Zlatý týden české dálniční sítě začal. Ministr obkrouží při stříhání pásek celou zemi
Letos se zprovozňuje 111 kilometrů dálnic, většina tento týden. Desítky kilometrů přibudou i příští rok.
Tento týden přinese dosud nevídanou nadílku v podobě nových dálničních kilometrů. Do provozu budou uvedeny nové úseky dálnic D3, D4, D48 a D55 v celkové délce téměř 90 kilometrů.
Nejdelší nový úsek se otevře v úterý 17. prosince na dálnici D4, kterou buduje soukromý investor (sdružení Via Salis) v rámci PPP. Do provozu bude uvedeno 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, dalších 16 už existujících kilometrů stavbaři zrekonstruovali a vybavili.
Asfaltování v prosinci, aby se stihl „zlatý dálniční týden“. Část D55 bude poloviční
Ve čtvrtek 19. prosince pak ministr dopravy Martin Kupka zamíří přestříhávat pásky na Moravu. Dopoledne slavnostně otevře úseky jihomoravské dálnice D55 Babice – Staré Město, Staré Město – Moravský Písek a Moravský Písek – Bzenec.
Ve stejný den odpoledne pak i první etapu úseku severomoravské D48 mezi MÚK Bělotín a Rybím.
ŘSD finišuje s výstavbou další části D48, hotovo bude příští týden
V sobotu 21. prosince se následně zprovozňuje dálniční obchvat Českých Budějovic až ke kaplickému nádraží. Jde o úseky dálnice D3 Úsilné – Hodějovice, Hodějovice – Třebonín a Třebonín – Kaplice nádraží.
Letos tak ŘSD zprovozní rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků. „Rok 2024 je rozhodně tím nejvýznamnějším rokem pro českou dálniční síť v její historii. A to nejenom díky tomu, jak hodně je rozestavěná, ale i počtem kilometrů, které uvádíme do provozu a předáváme české veřejnosti. Velmi významný bude pro českou dálniční síť také rok 2025, kdy bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků a dokončíme dálnici D1,“ uvedl ve svém podcastu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Důležité je podle něj rovněž to, že stavební sezona se téměř nepřeruší, přestávka bude jen na Vánoce a zkraje ledna se všichni vrátí na stavby.
„Je to poprvé v historii, kdy zprovozňujeme přes 100 kilometrů. A jsou to dlouhé souvislé tahy, které letos zprovozňujeme, dálnice D55, D3, D4. Myslím si, že si to česká dálniční síť i veřejnost zaslouží. Jsem moc rád, že se nám v tomto ohledu v posledních letech velmi daří,“ říká Radek Mátl. ŘSD také intenzivně buduje dálnici D35, nyní se staví 54 kilometrů.
Plány na rok 2025
Velké stavební tempo bude pokračovat i v roce 2025. V realizace je podle Mátla dálnice D35, dálnice D11, několik úseků na dálnici D6. „A další úseky budeme příští rok dokončovat. Rok 2025 bude pro českou dálniční síť velmi významný. Vypadá to, že bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků,“ uvedl Mátl
To bude možná druhé největší číslo v historii, po letošním roce. Třetí nejvyšší počet kilometrů byl v roce 2006, kdy ŘSD zprovoznilo víc než 68 kilometrů dálnic.
„A hlavně nás čeká dokončení dálnice D1, po letech všech možných útrap bychom měli na konci prosince uvést do provozu obchvat Přerova. Bude se zprovozňovat také několik úseků D35: Hořice – Sadová, Janov – Opatovec a také obchvat Vysokého Mýta: průtah Vysokým Mýtem, který je dnes dopravně absolutně nepřijatelný, bude konečně pryč a pro obyvatele Vysokého Mýta to bude obrovská úleva,“ říká Mátl.
ŘSD je také nyní před podpisem dohody se zhotovitelem, že se zkrátí výstavba na dálnici D6 u Hořoviček a Hořesedel. Tyto dva úseky dlouhé necelých 15 kilometrů by se díky tomu mohly zprovoznit už na konci září a ŘSD tak de facto dokončí dálnici D6 ve Středočeském kraji.
Doba levných dálnic pokračuje. 8 kilometrů D6 může vyjít o miliardu levněji
„Řidiči také uvidí plnohodnotně rozestavěnou dálnici D0, Pražský okruh ve východní části. Zároveň máme před sebou zahájení dalších velmi dlouhých a důležitých úseků. Za všechny bych zmínil dálnici D11, propojení mezi Jaroměří a Trutnovem (19,6 km), kde zahajujeme výběrové řízení na zhotovitele. Věřím, že v roce 2025 se nám podaří zahájit i tuto významnou stavbu. Je to poslední úsek dálnice D11, který zbývá dostavět, to znamená, že i tento tah se blíží svému dokončení,“ říká Mátl.
Ten doufá, že se podaří získat veškerá stavební povolení a vykoupit pozemky na zbylých chybějících dálnicích. „Za všechny bych zmínil dálnici D0 severní část, propojení jihočeské části dálnice D3 s Pražským okruhem a dálnici D52 mezi Brnem a Vídní. Věřím, že tyto úseky půjdou v nejbližších letech do realizace,“ doplnil Radek Mátl.