Dopravci Železnice Zprávy

Změna: Dráhy musejí počítat slevu ze skutečného jízdného, a nikoliv z obyčejného

Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Cyklisté u vlaku, ilustrační foto. Autor: České dráhy

České dráhy musejí vypočítávat 75procentní slevy pro děti, studenty a seniory z nejnižší ceny jízdenky, a nikoliv z obyčejného jízdného. Takové je rozhodnutí ministra dopravy Dana Ťoka, který dnes odpoledne s vedením drah jednal. Ťok to oznámil na twitteru, deníku Zdopravy.cz informaci potvrdil i jeho mluvčí Jakub Stadler.

„Od příštího pátku budou systémy nastaveny a České dráhy budou prodávat zlevněné jízdenky z nejnižší dostupné ceny. Stejně tak za uplynulé období vykáží ČD kompenzaci MD dopočítanou k nejnižší ceně,“ uvedl Stadler.

Jde o zásadní změnu v přístupu ke slevám. Dráhy dosud počítaly slevy z obyčejného jízdného podle kilometrového tarifu, ačkoliv ten je v mnohých případech výrazně vyšší než skutečná cena jízdenky u pokladny. Dráhy by si tak přišly na mnohem větší státní kompenzaci. Svůj postup měly přitom původně ministerstvem odsouhlasený. Ostatní dopravci na železnici počítají slevy z reálných cen.

Na problém upozornil deník Zdopravy.cz. Dráhy by paradoxně vydělávaly větší peníze na slevách než na plně platících cestujících. Například jízdenka mezi Prahou a Českými Budějovicemi je dostupná všem za 165 korun, sleva se ale dosud počítala z obyčejného jízdného 240 korun. Na relacích, kde ČD nabízejí takzvané akční jízdné, tak děti, studenti a senioři oproti dosavadní praxi ještě ušetří.

150 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pan Ťok a někteří jiní, asi nečetli platný Výměr MF č. 02/2018, kde se v bodě 3 uvádí : Za zlevněné (zvláštní) jízdné maximálně ve výši 25 % plného (obyčejného) jízdného… a dále bod 5, cituji: Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu
    standardu nabízenému dopravcem… tak jak to, že RegioJet poskytuje tyto slevy v tarifu Relax, když se nejedná o nejnižší standard?

    • Protože je to u Regiojetu vše 2. třída? Stejně jako u ČD je vše 2. třída? Od kopřivových béček, 810 až po Raijety a Pendolina? Regiojet to rozlišovat má (i když jízdné v Relaxu odpovídá většinou dvojce u ČD v plné výši, často je i nižší) a ČD ne?

      • a čemu na tom nerozumíte? Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem.
        Je relax nejnižší standart nebo je to ten nejdražší?

  • Tak pokud jedna firma nabízí. že vrátí i těch 25% zaplacených zpět studentovi na kredit. Pokud jsem to pochopil dobře, tak asi můžeme čekat jak si s tím hezky umí hrát. A nikoliv ČD.
    A jak říkám Olomouc Ostrava 100 Km cca 33 Kč s prý „25% slevou pro studenty“. Před zavedením slev. RJ. Taky dost podivné. S kávičkou a denním tiskem a vodou? Jen ten servis by ty peníze stál téměř. A kde je těch 100km.
    Jak se do lesa bonzuje, tak se z lesa ozývá.

      • jo a když bydlí dotyčný ve středočeským kraji , tak mu vrátí dalších 25% tak je v balíku.ČD by tohle nikdy neudělala, ty peníze použije třeba na služební auta nebo na dovolený manažerům.

        • Chtělo by to štáru finančáku, jestli manažéři platí daň s používání služebních aut na soukromé učely.Ale odbory ostatní ovečky zblbla tak, že se to přehlíží a když tak se jim zdvihne poplatek a budou držet krok.

  • Otázka pro znalé : Má někdo informace o jaké částce se tu bavíme, „akční“ jízdné je nastaveno co já vím na trasách kde jezdí RJ, zajímal by mě jaký je poměr mezi „obyčejným jízdným“ na okolních tratích a těch „akčních“ prodaných na tomto segmentu.

    • Ptáte se na rozdíl mezi akční a obyčejnou jízdenku? Např. Praha-Brno akční 219, obyčejná cca 358. Záleží na cenách konkurence.

      • Zajímal mě spíše celkový objem. Na kolika z těch asi 7000 vlaku co denně CD vypráví platí „akční“ jízdné a jaký celkový podíl má na „například denní“ tržbě. Realita je mi jasná, často cestují z Ceskych Budějovic kde mě jízdenka stojí 169Kc a zbylí kousek do Velešína aktuálně 42kc (zhruba 2kc/km, za stejný tarif bych z Prahy do Ostravy jel za 700kc) . Kdybych si ji koupil v kuse jedu do Prahy za nějakých 270.

  • Tak se na to podívejme. RJ s odjezdem z Prahy ve 14:48 Standard 399 CZK, Relax 499 CZK. ČD Akční 295 Kč. Je to tedy takto nově v pořádku nebo na to žlutý server zdopravy.cz upozorní následně také?

