Znárodňování železnice v Británii pokračuje, pod stát míří další dopravce

Nová jednotka Class 730. Foto: West Middlands RailwayNová jednotka Class 730. Foto: West Middlands Railway

Do roku 2027 má být osobní železniční doprava v Británii opět státní.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nepovim

Britanie ma několik specifk. 1/ maji nejstarsi železnicní sit a narozdil od evropy po válce nebyli nuceni do ni investovat tj je to hodne o vefeni v puvodni stopě ala 1840 2/ souvasně je tam vysoka hustota. A proto tam několikrat probehla reducke bleqchleho axe. 3/ v reakci na neefektivini BR konzervatici rozhodli o rozsekani uk do 7 oblasti, ve kterych soukromnik provozuje predem zadanou dopravu a nelze i prazdne vlaky jednoduse zrusit. V danych oblastech ma koncesionar defakto monopol tusim ze na 10-15 let A toto je hlavni duvod, proc to nefunguje. Neni motivace investovat protoze nikdo nevi jak… Číst vice »

PEtr

Vnímám to správně tak, že u nás jdeme cestou soutěží s omezeným časem, kdežto tam měly ty firmy ty tratě bez časového omezení? A měly nějaké dotace?
Docela by mě zajímalo jak by vypadaly ČD teď kdyby nebyla konkurence…

Peter

To by zaleželo hodně na přistupu krajů a státu. Klidně by to mohlo v pohodě ala PKPIC a bez toho bordelu který tady vznikl.

Zoffrey

Tak jako nelze říci že by ČD neměli konkurenci, přece autobusová doprava jim konkurovala od roku 1990. To co tu vzniklo díky konkurenci přímo na železnici je jen čistý bordel nic víc.

dolf

Zajímavé, Francie, Německo, Rakousko a další země si ponechávají jednotnou strategickou síťovou dopravu pod státní správou. Opatrně pouštějí méně významnou dopravu (spíše doplňkovou) privátním dopravcům. To u nás musíme síťovou dopravu nejdříve zlikvidovat privatizací, abychom za 30 let přišli na to , že síťový efekt je výhodný od jednoho subjektu.
Viz doprava přes hranice kraje, správa vodovodů a další.

Peter

Presně tak, my jsme mistry slepých uliček

Franta Chcípák

Kdykoliv v naší drahé koltince něco přijde do módy, můžeme si být 100% jisti, že všude jinde už to má po sezóně.

Jirak@seznam.cz

Líp to ani napsat nešlo… V Polsko se obnovuje, tady se trhá…

Michal.S

Lepší potom regulovat tarify a převést všechny dopravce a integrované systémy pod One ticket

Luboš Beneš

Kde soudruzi z Anglie udělali při privatizaci chybu?

Y.K.

V systému franšíz. To se ví už dávno.

J. k.

Problém je v tom, že infrastrukturu vlastní stát, zatímco dopravci jsou soukromí. Stát přitom nemá peníze kvůli obrovské byrokracii a vysokým nákladům na údržbu a rozvoj. A soukromé firmy zase nemají motivaci do infrastruktury investovat, protože ji nevlastní. Vlaky v Británii často jezdí přeplněné, po dvoukolejných tratích bez elektrifikace, a přesto jsou ceny jízdenek extrémně vysoké — srovnatelné s Japonskem. Výsledkem je, že kdo má auto, raději jede autem. Například já osobně — i když jedu sám, vyjde mě cesta autem ze Southamptonu do Londýna zhruba na polovinu toho, co bych zaplatil za vlak. Navíc se dá mytnému vyhnout, když… Číst vice »

Honza

Pokud by tohle bylo důvodem, tak stát, aby měl na tu infrastrukturu, tak bude muset logicky teda ještě více zdražit. Tím teda vyřeší i přeplněnost vlaku. Buď cena sníží počet cestujících, a nebo budou finance na soupravy s větší kapacitou 😀 Jako nedovedu si představit, kdyby se to v ČR vrátilo do monopolu. I ty České dráhy z konkurenčních důvodů se musely začít více snažit a jde to u nich hodně vidět.

