Znovu a lépe: Správa železnic chystá velkou rekonstrukci nové haly hlavního nádraží v Praze
Novou odbavovací halu pražského hlavního nádraží je potřeba po pár letech znovu kompletně opravit.
Byla to v dubnu 2011 velká sláva, když prezidenti České republiky a Itálie Václav Klaus a Giorgio Napolitano po velké rekonstrukci slavnostně otevřeli odbavovací halu pražského hlavního nádraží. Rekonstrukci za zhruba 800 milionů zajistila na základě smlouvy s Českými drahami italská společnost Grandi Stazioni.
Po devíti letech je situace naprosto odlišná. V roce 2016 převzala nádraží Správa železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic) a na podzim se musely Grandi Stazioni poroučet, neboť nestihly rekonstrukci celého areálu včas. Z třicetiletého pronájmu tak nebylo nic. A podle Správy železnic se dnes ukazuje, že celá tehdejší rekonstrukce postrádala potřebnou kvalitu a rekonstrukce se bude opakovat.
„Řada prvků i instalovaných technologií je velmi velmi podceněná vzhledem k vytíženosti nádraží. Příkladem jsou například i některé součásti eskalátorů. Některé technické prvky už v době instalace nebyly nejmodernější, čímž mám na mysli zejména veškerou vzduchotechniku. Že je nedostatečná, cítí každý v parných letních měsících. Musíme to tedy udělat z gruntu znovu,“ řekl deníku Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Největší bolestí je podle něj střecha, kterou zatéká. Tu bude proto třeba vyřešit jako první, práce ale oddalují nevyjasněné majetkové vztahy a magistrála nad horní halou. „Budeme to dělat v takovém stylu, aby to nebylo na deset patnáct let, nýbrž tak, jak se stavby mají dělat: na desítky let,“ doplnil Svoboda k chystané rekonstrukci, která by měla vypuknout v roce 2023. Náklady ještě vyčísleny nejsou.
Další informace přinese deník Zdopravy.cz v pondělí ve velkém rozhovoru s generálním ředitelem Správy železnic. Rozhovor se bude týkat nádraží a jejich budoucnosti.