Dopravci Železnice

České dráhy vydělávají na studentech a důchodcích více než na plně platícím cestujícím

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

Z přepraveného studenta či seniora mají od dnešního dne díky státním slevám České dráhy na velké části tratí větší příjem než z dospělého cestujícího bez jakýchkoliv slev. Na některých trasách navíc státní dopravce zdražil dospělým cestování.

Vyplývá to z cen, za které České dráhy prodávají jízdenky ve svém e-shopu. Nový ceník se slevami byl u ČD až do půlnoci tajný, dopravce začal prodávat jízdenky se slevou až v sobotu po půlnoci. V praxi došlo na to, co už České dráhy avizovaly dříve: slevu budou poskytovat pouze z obyčejného kilometrického tarifu nebo superakčních jízdenek. Nikoliv však z akčních, které přitom nabízejí i na pokladně.

Například na trase Praha – Ostrava stojí akční jízdenka 295 korun pro dospělého bez slev. České dráhy dnes prodávaly na tyto spoje jízdné pro důchodce za 121 Kč, což znamená výpočet z jízdného 484 Kč. To odpovídá kilometrickému tarifu. Od seniora získají 121 Kč, zbývajících 363 Kč doplatí stát. Z jednoho důchodce či studenta, který si koupí jízdenku ve stejnou chvíli jako dospělý bez slev, tak budou mít na stejné trase České dráhy o 189 korun více, tedy téměř o dvě třetiny, než z cestujícího bez nároku na slevu.

Podobné je to i v případě jiných destinací: mezi Prahou a Českými Budějovicemi stojí akční jízdenka dostupná všem 165 Kč, senioři jedou za 60 Kč, tedy z ceny 240 Kč.

V jednom případě ale ČD vypočítávají slevy ze skutečně nejlevnějších jízdenek na trase. Jde o takzvané Superakční jízdenky, ty ale dopravce nasazuje pouze na trasy Praha – Ostravsko / Zlínsko a Praha – Brno. I ty ale s příchodem slev podražily: zatímco ještě v pátek šlo koupit jízdenku Praha – Ostrava za 159 Kč, tato cena je na celý měsíc k dispozici jen u několika spojů týdně. U většiny ostatních je už za 189 Kč. Superakční jízdenky jde koupit jen přes e-shop, nikoliv u pokladny nebo průvodčího, jejich počet je omezený.

České dráhy tvrdí, že postup stanovení slev konzultovaly s ministerstvem dopravy. To na přístupu dopravce, který ještě zvýší nároky na státní rozpočet, nevidí nic nezákonného. Podobný postup přitom zkoušeli dopravci už dříve u kompenzací za státem nařízené slevy: běžně se jezdilo mezi Prahou a Ostravou za ceny pod 200 Kč, ale dopravci si vykazovali jízdenky z kilometrického tarifu. Ministerstvo dopravy pak zavedlo opatření, že se počítají slevy jen ze skutečného hodnoty jízdenky.

Ostatní železniční dopravci zůstávají u výpočtu slev podle skutečné ceny, kterou platí dospělí. Zatím nejdále jde se slevami Leo Express, který oznámil, že kromě státem nařízené slevy vrátí zbývajících 25 % ceny jízdenky dětem, studentům a seniorům zpět formou kreditového jízdného, takže pojedou v podstatě zadarmo.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara už před řadou let na MD stanovili postup, kdy je ztráta ze slevových jízdenek kompenzována do ceny „ekvivalentního plnocenného jízdného“. „To platí i nadále a je to takto stanoveno i ve smlouvě o kompenzacích slev,“ dodal Neusar.

Plným jízdným je podle něj buď obyčejné jízdné, anebo v případech, kdy dopravce nabízí jinou cenu (obsahující komerční slevu), od které se sleva odvíjí, použije se tato jiná cena (s komerční slevou). „V žádném případě bychom si však neobhájili, pokud bychom řekli, že budeme vše kompenzovat do toho nejnižšího jízdného – tedy vždy půjdeme jen do ceny akční jízdenky (pokud na dané trase existuje). To nelze jednoduše proto, že akčních jízdenek je standardně omezené množství (což platí úplně stejně i o „tarifech“ RJ, takže nejde stanovit, že by všichni jeli za „Low cost“), čili není možné říct, že bez státem nařízené slevy by si všichni studenti koupili jízdenku za to nejnižší jízdné, které dopravce nabízel (protože to nabízel omezeně),“ tvrdí Neusar.

Jenže například právě akční jízdenky mezi krajskými městy a Prahou dostane dnes u pokladny ČD úplně každý. Například z Českých Budějovic do Prahy stojí u pokladny před odjezdem 168 korun. Za obyčejné jízdné 241 korun tak fakticky nikdo nejezdí.

Podobné diskuze se vedly i o tom, zda může stát proplácet slevy ve třídě Relax u RegioJetu.  Místa v této třídě nabízí RegioJet ve vozech někdejší 1. třídy rakouských drah. Ministerstvo nakonec přistoupilo na to, že u RegioJetu nebude proplácet kompenzace pouze v nejdražší byznys třídě. I tak ale může například na kompenzaci u některých spojů RegioJetu na trase Praha – Ostrava stát zaplatit více než u Českých drah: v některých případech cena ve třídě Relax dosahuje 499 Kč. Na rozdíl od Českých drah má ale RegioJet z každého prodaného místa stejný příjem bez ohledu na to, koho veze.

138 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • p.Sůro: z jiného vašeho článku: Výměr upravuje i podmínky, kde ve vlacích nárok na slevu vzniká. Dopravci budou mít možnost některé spoje vyjmout z nároku na slevu, musí je ale označit. „Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem,“ uvádí materiál. Podle této logiky by například v případě RegioJetu mohli cestující čerpat slevu pouze ve třídě low-cost.
    A co tak tedy zjistit proč to MD tak najednou změnilo? Třeba loboval nějaký dopravce že když by prodával jen za nejnižší cenu tak je to pro něj nevýhodné proto že tolik vozů v nejnižší třídě nemá.
    Třeba to tak nemuselo být.

