jednu z tech starsich zon tu mame uz par let kolem baraku a s tou prednosti je to tak napul, nemalo ridicu se na byvale hlavni stale chova jako na hlavni, i kdyz to rozliseni je roky pryc. Pomalu se to zlepsuje, ale je to zrejme na desitky let.

Pavel Skládaný

Ano, jednosměrky se zavádějí hlavně kvůli tomu, že jeden směr obětujeme parkování. Z toho však má cyklista jen škodu, tj. je férové maximalizovat možnost jízdy v obou směrech. Je to i forma zklidňování dopravy, pocit, „v protisměru nemůže nic jet“ jinak řidiče vede k tendenci zrychlovat. A naopak.

Jakub P

A druhej důvod pro jednosměrky je zamezit používání rezidenčních oblastí pro objíždění kolon na hlavních. Opět není naprosto žádnej důvod to aplikovat i na lidi na kole a nutit je jezdit za každou cenu po hlavních, kam se většina lidí na kole bojí, naopak…

Pavel Skládaný

Je to tak. Však také maximálně podporujeme myšlenku, aby cyklisté jezdili obslužnými komunikacemi, neb Zóna 30 umožňuje díky minimálnímu rozdílu rychlosti snadný společný provoz s auty. Zároveň šetříme peníze za jinak potřebnou výstavbu samostatných prvků pro cyklisty.

mimochodem

A co takhle tu myslenku posunout na uroven rady obci v A a CH, kde maji na silnici prvni tridy na prutahu Tempo 60, coby „kompenzaci“ za Tempo 30-40 na vedlejsich?

Jakub P

To poslední je ovšem zcestné, protože bez té oddělené a bezpečné infra na hlavních to taky nejde. Pro lidi, kteří na nich mají start/cíl/mezizastávku, pro spojení mezi místy, kde cokoli jiného než ta hlavní má nepoužitelný sklon nebo na sebe ty sítě vedlejších vůbec nenavazujou (zejména na kopcovitém levém břehu Vltavy v Praze je takových míst dost – vím o jednom, kde město žene cyklotrasu do 24% stoupání a dvakrát tak dlouhou trasou s větší ztrátou výšky, aby nemuselo řešit cykloinfra na hlavních o šířce 50+ metrů a s mírnými sklony (pokud si to chcete najít, je to na trase… Číst vice »

superhero

Hypotéza o možnosti ke zrychlování v jednosměrkách jsem také slyšel. Jako prevence tohoto jevu by se dalo vytvořit střídání pruhu pro parkování vpravo/vlevo/vpravo/vlevo.

Jakub P

JJ, jednoduchej, levnej, osvědčenej a účinnej trik, jak donutit řidiče zpomalit a dávat pozor, bez nepříjemnejch vedlejších účinků zpomalovacích prahů, realizovatelnej pouze barvou (a případně zesílenej pár sloupkama.

Jenže stojí pár parkovacích míst a tím pádem v Praze těžko někde projde.

mimochodem

Moc se tesim na prubeh dokazovani, ze ridic okolo prislusne zonove znacky projel.

Clovek tady porad cte zelenou mantru o tom, kterak je obrovsky mnozstvi cest autem po Praze do vzdalenosti 2 kilometru, takze kolem znacky zacatku/konce zony vubec nemusi projet, a tudiz muze nabyt dojmu, ze jede v obci normalne 50.

Bobek

Poslyšte, a na základě čeho takový jedinec ví, že jede v obci? A má pak vůbec mít řidičák? Nebo občanku?

mimochodem

Pokud je kolem ridice podezrle mnoho baraku podezrele blizko k silnici, ma predpokladat, ze je v obci. Na to existuje i judikatura a tu neni moc o cem.

