Dopravci Železnice

České dráhy vydělávají na studentech a důchodcích více než na plně platícím cestujícím

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Z přepraveného studenta či seniora mají od dnešního dne díky státním slevám České dráhy na velké části tratí větší příjem než z dospělého cestujícího bez jakýchkoliv slev. Na některých trasách navíc státní dopravce zdražil dospělým cestování.

Vyplývá to z cen, za které České dráhy prodávají jízdenky ve svém e-shopu. Nový ceník se slevami byl u ČD až do půlnoci tajný, dopravce začal prodávat jízdenky se slevou až v sobotu po půlnoci. V praxi došlo na to, co už České dráhy avizovaly dříve: slevu budou poskytovat pouze z obyčejného kilometrického tarifu nebo superakčních jízdenek. Nikoliv však z akčních, které přitom nabízejí i na pokladně.

Například na trase Praha – Ostrava stojí akční jízdenka 295 korun pro dospělého bez slev. České dráhy dnes prodávaly na tyto spoje jízdné pro důchodce za 121 Kč, což znamená výpočet z jízdného 484 Kč. To odpovídá kilometrickému tarifu. Od seniora získají 121 Kč, zbývajících 363 Kč doplatí stát. Z jednoho důchodce či studenta, který si koupí jízdenku ve stejnou chvíli jako dospělý bez slev, tak budou mít na stejné trase České dráhy o 189 korun více, tedy téměř o dvě třetiny, než z cestujícího bez nároku na slevu.

Podobné je to i v případě jiných destinací: mezi Prahou a Českými Budějovicemi stojí akční jízdenka dostupná všem 165 Kč, senioři jedou za 60 Kč, tedy z ceny 240 Kč.

V jednom případě ale ČD vypočítávají slevy ze skutečně nejlevnějších jízdenek na trase. Jde o takzvané Superakční jízdenky, ty ale dopravce nasazuje pouze na trasy Praha – Ostravsko / Zlínsko a Praha – Brno. I ty ale s příchodem slev podražily: zatímco ještě v pátek šlo koupit jízdenku Praha – Ostrava za 159 Kč, tato cena je na celý měsíc k dispozici jen u několika spojů týdně. U většiny ostatních je už za 189 Kč. Superakční jízdenky jde koupit jen přes e-shop, nikoliv u pokladny nebo průvodčího, jejich počet je omezený.

České dráhy tvrdí, že postup stanovení slev konzultovaly s ministerstvem dopravy. To na přístupu dopravce, který ještě zvýší nároky na státní rozpočet, nevidí nic nezákonného. Podobný postup přitom zkoušeli dopravci už dříve u kompenzací za státem nařízené slevy: běžně se jezdilo mezi Prahou a Ostravou za ceny pod 200 Kč, ale dopravci si vykazovali jízdenky z kilometrického tarifu. Ministerstvo dopravy pak zavedlo opatření, že se počítají slevy jen ze skutečného hodnoty jízdenky.

Ostatní železniční dopravci zůstávají u výpočtu slev podle skutečné ceny, kterou platí dospělí. Zatím nejdále jde se slevami Leo Express, který oznámil, že kromě státem nařízené slevy vrátí zbývajících 25 % ceny jízdenky dětem, studentům a seniorům zpět formou kreditového jízdného, takže pojedou v podstatě zadarmo.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara už před řadou let na MD stanovili postup, kdy je ztráta ze slevových jízdenek kompenzována do ceny „ekvivalentního plnocenného jízdného“. „To platí i nadále a je to takto stanoveno i ve smlouvě o kompenzacích slev,“ dodal Neusar.

Plným jízdným je podle něj buď obyčejné jízdné, anebo v případech, kdy dopravce nabízí jinou cenu (obsahující komerční slevu), od které se sleva odvíjí, použije se tato jiná cena (s komerční slevou). „V žádném případě bychom si však neobhájili, pokud bychom řekli, že budeme vše kompenzovat do toho nejnižšího jízdného – tedy vždy půjdeme jen do ceny akční jízdenky (pokud na dané trase existuje). To nelze jednoduše proto, že akčních jízdenek je standardně omezené množství (což platí úplně stejně i o „tarifech“ RJ, takže nejde stanovit, že by všichni jeli za „Low cost“), čili není možné říct, že bez státem nařízené slevy by si všichni studenti koupili jízdenku za to nejnižší jízdné, které dopravce nabízel (protože to nabízel omezeně),“ tvrdí Neusar.

Jenže například právě akční jízdenky mezi krajskými městy a Prahou dostane dnes u pokladny ČD úplně každý. Například z Českých Budějovic do Prahy stojí u pokladny před odjezdem 168 korun. Za obyčejné jízdné 241 korun tak fakticky nikdo nejezdí.