  • Když si po ránu potřebuji zvednout tlak, jdu na tento web a přečtu si „aktuality“ z dopravy a konkrétně železniční. Většinou stačí nadpis a je to …
    Kéž bych se zde také někdy dočetl něco podstatného a normálního jako v jiných sekcích tohoto webu – Silnice, Letectví, …
    Poslední dobou je to jen kydání a kydání vhodně překroucených informací tak, jak se hodí do krámu. Takový hard bulvár. Škoda.
    Tento komentář bych v posledních dnech přihodil snad ke každému článku, který zde byl vypuštěn (I když ano, najdou se zde i čestné výjimky). Nerozumím, nechápu a asi ani nechci, čím jsou autoři těchto článků hnáni, že nemohou psát normální věcné a pravdivé články.

    • Máte pravdu, že takový server koridory.cz je nesporně o několik řádů výš. Jiné servery radši vyprodukují pár kvalitních článků za týden, než psaní 10x denně o nesmyslech. Kolik už padlo článků na slevy na jízdném? Realita? Po 1.9. se žádná senzace nekoná… Je vidět, že autor přišel z bulvárního deníku, a tak píše stále ve stejném stylu, jak ho pán naučil. U většiny článků bych ocenil větší propracovanost, více informací technických, doplněné o fotodokumentaci, výkresy, mapy… vždy se to ale zvrtne k tomu samému, to máte pravdu. U většiny článků stačí přečíst skutečně pouze bombastický titulek, protože dál se člověk už moc nedozví.

      • Děkujeme za rady. Dám Vám taky jednu: když se mi něco nelíbí, nepoužívám to. Pokud to máte jako terapii, poslužte si.

        • Aby vám zde s tímto arogantním přístupem za chvíli vůbec někdo zbyl… Když se vám něco nelíbí, proč to tak rád používáte a píšete o tom? Zřejmě máte jako terapii kydat špínu. IDNES v bledě modrým…

          • Myslím, že to není Vaše starost. Každopádně děkuji za ochotu neustále řešit náš server a autory. to se to plká pod rouškou anonymity, že?

            • A pokud si nevážíte čtenářů, tak by mě teda zajímalo, z čeho by ten váš server žil. Možná by stálo za zamyšlením, jestli server nepřejmenovat na „soubor názorů pana Sůry“ nebo tak něco.

            • Vážený pane Sůro, už dlouho přemýšlím o jedné věci – kdo Vás platí a hlavně proč. Co článek o ČD, tak to je vždy nějaké skryté podprahové sdělení jaká je to černá díra, jak je to hrozná společnost, prostě všechna negativní nej.
              Nicméně dal jsem si trochu práci se podívat po informačních kanálech, zajímalo mě jak to s tím očerňováním vlastně je.
              Už jenom ta společnost, která provozuje tento web:
              https://zdopravy.cz/impresum/.
              Ty tři osoby uvedené v kontaktech jsou podle mého názoru jenom nastrčené figurky. Stačí se podívat do evidence ARES – majoritní podíl drží čtvrtá osoba: https://1url.cz/KMKfq
              Ta čtvrtá osoba je velmi zajímavá, například se člověk může poučit zde:
              http://www.popelky.cz/spolecnost/proc-zmizela-jana-svobodova-a-kde-se-zdrzela.html
              Pokud se tam zmiňuje další jméno, ta vše spojuje advokátní kancelář: http://www.ak-bmp.cz/ (a že je ten web uživatelsky přístupný).
              Nicméně ta podpásová sdělení vždy doplní komentáře dalšího „objektivního“ čtenáře začínajícího na písmeno P.
              Pokud se mluví o tom jak jsou drahé jízdenky u jednoho z dopravců a ostatní to umí za mnohem méně. Myslím, že Ti dopravci asi nemají žádné náklady na pravidelná školení zaměstnanců z oblasti dopravních předpisů. Dal jste si někdy práci a zjišťoval jste, zda všichni dopravci pravidelně proškolují své zaměstnance z dopravních předpisů (vlakové čety, pokladní, strojvedoucí – např. u ČD D2).
              To jsou náklady, které se pak přenášejí do ceny jízdného, nebo jste jiného názoru?

              • Dáváte sem moc argumentů najednou a výsledek je naprostý guláš. Lepší je psát toho méně a přesněji, nebo nepsat raději nic.

      • „Realita? Po 1.9. se žádná senzace nekoná…“
        Přesně tak: v rámci výletu na zajímavé a příjemné připomenutí 110. výročí zahájení provozu na trati Čejč – Ždánice jsem v neděli (včera) jel dopoledne postupně třemi „vlaky vyšší kategorie“ po trase Praha – Brno přes Českou Třebovou a všechny byly poloprázdné, zpět v podvečer v rychlíku přes Vysočinu na konci 3 posilové vozy z Brna opět ani ne poloprázdné (a to byl poslední den prázdnin!) a nákup (v automatu) „důchodcovských“ jízdenek IDS JMK i jejich použití v autobusech naprosto bez problémů a konfliktů – a řidička (! = taková správná „moravská selka“) v pohodě s cestujícími o slevách komunikovala.
        Nebýt médií, která to stále „rozvrtávají“, tak by si naprostá většina národa ani žádné uměle vytvářené senzace nevšimla.

    • Dobrý den, pane Štěpáne, od zaměstnance Českých drah bych čekal, že když zapne počítač, začne pracovat pro svého zaměstnavatele a ne se vypisovat v diskuzích. Děkujeme současně za konkrétní příspěvek, co je v textu špatně.

