Změna po jedenácti letech. Hvozdnický expres přebírá nový dopravce
Hvozdnický expres. Pramen: FB Railway Capital

Rekord Hvozdnického expresu drží sezona 2023, kdy bylo vypraveno 296 spojů, kterých využilo téměř 24 tisíc cestujících.
V některých letech na spojích Hvozdnického expresu jezdil i hektor či singrovka, ale to už nyní asi „nehrozí“, že?
Mmch. https://railwaycapital.cz/jizdni-rady/
Zatím žádné info o letošních vlacích do Trhového Štěpánova, přitom v minulých letech (3 sezóny, kdy tyto vlaky jezdily) se tam jezdilo právě od května.
Na stránkách „Kroměřížské dráhy“ jsem viděl údaj o tom, že do Tovačova by se letos mělo jezdit obdobně jako v minulých letech, ale že není jisté, že různé výluky nebudou bránit v provozu v některých termínech.
Nevíte někdo prosím, zda je smlouva netto nebo brutto? Nedaří se mi ji na internetu najít. (Ani v Registru smluv, ani na stránkách Mikroregionu.)
Cena je 107 Kč/vlkm, řekl bych netto. Je třeba hledat na profilu zadavatele: https://www.vhodne-uverejneni.cz/index.php?m=xenorders&h=contractsregister&a=detail&contract=96478
Klasika pana Šatavy. Když je takový obhájce lokálek, proč podniká a spravuje depo ve Veselí nad Lužnicí, tedy na 4. koridoru. Proč třeba nekoupil depo v Poličce. To se tam rozpadá a přitom je to hezké depo a ještě na lokálce. Jezdil by tam z domu vlakem přes Pelhřimov, Brod a Žďárec, takže by ještě zvýšil počet cestujících na této trati a navíc by to vše hrálo do záchrany lokálek. Ježděním po koridoru opravdu lokálky nezachrání.
Podnikání není charita. Si ho můžete koupit vy.
Proč se opravuje depo ve Veselí a ne v Poličce? No kdybys měl IQ větší než počet zubů, asi by ti to došlo, ale zkusím to vysvětlit. Lidé obecně podnikají za účelem zisku. Pokud má někdo, třeba pan Šatava za cíl opravovat vozidla, potřebuje k tomu prostory a potřebuje, aby ty prostory byly co nejsnáze dostupné. Ani jedno nějaká Polička nesplňuje.
Hlavně ovšem Honza Šatava bydlí (celý život) v Táboře a tam i užívá prostory původního depa „Bechyňky“, které ovšem nejsou nijak velké, takže rozšíření o najaté prostory depa ve Veselí n/L., které ČD už nepotřebují a jinak už by asi i byly „vzaly za své“, je jen logickým krokem v jeho aktivitách. Lokálka vedoucí přes Poličku zatím funguje a zdá se, že jí ani zrušení v brzké době nehrozí, takže není ani žádný akutní důvod k tomu, aby se tam RC snažil získat prostory místního depa. Navíc v okolí Poličky existují i spolky, které by tam měly mnohem blíž než… Číst vice »
Aneb dejte mi Vaše vydělané peníze a já Vám ukážu, že je utratím rychleji a líp než si umíte představit….
Váš návrh s přesunem zázemí do Poličky by problém servisu vozidel pro Hvozdnický expres, kvůli rozšiřování ETCS, zcela jistě nevyřešil.
Když jste takový dobroser, proč se vlastních podnětných návrhů nechytnete sám, abyste ukázal ostatním, jak to mají dělat!
Co tady do mě vaříte??? Já jen píšu to, co Šatava tvrdil. Kdyby držel hubu a furt neobhajoval lokálky a nekecel o tom jak jsou nové tratě na nuc, tak bych nic nepsal.
To je asi jako kdyby Kryl bojoval proti Agrofertu a nakonec tam nastoupil jako pojišťovák.
Pan Šatava odešel z JHMD v roce 2012 a os té doby se věnuje své firmě RCAS, která má sídlo i zázemí v Táboře, kde koupil a zachránil někdejší Křižíkovo depo a pronajal si část depa ČD v nedalekém Veselí nad Lužnicí. V článku je uvedeno, že z důvodů rozšiřování ETCS a z toho vyplývajících komplikací se pan Šatava domluvil s kolegou z branže, panem Albertem Fikáčkem, na převzetí této zakázky, tradice Hvozdnického expresu tedy touto změnou není narušena. V letošním roce by měl RCAS jezdit na 5 lokálkách. https://railwaycapital.cz/jizdni-rady/ Lze se tedy domnívat, že pan Šatava se lokálkám věnuje… Číst vice »
Kaufland Fikáček
Závist? Trauma z dětství? 😉
Průměr 81 cestujících na spoj to není špatný výkon. Zvláštní že když na lokálku nastoupí soukromý dopravce tak to najednou funguje. Nedaly by se takhle řešit i další tratě určené na zavření?
