Značky na D3 umožní zvýšení rychlosti na 150 km/h, ale i snížení na 100 km/h
Proměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pilotní režim je naplánován minimálně na šest měsíců. Po jeho ukončení bude provedeno vyhodnocení.
Nějak mi přijde podle zdejší diskuze, že spousta lidí dostane pokutu za to, že nevědí o tom, že nájezd tu značku ukončuje.
Ten úsek je dlouhý 47 km. Rozdíl mezi 130 a 150 je 3 minuty. To jako vážně? Za ty prachy? S tím rizikem větších důsledků případné nehody? To je jen o tom, aby se někteří řidiči nenudili. Jenže takoví dle mě nemají co dělat v běžném provozu, ale mohou si někde pronajmout závodní okruh.
Já bych místo šedého nic dal 130, není to nic proti ničemu.
Jojo.
Jen aby otočení logiky nebylo na nový vývoj o ceně srovnatelné se celým systémem. „Nic“ totiž není „130“ ale „platnost předchozího“ (bylo tam 150 = stále platí 150. Bylo tam 130(nebo „reset“ v podobě křižovatky) = zůstává 140.
Když prší nebo je hustej provoz, tak všichni jedou automaticky pomaleji. Není potřeba někomu zakazovat jet rychleji než stovkou. Dálnice nám právě ukazují, že rychlostní limity jsou leckdy zbytečné. Lidé sami většinou vyhodnotí jak optimálně jet.
Všichni úplně ne, za silného deště a vody na vozovce by ta stovka mohla „napovědět“ některým závodníkům, nebo těm co nevypínají tempomat. Ale jinak je to opravdu high-tech značka, když umí 100, 150 nebo nic…
Už vidím, že to dopadne tak, že tam bude častěji 100 km/h než 150 km/h.
Motoristi už se vidí ve strakovce, tak ať netroškaří a udělaj to jako v Německu. Pak se nemusí nečlen vymlouvat kde že protáh přes dvě kila svýho veterána ze Stuttgartu.
Může mi někdo vysvětlit jak mám zjistit na dálnici s povolenou rychlostí 150km/h, že zrovna v úseku, který bude na značce v poloze “nic”, tak mám jet 130km/h a sankcionovat mě za to? Značka která mi nic neukazuje mě ani na nic neupozorňuje.
Co takhle pravidla? V obci taky se jede 50 a až tam, kde je 70, se může jet 70.
Jinak, pokud narážíte na to, že vjedete do úseku se značkou 150 a na další značce bude šedo, tak 150 platí k nejbližší křižovatce = sjezdu/nájezdu. Taky viz pravidla. Předpokládám, že značky budou zejména u sjezdů/nájezdů.
Znáš pravidla silničního provozu? Pak bys tohle měl vědět. A na tvůj dotaz je odpověď i v článku. Ale přesto. Platí stále limit 130 km/h. Značka “nejvyšší dovolená rychlost “ ho může zvýšit (ale i snížit). A pak toto zvýšení (snížení) platí k nejbližší značce “konec nejvyšší povolené rychlosti”, nebo ke značce “konec více zákazů”, nebo ke značce “obec”, nebo ke “značce konec” obce (tyto dvě varianty na dálnici nastat nemohou) a k nejbližší křižovatce. Jak vypadá křižovatka asi vysvětlovat nemusím…
P.S.: Jestli jsem na nějakou variantu ukončení nejvyšší dovolené rychlosti zapomenul, prosím o doplnění…
… ke značce “konec obce”… 😉
Ano, ale když budou dva úseky bez křižovatky, a na prvním je.150 a na druhém šedá , tak platí 150 i ve druhém úseku. Až do křižovatky.
Jistě, to nikdo nerozporuje.
Jsou ty značky vůbec umístěné jinde, než za křižovatkami? Moc to nedává smysl.