Ovsem neco jinyho je, kdyz treba jedete vyzvednout kamaradovo auto, do zony pro auto dojedete autobusem (znacky vas nezajimaji, proc by mely, vsak jste substrat), vlezete do auta… jasne, nepojedete kilem jak mimo obec, ale asi spis tech 50 jak v obci. Ale podle ceho mate tusit, ze jste v nejake zone 30?

frank

Zajímavé, tak to je nová výmluva , blahopřeji kamarádovo auto pro které jste dojel autobusem a přitom jste si nevšiml, že že jste v zóně, tleskám. Tak ještě tu o tom, že vás do nové zony u vašeho domu přivezla sanitka po dlouhém pobytu v nemocnici nebo , že jste seskočil v roce 1944 spolu s výsadkem z Velké Británie…

Pavel Skládaný

To je stejné, jako kdyby strojvedoucí projel kolem porouchaného návěstidla s argumentem, „jak mám vědět, že je na něm „Stůj“, když nesvítí“? Prostě když nevím, nutno předpokládat závažnější stav.

mimochodem

Pozoruhodne. Mate k tomu nejaky judikat, na ktery bych se mohl podivat, nebo je to jen spekulace?

SYN

A nebude podezřelé že je to auto psané na vás? Ale jo, asi občas někdo vyklouzne, to bych neviděl jako problém…

Pavel Skládaný

Tak u kapitalistů na západě běžně platí, že pokud řidič neví, jaký je lokální dopravní režim, musí obecně předpokládat, že je v zóně 30. Tj. dříve časté argumenty, „přišel jsem tam pěšky, byl jsem vyzvednout auto z opravny a kolem zónové značky jsem neprojel“, dnes neobstojí.

mimochodem

Predpokladat, ze je clovek v zone 30, je ovsem prilis rizikove. On by taky clovek mohl letet 30 km/h s rizikem pokuty za za prekroceni o +20 km/h, pokud by cestu zahajil ve Schrittempo zone, kde Waze ukazuje limit 7 km/h.

Takze pro Sicher bych se drzel te Schrittempo zony az do opusteni obce, protoze co kdyby nahodou…

Dachs

Na tom spořádaném západě mají hlavně vše lépe označeno a na pasti si nehrají (mohu tedy soudit dle určitých regionů v A a CH).

SYN

Ovšem zrovna tu obytnou zónu nebo zónu 30 značí jako u nás… a kdyžtak se maluje třicítka na asfalt, kde to zdaleka tolik nestojí a neruší jako svislé značky… to už u nás je obvyklé taky.

Dachs

Přesný komentář, a mohl bych dát příklady, kde se v Praze do takové pasti chytíte. Jasně že, dotyčný řidič ví, že je v obci, ale značku zóna při svém průjezdu potkat nemusí. (Nebo, ano, dokonce může přijet třeba tramvají převzít auto od kolegy, nebo přijít pěšky přes park). Ne každý má chytré asistenty, kteří to zobrazí na palubce nebo v navigaci.

Toada

Dobře, tak tedy dejte nějaké příklady, docela mě to zajímá 🙂

Jakub P

Jako jo, bylo by lepší, kdyby třicítka byla ve městě implicitní hodnota a 50 jen tam, kde je to vyznačeno. I kdyby jen proto, aby ubylo takovýchto výmluv. Ale to holt, světe div se, blokují často ti samí autoři těchto výmluv.

PS. jak to máte s jednosměrkama? Když vás posadím do auta zaparkovanýho ve dvoře domu s kolmým výjezdem na jednosměrnou ulici, taky najedete suverénně do protisměru a budete tvrdit, že jste kolem té značky jednosměrky neprojel, tak pro vás neplatí?

Jan Tichavský

Ta rezidenční zóna je omezena hlavními ulicemi a na každém vjezdu do oblasti ta značka jasně vidět je. Takže když tam přijedete tak to uvidíte a pokud jste to druhý den při výjezdu zapomněl, tak to už je na vaši zodpovědnost. Schválně mi na mapě ukažte oblast, kde začátek zóny označen není.

frank

Tak to je vrchol české “ důkazové demence“ ve stylu “ vy mi musíte prokázat , že jsem kolem té značky projel.“ Jinými slovy, odpověď policisty nebo příslušného orgánu pak musí být jednoznačná , zadržení řidičského průkazu a odeslání na vyšetření zraku včetně mentální způsobilosti k účasti v provozu na veřejné komunikaci když “ nabývá dojmu, že jede normálně jinde než je“ …