    • no samozřejmně že je to v pořádku přeci RJ nebude poskytovat slevy z nejnižší ceny tak jako musí ČD

      • Pokud ČD prodává stejné místo za 358 tak pak může klidně mít doplatek do 358. Jenže to nedělá, prodává prakticky všem za 219 (plus mínus), tudíž je logické že dostane doplatek do 219 a student pojede za 54 Kč.
        Nebo si to můžou rozlišovat na eshopu, když si tam student zvolí obyčejnou a zaplatí si nějakých 90 Kč za lístek, pak ať si ČD zažádají o doplatek do 358 Kč.
        Regiojet prodává pár posledních sedaček asi za těch 399 Kč a je to jediná cena za tu jízdenku (nepočítejme teď -5 Kč na kreditovou jízdenku, to nehraje roli). Takže student pojede za 99 a doplatek bude do 399 nebo v Relaxu 125/499. Zároveň je možné že s ním pojedou desítky dalších studentů násobně levněji, protože si koupili jízdenku dříve za míň. RJ pak dostane doplaceno ne do 399/499 ale do nižší ceny platné pro dospělého (dle aktuálních cen).
        Kde je problém? U RJ určitě ne.

    • Tohle je zrovna ten ne úplně standartní spoj, je to vlak do Košic kde se RJ snaží cenově preferovat zákazníky na Slovensko proto jsou vnitro jízdenky dražší než na spoje o hodinu dříve či později.

  • Proč pan redaktor nenapíše kdo určuje základní cenu jízdenek. Jsou to ČD nebo je to určeno ministerstvem?A akční jízdné je obchodní nabídka jako u RJ kreditová jízdenka. K tébude stát také doplácet?

    • Základní cenu určují ČD. Srovnávat akční jízdné a kreditovou jízdenku je hodně odvážná myšlenka:-)Víte, jaký je rozdíl mezi cenou RJ u kreditové a základní a jaký u kilometrického tarifu a akčního jízdného u ČD?

        • To je obecně rozšířený omyl, že ceny obyčejného jízdného stanovuje nějaké ministerstvo. Podívejte se do cenového výměru, žádné ceny tam nenajdete, ani určené, ani maximální. Je tam jenom vzoreček, o kolik se smí zdražovat. Veškeré ceny jízdného ČD si určují samy ČD.

            • Výměr MF není Tarif! Výměr MF nařizuje např. slevy pro děti, studenty a důchodce a řídí se jim všichni dopravci, nejen ČD. Maximální výší cen výměr určoval do roku 2000. Tarif ČD si ale tvoří ČD – k čemu by jim jinak bylo celé tarifní oddělení? Fakt si myslíte, že někdo na ministerstvu určuje, kolik bude stát dovozné za kolo nebo kolik ČD bodů dostanu za místenku?

            • A mimochodem – v TR10 hned na úvodní straně je napsáno „Schváleno rozhodnutím ředitelky Odboru cenotvorby a produktové komunikace“, nikoliv schváleno ministrem financí či něco podobného.

              • Tarif TR 10 je platný pouze ve znění všech změn a dodatků k němu vydaných a vyhlášených v PTV – Přepravní a tarifní věstník Ministerstva dopravy ČR
                nikoliv ČD
                tudíž kilometrický tarif v TR 10 si neurčují ČD

                • Ve které změně nebo dodatku se píše, že výši tarifu určuje ministerstvo? No nic, citovat umíte hezky, škoda, že nerozumíte obsahu.

            • A poslední drobnost – větu „Tarif dopravce se řídí platným výměrem Ministerstva financí ČR. “ najdete i v Tarifu Regiojetu.

      • Obyčejné jízdné
        je obyčejné jízdné ve smyslu regulace cen dle výměru Ministerstva financí ČR
        Tak nelžete že cenu určují ČD

  • Obyčejné základní jízdné u ČD sami nevymysleli. Je to ceník schválený ministertvem dopravy. To, že si dráhy vymyslely spoustu slev je proto, že s obyčejným jízdným, tak jak jim ho ministerstvo nastavilo, by nikdo nejezdil a všichni by utekli k soukromníkům.
    A když si chtějí jízdné dopočítat do ceníku stanoveném ministerstvem, tak se to tomu samému ministerstvu nelíbí?
    Tak ať Českým drahám nařídí jiný ceník, který nebude lidi vyhánět ke konkurenci.

  • Opět „skvěle“ připravený zákon z dílny Ťok,Bureš.Ano. Nejdříve odklad,teď první změny a to vše přilákat pozornost před volbami. Řd je zlá a tak ji nařídíme ještě větší slevy. My přece myslíme na vás ovce a tak to vše pěkně za Vás zařídíme. Váš koblihář. A jsou tu na fóru i tací, kteří tomu tleskají.

  • Nedavá mi to smysl : Změna: Dráhy musejí počítat slevu ze skutečného jízdného, a nikoliv z obyčejného.Stejně to bude velký guláš a cesta do pekel … Aneb nechci slevu zadarmo!?

    • no při druhým vyučtování MD asi na dráhy pošlou přepadovku ze všech složek státu, vždyt v poslední dobu se na národního dopravce valí průšvih za skandálem hraničí kriminalitou.
      Máš to tady napsaný, kdybych uměl sem dát kresbu, tak ti to nakreslím.

  • Nedavá mi to smysl : Změna: Dráhy musejí počítat slevu ze skutečného jízdného, a nikoliv z obyčejného.Stejně to bude velký guláš a cesta do pekel … Aneb nechci slevu zadarmo!?

  • Takže co nám to přinese v dohledné době?V pátek a neděle zrušení akčních jízdenek.Protože dráhu nebudou zajímat lidi kteří jedou beze slev.Tak doufám že až pojede někdo z vás, co máte takovou radost z téhle zprávy v so,ne a nevejdete se k soukromníkům nebudete mit in kartu.Tak plaťte blbečci plnou palbu!Jo a že Jančura s tím tradičně vyjebává to mě vůbec nepřekvapuje.Užijte si to.

