Zisk přes 10 eur na cestujího. Ryanair ohlásil i přes chybějící letadla rekordní výsledky
Boeing 737-800 letecké společnosti Ryanair v Pardubicích. Foto: Jan Hrabal
Firma plánuje další růst, čeká na zpožděná letadla.
Firma plánuje další růst, čeká na zpožděná letadla.
Já vždycky přemýšlím, jak vydělávají na krátkých trasách. Nad 2 hodiny si plno lidí bere priority, místenku, prodává se jídlo, atd. Ale třeba Praha-Budapešť nastupují všichni s malým baťůžkem, na těch 45 minut si skoro nikdo místenku nekupuje, a na palubě si akorát pár lidí koupí kafe. Přitom ta trasa prosperuje už 7 let a letenky jsou pořád levnější než vlak.
Když se podělí jejich celkové náklady jejich celkovými sedačkokilometry, tak mají náklady asi 29 eur za sedačkokilometr…. Ale v jakém poměru je to elastické vůči délce letu těžko říct…
29 eur to je moc.
Řádově méně, asi 7 centů.
No dovedou oporovat, že i na Budapest si minimálně polovina lidí bere místenku.
Schválně jsem se koukal teď na jejich nejlevnější let do Budapešti na 28. ráno a i na ten je již 66 míst zablokováno. Takže minimálně třetina lidí si připlatila.
Na lety, které jsou více vyprodané, je i přes 50% letadla pod rezervací.
Kabinové zavazadlo má vždy také alespoň půlka letadla.
Zapomínáte na to, že letenku za 7.99€ má v tom letadle asi 8 lidí, větší část ji má za 40+ a potom z těch 189 lidí bude určitě minimálně 10, kteří ten let koupili za 220€
Prostě to umí. To se musí nechat.
Díky jim za to, že mohu cestovat po Evropě za rozumný peníz.
A to si běžné připlácím místo a kufr.
Fascinující je, že jim to do zisku stále táhne prodej doplňkových služeb, který tvoří zhruba popovinu příjmů. Přitom na internetech to vypadá, že lidi létají za akční ceny, bez příplatků, s mobilem v kapse a nahradníma spodkama v druhé. Ale typický cestující Ryanairu to zjevně nebude. Lidi zdá se rádi zaplatí za priority boarding nebo rezervaci místa, případně někdy neradi za to co se účtuje. Zruční obchodníci.
O vikendu let z Rimini, vice jak polovina lidi s priority boardingem. Letadlo bylo skoro plne.
To že “ty internety“ nevypovídají o realitě je přirozené. 😊 Jinak i já si u Ryanu obvykle doplácím místo a kupuju kafe. Akorát že u Lufthansy bych to dělal taky a letenka by stála 5x – 10x tolik.
To víte, Irsko má nízké daně a to se samozřejmě promítne i do cen pro zákazníka.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nova-korporatni-dan-muze-z-danoveho-raje-vysat-12-miliard-eur-169306
Bohužel na ty akční ceny se musí vysloveně natrefit. Článků odkazující na akční letenky je denně mraky, často je to ale jen na pár konkrétních kusů letenek, zbytek pak za dráž.
Já bych jim klidně těch 10 EUR dal rovnou, kdybych nemusel procházet přes ten idiotský upsellový web.
Pokud poletíte ve dvou tam a zpět, tak já ti to za těch 40€ k cenám letenek koupím 🙂
Letěli jsme jen tam a nejedná se jen o nákup, ale i o online check-in, to bylo snad na 10 minut na každýho.
Hrůza, to vám povím. Radši stát hodinu ve frontě na letišti, než chvíli něco ťukat do počítače doma.
Stačí umět číst a je to na 2 minuty. Přehledné a rychlé.
Web Ryanairu je jeden z vůbec těch nejlepších. Až budete kupovat letenky třeba přes Wizzair, nebo British Airways tak si vzpomenete, zlatý Ryanair 🙂
Nic ze zmíněných mi v dohledné době nehrozí, ale rád si vzpomenu, teda…
nebreč
BA mi přijde tedy naprosto v pohodě.
Já mám celkem nedávnou zkušenost, kdy přístup k rezervaci nebyl v polovině případů vůbec k dispozici jelikoť jejich stránky hlásily error a pak při online-checkinu celý proces odbavení spadnul :/ Na web Wizzairu zatím nikdo nemá, ten si libuje v neustálém obviňování lidí že jsou roboti.
