Zklamání z architektury, komplikované přestupy. Už 10 let jezdí metro A až do Motola
Metro A; Nemocnice Motol. Foto: Ropid

Architektura stanic, ale i některé jejich funkční prvky čelily v době zprovoznění úseku kritice.
Architektura stanic, ale i některé jejich funkční prvky čelily v době zprovoznění úseku kritice.
Stále to jde nějak rozumně zachránit. Protáhnout 3km do Řep, ať má to sídliště konečně lepší spojení než narvané tramvaje. A metro nebude alespoň vozit vzduch
Myslím si že lidé jako je A.G. jsou v hodně doménách potřeba, zvlášť v doméně jako jsou veřejné stavby, využívané velkým počtem lidí.
Něco podobného u nás v MSK – https://www.msstavby.cz/multifunkcni-parkovaci-dum-u-mno-16-18-03-2025/
(OVASTORY) kde často poukazují na nedostatky veřejných staveb.
Zajímalo by mě, zda podobný web existuje i pro Prahu, či ostatní kraje.
Já mam A.G. rád, ale přijde mi neférové když kritizuje někdo kdo nikdy nic nenavrhnul a nepostavil…
Celé prodloužení linky A z Dejvické je jedna obrovská zoufalá ukázka toho, jak se metro v žádném případě trasovat nemá. Ale.kdyz holt zkoksovaný skrček Bém rozhodl…
Měli to prodloužit do Suchdola k univerzitě …
Ne, že by pan Bém byl světec, to vůbec, ale tohle je spíš „zásluha“ pana Chalupy, tehdejšího starosty Prahy 6.
Hlavně jsem nepochopil když už tu díru kopem, proč neskončila někde uprostřed sídliště… Jo aha, to by se lidi nemohli projet narvanou 180kou…
Která navíc nenavazuje. A nahoře na Vypichu, který je skutečný uzel (na rozídl od této konečné za 3 stran obklopené křovím), se složitě potkává a koordinuje 180 a 184 …
Chápu kontext doby výstavby, chápu vývoj OSM, chápu vše. Ale to, že v Praze není ani jedna přestupní stanice hrana-hrana, jako je nejen v Berlíně a Taipei (namátkou vybráno), ale i v Moskvě, považuji za největší selhání plánování výstavby pražského metra, zejména v době do přelomu 70./80.let.
Používám to relativně často, ale pořád mě užitečností nepřesvědčilo (zejména vs. Metro D, ideálně s rozvětvením na Lhotku/Modřany a pokračující z Písnice k Jesenici). Veleslavín a Červený Vrch mohla obsloužit stanice S-bahn a zbytek tramvaj (doplněná o trať Veleslavín-Vojenská nemocnice-Větrník-Vypich-Motol-…)… A Áčko mohlo pokračovat třeba do nového 20tis. města mezi hranicí Prahy a Horoměřicemi (vím, letadla:)), možná i se zastávkou v nové čtvrti Pučálka a později pokračující dále do expandujících obcí, kde zoufale chybí vlak a trasy pro rychlou tramvaj se rychle zastavují…
Veleslavín – vojenská nemocnice tam by tramvaj těžko vyjela ten prudký dokopec
Bohužel jsem musel nemocnici Motol navštěvovat často a díky Bohu a Bémovi za metro. Bylo to dobré rozhodnutí.👍
Fascinuje mě místní přesvědčení, že stanice měla být místo Motola na Vypichu. Ono ano, když se koukáte do mapy linek tak to vypadá jako taková hezká křižovatka, ale vždyť tam vůbec nic není?! Jediné linky, na které se nedostanete na Motole tam jsou 191 a 168 (obě mají přestup na Petřinách), 25 (přestup na Hradčasnké) a 22 (jo, ta jediná nějak chybí). Zatímco Motol je přímo cílem cest, Vypich je uprostřed pole. Vždyť by to byly nové Letňany. Jediné, co je jakž takž na Vypichu je ten Kaufland, který je celou zastávku tramvaje vzdálen od Vypichu. A ani TT Kukulova… Číst vice »
Opakuji, ono to napojení Břevnova „zespoda“ (22 na Malostranské, 25 na Hradčanské) nevypadá na papíře zle. V praxi to ale opravdu nijak příjemné není. Cestou z Břevnova to ještě jde (dokud nepotřebujete bezbariérovou stanici, to není ani jedna ze zmíněných, to musíte 25 až na Vltavskou). Směrem nahoru je to ale dost tristní volba mezi chronicky přecpanou 22 na Malostranské a 25 s dlouhými intervaly na hluboké (a od vestibulu nahoru při rekosntrukci zprasené stanici na Hradčanské). Ne, fakt to není nijak příjemná volba. Nemluvě třeba o cestování napříč P6. Vypravit se MHD z Břevnova třeba na Bořislavku nebo do… Číst vice »
To Vám určitě věřím, ale nemyslím si, že kvůli tomu je lepší mít metro na Vypichu, než Motol a TT Kukulova, která měla být už dávno. A teda rád bych viděl nějaké řešení MHD v Patočkově, protože 180 je naprostá katastrofa tam.