    • U Jančury je to naopak nejlépe kontrolovatelné. Jestli s tím zkusil někdo „vyjebat“ tak právě ČD. A poznáte to docela jednoduše – proč když zadám u ČD jízdenku pro sebe a pro dítě, tak dětská jízdenka ve většině případů neodpovídá 25% ceny dospělé jízdenky? Protože se snaží natáhout na doplatku stát vůči obyčejnému jízdnému.
      Když si u RJ zadám tuto jízdenku, vždy to sedí.
      Takže když ČD prodají dospělému lístek za 219 do Prahy, měli by k tomu automaticky dát lístek za 54 Kč pro dítě (a nárokovat doplatek do 219 Kč). A ne dospělý 219 a dítě za 90 s doplatkem do 358 Kč. To fakt nevidíte, že problém je u ČD?
      Nebo ať si ČD upraví tarif tak, aby to šlo (jenže to by znamenalo zdražení vůči konkurenci a si nemůžou dovolit).

    • To, že u ČD to rozhodnutí dost rychle povede k omezení množství dosavadních „akčních nabídek“, mě napadlo už dávno také: pozorují už několik měsíců, že cestujících vlaky ČD výrazně přibývá a původně až nesmyslně příliš zkrácené soupravy dálkových rychlíků musejí být posilovány nejen o sobotách (kdy „vlakem přece nikdo nejezdí a vozili bychom vzduch“), ale i ve všední dny (byť zatím jen „starými šunkami“), jinak jsou už „k stání“ – a ani náhodou to nesouvisí s novými slevami, protože ta situace nastala už dlouho před jejich spuštěním a i ve vlacích, které neslouží především k přepravě studentů (kteří mají navíc už od června prázdniny).
      A že návazně na to „nezlevňování“ ze strany ČD pochopitelně bude moci zdražit i Jančura, protože mu tím ČD „přepustí“ další frekvenci, takže si i on zdražení bude moci dovolit, aniž by si tím příliš „poškodil reputaci“, to lze logicky očekávat (a i vedení LE to asi rychle pochopilo, a tak dělá to, co dělá): přeji proto všem, kdo tady adorují myšlenky obsažené v „investigativních“ textech zveřejňovaných serverem Zdopravy.cz na téma změn v jízdném, ať si výsledků těmi texty vyvolaných v blízkém budoucnu řádně užijí.

  • Tak pokud chce být MD férové, tak ať u všech dopravců nedoplaci slevy nejen do business třídy ale i do první třídy jako u ČD. Jak je možný že cestující u ČD nemůže dle MD dostat slevu v první třídě ale u RegioJetu ano jenom proto že ji nazval Relax. Je to sprostarna. MD si umí vyslapnout jen na ČD ale soukromnikum a hlavně podporovateli ANO jde na ruku. LEO vrací 25% jízdného cestujícím se slevou a ti pak jedou úplně zdarma a je jim tedy jedno jestli jízdenka stojí 100 nebo 400 když oni neplatí nic a to je podle MD v pořádku a 75% bez mrknutí oka zaplatí. A na to web zdopravy.cz neupozorni…….

    • Souhlas. Holt, Jančura se zavděčí tím, že na své busy dá občas něco proti politikům a Babišovci mu to pak oplácí tímto způsobem. Jako s tím relaxem je to fakt úlet.

    • RELAX ale není první třída. Navíc RELAX odpovídá cenově ve většině případů ČD normálnímu jízdnému. Jednička ČD je násobně dražší. Za jedničku se považuje Byznys i když je to v podstatě taky dvojka.
      Jestli chcete slovíčkařit, co je a co není 1. tř. tak byste měl to stejné uplatnit i na ČD. Můžu tam jet luxusní dvojkou typu 50 let starý vagon nebo railjetem či bývalými vagony D1 expres, což v podstatě odpovídá plus mínus tomu Relaxu u RJ. A taky neřvete, že je to jednička.

      • S tou cenou to byla pravda. Už ale zas tak není. Minimálně u poloviny spojů je Relax dražší, než Akční ČD.

      • Vozová třída se nestanovuje podle jízdného, ale podle vybavení – naopak jízdné se stanovuje podle vozové třídy !!!

  • Fajn, ted jeste totez zaridit u Jancury a bude to ferovy stav, tedy tak, jak planovalo MF… z nejnizsiho jizdneho. Ono neni dost dobre mozne, aby studentovi se doplacel Standard a plne platici cestujici hradil Low cost… o tom system dotovani slev neni !

    • vy nechápete, že ten student jede v astře a nikoliv v low-costu?Když si koupí lístek do low-costu tak by to byl podvod studenta jet zase na polohovatelných sedačkách. RJ není podvodník aby prodal lístek s televizí v sedadle a poslal studenta do 810.

      • Jaka zase astra ? MF ve svem cenovem vestniku nepise o astre ani slovo, schvalne jsem prohledal cely text. Zato tam je jasne dane „v ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem.“
        Pokud tedy Jancura bude pozadovat kompenzaci za standard, ackoliv neni cely low cost obsazen pouze studenty a duchodci, tak to podvod je a nic na tom nemeni, ze si to protlacil pres sve kamarady z ANO.
        Otazka je, kdyz uz se povedlo napravit situaci u CD, zda se to nyni povede i u RJ. Coz je prace pro novinare. Alespon muze Honza Sura dokazat, ze je skutecne nezaujaty, jak tu tvrdi… Je to prilezitost zbavit se te nalepky, ktera se za nim tahne z dob prace pro Idnes. 😉

          • Prave, ze nikoliv. Jelikoz neexistuje narizeni, ktere by vyzadovalo od dopravce striktni rozliseni trid, je tam uvedena ta klicova cast „odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“. Dopravce tak muze mit klidne 10 trid, nebo taky vubec zadnou, ale na kompenzaci ma narok pouze do ceny odpovidajici nejnizsimu nabizenemu standardu. Je to jednoznacne dane.
            Docela by me zajimalo vyjadreni z MF… co rikaji na to, ze si na MD priohnuli jasnou definici, aby mohla byt „legalne“ tunelovana statni kasa, kterou ma prave MF na starosti…

  • Občas tu má někdo problém oddělit dva rozdílné jevy.