      • Vážený pane Sůro, děkuji za veřejné obnažení, je to od Vás velmi milé, že máte přístup k, zajisté, veřejným zdrojům a nebojíte se je zde používat. Asi mám nějaké chybné čidlo v židli, když máte informace i o tom, zda je člověk v pracovním procesu nebo čerpá řádné volno – ale to sem nepatří, proto bych požádal, abyste se případné další osobní invektivy zde vyvaroval.
        A teď k té odborné stránce, o které jsem i psal, jelikož ač jsem zaměstnancem, jak uvádíte, jednoho dopravce, nemám oprávnění za něj vystupovat a ani tak nečiním. Píši o tom, co mě osobně po odborné stránce zde chybí.
        Konkrétní nepravda: druhý odstavec, druhá věta – „Nový ceník se slevami byl u ČD až do půlnoci tajný, dopravce začal prodávat jízdenky se slevou až v sobotu po půlnoci.“ Stejně jako všichni ostatní dopravci je i TR 10 ČD řádně zveřejněn a i byl před 1. zářím, pouze je třeba chtít jej najít (a není to tak těžké).
        Nemám nic proti kritickým článkům, ale musí být obsahově vyvážené. Jinak jak je již popsáno níže od spoludiskutujících, většina textů vyznívá poněkud jednostranně, ať už na jakoukoliv stranu.
        Pokud by snad bylo třeba další osobnějších výpadů, dovolil bych si požádat, aby tyto byly vedeny na uvedenou e-mailovou adresu a ne zde na veřejném pískovišti. Děkuji.

        • Ke konkrétní nepravdě: můžete mi v TR 10 najít přesně bod, kde se píše, že se bude povinná sleva vypočítávat pouze ze Superakční a z kilometrického jízdného?
          TR 10 se uvádí „Zvláštní jízdné pro cestující 65+ se přiznává pouze ve 2. vozové třídě podle ceníku 1 a 2 D tarifu TR 10“. Ceník 1 a 2D je kilometrický tarif a zpáteční sleva, nikoliv Superakční jízdenka, přesto se počítá sleva i ze Superakční. Jak je to možné? Jinými slovy, do půlnoci nebylo veřejně jasné, zda se bude prodávat opravdu jen z kilometrického tarifu nebo i akčních nebo superakčních jízdenek.
          Jen tak mimochodem, ještě minulý týden představitelé ČD zkraje týdny tvrdili, že se budou počítat i z akčních. Znovu prosím proto ještě jednou o příklad, co je v tomto textu obsahově nevyvážené. Upozorňuji, že podobný způsob dělali všichni tři dopravci, upozorňuji na problém s Relaxem u RegioJetu. Zdopravy.cz nemá příjmy od žádného z osobních dopravců, nemáme důvod stranit jedinému z dopravců. Posuzovat vyváženost textů podle diskuze je opravu velmi zajímavý způsob hodnocení. Znovu opakuji, způsob, jaký zvolil Váš zaměstnavatel, je pro mě známkou vyčuranosti, kterou zaplatí pouze a jen daňoví poplatníci.

          • A jsme u toho, proč to, co zde pak vysvětlujete v diskuzi není rovnou v článku? Předešlo by se těmto diskuzím, které vyznívají negativně vůči webu. Pokud by bylo v článku napsáno, že ač byl tarif zveřejněn před začátkem platnosti, ale ne vše v něm bylo patrné/uvedené, hned se pohybujeme v jiné rovině. Ale už nic, přeji pro příště obsahově preciznější texty.

            • Protože to v textu je tak napsáno: ceník byl tajný. Bylo někde do 1.9. jasné, zda bude sleva z akční nebo jen superakční? Mimochodem, kvalitní očůrávání je i to, že z akční se počítají i slevy na ZTP. Na seniory a děti a studenty ne. Tohle opravdu není psaní diplomových prací ani sepisování TR10 které nikdo nečte, ale zpravodajství. Nemáme ambice psát stostránkové texty, nejsme vědecká instituce.

              • no právě, že je to zpravodajství… obvykle vyvážené a korektní

    • Prosím jedinou překroucenou informaci a její příklad.

      • Nechci zbytecne rejpat, ale kdyz uz jsme u te kritiky… U mnoha clanku zcela chybi vyjadreni druhe strany, proto ty clanky vyznivaji jako „na objednavku“.
        Napr. clanek, kde RJ breci, ze jim ukradli stanek… nenasel jsem tam vyjadreni od OBB. 😉

        • Regulátor dal sice za pravdu RegioJetu, ale nic se nestalo. ÖBB-Infrastruktur současně ale zakázaly i prodej z mobilního stánku. Situace došla tak daleko, že stánky nechaly ÖBB-Infastruktur odvézt. „Bylo to z důvodu nevhodného umístění kvůli požární bezpečnosti,“ citoval Der Standard mluvčího ÖBB.

          • Nemyslel jsem jen nejaky citat z jineho tisku, ale primo oslovit druhou stranu, aby meli prostor se vyjadrit. Z toho totiz neni vubec jasne, zda RJ byl na nevhodne umisteni upozornen a situaci neresil, nebo proc to doslo tak daleko ? 😉

            • Ten text je monitorem zprávy Der Standard. Je tam citace mluvčího ÖBB? Je. Najednou je to málo. Pardon, ale na tohle opravdu nemám energii.

              • Jiste, ze je to malo… pokud v textu nekoho obvinim z kradeze, tak by asi mel mit dostatecny prostor se branit. 😉
                RegioJetu se tu venuje prostoru dost, ale nikomu vubec neprijde divne, ze zrovna jemu vsichni tak strasne ublizujou…? Ono to totiz vetsinou probehne trochu jinak, nez je pak tou jednou stranou prezentovano.
                Nekritizuji casto, ale tohle je prave ten duvod, proc Vas tu Honzo ostatni obvinuji, ze kopete za zlutou… 😉

                • Jistě jste v textu zaznamenal, že se do hry vložil regulátor, který konal na popud RegioJetu. Takže mu zjevně ubližováno bylo.

