Změna v pravidlech. Postihy za nebezpečné odbočování výrazně zpřísnily
Křižovatka Mileta v Hradci Králové po rekonstrukci. Zdroj: Hradec Králové

Odbočující řidič má povinnost se vždy přesvědčit, že svým manévrem neohrozí žádného účastníka za sebou.
Proč vlastně není zakázáno předjíždět kolonu, např. víc než tři auta? Přesně tam ten předjíždějící nevidí co se děje vepředu, jestli tam někdo neodbočuje či je tam jiný problém.
„„Odbočující řidič má povinnost se vždy přesvědčit, že svým manévrem neohrozí žádného účastníka za sebou, ať už pohledem do zpětných zrcátek nebo přes rameno. “ A tenhle nesmysl vymyslel zase kdo? Pokud odbočuji doleva tak mám PŘED započetím tohoto jízdního úkonu a PO CELOU DOBU jeho průběhu směrovku kterou informuji ostatní řidiče o mém záměru. kouknu do zrcátka, snižuji rychlost, protisměr čistý, opět zrcátko a v zrcátku nic tak začnu točit volantem poři čemž koukám dopředu a ne do zrcátka, odbočuji a najednou zezadu rána. Sakra co já mohu za to, že někdo z řady za mnou jedoucích vozidel začal… Číst vice »
Včastnost blinkru je velmi důležitá, ale nelze na ni 100% spolehnout jelikož motorkáři jedou vysokou rychlosti a pro odpor vzduchu naléhají na řídítka a tím zmenšují siluetu motorkáře, kterou nelze zpozorovat v žádném zrcátku a zároveň najíždějí velmi blízko zadní části vozidla s pohledem před sebe do protisměru zda nic nejede.Tímto mánervem nejsou schopni zaregistrovat dávanou změnu jízdy blinkrem. Jelikož i vy musíte dát přednost protijedoucim vozidlům vás zaměstnává. Motorkář díky velkému zrychlení vystřelí jako šíp a stačí malé otočení volantu do levá a je neštěstí jelikož vzdálenost rejdu předních kol a za vámi jedoucího motorkáře je 10-12 metrů. Ohleduplnost… Číst vice »
Nejlepší by bylo povolit odbočení vlevo jen když je odbočovací pruh. Jsou místa kde jedou auta za sebou 90 km/h a jeden blb všechny zablokuje zastavením
Pokud je někde místo kde vozidla odbočují vlevo bývá tam
1. plná čára 2. zákaz předjíždění vyplývající z dopravní značky 3. snížená rychlost.
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-divka-v-audi-predjizdela-na-jicinsku-pres-plnou-caru-traktor-tri-zraneni-skoda-milion-40405311
A pokud si o tom kdo odbočuje vlevo (a proto omezí vozidla jedoucí za ním z důvodu, že musí dát přednost protijedoucímu vozidlu) myslíte, že to je blb, tak byste asi neměl vůbec řídit.
Nevidím jediný důvod proč to není 100.000 a hlavně platit i když mne donutí zpomalit když jedu za ním
A co kdyby se motorkáři chovali defenzivně, aby se do rizikových situací dostávali co nejméně? (Čímž nechci říct, že řidiči aut by se k nim měli chovat bezohledně. Ale velká část motorkářů se chová vyloženě agresivně a rizikově)
Asi mi lehce uniká smysl tohoto nového „trestuhodného činu“ – pokud dám blinkr že odbočuju vlevo zavčas a zařadím se co nejblíž vlevo, tak mě snad nemá kdo zleva předjíždět a v době, kdy začnu provádět odbočovací manévr snad za nehodu může ten co mě předjíždí, když se odbočující vozidlo předjíždět nesmí – jaképak ohrožení!? Co to zase která chytrá hlava vymyslela, nebo proč je to takhle nesmyslně formulovaný!? 🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Ano, pokud zavčas dáte blinkr vlevo a až pak teprve začnete brzdit, tak Vás nemá kdo předjíždět (i když ani pak ho nesmíte ohrozit, základní povinností řidiče je zabránit nehodě, i když má zrovna přednost). Jenže mnoho řidičů dnes blinkr nepoužívá vůbec anebo až na poslední chvíli. A právě na ty by nová úprava měla cílit.