    První – že soukromí dopravci prostě mají do jednoho vlaku více druhů jízdenek v závislosti na cestovním komfortu. Jak píše babilon a Petr.R, je to věc ČD, že v jedné soupravě jede tichý nový komfortní vůz a za ním rozvrzaná popelnice a obojí je za stejnou cenu, byť rozdíl v komfortu je závratný.

    A druhý – že u všech druhů jízdenek u soukromníků se 75% sleva počítá z částky, kterou zaplatí cestující bez nároku na slevu, zatímco u ČD nasadily každé kategorii cestujících jinou výchozí částku.

    Příklad. Jede spolu vlakem cestující s nárokem na slevu a druhý bez nároku, třeba pár studentů ve věku 27 a 25 let. Jízdenky si kupují najednou a sedí vedle sebe. U ČD má jeden cenu jízdenky X Kč a u druhého se po připočtení 75% dopočítají k částce Y Kč, oba tedy mají jinou výchozí cenu.
    U RJ má jeden cenu X a i druhý se po připočtení 75%dopočítá k částce X. Stejně tak u LE.
    S dodatkem (opět to již napsal Babilon), že při současné strategii LE, pokud se mu podaří obsadit vlaky převážně studenty, může se vykašlat na platící cestující a říct, že X bude třeba 3000 (příklad, prosím nechytat za slovo) za trasu Praha-Ostrava, protože výsledná cena pro studenty bude stejně 0.

    Jinak souhlasím, ten systém má mezery (když teď pomineme otázky nad smysluplností celého systému). Aby se předešlo tomu, co teď udělal Leo Express, klidně mohl se třeba určit strop, že jízdenka na kterou je poskytována sleva, nesmí stát víc než X Kč/km. A co se týče více typů jízdenek u RJ, mohl se ošéfovat cestovní komfort líp, než jen rozdělením na 1. a 2. třídu (což je v dnešní době de facto jen nápis na voze a o poskytovaném komfortu moc nevypovídá. Někdo mě třeba doplní – tuším že z toho plynou z toho nějaké požadavky na rozteče sedadel a velikost oddílu, ale jestli jedete v EC na lavici z osobáku, nebo na ergonomickém sesli už asi žádná norma neřeší).
    Oba dva jevy by určitě šly v podmínkách nějak podchytit.

    • Velmi srozumitelně a jasně napsáno. Ale obávám se, že to stejně nepomůže (jak je vidět nahoře v dalších příspěvcích) 😉

  • Tudíž pokud na eshopu prodávají jízdenku se 75% slevou místo 169 Kč za 82Kč, tak správně už by to tedy mělo být ~43kč? Kilometrická cena vychází na 328Kč, jízdenky se ale prodávají za 169kč…

  • Já nevím, ale něco mně říká, že kdo chce moc, nemá nic a tuším, že tohle se rozkřikne a vichni hejtmani si řeknou toho vyžírku na kolejách nechceme vidět. Prostě tohle se nedělá, to byl podraz na stát a jestli si čd myslela, že stát je dojná kráva, tak tady čd nemusí být.

      • zjevně se v problematice mezinárodní přepravy neorintujete. zkzste si u Rj koupit na pokladně jízdenku z Prahy do Berlína a poeovnejte s cenou ČD.

        • Odkazovaný článek byl o Rakousku, já mám trochu přehled ve spojích směrem na Slovensko, tam je to taky pěkně vidět, protože jízdenky tam stojí podobně co u nás. Ten jev je viditelný při kratších cestách (to už Berlín není a navíc ty hlavní destinace se jezdí za nějaké akční ceny, protože jinak by Bratislava-Břeclav nemohla stát stejně jako Bratislava-Brno). Když RJ začínal zajíždět na Slovensko, dušoval se v médiích, že v jeho cenách se přejezd hranice nepozná. U ČD se mi vyplácelo koupit si na pokladně jízdenku až k hranici za český tarif a od hranice dál si to pak dokoupit už za slovenský, tím se ten poplatek obešel.

          Letmo jsem kouknal na eshop ČD a ten se směrem do Německa se ten skok na hranicích taky objevuje. 23 km Ústí-Děčín za 42 Kč, ale 46 km Ústí-Bad Schandau za 189 Kč. A 85 km Ústí-Dresden za 237, vzdálenost dvojnásobná, ale nárůst už ne tak velký.

