Zlatý hřeb dálničního týdne. Budějovice se dočkaly dálničního obchvatu
Tunelem Pohůrka bude možné jet rychlostí 100 km/h, což lze dosud jen v tunelu Valík na D5.
Cesta do Alp a k Jadranu přes jižní Čechy nabývá dneškem výrazně na atraktivitě. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) završuje týden dálničních otvíraček zlatým hřebem v podobě zprovoznění téměř 30 kilometrů dálnice D3 od severního okraje Českých Budějovic ke Kaplici nádraží.
V jeden okamžik se otevřou hned tři navazující stavby: Úsilné – Hodějovice (7,2 km), Hodějovice – Třebonín (12,5 km) a Třebonín – Kaplice nádraží (8,5 km). První dvě tvoří dálniční obchvat Českých Budějovic, díky kterému se krajské město zbaví tranzitu ve směru od Tábora na Rakousko.
Řidičům zase z navigací zmizí špunt v podobě průjezdu Českými Budějovicemi. Pro krajské město jde zřejmě o největší dopravní změnu od 80. let, kdy byl tranzit vymístěn mimo historické centrum díky zbudování čtyřpruhové levobřežky na Dlouhé louce.
Při čekání na dálniční obchvat se ale museli obyvatelé i řidiči obrnit trpělivostí. Stavbu zahájil tehdejší ministr dopravy Dan Ťok na jaře 2019 s tím, že hotovo bude v září 2022. Především komplikace s kilometrovým tunelem Pohůrka na prvním úseku ale způsobily, že se stavba obchvatu o více než dva roky zpozdila.
„Neznám jinou takovou stavbu, kterou bych se musel tak často pravidelně osobně zabývat. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, v průběhu výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů. Těch 28 kilometrů pomůže všem řidičům, kteří jezdí na jih, hlavně to ale ocení občané Českých Budějovic, kteří dostávají krásný nový kus dálnice a obchvat města,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Nad tunelem je místy až 20 metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. V každém ze dvou tubusů je vozovka široká 12 metrů a má dva pruhy. Vybetonovaná podlaha je silná 1,3 metru. Nad tunelem vysází ŘSD stromy a město České Budějovice tam chce umístit sportoviště a zábavné prvky. Tunelem bude možné jet rychlostí 100 kilometrů v hodině. To lze dosud jen v tunelu Valík na D5.
ŘSD uvádí aktuální náklady na tři úseky ve výši 14,5 miliardy korun, což je o 1,5 miliardy více, než kolik činí smluvní ceny. Obchvat má tři sjezdy, ačkoliv původně se uvažovalo o pěti. Součástí úseků je i zhruba devět kilometrů protihlukových stěn.
Ceremonie s proslovy a stříháním pásky je naplánovaná na 11:30, hotovo má být ve 13:00. Poté se dálnice D3 protáhne na téměř 100 kilometrů, bez přerušení povede od hranic Středočeského a Jihočeského kraje ke Kaplici nádraží. Dále na jih pak budou zbývat k hranicím s Rakouskem poslední dva úseky, které se již staví: Kaplice – Nažidla (12 km) a Nažidla – Dolní Dvořiště (3,5 km). Hotovo má být v roce 2027.
Rakušané plánují přivedení dálnice (rychlostní silnice S10) k hranici v roce 2031, což je i aktuálně uváděný termín pro zprovoznění D3 ve středních Čechách. Tím bude definitivně hotova dálnice mezi Prahou a Lincem.
Dnešní otvíračka završuje maraton stříhání pásek na nových dálničních úsecích tento týden. Celkem se otevřelo/otevře zhruba 100 kilometrů, a to na D3, D4, D55, D48 a D49. Vedle této „vánoční nadílky“ už se letos otevřelo celkem 11 nových kilometrů na D6 u Krupé a D7 u Chlumčan. Celkem to tedy za celý letošní rok představuje přes 110 nových kilometrů dálnic, což je dosavadní rekord.
D3, úsek Úsilné – Hodějovice
Hlavní trasa:
délka: 7197 m
zhotovitel: HOCHTIEF CZ a.s., COLAS CZ a.s., M-SILNICE a.s.
cena stavby dle smlouvy: 5 285 635 635 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 5 919 357 420 Kč bez DPH*
protihlukové stěny: 12, celková délka 5284 m
zahájení realizace: 04/2019
zprovoznění: 12/2024
délka stavby do zprovoznění: 68 měsíců
* stav k 12/2024
–
D3, úsek Hodějovice – Třebonín
Hlavní trasa:
délka: 12 536 m
zhotovitel: sdružení firem Doprastav, a.s. a Salini Impregilo S.p.A.
cena stavby dle smlouvy: 5 804 190 216 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 6 561 756 896 Kč bez DPH*
protihlukové stěny: 7, celková délka 3220 m
zahájení realizace: 03/2019
zprovoznění: 12/2024
délka stavby do zprovoznění: 69 měsíců
* stav k 12/2024
–
D3, úsek Třebonín – Kaplice nádraží
Hlavní trasa:
délka: 8539 m
zhotovitel: Metrostav Infrastructure a.s.
cena stavby dle smlouvy: 1 877 774 473 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 2 034 420 570 Kč bez DPH*
počet stavebních objektů: 74
zahájení realizace: 02/2022
zprovoznění: 12/2024
délka stavby do zprovoznění: 34 měsíců
* stav k 12/2024