Podobné diskuze se vedly i o tom, zda může stát proplácet slevy ve třídě Relax u RegioJetu.  Místa v této třídě nabízí RegioJet ve vozech někdejší 1. třídy rakouských drah. Ministerstvo nakonec přistoupilo na to, že u RegioJetu nebude proplácet kompenzace pouze v nejdražší byznys třídě. I tak ale může například na kompenzaci u některých spojů RegioJetu na trase Praha – Ostrava stát zaplatit více než u Českých drah: v některých případech cena ve třídě Relax dosahuje 499 Kč. Na rozdíl od Českých drah má ale RegioJet z každého prodaného místa stejný příjem bez ohledu na to, koho veze.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pepa
Host
Pepa

TO (trestní oznámení) na Ťoka a spol.

coudy
Host
coudy

p.Sůro: z jiného vašeho článku: Výměr upravuje i podmínky, kde ve vlacích nárok na slevu vzniká. Dopravci budou mít možnost některé spoje vyjmout z nároku na slevu, musí je ale označit. „Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem,“ uvádí materiál. Podle této logiky by například v případě RegioJetu mohli cestující čerpat slevu pouze ve třídě low-cost. A co tak tedy zjistit proč to MD tak najednou změnilo? Třeba loboval nějaký dopravce že když by prodával jen za nejnižší cenu tak je to… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Když si po ránu potřebuji zvednout tlak, jdu na tento web a přečtu si „aktuality“ z dopravy a konkrétně železniční. Většinou stačí nadpis a je to … Kéž bych se zde také někdy dočetl něco podstatného a normálního jako v jiných sekcích tohoto webu – Silnice, Letectví, … Poslední dobou je to jen kydání a kydání vhodně překroucených informací tak, jak se hodí do krámu. Takový hard bulvár. Škoda. Tento komentář bych v posledních dnech přihodil snad ke každému článku, který zde byl vypuštěn (I když ano, najdou se zde i čestné výjimky). Nerozumím, nechápu a asi ani nechci, čím… Číst vice »

To
Host
To

Máte pravdu, že takový server koridory.cz je nesporně o několik řádů výš. Jiné servery radši vyprodukují pár kvalitních článků za týden, než psaní 10x denně o nesmyslech. Kolik už padlo článků na slevy na jízdném? Realita? Po 1.9. se žádná senzace nekoná… Je vidět, že autor přišel z bulvárního deníku, a tak píše stále ve stejném stylu, jak ho pán naučil. U většiny článků bych ocenil větší propracovanost, více informací technických, doplněné o fotodokumentaci, výkresy, mapy… vždy se to ale zvrtne k tomu samému, to máte pravdu. U většiny článků stačí přečíst skutečně pouze bombastický titulek, protože dál se člověk… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Realita? Po 1.9. se žádná senzace nekoná…“ Přesně tak: v rámci výletu na zajímavé a příjemné připomenutí 110. výročí zahájení provozu na trati Čejč – Ždánice jsem v neděli (včera) jel dopoledne postupně třemi „vlaky vyšší kategorie“ po trase Praha – Brno přes Českou Třebovou a všechny byly poloprázdné, zpět v podvečer v rychlíku přes Vysočinu na konci 3 posilové vozy z Brna opět ani ne poloprázdné (a to byl poslední den prázdnin!) a nákup (v automatu) „důchodcovských“ jízdenek IDS JMK i jejich použití v autobusech naprosto bez problémů a konfliktů – a řidička (! = taková správná „moravská selka“)… Číst vice »

To
Host
To

nebýt medií, žili bychom klidný život

Prngr
Host
Prngr

A co je na tom článku špatně??
Udělat to samé Jančura, tak se z toho tady pár lidí (asi i ty?) snad pos-kálí
Nechápu, jak to může ministerstvo akceptovat. Sice je to ze státní kapsy do státní kapsy ….
Cena by měla být jednoznačně čtvrtina aktuální dospělé jízdenky – a k tomu doplatek.
Na druhou stranu uznám, že by cena neměla platit u Jančury na Relax

coudy
Host
coudy

Napsal jste: Nechápu, jak to může ministerstvo akceptovat.
MD to dle mého akceptuje proto že si to nějaký dopravce proloboval protože kompenzace se měli vyplácet pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem.
A kdo by na tom tratil když by se to tak vyplácelo?

Pája
Host
Pája

Pane Sůra, mohu se zeptat, kdo Vás platí? Žlutý nebo černý?

