lot
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Zlín chce studii, která má prozkoumat kilometrový tunel pod centrem města

Baťův mrakodrap. Foto: Kudyznudy.cz
Baťův mrakodrap. Foto: Kudyznudy.cz

Zlín zadá studii, která ukáže, jak reálné je vybudování asi kilometrového tunelu v ose silnice I/49 na třídě Tomáše Bati. Tunel by měl zklidnit dopravu v centru města. Studie odpoví na otázku, zda je možné jej vybudovat, popíše případné technické problémy i jeho finanční náročnost, řekl dnes novinářům radní Michal Čížek (ANO).

Tunel by měl být hloubený a s betonovým skeletem, nad tunelem by mohla jezdit například vozidla městské hromadné dopravy. Posouzeno bylo několik variant, jako nejvýhodnější vyšla podle města trasa tunelu od městského divadla po Baťův mrakodrap, doporučil ji také městský generel dopravy. Podle odhadů by jím mělo projet denně asi 18.000 aut v obou směrech.

„Myšlenka na zklidnění centra pomocí hloubeného tunelu je zajímavá. Přestože se nejedná o levné řešení, je stále nejvýhodnější z posuzovaných asi deseti variant. Jakmile se prokáže, že je stavbu možné vybudovat a budeme znát přibližný rozpočet na stavbu tohoto hloubeného tunelu, je potřeba začít vyjednávat se státem o spolufinancování a pokračovat v dalších stupních projektové dokumentace,“ uvedl Čížek.

Studie proveditelnosti prověří prostorové vedení stavby, navrhne úpravy povrchu, zmapuje nároky na přeložky inženýrských sítí, výstavbu souvisejících objektů, jako je odvodnění, požární zabezpečení, vzduchotechnika uvnitř tunelu či únikové cesty. Studie by měla stát asi dva miliony korun bez DPH.

ČTK

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cestovatel

Tomu teda říkám „brutální“ dopravní intenzita – 18 000 aut dohromady v obou směrech.. I kdyby jenom v jednom směru…
V Praze je taky jedna silnice, říká se jí severojižní magistrála. No a podle posledních dat z roku 2018 se po ní denně v té době projelo nějakých 143 000 aut… Jo kde jsou ty časy, teď je to mnohem víc.. na vjezdu do Prahy se rozšiřují z kapacitních důvodů dálnice na šestiproudé a i to bude málo, osmiproudá D1 je na hraně kapacity…

Roiman4

Pán asi nikdy nebyl ve Zlíně a nejel v té největší dopravní špiččce odpoledne z Otrokovic na Jižní Svahy přes centrum například…. To by jste za těch 143k aut na magistrále ještě byl šťastný….

Michellini

Na magistrále nejezdí 143k aut. To je stojící silnice plná semaforů a buzerace a radarů. Barrandovmost má 80k a to je rekord v Praze

Michellini

co to meleš? Co se rozšiřuje. Magistrála má 2 pruhy občas 3. Víden má na takovéhle silnici 3 až 4 pruhy.. Ta česká nevzdělanost je brutální

Tady na Moravě

Vídeň, mílí Michellini, nemá nejvytíženější městskou pseudo-dálnici vedenou přímo pod muzeem. Má tam Ring, což je bulvár, na kterém jsou stromy, široké chodníky, kapacitní přechody a tramvaje. Na SJ magistrále je jen smrad a bouračky.

Michellini

143000? nějaký psychický problém? Max je Barrandovký most 80-90K..

Marcel Pánek

Proč se nemluví o dostavbě železnice z Vizovic do Val. Polanky, udělat tranzitní trať?

John

Jen plané řeči. Hateman Čunek teď s nebývalou agresivitou tlačí stavbu nové nemocnice, kde reálně hrozí, že doslova zlikviduje kraj na dalších x desítek let – pak totiž nebudou prachy vůbec na nic notabene ne na nějaký tunel (no, i když ten si vlastně staví on sám právě teď).

Johny

Nová nemocnice nebude, Čunek to stěží agresivně protlačí a v říjnu už zvolen hatemanem nebude, tak se to utlumí a hodí do šuplíku úplně dolů.
Spíš bude zajímavé, jestli a kdy dostane trať Otrokovice – Vizovice územní povolení, které teď leží už celkem dlouho na KÚ kvůli rušení přejezdu u Eurocaru….

Axel
Andrej

Země Studií

Jakub

Jakože by se taková věc měla dělat bez studie? Takový blázen snad nejsi.

Andrej

Ne, na něco co se nikdy nepostaví, se nemá studie dělat. Jsou to vyhozené peníze pro spřátelené firmy.

Ondřej

Jak jinak zjistíte, jestli se vyplatí či nevyplatí to postavit? Hodíte si mincí?

Jiří Kocurek

Nechal bych ho stát v té koloně na Třídě Tomáše Bati. V nacpaném trolejbusu bez klimatizace. Aby měl možnost si prožít tu „bezproblémovou“ jízdu. Na kole rychleji po chodníku a pěšky tamtéž, ač ne tak často. Je to jediná silnice ve směru západ−východ v okolí a bohužel vede středem města. Další taková je až přes Bumbálku a jižněji pak přes Starý Hrozenkov.

Pražské Metro D taky nevyřeší absenci východní části D0 okolo Prahy. Koloběžka taky ne.

Tady na Moravě

V centru Zlína by nebylo bývalo takové dopravní zatížení, kdyby existovala komplexnější dopravní síť. Jenže když je Zlín postavený podél jedné ulice, tak pak logicky na té centrální křižovatce bude docela rušno.
Tohle řešení není šťastné, protože místo vyvedení dopravy z tohoto místa naopak zakonzervuje stav s průletem přes centrum. Křižovatce na nám. Práce a s Dlouhou možná ulehčí, ale zbytku tř. TB ještě přitíží.

Jiří Kocurek

Ono by to chtělo, třeba jen půl profil, z Hulína přes Fryšták ke Slušovické dálnici a obchvat Vizovic.

Roiman4

Oni tu kravinu myslí naprosto vážně ? Dostavit, respektivě postavit ty dvě dálnice, obchvat Zálešné ( A to nás vystěhovali před 12 lety, kvůli tomuto a pořád nic…) a pak se uleví Zlínu. Ale to se nesmí blokovat stavby.

Ještě jeden Petr

Po tom co Zlínský kraj zkomplikoval veřejnou železniční dopravu se takový tunel bude jistě hodit. (už před tím to byla katastrofa)

Jan Mahdal

A co na ní zkomplikoval?

Axel

Pan J.J. Petr tou komplikací, hádám, myslí to, že by ve vlacích mohli začít jezdit cestující. Kdo to kdy slyšel, aby vlaky jezdili kvůli cestujícím…. Přece odpradávno platilo že osobní vlaky jezdí proto, aby železničáři mohli opečovávat mašiny a dostávat výplaty….

Tím narážím na to, že dosud v regionálních vlacích ve Zlínském kraji cestujících ubývalo. No a od letoška je šance, že díky lepším vagonům nového dopravce (místo bývalého dopravce ČD) by mohlo cestujících přibývat. Uvidíme, jestli na části regionálních tratích kde Arriva vystřídala ČD, tak jestli naroste počet cestujících.

Erik

Zatím jenom ubývají.
Ještě vám dlužím odpověď od kraje resp. Pana Botka. Odpověděla nějaká úřednice, dopis je napsán, aniž by na cokoliv reagoval. Napsal jsem tedy jiný dopis, z jiné adresy a přišlo totéž. Tedy univerzální odpověď všem. Tak včil mudrujte.
Kraji jsou cestující úplně u zadku. Apropo bus z Brodu jezdí teď v 9 hodin úplně plný, přešli lidé z vlaku.

Axel

Ad dopis – to je smutné. Nabídl jste jim svoje svědectví, aby Arriva neunikla za svůj prohřešek smluvní pokutě? Ad využití vlaků – Mě se to těžko srovnává (vycházím ze zdejšího info z článku tuším od pana Sůry), protože v minulosti jsem se regionálním vlakům ČD k nám do Bojkovic snažil vyhýbat. A vlastně neznám nikoho, kdo by je pravidelně používal. Resp. jsem to pěkně schytal, když jsem párkrát doporučil přesednout z auta do regionálního vlaku… nejhorší bylo takové to nádražácké jednání (oni to možná ani nemyslí zle, ale prostě to odrazuje ty cestující, kteří nechtějí aby se s nimi… Číst vice »

Botik

Gratuluji, považuji Vás za výjimku. Obecně řečeno, pokud lidé na Vláře nyní nemají jistotu, že se dostanou do školy/práce, logicky sedají do aut.

Axel

Hm… nyní v půlce února…. kdy a kde nejel vagon Arrivy ve Zlínském kraji? Konkrétně prosím?

Zpoždění všech vagonů na všech vlacích (nejen Arriva, ale taky RegioJet, Leo) v celéé ČR jsou oficiálně dostupné zde: https://provoz.szdc.cz/grappnv/

Radek

Komplikací je třeba skutečnost, že cestující ve směru z Valašského Meziříčí do Horní Lidče musí na Vsetíně přesedat z elektrických souprav do motoráčků Arrivy a naopak. Extrémem je, že pro Zlínský kraj končí svět ve Střelné, dopravu na Slovensko zcela zrušili. Než by připustili, že na trati Horní Lideč – Púchov budou logicky jezdit jako dříve moderní elektrické soupravy slovenských železnic, tak raději nikdo, holt lidé bez auta mají smůlu.

Jiří Kocurek

Z Vlamezu do Lidča jede 16:53 přímý vlak a jezdí co dvě hodiny. Ten přestup na Vsetíně není sice žádná výhra. Nicméně pozitivem přestupu na Vsetíně je přímý vlak do Klobouků, kam se muselo v Lidču přestupovat. Takhle to mají do okresního města jedním spojem. Stejně tak z Bylnice.

slawe

Když se Čunkovi nepovedlo prosadit tunel ve Vsetíně, tak to zkouší ve Zlíně? 😀 Raději by mělo postavit D49, to odkloní tranzitní dopravu už ve Vizovicích…

Axel

Máte to v článku… s Čunkem to nijak nesouvisí… to je otázka na ANO které primátoruje městu Zlín = město je autor myšlenky tunelu.

Ohledně D49, vážený pane, opět těsně vedle. Protože výstavbu atd. D49 má na starosti celostátní Ředitelství silnic a dálnic ČR se sídlem v Praze a to je podřízená organizace Ministerstva dopravy ČR.

Petr Petr

Kdyby ekologisté již několik let neblokovali úsek Hulín – Fryšták, tak studie nemusela být potřeba. Přitom pozemky jsou již vykoupené.

Anonym

Studií není nikdy dost…

Honza

Máte pravdu, nejlepší je rozhodovat od stolu bez patřičných informacích

Anonym

Vy si myslíte, že tohle má šanci na realizaci? V našem státě? Kilometrový tunel v malém městě, už jen ta představa a musí být jasné, že to budou miliardy. Takže studie za dva miliony je pouze o napakování. Zlínští konšelé zjevně závidí Brněnským, tak si museli taky něco vymyslet.

Tady na Moravě

Kilometrový tunel, šmarjapanno, úplná vesmírná stanice.

Váženej anonyme, zkus si zjistit, kolik bude stát přestavba tratě Otrokovice-Vizovice. Proti tomu je nějákej kilometr dlouhej hloubenej tunel pro dva automobilový pruhy úplný nic.

jva

No jestli počítáte se dvěma pruhy, ta je to ne nic, ale na nic. Potřeba jsou 2+2 (když má být tunel obousměrný), k tomu 1+1 vedle ramp, aby se nad tunel dostala MHD, zobousměrnění Štefánikovy (protože z tunelu se na Jižní Svahy nedostanete) a z toho vyplívá ještě vyřešit dnešní rozplet na jednosměrky na nám. Práce, kde bude rampa z tunelu v podstatě ústit do křižovatky ke kinu…

dopravák

Nesmysl: podle obsahu toho textu ten tunel má být přece určen především pro tranzitní dopravu a její průtah městem, a pro až 18000 vozidel denně v každém směru, a pro tyto účely uspořádání 1 + 1 v pohodě postačí i ve špičkových hodinách, protože pohyb proudu vozidel nebude ničím rušen – problém by ale mohl nastat v návazných úsecích u vyústění tunelu (na obou koncích), a právě tam bude třeba inteligentních řešení, aby se tunel ani ve špičkách nezahlcoval kvůli tomu, že infrastruktura komunikací pokračujících na povrchu (kde už přibude i ta „netunelová“ doprava) nebude dostatečně kapacitní

Roiman4

To trochu zklamu, kdysi dávno už byl dokonce nějaký model tohoto. Začátek/konec má začít u mrakodrapů, kde je světelná křižovatka ke kolejím/točna trolejbusů/univerzita/do areálu Svit. To by ten tunel museli ještě podkopat před tou křižovatkou, kdy další světelná je až nějaké 2km v Prštném, aby to v klidu plynulo… No a v centru na Tř. T.B. za divadlem to má někde „vylézt“ na povrch. A tam je hned několik světelných a mimoúrovňovou tam už nikdo nepostaví pokud nesrovnají se zemí několik domů.

Anonym

Modernizace trati má význam nejenom pro Zlín, ale fakt nevidím důvod proč dávat miliardy do sotva stotisícového města. Raději bych ty peníze opravdu narval do vesmírné stanice.

Ondřej

Asi proto, že i obyvatelé sotva stotisícového města se potřebují dostat z bodu A do bodu B?

Zbyněk

Což silnice komplikují. Pokud teda nemají potřebu jet autem.

Jiří Kocurek

A nebo jen tak náhodou třeba nemají potřebu vézt zboží. Což se po silnici realizovalo dávno před vzestupem starého Říma. Kupodivu je Zlín průmyslové město a jen tak ze srandy − boty na Vsetín vozit vlakem? Haha.

Jiří Kocurek

A taky by mě zajímalo, jak existence silnice komplikuje MHD, především trolejbusy, ať jsme ve Zlíně.