Zneužití dominantního postavení v jízdních řádech vyšlo CHAPS na necelý milion korun

České dráhy získaly akvizicí společnosti Chaps kontrolu nad rezervačním portálem AMSBUSČeské dráhy získaly akvizicí společnosti Chaps kontrolu nad rezervačním portálem AMSBUS

Faktický monopol firmy ukončila až nová vyhláška v roce 2018.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Pomalý

Asi nerozumím tomu, proč by měl Chaps poskytovat někomu nadstandardní data (tj reálně ověřené přestupové časy a další služby na svoje náklady) jako Opendata. Jediný, kdo by měl dodávat dotyčná data pro veřejnost je státem placená státní organizace nebo státní podnik. Soukromý subjekt je od toho, aby podnikal, a nedělal charitu.

M19

A jak jste přišel na to, že jde o přístupové časy a nikoli o data o samotných JŘ?

Honza V.

Ano, pokud by Chaps byl jedním z mnoha uživatelů veřejných dat, tak ať si s nimi komerčně podniká, jak uzná za vhodné. Problém je, pokud stát soukromému podniku propachtoval monopol na veřejná data, ačkoliv od počátku muselo být jasné, že to je za hranou zákona.

Jan

CHAPS patří od roku 2018 do skupiny České dráhy, takže nemůže mít lepšího učitele v sabotování hospodářské soutěže…

M19

Jaksi ČD je koupily později, než je doba o které referuje tento článek.

Jakub

ČD koupili pokutu.

Vll

Odkud čerpá informace o českých spojích německý vyhledávač?
A jak je již níže v diskuzi napsáno CHAPS není tvůrcem jízdních řádů, tak nerozumím tomu jak získal tak výsadní postaveni.
Pod pojmem strojově čitelný text si nepředstavují pdf soubor, ale formátovaný textový řetězec, např. jeden z nejjednodušších csv.

Alibaba

Nahlídl jsem k Chapsu na FTP server a vlaky tam jsou ve formátu XML, a k tomu i nějaký popis jednotlivých položek.

Luk

CHAPS to kdysi dávno získal od ministerstva dopravy s tím, že to dělal „zdarma“. Jenže ono to zdarma nebylo, platilo se to přes reklamu nejdřív přímo, potom skrze Mafru, která web s jízdními řády provozuje. Tam byl pak ukázkový střet zájmů, kdy ministr vybraný Andrejem Babišem neměl motivaci zrušit stav, kdy na tom Andrej Babiš dobře vydělával.

Josef Petrák

Velcí dopravci jsou sdružení v UIC a skrz databázi MERITS si sdílejí data o jízdních řádech. ČD tak namísto SŽ nahrává data celého Česka.

prdlavka

Prosím o info, co to jsou strojově čitelná data.

prdlavka

Děkuji. A chápu to dobře, CHAPS tyto data stále neposkytuje…

Josef Petrák

Poskytuje neúplně/s vadami, ale to už je hůř prokazatelné a vysvětlitelné úředníkům/soudům, než pusté poskytuje ano/ne.

prdlavka

Takže někde najdu autobusové jř x xml?

prdlavka

v xml…

Sap1k

Autobusové JŘ jsou ve formátu JDF, který dokáže opensource nástroj JrUnify převést do formátu odpovídající specifikaci GTFS, se kterým lze leccos dělat 😉

Josef Petrák

GTFS ale není 100% kompatibilní s JDF. Neumí vyjádřit naše paragrafy a těch se na linkách objevuje čím dál tím více.

Pepik

Buďte rádi, že nevíte, jaká je s nimi spolupráce s IS INISS – arogantní jednání, nedodržování termínů, …

David Koňařík

Já zrovna zítra jdu k soudu, protože ten monopol CHAPSu na státní data ještě zdaleka není u konce. Uveřejňují zjevně špatná data (chybí celé sloupce), i jejich vlastní program na verifikaci je odmítá!

Ministerstvo to nechce řešit, i když v upravené smlouvě už na to prostředky má a zákon jim nakazuje uveřejňovat data stejná jako dostali. Tohle je asi nejsmutnější a nejrozvleklejší příběh zveřejňování dat v ČR.

Honza V.