          • Pokud se sousední „národní“ železniční správy nedohodnou na nějakém speciálním tarifu, tak platí NRT – a té dohodě musejí být nakloněni obě strany, což b případě ČD a ÖBB platívalo ještě někdy před cca 10 roky, ale z důvodů nevůle rakouské strany to už několik roků neplatí.
            Jinou záležitostí je ještě skutečnost, že na „západě“ běžně platí, že pohraniční přechodovou stanicí je obvykle (resp. téměř výhradně) jedna společná PPS na území jednoho ze sousedních států, která je zároveň společným (pohraničním) tarifním bodem pro obě sousedící železniční správy, takže až do ní platí i vnitrostátní tarif „sousední“ železniční správy (byť už leží na území sousedního státu). K tomu je ještě třeba dodat, že NRT a vnitrostátní tarify jednotlivých „západních“ železničních správ se liší nesrovnatelně méně, než NRT a vnitrostátní tarif ČD. V případě států bývalého „východního bloku“, a to včetně státních hranic na bývalé „železné oponě“, taková úprava pohraničních styků ale nikdy (a snad vůbec nikde) neplatila, PPS byly vždy dvě na obou stranách státní hranice a pohraničním tarifním bodem byla vždy „státní hranice“, takže pro regulérní přejezd přes ni bylo (a stále je) vždy nutno používat jízdenky za „mezinárodní“ jízdné (běžně dle NRT), pokud se sousední „národní“ železniční správy (vždy obě a vzájemně) nedohodnou v konkrétních případech jinak: rozhodně tedy není vždy a výhradně (jen) vinou ČD, když k dohodě nedojde – v případě Rakouska je vinu rozhodně třeba hledat naopak především na rakouské a nikoli na české straně: Rakušané po 90. letech minulého století, kdy se k občanům ČR chovali dost „nadstandardně“. už nás zjevně považují za „srovnatelněji bohaté“, a tedy už nepotřebující nějaký specifický přístup ve srovnání s ostatními cizinci.
            A styk ČR a Slovenska je třeba považovat za zcela specifickou záležitost, odrážející nadstandardní vzájemné vztahy stále existující jako relikt bývalého společného státu: v případě železnice ostatně asi dokonce víc než v mnoha jiných oblastech života společnosti.

    • Pořád tak nějak přemýšlím co by se stalo, kdyby stát a kraje neobjednaly dopravu u ČD, což je Vaším zbožným přáním. Ty dluhy zacáluje kdo? Kdo a čím to opravdu odjede?
      A dojná kráva? Tou se ovšem stát stal dobrovolně a ještě s potvrzením, že je vše v pořádku. Jenomže když jsou vaším nepřítelem č.1 ČD, tak na to asi slyšet nebudete.

      • zapa: Tak by se propustili zaměstnanci, jejichž část (strojvůdci, vlakvedoucí, pracovníci údržby vozidel) by převzali ostatní dopravci, část by šla do důchodu a o odboráře by nikdo nestál. Rozprodal by se majetek (VÚŽ, CD Cargo, Č
        D telematika a dopravní prostředky), tím se zaplatily dluhy a buď něco zůstalo státu nebo by investoři nedostali všechny peníze zpět.
        A vzhledem k tomu, že ČD dle vlastních slov na trase Praha – Ostrava vydělává, tak by došlo pouze k redukci osobních dopravy.

        • „Tak by se…“ Jj, tohle je tak jednoduchá věc, která se dá realizovat určite hodně rychle. Hlavně prodat to co vydělává a po čem je sháňka, že. Zaměstnanci pochopitelně budou potřeba, takže přejdou, ale o tomhle to nebylo, i když málo kdo asi bude v dnešní době pracovat za peníze nižší než u ČD, protože i tam je problém sehnat třeba lidi do dílen. Odbory v tomhle budou až hodně vzadu.

  • To se dalo čekat, že největší nesmysl museli narovnat, tohle by stálo několik miliard ročně navrch pro vládní kasu. Ale i tak celkový návrh nic ANO nepřinese, je to ekonomicky tak zřejmý nesmysl, že to už teď má negativní ohlasy, ale je tak diletantský připravený, že míří i proti jejich části voličstva a navíc ukazuje, jakým náhodným způsobem největší strana funguje, vlastně tak pár desítek politických miliard skončí v propadlišti bez efektu, než to celé utne globální finanční krize…

  • Vážení disktující myslím si že p.Sůra to zjišťovat na MD nebude proč RJ nemusí poskytovat slevu pouze z nejnižší ceny. Soukromníci si můžou účtovat třeba z ceny 900Kč ale běda když by to udělali ČD.

    • 😀 můžou si to účtovat také, když budou mít stejný příjem z této jízdenky z dospělého i z osoby ve slevách. To je stále ten princip, který nechcete pochopit. mimochodem, proč s nimi pak někdo pojede za tuhle cenu, když bude levnější dopravce?

      • Pokud jeden student zdarma, jako třeba u Leoše, pak je mu jedno z jaké částky se ta nula vypočítává. Kdyby se Leošovi povedlo zaplnit své vlaky studenty, pak může prodávat jízdenky za v podstatě libovolné ceny.

        • Presne tak, to je dalsi dira do toho skeveho systemu. A at mi nikdo nerika, ze to ti na ministerstvu nevidi…. Protoze bud je to na jejich vymenu pro neschopnost, nebo je v tom umysl a tim spis tam nemaji co delat.

      • Ale kdepak… princip je dan zcela jasne: „odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“. Tedy pouze jednomu standardu, ne dvoum a vice „ruznym standardum“. Tato cast je tam od MF dana prave z toho duvodu, aby bylo jasne jak to resit u dopravcu, kde neni rozdruzeni na jednotlive tridy. Pravda, nic nepochopitelneho na tom samozrejme neni…

        • Ač s Vámi plně souhlasím ohledně Relaxu,v tomto jste opravdu jak kolovrátek. Chápete ten rozdíl doplácet kompenzaci z 99 v jednom voze z 295?