Můj favorit je zatím Israir, kde šlo zaplatit jedině Revolut kartou (všechny neúspěšné pokusy o platby vyžadovaly vrátit se na začátek) a online check-in byl komplet hebrejsky 🙂
Pane Michale, víte co je zisk a náklad? V případě dopravy rozhodně není zisk 100% z ceny 🙂
Tak ono je to i vidět na letištích a pak v letadlech – budou samozřejmě letiště a lety, kde to skoro tak jak popisují „internety“ bude. Ale u nás je u každýho letu skoro půlka letadla na priority a jídlo a pití se čile ve vzduchu taky prodává.
Já sám jsem taky příkladem – následující let +XL sedadlo a +přednostní nástup. Doplňkový služby za víc jak letenka samotná.
Mě nedělá problém letět s Ryanem jak jen s batůžkem a „skoro zadarmo“, tak i s rodinnou na dovolennou do Španělska a připlatit si k vyššímu tarifu sezení pospolu a kolo s sebou pro malýho. Pořád (jak už psal J.K.) mě to vyjde levněji, než kdekoliv jinde.
Pozor na ten vyšší tarif, ten se nikdy nevyplatí. Prakticky vždycky se vyplatí si vzít vždy tarif Basic a příplatkové služby si naklikat sám. Navíc tak nemusíte kupovat „každému to samé“, ale naklikáte si klidně i menší počet kufrů, než pro každého jeden. A ještě jedna věc, pokud letíte s dítětem do 12 let, tak v tarifu basic má ono i jeden dospělý sedadla zdarma.
Vím a děkuji :). Nicméně pro nynější cestu Španělska nám to vyšlo nejlevněji v nejdražším tarifu 🙂 (Jo vezeme spoustu věcí)
zkušenost z 02/2024 – let VIE-OPO-VIE
2 dospělí, 1 infant, sedačky tam i zpět + 1 velky kufr. Lépe mi vyšlo austrian to střední tarif, takže jsme měli 2x 8 kg na palubu, sedačky a 2x 23 kg, né vždy jsou low-costy po naklikani doplnkovych sluzeb „vyhodnejsi“
Tak ono samozrejme zalezi, v jake jste situaci. Driv jsme s manzelkou taky litali maximalne s vetsim prirucnim a bylo nam vcelku jedno jak nas na tu jednu az dve hodiny rozsadej. Ale kdyz se nam narodilo dite, tak to samozrejme vede k tomu, ze si minimalne zaplatime sezeni u sebe a odbavenej kufr.
Zrovna priority boarding je asi to jediné, co nepřiplácím. Beru vždy exit row místenky a check-in kufr. V tu chvíli je mi celkem jedno, kdy do letadla přijdu a i kdy z něj odejdu, protože minimálně v Praze se často k terminálu jezdí busem a než projdete bývalou pasovku, kufr se už točí na pásu. Takže minimálně pro mě přínos v Priority nulový.
Mám to podobně, zajímalo by mě kolik lidí opravdu ten přednostní nástup chce, a kolik to má protože Ryan to nabízí společně s rezervací místa. Nevidím v tom žádnou výhodu a při přesunu busem už vůbec ne, můžu se delší dobu držet tyče v buse a nastoupit do letadla později než ti co přišli do busu po mně. A při cestování s dětmi bych i připlatil za opačnou službu – jdeme poslední a letadlo se dá do pohybu ihned po našem nástupu 🙂
Tak priority = cabin bag (běžná velikost do schránek nad sedadly, ne baťůžek). Že se to jinak jmenuje priority je z důvodu aby byli cestujicí s kabinovými zavazadly první v letadle, jelikož ty schránky/biny nejsou bezedný a problémy s co se ještě vejde a kam dát ten kufr toho posledního cestujícího jsou nejčastější problémy a ty stojí dost času a aerolinku následně peníze. Takže lidé si to nekupují kvůli tomu aby byli první v letadle (pár lidí možná i jo 🙂 )
A v tom je právě výhoda nakoupené místenky do exit row – police nad řadami 16 a 17 zůstávají do poslední chvíle prázdné, aby se mohly zaplnit věcmi pro osazenstvo z exit row, které si své věci pod sedadlo dát nesmí. Teprve až když jsou naloženi oni, zaplňuje se zbytek. Takže za mě win-win.
Pravda, oni tu priority vlastně nabízejí spíš s tím „normálním příručákem“, ne s rezervací místa. Pak to celkem chápu, akorát ten přesun busem to někdy může obrátit naruby.
Výhoda je, že lidi většinou zavazadla do těch binů házejí jako smyslů zbavení. Takže když člověk nastupuje jako poslední a s malým batůžkem, tak to stačí trošku přeházet a místo na batoh se najde.
Doplňkové služby mají větší marži než letenky, tedy se jich nemusí prodat tolik. Ale díky nim jsou pak letenky s minimální marží. Mají to dobře vymyšlené.