Michal
Host
Michal

Zapomněl jste ještě na kombinaci curry-bílo-tyrkysová… a trochu zapracujte na tom vokativu…

Pája
Host
Pája

Máte pravdu, správně má být asi: pane Sůro.
Hluboce se tímto omlouvám.

lul1
Host
lul1

Trochu mimo témy ale:
Pamätáte si na žltú farbičku , ktorá sa oháňala tým ,že odľahčí štátny rozpočet od dotácií a teraz sama má najviac preplacaných zliav zo všetkých? Nepamätáte lebo sa vám to nehodí do krámu? Nevadí…

Petr.R
Host
Petr.R

pamatujeme a říkáme mu novátor železnice a mnoho lidí naučil jezdit vlakem(i mně) a slevnil jízdné po celé republice. Napište jestli před RJ jste dosáhl na jízdné v pendolinu- já ne. Hlavně ukazuje, že se má jezdit s více vagony než čd a že když dá 14 vagonů, tak není problém ho naplnit. Můj vzor je Baťa a Jančura jej připomíná.

coudy
Host
coudy

já na jízdné v pendolinu mám a dokonce i v první třídě a v railjetu i v business… a na to pendolino jsem měl i před RJ a to i na první třídu… a ohledně vagonů kolik si jich stát nebo kraj objedná tolik jich tam je to není rozmar ČD

lul1
Host
lul1

A hlavne hovorí ako ČD zaťažuje rozpočet pričom mal viac preplatených peňazí zo zliav ako ČD. Oh, a že naučí jazdiť ľudí bez rezňa s chlebom? To bol dobrý hokej od neho – keď 8 z 10 prípadov čo prídem do vlaku a niečo chcem tak stewartka povie nemáme , nemáme , nemáme… A nedajbože ,že sa na to postažuješ inak ti všetci pripomenú ,že vlak nie je reštaurácia (nieeee, faaaakt) a keď im ako odpoveď poskytneš vyššie napísanú vetu ,ktorú vyslovil Radim ,tak už len idú blbosti ako málo miesta vo vlaku a bla bla bla… Takže toto je… Číst vice »

Riki
Host
Riki

Když jste na to nedosáhl, tak nekňučte a jezděte courákem.
lul1 má naprostou pravdu, bohužel 🙁

Riki
Host
Riki

Když jste na to nedosáhl, tak nekňučte a měl jste jezdit a nebo jezděte courákem.
lul1 má naprostou pravdu, bohužel 🙁

Gelbe Quatschkopf
Host
Gelbe Quatschkopf

No…já jsem se těšil na zbrusu novou soupravu se šesti vozovými třídami, z nich i ta šestá bude lepší, než jednička u ČD. Pan J. totiž tvrdil, že nebude jezdit s lokomotivou a vagóny jako za císaře pána. Nějak…z toho sešlo. Sice nevím jak, ale zaručeně za to může Dušek, OSŽ a hlavně ČD.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Řekl bych, že Jančura nemá ani lokomotivu ani vagony jak za císaře pána, nostalgické jízdy skutečně dělají jiní.

Michal
Host
Michal

No a jediná správná dráha má „preplácané zľavy“ už zahrnuté ve standardní výši dosypu na linky (které získala bez jakékoliv soutěže), a který je o řád až dva jinde.

Jste jen tak blbej, že to nevíte, nebo tu úmyslně šíříte polopravdy?

lul1
Host
lul1

Komentáre typu whataboutism si nechajte…

Michal
Host
Michal

Takže b) je správně…

lul1
Host
lul1

Nie ,nie je. Ja som nahodil tému o preplacaní zliav zo študentov a ako RJ bude „strašne šetrný“ a vy začnete o dotáciách na tratiach. Úplne mimo topic ale nevadí…

jan
Host
jan

Uvidíme, si zas pamatuju, že RJ, v době kdy byla 25% kompenzacel jezdil 100 km Ostrava Olomouc pro studentíky za 33 Kč.
Se servisem. Takže taky jsem nevěřil, že kompenzacel byla 13 Kč a že jezdil pod 50 Kč za tuto trasu.

Petr.R
Host
Petr.R

no a ted si to koupí za 34, ostrava-praha

babilon
Host
babilon

Dneska jezdí RJ Ostrava-Olomouc za 58 Kč ve standardu a 44 Kč v lowcostu. Pro studenty a důchodce tedy za 14 nebo 11 Kč.

Jen tak
Host
Jen tak

No co… proste cd delaji totez co delal jancura a pastikar.

