Zlínský kraj mění podobu odjezdových jízdních řádů autobusů
Nová podoba odjezdových autobusových jízdních řádů ve Zlínském kraji. Foto: KOVED

Proměna čeká i jízdní řády na každé zastávce.
Proměna čeká i jízdní řády na každé zastávce.
Zlínský kraj nemusí vymýšlet nic nového, stačí se učit od jiných. Nová podoba je určitě krok vpřed, v klasických jízdních řádech se už málokdo vyzná,a koho zajímá, kdy tam ten spoj bude a jakou má trasu, tak to najde v jízdním řádu. Snad budou mít podobu jako v MSK.
V klasických JŘ se není problém vyznat, pokud se značky používají konzistentně, a zejména jsou víkendy odlišeny od pracovních dnů! (Spoje zasahující do obou by pak měly být uvedeny 2x)
Tohle měli v Kroměříži na AN před 20 roky.
Bohužel ano. Strašné to bylo.
Pochopil jste, že to bude jen na vytížených zastávkách jakko doplněk k jednotlivým linkový jízdním řádům? Abyste věděl, kdy vám co jede do většího sídla, aniž byste se musel probírat jednotlivými linkový jízdními řády. Takový souhrnný přehled odjezdů daným směrem.
Ano, pochopil. Nicméně se bavím o AN v KM před cca 20 lety, ne o novince Kovedu.
Na těch fotkách to není doplněk, ale náhrada. Nedostatečná.
Ano. Ten jejich skvělý systém, kdy se vlastně na zastávce nedozvím vůbec nic (spoj do Brna v 7:45 jede jakou trasou a kde zastavuje?) a pro jakoukoliv informaci musím mrknout na klasické JŘ, které jsou ovšem ve výpravní budově (nikoliv v čekárně), která má samozřejmě omezenou otevírací dobu…
Možná by místo vymýšlení blbostí mohli konečně vymyslet funkční IDS – ZK to už docela potřebuje…
Několikátý (reklamní) článek na dopravu ve Zlínském kraji – KOVED o tom, jak vše skvěle funguje. Trapným písmenem Z na zastávkách počínaje… Pane Sůro, chápu, že váš server je o zprostředkování informací, které vám někdo poskytne, a že nejste investigativec. Ale nešlo by pro jednou napsat, jakým způsobem tato společnost utrácí krajský rozpočet? O množství nových spojů, které ovšem nenavazují? O nulových čekacích dobách, kdy stačí pár minut zpoždění a i to, co má čekat ujede? O krajském radním pro dopravu, který nereaguje na korespondenci? Myslím, že je v zájmu nás všech, kteří dopravu dotujeme ze svých daní, aby byla… Číst vice »
Sepište to, s vyjádřením druhé strany. Vydáme, zaplatíme. Čas na investigativnější práci šetřím na projekty, kde mizí výrazně větší objemy veřejných prostředků. Omlouvám se, ale není fakt v mých silách řešit čekací doby v rámci IDZK ani to, zda náměstek odepisuje na korespondenci.
Zase ohledně Zlínského kraje tu moc článků nebývá, tak není moc prostorů pro diskuzi. Ovšem chápu, že jste od jinud, takže to není asi vaše parketa.
Využíváme servisu ČTK zejména pro regiony, které úplně neznáme. Ale bohužel ani z tohoto kraje mnoho zpráv z ČTK není.
Vážený pane Sůro, děkuji za odpověď. Zlínský kraj vydá ročně za dopravní obslužnost nějakou miliardu a půl. Je jedním z těch menších, poměrem vydané částky na dopravu je však mezi třemi nejrozhazovačnějšími v republice. Možná je ta částka pro vás malá, pro běžného daňového poplatníka je to ovšem ranec peněz, který by měl posloužit k jeho prospěchu. Za současné situace se ovšem jedná o částku, která je možná využita legálně, ovšem v žádném případě ne účelně. Integrovaný systém by měl dle mého (a snad i vašeho) sloužit k tomu, aby integroval různé formy dopravy a poskytoval cestujícímu návazné a komfortní… Číst vice »
Plně souhlasím s „Tak chceme tu dopravu udělat všichni lepší pro cestující nebo ne?!?“
Na druhou stranu pan JS to napsal jasně, že klidně převezme kvalitní článek od zdejších. Tak hurá do psaní, ať to zdopravy vydá.
A myslím že bude stačit, pokud doloží že o vyjádření žádal a byl odmítnut, či druhá strana mlčí. Ovšem k tomu textu co sepíše.
Bude.
Až ve Zlíně mezi svítícími odjezdy busů normálně najdu např. Brno přes Kroměříž 8.30 stanoviště 2, bude to krok vpřed. Minulý týden jel opět na tajňačku a informace měly zavřeno – už dlouho. Naštěstí existuje Idos.
A na peroně „pragotron“. Teda on tam není ani ten peron, leze se ze štěrku.
Já jsem myslel autobusák. Tam sice je svítící cedule, ale některé spoje holt zapírá. Spoj do Brna ČSAD Vsetín je podle některých asi nedůležitý, nevím. Přitom jezdil obsazený i při Covidu. Jinak pokud jde o železniční stanici tak to máte pravdu. Jako ze země třetího světa. Už jen přijet je zážitek. Díra v příjezdové silnici pod nadjezdem obsluhující obojí mně letos o Velikonocích katapultovala z kola. Ještě teď to občas bolí. Zlín má zafixováno, že spojení se zbytkem světa zajišťují z poloviny autobusy a z druhé poloviny trolejbusy do Otrokovic. Mnohem menší města v kraji jsou na tom o dost… Číst vice »
Jenže co s tím nádražím může město Zlín asi tak udělat, když mu to nádraží nepatří? Myslím vlakové. Můžou leda tak bušit na dveře v Dlážděné u Správy železnic.
Ten spoj že Zlína do Brna neexistuje, proto ani nemůže na ceduli svítit. Bohužel lidem z KOVEDu to asi nevadí.
To ano, když tam vůbec něco jede.
Ono obecně po Zlínském kraji cestovat je zážitek a o víkendu nejezdí skoro vůbec nic, asi jsou všichni v kostele.
Idos… ale když je nějaká výluka, o které se ví dávno (třeba závody ve Starém Městě), tak jenom zveřejní na web, kudy autobusy pojedou a nepojedou, ovšem výlukový JŘ nevyvesi, (nemluvě o náhradní dopravě). Pak se člověk musí dívat na web nebo volat na dispečink..
A Hulín v 8.30 tam svítí?
To nevím. Ovšem pokud by svítil, tak mně vůbec nenapadne, že by mohl jet i dál. Těch zmatků ve značení je víc a bohužel nefungují informace. To dřív byla poslední záchrana. Teď holt už jen Idos, tzn chytrý telefon nutný.
Spoj je komerční a jen do Hulína. Brno jede po jiné lince až z Hulína.
Chválím za to, že je tam vždy i angličtina, v každé horní dolní. Nikdy nevíte a není důvod být za každou cenu zaprděný „protože sem stejně nikdo nejezdí“. Transfer to rail services je sice trošku mimo, ale jinak fajn. Grafika se mi taky líbí. Ještě by mohli pochopit, že není důvod mít dvojité označníky na zastávkách a nebo líp komunikovat na soc. sítích třeba a snad se to začne blížit ideálnímu stavu z pohledu komunikace s veřejností.
Na dvojitých označnících už se pracuje! 🙂 Jen všechno nejde úplně okamžitě, protože Zlínský kraj si ve veřejné dopravě za poslední dekády nastřádal docela velký dluh věcí, které se musí vyřešit. Tl;dr: Všechno bude!
Co je špatného na „transfer to rail services“? Já myslím že v pohodě
Je to Czenglish. Rodilý mluvčí by si vystačil s change to trains.
Pro mínusáře dodávám zdroj: https://help.raileurope.co.uk/article/41257-understanding-interchanges-and-transfers
Mimo jiné se v něm dočtete, že „transfer means that you will need to travel between different stations, either on foot, by taxi or on public transport“, zatímco „an interchange is when you … arrive and depart from the same station“.
Dlouhé. „→ Railway Station“ pochopí každý.
Co je prosím myšleno dvojitými označníky?
Předpokládám, že je tím myšleno, že mnoho zastávek má doteď dva označníky -> nový koveďácký a starý originální, příkladem třeba zastávka Valašské Meziříčí, Jednota.
Což je ovšem myšleno dost divně, protože dva nebo tři označníky v jedné zastávce je něco o dost jiného než jeden dvojitý označník – tím bych jinak rozuměl spíš dvojramenný zastávkový sloupek (tedy ten, ze kterého deska s jízdními řády v ideálním případě nepřečnívá do stran).
Abych to upřesnil, protože z článku to tak úplně nevyznělo: Samozřejmě tyto souhrnné výpisy do různých směrů, které jsou vidět na fotkách, jsou jenom bonusem navíc pro větší přestupní uzly nebo zastávky s extrémním množstvím linek ve společných úsecích. Klasické linkové jízdní řády se všemi zastávkami (jejichž podoba se brzy také zpřehlední a více přiblíží stylu např. IDS JMK) všude zůstávají zachovány. Zrovna v případě Bystřičky jsou vyvěšeny ve vitríně o kousek vedle. Ve vitríně jsou i tarifní podmínky a další informace pro cestující.
Díky za upřesnění, pokud budou vyvěšeny i klasické linkové JŘ, tak beru svůj příspěvek níže zpět. V článku to zmíněno nebylo.
V minulosti se jízdním řádům říkalo jízdní řády, zatímco přehledu odjezdů se říkalo přehled odjezdů. Pokud se někdo zavedené terminologie nedrží nebo ji nezná, vznikají z toho nedorozumění.
Ta poslední věta platí naprosto obecně. Díky za ni!
Pokud tam současně nebude někde vyvěsem kompletní jízdní řád se všemi zastávkami, jedná se o porušení zákona.
Na fotce je vidět nápis „Kompletní jízdní řády naleznete v samostatné vitríně“ 🙂
Jak to tedy bude na obyčejných malých zastávkách – 2 jízdní řády vedle sebe (zkrácený a kompletní)?
Nevím, ptám se, ať nejsem při příští cestě překvapen.
Na obyčejných zastávkách bude jen kompletní linkový (brzy ve vylepšené podobě à la IDS JMK s oddělenými pracovními dny a víkendy).
O zkrácený (jako na fotkách v článku) bude doplněn ve větších přestupních uzlech nebo v zastávkách s velkým množstvím linek ve společných úsecích – typicky Staré Město, Lidový dům apod.
Takže MHD formát je porušení zákona? Asi ne, že jo, to by celej DÚK porušoval zákon a většina PIDu taky, nezmiňujíc většinu měst.
i pro zjednodušený jízdní řád dle vyhlášky 122/2014 Sb. platí:
– namísto všech názvů zastávek mohou být uvedeny jen názvy zastávek, které následují ve směru jízdy linky za zastávkou, v níž je jízdní řád vyvěšen, a ve kterých spoje linky zastavují,
– pokud jsou na jízdním řádu uvedeny jen časy odjezdů spojů ze zastávky, na jejímž označníku je vyvěšen, musí takový jízdní řád obsahovat i údaje o jízdní době mezi zastávkami.
Zatím nejlepší podobu jízdních řádů má Doprava Ústeckého kraje a IDS JMK. Líbí se mi zejména oddělení víkendů od kladiv, je to výrazně přehlednější.
Souhlas.
DÚK je zajímavý, ale v Lovosicích jsem narazil na 10 různých poznámek a to už se v tom člověk opravdu nemůže vyznat. Má to své limity.
Za mě jednoznačně krok zpět. Vidím sice čas odjezdu, ale nevím, kudy konkrétní spoj přesně jede, ani kdy bude v cíli.
Souhlas, jedu do Horní u Dolní a jak mám vědět který spoj to je?
Jo no… I když teda místní ví kudy co jede a ne-místní asi mají něco jako chytrý telefon a podívají se, ale stejně. A Bystřička je už sama o sobě „Horní u Dolní“, kromě toho název „Bystřička, železniční stanice“ je taky blbost, protože to je zastávka… No prostě Zlínský kraj no 🙂
A když nemístní nemají chytrý telefon…
… tak si musí cestu dopředu pořádně nastudovat.
Taky se mě tenhle styl odjezdů nelíbí, v ČR ještě vím, kam se mám na JŘ podívat, ale v zahraničí je to za trest.
Prosímvás… běžný cestující vůbec nerozlišuje stanice/zastávka. Je zcela logické, že se všechny zastávky kde je prostě blízko nádraží (jakéhokoliv typu) budou jmenovat žel.st.
Ne, je zcela logické, aby všechny bus zastávky nacházející se blízko nádraží se jmenovaly „XY, nádraží“.
A co je špatného na „žel.zast.“ ?
Žel. st. a žel. zast. se dříve v jízdních řádech ČSAD normálně rozlišovaly, ovšem pokud do toho nádražácí házejí vidle nějakými „dopravnami D3“, který prý nejsou ani stanicí, ani zastávkou, tak nebude divu, když veřejnost ta rozlišení začne ignorovat. Čísla nádražáckých předpisů do veřejného informačního systému pro cestující fakt nepatří.
A až změní jízdní řády (v malém každého 1/4 roku, ve velkém na začátku zimy), tak už ani místní nebude vědět, kam dojede…
Tohle je slovenský vzor no. Pro některé relace možná na první pohled jednodušší, ale jinak souhlasím.
V normálním dopravním systému by všechny spoje pod stejnou linkou měly mít stejnou trasu a obsluhovat přibližně stejně zastávky…
Klasické jízdní řády jsou samozřejmě vylepeny taky. A jak je v článku uvedeno, i ty dostanou novou podobu.
Ta poslední věta v článku původně nebyla.
S textem se nic nedělalo
V tom případě se omlouvám za přehlédnutí.