          • Jasne, ze jsem jak kolovratek, protoze jde o princip. Kazde dite vi, ze nejnizsi hladina, standard, cena, nebo jakakoliv jina hodnota… muze byt pouze jedna. Od toho je nejnizsi. Na to staci kazdemu znalosti ze zakladni skoly, tedy asi s vyjimkou lidi na MD.
            Pokud tedy ma nyni RJ na spoji z Prahy do Ostravy s odjezdem 19:48 v LOW COST 33 volnych mist, tak jak muze nabizet studentum a seniorum Standard ? Stat by mel hradit doplatek do castky 259,- a ne do 339,-. Ten rozdil jde na ukor danoveho poplatnika a i zde ma stat jednat s peci radneho hospodare.
            Oduvodnitelne by to bylo, kdyby Low cost byla kratkodoba reklamni akce, nebo reklamni akce na par mist, coz neni… a nebo v pripade, ze by byl Low cost zcela vyprodan. Co je na tom nepochopitelneho ? Vzdyt je to jasne jak facka.

            • „nebo v pripade, ze by byl Low cost zcela vyprodan“
              Omyl: ani v tom případě to odůvodnitelné není, protože existuje-li „Low cost“, je jedině ten tím „odpovídajícím nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“ – jakýkoli a o cokoli vyšší „standard“, byť jej dopravce označuje jako „standard“, už tomu nejnižšímu (navíc „ekonomickému“) standardu neodpovídá, leda by v něm nebyly současně poskytovány v ceně jízdného (tedy „bezplatně“) jakékoli další „služby“ (nápoje, noviny, atd.) kromě vlastní přepravy cestujících: náklady na ně nejsou náklady na „čistou“ vlastní přepravu cestujícího, takže by je minimálně bylo třeba ze základu pro výpočet kompenzace slevy odečíst!

    • už jsme to to vysvětlovali xxx, ale mám strpení, minule jsem ti dal odkaz na RJ, tam se podívej kolik stojí jízdenka a když si klikneš na osobu co má slevu, tak ti vyjede jízdenka slevněná s ceny toho vlaku a vagonu.

        • Nevím co je to nejnižší cena, ale vím, že když se přijde na pokladnu a koupí otec lístek za 100kč tak syn za 25kč a stát dá kompenzaciza syna dopravci šneku 75kč. U čd to BYLO(chacha) že otec koupil lístek za 200 a syn za25kč a jelikož otec koupil super akční a tak na syna čd dostane kompenzaci 165kč, protože to se nepočítalo ze supe akční ceny.
          CHÁPETE TO UŽ KONEČNĚ KDO JE VYŽÍRKA STÁTU?

          • Tak snad opravdu naposledy. MF v Cenovem vestniku jednoznacne uvadi „odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“… tedy pouze jednomu standardu a ne dvoum a vice. Nevim ani kde berete stale ten blabol o jednom vagonu… o tom MF nepise ani slovo, ale tento nesmysl si zde pribasnuji nekteri diskuteri.
            Takze ano, pred nedavnem by bylo mozne oznacit vyzirky dve, nyni je uz vyzirka pouze jedna…

        • Ale ČD neúčtují slevu z nejnižší ceny! Nedostanete slevu z včasné jízdenky, kombinace s In25 byla od 1.9. zrušena, nedostanete slevu ze síťových jízdenek.

    • Kdyby ČD prodávaly za jinou cenu do plesnivého béčka a za jinou do nových vozů, pak by mohly studentům taky účtovat dvojí ceny.

      • Už jsem to psal, že čd mají stejnou dvojku v 810 jak u raijletu- tohle je sprostá facka cestujícím a hejtmani to vědí.

        • Upřímně…dvojka v Railjetu zase taková výhra není. Místa jako pro Vietcongy, kteří v ofenzívě Tet přišli o nohy. Když je plno a v Railjetu zpravidla plno je, cestující si musí připadat jako netopýři v jeskyni Bracken v Texasu. Ale jinak vám rozumím.

    • Myslím, že situace, kdy je Jančura 2x až 4x levnější než ČD, mu musí vyhovovat daleko víc. (Např. Praha-Brno RJ v lowcostu 24-42 Kč, ČD 89 Kč). Na relacích bez akčních jízdenek (tj. bez konkurence) se nic nemění, tam budou ČD rejžovat z obyčejného jízdného dál. Proč asi zrušili možnost kombinovat studentské jízdné s In25?

      • Jak někdo může rejžovat z obyčejného jízdného, když se doplácí prokazatelná ztráta a dává přiměřený zisk, ať ta rychlíková linka, kde si objednavatel určí co kdy a jak moc bude jezdit, výrazně zasahuje i do ceny jízdného, bude dopravce dostávat stejně peněz, když náklady na kilometr budou 75 nebo 95 kč?

          • „(tj. bez konkurence)“ Linku Praha-Ostrava snad nikdo neobjednává, ale stejně ji snad někdo platí, včetně toho rozdělení ramen na Pha-Ova, a Ova státní hranice, které to spolu s jiným skokově snad prodražilo tak, že Kalouskova vláda odmítla platit zvýšení výdajů MD a odnesla to celá důchodcovská sleva, kterou tak hodili jen na kraje a dopravce, celá linka Pardubice-Jihlava a první ranní rychlík, co vozil broďany do Žďasu a žďáráky do Brna..

        • Už jsem to psal jinde – ČD dostávají částku dohodnutou předem ve smlouvě, nikoliv nějakou zpětně počítanou ztrátu. Pokud ČD dokážou z jízdného vytěžit víc, je to jejich plus.

      • Zrušením identifikovatelného zákazníka se slevou 75% chápu. Co kdyby se pak jednou prokázalo že dotyčný jel v jednu chvíli z Brna do Prahy a z Děčína do Rumburk…… 😂 Kdo by pak vymyslel ty pohádky jak je toto možné.