                  • Ano, to jsem zaznamenal, ale to vubec nemusi znamenat, ze mu ublizovano bylo a regulator jen potvrdil, ze narok ma, coz neni nic proti nicemu. Pravdepodobnejsi je, ze se RJ zachoval jako obvykle… 😀
                    Ted tedy ciste spekulace… RJ ziskal od OBB povoleni, ale opet si to predstavoval jako Hurvinek valku, tedy ze si muze delat co chce bez ohledu na predpisy. Vyzvy k naprave ignoroval, proto musel OBB zakrocit. Ale tim se RJ citil ukrivden a tak podal stiznost, ze mu nekdo ublizuje.
                    Co jsem sledoval nektere podobne pripady, tak za problemy si RJ muze sam, protoze nerespektuje to, co jinak musi respektovat vsichni ostatni a tim problemy vytvari, ale misto aby priznal chybu, tak ze sebe udela obet a hned si bezi nekde stezovat. Nikdo jiny tak casto totiz problemy opravdu nema…
                    Jenze odhalit pravdu neni mozne, dokud neznam prubeh udalosti i od druhe strany. Ale ono je asi jednodussi obvinit nekoho z kradeze a hrat s RJ jejich podivnou hru… 😉
                    Co na tom, ze nema logiku, aby OBB kradli nekomu stanek… k cemu by jim to asi tak bylo ? 😉

                    • Naposledy: přečtěte si, prosím, i ten původní text v Der Standard. Kolik prostoru tam mají ÖBB, jak vše vysvětlují atd. Průběh událostí z druhé strany se nemusíte nikdy dozvědět, protože druhá strana často řekne, že to nebude vůbec komentovat nebo k tomu řekne jednu větu. Logiku přesunutí stánku pod záminkou požární bezpečnosti rozhodně vidím: znemožnit mu prodej jízdenek.

            • tohle je zpravodajství, ne vědecká instituce! Aneb radši denně 5 nekvalitních článků než jeden kvalitní! Tak už nerýpejte

        • VŽDY najdete vyjádření druhé strany, pokud se vyjádří.

    • A co je na tom článku špatně??
      Udělat to samé Jančura, tak se z toho tady pár lidí (asi i ty?) snad pos-kálí
      Nechápu, jak to může ministerstvo akceptovat. Sice je to ze státní kapsy do státní kapsy ….
      Cena by měla být jednoznačně čtvrtina aktuální dospělé jízdenky – a k tomu doplatek.
      Na druhou stranu uznám, že by cena neměla platit u Jančury na Relax

      • Na článku je špatně, že to je o Českých drahách. To je celé.

        • ne že je to o ČD ale o tom proč by ČD měly dávat slevu jen z nejnižší ceny a jiní dopravci nikoliv

      • Napsal jste: Nechápu, jak to může ministerstvo akceptovat.
        MD to dle mého akceptuje proto že si to nějaký dopravce proloboval protože kompenzace se měli vyplácet pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem.
        A kdo by na tom tratil když by se to tak vyplácelo?

  • Pane Sůra, mohu se zeptat, kdo Vás platí? Žlutý nebo černý?

      • To byla řečnická otázka. Nerozumím úplně Vaší potřebě kritizovat navržené jízdné článkem a ještě o mnohem vícekritizovat zde v diskusi.
        Budete se divit, ale neplatí mě žádný z dopravců. Se železnicí mám společného jen to, že ji velmi často využívám. A vzhledem k mému bydlišti téměř výhradně služeb ČD právě za kilometrový tarif. Jiný dopravce zde nejezdí a akční jízdné je otázkou také jen několika lokalit (Pro tuto diskusi by bylo třeba přínosné zjistit, kolik % z tržeb ČD tvoří právě akční jízdné oproti standardnímu.)
        Víte, mě je hrubě proti mysli stávající systém slev, který jen nekoncepčně a nekontrolovatelně přelévá peníze z jedné hromádky na druhou a to bohužel tak, že v důsledku z regiónů do tras s vyšším počtem cestujících se slevami. Je mi jedno, jestli jedu žlutým nebo modrým či jinak barevným vlakem. Ale chci se dostat z bodu A do bodu B rozumnou rychlostí, jednoduchým tarifem s cenou výrazně nižší než automobilem, jistotou přestupů a rozumnou frekvencí spojů. Domnívám se, že takovéhle dotace jsou jen populistické nekoncepční gesto v důsledku poškozující železnici. Důchody by měly být tak vysoké a obdobně i podpora rodin s dětmi, aby veřejná doprava lidem nečinila potíže. A naopak by veřejná doprava měla výrazně konkurovat cenou vůči individuální automobilové dopravě.

        PS: Jako anonym přestanu vystupovat až pro diskuse vymyslíte lepší způsob registrace, třeba prostřednictvím mojeid.

        • Každý má různé potřeby. Někdo třeba urážet v diskuzi a pak to svádět na řečnickou otázku:)

      • To není moc slušná reakce autora… spíš taková útočná. Možná by stálo za to se trochu ovládat… slušnosti tomuto webu to moc nepřidává.

        • Moje babička říkala: na blbou otázku blbá odpověď. Tak si to přeberte.

    • Zapomněl jste ještě na kombinaci curry-bílo-tyrkysová… a trochu zapracujte na tom vokativu…

      • Máte pravdu, správně má být asi: pane Sůro.
        Hluboce se tímto omlouvám.

  • Trochu mimo témy ale:
    Pamätáte si na žltú farbičku , ktorá sa oháňala tým ,že odľahčí štátny rozpočet od dotácií a teraz sama má najviac preplacaných zliav zo všetkých? Nepamätáte lebo sa vám to nehodí do krámu? Nevadí…

    • pamatujeme a říkáme mu novátor železnice a mnoho lidí naučil jezdit vlakem(i mně) a slevnil jízdné po celé republice. Napište jestli před RJ jste dosáhl na jízdné v pendolinu- já ne. Hlavně ukazuje, že se má jezdit s více vagony než čd a že když dá 14 vagonů, tak není problém ho naplnit. Můj vzor je Baťa a Jančura jej připomíná.

