Změny intervalů, méně spojů. Až do konce února se na metro či tramvaje bude v Praze čekat déle
Metro C, stanice Pankrác. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Počátkem roku je tak v pražské MHD tradičně cca o 15 % méně cestujících než během podzimu.
Uděláme delší intervaly, část lidí zvolí jiný druh dopravy, budeme mít statistiku jak nám jezdí méně lidí. Opakujeme bod 1.
A „metrobus“ 177 jezdí teď o víkendu s intervalem 20 min. Metrobus my ass.
Takže dnes, v sobotu, čekám dvacet minut na tramvaj, aby přijela narvaná k prasknutí. A ostatní tramvaje kolem také. Plné zastávky. Metro rovněž. Pak se nejde divit tomu, když někdo po takovéhle zkušenosti vleze do auta. Už roky tohle v Praze nechápu, furt stejný výmluvy, potom pokaždý narváno a MHD při spěchu nepoužitelná.
To jsou jenom výmluvy, realita je skutečně potřeba dovolených řidičů.
Jakože by DPP měl platit více a mít zajímavější náborové příspěvky i třeba v podobě obecních bytů, aby neměl podstav? Ty soupravu tramvají a metra stojí stamilióny, mají jezdit pořád vyjma technických odstavek…
Když budou jezdit zbytečně, tak na tu odstávku půjdou o to dřív… Jen realita z pátku z linky 12 dopoledne, pusto a prázdno, že bych neobsadil ani sedačky v sóle a postával jsem v zastávkách, i když jsem ani neotevřel dveře, jen abych nepředjel jízdní řád 😀
Vždycky budou chvíle a spoje, kdy budete vozit vzduch. Je to úplně normální. A pátek 3.1. tedy první lednovej týden s Novým rokem ve středu je v tomhle logicky extrém.
Jenže když nepojedete ty slabý spoje, nebude MHD použitelná a za chvíli nebudete mít vytížený žádný spoje…
Ona i ta ranní a odpolední špička maj každá jinej tvar a sílu.
Poloprázdninový režim začíná 6. ledna. Čili dnes se jede podle normálních sobotních jízdních řádů.
Co byste za ty peníze chtěl? Lítačka je nominálně lacinější než před 20 lety.
víkendové intervaly se nemění. Je potřeba specifikovat kdy a kde… třeba nehody jsou pořád, technické závady také a chování lidí se nemění. I když se sjedou dva vlaky jedné linky, tak se stejně nejvíc lidí cpe do té první už tak přeplněné a zpožděné. A obvykle, tedy ne vždy, je nejvíc narváno vepředu. Jako řidič mám v 15T občas dojem, že ty kamery ukazují záběr z různých tramvají, protože vepředu nejdou třeba ani zavřít dveře a vzadu jsou prázdné sedačky. V tom naprosto vedou turisti, pro ty asi platí, že 30 metrová tramvaj končí 10 m za řidičem. Interval 20… Číst vice »
O vikendu je na vetsinu cest rychlejsi auto, nezmeni na tom nic ani udajne prodlouzeni intervalu. Tedy zadny presun lidi do aut se konat nebude, ti uz autem davno jezdi.
Turisti (v centru), deti ve skolach maji zimni prazdniny, takze i jejich rodice maji volno, VS studenti
Návaznost spojů o vikendu,jednou za hodinu.Doopravdy nepoužitelné.
ZAMYSLETE SE.
ZACHRANÁŘI BY MOHLY OMEZIT TAKÉ SLUŽBY A NECHAT VÁS CHCIPNOUT .
Tady u nas v ostrave jsou takove intervaly bezne i ve vsedni den a to pry mame nejlepsi MHD v evrope 😉
Ano. Jedním z nejdůležitějších (jestli ne vůbec nejdůležitějším) kritériem toho průzkumu byla cena. Našel jsem si to, když s tím někdo argumentoval (dotyčný tradičně „nejlepší“ pochopil špatně jako kvalitu).
Takže sice vám to jezdí málo, ale máte to skoro zadarmo.
Bohužel MHD nepoužitelné,není možné abych cestoval o víkendu z Prahy 8 do Prahy 9 ,hodinu a půl,to se nedivím že každý raději jezdí autem.
P.S.na kole to člověk ujede za 40 min.
To by mě teda zajímala nástupní a výstupní zastávka takové cesty.
Že by nějaká enkláva, kde místní rozumnou MHD odmítli a tolerují nanejvýš bus?
