Dopravci Železnice

Kraje podle manažera Českých drah málo investují, obnoví jen pět procent drážních vozidel

Nádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy
Nádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy

Na tradičním Žofínském fóru v Praze se dnes řešila budoucnost české železnice. S jedním z nejzajímavějších příspěvků přišel místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák, který mírně narušil optimistickou notu předřečníků z rezortu dopravy.

„Je hezké, že se nacházejí peníze na dopravní infrastrukturu, špatně ale je, že se neinvestuje do vozidel,“ uvedl Dvořák svou řeč, kterou zaměřil především na regionální železnici. Podle něj si kraje u Českých drah objednaly na příští období zcela nové vozy v počtech, které tvoří pouhých pět procent regionální flotily. Kvalita vozová parku v krajích tak zásadní skok vpřed neprodělá.

Z celkového vysoutěženého rámce 50 elektrických jednotek (od Škody Transportation) je pod smlouvou s kraji, tedy zadáno do výroby, 31 jednotek. U motoráků, kde dráhy poptávají v tendru až 60 vozidel, mají zatím pod smlouvou s kraji 26 jednotek. Sedm pro Jihočeský kraj, deset pro linku z Prahy do Kladna a devět pro Vysočinu. K tomu se už vyrábí pět push-pullů pro Moravskoslezský kraj.

Dvořák také zkritizoval množství smluv, které je třeba s kraji uzavřít. Jde o zhruba čtyři desítky kontraktů. „Smlouvy nejsou jednotné, část jich je v režimu netto, druhá brutto,“ řekl Dvořák. Dodal, že drahám více vyhovuje režim netto, kdy je dopravce zodpovědný za cenotvorbu i tržby. „Model netto je lepší, neboť jsme jako dopravce mnohem více vtaženi do hry a péči o zákazníka,“ řekl Dvořák.

Připomněl, že integrované krajské systémy sice zlevňují jízdné, na druhou stranu zvyšují výdaje veřejných rozpočtů za vlaky. Nárůst těchto výdajů v krajích s brutto režimem Dvořák odhadl na 150 až 200 milionů. Propojení drážního tarifu s těmi krajskými bylo dalším tématem, které vyvolalo diskusi. Řeší se především v Jihomoravském a Zlínském kraji, kde kraje budou na vnitrokrajských relacích uznávat jen vlastní tarif. Jihomoravský kraj je výjimečný i tím, že si nakoupí vlastní elektrické jednotky; získá na to dotaci přes pět miliard korun.

Podle prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka problém s jízdenkami vyřeší chystaný státní tarif, ten ale bude vesměs vyšší, než když si cestující poskládá jízdenku z tarifů drah a integrovaných systémů. Výkonný ředitel Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností Libor Lochman k tomu podotkl, že Evropská komise prosazuje jinou cestu: nikoliv přes jednotný národní tarif, nýbrž skrze otevření a propojení jednotlivých prodejních systémů tak, aby si mohl cestující koupit jakoukoliv kombinaci jízdenek na jednom místě. „Ve smlouvách (s kraji) chybí otevřené rozhraní, a to je chyba systému,“ uvedl Lochman. Komise prý bude v roce 2021 zkoumat, jak se s problémem jednotlivé státy vypořádaly. „Nelze přitom vyloučit, že se Česká republika dostane do řízení komise, že jde proti zájmům zákazníka,“ dodal.

Dvořák své vystoupení ukončil povzdechem směrem k výrobcům vlaků a jejich nedostatečným kapacitám. „České dráhy jsou v silné cashové pozici, ale ze dne na den nelze nic koupit,“ řekl Dvořák. Na lokomotivu se podle něj čeká tři roky, na řídící vůz čtyři roky.

Dalším ze zásadních témat bylo zavádění ETCS. Deník Zdopravy.cz se mu bude věnovat v úterý.

