umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Tramvaje

Změna: Berlínský dopravní podnik ponechá české tramvaje v provozu nejméně do Velikonoc

Tramvaj KT4DM v Berlíně. Foto: Michal Chrást
Tramvaj KT4DM v Berlíně. Foto: Michal Chrást

Tramvaje KT4D z produkce ČKD Tatra Smíchov v Berlíně znovu přežily svůj plánovaný konec a nadále brázdí ulice německé metropole. Berlínský dopravní podnik BVG odložil jejich vyřazení z provozu, které bylo původně plánováno na pátek 12. února.

„Poslední zbývající Tatry měly být skutečně vyřazeny v polovině února a následně prodány. Nicméně kvůli pokračující covidové krizi a naší snaze poskytnout cestujícím co nejvíce prostoru jsme se rozhodli ponechat je ještě v provozu,“ sdělil deníku Zdopravy.cz mluvčí BVG Jannes Schwentu.

Podnik má podle něj stále v provozu 20 tramvají Tatra, které slouží jako posilové vozy na linkách M5, M8 a 18. A jezdit budou podle mluvčího nejméně do Velikonoc. Velikonoční pondělí letos připadá na 5. dubna.

První tramvaje KT4D dorazily do východního Berlína na jaře 1976, testovací jízdy začaly 12. dubna. Na vrcholu byly koncem 80. let, kdy jich po městě jezdilo přes 700. Zhruba 450 jich bylo po sjednocení Berlína modernizováno, s postupem času ale byly z provozu vyřazovány. Řada z nich skončila v Polsku, na Ukrajině, v Rumunsku či Rusku, kde dosud jezdí.

Německá metropole české tramvaje nahrazuje nízkopodlažními stroji Flexity od Bombardieru.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Kostka

NP tramvaje mají jednu ohromnou výhodu, tedy pokud je logicky a efektivně uspořádaný interier, že mají velmi rychlou výměnu cestujících. Např. u vozů Škoda 15T je délka stanicování nesrovnatelně kratší, oproti jiným typům, s kterými v DPP jezdíme.

Gajda

Osobně vidím v NP tramvajích jen plusy, jen jediný mínus – pokud by byla VP tak při stejný velikosti by nabídla o pár míst k sezení víc. Ale to je jedno malý mínus oproti mnoha plus, navíc je to plus jen pro většinu, ale i ta menšina si zaslouží mít taky nějaký výhody pro sebe.

Džamel

Neví někdo náhodou, zda nějaká zůstane na nějaké objednané jízdy?

Pe.tr

Nechápu důvod prodeje . Copak nechápou , že pro Berlín jsou to ikonické tramvaje podobně jako T3 v Praze ? Místo aby je daly do původního laku a využívaly k běžným , nočním a retro jízdám . A co cestující , jsou zvyklý a budou jim chybět .

Hedonism.bot

Tak někde mají ikonické tramvaje a někde neprovozují vysokohorskou turistiku…

Kamui

Zase na druhou stranu, je fakt nutné mít 100 % nízkopodlažních vozidel, která jsou dražší na pořízení, provoz i údržbu? Jsme snad národ 100 % invalidů?

Jiří Kocurek

Ne, stačí, když nízkopodlažní vozidlo pojede 1x týdně. Kočárek ať si tam cestující nějak naštrachají. A vůbec, nová vysokopodlažní tramvaj by měla spolehlivější podvozky i levnější trakční výzbroj. A že se dlouho stojí v zastávce než lidi vystoupí a nastoupí? Kam spěchají, dřív … se naskakovalo za jízdy.

Filip Jirsák

Nízkopodlažní vozidla neocení zdaleka jen invalidé. Takže 100 % lidí někdy nízkopodlažní vozidlo ocení. A není důvod, proč by ti, kteří ocení nízkopodlažní vozidlo (nebo pro které je dokonce nutností) měli být diskriminováni.