To, ze 180 do napojeni Brevnova nepocitam, ma svuj duvod. Co se tyce toho metra, osobne bych byl pro stanice na Vypichu i dole u Plzenske (nad ni) s tim, ze jedna z nich bude mit ke spitalu druhej vestibul. Pokud by to neslo, radsi 3 stanice blizko u sebe, nez vykaslat se na napojeni jedny z tech 2 trati, natoz obou.
Tt Kukulova je fajn, ze se chysta,ale je to hodne chaba zaplata.
Na Vypichu by měla být ne místo Motola, ale kromě něj. Mezistaniční úsek Petřiny – Nemocnice Motol patří mezi ty delší, i při vložení stanice by žádný z mezistaničních úseků do sousedních stanic nebyl nejkratší v síti. Po Nuselském údolí (kde by ale přestup byl uskutečnitelný jen velice komplikovaně) jde o první případ, kdy metro kříží páteřní tramvajovou trať bez možnosti přestupu. A absence stanice na Vypichu omezuje i možnosti vedení autobusových linek, pokud nemají být bez možnosti přestupu na metro. K tomu to Ropid zpestřil tím, že ráno a dopoledne při dvacetiminutovém intervalu autobusů jedou tři vnitroměstské linky mezi… Číst vice »
Veleslavín řešilo nějaké nemehlo. Tak složitý přestup na bus a vlak vymyslel naprostý amatér. Nehledě na eskalátory. Sorry, ale tohle muselo posvětit město a za co je platíme.
Tak tam v době otevření metra mělo už fungovat úplně jiné vlakové nádraží. Ale třeba se toho ještě dožijeme…
než začnete plácat nesmysly tak si zkuste nastudovat jak to doopravdy bylo. Stanice Nádraží Veleslavín nikdy nebyla projektována na to aby tam končilo velké množství autobusů či dokonce autobus z letiště. Stanice je od začátku koncipována jako přestupní na vlak a malé autobusové nádraží mělo sloužit pouze pro pár místních autobusových linek….
Nezabúdajte na neexistujúci vstup do metra zo zastávky električky DC – musí sa po prechode cez Evropskou.
V galerii mi chybí “vlakem na letiště již brzy” 😃
STALO SE DNES: „Jednoho divočáka z běžícího stáda v pražském Motole srazila v pondělí odpoledne projíždějící tramvaj. Nikomu z cestujících se nic nestalo, divočák nehodu nepřežil.“
A tam vede metro do MOTOLA, kde Lišky dávaj dobrou noc a letiště obslouží místo metra tisíce UberBoltů denně
s jízdným 500+ á
Zrovna Motol dává v tuto chvíli větší smysl než Letňany.
Jaký je denní obrat cestujících v Motole a v Letňanech?
Nemám tušení, to by měl vědět ROPID. Ale myslel jsem to tak, že aspoň z Motola se dá dojít pěšky do nemocnice. Letňany fungují jen jako přestup. Nic víc. Proto mi Motol dává větší smysl, i když se může ukázat, že má menší obrat cestujících.
Námitka. To, že někam jezdí hodně lidí, ještě nemusí znamenat, že je to tak optimální. Když postavíte kdekoli v polích stanici metra a přivedete k ní hromadu autobusových linek, prostě tudy ti lidé pojedou, protože to bude ve finále nejlepší (nebo jediná) možnost, ale kdyby to metro třeba lépe obsloužilo sídliště rovnou, bylo by to jistě lepší.
Tak já těmi Letňany jezdím a ne. Nedává = pobírá hromadu lidí každou minutu. Ale je fakt, že ta stanice měla být jinde. A je to vše jen proto, že konec linky už měl být prostě dál.
tak jinak, zkuste si říct kolik lidí má za cíl přímo stanici metra Letňany a Nemocnice Motol a jako jasný favorit vám vyjde Nemocnice Motol.
To se na venkově prostě občas stane.
Prestože DPP měl dávno projekt metra z Dejvické rovnou čarou do Ruzyně starostové Prahy 6 a 5 spolu hráli nějakou zákulisní hru a kvůli egu jednoho z nich zneužil své známosti a nechali uhnout metro do polí u motola naprosto **** řešení asi aby se sádrou mohli pacienti jezdit metrem a skákat přes přechod do nemocnice.
ZLOVŮLE POLITICKÉ MOCI NIC JINÉHO tato kktina už dávno mohlo metro jezdit do ruzyně místo tisíců Uberů a Bloltů řízených rusákama, modlavcama , ukackama
hele, a vite, ze na letiste z prahy jezdi i dve autobusovy linky?
jinak jakkoli jsem spise priznivcem metra, tak jeden argument se musi odpurcum nechat – i kdyby vsich i cestujici, ktere ruzyne odbavi denne, jeli metrem, tak jde o 27 tisic lidi v kazdem smeru. 1500 na hodinu. pri desetiminutovem intervalu souprav pak tedy neco pres 200 lidi na soupravu.
v zime mene, v lete vice.
ale samozrejme zdaleka ne vsichni tom metrem pojedou – takze ta cisla klidne vydelte jeste dvema.
nic moc.