Za deště povinně 100, no těpic,…… takže z pochybného přínosu pro závodníky nakonec buzerace pro všechny
„Na úseku dálnice D3 mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic je dohromady 42 proměnných dopravních značek. Možnost využít vyšší rychlost je pouze v případě, že značka zobrazí nejvyšší dovolenou rychlost „150“. Pokud na značkách není žádný číselný údaj, platí režim obecné úpravy provozu, tedy nejvyšší rychlost 130 km/h.“ Já jim do toho nechci kecat, ale tohle nemá oporu v zákoně. Pokud jsem jako řidič viděl 150 jako poslední značku rychlosti, tak tato rychlost platí až k nejbližší křižovatce, nebo pokud není změněna nebo ukončena jinou značkou. Šedý obdélník podle zákona nic neukončuje, musela by tam být ta… Číst vice »
S tímto bych nesouhlasil. Připojovací pruh na dálnici ma stejné postavení jako křižovatka. Domnívám se tedy, ze uvidíte-li povolených 150km/h a u na dalším nájezdu „šedý obdélník“ pak bude platit rychlost 130km/h, neboť limit 150 km/h ruším ona „křižovatka“. Analogicky je to např. v případě 70km/h před křižovatkou a pak 90 km/h za křižovatkou, avšak již bez značky (priklad je samozřejmě mimo obec). Souhlasím, ze to na dálnici muze byt matoucí proto si myslím, ze budou na dálnici značky nastaveny na Konec rychlosti 150km/h. Ono by to pak bylo i nelogické (zobrazovat pouze šedý ctverec), protože řidič projíždějící z úseku… Číst vice »
Otazka, jestli jsou vsechny znacky ciste za najezdem, pak by to fungovalo, pokud ovsem budou nekde v meziprostoru, tak plati to co rika kolega. Ale zase jsme si to vyrobili proste zbytecne komplikovany, i kdyz se rusi najezdem, tak by to tam melo byt explicitne videt, ze 130, nakonec misto ty sedy polohy tam mohli teda dat 130, bylo by to pro vsechny jasny, zejmena pro zahranicni ridice, kde treba omezeni rychlosti vzdy konci az znackou a kteri na tomhle useku urcite budou jezdit.
Myslím si, ze to bude jednoduché. Šedé plochy budou jen, pokud CELÝ úsek bude pro rychlost 130 km/h. Jiné rychlosti budou mít začátek a konec vyznačený značkou.
Zahraniční řidič má mit povědomí o tom, kolik se zde jezdí, pokud ne na každém přejezdu hranice máte uvedeno stručně rychlosti, svícení.
Totéž platí obráceně, jedete do zahraničí, tak se řídíte tamními pravidly. Např ve Francii máte automaticky na dálnici rychlost 110 km/h pri dešti, resp. mokré vozovce vyznačeno značkou, EOD.
Jiné rychlosti konec nebudou mít vyznačený značkou, protože tak takovou značku nemají. ANo, mohli tam nechat místo šedé plochy namalovat 130, ale to by musel někdo přemýšlet.
Konec bude řešen vždy až dalším nájezdem na dálnici.
Ano, nájezd na dálnici je též křižovatka a tedy pokud zde bude šedý obdélník, tak odsud už platí rychlost 130 km/h. Oni ale píšou, že těch značek jsou v úseku desítky, zatímco nájezdů jsou jednotky. Takže pokud minu značku a následně se povolená 150 zruší, tak můžu před dalším nájezdem minout třeba 10 značek se šedým obdélníkem, který ale podle zákona nemá žádný význam a pro mě nadále platí 150 km/h.
Počty sedí. Dalnice má dva pruhy a dva směry. U kazdeho pruhů jsou 4 značky (2+2) začátek/konec a to 2× to je tedy už 8 značek pouze na vymezení úseku s možností rychlosti 150 km/h. V tomto úseku je 6 (počítám z hlavy) sjezdů, což by mělo byt min. 24 značek. Cili tedy 32 značek což je několik desítek😉. To že některé úseky mohou mit více „oddílů “ by počet značek navyšoval.
Toto by mohl byt pripad ČS u Lhotic, což by znamenalo další 4 značky
Jezdím tu poměrně často, ale zatím me nenapadlo to započítat. Udělám to v pondělí.
Tak sis odpověděl, 150 platí k dalšímu sjezdu z dálnice…
Takovéto nesmyslné značení tam snad nikdo nastavovat nebude.