    • když si spočítáte kolik cestujících si to kupují a podíváte se na ceník tych in-karet tak pochopíte, sleva už je vedlejší, daňoví poplatníci to zacválují.

  • Aneb přeloženo do češtiny: takto se napakovat mají nárok jen soukromníci pro které je tato „sleva“ určena.

    • Ani jeden ze soukromníků to nedělá a nemá v součtu že seniora či studenta více, než z dospělého.

      • Tak když ČD musí dávat slevu z jízdenky s nejnižší cenou proč tomu tak není u RJ který má nejnižší cenu cca 175Kč ale uplatnuje slevu i z ceny 499Kč
        Tudíž kdo z toho bude mít profit? Proč by v tom případě ČD nemohli poskytovat slevu z částky 484Kč?
        Doufám že se na to zeptáte u MD a čtenáře budete informovat proč u RJ nemusí platit nejnižší cena.

          • Nejnižší cena je i akční jízdenka a ne jen superakční… a jak se zde píše tak ČD mají poskytovat slevy z nejnižší ceny jízdenky, tak se ptám proč tomu tak není i u RJ?

              • ale to nepopírám tudíž u RJ by měl být pouze low-cost 175Kč a standart 299Kč proč je tam pak i relax za 399Kč
                ale jestli s myslíte že 399Kč je míň než 159Kč a 259Kč to ať také posoudí čtenáři.

                    • U nás čssd a ods prodali akcie vodárny, ale ted je u nás ANO a jim se za 4 roky podařilo ty akcie koupit zpět, tak radnice má vodu zpět a podle poslechu u nás nemusí ani dělat jiná strana reklamu,

      • Pane Sůro, proč potom je v pořádku kompenzace u RGJ do vyšších tříd S OBČERSTVENÍM v ceně, tj. ekvivalent jedničky ČD?

          • služby business: Při nástupu a v průběhu jízdy*

            balená voda Rajec
            100% pomerančový džus Rio nebo Bohemia Sekt Brut**
            Cookies**
            denní tisk a časopisy
            časopis Žlutý
            zábavní portál na vlastním zařízení (sluchátka k zapůjčení)
            italská káva illy (espresso, lungo, latte macchiato, cappuccino)
            na požádání čaje Oxalis nebo čaj z čerstvé máty
            Služby na palubě

            Změna nebo storno jízdenky 15 min. před odjezdem zdarma.
            Asistence při nástupu do vlaku, na požádání vyhledání sedadla a pomoc při uložení zavazadel do určených prostor, poskytování informací.
            Obsluha na místo, vybrané nápoje zdarma a občerstvení z palubního menu (kromě tarifu Low cost). Zdarma denní tisk a časopisy.
            Pomoc cestujícím s omezenou schopností pohybu a orientace. Cestující s jízdenkou v tarifu ZTP mohou pro usnadnění nástupu a výstupu využít mobilní plošinu.
            Veřejná síť „Regiojet – zluty“ a Zábavní portál, na kterém můžete sledovat filmy a zpravodajství, poslouchat hudbu, číst knihy, hrát hry.

            služby v relax: Při nástupu a v průběhu jízdy*

            balená voda Rajec
            denní tisk a časopisy
            časopis Žlutý
            zábavní portál na vlastním zařízení (sluchátka k zapůjčení)
            italská káva illy (espresso, latte macchiato, cappuccino, lungo)
            na požádání čaj z čerstvé máty

            Služby na palubě

            Změna nebo storno jízdenky 15 min. před odjezdem zdarma.
            Asistence při nástupu do vlaku, na požádání vyhledání sedadla a pomoc při uložení zavazadel do určených prostor, poskytování informací.
            Obsluha na místo, vybrané nápoje zdarma a občerstvení z palubního menu (kromě tarifu Low cost). Zdarma denní tisk a časopisy.
            Pomoc cestujícím s omezenou schopností pohybu a orientace. Cestující s jízdenkou v tarifu ZTP mohou pro usnadnění nástupu a výstupu využít mobilní plošinu.
            Veřejná síť „Regiojet – zluty“ a Zábavní portál, na kterém můžete sledovat filmy a zpravodajství, poslouchat hudbu, číst knihy, hrát hry.

            V tarifu Business a Relax jsou cestující obsluhováni přednostně. Časový interval servisu uzpůsoben obsazenosti vozu. 1 stevard/ka může mít na starosti více vozů.

              • A co takhle v tom, ze business je kupe pro 4 a Relax je open space pro cca 6 lidi na mistech, kde jsou v businessu 4?

                V businessu je mezi sedackami metr a nejsem rameno na rameno.

                Nebo tohle se nepocita?

          • Kam nyni dava rovnitko RJ je zcela irelevantni… pametnici si jiste vzpomenou jak tvrdil, ze vsechny jeho tridy budou lepsi, nez 1. trida u CD… a najednou to neplati ? Inu, zde je krasne videt, ze jak jde o dotace, tak by si klidne ukousnul i jazyk. 😀

            • To stále platí,pokud na vás vyjde luxusní vůz A, ideálně za plný kilometrický tarif v doprovodu režijkářů.

              • Kolik je podle Vás v ČR „režijkářů“ s nárokem na 1. třídu vozovou?
                (I to by Vám na adekvátně uplatněný dotaz jistě byly ČD schopny sdělit …)

                • ČD nikdy neuvedly ani celkový počet režijkářů (obchodní tajemství). Jediné číslo o počtech režijkářů vylezlo, když se to objevilo v nějakém vládním materiálu.