62
Diskuze

avatar
16 Komentáře
46 Reakce na komentáře
35 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
37 Autoři komentářů
Martin.dilliCyklistaGeorgMRCPetr Nick Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zbyněk
Host
Zbyněk

Připomněl, že integrované krajské systémy sice zlevňují jízdné, na druhou stranu zvyšují výdaje veřejných rozpočtů za vlaky. Nárůst těchto výdajů v krajích s brutto režimem Dvořák odhadl na 150 až 200 milionů. Proč by kraje měly teda investovat? Vždyť jde také o logiku, objednám nové vozy, musím snížit výkony. A proč by kraje měli jít proti cestujícím a zvyšovat náklady za jízdné, když lidé potom pojedou autem.Dráhy mají jen připomínky, jsou to pozůstatky jejich diktátu, kdy na kraj přily a řekly, že tady to zruší a vždy bylo vyhověno. Naštěstí ta doba je pryč. Souhlasím s propojovacím rozhraním, které by… Číst vice »

IGCT
Host
IGCT

Ještě jsem neslyšel, že za mizerný produkt(stará vozidla) může zákazník (kraj). To je možné fakt jen na stále socialistické dráze

Dominik
Host
Dominik

No může, co si zaplatí, to dostane. A když kraj dostane 2 nabídky, buď nová vozidla za cenu x nebo starší za cenu y a vybere si starší, protože jsou levnější, tak chyba není na straně dopravce.

Cyklista
Host
Cyklista

Nektere kraje „vybraly“ CD primo, ale bez nabidky ns nove vozy, zato s vyssi cenou. Proto netvrdte ze jdou do lebnejsich nabidek.

MRC
Host
MRC

Kdo vyjede od prosince s novými vozidly? 🙂

Jerry
Host
Jerry

Když kraje nedají na dopravu peníze a pořádnou smlouvu tak nové stroje nebudou.priklad : olomoucký a zlínský kraj přes který by mohly jezdit nové stroje ale jezdí tam 40 roků starý šrot řady 460,protože je nejlevnější.

Jirka
Host
Jirka

Já mám občas pocit, že se tu budují nějaké obrovské systémy, které brzo pokryjí celou ČR. V té době se bude v rámci těch systému cestovat Os a R levněji a bude to vlastně nový normál až se z toho začne říkat, že do dálkových vlaků potřebuješ expresní příplatek.

Dušan
Host
Dušan
J.L.
Host
J.L.
J.L.
Host
J.L.

Pozor: Ty dvě .. před pptx způsobí, že se odkaz neotevře správně. Je třeba do adresního řádku ‚..pptx‘ přidat.

Cyklista
Host
Cyklista

Jen ignorant da do nazvu souboru tecku

K.S.
Host
K.S.

Myslím že pan manažer je trochu mimo. Investice do vozidel, pokud jsou to vozidla dopravců, nejsou záležitostí krajů, ale dopravce, pokud tedy panu manažeru ČD vadí že nová vozidla budou jen na 5 % tratí, pak je to problém, který si mají řešit uvnitř ČD. Měli by si provést rozbor proč nejsou schopni dodat modernější vozidla za konkurenceschopné ceny, pokud to jiní dopravci umí. Ano, možná jsou to vozidla starší, ale to není zase takový problém.

Mrvitel
Host
Mrvitel

A kde, podle vás, mají tedy ČD vzít na nové vozy? Určitě z příjmů tržeb, že? Ale to se vás netýká, neboť určitě máte režijní výhody.

Robert
Host
Robert

Mimo jste spíš Vy. Kraje jasně říkají co chtějí a co zaplatí. Těžko budou ČD kupovat regionální vlaky na komerční provoz…….

Tronda
Host
Tronda

Vždyť přece furt čteme, že ČD jsou složka státu a dělají to pro blaho národa. Tak to už by měli mít všechno dávno nakoupeno.

Tronda
Host
Tronda

Takže pan Dvořák přiznal, že jimi vysněný netto systém u vlaků ZDO, kde nejde o žádné generování zisku, ale o dotovanou veřejnou službu, odrbe cestující víc než brutto, kde jsou povinné jízdenky krajů. Teda, ne že bychom to nevěděli, ale tolik sebekritiky bych nečekal.

Majkl
Host
Majkl

Tím odrbáváním máte zřejmě na mysli, že se cestující drbem sám, někde na krku, nebo jiné libovolné části těla. Určitě to nevztahujete ke koupi jízdenky na dotovanou přepravu.)

Petr Nick
Host
Petr Nick

Působí to nějak bezradně, tedy bez koncepce. O společné jízdence nemluvě. Kraje přece nemohou jít proti koncepci a hrát si jen na svém písečku, železnice, zde osobní přeprava, JE systémová záležitost

Stráťa
Host
Stráťa

Železnice přece nemůže jít proti koncepci a hrát si jen na svém písečku, IDS je systémová záležitost.

