Infrastruktura Silnice

Zlínský kraj chystá čtyřpruhovou silnici II. třídy. Kvůli napojení na dálnici

Přípravné stavební práce pro dálnici D49 Hulín - Fryšták. Foto: ŘSD
Přípravné stavební práce pro dálnici D49 Hulín - Fryšták. Foto: ŘSD
Rozšíření stávající silnice bude nakonec menší, než byly původní plány.

Po více než deseti letech poslal Zlínský kraj znovu do schvalovacího procesu budoucí propojku mezi centrem Zlína a chystanou dálnicí D49 z Hulína do Fryštáku.
Celkem 2,383 kilometru dlouhý úsek mý být  čtyřpruhovou komunikaci, která ale oficiálně bude silnicí II. třídy.

Kraj již odeslal dokumentaci ke stavbě do takzvaného zjišťovacího řízení. Samotná stavba začíná křižovatkou u Kostelce (připojení silnice III/4911) a končí před stávající křižovatkou ulic Sokolské (II/490) s ulicí Padělky. „V rámci stavby bude provedena rekonstrukce stávající sil. II/490 z dvoupruhové na čtyřpruhovou komunikaci včetně odvodnění a napojení okolních komunikací. Směrové a výškové řešení stavby bylo v maximálně možné míře respektováno stávající,“ uvádí se v textu dokumentace.

Součástí záměru je rovněž návrh chodníků a cyklostezek, přeložky účelových komunikací a nejnutnější přeložky a úpravy koryta Fryštáckého potoka. Jde o druhou z celkem tří etap, které kraj kvůli stavbě nové dálnice plánuje.

Trasa silnice II/490 mezi Fryštákem a Zlínem.
Trasa silnice II/490 mezi Fryštákem a Zlínem.

Důvodem kapacitní stavby je i předpoklad, že pokračování dálnice D49 z Fryštáku dál ke slovenské hranici jen tak nevznikne. „Bude ještě chybět propojení rychlostní silnice dále směrem na Slušovice, Lípu, Vizovice a na Slovensko. V této době bude silnice II/490 sloužit jako hlavní propojení se silnicí I/49, vedoucí tímto směrem,“ vysvětlují autoři dokumentace.

Nejde o nový záměr, řešil se už do roku 2008. Kladné stanovisko ale už vypršelo, současně došlo k aktualizaci celého projektu. Zásadní změnou je především zúžení: původně měla být celá silnice široká 24,5 metru, nově bude 15,5 metru. Jednotlivé směry nebudou odděleny středovým dělícím pásem, zábor půdy tak bude výrazně menší.

Dálnice D49 z Hulína do Fryštáku roky čeká na stavební povolení. Podle aktuálního letáku chce ŘSD začít se stavbou příští rok.  Už předloni došlo k některým přípravným stavebním pracím na části trasy dálnice. Zlínský kraj na dotazy ke stavbě od minulého týdne neodpověděl.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

Ctyrpruhova kapacitni komunikace II. tridy je wow, takovych jen vice, dokazu si predstavit desitky mist na Morave, kde by ohromne podobna silnice pomohla. Ovsem nechapu pravouhlou krizovatku na jihu mezi etapami. A rozhodne bych doporucil stavet s jednometrovym travnatym prostorem uprostred, to mi prijde jako zaklad. 15,5 metru a 16,5 metru neni tak zasadni rozdil…

Cestující, teď ale doma

Jednometrový travnatý prostor uprostřed je zbytečný, bohatě by stačila betonové svodidla. Ty zaberou kolik, 30 cm?

PetrN

narozdíl od plné vodorovné čáry musíte mít od svodidel (jak betonových tak ocelových) bezpečnostní odstup od jízdního pásu, takže u silnic s betonovými svodidly se projektuje šířka středního dělícího pásu min. 1,25m… Rovněž metrový travnatý pás je nesmysl, resp. když započtete vodicí proužky a obrubník tak na trávu nezbyde nic 😀

Martin V.