No z nemocnice jde na metro dojít podchodem. Ale když už nám tam ten přechod s tlačítkem dali, tak tam ty auta zastavím a udělám hezkou šňůru ráno až do Stodůlek a odpo na Vypich. I kdyby mělo pršet 😀
Taky jsem si dřív říkal, že do Motola tak velká přepravní poptávka nebude a že měli raději začít dřív s tím Déčkem… Ale ono si to prodloužení do Motola cestující celkem našlo, kromě lidí co míří přímo do/z nemocnice, tak se tím naučilo jezdit i docela dost lidí ze sídlišť a jiného osídlení na jihozápadě Prahy (Butovice, Stodůlky, Jinonice)… Ano, mají tam sice linku B, ale pro některé je asi praktičtější se autobusem dovézt k lince A do centra pokračovat s ní. Ale na jednu věc jsem se Vás chtěl zeptat. Kde jsou kolem Motola ta pole? To by mě… Číst vice »
Nebýt toho, že tam DPP že zoufalství naohýbal autobusové linky téměř až z mlhoviny Andromedy, byly by na nástupištích pavučiny. Ta linka je neštěstí.
Jak naohýbal? Některé linky se prostě zkrátily, nemělo už pak s metrem cenu, aby jezdily až na Kafkovu a Hradčanskou, když tam už lidi mohou dojet rychlejším metrem. Ano, frekvence od Dejvické postupně slábne, další viditelný úbytek je za Veleslavínem. Ale stejně těch lidí až do Motola (nebo z Motola) jezdí celkem dost a myslím, že to i ve výsledku předčilo původní očekávání těch, co to plánovali. Andromedu do toho netahejte, tím váhu své argumentaci nezvýšíte. 🙂 Ano, můžeme jim vyčítat, že to takto naplánovali i když podle tehdejších modelů ty frekvence byly tak nízké, že pokud na to ty… Číst vice »
Nové i staré stanice metra (hlavně z konce 80tek) trpí odfláknutou nebo nedokončenou bezbariérovostí. Špatně chodím, přijedu vychvalovanými bezbariérovými autobusy nebo tramvajemi a musím dojít na vzdálený, pomalý a nekapacitní výtah. Z povrchu je stále mnoho stanic přístupno pouze pevným schodištěm, často díky nezakrytí (alá Masaryčka) mokrým nebo namrzlým. Skvělé je například u párku v rohlíku na Nám. Míru slézat/vylézat schody, kde jim potřeba eskalátoru nevyšla podle norem asi o 30 cm výškového rozdílu a hrdě se k tomu hlásí. Místo rychlého doplnění většiny schodišť v metru o komfortní obousměrné eskalátory na fotobuňku (což by v kdejakém OC bylo hotové… Číst vice »
Hlavák je nesmysl dnes cokoliv řešit, když je v plánu přestup z tunelu od vlaků co přijedou ze smíchova
Praha zdědila ze 70. a 80. let 40 stanic metra, kde se na cestující s omezenou mobilitou nehledělo. Už více než 2/3 z nich jsou bezbariérově přístupné. Zbývá bezbariérově zpřístupnit 14 stanic. Na jedné se pracuje další 2 nebo 3 jsou v blízkém plánu. Mohlo by to jít asi rychleji, ale jsou na to potřeba peníze a hodně. Pokud jde o eskalátory, ty by se možná doplnit daly, ale bohužel eskalátor nevyřeší všechno. A také se nedá nainstalovat jednoduše všude, i když si myslíte, že ano. Ono do některých stanic dolu eskalátor nedostanete. Navíc kočárek na něm přepravíte obtížně, vozík… Číst vice »
Jak chcete přidat na stanici hluboko pod zemí (klasicky A) obousměrný eskalátor? To bych chtěl vidět na Míráku 😀
Tipuju, že ty obousměrné eskalátory myslí mezi vestibulem a povrchem. Mezi vestibulem a nástupišti už eskalátory oběma směry i na tom Míráku jsou…
Ten hlavák je šílenej i v tom metru. většina lidí chodí nahoru po pevných schodech, protože ty eskalátory jsou nešikovně až na koncích, stejně jako výtah. Eskalátory dolů nejsou vůbec. Dezorientovaní cizinci i mimopražští našinci pak táhnou po těch schodech velké těžké kufry, protože najít výtah není vůbec intuitivní (a pokud vůbec funguje). Chtělo by to doplnit další eskalátory, a to i pro jízdu dolů.
Ve výčtu nesmyslů chybí absence zastřešení vstupů do vestibulu na Bořislavce, kdy při větším lijáku či sněžení je výlez a hlavně vlez do něj celkem adrenalinovou záležitostí.
Ale zase je fakt, že cestující jsou alespoň blíže přírodě;-))).
Jj, ono Motol je taky super, obsluha při dešti zametá vodu pod schody a kombinace nezastřešeného schodiště s použitou dlažbou je asi náhradou za zimní stadion…
V Motole mi nejvíc vadí, jak na nástupiště táhne zvenčí. A jak tam pravidelně hulí nějací kuřáci a ten smrad jde dovnitř také. Zvláště v zimě je nepříjemný ten chlad, kuřáci tam smrdí celoročně. Kdysi jsem i psal na DPP, proč ty dveře nemohou být zavřené, že s nimi stejně moc lidí nechodí – skoro všichni přijdou zespoda – ti co jedu z centra a jdou do nemocnice či na bus na JZ město stejně musí dolů, ti co přijdou z nemocnice jdou z podzemí, ti co přestupují z autobusů z JZ města jdou obvykle také spodem, protože čekání na… Číst vice »
Těmi dveřmi zejména vycházejí lidé, kteří přijedou metrem z centra, vyvezou se eskalátory a jdou na zastávku autobusů (304 a 380). Ale kdyby byly zavřené nezamčené a každý si je otevřel, asi by to většině vyhovovalo.