Tak a co teď? 🙂

Jarek
Host
Jarek

Beru IDS, dělá pro lidi víc než Matka Dráha, která vidí nejdál k nádražní budově.

Jaaa
Host
Jaaa

Beru Matku Dráhu, má režijky. 😀 😛

J.L.
Host
J.L.

Že by až tak daleko?

Pandrhola
Host
Pandrhola

To je tak systémová záležitost, že má skoro každý kraj jiný systém v různém stádiu rozpracovanosti. Zde chybí ucelená koncepce.

Jarek
Host
Jarek

A kdo tu koncepci dodá? Spadne z nebes?

Pandrhola
Host
Pandrhola

Vždy je více možností… mohlo by třeba MD, nebo se kraje mohou domluvit mezi sebou, prozkoumat možnosti jednotlivých systémů a pak doupravit ten nejlepší. Jenže to je u nás asi utopie.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ne, pošlou ji z Moskvy, teda aspoň tak to platilo do roku 89. A od roku 2004 je změna, čeká se, že ji pošlou z Brusele. Mezitím se čekalo, odkud ji vlastně pošlou. Proč by řídící orgán (Ministerstvo dopravy) měl něco řídit, když stačí počkat, až mu řeknou co a jak má udělat.

provokatér
Host
provokatér

Nebo jen čeká, až mu poradí jediný moudrý vševědoucí Kocurek …

Petr Nick
Host
Petr Nick

IDS ( zde zřejmě JMK) by neměla být, ani jako samostatný systém, v rozporu s celostátní koncepcí rozvoje VDO, zájmy krajů byly a budou odlišné, vůbec když jde o peníze..

AAA
Host
AAA

Tak já myslel že ČD zajišťují kvalitní služby tak nějak pro lidi a ne pro peníze jako zlý soukromník, že…..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A zaměstnanci ČD pracují tak nějak pro lidi, výplata přece být nemusí. 😀

55p
Host
55p

Tady by mě zajímalo porovnání, kolik je tak cena za objednaný km v zahraničí, hlavně na západě, kde chtějí nová vozidla.
Samozřejmě, není to jen o odpisu vozidel, ale i nákladech na personál ad.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A když jsme u těch nákladů na personál tak je třeba se taky podívat, kolik z 60.000 Kč měsíčně (mzdové náklady zaměstnavatele, přepočet na Kč z €) uvidí zaměstnanec a kolik z té částky jde státu. Podotýkám, že to je asi 1,5násobek německé minimální mzdy.
Narážím na to, že jsou tady vysoké náklady na mzdy díky vysokým odovdům. A platí „mzdové náklady zaměstnavatele“ = superhrubá = čistá + odvody. Už je docela blízko situace, kdy mzdové nákaldy německého i českého strojvedoucího budou stornatelné, ale ten český uvidí polovinu proti německému kolegovi.

Martin.dilli
Host
Martin.dilli

Jsem strojvedoucí v čr a tyto peníze dává zaměstnavatel na mě jako výdaj měsíčně. Dostanu asi 35 a diety k tomu. Jaké jsou naklady? Z superhrubé ovšem

Zlámalík
Host
Zlámalík

V Anglii je to cca 10 – 12 liber za vlakokilometr, či cca 4 libry za vozokilometr (většina os. vlaků je tvořena kratšími jednotkami): https://tinyurl*com/vv37nbc
Ale taky mrkněte, kolik se třeba Abelio zavázalo investovat: https://tinyurl*com/wfznsu4
(v odkazech nahraďte hvězdičku tečkou)

Petr
Host
Petr

Pláče dobře, ale kdo to byl proti půjčovně vlaků?:-))))

pozorovatel
Host
pozorovatel

Ale „půjčovna vlaků“ přece vůbec neznamená, že by dopravce nemohl či nesměl rozhodovat o tom, jaký tarif podle smlouvy nasadí: – to s tím, jaká vozidla bude využívat, vůbec nesouvisí: představte si situaci, že JmK bude mít „svá“ vozidla a vypíše soutěž na to, kdo mu je bude podle jím stanovených podmínek provozovat v regionální dopravě, ale nikdo se do ní nepřihlásí a všichni dopravci mu i na dotaz v rámci konzultací odpovědí, že si je klidně může „strčit do ……“, protože oni mají svoje náležitosti a o jeho diktát podmínek nemají zájem. Já vím vypadá to sice absurdně, ale… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

A mají tam ty rychlíky zaintegrované? Pokud ano, tak problém asi není, pokud ne a počet dotovaných rychlíků byl navýšen až po oznámení nové jízdenkové politiky, je to na pováženou a na podnět k vyšetření.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Předpokládám, že pochopitelně mají (jako i jinde v případě vlaků ČD). Jen tím odpadne debilní problém s dohady jako v JmK. A kraj možná dokonce i něco „ušetří“.

