regio-vlak

Zóny 30 pokryjí všechny rezidenční oblasti Prahy 6. Politici mluví o jejich rozšíření na celou metropoli

Omezení rychlosti v Plzni. Foto: Martin Pecuch / Plzen.euOmezení rychlosti v Plzni. Foto: Martin Pecuch / Plzen.eu

Podle zastupitelů jsou zóny s omezenou rychlostí bezpečnější a snižují "značkový smog".

Městská část Praha 6 plánuje rozšíření zón s maximální rychlostí 30 km/h na celé své rezidenční území. Podle radního pro dopravu Ondřeje Matěje Hrubeše se ty dosavadní osvědčily.

V první polovině letošního roku vyhovíme obyvatelům Staré Ruzyně a zóny s omezenou rychlostí zavedeme v lokalitě mezi ulicemi Stochovská x Ruzyňská. Postupně se tak zóny rozšíří do lokalit, kde je to možné,“ uvedl Hrubeš v radničním měsíčníku Šestka.

Podle zastupitele za Piráty Miloše Vlacha by podobný systém měl být zaveden po celé Praze. „Třicítky do rezidenčních oblastí jednoznačně patří. Myslím si dokonce, že by bylo lepší zavést třicet kilometrů za hodinu jako plošnou maximální rychlost pro celé město, přičemž vyšší rychlosti by byly vyznačeny pouze na hlavních tazích,“ uvedl Vlach.

Rychleji jen na hlavních tazích

Zóny 30 se v Praze 6 začaly objevovat v největší míře souběžně se zaváděním zón placeného stání, tedy v roce 2016. Nyní pokrývají velkou část šestky s výjimkou vytížených komunikací první a druhé třídy, což jsou například Evropská, Patočkova, Jugoslávských partyzánů či Na Petřinách.

Bariérou proti parkování na chodníku. Praha 6 staví zábrany za statisíce

Souběžné zavádění zón placeného stání a maximální povolené třicetikilometrové rychlosti je podle radního Hrubeše logické. Umožňuje totiž sjednocení a zjednodušení dopravního značení.

Zóny 30 jsou druhem plošného omezení, platí od vstupní k ukončovací značce. „Pravidlo, že omezení ruší nejbližší křižovatka, se na ně nevztahuje. Zóny třicet se zpravidla kryjí se zónami zákazu stání, díky čemuž není třeba instalovat značky zákaz stání, protože jsou zpravidla součástí značení na velkoformátových zónových značkách,“ vysvětluje radní.

Odstraňování značek

Jen na pražské Ořechovce se po zavedení zón 30 mohla odstranit téměř stovka dopravních značek.

Současně zde platí přednost zprava jakožto funkční prostředek pro regulaci rychlosti, nemusejí se tak individuálně označovat hlavní silnice a přednosti v jízdě. Protože je zde omezena rychlost, není nutno dalším samostatným svislým značením upozorňovat třeba na zpomalovací prahy.

Úsekové radary zaplní Prahu 6. Mají ukáznit řidiče aut a vyhnat je z buspruhů pro MHD

Zóny 30 však podle Hrubeše nelze zavést až na výjimky v oblastech, kde se nacházejí páteřní komunikace a komunikace prvních tříd, zpravidla tam, kde jezdí autobusy a tramvaje.

Kontrolu rychlosti a parkování provádí jak městští strážníci, tak policie. Podle dohody každý měsíc probíhá dvakrát týdně kontrola na vybraném místě, lokality se mění,“ dodává k vymáhání pravidel radní Hrubeš.

Tagy maximální rychlost praha Praha 6 zóny 30
144 komentářů