Primární problém byl od počátku v legislativě, tedy u ministerstva dopravy. Zákon upravoval pouze co se má do systému posílat, ale ne jaké výstupy a služby má ten systém poskytovat. Navíc dodneška zákon nezaručuje kvalitu a konzistenci dat, takže čištění dat CHAPSem je bráno jako komerční nadstandard, stejně jako například data o přestupních vazbách atd. To není chyba chapsu, ale chyba státu. A vzhledem k tomu že ministerstvo nikdy svůj šlendrián nepřiznalo, není důvod doufat, že ten nový systém bude lepší.

Jan

To je to mnohaleté úsilí vyšlo dosti levně…

Huh

Přesně to je doslova výsměch…

Kamui

Myslím, že CHAPSu se rozhodně vyplatí občas zaplatit nějakou takovouhle menší pokutu výměnou za monopol.

V. K.

Ještě, že už ten monopol Ministerstvo dopravy ukončilo.

Kamui

Jenže CHAPS to ukončení může sabotovat. Občasné zaplacení nějaké pokuty je přiměřená cena.

Radek

Tak třeba u železnice PDF s jízdním řádem zas tak strojově čitelný formát není.

Jan M

a nedávají tam pdf/a? Ten je strojově čitelný

watslaw

Co vím, tak není.
Jeho účel je nezávislost na zobrazovacím zařízení (nezávisí na externích fontech, korekci barev, atd.). A i pokud je v něm text uložen jako text, tak není strukturovaný.

Otakar

Co jsem četl před pár lety, tak některá data chodila zabalená v ZIPu, s naskenovanými dokumenty PDF. To mi přijde, jako pěkná prasárna. Bohužel, přitom by se na těch datech dala stavět hromada věcí a pěkných projektů.

JKan

Ony tak v tej dobe tie dáta ale chodili aj do toho CHAPSu a ten ich musel digitalizovať. A asi to nechcel pre ostatných robiť zadarmo…

David Koňařík

Exporty vlakových JŘ vytváří SŽ, ne CHAPS, a ti celou věc naštěstí nesabotují. Už pár let jsou k dispozici vlakové JŘ v XML se vším všudy.

Josef Petrák

Ty XML jsou slušný bordel, spousta operativních změn bez kontextu, k čemu patří, data tam ze začátky byly neúplná, pak pro změnu začali osekávat mezinárodní vlaky po hranici, začátek roku zveřejní o 25-30 dní později než to má IDOS, zastavování v nových zastávkách ukazují dřív než reálně začne, protože to už je v GVD a údaj „od vyhlášení“ není v XML dostupný.

JKan

Osekávanie medzinárodných vlakov je dané tým, že sa z rôznych (a pomerne objektívnych) prešlo od zostavy zmien v KANGO (ktorý so zahrničnými úsekmi pracovať vedel) na KADR (po ktorom to nikto nepožadoval, ergo sa to musí doučiť).

Kuba

SŽ taky není zrovna příklad otevřenosti… nezveřejňují data nádražních infotabulí

Kamil Maršálek

A odkud tedy bere data léta funkční APK NaVlak?

insider

Neukončilo, zveřejňování JŘ ve strohých CSV souborech je jen malý dílek do skládačky celého problému. I proto ministerstvo chystá Informační systém veřejné dopravy.

Josef Petrak

K ukonceni to ma hodne daleko. Stale jsou tam ruzne obstrukce, ktere dost znehodnocuji ten zdroj. Skonci to az 2025 novym rehstrikem IS VD nad evropskym formatem NeTEx.

Leinad

Houby ukončilo. Data o přípojích atd se stále tají, strojově čitelná pdf jsou stále nekonzistentní.
Někdo to stále obchází (pid vydává skutečná opendata)

Msk

A ještě když je linka zrušena, tak v jdf pořád je a není zneplatněna, zatímco na idosu už není.

JKan

Dáta o prípojoch tam byť jaksi nemusia, pretože tie si podľa mňa stále vytvára až CHAPS.

Frantík

Myslim ze JDF formát to povoluje. Aspoň pokud jde o bílý a černý trojuhelnicek ne že spoj mění linku bez přestupu.

JKan

Či to je v JDF možné na tom nič nemení. Podstatné je, ako majú čakacie doby spracované koordinátori IDS (nemusia byť vždy cez trojuhoľníky) a že napr. v prípade Správy železnic majú dáta o prípojoch formu strojovo nečitateľného PDF…