Tak jasný, když to někdo bez blinkru (nebo na poslední chvíli) pošle doleva, tak se není o čem bavit, ale jde mi o situaci, kdy ten blinkr fakt dám s předstihem, a třeba si jen zpomalím, aby mi to vyšlo do „škvíry“ mezi protijedoucími vozidly tak, abych je neomezil ani neohrozil – to mám být ještě zodpovědný za nějakýho troubu na motorce co předjíždí, protože je ta rovinka tak hezky rovná, silnice široká a on se mezi dva proudy vozidel vmáčkne po čáře? Jako většinou ty motorky jsou dnes vidět, ale když frčí na těsno u aut, tak už docela… Číst vice »
Problém je s těmi co začnou předjíždět kolonu která brzdí za právě odbočujícím vozidlem. Křižovatka za Jičíněvsí by mohl vybprávět. Je tam zákaz předjíždění, nově už i snížená rychlost na 50 (z 90) a stejně je to některým lidem buřt. Prostě vyjedou z kolony protože přeci každá vteřina se počítá, a šup mají přes jízdní pruh auto.
„i když ani pak ho nesmíte ohrozit, “ A co je mi do něj když je to trotl? On je ten který ohrožuje. I pro něj platí, že nesmí ohrozit takže nevím proč se vymýšlí takové nesmysly které zase jen nahrávají lidem kteří porušují pravidla. Řidič nesmí předjíždět vozidlo vlevo jehož řidič dává znamení o změně směru vlevo. TEČKA. Pokud je to možné má použít pravou stranu. „Jenže mnoho řidičů dnes blinkr nepoužívá vůbec anebo až na poslední chvíli. A právě na ty by nová úprava měla cílit.“ A jako to je se vším odnesou to i ti co směrovky… Číst vice »
Tak ještě pořešit co s řidičem který odbočuje vpravo ale těsně před odbočením si najede pěkně obloučkem doleva ?? Úplně běžná záležitost, nechápu. A ti největší borci u toho odbočování ještě vyplazují jazyk 😁👍
Pokud má vozidlo malý rejd, tak si najíždět musí. Vyhláška toto připouští. V tomto případě dává jen blinkr doprava.
Netusím, co chcete řešit. Zákon mluví jasně: §31 odst. 3 „Před odbočováním vpravo se musí řidič zařadit co nejblíže k pravému okraji vozovky; musí-li přitom s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu vybočit ze směru své jízdy vlevo, dává vždy jen znamení o změně směru jízdy vpravo.“ Pokud si za tou částí za středníkem neumíte nic představit, tak vězte, že existují i větší vozidla než vaše Fabie …
Tak ale je pravda, že běžně potkáte Fabii, která si nadjíždí jak s kamionem. 😐
To zákon upravuje. Mně spíš iritují řidiči, kteří blikají vpravo a jedou rovně (protože buď směrová světla zapomněli po předchozím odbočení vypnout nebo už s předstihem „vzorně“ blikají až k další odbočce či avizují zastavení na okraji komunikace). Řidič z vedlejší je zmaten a když uvěří směrovce a dojde ke kolizi, zavinil nehodu, neb nedal přednost.
Mě zase ti kteří odbočují vlevo a je pro ně problém najet si ke středové dělící čáře a místo toho odbočují doleva od pravé krajnice. A to mluvím o vozidlech kategorie M1
Mělo by se ale taky zpřísnit předjíždění zejm. kolon přes (dvojitou) plnou čáru. S výrazným navýšením sazby za předjíždění v nepředhledných místech (např. zatáčka vpravo před křižovatkou s odbočkou vlevo)
Zvyšování sazeb obecně není k ničemu, musí se hlavně kontrolovat.
No, zvyšování trestů smysl má, ale ne samo o sobě – právě jen v případě, že se dodržování předpisů dostatečně kontroluje a porušování trestá.