Ono se nedá říct, že za to může pouze soukromý dopravce, kdyby obdobnou smlouvu měly ČD tak to bude fungovat podobně. Hlavní rozdíl je v tom, že zatím co v JŘ 07/08 se do Svobodných Heřmanic jezdilo přibližně 7x denně po celý rok, nyní to jsou čtyři pouze přes sezónu (od října do května 0 spojů). To se na ekonomice promítne.
Dobrý den,
nikoliv nula spojů, třeba letos na Velikonoce jsem viděl reklamu na vlaky do Svobodných Heřmanic na velikonoční jarmark.
https://stabruntalsko.cz/velikonocni-vlak-pojede-z-opavy-do-svobodnych-hermanic-a-zpet-2/
Hezký den.
Soukromy dopravce nic nezlepšíl 810 vystřídala 810 retro
Railway Capital provozoval v letní sezoně turistické vlaky na heřmanické lokálce od roku 2014. Téhož roku v dubnu na trati skončil pravidelný každodenní provoz.“
K velmi netypickému termínu (ani nešlo o např. „běžnou červnovou změnu JŘ“) a s velmi zvláštním odůvodněním – „aby se peníze přesměrovaly do objednávky vlaků na mošnovské letiště“, kam byl provoz vlaků zahájen v téměř stejném termínu.
Nechápu, proč kraj aspoň letní provoz normálně neobjedná jako třeba na trati do Malé Morávky, a místo toho nechává zátěž na obcích. Svazku obcí nicméně patří velký dík za to, že trať aspoň přežívá a má naději, že se dočká lepších časů.
Si trochu říkám, jestli by u vyloženě turistického vlaků bylo pro ty turisty nepřekonatelné zaplatit o 40 czk za cestu navíc…
Vůbec jsem neřešil cenu jízdného, ale zátěž pro obce. Nicméně spoje využívají i místní např. k cestám do Opavy, nejen turisté. Mimochodem na trati do Morávky (spojích v objednávce MSK) je kilometrické jízdné dražší než jinde v ODIS (počítá se dvojnásobek km).
Tak proč by jeli autobusem co jede o víkendu celoročně a častěji, když mohou jet turistickým vláčkem přes léto. Njn… 😁
Dost sugestivní „říkání si“.
Tady by mě zajímalo srovnání, jestli by celkový objem tržeb byl nakonec vyšší či nižší s vs. bez těch 40 Kč navíc.
Aneb takový aplikovaný průzkum cenové elasticity. 🙂
Jako, v nákladech už nemůžou být žádný odpisy či leasing/investiční úvěr… obsazenost úplně úžasná (na lokálku) a pořád jako se to musí dotivat, protože tím může jet někdo místní? Za ty penize taky můžou jezdit úplně krásně RTO autobusy
Vy máte nějaký tip, jak by se s tím +40 Kč/cestujícího (= +160 Kč/4člennou rodinu) změnil počet cestujících a tím pádem výše celkových tržeb?
A speciálně poté co jste nyní napsal – jak by se změnil „podíl tržeb vůči celkovým nákladům“? (z toho co píšete, jako by s „+40 Kč“ měl být ten podíl 100 % nebo téměř tolik…)
Pokud si dobře vzpomínám tak hlavní důvod proč se vlak nahradil autobusem bylo to, že vozil vzduch, což bylo dáno hlavně tím, kde leží většina zastávek na trati…
To ale není něco, na co by se dalo „náhle přijít“ zcela mimo termín změny jízdního řádu.
** Nicméně s tím letištěm jsem to napsal nepřesně – spletl jsem to o rok (jaro 2014 vs. jaro 2015) a co tak zpětně dohledávám, tak musím korigovat i sám sebe do té míry, že v dostupných článcích nevidím výslovné vyjádření o „konci objednávky do Jakartovic, aby byly peníze na vlaky do Mošnova“, tzn. možná to tehdy bylo spíše neoficiální kritické přirovnání co do konce jedné sporné objednávky a začátku jiné sporné objednávky.
Termín pravidelné změny jízdního řádu není posvátná kráva. Jeho jediný význam je dnes v koordinaci návazností a koordinaci časových slotů na trati. Ani jedno z toho není potřeba řešit při zastavení provozu.
Mimochodem, PID mění *pravidelné* jízdní řády jednou měsíčně, někdy je termínu změn v měsíci i víc. Výlukové změny jsou ještě navíc. A ničemu to nevadí.
To vím, že to není „posvátná kráva“, nicméně i tak to dává smysl jedině pro takové změny, které v době pravidelné změny JŘ nemohly být realizovány (dodání vozidel, dokončení úprav infrastruktury atd.).
Je zvláštní, že MSK i zde na 10 let nabagrovaně zasmluvnil vlaky ČD od 12/2009 a najednou po 4 letech a necelých 4 měsících (a ne – kdyby už – o 4 měsíce dříve při nástupu platnosti nového JŘ) je opět „odsmluvnil“.