Gwann

Co to blijete za nesmysly?

superhero

A přesně pro takové případy by byla lepší plošná 30 na území celého města jako výchozí rychlost a jen někdě to zvýšit na 50. Však my se k tomu řešení společně dobereme. Děkuji za další podnětný argument do budoucích diskuzí.

looking4bucho

Opatreni se mi nelibi, na druhou stranu realne se ve spouste ulic bezpecne jet rychleji nez 30 stejne neda a slusni ridici tak jezdi i bez znacek. Bohuzel kvuli mensine ktera neni schopna situaci bezpecne vyhodnotit se z toho ted bude delat plosne opatreni.

Michal Bartoníček

To se stává. Na to, jak se řidiči bijí za svoje zájmy, tak nejsou moc kolegiální.

Dachs

Souvisí to s nějakým prazvláštním typem inteligence. „Jedu rovně, mám velké SUV, mám přednost“. Těch, co jsou vybaveni vyloženě neznalostí, moc nebude. Kolikrát jsem byl vytrouben na pražských Vinohradech, když jsem si dovolil přibrzdit, abych se rozhlédl, ne-li rovnou zastavit, protože zprava něco jede. Navíc ono často do bočních ulic absolutně není vidět. Někde na okraji či na vsi zase taková malá boční může být za porostem, splývavou hradbou zdí/plotů atp. To aplikátory předností zprava moc netrápí. Značka je jasná a určuje, kdo má být vopatrnej.

david

No a co s tou 30tkou pak, bude vsude usekovy radar? Protoze mestaci nejak neresi ani parkovani v krizovatce, pred prechody, na chodniku, na invalidech … uklizeni hoven po psech … bude teda s nejakym novym narizeni fakt lepe a vsichni ho najednou budou dodrzovat?

Jan Tichavský

To je největší nevýhoda, že zóna má smysl jen když se to dodržuje a to se dodržuje jen když se to vymáhá. Pokud teda řidiči nejsou natolik vyspělí, aby to dodržovali sami od sebe, což v Praze nehrozí, tady je to jak na Balkáně.

Jakub P

Ještě účinnější než vymáhání je infrastruktura – v takové zóně se dají vozovky zužovat, instalovat prvky, které donutí řidiče rychlost dodržovat, atd.

Teda kdyby tomu dopravní odbory Policie a další přestali všemožně bránit.,,

M19

Takže slušným řidičům to stejně nevadí, když už tak jezdí a rozčilují se jen neslušní. Proč by tedy těm slušným mělo takové plošné opatření vadit? Stejně už ho dodržují. 😉

Petr

Hlavně by měli na hlavních tazích zrušit parkovací místa. Naprosto zpackali takhle Bělehradskou a nuselskou kde zbytečně zužují silnici zaparkovaná auta a auta tak musí jezdit po kolejích kde to zdržuje tramvaje i auta. Všude to chce dělat tak aby byly tramvaje stranou a vedle pruh pro jedoucí auta a když se to nevejde tak bez parkování a ne aby bylo parkování a auta na kolejích

Jan Tichavský

A nejlepší je zaparkovaná dodávka několik metrů od přechodu (legálně), přes kterou stejně není vidět přijíždějící auto. U zakroucené ulice jako Bělehradská je to ještě horší.

Ivan

Vyhovíme obyvatelům Staré Ruzyně – ono tam bylo nějaké referendum? A jak to pan Hrubeš myslel s tím, že se zóny osvědčili? Má třeba nějakou studií, o kolik rychleji se tak lidé dostanou do práce, o kolik klesly emise nebo třeba statistiky nehodovostí?

Bobek

Ne, nikde na světě se třicítka v rezidenčních oblastech neřešila a i kdyby, Ruzyně je úplně jiný vesmír, takže potřebuje vlastní studii.
Kristova noho.
P10 zavedla rozsáhlé zóny 30 před lety spolu s parkovacími a lidi si toho skoro ani nevšimli, natož aby byly nějaké problémy.