      • já na jízdné v pendolinu mám a dokonce i v první třídě a v railjetu i v business… a na to pendolino jsem měl i před RJ a to i na první třídu… a ohledně vagonů kolik si jich stát nebo kraj objedná tolik jich tam je to není rozmar ČD

      • A hlavne hovorí ako ČD zaťažuje rozpočet pričom mal viac preplatených peňazí zo zliav ako ČD. Oh, a že naučí jazdiť ľudí bez rezňa s chlebom? To bol dobrý hokej od neho – keď 8 z 10 prípadov čo prídem do vlaku a niečo chcem tak stewartka povie nemáme , nemáme , nemáme… A nedajbože ,že sa na to postažuješ inak ti všetci pripomenú ,že vlak nie je reštaurácia (nieeee, faaaakt) a keď im ako odpoveď poskytneš vyššie napísanú vetu ,ktorú vyslovil Radim ,tak už len idú blbosti ako málo miesta vo vlaku a bla bla bla… Takže toto je v súčasnosti RJ. Lacná kópia sama seba na začiatku.

      • Když jste na to nedosáhl, tak nekňučte a jezděte courákem.
        lul1 má naprostou pravdu, bohužel 🙁

      • Když jste na to nedosáhl, tak nekňučte a měl jste jezdit a nebo jezděte courákem.
        lul1 má naprostou pravdu, bohužel 🙁

    • No…já jsem se těšil na zbrusu novou soupravu se šesti vozovými třídami, z nich i ta šestá bude lepší, než jednička u ČD. Pan J. totiž tvrdil, že nebude jezdit s lokomotivou a vagóny jako za císaře pána. Nějak…z toho sešlo. Sice nevím jak, ale zaručeně za to může Dušek, OSŽ a hlavně ČD.

      • Řekl bych, že Jančura nemá ani lokomotivu ani vagony jak za císaře pána, nostalgické jízdy skutečně dělají jiní.

    • No a jediná správná dráha má „preplácané zľavy“ už zahrnuté ve standardní výši dosypu na linky (které získala bez jakékoliv soutěže), a který je o řád až dva jinde.

      Jste jen tak blbej, že to nevíte, nebo tu úmyslně šíříte polopravdy?

          • Nie ,nie je. Ja som nahodil tému o preplacaní zliav zo študentov a ako RJ bude „strašne šetrný“ a vy začnete o dotáciách na tratiach. Úplne mimo topic ale nevadí…

  • Uvidíme, si zas pamatuju, že RJ, v době kdy byla 25% kompenzacel jezdil 100 km Ostrava Olomouc pro studentíky za 33 Kč.
    Se servisem. Takže taky jsem nevěřil, že kompenzacel byla 13 Kč a že jezdil pod 50 Kč za tuto trasu.

    • Dneska jezdí RJ Ostrava-Olomouc za 58 Kč ve standardu a 44 Kč v lowcostu. Pro studenty a důchodce tedy za 14 nebo 11 Kč.

    • jj, v podstate je to totez, taky si to na MD protlacili jako Jancura. Nic vic a nic mene. Viz clanek:
      To nelze jednoduše proto, že akčních jízdenek je standardně omezené množství (což platí úplně stejně i o „tarifech“ RJ, takže nejde stanovit, že by všichni jeli za „Low cost“), čili není možné říct, že bez státem nařízené slevy by si všichni studenti koupili jízdenku za to nejnižší jízdné, které dopravce nabízel (protože to nabízel omezeně),“ tvrdí Neusar.
      Ale zajimave je sledovat reakce. Kdyz s tim prisel Jancura, tak tu lumparnu mnozi obhajovali a ted to u CD najednou stejnym lidem vadi… 😀
      Obchazeni zameru, se kterym prislo MF, je oboji a z pohledu danoveho poplatnika mi take vadi oboji…

      • Žádný jiný dopravce nemá že stejného místa prodaného ve stejnou chvíli vyšší příjem ze studenta či seniora než z dospělého bez slev. O tom je celý text.

        • Honzo, o zadne definici mista MF ve svem Cenovem vestniku nehovori. To ani nejde, kdyz nekteri dopravci maji povinne mistenkovy system a jini ne. Je tam ale jasne definovana zakladni myslenka: „Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě… v ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“
          Jeste bych uznal, kdyby MD udelalo vyjimku, ze pokud bude vetsi pocet cestujicich na zvlastni jizdne a na danem spoji dojdou nejlevnejsi jizdenky, bude se kompenzovat do nejblizsiho drazsiho jizdneho. Tedy modelove na prikladu… pokud u RJ studenti vykoupi Low cost a bude dalsi zajem, bude se kompenzovat Standard a pokud bude studentu jeste vic, pak teprve muze nabidnout Relax. Nemela by tedy nastat situace, ze RJ bude mit vetsi prijem ze studenta v Relaxu, nez z dospeleho v Low cost.
          Z pohledu danoveho poplatnika je to proste totez… jak u RJ, tak u CD muze dojit k tomu, ze se bude kompenzovat zvlastni jizdne do vyssi ceny, nez za jakou pojede v danem spoji dospely cestujici. Rozumime si ?

          • Nerozumíme. Pokud ČD prodává všem dospělým bez slevy Praha – Ostrava 295 Kč, sleva se má počítat z 295 Kč a ne z 484 Kč. Jinak je to stejná prasárna a luxování státní kasy,jako když na kompenzaci používali v roce 2012 všichni tři dopravci kilometrický tarif. Tehdy to MD vadilo, teď ne?

            • Dovolím si oponovat těch 295Kč pro dospěle je AKČNÍ jízdenka tudíž je to jízdenka se slevou. U RJ se také slevy vypočítávají z plnohodnotné jízdenky daného tarifu nikoliv ze zlevněného.

              • Akční jízdenka nabízená naprosto všem. U RJ se slevy vypočítávají z ceny, kterou platí dospělý. Tedy když stojí jízdenka 199, dopočítává se ze 199.