          • J. Petrák: RGJ to tam dávat může, otázkou je, jestli tomu tak skutečně tak nějak je.
            Jan Sůra: Touché. Od státních kompenzací odčítat hodnotu takovéto prémiové služby a je vyřešeno.

            • A počítat ji budete jak? Upřímně, třeba i díky tomu někomu dojde, jaký paskvil a tunel na státní rozpočet vznikl. Zkuste si spočítat, kolik za 6 miliard mohlo být vlaků. Ročně.

            • martine a budeme odečítat aji klimatizaci, osvětlení, brždění, přepravu kola a kočárku, plošiny pro vozíčkáře atd. Koupím vám jízdenku do ruska, vy jste tady nežádoucí.

      • nedělají?

        a proč tedy od zavedení Pha -Ova stát komepnzuje víc, než dokud tam jezdily v závazku ČD? Josu to leváci a Vy je pane Sůro ještě adorujete.

        • Nevím,kdo je levák. Myslíte firmu,co si kompenzace počítala ne z prodaných jízdenek,ale přepravního průzkumu provedeného dvakrát ročně?

          • a co ta firma co dělá podvody s první třídou a vydává ji za druhou třídu…
            o tom jste snad také psal ale už to nějak utichlo a podvod jede dál a vy po tom vůbec nepátráte a nezjištujete proč tomu tak je… tudíž ten podvod podporujete ale že ČD si začli účtovat ceny jinak to bylo najednou humbuku…a to ten podvod s tou první třídou jestě obhajujete…
            správně by u RJ meli slevy být pouze z low-cost a standart nikoliv z relax

            • RJ má od začátku vše 2. třídu. Kde vidíte podvod?
              Brání někdo ČD nasadit do 2. třídy lepší vozy a služby?

        • sotousi, řekni proč za mlada jsem jezdil v noci na dálková a nikoho neoslnil a 90tkou přes obec a nic jsem neporušil, pamatuješ dobu, kdy klima v autě nebyla nutností, joo vše se mění i dopravci.

          • S tou devadesátkou je to jednoduché: v noci v obcích byla rychlost neomezená stejně jako mimo obec i ve dne.

            • no a jsme u tych studentů, dříve nebylo takový ježdění a novátor železnice přeci řekl, že jak studoval, tak se nemohl nikde dostat.

  • Tak ČD na trase Praha – Ostrava budou účtovat slevu z 295Kč a Jančura na některých místech 499Kč tak kdo teď tedy bude vydělávat? Tuším že RJ má 5 spojů tam a 5 zpět v relax cca 64míst to je za den 640 cestujících v relax a to MD vadit nebude?

    • PS. Ťok: S Českými drahami jsme si vyjasnili, že 75% slevu mají poskytovat z nejnižších cen, za které nabízejí lístky na pokladně a nikoli z kilometrového tarifu, který může být vyšší. Chci, aby byly podmínky stejné pro všechny dopravce i cestující s nárokem na slevu.
      A proč RJ nemusí poskytovat slevu z nejnižších cen za které nabízejí též lístky?
      Co se na to zeptat a napsat proč tomu tak je?

      • U RJ (mají to i v tarifu) dostanete slevu 75 % na cenu platnou v daný okamžik na daný vlak. Prostě 75 % z toho, co by ve stejný čas na stejný vlak zaplatil dospělý.

        • Ale proč se, když nabízí více tříd (více cenových kategorií), nemusí počítat jen z nejnižšího jízdného?

          • Uvidíme, jak důsledně to u ČD bude z nejnižšího jízdného – včasné jízdenky, skupinové jízdenky, zákaznického jízdného …

      • Všichni sou si rovni, jen někdo je rovnější. ČD vyúčtovávat nejnižší cenu a Regiojet vesele tři… Na to už ale nikdo „neupozorní“.

          • Kdo to má pořád potřebu srovnávat s RegioPanterem nebo 810 je nemocný, ty věci si někdo objedná, někdo jim řekne kdy, kde budou jezdit a jak si může hýbat s cenou. V čem je to jiné od 810 na osobáku na Šumavě a 628 na rychlíku v západních Čechách u GWTR, v čem se to liší od Béček, 628 nebo Desir s papundeklem místo oken u RJ na cigánskej s jejich dálkovými vlaky? Pendolino je samozřejmě také špatně, i když mi to teda nepřipadá horší, jako když si Leoš vozí lidi úplně zadarmo, neb zbylých 25% zvýhodněné skupině vrátí v leokorunách na další cestu, protože při slevě 75% si dopravce může lístky kupovat klidně sám pro sebe, nebo té skupině vrátit zaplacené jízdné a bude vydělávat. Ne jen Pendolino má jinou cenovou hladinu než zbytek, i takové EC 243 Roháče, nebo klasické vozy na nočních vlacích, ale v čem je tohle odlišné od toho, že si někdo bude slevu vypočítávat klidně z 1000kč, jak se před svátky u soukromníků, kteří nejsou státem regulování v jízdném, stává? Jak velkou část mimo závazkových vlaků odjezdí na české železnici Pendolino a kolik RJ?

            • tak tedy podle ČD jsou cestující nemocní, že dali čd peníze na pendolíno a raijlety a ještě musí platit předražený jízdné v 810. Ale ta doba hájení končí. Chápete už konečně, že kraj musí platit a nic stím neudělá, prostě doba hájená.

    • Kde přišel že má RJ 5 spojů tam a 5 spojů zpět? nebo jak vás to vůbec mohlo napadnout 😀 Na trase Praha-Ostrava a dál jezdí 10 denních párů vlaků a jeden noční

      • napsal jsem tuším… a když jich má deset tak to je pak 1280 cestujících za den to se to bude rejžovat…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora