Zlínský kraj spouští v Uherském Hradišti a okolí novou páteřní linku, mluví o malé revoluci

Nové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD BUS Uherské Hradiště. Foto: ZlinerNové autobusy Iveco Crossway pro ČSAD BUS Uherské Hradiště. Foto: Zliner

Autobusy budou jezdit každou půlhodinu.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka P.

Páni, jak zpátečnické. To v moderním a pokrokovém Ústí nad Labem pro jistotu zrušili nástup všemi dveřmi, a i do kapacitních trolejbusů se musí nastupovat pouze předními dveřmi. To je pokrok, to je moderna, pánové (a dámy), ne nástup všemi dveřmi, to je zpátečnické řešení, jak by vám tady v ústí vysvětlili…

Karl vB.

Asi k tomu rozhodnutí v Ústí nad Labem měli nějaký pádný důvod. Můžete třikrát hádat, jaký to asi byl…

Jirka P.

Jenomže problém s neplatícími cestujícími je podobný všude. Nebo myslíte, že v brně nebo v Ostravě je to jiné? Navíc žádné jiné krajské město takto své obyvatele nešikanuje.

Frantík

Ve Zlíně je taky nástup předem na okrajových úsecích… ale jenom nástup předem, žádné prodavani lístků.

Jirka P.

Napsal jste to správně. Na okrajových úsecích, tedy pár zastávek mimo město. V Ústí je 6 zastávek v centru, kde od rána do odpoledne se smí nastupovat všemi dveřmi. U kapacitních trolejbusů je takové nastupování nesmysl. Mimo město tu zajíždí de facto jediná kapacitní linka, autobusová, tam byl nástup celodenní předními dveřmi dávno. Jenomže tam přetlak cestujících směrem do města mohl být řešen dřívějším přistavením vozu. Na spojích ve městě to jaksi možné není. Tady se pouze nesystémově a naprosto proti smyslu obsluhy VHD zavedlo populistické opatření, které významně zatěžuje řidiče a doslova šikanuje cestující.

Frantík

Souhlasím, jestli je problém s občany, mají ho řešit asistenti přepravy. I na té „původní“ lince do vyloučené lokality byli, a myslím že měli větší efekt než to, že se musí nastupovat předem.

Jirka P.

A jen dodatek, když jste zmínil to nakupování jízdenek. Na terminálu u řidiče si lze zakoupit i jízdenky pro celou krajskou integrovanou dopravu. Při odbavování čipovou kartou trvá terminálu načtení nějakou dobu (3-5 vteřin) a pak prodleva před načtením další karty. Takže spoje, s mezistaničním úsekem s dotací dvou minut, při zastavení a odbavení deseti cestujících (v ranní špičce směrem do města více) nemá šanci jízdní řád dodržet. A to právě nepočítám někoho, dko si koupí rovnou integrovanou jízdenku, což je záležitost dle šikovnosti, praxe a potřeb cestujícího desítek vteřin, až půl minuty.

Roman

Ona ta Kolárova nebude taková hitparáda, když je to zastávka na kterou nemá dopravce licenci…. píšete tady nesmysly

Frantík

Na integorvaných JŘ je napsána poznámka otevřena ode dne vyhlášení, na Idosu není vůbec. Zatím je akorát nástupiště.

Akorát nevím proč vymýšlejí nové jméno když Jiřího z Poděbrad taky nezní špatně, je jenom 100 metrů od druhé zastávky, a tohle bude vlastně její protisměr.

Petr Jetelina

Na poměry Zlínského kraje je tento počin skutečně revoluční. Samozřejmě je to dobře, tohle si cestující určitě najde.

Roman

Co je na tom revolučního ??? Nahnat autobus do neprůjezdného města???? To je revoluce

Zdeněk

Doufám, že nadšení starosty Kunovic vydrží , až budou obyvatelé uliček od školy na ulici Osvobození u vytržení z toho, že jim o víkendu každou půlhodinu profrčí 2 metry od oken 11ti tunový autobus. Uličkama, které mají 5 metrů mezi obrubníky a ještě tam parkují rezidenti. Proč přes týden jede spoj na Petříkovec, kde je točna, po hlavní a široké silnici a přes víkend se jede uzkýma uličkama? Buďme zelení až za ušima a pustíme si dieselový bus do obytné zóny. Mimochodem vyznačené dopravním značením. Bravo !!!

danaceks

Taky nechápu. Kilometricky se možná něco málo ušetří, ale časově ne, on ten Petříkovec není zas tak daleko…

jva

A hlavně na tom o víkendu neprojížděném úseku je kunovické letecké muzeum. Ale i těch pár cestujících by bylo o víkendu přínosem.

Miroslav

Páteřní linka s intervalem 30 minut není nic na chlubení, ale spíše standart, který již měl být dávno.
Přestavte si že jsou kraje, kde páteřní linky jezdí ve špičce po 5 minutách.

Švarc

Jaký kraj například, po 5 minutách to většinou nejezdi ani na 300 a 400 v Pidu. A v Idsjmk je interval na nějakých linkách 15 minut, jinak spíše vyšší. V jiných krajích určitě interval nižší 15 minut není mimo nějaké školní spoje.

Frantík

Zlín Otrokovice?

Ludvík

Srovnání s trolejbusy na trase Zlín – Otrokovice se sice nabízí, nicméně, objektivně vzato, jde o souměstí s 90 tisíci obyvateli, zatímco souměstí Staré Město – Uherské Hradiště – Kunovice jich má přibližně 37 tisíc. A nejde jen o poměr počtu stálých obyvatel, zlínská aglomerace je lidnatá a Zlín se svým postavením přitahuje cestující z velkého okruhu. Navíc Kunovice i Staré Město budou stále obsluhovány příměstskými linkami spojujícími UH s okolními městy a vesnicemi. Tyto linky jsou pro spojení v rámci souměstí hojně využívány. Staroměstská radnice dokonce dospěla k názoru, že příměstských spojů je dostatek, žádnou MHD nepotřebuje a financovat… Číst vice »

Frantík

Ale jde o to, že busy v dané ose jezdí skutečně často.
Jinak souhlasím že 30 min interval na příměsto a včetně víkendů je opravdu slušný.

platamond

Je to jewn úhel pohledu – linka a svazek. Linka nad 300 po 5 min. neneí, jen 10 s nějakými vloženými spoji = technokraticky tam nějaká 1-2 pětiminuty budou, ale svazky bez problémů – Kladno má myslím 4 min, Mělník se 5 min bude blížit Zdiby bez poroblémů a jiné.

Karl vB.

Pane Miroslave, můžete být prosím konkrétní a uvést, kde jezdí meziměstská páteřní linka v pětiminutovém intervalu a nejedná se o MHD ve špičce?

Miroslav

Více měně to bude MHD, protože pokud se dobře pamatuji, tak to dřív bylo jedno veliké město, Kunovice a Staré Město byly pouze městské části Uherské Hradiště.
Jenže pak se to město muselo rozdělit, aby bylo více koryt na radnicích pro komunální politiky.

kodl

No to je neuveritelna revoluce 😀 Smekam panove 😀

danaceks

Nepřijde mi perspektivní, že tak častá linka nejezdí přes největší přestupní uzel v souměstí – uherskohradišťské autobusové nádraží. Pokud má i o víkendu jezdit co půl hodiny, ani tak to neudělá VD atraktivní, protože rozbije veškeré přestupy…

Jiří Kocurek

Jaké existující přestupy to rozbije?

danaceks

Hypotetické přestupy, které by se daly udělat, kdyby to jelo přes AN. Z vlakového na autobusové nádraží je to minimálně 10 minut svižnou chůzí, což je pro člověka, který by chtěl jet z Kunovic řekněme do Bílovic, docela nepříjemné…

M19

Proč? On někdo ruší linku 1 MHD?

Frantík

Taková linka v UH není.

danaceks

Linka 1 byla zrušena už nějaký ten pátek zpět

Roman

Myslíte linku 1, která nejede tak 4 roky??

Frantík

Určitě by to tak dávalo smysl… ze Smetanových sadů by jel na autobusové nádraží, pak kolem Billy by se zrušily ty květináče, které zneprůjezdnily AN, a pak dolů na Jiřího z Poděbrad, jak je to nakresleno zde https://mhduh.cz/download/stastna_linka_77_prezentace_web.pdf

Robin

Asi zase ZLK neví, co s penězma. A výběrové řízení proběhlo nebo jde o přímé zadání?

Frantík

Přímé zadání = rozšíření provozu podle smlouvy.

Kdyby probíhalo výběrko zas by si stěžoval SOR. Nicméně podobné proběhlo s „optimalizací“ na Vsetínsku, nebo třeba zrychlené spoje do Brna.

panpan21

Dotazy: Proč je na fotografii k textu dvoudveřový Crossway, když je v textu informace „nové třídveřové nízkopodlažní autobusy Iveco Crossway LE 10,8“ a jak je to s tou nízkopodlažností? V textu jsem nezaznamenal informaci, kterou jsem našel na webu viz. odkazu: „V budoucnu, až bude spuštěn nový systém MHD v Uherské Hradišti, pak Zlínský kraj plánuje prodloužení některých spojů linky z centra Kunovic přes Lidickou ulici až do Míkovic a v jednání je i další pokračování až do Vések a Sadů.“ Kdy lze očekávat „v budoucnu“ spuštění nového systému MHD v UH? Mohla by být informace v článku doplněna.. copy… Číst vice »

Frantík

Tady je informace z lokálního plátku, nevím jestli to není zakázané:
https://www.idobryden.cz/zpravy/mhd-stale-nema-zelenou-vyrobce-autobusu-bojuje-dal-59645.html

Izvornjak

Fotka vozů opravdu nesedí. Budou tam tři kusy jako tento:
https://seznam-autobusu.cz/vuz/119006

Jsou z poloviny nízkopodlažní (LE), se trojicí dveří, s klimatizací a systémem automatického počítání cestujících.

A ano, s MHD je to tak, jak píše Frantík. Čeká se na ÚOHS kvůli napadení výběrka na dopravce SORkou.

Čím si ale jsem jistý, tak je to, že linka pomůže domácím i návštěvníkům! Už se na ni fakt těším!

Pája

🙈 Tohle už připomíná normální sabotáž, i když chápu, že odvolání má právo podat kterýkoliv výrobců.

M19

Ten váš lokální plátek patří do portfolia kolem majitelů Synotu. Rozhodně vlivnější než zdopravy.cz

Frantík

No to ano, ale ty bulvární nadpisy…

Frantík

Určitě by pan Sůra mohl zjistit dodatečné informace, pokud by chtěl 🙂

Panda

Jsem celkem neznalý poměrů, ale nechtělo by to více zkoordinovat s jinými linkami (MHD/příměsto/vlak)? V rámci souměstí se podivně sjíždějí busy/vlaky a některé zásadní relace jsou bez přímého spojení (např. SM-nemocnice/Štěpnice, SM-Student.nám./Mařatice)… PS: chápu, že SM asi nemá peníze na příspěvek UH na regulérní MHD…

Frantík

On si to nějak ZK „koordinuje“ tím způsobem, že do vesnic odjíždějí autobusy ve stejnou chvíli, což znamená že 4 zastávky jezdí společně.

A ona taková MHD by mohld dobře fungovat, ale asi se čtyři subjekty nějak nedomluvily. Holt odtržení měst… a třeba v tom Starém Městě moc na MHD nehledí, když podle článku se o nich nezmiňují.

Martin II

Ujištuji vás, že SM má peněz dost, příkladem budiž postavení chlazeného venkovního kluziště za 50 mega a jiné ptákoviny. V oblasti dopravy se ale omezuje na předlažďování chodníků a zřizování jednosměrek, MHD nebo nové komunikace (nová spojení) neřeší…

Radim

Já vím že autobus je levnější a zastavuje „u každé vrby“, ale napadlo někoho tam prostě dát po půlhodině osobní vlak? Ten by navíc zřejmě počkal na (rozumně) zpožděné vlaky, ten autobus bude určitě ujíždět

Petr Drozda

Oni oslavili vstup do 21. století alespoň tím co je napadlo. Další nápady až za 100 let.

Pája

Tahle oblast po rozumné MHD (místní jí říkají poulička) volá už dlouho. Takže za mně je to krok kupředu. Přeju lidem z Hradiště, Starého Města a Kunovic, ať jim linka v každodenním provozu dobře slouží.

panpan21

Jste na Moravě, takže 101 🙂

M M

Není Morava jako Morava

Frantík

To by se taky někdo měl na radnicích probudit a připravit rozumné zastávky. Minimálně dvě by se mezi Kunovicemi a Starým Městem ještě vlezly.

Jiří Kocurek

… nejspíš postavit dvě koleje, vložením dalších zastávek se totiž prodlouží jízdní doby a nevycházelo by křižování, resp další by přibylo, což ten vlak učiní méně atraktivním po delší cesty po okrese.
A Správa železnic… mno mají se starat obce… ovšem nesmí si hrát na stát ve státě jak zlín, když urpavil chodík u železničního přejezdu a šáhl tak do kompetencí SŽ a byl z toho řev.

Jenom takové úvahy o chytání králíů, kteří se rozutekli po dvoře. Snažit se chytit 3 králíky naráz…

Karel IV.

2 koleje jsou v plánu (spolu s elektrizací) – viz zmínka o rekonstrukci stanice Uherské Hradiště včetně navazujících úseků ve Zpravodaji města (str.8-9)
https://www.mesto-uh.cz/file/12773/download

Luboš Beneš

Již brzy…. tedy nikdy.

M19

A k čemu by tam byly? Jako někde v podjezdu? Nesmysl.

Kubrt

Tak schválně, kolik volných tras se nachází na trati SMUH – Kunovice?
Ten autobus plní jiné úkoly, než tamní, velmi intenzivně jezdící vlaky.

Jiří Kocurek

Víte, co znamená IDS? Že návaznosti nezávisejí na druhu dopravy, mimo jiné.

Pak je taky fajn se podívat do mapy, že ten bus jede o půl kilomertu vedle, což by pro většinu místních znamenalo zacházku.

Radim

Máte pravdu, autobus je blíž a daleko častěji zastavuje. Ale s těmi návaznostmi je to jenom teoretické, protože na mne nikdy žádný bus při zpoždění nepočkal, jen občas vlak… ale tak třeba to zrovna tam fungovat bude

M19

Podívejte se aspoň na mapu. Děkuji. A pak zkuste jízdní řády, jak často jezdí vlak. Já vím, že vypouštět ideologické kecy je jednodušší než se seznámit s realitou.

Domis

Ale on tam ten vlak v půlhodině čekající na zpožděné vlaky dnes už je (alespoň pro Hradiště a ve špičkách prac. dnů – např. celé odpoledne ze Statáku od 13:30 do 20:30)