                • no právě že není nabízena všem, je nabízena pouze dospělým 26-64… když by byla nabízena všem tak z toho pak by počítali tu slevu…

                  • PS: RJ prodává jízdenky za plnohodnotné ceny daného tarifu… nebo prodává jízdenky se slevou místo 499 do relax za cca 250

                    • Takže dnes 16.48 Praha – Ostrava: Relax 499 Kč dospělý, 124 Kč senior. Tedy 75 % sleva z ceny pro dospělého. ČD počítají slevu z ceny, za kterou žádný dospělý nejede. To je celá podstata textu.

                  • Je nabízena všem dospělým platícím, tedy je to cena, za kterou se jede bez slev. Sleva se má počítat z plnohodnotné ceny, tedy z ceny pro dospělého 26-64.

                    • tak ještě jednou plnohodnotná jízdenka ČD je 487Kč a a oni ji prodávají cestujícím 26-64 za 295Kč tudíž jim dali slevu a je to zlevněné jízdné nikoliv plnohodnotné…

                    • Plnohodnotná jízdenka to bude, když bude v reálu existovat. V reálném světě ČD NIKDY neprodají jízdenku Praha – Ostrava za 487 Kč, pouze mají pro tuto trasu kilometrický ceník, aby mohly vyluxovat více státní rozpočet. Budete takhle stejně obhajovat Leo Express a RegioJet, až si udělají kilometrický ceník, podle kterého bude jízdenka Praha – Ostrava v kilometrickém tarifu stát třeba 600 Kč a budou z toho počítat slevu?

                    • RJ a LEO mají pohyblivé ceny a není problém u nich si ty ceny nasadit i na 700Kč a i víc a určitě to tak někdy udělají… a to že ČD v realu neprodávají jízdenky za 487Kč je tím že tam používají slevu pro dospělé…

                    • Ano, kolik takových lístků za 700 Kč za rok je? Kolik je míst v Relaxu oproti kapacitě ČD, kde se počítá sleva z 487 Kč?

                    • nechám toho a počkám si kolik kdo pak dostane vyplaceno za kompenzace… zatím v pobírání kompenzací vede RJ tak se pak uvidí…

                    • To je velké překvapení, když 100 % byznysu v ČR je u RJ mimo závazek veřejné služby.

                • co to znamená skoro všem? máte nějaké srovnatelné údaje, nebo je to jen výplod Vaší mysli?? protože jinak je to neobjektivní manipulace.

            • Ano, eshop nabidne Pha-Ova za tuto cenu, ale to jeste neznamena, ze tam vsichni jedou za tuto cenu. Pokud zadam vychozi stanici Roztoky u Prahy, tak uz to hodi 506,-… a stejne tak na tom budou cestujici prestupujici v nacestnych stanicich. Mohou tam tedy byt cestujici za bezny kilometricky tarif a nemusi jich byt zrovna malo. Staci se na to podivat trochu vice ze siroka, nez jen optikou Pha-Ova. Tezko by se to ale pak dalo rozklicovat bez povinne rezervace, proto asi MD udelalo tento kompromis.
              Je to vsak stejne, nebo mozna i mensi zlo, nez ta lumparna u RJ, kdy je mozne studentum prodat Relax driv, nez vsichni studenti vykoupi Low cost a nasledne pak Standard…

              • Cestující nejsou hloupí a jízdenky dělí. Na toto téma vyšlo už spousta textů.
                Relax tvoří počtem míst zlomek celkové kapacity vlaku a znovu připomínám: Regiojet má ze studenta či důchodce v Relaxu v součtu stejný příjem, jak z dospělého. České dráhy ne. A považuji opravdu za zlo, že někdo tomuto očurávání pravidel ještě tleská a obhajuje.

                • Sůro! Novinář má být objektivní a ne tady plkat své subjektivní dojmy do diskuze. Do té by se neměl vůbec zapojovat. Nejsi profesionální novinář.

                • ohledně dělení jízdenek ale cestující ztrácí možnost návazného spoje…
                  stalo se mi že jsem jel z Jihlavy do Prahy přes Havlíčkuv Brod příjezd do HB v 19:52 a odjezd z HB do Prahy 20:00 (poslední spoj) a osobák měl 25min zpoždění… co by se stalo když bych měl dělenou jízdenku a ten vlak do Prahy z HB nepočkal?
                  odpovím: musel bych tam čekat do cca 4h do rána na další spoj… v případě nedělené jízdenky mám nárok aby mě ČD odvezli taxikem do Prahy.
                  To že Regiojet má ze studenta či důchodce v Relaxu v součtu stejný příjem, jak z dospělého je dáno tím že RJ dospělému NEPOSKYTUJE ŽÁDNOU slevu tak jako ji poskytují ČD.

                  • Z Havlíčkova Brodu Vás ČD do Prahy taxíkem nevezmou, proplácejí nejvýš tisícovku. Ale stojí NĚKDY za to zaplatit o pár korun více, a mít to aspoň s jakousi zárukou.

                • „Cestující nejsou hloupí a jízdenky dělí.“ A to vime jak ? Opravdu se tak chovaji vsichni vcetne duchodcu ? Na nevyhodu delene jizdenky upozornil coudy… pak by me ta usetrena stokoruna vysla dost draho.
                  Jinak ano, Relax muze tvorit zlomek mist u RJ, pocet mist Standard + Relax uz ale zlomek neni a jelikoz stale plati ta nosna myslenka kompenzace do nejnizsiho jizdneho, tak by RJ pro studenty nemel nabizet ani Standard, dokud nebude studenty zcela vyprodan Low cost. Dopad na danoveho poplatnika je tedy v obou pripadech totozny, protoze se v praxi nedoplaci jen do nejnizsi mozne ceny. To neni nejake obhajovani, ale konstatovani smutneho faktu. A z te citace, kterou mate Honzo v clanku je zrejme, ze MD o to ani nestoji.

