Zničení Mriji potvrzují i záběry ruské televize
Letadlo je ve stavu, v kterém se dá těžko mluvit o opravě.
Na světě je další důkaz o tom, že největší letadlo světa Antonov An-225 skončilo po napadení ukrajinského letiště Hostomel u Kyjeva ruskou armádou zničeno.
Ruská televize dnes odvysílala záběry z letiště, na kterých je detailněji vidět rozsah zničení letadla.
Antonov An-225 Mriya the Largest Cargo Plane in History and a Ukrainian Icon, Confirmed destroyed by Russian Ballistic Missile Strike on Hostomel' Airport by Russian State Media.
Today is a Sad Day for Aviation. pic.twitter.com/HJaQDojqpL— OSINTdefender (@sentdefender) March 4, 2022
Záběry jsou tentokrát podstatně delší než u včerejšího videa, které začalo kolovat po Twitteru. I když v případě ruských státních médií platí zásadní pravidlo jim nevěřit, záběry vypadají reálně, a proto je zveřejňujeme.
Majitel letadla se dosud ke stavu letadla oficiálně nevyjádřil. Včera na Twitteru uvedl, aby lidé vyčkali, až dokončí jeho inspekci.
Гостомель, 25 или 26 фев pic.twitter.com/qfYx8nZAu6
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) March 3, 2022
Už v neděli přitom ukrajinská vláda oficiálně informovala, že letadlo bylo zničeno. Ukrajinský státní zbrojařský podnik Ukroboronprom uvedl, že letadlo bude opraveno a náklady na opravu ve výši 3 miliard dolarů musí kompletně zaplatit Rusko. „Rusko zničilo náš zázrak, ale náš sen zbavit se okupantů nemůže být zničen. Po vítězství zcela určitě dokončíme druhou Mriju, která čeká na bezpečném místě řadu let,“ řekl Jurij Husijev, šéf Ukroboronpromu.
Antonov v minulosti začal s výrobou druhého kusu, produkce ale byla přerušena kvůli nedostatečné poptávce. V minulosti měla o výrobní program zájem Čína.
Letadlo přezdívané Mrija bylo bezkonkurenčně největším letadlem na světě, zapojovala se i do přeprav pro NATO. Bylo vyrobeno v roce 1988, v roce 2018 prošlo velkými opravami a modernizací, které mají zaručit nejméně další čtvrt století provozu. Nová byla například avionika i další systémy, opravou prošel jeden ze šesti motorů.
Jediný model tohoto stroje létal pod ukrajinskou registrací UR-82060. Maximální vzletová hmotnost letadla byla 640 tun. Podle dat na Flightradar24.com bylo letadlo naposledy na počátku února v Dánsku, odkud se vrátilo na letiště Hostomel.