Frantisek X

Jestli ono to nejde ve vlnách – když se vyčerpá jedno, nastoupí druhé, a později zase zpět. Zábrana proti trvalému vychýlení, něco jako v politice chvilku levá, chvilku pravá, tu méně, tu více. I příroda funguje v zásadě v cyklech, kolem rovnováhy.

danaceks

Ona pravda bude někde napůl cesty. Chyba v Británii byla ta, že se šlo cestou franšíz, kde ke konkurenci de facto nedochází, naše soutěže jsou úplně jiná pohádka…

Peter

Ale obdobně smutná pohádka

mikemp

Jo Žluťakovi nejde o zisk! Ten byl dobrý. Tomu jde jen o zisk a podle toho to vypadá. Nejvíc se to projevilo v Pardubicích, ale v pohodě ti se zamete pod koberec na vadnou konstrukcí vozů. Když u drah to jezdí v pohodě i testy to potvrdily.

Kubrt

Co u těch u dříve zestátněných souborů, podařilo se docílit úspory a vyšší spolehlivost? Jestli on nebude problém jinde, než ve vlastnictví.

David

Taky mi to přijde jako zkoušet udržet potrubní poštu a nebo telegraf dotacemi…

MaT

Proč zrovna potrubní poštu? To je náhodou docela užitečná věc, která když už je někde postavené (píšete o dotování jejího udržování) zase tak moc zdrojů nespotřebovává. Proč myslíte, že jí třeba mají v takovém Makru? A taky za dotace? Nebo se používá v některých nemocnicích. Také prý fungovala mezi Ministerstvem obrany a generálním štábem, než prý došlo k nějakému poškození jejího vedení a pak už jí nikdo neopravoval. Na posílání různých papírů to asi bylo k nezaplacení. Dnes by to mělo i ten benefit, že se hůř odposlouchává, než třeba některá datová vedení (i třeba optika). I když tam se… Číst vice »

Peter

Prvitani dopravci v zavazkové dopravě nefungují. Anglie to zjistila a chybu napravujeme, kdežto my jsme národ nepoučitelných hlupáků a tu chybu stejně uděláme

Kubrt

Privátní dopravci fungují. To, co se přežilo a bylo ukončeno, je britský koncesní systém.

Y.K.

V Británii je úplně jiný systém. Byla tam privatizace kontrolovaným monopolem přes franšízy a doprava je NEDOTOVANÁ! V EU probíhá liberalizace, tedy soutěží se dotované spoje v závazku, ale na vlastní riziko tam může jezdit kdo chce.

Peter

U nás na to jdeme podobně blbě. Myslíme si že soutěze o dotace a rozporcování sítě nám přinese světlé zítřky

DavidS

A nepřineslo výrazné snížení cen a zlepšení komfortu? Co nutí firmu s monopolem k vylepšení?

Practicus

ano, R8 budiž příkladem

Peter

Přesně R8, do prosince R23, R14, R26. Opravdu zlepšení…

Y.K.

Mě vždycky fascinuje vytažení linky kde to soukromník dělá špatně (ale evidetně to MD nevadí) a před tím to ČD taky dělaly blbě. ČD to také stále mnohde dělají blbě, ty hnusný béčka, honeckry atp ne a ne zmizet. Protože opravdu ne vše je Panter nebo Rail/Inter/ComfortJet, ne všude se dodržuje řazení…

Konkurence platí i pro soukromníky, pokud to dělají blbě. 🙂

Peter

ČD si nedovolily ani zdaleka to co předvadí RJ nebo ARR na svých linkách.

DavidS

Jupí, já už čekal, kdy se tady objeví jediná linka, která váš argument podpoří.