                  • Ano, vybereme nejextrémnější příklad a z něj uděláme pravidlo.Standard u RJ je většinou stále levnější, než akční jízdenka ČD, o rozdílu proti kilometrického tarifu nemluvě.

                    • „Ano, vybereme nejextrémnější příklad a z něj uděláme pravidlo.“
                      To je ale právě Vaše soustavná praxe, pane Sůro!
                      Že by snad (jako obvykle) opět „zloděj volal: „chyťte zloděje!“? Zkuste se především zamyslet sám nad mnohými svými texty …

                    • Pro ilustraci se bezne uvadi extremni priklady, je to z nich nejlepe patrne.
                      Jinak ano, Standard nyni muze byt levnejsi, nez akcni CD, ale to je aktualni stav, ktery muze za par mesicu prestat platit. Proto bych se na to neodvolaval, ale divam se na to spis z hlediska nastaveneho principu.

                    • Nebylo by mozne upravit system pro vkladani komentaru ? Tohle smrsknuti do uzke nudle je fakt hrozny. 😉

  • A co když si někdo zakoupí jízdenku se 75% slevou, a ve vlaku potom zaplatí doplatek do 1.třídy. Můžou to vůbec takto udělat? Nikde jsem se o tomto nic nedozvěděl.

      • nemůže nebo jen na doplatek se nejezdí protože ta sleva pro první třídu neplatí, tak vlastně by jel na černo.

        • jako důchodce si koupím jízdenku Praha – Ostrava odjezd zítra v 6:24 za 64Kč
          v první třídě je to za 642Kč… k těm 64Kč se připočte +75% a zbytek si doplatí
          tak si myslím že by to šlo…

          • sleva se vztahuje na 2třídu, ale místo podvádění nebo přecházení zákonů a vyhlášek doporučuji důchodcovi použít RJ relax za 99kč, levnější jsou už vyprodaný, ale má tam pný servis a tych 35 korun se mu vrátí, nebot má rájec, kávu nebo čaj, denní tisk a může si koupit levnější jídlo než na nádraží. A hlavně kožený křeslo jak má v obyváku.

            • no vidíte jak se má…
              a co sem taháte RJ když je to dle vás o ČD 🙂

              • když chcete navádět důchodce aby podváděl, tak jsem vám dal příklad, že bez podvádění pojede lépe jak u 1 čd.

                  • ale to by musel stornovat tu důchodcovskou a koupit si normální dvojku a ten příplatek, jinak jak jsem to psal podvod.

                    • U ČD by ve vlaku už nic stornovat nemusel, jen by průvodčímu doplatil 75 % ceny do plného jízdného 2. třídy + doplatek do 1. třídy (+ asi i „pisné“, když by to doplácel až ve vlaku) stornovat „důchodcovskou“ jízdenku by musel jedině v případě, že by to řešil ještě před nástupem cesty.

          • To bude zase vycuranych dívek ve vlaku. Vážení důchodci, užívejte si vlaky za ceny MHD v Praze a soupejte nohama. Tu první třídu nechte pracujícím, kteří vám to musí dotovat. Taky si budeme chtít sednout.

          • Coudy: Nemáte pravdu. Sleva 75 % platí pouze ve druhé třídě, takže pokud půjdete do jedničky, doplatíte 642-64 korun, tedy 578 korun. Tak abyste nebyl nemile překvapen. 😉

    • Nelze… tedy v principu by to slo, pokud si doplati do plne dvojky.

  • Už název článku je zavádějící. Jde o nesmysl.

    99% spojů ČD jede v závazku veřejné služby a je objednáno ministerstvem dopravy nebo krajem. Ministerstvo dopravy nebo kraj pak hradí prokazatelnou ztrátu z provozu těchto linek. Jestliže budou vlaky na těchto linkách více obsazeny a vydělá se více na jízdném (ať už to jízdné zaplatíá cestující nebo stát nažízenou slevou), tak bude menší prokazatelná ztráta toho spoje a dopravce dostane menší dotaci na provoz spoje.
    Tedy pro dopravce provozující dopravu v režimu veřejného závazku jde jen o přelití peněz z jedoho účtu na druhý, ale nic víc nedostane, na ničem víc nevydělá!!!
    Vydělat může jen více na linkách, které provozuje na vlastní komerční riziko – to jsou pokud vím Pendolina a ještě jen v úseku Praha-Ostrava a možná pár dalších vlaků. Dále pak by to byly linky, které by byly ziskové, na které by ani kraj ani ministersvo dopravy nic nedoplácelo – jsou takové?
    Jestli na těchto státem nařízených slevách někdo vydělá, tak to můžou být jen dopravci provozující dopravu na vlastní komerční riziko, protože ti teď dostanou od státu za určité skupiny obyvatelstva 75% jízdného a pro tyto cestující je ve finále jízdenka za 25% původní ceny (tedy mnohem levnější).
    Správě to uchopil LEO, když těch 25% ještě lidem vrátí a bude je vozit jen za tu státní dotaci. Ale mohl jít dál a trochu se podělit s chudákama důchodcema, protože kdyby dejme tomu od září zdražil na dvojnásobek a pak lidem vracel třeba 40%, tak by dostal od státu víc než teď a ještě by přihrál pár korun studentům a důchodcům do kapsy. 😀

    • Mimo závazek jsou všechny vlaky linky ex1 v úseku Praha – Ostrava. Tedy rozhodně nejen pendolina. S dalším tvrzením bych si počkal, až dojde ke skutečnému účtování prokazatelné ztráty. Jak jistě víte, ČD v jejím vykazování dlouhodobě ukazují značnou kreativitu, kdy cestujících na některých linkách přibývá o desítky procent, přesto ztráta z nich roste.