Z vlastnich zkusenosti Nadr. Holesovice -> Krizikova trva na kole zhruba 10 minut, dopravou je to spis 15 (+ cekani na tramvaj na Florenci, ktere se muze protanout)
Turisti, studenti (VS) a v porovnani s predvanocnim casem opadaji i cesty za nakupy/socializaci (vecirky ap.)
Správně by se navíc čekat nemuselo, kdyby fungovaly přestupy i při horším intervalu.
To by mne zajímalo, jak byste v celém tom systému pražské MHD zařídil přestupy, když jsou linky, které mají přestupní vazby na jiné linky třeba na 8 nebo 10 zastávkách? Uděláte rozumné přestupy na polovině z nich a v druhé polovině se ty přestupy rozhodí.
Podle důležitosti, nebo spíše návazného intervalu.
Asi turisti. V těchto měsících se cestuje nejméně.
Nejen to, i místní v zímě budou přirozeně omezovat nebo zkracovat některé nenutné cesty. Plus jsou zkoušková období na VŠ, to studenti taky jezdí do škol méně často.
Ono se z diskusí o dopravě většinou zdá, že jediný cesty, který existujou, jsou ty do práce a z práce, ale opak je pravdou, ve městě se denně podnikne spousta dalších cest, jen s nimi ti, kdo infrastrukturu a provoz u nás plánujou, málokdy počítaj…
Já bych řekl, že tradiční je spíš ta redukce spojů. Kaštanstvo si s tím halt musí nějak poradit, jak nám to hlavy pomazené z DPP a ROPIDu vymyslely.
Já si všiml už dříve, že záminkou pro omezení provozu může být cokoliv. Ale jestli někoho kdy napadlo posílit tramvaj 22 o adventu? Když je Praha plná turistů, pendlujících mezi Hradem a Vinohrady? Anebo když je fotbal na Slavii?
Viděl jste někdy, jak funguje křížení tramvaje s magistrálou na Náměstí I.P.Pavlova? Myslíte si, že je tam ještě pro nějaké další spoje navíc prostor?
Leda objízdné linky přes Václavák až bude.
Já vidím, že tramvaje čekají na auta odbočující doleva z Ječné. Ta na „plynulé“ magistrále ještě nejsou.
Pokud vím, tak minimálně v půli prosince byla za tímto účelem posílena linka 23.
Linka 23 byla v prosinci posílena o víkendech na interval 7,5 minuty.
Jenže to jsou muzeální sólo T3. To je při tom, kolik kapacity reálně v prosinci na 22 chybí, jak plivnutí do moře.
50 % kapacity navic, spoj 23 jede pred kazdou 22.
Jenže se míchaj nemalou část lidí odrazující vysokopodlahy s nízkopodlahama (i na samotný 22), odlišné rychlosti nástupu a výstupu do toho už tak složitýho provozu vnášej další zdroj nepravidelností, což dál přetěžuje některý spoje. Navíc fůra turistů má prostě najitou 22 a do 23 se bojej. Takže ve skutečnosti se z těch teoretickejch 50 % navíc využije jen část. Jezdit z centra na Břevnov s kočárkem bylo v té době (ono často je i jindy) za trest, protože těch pár nízkopodlah na 22 byly šílený sardinkárny (pro člověka s kočárkem navíc násobeno tím, že průvodci si logicky směřují skupiny turistů… Číst vice »
Pokud jezdí míň lidí bude jezdit míň spojů. Je špička mimo špičku, podobně jsou slabé a silné měsíce. Proč vozit vzduch
Čas už nahodit automatické řízení. To má i výhodu v tom, že se dá měnit počet jezdících souprav během dne.
Automatické řízení se bude postupně zavádět. Nejdřív u metra D, později na dalších místech. Nicméně pořád bude platit, že víc souprav = víc spotřebované energie = větší náklady.
Ale teoreticky by mohlo jezdit více kratších souprav za stejné náklady. Záleží na konkrétním technickém provedení.
Kratší souprava spotřebuje méně energie na rozjezd, ale to je zrovna energie, kterou lze rekuperovat (stejně jako při jízdě z kopce, která kompenzuje jízdu do kopce). Aerodynamický odpor se ale moc neliší, o něco méně to platí pro ten valivý. Tedy dvě kratší soupravy spotřebují více energie než jedna dlouhá jako jejich součet.
Právě naopak. Dva vozy spotřebují cca stejně energie, pokud jedou spojené nebo rozpojené.