Robert
Host
Robert

A proč by měly ČD podporovat půjčovnu vlaků když na rozdíl od konkurence vlaky mají a mají i zdroje na nákup nových nebo na modernizace starých. Toto je velkou konkurenční výhodou ČD a stát svojí nekompetentnosti málem svojí vlastní firmu o tuto konkurenční výhodu připravil. V okolních státech (kromě Slovenska) nechali dopravce i infrastrukturu v jednom holdingu a jen v ČR jsme opět Hujeři. O vlakopujcovne nebo podmínkách pro OPD2 raději ani nemluvím, to nemá v Evropě obdoby. Někdo na MD má evidentně zájem ČD poškodit a je otázka zda je to jen z hlouposti a nebo zda to dělá… Číst vice »

AAA
Host
AAA

A jaké mají ČD zdroje? Dluhopisy za které fakticky ručí stát? To je vskutku zasloužená konkurenční výhoda….

pozorovatel
Host
pozorovatel

Myslíte vůbec hlavou? Kdo by za ty dluhopisy asi měl ručit, když jediným akcionářem v ČD, a.s. je právě ten „stát“?

AAA
Host
AAA

no vidíte, tak neječte o házení vidlí….

Petr
Host
Petr

ČD mají zdroje. Tak to mi něco uteklo. Sladit prodej lístků a je klid. Kdo si co dotuje ať se podělí mezi sebou z výtěžnosti dokladů. Jenže pak by všichni jednoduše viděli , že nás ČD zasekava v minulosti. Výběrové řízení tři čtyři roky dopředu aby si mohli soukromníci sehnat vlaky a ke klid. Po byvalem ČSAD si nikdo ani nevzdechne. A chybí někomu . Koleje jako cesta a nádraží jako terminál.

Karel
Host
Karel

Nikdo po ČSAD ani nevzdechne? Já už pár „vzdechů“ slyšel. Tady třeba předloňský článek od nějakého pana Sůry:
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/kraje-autobusy-doprava-smlouvy-bez-souteze.A170529_202603_eko-doprava_ale

Cyklista
Host
Cyklista

Nesmysly….

Kdyby mely vlaky, nemusi odrikat spoje.
Kdyby mely vlaky, nemusel bych cekat hodiny na vymenu lokomotivy, nebo sestaveni nahradni soupravy.
Kdyby mely zdroje, nestezuji si na kraje, ale modernizuji samy.
O jakoukoliv vyhodu vuci soukromym dopravcum se pripravuji zejmena CD svou aroganci a nekompetentnosti vedeni.

Lektor
Host
Lektor

„Nelze přitom vyloučit, že se Česká republika dostane do řízení komise, že jde proti zájmům zákazníka,“

Tak tohle by byla jen taková typická česká třešiňka na dortu. Ušetřené peníze místo do investic pošleme na pokuty. Proč u nás musíme stále vynalézat kolo.

jan
Host
jan

To jak drahý bude státní tarif je pouze dáné policko – úřednické rozhodnutí. Samozřejmě s mnoha negativními následky..

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Pan manažer je asi z jiného světa. České dráhy ani nejsou schopné zajistit nová vozidla (a když, tak si můžete 5 let počkat) a on si bude stěžovat, že to kraje nechtějí… No má úcta.
A že se jim nelíbí model netto, kde se lépe schová standardní alokační mechanismus bez transparentního přerozdělení tržeb podle toho, kde se skutečně vyberou, tak tomu rozumím. Ale buďme rádi za ty kraje, které chtějí smrádek a teploučko trochu provětrat.