      • No ale když nikdo neplatí plné jízdné ale pouze akční nebo super akční tak nemůže být plně patícím cestujícím.
        Proto je ten titulek zavádějící. 😉

    • Nejsem si jist, že se hradí prokazatelná ztráta. Co jsem viděl nějaké smlouvy, tak tam bylo, že ČD odjezdí to a to a za to dostane tolik a tolik (konkrétní částka) peněz. Tj. částka je dána předem ve smlouvě, nikoliv až na konci podle spočítaných nákladů a příjmů. Takže pokud ČD najdou způsob, jak získat něco navíc na tržbách, je to čistě jejich plus. Jinak by počítání slev z obyčejného jízdného nedávalo smysl, pokud by z toho na dotovaných tratích nic neměli a na nedotovaných taky nic, protože přijdou o zákazníky, když jsou víc než 2x dražší oproti konkurenci.

      • No ono tak jak píšete myslím úplně není. To o čem píšete znamená, že ČD nesou riziko tržeb. tedy mají stanovenou hranici od které se počítá orokazatelná ztráta. Pokus tyto tržeby nedosáhnou počítá se ztráta až od té hranice, pokud je přektočí, tak se myslím počítá skutečnost, tedy ne od smluvní částky, ale od skutečně dosažených tržeb.

      • Drive platilo, ze uhrada prokazatelne ztraty povoluje dopravci mirny zisk, ktery nesmi byt vyssi, nez 3%. Riziko poklesu trzeb vsak nese dopravce, takze pokud v regionu krachne nejaky vyznamny zamestnavatel, muze byt i dopravce v zavazku ztratovy. Ale jsou to informace cca 10 let stare, nevim jak je to nastavene dnes… Mozna se pujde vice na ruku soukromnikum a bude smlouva umoznovat navyseni i vice, nez jen o inflaci.

        • Chystáme k tomu větší text. Každý kraj to má jinak, navíc s každým dopravcem jinak. Někde ve smlouvě mysleli na studenty a děti, ale už ne na důchodce. Rozhodně se nedá ale paušálně říct, že příjem z kompenzací ze slev automaticky všude sníží prokazatelnou ztrátu dopravců.

          • Na důchodce asi příliš nemysleli docela logicky: když Kalousek dřívější „seniorské“ slevy zrušil, tak objednatelé dopravy neměli logický důvod je dotovat (resp. těžko mohli dotování obhájit), když jejich případné poskytování zůstalo už jen na vůli dopravců.

          • Ok, to by mohlo byt zajimave tema. Malokdo vi, jak to ve skutecnosti funguje.

  • Tam, kam jezdí konkurence jsou ceny nižší než jinde, obsazenost podobná a ČD na nich na rozdil od dotovanych linek vydělává. A tam kde není konkurence skubou cestující i objednatele, jak jen to jde.
    Jen nechápu proc dotovani autobusový dopravci jsou v zisku a ČD v osobni dopravě pri růstu dotaci stále ve ztrátě.

  • A Jančura který má pohyblivé ceny na těch cestujících nevydělává?
    Na zítra z Prahy do Ostravy odjezd v 11.45 a ceny pro dospělého od 319Kč do 499Kč
    Ale o tom se nenapíše ani řádka že.

        • Akorát že Relax za 499 se prodává ve zhruba deseti spojích týdně a týká se vždy dvou vozů v soupravě, tj. celkově tak 600 míst za týden.
          ČD mají za 484 Kč všechny místa ve všech spojích, takže všechno, co převezou.

          • No právě. Snažil jsem to vysvětlit diskutujícímu už včera, ale nepovedlo se.

            • Važení počkáme si kdo zase bude brát nejvíc za kompenzace. Doposud nejvic bral Jančura a když tedy ČD budou vydělávat víc tak uvidíme jestli získají více kompenzací.

              • coudy: Také vozí nejvice studentů. Mimochodem, v době když se studentské slevy prokazovali prodanou jizdenkou, klesly doplatky za slevy pro ČD meziročně na polovinu. Tuším, že to bylo roky 2015 a 2016.

        • Pro info – včera potvrzena tisková chyba v tarifu u toho businessu, bude opraveno (vyměněn PDF dokument na webu)

    • Jančura má příjem z dospělého cestujícího stejný příjem, jako když na té sedačce bude sedět senior či dítě. České dráhy ne.

      • když dospělý v relaxu zaplatí 499Kč důchodce pak zaplatí 124Kč tak Jančura dostane stejnou kompenzaci jako ČD nebo se pletu? To znamená že ČD nemohou prodávat jízdenky za 478Kč a musí prodávat jen akční?

        • ČD mají prodávat slevy z jízdenek, které skutečně prodávají. Relaci Praha – Ostrava prodávají pouze Akční jízdenku, nikoliv kilometrický tarif (o superakční nemluvím). Kilometrický tarif pro tuto relaci objevily, aby si zvýšily své příjmy.

          • Stačilo by zveřejnit, jaký podíl mají jízdenky za km tarif ze všech jízdenek pro Praha-Ostrava a hned by bylo jasno. Ale to se nikdy nedozvíme. 🙂

      • To ti Petříku připomeneme, až budeš cpát svoje komplexy z ČD pod články o RJ. 🙂

        • diky, už se stalo, musel jsem coudy odpovědět. Netrpím komplexem žádnýho dopravce nebo narážíš, že jsem napsal, že v 810 není stejná třída jak raijletu?

      • to je článek o slevách a to se týká všech dopravců nejen ČD
        a RJ je též v tom článku zmíněn 😛

    • Ano, ale ta cena je stejná pro všechny. ČD uměle zdražily pouze zlevněné tarify.

      • jak uměle zdražily? je to jejich rozhodnutí na kolik zlevní jízdenku…

    • Na kdy? projížděl jsem termíny na celé září a vždy jen 189 (bez IN25).

      • Třeba hned v pondělí ranní Ex 113. (Škoda, že nelze vložit screen).

        • Máte pravdu, díky za upozornění. Nicméně to je snad jediný vlak v celém týdnu, který tam tuto cenu má. Každopádně opravím.

Newsletter

Partneři


Výběr editora