A navíc už od fáze EIA tam požadavky od veřejnosti na zastřešení vstupů byly.
Trio Bém, Chalupa ,Jančík už dávno měli být za katrem – nyní se jen „řeší“ jak zprasené metro dostat do lepšího světla. Stačí se podívat na mapu kde je vidět pravý úhel ve Veleslavíně směrem na jih -proč ? Letos se očekává 18milionů cestujících na letišti V.H. Doufám ,že projektovaná železnice alias pomalá „rychlodráha“ bude realizovaná v parní trakci.
No ale zase je nutno uznat ,že i jak vy říkáte ,,zprasené,, metro ,je lepší než žádné metro..
Pokud se dobře pamatuju šlo tehdy o peníze. Tahle varianta byla: aspoň něco. Takže Bemuv Motol musíš srovnávat s nicem ostatních.
Bořislavka – výstup od výtahu je fajn a je tam super kavárna „Kafe ve stanici“.
Naopak vestibulu u jezdících schodů a u OC Bořislavka se raději vyhýbám obloukem, někdy dopoledne se tam zdržuje volně probíhající agresivní pes a před vánoci zákeřně zaútočil na mě a na mého pejska 🙁
Ty ošklivý devadesátkový stanice jsou naprostá pravda, ale daleko horší je nenapojení tramvajových tratí na Bílou Horu a do Řep, který se má teď náročně a dost nedokonale řešit tratí v Kukulově. Vynechání Vypichu, kde přitom i byla pracovní šachta na povrch, je naprostá a neomluvitelná hovadina, vynechání trati do Řep a nedotažení k lince B velká škoda. Bohužel politika. Bém, Chalupa a Jančík to chtěli ohnout k Jančíkově P5, ale zároveň se potřebovali tvářit, že to ještě ohnou přes Bílou Horu „Chalupoidou“ na letiště kvůli dotacím. Vytvořili paskvil, kterej není dobrej ani pro jednu z těch variant pokračování a… Číst vice »
Ano, bohužel vynechání Vypichu je chyba dnes už prakticky nenapravitelná. Ono se to mohlo na tom Vypichu klidně i ukončit (tramvajová trať v Kuklově by pro nemocnici stačila), bylo by pak i víc možností do budoucna.
Mohu se jen zeptat, kolik cestujících by taková stanice metra na Vypichu obsloužila? A to jako, že by se mezi Petřiny a Nemocnici Motol vložila další stanice? Po 600 metrech? Hloubená?
Pokračování přes Řepy na Zličín a do rozvojové lokality Západní Město je stále ještě možné.
Číselně to nevím, byl by tam přestup na poměrně vytíženou tramvajovou trať a autobusy do několika směrů. Ty dnes vyjíždí z Vypichu, ale pokud mají mít přestup s metrem, musí Kukulovou na Nemocnici Motol a pak po Plzeňské, nebo jako 191 oklikou přes Větrník a Petřiny. Směr po Karlovarské je tím dost znevýhodněn. Hrad by byl z metra dostupný tramvají z obou stran (záloha při problémech na Malostranské), úleva totálně přetíženému úseku Chotkovými sady. Mohla by to být i zajímavá alternativa při akcích na Strahově, pokud se tam něco znovu rozjede. Plus nějaké ty akce na Ladronce, ve Hvězdě a… Číst vice »
Taky kvituji nářek, že se metro nepostavilo až na letiště, T.Blaník to mohl vymyslet lépe.
Imo šlo metro protáhnout i do toho Kladna, po louce mezi letištěm a Kladnem povrchově, a pak jedna dvě zastávky pod zemí do centra Kladna – tam se železnice nikdy nedostane. Na louce by vznikly rozsáhlé prostory pro velmi potřebnou novou výstavbu, a Kladno by to vyšvihlo z nejhorších na nejlepší města SČK. Nevěřím, že by to bylo dražší nebo pomalejší než bude železniční tunel pod Dejvicemi.
Za mě tyhle ultra dlouhý linky metra na letiště nejsou moc pohodlný. Vlak je rozhodně lepší. Ideálně včetně dálkovejch linek (jako třeba ve Frankfurtu).
Tim potenciálním tunelem v Kladně může jezdit vlak úplně stejně jako metro. To není až takovej problém.
Myslím si totéž.
Ultra dlouhý? Z Motola by to na letiště byly +4 stanice. A na to napojení dálkovejch linek na S-bahn z letiště si ještě sakra dlouho počkáme…
největší chyba: Chybí napojení na Bělohorskou, například eskalátorem z Motola k zast. Obora Hvězda.