Jinak by ale bylo potřeba (nejen v ČR) zavést model používaný v severní Evropě, kdy se vysokopříjmovým hříšníkům pokuty vyměřují podle jejich příjmu a majetku. Pro některé je totiž 5000 pokuty méně než jeden večer v restauraci. Taková pokuta pak žádný efekt nemá.
ještě by chtělo vrátit do sankcí zákaz řízení za porušení zákazu předjíždění a zároveň ohrožení..do konce loňského roku, byl zákaz řízení za každé porušení zákazu, což bylo mnohdy opravdu moc přísné a vedlo to i absurdním situacím, kdy řidič přišel o papíry při předjetí třeba odbočujícího vozidla jedoucího krokem u kraje a z půlky už mimo silnici, ale někteří řidiči, kteří na zákazu předjíždění ohrožují ostatní opravdu na silnici nepatří viz. třeba nedávný případ kamionu co přejdel a vyblikával policejní auto..
To by ale předjíždějící vozidlo muselo předjíždění včas indikovat blinkrem, a respoktovat můj blinkr, že se hodlám odbočovat.
Je zákazáno předjíždět vozidlo odbočující vlevo, tedy pokud blikám vlevo že odbočuji, nemá mne kdo co předjíždět
nejlepsi jsou ti, co brzdi az skoro zastavi a blinkr daji az kdyz jsou v pulce manevru (odboceni/parkovani)…to je cviceni trpelivosti s takovymi
Taky jsem viděl takový experty, potřebovali by poslat do autoškoly, včetně těch, co blinkry nepoužívaj prakticky vůbec nebo si jejich používání pletou.
– jedu po hlavní doleva/doprava => BLIKÁM DOLEVA/DOPRAVA
– jedu ROVNĚ do vedlejší => NEBLIKÁM (NEMĚNÍM SMĚR JÍZDY)
– CHCI PŘEDJÍŽDĚT a předjíždím => B L I K Á M !!!!!!
– po předjetí se chci zařadit a zařazuju se zpět => B L I K Á M !!!!!!
Oblibene je take pouzivani „ctyrech blinkru“. Vlece se po ulici a hleda parkovaci misto – da 4 blinkry. Jde nekoho vysadit na krajnic – da 4 blinkry. Jde zaparkovat – da 4 blinkry.
To lze dle zákona jen ve dvou případech, buď takový řidič zrovna dojíždí do kolony stojících vozidel, nebo jde o zastavení vozidla-řidič hledá vestu a až si ji navlékne tak jde umístit trojúhelník.
Máte pravdu, ale je to marný, je to marný, je to marný. Tohle vidím každý den a je to pořád stejné, často dokonce i autobusy … Praha – Sulická : https://youtu.be/P4zPagI6Wiw
Což na té Sulické není takový problém, je tam velmi nízká rychlost (btw popis videa je blbě, autor měl zjevně na mysli používání levého blinkru). Kde mě to vytáčí mnohem více je, že řidiči jedoucí od Zbraslavi přes most Závodu míru nedávají blinkr doleva a pak se strašně diví, že jim vyrazí do cesty auto nebo nedejbože motorka či cyklista, co jede z Břežanského údolí. Tam je to opravdu nebezpečné a mělo by být pravidelně sledováno a pokutováno.
K té Zbraslavi – to už neplatí pravidlo „aspoň doleva by měli dávat blinkr aj Pražáci“?
Jenom jste ještě měl uvést, že to, co popisujete v těch odrážkách je správné chování. Ne kritizované chybné chování.
Takoví patří přímo zfackovat, to je nepříjemné a nebezpečné.
Tak postup při odbočení vlevo, přesvědčím se zdá nejsem předjížděn, dám znamení o změně směru a řadím se ke středu vozovky, to poslední nedělá mnoho řidičů a to je hlavní příčina kolizí. No a ostatní za odbočujícím, no pochopitelně většinou okupují střed pruhu a tak ze zadu není vidět experta co odbočuje do levá, celkem slušné vysvětlení, co vy na to?