Být po vašem nastaly by změny dříve na té trati. Pak byste byl spokojen? 😉
Ukončit provoz o 4 měsíce dříve jen kvůli jakémusi termínu pravidelné změny jízdních řádů? Termín pravidelné změny jízdních řádů fakt není posvátná kráva.
Nebo byste do JŘ dal ke všem spojům poznámku, že jedou jen do X.X.? Čemu by to pomohlo?
Nebo se o té změně o 4 měsíce dříve prostě nevědělo. Nebo nebyl znám přesný termín. To může vyvolávat otázky o tom, jak je kraj řízen – ale nemá to nic společného s termínem pravidelné změny jízdních řádů.
To si vzpomínáte blbě. Hlavní důvod byl ten, že se potřebovaly peníze na nové vlaky na Mošnov. Vlaky na Jakartovice rozhodně nebyly nejhorší linkou v MSK, ale bohužel tady nebyl nikdo, kdo by se ji zastal, žádný politik v oblasti nebydlí, tak skončila.
Ze stejného důvodu byla původně uzavřena trať Opava-Jakartovice. RC tam udělal zázrak
Nabízet cestujícím na té samé trati vlaky pro denní dojíždění a pro rekreační vyžití je dost rozdílná disciplína.
Ovšem pokud je poptávka po rekreačním vyžití a někdo tam nabízí denní dojíždění, není to chyba ani cestujících, ani trati, ale chyba objednatele.
A to se snad děje? 😉
Máte pocit, že na těch tratích poptávka po rekreačním vyžití není?
Spíš nemám pocit, že na trati do Svobodných Heřmanic někdo objednává celoroční dopravu.
Vidíte, a přitom tady je řeč o trati Opava-Jakartovice. A na obou tratích (jak Opava-Jakartovice tak trať do Svobodných Heřmanic) byla dříve celoroční doprava objednaná.
5/8 zastávek leží v obcích, 2 u mlýnů a 1 u lomu, hlavní cíl – Horní Benešov – ovšem zůstává nadále odpojen, přestože těžba skončila a trať mohla, pokud je mi známo, být z fondu na náhrady důlních škod obnovena; namísto toho z téhož fondu tehdy chtěli (a možná stále chtějí) zaplatit již druhý silniční objezd města, což žádná důlní škoda není. Asi mají v sousední Opavě pořád málo aut, nebo nevím…
Podívejte se na mapu, kudy ta trať do Benešova vede. Jízdní doba by byla k hodině, zrychlený bus to zvládne za 20 minut.
A on nějaký jezdí? 😉😁
Běžně linka 920 za 30 minut, přes sezónu jezdí i expres z Jeseníků z Ovčárny za 25.
Takže ano, dal by se zcela jistě zavést ve špičce expresní spoj, který by byl na Staré silnici v Opavě za 20 minut, případně v centru za 22. To s vlakem nevykouzlíte, ani kdybyste do trati vrazil miliardy a nakoupil klopidla.
No, je to 40 minut a dal, je něco jako kdyby byly ryby někde… Tak tady nelžete. 😉
https://kodis-files.s3.eu-central-1.amazonaws.com/920_2025_03_02_2025_12_13_3c3fba7cf7.pdf
Vidím odjezd Nákladní 11.01, příjezd H. Benešov 11.32, tj. 31 minut.
A zde (ano, je to sezónní spoj, ale budiž důkazem, že to jde rychle) pouhých 24: http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L910145_250302_392003.pdf
Hvozdnický expres to dává za 45 cca do Svobodných Heřmanic.
Takže žádných 20 minut. To za prvé. Za druhé stále záhadně srovnáte turistický provoz s běžným linkovým. Což je naprostý nesmysl, protože i jízdní řád je uzpůsoben zamýšlenému cílení, ne běžnému provozu. Za třetí hodinový takt busem bez zastávky asi fakt nikdo neobjedná, to je jen šotofantas. Za čtvrté, kdybys chápal souvisosti, tak vám peskuji právě za tu demagogickou šotofantazii o 20 minutách expresními busy, co to ujedou za 20 minut, což je váš naprostý výmysl, který s realitou nemá nic moc společného.
Uznávám, měl jsem se podívat na Idos předtím, než jsem psal post s odhadem jízdních dob.
A ad šotofantasmagorie: to je spíše obnova trati do H. Benešova s jízdní dobou 45 minut pokud by se za miliardu opravil i navazující úsek.
Tak se Vám omlouvám za to negooglení, a prosím i Vaši omluvu za demagogii se 40 a více minutami (cituju pouze Vaše slova).
Ovšem propadání území neskončilo… 😉
Já tam tedy našel jednu jedinou zastávku v obci (Otice), ostatní leží za obcemi či u obcí, i když trať skrz obec vede. Dívat se, jak mi kolem domu jezdí vlak, ale chodit na něj do pole (např. Dolní Životice) je jeden z důvodů, proč člověk pojede raději autem nebo autobusem.