To řešení se tam přímo nabízí, vzdušnou čarou je to nahoru ke Kauflandu od stanice metra jen nějakých 150 metrů. A kromě cestujících metrem by to využívali i návštěvníci nemocnice k nákupu do toho Kauflandu.
To by bylo možná na výtah, který by ústil u Kaflandu.
Ze stanice Nemocnice Motol je to k zastávce Obora Hvězda skoro 300 metrů a 50 metrů na výšku.
Kromě všeho nefunkčního, co už tady zaznělo jsou tragédií několik let nefungující veřejná WC v Motole. Přitom to jediné by asi šlo vyřešit rychle ☹️
To by tomu ale nesměla bránit nemocnice…
Jak tomu brání nemocnice?
Vždy když jedu kolem Motola, tak si vzpomenu na Kancelář Blaník:
https://www.stream.cz/blanik/motol-konecna-stanice-231967
To se neomrzí. 🙂 Aneb nebudete mi říkat, co se dá postavit v této zemi za veřejné peníze. 🙂
tvl Blaník znám, ale tohle mi uniklo 😀 Přitom ROpid kdyby nebyly takovy *** tak to metro udělaj prostě odbočku rovněš na letiště spešl linku a prostě kařdé druhé jede do Ruzyně případně každé 10té do Motola pro ty kkt co musej do nemocnice metrem
Architektura metra je otázka vkusu, technické vybavení už je nějak definovatelné.
Gebrian je u mě obyčejný tlachal, kterého bych srovnal s běžným fotbalovým rozhodčím v hospodě u piva, který taky jen rozumuje. Kritiky si vážím u lidí, kteří opravdu něco dokázali – Vávra, Jiřičná, Cigler, Lábus.
lol
A.G. poukazuje na konkrétní chyby, které omezují využitelnost, popřípadě se nedají udržovat, takže to časem bude vypadat blbě.
Individuální pohled na architekturu je otázka vkusu: každému se líbí něco jiného. Stejně jako v umění – někomu se líbí třeba herectví Tomáše Magnuska. Ale to, že se jeho výkony někomu líbí, ještě neznamená, že Magnusek je dobrý herec. Pak jsou ovšem lidé, kteří k tomu, aby poznali dobrého herce, mají nějaký background a jejich názor má nějakou váhu – kritici. To jsou lidé, kteří neumí hrát, ale poznají to na hercích. Jistě, jejich názory můžeme pohrdat (a myslet si, že Magnusek je dobrý herec). Adam Gebrian má jednu realizaci a spoustu názorů. Neztotožňuju se se vším, co kdy řekl,… Číst vice »
Nejsem filmový kritik, ale Magnuskovo herectví ani režie se mi nelíbí. Nicméně aspoň to zkusil, umí sehnat peníze a ví, co to obnáší, na rozdíl od takové Spáčilové nebo Fily. Pokud chci něco kritizovat, musím o dané věci něco vědět, nejlépe ze všech úhlů. Kritik vždy ví, že on by to udělal nejlépe. Pokud by to ovšem uměl a věděl jak na to. 😀 To samé Gebrian. Až ho uvidím podílet se na nějaké stavbě, že třeba zabránil něčemu, co už na výkresech a vizualizacích vypadá špatně, budu ho brát vážně. Ale on, stejně jako kritici filmoví, zkrátka přijde k… Číst vice »
Kritik netvrdí, že by to udělal lépe. Kritik výsledek hodnotí. A já, jako „spotřebitel kultury“ jsem rád, že si můžu přečíst, co stojí za vidění a co ne.
Žádný kritik, včetně Gebriana, netvrdí, že všechno je vytvořeno špatně. Naopak, konkrétně Gebrian se nad některými stavbami přímo rozplývá 🙂
A nakonec: kritik není součástí tvůrčího procesu – na to jsou jiné profese.
Přesně tak, kritik se musí v oboru vyznat, ale těžko ho může sám dělat – jak by pak mohl hodnotit konkurenci…
Kritikou nic nezmění. Takových kverulantů je tady dost. Jestli chce, aby se stavby řešily lépe, ať se zapojí.
Spáčilová taky jen kritizuje, ale špatné filmy se točí pořád. Tak k čemu to pak je? 😄 Rozdíl oproti filmu je, že stavby využíváme všichni a nedá se jim moc vyhnout. Takže pokud chce, aby se situace zlepšila, má prostor.
Kritika právě má kultivační, edukační, význam – ponouká veřejnost a investory o dílech přemýšlet. Samozřejmě se pořád budou točit i špatné filmy, pořád budou mít své diváky a sponzory, tak jako zřejmě pořád se budou prodávat plastové sošky zvířat do zahrádky. Ale to není důvod k tomu, rezignovat na funkčnost, vkus atd.
Mojí práci taky furt někdo hodnotí, a když vidím, že je nekompetentní, tak mě to štve. Na druhou stranu smysluplná kritika mojí práci posouvá 🙂
Asi si ty kompetence představujeme každý jinak. Kompetentního člověka si představuju tak, že něco dokázal a má něco za sebou, čím se může pochlubit.
Samozřejmě i mě konstruktivní kritika pomáhá a posouvá mě. Za to, kde jsem, vděčím právě lidem, co se v tom vyznají. Ne teoretikům, kteří nic nedokázali.
Provokativní otázka: jak by se do návrhu stanic metra měl AG zapojit, když si je bez veřejné soutěže vždycky sám kreslí Metroprojekt? 🙂
Provokativní otázky mi nevadí. 🙂
Mám za to, že jak dávají připomínky různé spolky typu Děti Země a další, mohl by se on do procesu zapojit stejným způsobem. Nebo si ho může najmout město Praha jako člena architektonické kanceláře. Na těchto pozicích by mi jeho osoba nevadila. Neříkám, že o architektuře nic neví, ale v pozici, kde je, nemá šanci nic změnit. Pokud vůbec něco změnit chce.
To je ovšem naprosté nepochopení role kritiků.
Jejich úkolem opravdu není zamezit vzniku mizerných děl. Ta vznikala, vznikají a vznikat budou.
Úkolem kritiků je pomoct v orientaci lidem, kteří se o danou oblast do takové hloubky nezajímají (nemají na to čas a/nebo chuť), ale potřebují se z nějakého důvodu zorientovat, vybrat si (film, restauraci, atd. pravda, u architektury toto hledisko není na první pohled tak časté, ale když jedete třeba někam na výlet, může to být velmi zajímavý zdroj tipů na místa k navštívení v rámci cílového města/země).
Nejlepší kritik díla je jeho uživatel. To si myslím já.
Viděl jsem mimo jiné jeho video o Výtoňském mostě. Gebrian plácá absolutní kraviny a myslí si, že když se dvakrát projde po mostě, že ví úplně všechno nebo víc, než uživatelé a správci.
A další věc. Kritik nemá konečné slovo, i na jeho komentář se může snést kritika.
Jistě, netvrdí. Ale tváří se tak. 😄
Nevidím důvod, proč by se kritik toho procesu nemohl zúčastnit. Aspoň by ukázal, jestli jsou jeho návrhy realizovatelné. Když mně někdo řekne, že je moje dílo hnusné a že by zlepšil to a tamto, tak ho pustím na svoje místo a řeknu – tak teda ukaž, jak se to dělá. A najednou mlčí a neudělá nic.
Vy znáte nějakého kritika z dob Kotěry, Loose, Gočára a Bauera? Pokud nějaký existoval, dopadl stejně, jako dopadne Gebrian nebo Spáčilová.
Roli tvorba versus kritika vidím podobně jako rozdělení moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Každé z toho má svou roli. Kritika je vesměs žurnalistická disciplína, takže dnes kritiky architektury (nebo čehokoliv jiného) z dob minulých jménem neznáme. Ale byli. Třeba kolem řešení asanovaného území Josefova se vedly na stránkách tisku bouřlivé, a z dnešního pohledu překvapivě drsné, polemiky, vedené jak konkurenčními architekty/urbanisty, tak i lidmi mimo, ovšem s názorem (tehdy se asi kritik architektury neříkalo). Nebo Engelův regulační plán Dejvic – to byla velmi diskutovaná, dnes by se řeklo kontroverzní, kauza. Ty lidi jménem neznáme, široká veřejnost to nevnímá, Engel… Číst vice »
To, jak to vidíte, asi dává smysl, řekl bych, že ohledně přirovnání je to zatím to nejlepší, co jsem četl.
Ale i přesto nesouhlasím. Takto se to srovnávat nedá. Soud vyšší instance může rozhodnutí soudu nižší instance potvrdit nebo změnit. Ale postavenou stavbu už nezbouráte. Takže okolo ní budou lidé chodit minimálně dalších 100 let.
K tomu mě napadá Eiffelova věž, která taky u lidí zpočátku byla na odpis. A dnes je to pařížská dominanta.
O Josefově jsem slyšel. A taky o Žižkově, ze kterého mělo být obyčejné sídliště. A jsem rád, že není.
Mám pro vás jednduché doporušení. Zajděte si na stream, najděte si ty epizody, jenž se stanic týkají (a hlavně bonusy k nim) shlédněte je a pak se běžte na ty jednotlivé detaily do těch stanic podívat.
Děkuju. Viděl jsem několik jeho videí a stačilo mi to. Stanice jsem viděl taky. Nemám zájem ho sledovat ani respektovat. Neumí nic z toho, o čem mluví.
Zato vy jo. 😛
Akorát že vůbec. 😉 Nejsem v pozici Adama Gebriana. Vystudoval jsem úplně jiný obor a pracuju v jiném odvětví než on, kde ty profesní úspěchy zaručeně mám. 🙂 Jakými profesními úspěchy se může pochlubit Gebrian? Okomentovat několik staveb? Jo, dostal nějakou cenu za popularizaci, ale to umí i geolog Cílek, biolog Petr nebo fyzik Kulhánek při své vědecké činnosti. Jinak tady tlachám jako každý. Doprava mě baví, aktivně ji používám, studiu jsem věnoval mnoho let. Ale jak jsem psal, je to v některých otázkách spíše filozofování a úhel pohledu, i když výsledky svého výzkumu aplikuju přes matematické modely do praxe,… Číst vice »
Ono „poprsí“ na Petřinách je hlavně z vrchní poloviny pokryté silnou vrstvou prachu.
Proto je dobré mít všechny povrchy kromě podlahy konkávní. Doufám, že u metra D si to pohlídají.