Pokud to má být příměstská silnice II. třídy s omezenou rychlostí, tak dejme tomu, ale jak už tu jiní rozebírali, na I/48 kolem Nového Jičína se to při hustém rychlém provozu hrubě neosvědčilo a v zahraničí mám zkušenost jedině s rakouskou S37 severně od Klagenfurtu https://de.wikipedia.org/wiki/Klagenfurter_Schnellstra%C3%9Fe a není to fakt nic moc (uprostřed mají zelený „travnatý“ drncavý pásek z plastu 🙂 ) Obzvlášť za tmy a v dešti je to nepříjemná jízda. V poslední sekci „Ausbau“ mají dva poněkud zmatené odstavce o tom, co s ní chtějí dělat, ale když jsem tam jel naposled, tak ještě nezačali.

Luki
Markus Aurelius

Už aby to bylo

Obyvatel zlínského pralesa

zajimave, ze pred rokem probehla uprava zastavek Vrsava a Janustice, tenisove kurty. Ted to zas po par letech budou predelavat. Na druhou stranu, pred rokem se jeste nepocitalo s ctyrpruhem.

Limitz

Se čtyřpruhem se počítalo od počátku, ale vzhledem k neustálým odkladům stavby D49 město už nehodlalo dále čekat a provedlo úpravu zastávek MHD včetně nových přechodů pro chodce, celý tenhle projekt byl ale od počátku plánován jako dočasné řešení do výstavby přivaděče od D49

Josef Urbanbec

Je zarážející skutečnost, že projektanti dálnice, ignorovali tu skutečnost, že je možné obejít krajské město jiným způsobem. V současné době je na stole varianta nějaké komunikace, která nemá řešení, kudy dál! Svedou ji opět do téměř centra? Rozhodnou o tom opět politici! Někteří z politici z vedení se věnovali spíše svým koníčkům, než kraji. Je nepochopitelné, že v dlouhodobém plánování projektanti ignorovali skutečnost, že dálnice končí v Otrokovicích a pak tma a zácpy v podobě!“ zelené“ vlny směrem na Zlín a opačně. V Otrokovicích byl správný chlap i když v té době jsem byl jiného politického zaměření a to byl… Číst vice »

Libi

To je jak s tím špitálem, jednou až vychladnou emoce a osobní zájmy….

Botik

Myslím, že s emocemi a osobními zájmy už je konec, volby rozhodly. Nesmyslná zlodějina se stavět nebude, takže Penta i všichni zúčastnění, kdo si vymysleli, jak se za státní peníze nadojit na důchod, mají už definitivně smůlu 🙂

Lukáš Z.

Nedávno jsem jel celou D48 do Frýdku od Olomouce, která je v některých úsecích stále jako čtyřpruh první třídy bez dělícího pásu a z toho jsem vůbec neměl dobrý pocit. Myslel jsem si, že takové silnice se stavěli 30 let zpátky. Očividně ne.

PetrM

Však se taky předělává na víceméně normální dálnici s dělícím pásem, to vám nedošlo? Nebo proč myslíte že tam ty stavební stroje a omezení jsou?

Cestující, teď ale doma

PetrM: D48 se předělává a jistě to Lukášovi došlo, proč ale vzniká stejná silnice bez dělícího pásu u Zlína? Aby se za pár let taky předělávala?

Limitz

Ale ta silnice bez dělícího pásu do Zlína je silnicí II. třídy, navíc v katastru města, kde běžná maximální rychlost je 50km/h ačkoliv v současné podobě je tam povolená 70km/h

Cestující, teď ale doma

A to, že je silnicí II. třídy nebo, že je v katastru města, na tom něco mění? Tam nemůže dojít k přejetí do protisměru a k čelnímu střetu? Tam nikdo nemůže jet rychleji, než je maximální povolená rychlost? Např. i přes 100 km/h?

Marcel

Dokud vláda nesváže ruce těm pseudo ekologum tak budem mít jen rozmlácené staré a nebezpečné silnice a budem se tu dusit smrady.

Jarda Musil

Kdyby před 40 lety Čuba nezměnil trasu na Slušovice, mohla dálnice spojit Zlín bez problémů … ostatně pořád by bylo nejjednodušší ji napojit někde před Otrokovicemi … směr Slovensko se stejně nikdy neuskuteční, protože to kdysi zarazil ve své bohorovnosti Klaus a nikdo z politiků už nechce tento směr ze socíku respektovat a uskutečnit 🙁

Vojta

Jenom k té poslední větě: úřady mají na odpověď dle zákona č.106 14 dní, příp. 30 dní. Na jiné dotazy vůbec nemusí odpovídat a nejsou tam ani žádné lhůty.
Chtít odpovědi na cokoliv do týdne je hodně mimo mísu…..

Démon

D49 začne příští rok až slyšíme od roku 2009 🙂 Kocourkov hadr

Kodl

Presne tak, nezbyva nic jineho, nez vam dat za pravdu. Je to uz vylozene nesmyslne, co se kolem D49 deje. Ja osobne neverim, ze se vubec postavi, podle mne to vzdaji pote, co ke konci pristiho roku vyprsi EIA. Pote se bude resit byrokracie a povoleni prakticky od znovu, cili zacatek stavby tak 2029-2030.
Je to uz vylozene k placi.

Jiří 3

Docela mne zajímá řešení u Vršavské točny, jelikož tam byla minulý rok vybudována nová nástupní hrana ve směru na Kostelec.

Luki

Kdepak udělají zase soudruzi v gottwaldově chybu? Proboha na co dálnice z Hulína na Slovensko a průmslová zóna v Holešově z dílny bývalého hejtmana ODS, nyní TRIKO taky zarůstá kopřivama. Nejkratší a nejrychlejší napojení Slovenska směrem z D1 na Trenčín těm rádoby baťovcům nevoní.

BND 30

Nejdříve si o tom něco nastuduj. Začni třeba obrázky…mapy.cz…

PetrN

z Brna na slovenskou D1 (od Púchova dál na Žilinu) to bude kilometricky nastejno, resp. mírně kratší právě po D49 než podél I/50, navíc D49 bude využitelná i pro střední Moravu (Přerov, Olomouc a vše od D35) a Zlínsko, zatímco dálnice ve stopě I/50 by byla na Slovensko pro Olomouc a okolí již zajížďkou… Nevýhoda to bude jen pro cesty do Trenčína a dále na východ směr Prievidza

Jiří Kocurek

Nechtěli tahat dálnici přes Buchlovské vrchy (CHKO, prudké kopce, neobydlený kraj), která by neřešila ani Zlín, ani Olomouc ani Žilinu ani napojení okolních měst?
Tohle je kus Baťovy trasy a jsem rád, že se tato trasa opustila. https://mapy.cz/s/hatopabenu Stejně špatné podmínky v zimě, než přes Vysočinu. Řetězovka budoucí jasná.

Martin V.

Tady je to vyznačené lépe https://mapy.cz/s/gupeluletu ale není mi jasné, proč to tenkrát trasovali přes Chřiby jako hřebenovku. 🙁

Jiří Kocurek

Díky. Kdysi jsem si o tom četl. Chtěli to mít jako scénickou cestu s odpočívadly a výhledy do krajiny. Za něčím podobným se dneska jezdí na Transfagaraš.

Lech Malý

Západní polovina až někam po Bunč téměř souvisle rozestavěné těleso, archeologům liniových staveb doporučuji! Bádání je možné zahájit třeba v Zástřizlech: https://mapy.cz/s/mabahunamu
Jinak ale zaplať pámbu, že byla myšlenka dálnice přes Chřiby hned po válce opuštěna, kdo zná I/50 přes ‚Buchlováky‘ v zimě, ví, o čem mluvím. Navíc sestup od nové od Nové Dědiny do údolí Moravy byl v podstatě neřešitelný: brutální sklon a ‚nedálniční‘ oblouky.

A A

Ze západní strany začli stavět a z východní ani nevěděli, kudy to povede.

Vrtak

Pokud nekdo jel v zime z UB smer Stary Hrozenkov, tak vi, ze to jsou take poradne kopce vcetne serpentin. Rekl bych, ze se ta cesta tudy postavila hlavne diky tomu, ze vede uzemim s velmi nizkym osidlenim, takze nebyl problem s vykupy pozemku. Lysky prusmyk, kterym povede dalnice ma mnohem prihodnejsi teren, byt historicky nejpruchodnejsi byl vzdy Vlarsky prusmyk, ale ten je v CHKO.

Josef Urbanbec

ano

Medvěd

proč ne, ale obávám se, že se v nejen v tomto případě nenajdou potřebné finanční prostředky na realizaci celého projektu ….

Kodl

Mesto Zlin stejne vetsinou nikdy nic nedotahne do konce, u tohoto projektu nelze predvidat jiny konec.

Jiří 3

Jedná se o silnici II třídy, tudíž to řeší Kraj, i když tam je to naprosto stejné.

Kodl

Dekuji, rekl jste to sam.

Tim

Takže namísto toho, aby se u čtyřpruhů z důvodu bezpečnosti budovaly alespoň s dělícím pásem nebo svodidly, tak tady autoři toto zcela vypouštějí. Myslel jsem, že budování silnic smrti je už za námi.

Frantisek

Kdyby jim šlo o zdraví a bezpečnost, zajistí si investice do zanedbaných a nedokončených železnic. Že někteří řídí jak hovada (nebo jsou nuceni řídit i unavení), je smutný fakt, jemuž nepomůže ani dělicí pás. No třeba tam dají aspoň ta svodidla.

Jiří Kocurek

Jakože kraj má financovat to, co ČSD, ČD, ŠŽDC a naposled SŽ již 90 roků odmítají postavit? Kolik generací se má ještě čekat?

sch

S15,5 v intravilanu obce s MPR 50-60 kmh je v pohodě, ale pro tu první etapu je zo zcela nevhodné a nebezpečné řešení. I když tam omezí MPR na 60,tak budou všichni jezdit rychleji a nehodovost to nesniží.

Petr

Připomíná to problém silnice II/118 (dříve I/30), využívanou jako spojnice D5 a D4.

Frantisek

Silnice – využívané.

Petr

Co tam je/bylo za problém?

PetrN

Předpokládám že samotná stavba 2.etapy (viz. mapka) jak je zde popisovaná nic moc nevyřeší když naváže na dvoupruhovou Sokolskou. Problém může vyřešit až 3.etapa ve formě částečného obchvatu a napojení u Lidlu v Podvesné. V jaké fázi je tato etapa?

Roiman4

Ta je ve fázi takové, že nás před 15, možná 16 lety vystěhovali, strhly domy a tím to celé skončilo.

Radovan Komínek

Tyto rarity jsou v okrese Karviná k vidění na několika úsecích.

Jan

Dobrý den, existuje vůbec někde víceproudá silnice? Děkuji

Jan

Dobrý den, existuje vůbec čtyřproudá silnice? Děkuji.

...

Existuje. Třeba „Stará dálnice“ v Brně nebo silnice Lípa – Slušovice.

Jan

Díky za odpověď, takhle – to je čtyřpruhá silnice, můj dotaz směřoval spíše, jestli existuje vůbec pojem čtyřproudá silnice?

Jan

Totiž v nadpise článku bylo původně „čtyřproudou“, což se v meziřeči často zaměňuje.

Kalanis

Dál třeba Chomutov – Most (Ervěnický koridor byl vždycky hrbatý, to nikdy R nebylo) či Karlovy Vary – Ostrov.

Jiří Kocurek

Mimo obce např. také Lipník – Hranice. V obcích potom Třída T. Bati ve Zlíně, průtah Kroměříží, Olomoucí. Vídeňská v Brně má pruhů dokonce šest.

Jan

Díky za odpověď, takhle – pořád se bavíme o pruzích, můj dotaz směřoval spíše k myšlence, jestli existuje vůbec pojem čtyřproudá, čí dokonce víceproudá silnice? Dost se to plete

Hara_Pes

Správně je Xpruhová

yaakov666

Pokud se nemýlím, tak ve Zlínském kraji už přece jednu takovou mají přes třicet let – dálnici do Slušovic.

Jiří

Máte pravdu. Zlín prostě bude mít nejlepší dvojkové silnice.

-TR-

Dálnice do Slušovic bude použita pro výstavbu D49.

Jirka

Možná, někdy 🙂 Jsem zvědavej, kdy kopnou aspoň k Fryštáku.

PetrN

ne tak docela, D49 povede souběžně s původní II/491: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/443/infoletak_d49-frystak-lipa-3-etapa.pdf
Z té ale předpokládám udělají pak klasický dvoupruh, v době kdy povede D49 ale jen do Slušovic tak se bude II/491 do Lípy využívat bez pochyby jako čtyřpruhová

Jiří Kocurek

Jednotné zemědelské družstvo Slušovice, národní padělatel procesorů Intel.

radim

Ale jen 8008 a 8080 ne? 8086/8088 už nepadělali…