A kdo to nasazování většího počtu souprav bude schvalovat? Ona to totiž není jenom otázka provozní, ale zejména finanční. V dopravě to opravdu nefunguje tak, že dopravce dostane zaplaceno všechno, co odjezdí, pokud to nemá smluvně pokryto.
Přece nemusí někdo schvalovat každý jednotlivý spoj. Stačí, když to bude popsané nějakými pravidly. Ostatně jako dnes.
Chápu, že v DPP potřebujou šetřit přesčasy na vytíženější části roku, protože nedokážou přilákat dost zaměstnanců. Ale Ropid by jim nemusel jít tak okatě na ruku a naopak požadovat přidávání – pokles počtu cestujících o 15 % by v Praze na některých linkách byl jen o návratu k civilizovaným podmínkám cestování při zachování počtu spojů. Když se sníží i počet spojů, budou stejně přeplněný, jako v těch obdobích silné poptávky…
Nebo by si město konečně mohlo přiznat, že dělat z drahé MHD jedinou alternativu k ještě dražší IAD není dobrej nápad, ať ty čísla o modal splitu veřejný dopravy vypadaj v prezentacích sebelíp. A začít konečně reálně podporovat, nebo aspoň neblokovat bezmotorový alternativy. Tím by se v Praze dala reálně ušetřit fůra peněz i nervů a zdraví lidí. Ale vyžadovalo by to politickou odvahu.
Těžko můžem chtít, aby lidi přesedli z aut do MHD na delší cesty, když je ta MHD přeplněná. Často je to samozřejmě výmluva, ale na nemálo relacích v Praze a okolí realita. A přeplněná je ta MHD mimo jiné proto, že do ní tlačíme i lidi, kteří potřebujou jen kousek, protože cestu pěšky nebo na kole tak znepříjemníme a zesložitíme, že se pro většinu lidí stane nereálnou i na vzdálenosti, na který by byla ideální… O nějakém promyšleném usnadnění přesedání pro kombinování více dopravních prostředků při jedné cestě nemluvě.
Na kole by mi to do práce trvalo asi tak stejně, jako autobusem a metrem (přes celou Prahu). Jenže si to fakt nelajznu, protože prostě základní části infrastruktury chybí, nebo vedou jinam než potřebuju.
Mezi autama v Praze fakt nepojedu, nejsem sebevrah, přestože mi silnice patří úplně stejně, jako tomu řidiči. Jenže on si to často nemyslí.
To je to o cem pisu, nedelame tu infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu dobre. A bohuzel plati, ze v ulicixh, kde je do toho zapojen DPP, je to jeste citelne horsi.
A primarne fakt nejde o cesty pres cele mesto, to je zalezitost pro nadsence. Ktere ale zas tolik neodradi to michani s auty, atd. Jenze my to nechceme delat tak dobre, aby to stahlo i nenadsence na kratky cesty. Kteri by tim uvolnili mista v MHD tem, kdo jedou daleko.
V dnešním počasí asi nebude bezmotorová alternativa tak vítána. Asi je načase si přiznat, že je nutno zdražit lítačku, nabrat lidi, aby se nemusely omezovat spoje. Cestující více potěší, když se nebudou mačkat.
Ale byla by vitana, je to vsechno o prioritach. V infrastrukture i udrzbe. Nevitane je predevsim stridani mrznuti na zastavkach s pretopenou MHD, kde neni jak odlozit svrchni odev, nebo to na tu chvilku ani nestoji za to. Taky je nevitane skrabat okna u auta a odmrazovat ho kvuli kazde prkotine, kdy se ani nezahreje motor a naklady na servis, ktere s takovym huntovanim aut na pro ne nesmyslnych trasach souvisi.
Chodit pesky i popojet na kole se v tomto pocasi v pohode da, kdyz je kudy. Stejne jako se to dela v severskych mestech, atd.
Já tady mám cyklotrasu, ale je kompletně zasněžená a na silnici mne nedostanete 🙂
Tak jede
Nejsem si jistý, ale nebyla náhodou nedávno nějaká kampaň, jak MHD není jenom pro socky a studenty?
Že ti pracující moc často prázdniny takhle na únor nemají…
Však se také poptávka po cestování snižuje o 15 %, ne o 100 %.
I turisté prakticky nejsou. Já si pamatuju, jak jsme měli v korporátu vánoční večírek (no dobře, říkali tomu celofiremní setkání) někdy v půlce ledna, protože tou dobou jsou zkrátka nejlevnější hotely.