Yellowhammer

Ale pane, jaká diskriminace? Všude dnes to musí být hyperkorektní a nikdo se nesmí cítit ublíženě.. 😁 co když je početná skupina lidí, co rádi lezou v tramvaji do schodů? Je necháte diskriminované? 😁

kakov

takže lidi s kočárky v tramvaji nechcete?? ono si uvědomte, že opravdu nejde jen o invalidy, pokud chceme aby lidé VHD používali, musí být přívětivá, to pro hodně lidí vysokopodlažní MHD není

Jan

Snad není problém nasazovat vysokopodlahy ve špičkách na pořadí mezi nízkopodlahy. Na nejvíce zatížené linky to pomůže, cestující s kočárkem bude mít interval 10 minut místo 5. Tady přece nejde o nějaké masivní nasazování starých vozů jen aby s tím nemohli jet invalidi.

Karl vB.

Není nutné vše posuzovat „pražskou“ retro optikou. Jedná se o svobodné pragmatické rozhodnutí berlínského dopravního podniku, který očividně netrpí nedostatkem peněz, ani opičí láskou k těmto vozidlům. Svojí práci si tramvaje KT4D za uplynulých 45 let odvedly, ale v dnešních poměrech jejich nasazování v hlavním městě dostávalo poněkud archaický nádech.
BVG si ponechá ca. 20 vozidel na případné školní spoje, zbytek snadno a za dobrý peníz prodá na východ, kde je rádi koupí. Vzhledem k technickému stavu tratí a údržbě, budou tato vozidla na naše poměry v dobré kondici.

Jakub P

Jenže v té vysokopodlažní je daleko pomalejší výměna cestujících. Ony ty schody zpomalí většinu lidí, i ty, kteří nemají problém je vyjít a sejít (natož u těch, kteří je sice nějak zvládnou, ale trvá jim to – plus to jsou většinou lidi, u kterých je dobré, aby našli místo a sedli si před rozjezdem tramvaje). Plus lidé se zavazadly, dětmi, atd. Většina se jich do těch schodů „v pohodě“ dostane, ale trvá to. A zdržování v zastávkách, zejména systematicky častější a delší u některých vozidel na lince než u jiných, v MHD fakt nechcete. Plus detaily jako zastávky pro dvě… Číst vice »

robert

Nízkopodlažní vozidlo není jen o tom, že je pro invalidy. Máš tady rodiče s kočárkem, dočasně pohybem omezené osoby (např. zlomená noha) – a hlavně – rychleji se do toho vozidla nastupuje. Protože i když jsi schopen schody bryskně vyskákat jako kamzík, pořád to bude nějakou dobu trvat, než když uděláš jeden krok dopředu. Tím se zkrátí čas pobytu v zastávce a doma budeš mnohem rychleji. 🙂

PIDofil

Mít (kompletně) 100 % vozidel zcela nízkopodlažních samozřejmě nutné není, stejně jako není nutné mít vozidla nízkopodlažní úplně, zejména je-li to výrazněji dražší – to jen zdejší přemoudřelí mudrlanti se musejí ukájet důsledným prosazováním svých extremistických rádoby jedině možných a správných „pravd“. U vysokopodlažních vozidel je výstup i nástup cestujících pochopitelně o něco pomalejší, ale i tam záleží především na šířce dveří a jejich přístupnosti uvnitř vozidla – úzké dveře těsně u kabiny řidiče pochopitelně rychlou výměnu cestujících zajistit nikdy nemohou. Pro běžný provoz zcela vyhovují vozidla vycházející z principu „střední část (díl) nízkopodlažní“, ale musejí být takto již konstruována… Číst vice »

robert

Řekl bych, že Berlín ví, co dělá. A co je pro něj ikonické, si rozhodne sám 🙂

DJ TRAIN

Neboooj podobny dobytok sme aj v kOsiciach a Bratislave… k T3 kde sa vyradzuju a vyradzovat budu… podobne ako v Brne za mna starsie typy T6 ale nove vozy akekolvek a nie len v MHD maju miesto a uvitam ich

provokatér

Rozumíte tomu výlevu někdo? Já ne, a to si rizhodně nemyslím, že bych měl problémy se slovenštinou (roky jsem totiž na Slovensku žil).

Kubrt

To číslo „přes 700“ se mi zdá přehnané. Dle německé wiki https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Berlin jich bylo do berlína dodáno 582 + 8 přišlo z Lipska. Těch „přes 700“ by odpovídalo součtu KT4 a T6A2 v Berlíně, tedy všech zdejších Tatra-Wagen. Ale kdyby se k tomu připčetly i přívěsy B6A2, tak je to „skoro 800“ 🙂 (772).