Jistě šlo na tu šedou 3 tabuli dát 130 nebo konec všech zákazů a bylo by jasno. Osobně otoční cedule dnes v době digitálních tabulí nechápu. To si zase někdo vyprázdnil sklady a namazal si kapsu.
K vyprázdnění skladů bych ještě dodal, že se chvátalo kvůli volbám a digitální tabule by byly dodány až cca za (třeba) měsíc. Od začátku se mluvilo o tom, že to bude umět i varovat apod. a najednou taková radikální změna. Jak dopadly volby už víme, pozlátka se chytlo cca 23% (volících) lidí a od toho ještě třeba odečíst věrné voliče, jejichž počet neznáme. Takže ve výsledku to s tím našim národem zas tak katastrofální není…
Technologie jak z roku 3000.
Možná bychom to neměli moc kritizovat, aby za další stovky milionů ty značky nevyměnili….
Ale jistě, že je po zkušebním provozu vymění, protože je fakt praktičtější. Mne by jen zajímalo, kdo toto méně adaptabilní značení odsouhlasil, když se jedná o de facto novou sadu značení, a nebylo nutno napojovat se na existující proměnné systémy. Pozn.: I tak by to šlo…
LED značky s více možnostmi by byly samozřejmě lepší. Když teda objednali toto, tak místo šedé stačí dát 130 a bude to OK. Možnost snižování rychlosti vítám, v případě kolony to dost pomůže.
Čím méně zbytečných značek, tím lépe. To že někteří motoristé neznají předpisy, nemají kompenzovat znacky navíc
Tomu nerozumim.
Chapu, ze kdyz jsou vsechny znacky sede, tak tam proste zadna znacka neni, a jede se 130 km/h.
Ale kdyz dovoli na nejakem useku 150 km/h, tak to ukonci sedivym ctvercem? To je nejaka znacka?
Ukončí se to nájezdem, takže akorát past, kde budou čekat policajti.
tak najezd na dalnici je krizovatkou a rusi vsechny rychlostni limity
Značek bude víc než nájezdů… To někde psali že jich bude hodně docela, jenom místo digitálních budou takhle blbé.:(
Aha, to dava smysl. Takze to nerusi ta seda znacka ale najezd.
Těch 55 bude rozděleno na 21 úseků, tolik nájezdů tam není.
Filozofická otázka, lze rychlost 150 km/h ukončit značkou “Konec všech zákazů”, když by následnou rychlost zpřísňovala?
Nejspíš ano, formálně se jedná o značku omezující rychlost, ať je na ní číslo jakékoliv. Ale nejsem právník.
V podstatě ano, platí to i u zvýšení rychlosti jinde (z 50 na 70…).
Ano, dopravní značka „Konec všech zákazů“ (č. B 26) ukončuje platnost všech značek vyjadřujících zákazy nebo omezení pro jedoucí vozidla. Nerozlišuje jejich „přísnost“ (např. ruší i zákaz předjíždení, ne jen rychlost). Po ní platí obecná ustanovení, což je v případě dálnice max. rychlost 130 km/h.
Ano, lze. Konec zákazů ruší i omezení rychlosti, takže začne platit omezení rychlosti dané zákonem. Jestli je to víc nebo míň, na tom nezáleží.
Ježíši to je snad ještě horší, od kdy „nic“ znamená změnu maximálky ? Asi tak od nikdy ?
Doufejme, že to je jen neobratné vyjádření. Šedý čtverec, který vyhláška nezná, je jen šedý čtverec, nikoliv dopravní značka.
Železniční rychlostník taky není ve vyhlášce, takže z něj pro řidiče nic nevyplývá (silnice a železnice je občas v souběhu).
Též si myslím, že je to jen neobratné vyjádření. Pokud je mi známo, zvýšení rychlosti je plánované min. pro 4 úseky po sobě (aby to nebylo kouskované), což by už mohlo vyplnit celou délku mezi nájezdy (křižovatkami), které v ČR znamenají IT žargonem „reset do továrního nastavení“.
Jasně , ale to je celé blbě, pokud pak bude někde nehoda nebo omezení, tak to přece chcete snižovat sestupně, 150 – 130 – 100, nikoliv 150 – nic – 100…
Dobrý postřeh!