Všechno pádné připomínky. Pro poučení do budoucna by snad šlo ještě dodat: Bořislavka: – I přes optimalizaci zastávek je tam pořád 8(!) nástupních míst na povrchu. Kdo to nezná důvěrně, musí se dívat do mapy. Přestup metro-bus podle aplikace je často časově nereálný. – Prostupnost křižovatky je zoufalá, od tramvaje do metra to jde bezbariérově jen velkou oklikou. Mezi některými zastávkami je trasa bez schodů na několik set metrů. – Z Liberijské, kde nestaví skoro nic, je velkorysá šikmá rampa, zatímco od Horoměřické jen nízkokapacitní výtah. Nádraží Veleslavín: – Konfigurace terminálu je celkově špatná, ale to má své historické důvody.… Číst vice »
„Z tramvaje od centra se dá k busu dostat pouze po schodech. Alternativou je trasa přes čtyři(!) světelné přechody, a pak přeběhnout mezi odbočujícími autobusy.“
Ale na Divoké Šárce staví vše u jedné hrany, lepší přestupovat tam.
Ano, díky, tato vymoženost je dostupná od října 2023.
Nestaví. Meziměsto je úplně mimo tramvaj.
Ad Nemocnice Motol:
– přístup na odjezdové nástupiště je i zvenku, tedy z povrchu a potom v úrovni vstupu je;
– šikmá rampa směřuje přímo k odjezdovým zastávkám busů směr Řepy/Zličín/JZM/Anděl;
– Kaufland je 150 metrů daleko a o 50 metrů výš, nevím, jestli by Kaufland tak moc zvýšil přidanou hodnotu stanice? Kolik lidí denně by tím výstupem šlo tisíc? Dva? Stojí to potom za celoroční údržbu?
Kritizovány jsou v podstatě drobnosti. Vynechání Hadovky spolu se zachováním tramvaje – OK. Sídliště Červený Vrch řádně nenapojeno, místo toho hlavní výstup do (tehdy budoucího) obchodního domu, k miniaturnímu obratišti bus obloženému betonem – se zastávkami na různých místech, přestupy přechody přes hlavní třídu či podchody, zbytečný přesun názvů zastávek (pravda, Bořislavka bývala mezi). Petřiny – výstup v podstatě na jediném místě, k Větrníku nutno jet tramvají zpět. Nemocnice Motol – bez vazby na tram (schodiště na východní straně se nabízí alespoň k vazbě vzhůru do kopce – zatím stále není přístup), naopak stanice blokuje místo efektivnější tram. Pokračování hadovicí… Číst vice »
Nesmysl je, že metro z Bořislavky nevede na letiště. Do budoucna by tam byla dobrá odbočka a v žádném případě metro neprodlužovat z Nemocnice Motol
Ve chvíli kdy se na Bořislavce udělá odbočka na letiště, tak pojede většina lidí tam a na nemocnici pojede minimum
Jasně, na Petřiny totiž metrem nejede skoro nikdo.. 😄
A do špitálu se pacoši rádi projdou:-))).
Vždyť pohyb léčí!
No jo, vazba na vlak měla být už v Dejvicích („Hradčanská“ – druhý vestibul), pak mohlo obsloužit sídliště Červený Vrch a sídliště Petřiny, jakožto jediné celky potřebující metro kvůli kapacitě – bohužel dnes pořádně metrem neobsloužené. Výhledově třeba i to letiště, ale to nevycházelo (stále slabý přepravní proud); na letiště měl být vlak (druhá kolej pod starými Dejvicemi třeba i pod zemí) pokračující do Kladna, s možnou odbočkou Ruzyně – Středokluky a dále Podlešín – Slaný, jako alternativa k busům, aniž by tyto musely brázit střední Čechy až ku hranicím Prahy. Místo toho žel – řekl bych polopaskvil, ale s… Číst vice »
Žádná odbočka nikdy nebude, není stavebně založena.
Promarněná šance dovést metro na letiště.
Metro na letiště nemá v Praze smysl.
V této formě už ne.
Nicméně zase nešiřme ten blud, že by bylo za všech okolností zbytečné. Kdyby se to kdysi dávno řešilo s koncepčně, i s terminálem příměstské dopravy a P+R na Dlouhé Míli, tak na letiště mohlo klidně jezdit a být vytížené. Ale ta kapitola už je dávno uzavřená.
Nic se nemá bráti za definitivní, jak praví jedna píseň. A nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně. Poznal jsem desítky letišť i v městech podobné velikosti, kam na letiště jezdí železnice, i metro, i taxíky, i tramvaje, i autobusy. Záleží na tom, jaká další sídla jsou okolo. Po vytížení železnice do Kladna to nakonec mohou být dvě linky metra na letiště Ruzyně a ne jenom jedna. A stačilo by to na Dlouhou míli. Život je barevný… Za vzor dávám španělská letiště, ostatně Barcelona je v tom úžasná.
