Znárodňování železnice v Británii pokračuje, pod stát míří další dopravce
Nová jednotka Class 730. Foto: West Middlands Railway

Do roku 2027 má být osobní železniční doprava v Británii opět státní.
Do roku 2027 má být osobní železniční doprava v Británii opět státní.
Vnímám to správně tak, že u nás jdeme cestou soutěží s omezeným časem, kdežto tam měly ty firmy ty tratě bez časového omezení? A měly nějaké dotace?
Docela by mě zajímalo jak by vypadaly ČD teď kdyby nebyla konkurence…
Zajímavé, Francie, Německo, Rakousko a další země si ponechávají jednotnou strategickou síťovou dopravu pod státní správou. Opatrně pouštějí méně významnou dopravu (spíše doplňkovou) privátním dopravcům. To u nás musíme síťovou dopravu nejdříve zlikvidovat privatizací, abychom za 30 let přišli na to , že síťový efekt je výhodný od jednoho subjektu.
Viz doprava přes hranice kraje, správa vodovodů a další.
Presně tak, my jsme mistry slepých uliček
Kdykoliv v naší drahé koltince něco přijde do módy, můžeme si být 100% jisti, že všude jinde už to má po sezóně.
Lepší potom regulovat tarify a převést všechny dopravce a integrované systémy pod One ticket
Kde soudruzi z Anglie udělali při privatizaci chybu?
V systému franšíz. To se ví už dávno.
Problém je v tom, že infrastrukturu vlastní stát, zatímco dopravci jsou soukromí. Stát přitom nemá peníze kvůli obrovské byrokracii a vysokým nákladům na údržbu a rozvoj. A soukromé firmy zase nemají motivaci do infrastruktury investovat, protože ji nevlastní. Vlaky v Británii často jezdí přeplněné, po dvoukolejných tratích bez elektrifikace, a přesto jsou ceny jízdenek extrémně vysoké — srovnatelné s Japonskem. Výsledkem je, že kdo má auto, raději jede autem. Například já osobně — i když jedu sám, vyjde mě cesta autem ze Southamptonu do Londýna zhruba na polovinu toho, co bych zaplatil za vlak. Navíc se dá mytnému vyhnout, když… Číst vice »
Pokud by tohle bylo důvodem, tak stát, aby měl na tu infrastrukturu, tak bude muset logicky teda ještě více zdražit. Tím teda vyřeší i přeplněnost vlaku. Buď cena sníží počet cestujících, a nebo budou finance na soupravy s větší kapacitou 😀 Jako nedovedu si představit, kdyby se to v ČR vrátilo do monopolu. I ty České dráhy z konkurenčních důvodů se musely začít více snažit a jde to u nich hodně vidět.
Jestli ono to nejde ve vlnách – když se vyčerpá jedno, nastoupí druhé, a později zase zpět. Zábrana proti trvalému vychýlení, něco jako v politice chvilku levá, chvilku pravá, tu méně, tu více. I příroda funguje v zásadě v cyklech, kolem rovnováhy.
Ona pravda bude někde napůl cesty. Chyba v Británii byla ta, že se šlo cestou franšíz, kde ke konkurenci de facto nedochází, naše soutěže jsou úplně jiná pohádka…
Co u těch u dříve zestátněných souborů, podařilo se docílit úspory a vyšší spolehlivost? Jestli on nebude problém jinde, než ve vlastnictví.
Taky mi to přijde jako zkoušet udržet potrubní poštu a nebo telegraf dotacemi…
Prvitani dopravci v zavazkové dopravě nefungují. Anglie to zjistila a chybu napravujeme, kdežto my jsme národ nepoučitelných hlupáků a tu chybu stejně uděláme
Privátní dopravci fungují. To, co se přežilo a bylo ukončeno, je britský koncesní systém.
V Británii je úplně jiný systém. Byla tam privatizace kontrolovaným monopolem přes franšízy a doprava je NEDOTOVANÁ! V EU probíhá liberalizace, tedy soutěží se dotované spoje v závazku, ale na vlastní riziko tam může jezdit kdo chce.
U nás na to jdeme podobně blbě. Myslíme si že soutěze o dotace a rozporcování sítě nám přinese světlé zítřky