A vám přijde logické předjíždět kolonu o které nevíte proč tam je a co je před ní? Pochybuju totiž, že motorkář co to rozfrčí po čáře, ví do čeho jde – nevidí dopředu, ohrožuje ostatní, bezpečná vzdálenost taky žádná, čas na nějaký předvídání není kde vzít 🤷♂️
Už několikrát jsem byl u situace, kdy řidič odbočujícího vozidla (traktoru) sice možná i včas pustil blinr, leč si neuvědomil, že přes zvednutý zemědělský stroj/nástroj, který táhne za sebeou, na jeho blinkr není vidět. Přičemž se nejednalo o křižovatku, ale o místo, které si traktorista vybral ke sjetí ze silnice do pole.
Jak mohu ohrozit někoho za sebou při odbočování doleva? Leda že by mě zrovna předjížděl. To na křižovatce, když přijíždí po hlavní, sice smí, ale je to normální magor. Na něj by měl platit Darwin. A ne já pokutu.
Bohužel to tak jednoduché není. Je plno míst, kde je povoleno předjíždění za i před křižovatkou a lidé tam předjíždí. Představte si situaci, že jedete za 2 kamiony, vidíte rovinku, předjíždění je povolené. Tak je začnete předjíždět a až při předjížděcím manévru minete SDZ P 1, která vám říká, že se blížíte ke křižovatce po hlavní silnici. Tím, že předjíždíte kamion, jste SDZ ale neviděl a nevíte o ní křižovatce. Takže pak se může stát, že tam někdo před kamionem bude odbočovat vlevo, vy na něj neuvidíte a začnete předjíždět, on na vás taky neuvidí a začne odbočovat. Podobné případy… Číst vice »
Pokud předjíždím a nevidím přitom značky, je to moje chyba, ne?
Už zkraje textu budeme mít problém, neb §4/c stanovuje povinnost řídit se bla, bla, bla, dopravními značkami, ne značkami, které aktuálně vidím z levého pruhu, protože §11/1 (jezdí se vpravo a z této jízdní pozice bude vnímána viditelnost značení). Dále se obávám se, že lze vzít na zřetel §17/3 s přihlédnutím k §17/5/b,…a asi toto bych pro začátek rozebral.
Toto je příklad další naprosto nesmyslné nepoužitelné české legislativy a rozsudků českých soudů. Hrozné..
Aby řidič lovil někde v zrcádkách nějakého motořkáře jedoucího 200.. nebo teslu jedoucí 200.. Uplně ujete.
Nemají co předjíždět v křižovatkách. A pokud někdo bliká, že odbočuje. Nemají právo ho předjíždět..
Nemáte pravdu. V zákoně je tato povinnost stále. Změna je pouze v posuzování, resp. pokutování. jde o zcela běžný jev a to i v případě, že takoví řidiči sestřelí například sanitku na majáky.
Takže podle této legislativy byste měl dát přednost nejen vpředu, ale všem .. v audi a bmw, kteří se zezadu vás zrovna rozhodnou předjet nepovolenou rychlostí. Protože nemají čas stát v koloně. A pak možná odbočit doleva.. Skvělé nápady.
neznáte výklad zákona..všem nikoliv, ale těm co už předjíždí musíte umožnit předjíždění dokončit
Nemáte povinnost očekávat hrubé porušení zákona. Takže pokud někdo jede 200 km/h, je to jeho problém (teda „až“ na to, že ohrožuje i všechny ostatní).
Tesla nejezdí 200 a kdyby jo, tak do té křižovatky ani nedojede, protože by jí přece došla baterka 😀
Ja bych zacal s tim, ze by se lidi naucili pouzit blinkr ne az po tom co dupnou na brzdu a zacnou odbocovaci manevr, ale daleko drive predtim. Tedy abych ja jako jedouci za takovym pitomcem vedel, ze se neco bude dit, tzn. v klidu ubral a ne ze na posledni chvili musim taky dupnout na brzdu, protoze ten pitomec se rozhodl jet nekam jinam nez by clovek cekal.