Nemělo by smysl v žádné formě, i kdyby vedlo přímou čarou. Podle mého názoru jako osoby, která se technologickými procesy v MHD a MHD celkově zabývá min. 15 let, je metro na pražské letiště zbytečné. 1) Jen velmi málo leteckých cestujících by využilo nácestné stanice metra. 2) Je zbytečné leteckým cestujícím prodlužovat cestu do centra nebo na hlavní nádraží (a naopak), jelikož je velmi pravděpodobné, že budou pokračovat dál vlakem. 3) I kdyby vedlo metro povrchově a ušetřili bychom spoustu peněz za tunely, šlo by nejspíše o pásmový provoz, protože vlaky každých 5 minut budou vytížené nejvýše v jednotkách procent.… Číst vice »
1. Usuzujeme na základě čeho? Nemluvě o tom, že pro návštěvníky Prahy zrovna Ačko pokrývá velký podíl oblíbených ubytovacích lokalit a celkově je přístupnost území lepší, než bude z Masaryčky. 2. Vzhledem k plánované jízdní době vlaku (25-30 minut) by to bylo prodloužení max. o 5 minut. Když na to přijde, i pěší přestup na hlavák od Muzea je dnes lepší než z Masaryčky, a srovnatelný se stavem, kdy na Mas.n. bude nadchod. 3. Vytížené nejsou ani spoje k Nemocnici Motol, nicméně metro tam normálně jezdí. Na Depo Hostivař pásmový provoz je a jezdí to prázdné. Jak píšu, něco by… Číst vice »
1) Přece si nemyslíte, že turisté půjdou s kufry hned z letiště na Malou Stranu a na Hradčany. Nebo ano? 😀 2) Plánovanou jízdní dobu vlaku znáte. Znáte i plánovanou jízdní dobu metra až na letiště? 3) Právě proto, že nejsou. Nezajíždí tam ani každá souprava. Je nesmysl tudíž plýtvat prostředky až na letiště. Něco by to udělalo, to je jasné. Ale jak moc velké něco by to bylo? 4) O rakouském Semmeringu jsem nic nepsal. A pokud vím, vlaky se dají spřahovat do dlouhých souprav. Metro má konstantní uspořádání. Těch 5 vozů pojede, ať je poptávka jakákoliv. Srovnatelnými příklady… Číst vice »
A já, vůl, když přiletím do Istanbulu, tak odjíždím metrem přímo z letiště.
jenže nemůžete srovnávat Istanbul a Prahu. V Praze je počet cestujících velmi malý na to aby mělo smysl mít na letiště metro. V Sofii ho třeba mají ale většinu času jezdí soupravy poloprázdné a když už tam nějací lidé jsou, tak jsou to zaměstnanci letiště. V Praze bude problém naplnit i třívozový panter v intervalu 20 minut. Pražské letiště patří k těm opravdu menším (ale není to Bratislava), tudíž metro smysl nedává z mnoha důvodu. Logický krok bylo jej vést k nemocnici, protože pořád je motolská nemocnice největší nemocnice ve střední Evropě a když spočítáte počet pacientů a zaměstnanců, tak… Číst vice »
No ona reálně není cesta z Vypichu do toho Kauflandu o moc horší, než z té tramvajové zastávky Obora Hvězda (vzhledem k její opravdu maximální uživatelské nepříjemnosti). Pokud by byl aspoň jeden výlez v tom kvadrantu křižovatky, kde Kauf stojí, bylo by to i výrazně pohodlnější.
Ale to nechme stranou, pro celý Břevnov absence té stanice znamená být odkázaný na 25 z Hradčanské nebo 22 z Malostranské. Přičemž ani jedna z těch dvou stanic není a dlouho nebude bezbariérová, úsek přes Chotkovy sady nahoru na Hrad je proslulý přetížením a přestup na Hradčanské je nadlouho (hloubka stanice a intervaly 25)…
Istanbul je největší letiště v Evropě, nemůžete srovnávat s pražským aeroklubem. 😉
A já, vůl, když přiletím do Vídně, odjíždím vlakem přímo z letiště. Oni Rakušáci tam prostě nemohli prodloužit metro.
Srovnejme pocet cestujicich v Istanbulu (a vzdalenost) s Prahou … a dal asi nemusime srovnavat.
Zkusim počítat: při 20M cestujicich na LVH ročně to vychází v průměru na 27.000 jedním směrem denně a dejme tomu, že by metro použila jen půlka. Při délce provozu 19 hodin a intervalu 10 minut (tj. 114 vlaků denně) to je něco přes 100 lidí na soupravu. To mi nepřipadá úplně málo.
Metro a kapacitní trať se v Praze souběžně na té trase „neuživí“ a metro na rozdíl od vlaku Vám řeší pouze letiště a ne kladenský region.
Takže metro+vlak je luxus který si fakt nemůžeme dovolit a pokud je to to buď metro, nebo vlak, tak vlak je jednoznačně lepší volba.
Ostatně, celá tahle diskuze není a prakticky ani nikdy nebyla o tom, co je lepší, ale čistě o tom, co se podaří … mohlo by se podařit … realizovat dřív. A Praze prostý lid věří tak nějak víc než Správě ;-))).
Mohlo mít, kdyby tam jela každá x- linka, nebo se to stavělo celé jinak (VAL, část na povrchu…). To už je fuč tahle šance.
Proč?
Odpověděl jsem panu Jurajovi.
Přesně tak