LOT 3a leaderboard

Kraje podle manažera Českých drah málo investují, obnoví jen pět procent drážních vozidel

Nádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhyNádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy

Na tradičním Žofínském fóru v Praze se dnes řešila budoucnost české železnice. S jedním z nejzajímavějších příspěvků přišel místopředseda představenstva

Na tradičním Žofínském fóru v Praze se dnes řešila budoucnost české železnice. S jedním z nejzajímavějších příspěvků přišel místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák, který mírně narušil optimistickou notu předřečníků z rezortu dopravy.

„Je hezké, že se nacházejí peníze na dopravní infrastrukturu, špatně ale je, že se neinvestuje do vozidel,“ uvedl Dvořák svou řeč, kterou zaměřil především na regionální železnici. Podle něj si kraje u Českých drah objednaly na příští období zcela nové vozy v počtech, které tvoří pouhých pět procent regionální flotily. Kvalita vozová parku v krajích tak zásadní skok vpřed neprodělá.

Z celkového vysoutěženého rámce 50 elektrických jednotek (od Škody Transportation) je pod smlouvou s kraji, tedy zadáno do výroby, 31 jednotek. U motoráků, kde dráhy poptávají v tendru až 60 vozidel, mají zatím pod smlouvou s kraji 26 jednotek. Sedm pro Jihočeský kraj, deset pro linku z Prahy do Kladna a devět pro Vysočinu. K tomu se už vyrábí pět push-pullů pro Moravskoslezský kraj.

Dvořák také zkritizoval množství smluv, které je třeba s kraji uzavřít. Jde o zhruba čtyři desítky kontraktů. „Smlouvy nejsou jednotné, část jich je v režimu netto, druhá brutto,“ řekl Dvořák. Dodal, že drahám více vyhovuje režim netto, kdy je dopravce zodpovědný za cenotvorbu i tržby. „Model netto je lepší, neboť jsme jako dopravce mnohem více vtaženi do hry a péči o zákazníka,“ řekl Dvořák.

Připomněl, že integrované krajské systémy sice zlevňují jízdné, na druhou stranu zvyšují výdaje veřejných rozpočtů za vlaky. Nárůst těchto výdajů v krajích s brutto režimem Dvořák odhadl na 150 až 200 milionů. Propojení drážního tarifu s těmi krajskými bylo dalším tématem, které vyvolalo diskusi. Řeší se především v Jihomoravském a Zlínském kraji, kde kraje budou na vnitrokrajských relacích uznávat jen vlastní tarif. Jihomoravský kraj je výjimečný i tím, že si nakoupí vlastní elektrické jednotky; získá na to dotaci přes pět miliard korun.

Podle prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka problém s jízdenkami vyřeší chystaný státní tarif, ten ale bude vesměs vyšší, než když si cestující poskládá jízdenku z tarifů drah a integrovaných systémů. Výkonný ředitel Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností Libor Lochman k tomu podotkl, že Evropská komise prosazuje jinou cestu: nikoliv přes jednotný národní tarif, nýbrž skrze otevření a propojení jednotlivých prodejních systémů tak, aby si mohl cestující koupit jakoukoliv kombinaci jízdenek na jednom místě. „Ve smlouvách (s kraji) chybí otevřené rozhraní, a to je chyba systému,“ uvedl Lochman. Komise prý bude v roce 2021 zkoumat, jak se s problémem jednotlivé státy vypořádaly. „Nelze přitom vyloučit, že se Česká republika dostane do řízení komise, že jde proti zájmům zákazníka,“ dodal.

Dvořák své vystoupení ukončil povzdechem směrem k výrobcům vlaků a jejich nedostatečným kapacitám. „České dráhy jsou v silné cashové pozici, ale ze dne na den nelze nic koupit,“ řekl Dvořák. Na lokomotivu se podle něj čeká tři roky, na řídící vůz čtyři roky.

Dalším ze zásadních témat bylo zavádění ETCS. Deník Zdopravy.cz se mu bude věnovat v úterý.

Tagy České dráhy kraje tarify Top Žofínské fórum
62 komentářů