To že jezdí méně lidí je lež. Lidí jezdí pořád stejně. Důvod snížení spojů není menší množství cestujících, ale to, že dpp dává v době prázdninových jízdních řádů více volna svým zaměstnancům. Zaměstnanci dostanou volno a lidi se více musí tlačit v přeplněných dopravních prostředcích.
Oni mají data. Co máte vy, kromě nějakého pocitu, že něco je jinak?
Takhle to sdělil dopravní podnik. Jelikož mě to zajímalo proč v době kdy je škola je nějaký prázdninový jízdní řád když není potřeba tak takhle nějak na to odpověděl dopravní podnik.
Nepleťte data s jejích interpretací.
Tak v lednu těch lidí jezdí skutečně min dle sčítání, ale je otázka, zdali se redukují právě v časy kdy se ten počet snížil.
Koukam na ty data, krivky, a od covidu, dle modre a cervene krivky 2022-2023 oproti krivce 2019 je tam pokles cestujicich asi o 200’000, to je celkem velke cislo,… Zaroven mam pocit ze je IAD podstatne horsi nez byvala, ulice jsou vice zacpane… To fakt je tolik silnejsi provoz na silnicich? Pac zaroven totiz poklesla i spolhlivost mhd, je vice zpozdeni primo ve meste, kte to tolik nebyvalo zvykem. Zajimalo by me, zda je take na pocatku roku slabsi i provoz IAD… protoze s delsimi intervaly bude v zacpach o poznani delsi doba cestovani MHD. PS: jedna veta v odstavci… Číst vice »
Subjektivně je provoz větší, ale bohužel nejsou zveřejněna data za poslední dva roky, takže to nelze objektivně hodnotit.
IAD táhnou všechny možné kurýrní služby. Líní občané si Prahu ucpávají sami.
V popisu ilustračního obrázku je chyba – je to metro C, nikoli A
Podpora MHD v praxi. Až tu bude zase spousta diskutujících brečet, že je v ulicích moc aut, tak přeplněná MHD je jedním z důvodů.
To metro ještě ujde, vlaky jsou úplně jiný level…tam se pak někdo z důvodu úspor rozhodne, že podle kapacity to může jezdit po více než hodině a třeba i dvou a můžou ti zavřít. Navíc na infra, která by postavit stálo miliardy a nový vozy by byly za 100mio plus…
A kde se taková „optimalizace“ u vlaků děje?
Sice ještě nejsou čísla za rok 2024, ale v roce 2023 bylo metro stále dost výrazně pod předcovidovými čísly. Asi za to částečně může přesednutí do aut za covidu, částečně přetrvávající přechod na home office v některých profesích.
To je sice pravda, ale tyhle šílené intervaly z metra zase udělají ve špičce dobytčák. Zejména ty velkorysé intervaly na B naprosto nechápu.
Nebyl by lepší pásmový provoz Smíchov-Florenc?
Spise N.Butovice-Palmovka… totez na Cecku Ladvi-Haje.
Mě se líbí, jak na těch intervalech úplně brutálně ušetří… Metro není letadlo, těch pár souprav nemůže lítat někdr vbjiby části světa. DP má zaměstnance … Takže mají nařízenou dovolenou a nebo jen nejedou přesčasy? Ty soupravy taky snad jen nestojí v depu a jedou aspoň nějakou větší údržbu.
Nejedou se přesčasy, šetří se na potom. Zaměstnanců je málo.
Přesně tak. Plus povrch stojí na brigádnících, kteří prostě pár týdnů budou bez brigád. S kmenovými zaměstnanci by se to dávno nevyjezdilo.
Akorát ta částečná práce z domova je dost nerovnoměrně rozložená. U nás dělá většina lidí remote v úterý a v pátek. A podle toho, jaký mám provoz cestou do kanclu, když tam někdy výjimečně jedu právě v úterý nebo v pátek, hádám, že to tak bude mít většina firem. Pátek je úplná pohádka, ale i ty úterky jsou o dost průjezdnější oproti pondělkům. Nebo nevím, jestli to může být i něčím jiným (ty pátky budou asi volnější i o část studentů, která jede už ve čtvrtek na víkend k rodičům).
Jasně že je to něčím jiným. Kdo může, zmizí už ve čtvrtek večer. V pátek mají obvykle volno všechny snížené úvazky. Naopak leckdo nepřijíždí v neděli večer, ale až v pondělí ráno. Přitom v pondělí se oproti pátku home-office moc brát nedá, protože je to leckde den porad, kde je lepší být osobně.