Zcela souhlasím. Občas mám pocit, že řidiči význam blinkru nechápou (jak ti, co ho mají zapnout, tak ti, co jedou za takovým řidičem). Dohnáno do absurdity: Když takto dám blinkr, tak ten za mnou je zmatený: „blinkr se přece nedává, co mi tím chce říct?“ Takže se rozhodne zmenšit (už tak dost malý) odstup a najede co nejblíž ke mě, aby zjistil, co se děje. Pak je v šoku, že začnu (zcela nečekaně) pomalu snižovat rychlost sundáním nohy z plynu: „Co to ten přede mnou dělá? A proč pořád bliká?“ Pak začnu brzdit: „Proboha, proč brzdí? Zase nějaká socka, co… Číst vice »
Nejhorší je, že blinkry používají pozdě už i řidiči tramvaje. Dříve tramvaj stála před křižovatkou na červenou, a blinkrem ukazovala, kam pojede. Takže se na to mohli okolní řidiči připravit a nechystali se vystartovat přesně pod odbočující tramvaj.
Dneska je to tajné, kam tramvaj pojede, a tramvaják dává blinkr až spolu se zadáním jízdy. Proč by ostatní účastníci provozu potřebovali vědět, kam pojede tramvaj, že…
Jezdím přes 45 let, v podstatě s čímkoliv krom hromadné. Hodně na moto. Zvykl jsem si přemýšlet i za jiné, některým nikdy neměli dát papíry. Za mne je kritický problém ten, že řidiči pokud dávají blinkr, tak strašně pozdě. Kdyby byli ohleduplní a dávali jej včas, nikdo by odbočujícího řidiče nepředjížděl. (Psychopatovi to stejně nevysvětlíte). Přitom to zásadně všem zrychlí dopravu, když vidím včas, co řidič udělá. Kolikrát poznám z jeho chování, že bude odbočovat, mnohdy několik vteřin před jeho blinkrem. Tohle nedávávání čí pozdní dávání by se mělo trestat. Neviděl jsem policajta za tohle někoho zastavit. Plná čára je… Číst vice »
Je to celé postavené na hlavu a ani PR akce Besipu Pozor debil nic nevyřeší. Základem by mělo být, že v křižovatce se předjíždět nesmí, dále pak to, že když někdo dá blinkr doleva, tak ho taky nesmím předjíždět stejně tak, když je tam plná čára.
Bohužel u nás platí divná pravidla jako např. když budete odbočovat do jednosměrné ulice a nedáte přednost autu, které jede v protisměru, tedy vůbec tam nemá být, tak je to vaše vina.
Nejvyšší čas ty předpisy totálně překopat a zjednodušit, jinak bude víc a víc nehod a víc a víc zazobaných právníků.
Takový traktor ale občas odbočí ze silnice doleva i zcela mimo křižovatku. Prostě proto, že potřebuje vjet na pole. To se děje nejen na okreskách, ale na silnicích II. třídy zcela běžně a bohužel občas i na I. třídě.
Není náhodou vyšší povinností předjíždějícího se přesvědčit, že může bezpečně předjíždět? A rozhodně zleva nepředjíždět auto, které bliká doleva? Tímto se tedy odpovědnost za špatné předjíždění přenáší z předjíždějícího na předjížděného?
On dr. Bušta svého času zamýšlel obojí, aby povinnost byla zdvojená a funguvalo to jako bezpečnostní pojistka. Řidič nesmí předjíždět vozidlo odbočující vlevo (resp. může ho předjíždět jen vpravo) a naopak řidič odbočujícího vozidla nesmí ohrozit vozidlo jedoucí za ním.
Jen se zpřísňují tresty, jestli to dobře chápu. Jinak dále platí to, že má přednost ten, kdo započal úkon první.
Vozidla odbočující vlevo bych zakázal předjíždět. Stačí si vzpomenout na nehodu u Uhřínovic na brtnicku, kdy všichni jedoucí za traktorem čekali až odbočí vlevo až na jednoho pitomce v BMW, který ze zadní části kolony vystřelil vpřed a narval to do boku traktoru s vlekem tak, že se traktor i s vlekem převrátil. To samé u těch motorkářů. Kdyby se za každou cenu všude nervali a nejezdili jak prasata, tak mají ostatní účastníci provozu čas na ně reagovat.