Bery
Host
Bery

jj, v podstate je to totez, taky si to na MD protlacili jako Jancura. Nic vic a nic mene. Viz clanek: To nelze jednoduše proto, že akčních jízdenek je standardně omezené množství (což platí úplně stejně i o „tarifech“ RJ, takže nejde stanovit, že by všichni jeli za „Low cost“), čili není možné říct, že bez státem nařízené slevy by si všichni studenti koupili jízdenku za to nejnižší jízdné, které dopravce nabízel (protože to nabízel omezeně),“ tvrdí Neusar. Ale zajimave je sledovat reakce. Kdyz s tim prisel Jancura, tak tu lumparnu mnozi obhajovali a ted to u CD najednou stejnym… Číst vice »

Josef22
Host
Josef22

A co když si někdo zakoupí jízdenku se 75% slevou, a ve vlaku potom zaplatí doplatek do 1.třídy. Můžou to vůbec takto udělat? Nikde jsem se o tomto nic nedozvěděl.

coudy
Host
coudy

může ale doplatí doplatek za jízdné v 1 třídě…

Petr.R
Host
Petr.R

nemůže nebo jen na doplatek se nejezdí protože ta sleva pro první třídu neplatí, tak vlastně by jel na černo.

coudy
Host
coudy

jako důchodce si koupím jízdenku Praha – Ostrava odjezd zítra v 6:24 za 64Kč
v první třídě je to za 642Kč… k těm 64Kč se připočte +75% a zbytek si doplatí
tak si myslím že by to šlo…

Petr.R
Host
Petr.R

sleva se vztahuje na 2třídu, ale místo podvádění nebo přecházení zákonů a vyhlášek doporučuji důchodcovi použít RJ relax za 99kč, levnější jsou už vyprodaný, ale má tam pný servis a tych 35 korun se mu vrátí, nebot má rájec, kávu nebo čaj, denní tisk a může si koupit levnější jídlo než na nádraží. A hlavně kožený křeslo jak má v obyváku.

coudy
Host
coudy

no vidíte jak se má…
a co sem taháte RJ když je to dle vás o ČD 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

když chcete navádět důchodce aby podváděl, tak jsem vám dal příklad, že bez podvádění pojede lépe jak u 1 čd.

coudy
Host
coudy

jak podváděl… vždyť to jízdné doplatí…

Petr.R
Host
Petr.R

ale to by musel stornovat tu důchodcovskou a koupit si normální dvojku a ten příplatek, jinak jak jsem to psal podvod.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

U ČD by ve vlaku už nic stornovat nemusel, jen by průvodčímu doplatil 75 % ceny do plného jízdného 2. třídy + doplatek do 1. třídy (+ asi i „pisné“, když by to doplácel až ve vlaku) stornovat „důchodcovskou“ jízdenku by musel jedině v případě, že by to řešil ještě před nástupem cesty.

StB Bureš
Host
StB Bureš

To bude zase vycuranych dívek ve vlaku. Vážení důchodci, užívejte si vlaky za ceny MHD v Praze a soupejte nohama. Tu první třídu nechte pracujícím, kteří vám to musí dotovat. Taky si budeme chtít sednout.

Petr.R
Host
Petr.R

STBáci jezdili v 1třídě? Je čas na změnu.

Průvodčí
Host
Průvodčí

Coudy: Nemáte pravdu. Sleva 75 % platí pouze ve druhé třídě, takže pokud půjdete do jedničky, doplatíte 642-64 korun, tedy 578 korun. Tak abyste nebyl nemile překvapen. 😉

Bery
Host
Bery

Nelze… tedy v principu by to slo, pokud si doplati do plne dvojky.

Pája
Host
Pája

Už název článku je zavádějící. Jde o nesmysl. 99% spojů ČD jede v závazku veřejné služby a je objednáno ministerstvem dopravy nebo krajem. Ministerstvo dopravy nebo kraj pak hradí prokazatelnou ztrátu z provozu těchto linek. Jestliže budou vlaky na těchto linkách více obsazeny a vydělá se více na jízdném (ať už to jízdné zaplatíá cestující nebo stát nažízenou slevou), tak bude menší prokazatelná ztráta toho spoje a dopravce dostane menší dotaci na provoz spoje. Tedy pro dopravce provozující dopravu v režimu veřejného závazku jde jen o přelití peněz z jedoho účtu na druhý, ale nic víc nedostane, na ničem víc… Číst vice »

babilon
Host
babilon

Nejsem si jist, že se hradí prokazatelná ztráta. Co jsem viděl nějaké smlouvy, tak tam bylo, že ČD odjezdí to a to a za to dostane tolik a tolik (konkrétní částka) peněz. Tj. částka je dána předem ve smlouvě, nikoliv až na konci podle spočítaných nákladů a příjmů. Takže pokud ČD najdou způsob, jak získat něco navíc na tržbách, je to čistě jejich plus. Jinak by počítání slev z obyčejného jízdného nedávalo smysl, pokud by z toho na dotovaných tratích nic neměli a na nedotovaných taky nic, protože přijdou o zákazníky, když jsou víc než 2x dražší oproti konkurenci.