Otto Pospíšil
Host
Otto Pospíšil

Oprava: „že se jim líbí model netto“

Gremli
Host
Gremli

Rámcovku na vozidla pro elektrickou trakci ČD mají (tedy první velké zdržení při soutěži na nová vozidla – vzhledem k tomu, jak ÚOHS rád v poslední době ruší soutěže)…ale výroba může reálně naběhnout až po podepsání smlouvy s objednatelem dopravy a vlak se nevyrobí ze dne na den. Ale to by si musely kraje uvědomit a řešit to zavčas, aby se vše stihlo. Zajímavé je, že třeba u Plzně nové Pantery jezdí už od loňska (rámcová smlouva na vlaky 2015, závazně objednáno asi začátek 2018?, dodáno 11-12/2018)…takže ono to jde, ale musí se chtít a respektovat jistou časovou posloupnost…

pozorovatel
Host
pozorovatel

Otto Pospíšil: Když jste takový kritik současné situace v nákupu, tak prosaďte pro ČD možnost přímého nákupu jimi vybraných vozidel bez nutnosti jít cestou výběrových řízení a možnosti nevybraných firem „házet do toho vidle“ prostřednictvím ÚOHS – pak to třeba půjde rychleji.

Jan Sůra
Admin

Kdo hází třeba vidle do zakázky na nákup DMU pro Praha – Kladno?

pozorovatel
Host
pozorovatel

Netuším. Ale tipuji, že to není „házení vidlí“, pokud tedy za ně nepovažujeme ministerské předání provozu rakovnických rychlíků jinému dopravci, z něhož vyplývá možnost nahradit na alespoň části vlaků regiokřápy něčím lepším i bez nákupu nových DMU + očekávanou rozsáhlou výlukovou činnost spojenou s modernizací trati, takže ten nákup nových vozidel vázaných financováním na tuto trať možná někdo (nechci spekulovat, kdo) označil za zbytečnost. Ale mohu se mýlit, třeba někdo moji představu poupraví.

Petr Nick
Host
Petr Nick

Jako lobbovat za jednoho z dopravců, byť s přívlastkem národní..? Ale ten nešvar, na který narážíte je, bohužel, zajetý kalkul těch mimo hru

Gremli
Host
Gremli

A čekal někdo snad při soutěžích cílících vesměs pouze na nejnižší cenu nějaký jiný výsledek? Buhužel je to smutné…další možnost nových vozidel bude za 10 let.

Zajímavé také je, že JmK kupuje vlastní vlaky, ale pokud vím, tak pouze v elektrické trakci. Čekal bych tedy, že bude po dopravci chtít aspoň zlepšení u motoráků…ale viditelně nic. Asi tedy na motorácích bude jezdit to nejstarší, co se najde, protože logicky nač investovat do nových, když je nikdo nechce a navíc možná časem bude druhé kolo krajských nákupů (čert ví, co bude po volbách).

Jarek
Host
Jarek

JMK řekl, že chce jednoho dopravce a celé to zpytlíkoval tak, že to nikdo jiný vyhrát ani nemohl. Jestli vám tam jezdí hydry s vlekama a depo se o to slušně stará, tak je to určitě lepší než plecháč s bymákem nebo ty komunistické panťáky, které díky novým jednotkám půjdou do šrotu…

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Hydra je to nejlepší čím můžete jet, co se týče motorové trakce. Pokud někomu chyba wiffi, tak to je snadné dodat.

Jarek
Host
Jarek

Tak nic horšího mě moc nenapadá – na lokálkách regiošuky a ještě tam mají 842, které jsou tak 5 roků po generálce. Jako Desiro to není, ale furt lepší než bymák, bmto nebo 560…

Cyklista
Host
Cyklista

Souteze cili na cenu, ale pokud je vypsana tak, ze se nikdo jiny nez CD nemuze uspesne prihlasit, je jasne ze chyba je na strane CD.

Nebo mohl v JMK vyhrat nekdo jkny? Nebo v jinyvh krajich kdy se soutezily cele soubory?

CD tedy mohly jit do souteze s novymi jednotkami a cenou za ne.

Jarek
Host
Jarek

Model netto je lepší, neboť jsme jako dopravce mnohem více vtaženi do hry a péči o zákazníka
Tak to jsem rád, že na R17 není režim brutto, protože mě nenapadá, kam by se dalo ještě klesnout – zetky a v létě semtam Eas?

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

To je možné 🙁
Hele jak jste daleko s autobusy k rychlíkům ve Voticích ? Nějak to dnes nefunguje, čekat 20 minut z díře zvané Olbramovice je na pendrek …

Georg
Host
Georg

hele na pendrek to je a proto to taky vozi vzduch…

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce