Zlatý týden české dálniční sítě začal. Ministr obkrouží při stříhání pásek celou zemi

Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDDálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSD

Letos se zprovozňuje 111 kilometrů dálnic, většina tento týden. Desítky kilometrů přibudou i příští rok.

104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Jeden tu kritizuje, když se otevírá po kouscích, druhý to vyžaduje. Lidé nevíte, co chcete.

Vojta

Dobrá práce a jen tak dál 💪

Lukkin3

A co dálnice z Karlovy Vary – Praha?

Sáček

Umíte otevřít web ŘSD? A víte že letos se jeden úsek otevřel? Další dva v září 2025.

Jiřik

Dálnice z Karlovy Vary neexistuje. Existuje ta z/do Karlových Varů.

Martin

Velké poděkování panu Mátlovi z ŘSD, co všechno za 5 let ve funkci GŘ dokázal.

Petr

Volejte sláva a 3 dny se radujte!

jbcb

0Skoda, že se nepíše rok 1998.

Vojta

Jj, jsou to dlouhé a souvislé úseky, které se staví od 2019-2021 a připravovaly se ještě dříve. Pan Kupka s nimi nemá nic společného…
Jinak 100km se oteviralo docela nedávno, Pokud se počítá přestavba D48, D7 či otevírání nedokončených dálnic, tak by se měla počítat i přestavba D1…

Flinta19

Přestaňte už brečet. Tak to prostě je a dělo se to i v minulosti. Stavba dálnic je běh na dlouhou trať. Příští vlády zase budou stříhat pásky na tom, co sed připravilo za té současné. Už vidím Babiše, pokud vyhraje volby, jak se bude dmout v roce 2027 při otevírání Pražského okruhu mezi Modleticemi a Běchovicemi. Jedno je jisté. V poslední době došlo velmi výraznému nárůstu počtu úseků otevíraných, rozestavěných i těch s platným stavebním povolením a podařilo se i zahájit dlouho odsouvané úseky, jako např. ten na Pražském okruhu, který stál od roku 2010.

Vojtech

Jj na smíchově výší billboard s multimimistrem Havlíčkem, že postavil za babišky dálnici D4 .

David

Ono to vypadá, že všechno zařídil ministr Kupka a máme díky němu dalších 100km dálnic, ale není tomu tak. Pokud někdo zaslouží medaili, tak je to Radek Mátl a jeho tým.

Jarda

Kupka ale to tempo podporuje a drží rekordním rozpočtem pro ŘSD

David

Kupka pro to ale neudělal absolutně nic, pouze se veze. Jeho zásluha to opravdu není.

Martas

je vidět, že tomu moc nerozumíte, pokud by Kupka nesehnal prachy na investice, tak by Mátl musel škrtat a hledat priority mezi stavbami, nehledě na to, že by třeba neudělal transformaci ŘSD a neudržel některé odborníky v rámci úřadu

David

Je vidět, že tomu vůbec nerozumíte. Kupka nic neshání. Kupka je pouze ministr. Rozpočet ŘSD jde přes SFDI a ten schvaluje sněmovna a ne ministr dopravy.

Flinta19

Pokud by ŘSD nedostalo z rozpočtu finance, nepostavilo by ani metr. V tom je zásluha ministra a vlády.

Petr

A hlavně to je jeho jediná kompetence. Stavět on fakt nemůže. Takže to dělá dobře.

Modré Zábradlí

Tak ty dálnice se připravují tak dekádu. Třeba za celou druhou vládu Babiše se postavilo jen 101km. Tolik asi k tomu, co si připravil za ty 4 roky předtím.

Osobně místo nějakých 100-110km otevřených mám docela radost i z toho, že dalších 250km se staví. 2025 by se měla začít stavět většina toho co chybí. Teda vyjma D0 sever, D3, D52 a D55 do Břeclavi. To je podle mě super výsledek.

Flinta19

Ale k výraznému posunu došlo i tam, kde se dosud nestaví. Např. D3 má platné územní rozhodnutí a u Jílového už probíhá geologický průzkum.

Sojer

Babiš mel dve vlády a byl 2 x premiérem, neco mi uniklo?

Mivoj Táček

A co D49? O té se p. Mátl nazmínil?

Sáček

Bude se na ní pracovat do konce roku, „uzavírka“ je do 30.12.

Petr K.

Už jsem pochopil, proč se dálnice staví po takových kouscích… Kdyby se stavěly delší, souvislé úseky, nebylo by tolik „otvíráků“ a poté zase „slavobrán“ se stříháním pásky a následným „poplácáváním po ramenou“ a velkohubým chlubením, jak nám ty kilometry „přes nesmírné obtíže a finanční problémy“ utěšeně přibývají… A ten spolek „pokleptomanů“ a „střihačů“ (asi si dokážete představit, koho tím myslím) by ztratil smysl života… Bylo by možná zajímavé sečíst, kolik hodin (dnů, týdnů) ze své jistě úmorné pracovní doby strávil ministr dopravy a ředitel silnic a dálnic se svými suitami a klakou při těchto divadélkách pro voliče… A kolik to… Číst vice »

scoffer

A prášky už nezabírají?

Petr K.

uvidím u zpráv v neděli, kolik bude přenosů ze „slavnostních otevření“ nových dálničních kousků 😀 😀

Sáček

Vy víte (i když asi vlastně ne) že se tento týden bude otevírat D4, D3, D55, D48. Ale pořád jste z toho hotový, že budou čtyři otevíračky. Já nevím, dýchejte pomalu, dejte si prášek, běžte na procházku, jinak zdá se puknete. Budou dálnice, no hrůza.

mlokXCM

U úseku, které se budou otevírat, Kupka nemohl ovlivnit, jak dlouhé budou.

Petr K.

Tak to mě udivuje… Z jeho projevů v různých televizních diskuzích jsem nabyl dojmu, že bez něho by se ty úseky ani nezačaly stavět.
Ale můj příspěvek je (nebo alespoň měl být) o tom, že bez „ministerského stříhání“ ta dálnice snad ani není způsobilá k provozu, že je ta šaškárna důležitější než kolaudace

Dachs

No, jestli ho někde účelově nesestříhali, to je krásná metoda, jak ovlivnit dojem lidí. V seriózních či některých nezávislých médiích jsem nezaznamenal, že by to od něj jasně nezaznělo: kontinuální práce, běh na dlouhou trať přesahující ne jedno, ale dvě tři volební období, ne-li déle, a to, že dnes otevíráme, je zásluhou i předchozích politických reprezentací. Přidejte si olbřímí podíl práce současného generální ředitele ŘSD. Jiné stříhání, a to pásek, s chlebíčky a šampíčkem: To už patří ke koloritu, který mne nijak neuráží. Závidí-li někdo „ten chlebíček“, nechť přejde do profese, kde občasné dopolední brunche, tiskovky, večerní akce s rautíky… Číst vice »

Swariner

Navíc např. Kupka i pozval Havlíčka třeba na otvírání D35 Časy – Ostrov. Myslím, že tohle zrovna Kupka komunikuje docela slušně.

Flinta19

Nepochopil jste nic, je to o financích. Rozpočet není bezedný, a tak lze stavět buď jeden dlouhý, souvislý úsek, nebo stavět více kratších úseků a rozvíjet dálniční síť relativně rovnoměrně.

Petr K.

Je vidět, že jste se ani nepokusil můj příspěvek přečíst celý. Natož poslední 2 věty… Až tak mi totiž nevadí, jak dlouhé (krátké) úseky se staví, ale že se „oslavuje“ započetí i ukončení pomalu „každého metru“ těch dálnic… Takhle kdyby třeba energetici slavili stavbu vedení VVN, tak mají játra nadranc

Pako

Delší úseky se těžko pripravuji, schvalují a mj. se mi ani nevejdou rozumně do počítače. A to mám na stole dělo. Pokud máte nějakých 15 km dálnice, tak to může být i 250 stavebních objektů, z toho polovina silničních vč. preložek všech polních cest a příjezdů k odděleným pozemkům. To je balík na hranici HIPa i úředníka na stavebním úřadu. To samé při realizaci. Není možné jet z jednoho konce stavby na druhý přes půl hodiny. To se více procestuje než postaví. Délky úseků nejsou dány přáním politiků, ale praktickou zkušeností.

Petr K.

Prosím, četl jste můj příspěvek celý? Nebo jen „bez rozkliknutí“ tu viditelnou část?
Znovu se pokusím vysvětlit, že mi ani tak nevadí, jak dlouhé (či krátké) kousky se staví ale vadí mi ty ministerské „tanečky“ pomalu okolo „každého postaveného metru“… Jakoby bez „nůžek“ ta dálnice vlastně nebyla dokončená a byla „nesjízdná“…

Pako

Ale tady se stříhalo jen jednou pro více úseků. Srovnej se stříháním kdejakého absolutně ještě nedokončeného prdu makroagromanažérem.

Black

No to jistě. Několik lidí blokuje souvislou výstavbu dálnic jen proto, aby se vícekrát účastnili stříhání pásky? Máte uvažování malého dítěte.

hroch.obojzivelny

Jaképak delší úseky – proč být tak při zemi? Já navrhuji, aby se dálnice stavěly rovnou celé!

Pako

Nelze. 35 let zkušeností.

Vojta Svobodný

Je to hezký mít tenhle pocit, že se u nás výstavba dálnic projednou skutečně rozjíždí a zároveň, že je cíl(dostavba páteřní sítě) poprvé skutečně na dohled. Mátl si zaslouží velkou chválu.

Jarda

A kolik přibylo nových železnic? Opět nula jako každý rok, jen pár rekonstrukcí. Který typ dopravy si pak většina lidí vybere, když na jedné straně stát jeden druh dopravy zásadně zlepšuje a u druhého s bídou udržuje stav, aby se dopravní cesta nerozpadla.

Antonín Píšala

Přesně. Pořád se brečí jak je železnice zaostalá, ale že bychom vyvinuli nějaké masívní úsilí pro zlepšení, to se fakt neděje. Mapa SŽ dokončených staveb je velmi ubohá a vesměs jde pouze o údržbu.

Náhodný Kolemjdoucí

Jenže ona železnice bohužel není tak politicky vděčná, protože Česko je zaseknuté někdy v 80. letech. A jestli bude příští ministr dopravy volant über alles, tak budeme nakonec ještě rádi i za tu údržbu.

SYN

Zaseknuté v 80tých možná, ale hlavně proto že to co mělo být už tehdy hotové se dodělává dodnes (síť silnic s rozumnou kapacitou na kterých se dá jezdit solidní rychlostí)…

Náhodný Kolemjdoucí

Tehdy by těch dnešních 1400 kilometrů dálnic zdaleka nebylo potřeba.

František

Jo, tak SZ na investice utratí jen 26mld ročně, možná by stálo za to si stěžovat tam?

Vojta Svobodný

Tak celková investice do železnice byla letos rekordní a v příštím roce bude ještě vyšší. Bohužel je nutné nejdříve dát tak nějak dokupy tu současnou infrastrukturu, kterou nám tu předchozí vlády nechaly vyhnít. Nicméně příští rok by se měla začít stavět modernizovaná trať Brno-Přerov.
Ale jinak souhlas, VRT musí být top prioritou. Obávám se, že ovšem případný nástup Andyho by tento typ investicí silně přidusil.

Náhodný Kolemjdoucí

Ono by pomohlo, kdyby to mělo SŽ připravené tak, aby se dal nějaký relevantní úsek VRT postavit za jediné volební období.

mlokXCM

A z čeho ta obava plyne? Někde něco takového bylo zmíněno?

Vojta Svobodný

Ano, všichni docela jasně ví, že Babisovi jde především o současnost a jak dat co největší dárky svým voličům-a věřte, že důchodcům je nějaká VRT zcela jedno. Na budoucnost se Babiš nedívá ;).

SYN

Myslíte jako „začít stavba necelé poloviny trasy Brno-Přerov“? A za deset let se ten úsek bude blížit dokončení, v ořezané variantě (žádná vrt jen kočkopes)…

Dfg

Vy jste optimista 😀 za deset let bude hotový steží jeden úsek 😀

Kubát Robert

Polaci postavili za 10 let 2500km dálnic, my tu slavíme 111 km za rok, to je strašná ostuda

dizgrafy

To vychází na 250km za rok. Polsko je 4x větší takže v porovnání s našimi 111 kilmetry docela slabé. 🙂

Luděk

Ovšem letos nejsme na tom v porovnání s Polskem zase tak zle.
Ale muselo by to tempo být takto každý rok. v průměru jsme totiž i s letoškem za posledních 10 let otevřeli necelých 30km dálnic ročně.

Polsko sice postavilo okolo 2,5tis km dálnic za 10 let. Ale také je 4x (přesně 4,3x větší). Takže když to vydělíme 4x a přepočteme na 1 rok. Tak to odpovídá otevření 62km dálnic ročně. Tzn. v Polsku staví více než 2x více km než my.

Sáček

Opět jsou míchány polské dálnice a rychlostní silnice dohromady. Zatímco nové české rychlostní silnice (s. pro motorová vozidla) ignorujete. Jen minulý rok byly otevřeny I/68 Třanovice-Nebory, I/44 u Šumperka, I/27 u Plzně atd. Když srovnávat, tak se vším všudy.

mlokXCM

V současné době se v Česku staví nejvíce v Evropě.

Průvodce původní Aleš

Zatím je na tento příspěvek pět mínusů a žádný plus. Proto bych se rád mínusářů zeptal, kde se staví víc?

Antonín Píšala

Jako bychom se ocitli o 40 let zpět v době největší slávy budovatelského socialismu, kde počet vyasfatovaných čtverečních kilometrů, vylitých kubíku betonu a počet spálených vagonů uhlí byl známkou prosperity. Škoda jen, že je rok 2024 a všechny okolní země už mají dálniční síť postavenou. Někde dokonce i VRT.

Marian Kechlibar

A jaké hemzy byste vedl v případě, že by se ani nestavělo a neotevíralo?

Tom

Den dokončení D1 bych zařadil mezi státní svátky 😀

Dwarf

jak to myslí s těmi „posledními“ 20km D11, které chce dostavět? z TU na hranice se to dostavět nemusí?

Dwarf

díky za minusy – ale to mi s odpovědí na tu otázku nepomohlo

Jarda

to už se staví

VRTjecesta

Tak šup šup, pane Mátle. Rozjet zbytek D3 a D0 a přesunout se do Dlážděné. Vyházet ty nekňuby a rozjet tam výstavbu VRT. Ať to sviští!

Antonín Píšala

Svoboda je neschopný lůzr. Řekněme si to veřejně a kdo souhlasí dejte +.

VRTjecesta

Kterého tam ale drží mafie, které naprosto vyhovuje. Někam ho postaví a on se usmívá. Ten probém je v těch, co ho tam instalovali.

Kotec

Je to smutné porovnání, kéž by se takhle nějaký rok otevřelo 111 km nových koridorů či VRT na železnici. Ale autíčkáři jsou holt přednější a u voleb mají větší slovo.

Kotec

Doufám, že to dotahnu aspoň na dvacet mínusů. Adorovat v dnešní době další kilometry čtverečních plochy s malým albedem a narušeným vodním cyklem určené převážně pro dieselové smradomety… no asi fakt poslední zhasne, kolem roku 2100 bude půlka Země neobyvatelná.

šofér

Já bych vám doporučil se přestěhovat do Vysokého Mýta, nebo Moravského Písku, vlastní zkušenost je totiž nepřenositelná,. doslova k nezaplacení!

Marian Kechlibar

A elektromobily nepotřebují dálnice? Lítají snad vzduchem?

Nemýlím-li se, stále platí dohoda EU, že od roku 2035 mají spalováky aus.

Vy albedo jedno 🙂

DavidS

Já bych to úplně nesrovnával. Přeci jen D1 a vůbec většina dálnic je v plánech kolik? Tak 50 let? A až v posledních letech se můžeme trochu radovat. Nutno dodat, že ten rekordní rok je způsoben průtahem stavby obchvatu ČB.

VRT v podstatě nějakých cca 8 let, od doby co se odsouhlasilo, že je potřebujeme. Věřím, že jako se radujeme z dálnic, tak za pár let budeme každý rok otevírat desítky či stovky kilometrů VRT

Libor

Došly prášky? A jinak SŽ taky utrácí dost peněz, ale je nutné opravit všechny ty potřebné budovy…

Modré Zábradlí

…a nejen budovy;)

Vladimír

A neni to dane spise tim, ze SZ oroti RSD ma uplne jiny vytlak? Maji velice podobne rozpocty, ale vystupy diametralne jine.

Kotec

Že Správa železnic je příšerná organizace, souhlasím, ale tím spíš by s tím Ministerstvo dopravy mělo něco dělat, ne?

Antonín Píšala

Přesně tak. Na co si ty příživníky na SŽ platíme. Abychom se kodrcali po klikatých lokálkách se zastávkami v polích motorákem pomaleji než v době císaře pána? Abychom měli ucpané dálnice, protože nemůžeme tranzit poslat nákladními vlaky, protože nejsou koleje? Abychom poslouchali, že VRT všechno vyřeší, jenže VRT musíme odložit? Táák určitěěě.

Frantisek X

O tom ale nerozhoduje SŽ ze své vůle. Základem je dopravní politika státu, již pár desetiletí pod heslem „auta především“. Je to vidět všude kolem, jen dav pořád doufá, že jen „více silnic to vyřeší“. Chybí všeobecnější vůle ke změně přístupu, aby se celek mohl změnit aspoň trochu k lepšímu.

Sáček

Skoro 80 km dálnic v příštím roce: současný plán km dle mapy ŘSD je 61,8 vč. dokončení D49. D1 u Přerova v podstatě potvrzena, takže 71,9km. A dál? Bzenec-M. Písek není hotov, to by bylo plus 4,1. Celkem 76km. Takhle myšleno skoro osmdesát? Nebo přidají D3 u rakouských hranic (v půlprofilu, ehm), práce jdou svižně. Nebo malou část D48, která je souč. Palačov-Šenov? Hm?

MichaelP

Chybí Vám tam skoro 15 km na D6!

Sáček

Nechybí, to jsou úseky v plánu otevření na 2025. Informace z článku o urychlení se týká zkrácení jejich výstavby o pár měsíců tzn. neotevřou je v prosinci, ale v září.

Sáček

Tak ještě plus přes 1km na D35 Sadová-Plotiště, po MÚK aby se mohl ten navazující úsek napojit na silnici. 77,1km

noerf

Tak z těch nejdůležitějších chybějících úseků dálnice chybí severní část D0, D3 ve středních Čechách a D52 z Brna na Vídeň a základní síť dalnic v ČR bude kompletní. Pak se začnou řešit pozvolna další komunikace.

J.K.

Další komunikace už se řeší průběžně k tomu, takže paráda…

Petr

Pořád se neobjevilo to řešení D4-D5. Tedy ze strany ŘSD a kraje. Druhá strana peticuje a jedná o stošest. Z řešení jsem viděl jen projednávání prostupu Brdy přes CHKO a ve stopě II/118. Tedy pouze návrhy ORP do změny ZUR.

Karel IV.

Pro ty, co bydlí na Moravě, je velmi důležitá i D55, která ji spolu s D1 propojuje od severu k jihu. Bohužel od Bzence dále na jich to bude ještě náročné.

Dfg

Ještě jste opomněl D35, ta.chybí hodně

Jiří Kocurek

Pche, Havlíček dokázal otevřít za jediný rok 438 km dálnic!

Antonín Píšala

Jenom? Já myslel, že Double Karl dostavil D1, pražský i brněnský okruh a dokončil dálniční síť.

dizgrafy

A druhej Havlíček ještě jednou to samý. A co jestli se zase vrátí na dopravu. Tentokrát už mu tisícovka neodolá!

Swariner

Jj, známý to úsek Nažidla – Brixen.

Sáček

Mapy cz již zobrazují nové dálniční úseky

Petr

Uzavírka Krsic je do 23.59 17.12. To na to budou blbě vidět.

Jiří Kocurek

Na předělání dopravního značení … jo, ale druhá možnost je za zvýšeného provozu.

Petr

Dle aktualní informace dojde ke zprovoznění v dopoledních hodinách 17.12.2024

Petr

Letovská křižovatka Dálnice D4, poblíž křižovatky Lety (exit 63);
GPS 49.5184617N, 14.0729069E
10.30 – zahájení akce
následně – projev předsedy vlády
10.40 – slavnostní přestřižení pásky a vpuštění prvních vozidel

Petr

Mají pokaždé nové. Mohlo by se šetřit. Jedny erární s vynášecí dobou.

šofér

Až to NKÚ zjistí…..

Petr

Dúležité je nežvejknout.

Frantisek X

Šetřit, když oslavujeme neustálý růst spotřeby? Nevím, no. Též by mi to přišlo lepší, leč rozhoduje systém. Už zase…

hroch.obojzivelny

Já být na Kupkově místě, tak si na to přestřihávání vozím svoje vlastní nůžky a pak je v přímém přenosu vydražím jako památeční nůžky, kterými se otevřel rekordní počet úseků dálnic v jednom týdnu.

Pavel

Velký úspěch a nejlepší na tom je, že to bude další roky pokračovat. Moc díky všem, co se na tom podíleli a podílejí.

MP22

My Vám pane Prezidente také děkujeme za veškerou Vámi odvedenou práci a těšíme se v novém roce!

Pavel

Rozkaz!