To netřeba zakazovat, to už zakázáno je.
A proto je v zákoně povinnost se přesvědčit při odbočování vlevo?
Zaleží, kdo začne dříve blikat levým blinkrem. Pokud začne někdo za mnou blikat levým blinkrem, že bude předjíždět, nemohu začít odbočovat vlevo.
Bohužel z levého blinkru není vždy patrné, zda se vozidlo chystá předjíždět či odbočovat.
Tak i před tím jste se musel přesvědčit, zda vás nikdo nepředjíždí a pokud ano, tak jste mu měl dát přednost.. Přednost má vždy ten, kdo započal manévr první
Hlavně zmínění motorkáři jsou tak rychlí, že bych se při odbočování vlevo musel dívat jen do zpětného zrcátka.
Doteď jsem si myslel, že vozidlo odbočující vlevo zleva předjíždět nesmím. Můžu ho předjet zprava, nebo, pokud tam není místo, musím počkat až odbočí.
Podle tohoto článku to vypadá, že mě to před lety v autoškole naučili špatně a odbočující vozidlo klidně můžu předjet zleva …
Taky mne to tak učili.
Docela by mne zajímalo, jak se to řeší v praxi – vozidlo odbočující vlevo se nesmí zleva objíždět/předjíždět a současně řidič při odbočování vlevo nesmí ohrozí vozidlo jedoucí za ním. To jako nesmím zpomalit ani odbočit, když se na mne někdo bude zezadu řítit?
V praxi je z toho spoluvina nebo jak?
Tam se posuzuje, jestli jste dal při odbočování včas blinkr. Takže vinen je ten, kdo nemá důkaz, nebo horšího právníka.
No právě – blinkr dám (a budu si na tom trvat) a ten, kdo mne předjíždí zleva bude tvrdit, že jsem nedal. Takže kvalita právníka rozhodně, ach jo.
V praxi to soudy hází spíš na odbočující s tím, že to on má stanovenou důraznou povinnost se přesvědčit jestli není předjížděn. Ačkoliv je to z praxe nelogický, poněvadž odbočující má pro to horší možnost (dává přednost protisměru, chodci ve vedlejší a situaci za sebou kontroluje jen v zrcátku), kdežto předjíždějící má před sebou všechno jak na dlani a je pro něj situace daleko přehlednější, bohužel zákon je napsanej blbě a soudci se na tom rádi točí bez ohledu na praxi.
Jojo, pokud něco vytváří kolizní situace, je třeba omezit to, co je zbytné – a to je v tomto případě předjíždění.
Ano, často pak to bude vina obou. Ten kdo dá blink první má právo jet. Bohužel jsou ale nehody, kdy např. jeden začně odbočovat a druhý předjíždět a neví navzájem o sobě, např. je mezi vámi kamion a řidiči už pak nestihnout včas zareagovat
To ano, ale často se stává, že odbočující nedá blinkr, nebo ho dá až když začne otáčet volantem (což je špatně). Ano, v křižovatkách se nesmí předjíždět, ale v případě že někdo odbočuje na místo mimo silnici a nedá blinkr, tak tomu neštěstí jde naproti. Proto se zpřísněním souhlasím.
V křižovatkách se smí předjíždět, pokud jedete po hlavní.
(Naopak z vedlejší musí dávat pozor i na předjíždějící vozidla i z normálně nekolizního směru.)
Napadají mne dva případy, kdy k situaci popisované v článku může dojít.
První případ je, že odbočující vozidlo výrazně zpomalí (případně je to pomalé vozidlo jako třeba traktor) a než použije blinkr tak ho nějaký lepič či uspěchanec začne předjíždět. Něco podobného může taky nastat, když se snaží motorkář, případně cyklista, předjíždět kolonu popojíždějících aut. Tady nejvíc pomůže dát zavčas blinkr.
Druhá situace nastává u tramvajových a autobusových pruhů. myslím že na internetu není těžké najít videa nepozorných řidičů, co odbočí přímo před rozjetou tramvaj. Tady je ten pohled do zrcátka bezpodmínečně nutný.