Vendelín
Host
Vendelín

No ono tak jak píšete myslím úplně není. To o čem píšete znamená, že ČD nesou riziko tržeb. tedy mají stanovenou hranici od které se počítá orokazatelná ztráta. Pokus tyto tržeby nedosáhnou počítá se ztráta až od té hranice, pokud je přektočí, tak se myslím počítá skutečnost, tedy ne od smluvní částky, ale od skutečně dosažených tržeb.

Bery
Host
Bery

Drive platilo, ze uhrada prokazatelne ztraty povoluje dopravci mirny zisk, ktery nesmi byt vyssi, nez 3%. Riziko poklesu trzeb vsak nese dopravce, takze pokud v regionu krachne nejaky vyznamny zamestnavatel, muze byt i dopravce v zavazku ztratovy. Ale jsou to informace cca 10 let stare, nevim jak je to nastavene dnes… Mozna se pujde vice na ruku soukromnikum a bude smlouva umoznovat navyseni i vice, nez jen o inflaci.

noerf
Host
noerf

Tam, kam jezdí konkurence jsou ceny nižší než jinde, obsazenost podobná a ČD na nich na rozdil od dotovanych linek vydělává. A tam kde není konkurence skubou cestující i objednatele, jak jen to jde.
Jen nechápu proc dotovani autobusový dopravci jsou v zisku a ČD v osobni dopravě pri růstu dotaci stále ve ztrátě.

coudy
Host
coudy

A Jančura který má pohyblivé ceny na těch cestujících nevydělává?
Na zítra z Prahy do Ostravy odjezd v 11.45 a ceny pro dospělého od 319Kč do 499Kč
Ale o tom se nenapíše ani řádka že.

noerf
Host
noerf

coudy: Na tarif busines se sleva nevztahuje.

coudy
Host
coudy

to jsou ceny low-cost až relax nikoliv business

matti
Host
matti

Akorát že Relax za 499 se prodává ve zhruba deseti spojích týdně a týká se vždy dvou vozů v soupravě, tj. celkově tak 600 míst za týden.
ČD mají za 484 Kč všechny místa ve všech spojích, takže všechno, co převezou.

Petr 766
Host
Petr 766

No právě. Snažil jsem to vysvětlit diskutujícímu už včera, ale nepovedlo se.

coudy
Host
coudy

Važení počkáme si kdo zase bude brát nejvíc za kompenzace. Doposud nejvic bral Jančura a když tedy ČD budou vydělávat víc tak uvidíme jestli získají více kompenzací.

noerf
Host
noerf

coudy: Také vozí nejvice studentů. Mimochodem, v době když se studentské slevy prokazovali prodanou jizdenkou, klesly doplatky za slevy pro ČD meziročně na polovinu. Tuším, že to bylo roky 2015 a 2016.

Franta
Host
Franta

Hele čoudy, nepruď.

coudy
Host
coudy

business je za 620Kč

Petr 766
Host
Petr 766

Pro info – včera potvrzena tisková chyba v tarifu u toho businessu, bude opraveno (vyměněn PDF dokument na webu)

coudy
Host
coudy

kouknem kdy to změní…

Petr.R
Host
Petr.R

tenhle článek není o RJ, tento článek je o ČD.

Karel IV
Host
Karel IV

To ti Petříku připomeneme, až budeš cpát svoje komplexy z ČD pod články o RJ. 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

diky, už se stalo, musel jsem coudy odpovědět. Netrpím komplexem žádnýho dopravce nebo narážíš, že jsem napsal, že v 810 není stejná třída jak raijletu?

coudy
Host
coudy

to je článek o slevách a to se týká všech dopravců nejen ČD
a RJ je též v tom článku zmíněn 😛

Petr.R
Host
Petr.R

je to v pořádku.

Jakub
Host
Jakub

Ano, ale ta cena je stejná pro všechny. ČD uměle zdražily pouze zlevněné tarify.

coudy
Host
coudy

jak uměle zdražily? je to jejich rozhodnutí na kolik zlevní jízdenku…

PetrB
Host
PetrB

Tak kdyz pododojit stat tak poradne…

Karel IV
Host
Karel IV

Jízdenky Praha – Ostrava za 159 jsou v eshopu ČD i nyní.

RSS2k
Sledovat přes email4k
Facebook5k
Facebook