Toada

Nějaká studie na Praze 6 není vůbec potřeba, vzhledem k tomu, že ve světě udělali několik takových studií a vždy vyšly ve prospěch 30 km/h. Bylo by to vyhazování peněz za znovu vynalezení kola. Například Oslu se podařilo snížit počet úmrtí chodců a cyklistů vlivem automobilů na 0. Amsterdam také nedávno zavedl plošnou 30 a mělo to pozitivní vliv na město.

Kuba2

A kdyby zakázali trampolíny, sníží se počet úmrtí způsobený trampolínami taky na 0. A když zruší akvaparky, tak se v nich nikdo nebude moct utopit. Opravdu takhle chceme uvažovat?

Jan Tichavský

Špatné přirovnání. Tady nikdo auta nezakazuje, pouze omezuje maximální rychlost v rezidenčních zónách, kde by se rychle jezdit nemělo a jelikož odtud auto vyjíždí či sem přijíždí, tak ztratí maximálně jednotky až desítku sekund.

Toada

Opravdu nevidíte rozdíl mezi úplným zákazem a pouhým omezením? V uvedených městech nedošlo k totálnímu zákazu aut, ale pouze ke snížení jejich rychlosti. Úplný zákaz nikdo neprosazuje. Argument o zakazování trampolín a akvaparků tedy není dobrá analogie ke snižování rychlosti ve městech a nejedná se tedy o validní argument přispívající do diskuse. Nehledě na to, že v ČR v roce 2023 automobily způsobily 275 těžkých zranění či úmrtí chodců. Trampolíny ani akvaparky se k tomuto číslu neblíží ani řádově.

Jan Sůra

Text je o silnicích, tak se prosím držte tématu. Jistě chápete rozdíl mezi dobrovolnou zábavou a základní infrastrukturou.

Ivan

Já přece nepsal, že se měla dělat nová studie. Mě jen zajímalo, jestli se pan Hrubeš na nějakou odkázal. Od voleného zástupce (a vlastně i od specializovaného zpravodajského serveru) bych čekal, že podklady takového rozhodnutí zmíní a nebudu se po nich muset pídit v diskusi. Takhle to totiž skutečně vypadá jako opatření postavené na dojmologii a to by nebylo správně, na tom se jistě shodneme.

Toada

Ano, je pravda, že se pan Hrubeš mohl odkázat na nějakou studii o efektech zavedení 30 km/h. Což neudělal, a možná to měl udělat, aby více podpořil svůj argument. Nicméně takové studie existují a dají se dohledat na internetu.

va.ma1537

Z vlastní zkušenosti: Jednu takovou zónu 30 jsem začal objíždět po hlavní, protože moc předností zprava a ta zajížďka je najednou rychlejší.

Lukáš Novák

win-win

Pavel Skládaný

Výborně, právě o tento efekt jde! Začít komunikace v rezidenčních oblastech užívat hlavně k místní obsluze a nenabízet zbytečné zkratky pro tranzit citlivým územím.

Kebab

A ti, co bydlí u těch hlavních, si mohou trhnout nohou🙂

Jakub P

Pro ty to reálně nic moc nezmění ani k lepšímu ani k horšímu. Ono to objíždění kolon na hlavních kličkováním vedlejšími často je jen o pocitu pár jedinců, že vyzráli na systém. Když ti na hlavní mají pod okny X hodin nonstop kolonu, je jim docela jedno, jestli se v ní za stejnou dobu vystřídalo o jednotky procent aut víc, protože všichni jeli tudy, nebo míň, protože to pár vykuků objelo a o kus dál o to víc zdrželo ty, kdo si to vystáli na té hlavní, protože místo, jehož kapacita to zabrzdila, je až někde dál. Doba, po kterou… Číst vice »

Pavel Skládaný

Ale ty sběrné komunikace jsou právě k tomu, aby se na nich provoz aut soustředil a přenášely dálkové dopravní vztahy. Takto jsou konstruovány (více pruhů, žádné zpomalovací prahy, světelné řízení, dovolená rychlost až 50 km/h, atd.).

mimochodem

A vite, ze jsem si toho v Praze ani nevsiml?

Zato si vsimam ruzne zmrsenych svetelnych rizeni (trestuhodne nevyuzivani zelenych vln), tu sebranej pruh, tuhle sice ctyrpruh, ale se zuzenim do jednoho kolem zastavky, tu buspruh…

Tak kde je ta sberna kapacita?

Toada

Můžete, prosím, uvést konkrétní příklad, kde v Praze se 4 pruhy sbíhají do jednoho?

pacicka

Jako vždycky. Panu Hrubešovi se to líbí, tak se to osvědčilo….. Kdyžtak si k tomu podklady navymýšlíme, to už tady na 6 známe

Lukáš Novák

I vy brepto.

Lukáš Novák

1) zóny se osvědčilY, první stupeň základní školy. 2) máme zastupitelskou demokracii, jestli jste si nevšimnul. 3) jsou to dlouhodobé požadavky místních, souvisejí i s parkováním (v zóně 30 jsou jasně vymezena, je statisticky dokázáno nižší porušování zákazu stání v křižovatkách apod. a hlavně jich může být vyznačeno více, než když je tam padesátka).

mimochodem

Na jakem fyzikalnim principu dojde k moznosti vyznacit vice parkovacich mist v zavislosti na maximalni povolene rychlosti?

To se auta nejak zazracne zmensi, prostor se nafoukne…. nebo je v tom nevyrcene zjednosmerneni, kterezto je ale proveditelne bez ohledu na maximalni povolenou rychlost?

Pavel Skládaný

Konečně, ale i tak jsme sto let za opicemi, taková Vídeň je prakticky celá zónou 30 již desítky let. Hlavní motivací ovšem není omezení nějakého „značkového smogu“, nýbrž to, že auto z rychlosti 30 km/h zastaví na dráze, na které z 50 km/h ani nezačne brzdit. Co to znamená před náhle vstoupivším chodcem či dítětem, si každý snadno představí sám.

mimochodem

A ten nahle vstoupivsi chodec na silnici se tam jenom tak z niceho nic zhmotni, nebo k te silnici musi nejprve odnekud prijit?

Pavel Skládaný

Zničeho nic se zhmotní. Třeba dítě vyběhnuvší ze zákrytu mezi zaparkovanými auty.

Kuba2

A běžce s praporkem, my požadujeme před každý automobil běžce s praporkem. Měl by nám pan radní taky vyhovět, je to požadavek lidí.

Pavel Skládaný

Lidí z psychiatrické léčebny?

Michal Bartoníček

Dejte praporek někomu ze své rodiny.

Jan Sůra

Chápu, že máte dnes náročnější den, ale zkuste to jinde

Toada

Asi jsem ještě nenarazil na diskuzi o rychlosti 30km/h, ve které by se nevyskytl někdo, kdo zmíní běžce s praporkem

krva

Ty rezidenční oblasti Prahy 6, které znám stejně mají kvalitu povrchu takovou, že se tam rychleji než 30km/h jet nedá.

Možná kdyby je opravili, ubyde potřeba SUV 🙂

David

Musím říct, že po přechodu na SUV s většími koly a podvozkem se jezdí v Praze o dost líp… Výmoly, propady vozovky, kanály či nejsou zarovnaný s vozovkou… zpomalovací prahy. Navíc SUV je o něco kratší než srovnatelně prostorný sedan/kombík. Vidím v tom jen samá pozitiva.

Pavel Skládaný

To není podstatné, podstatné je, že obslužné komunikace v rezidenčních oblastech mají mít jasně definovaný dopravní režim. Pokud jde o stávající komunikace s obrubami, pak zpravidla Zóna 30. Pokud máme dost peněz na komplet revitalizaci, pak může posloužit dle situace obytná či sdílená zóna, ovšem vzhledem k finanční situaci většiny komun to vždy bude jen minimální podíl.