Zisk Českých drah klesl, nákladní doprava propadla do téměř miliardové ztráty
Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Dopravci klesl počet cestujících, tržby a zisk z osobní dopravy ale výrazně stouply.
Dlouhodobé a krátkodobé závazky Skupiny ČD 122 miliard
Smluvní závazky Skupiny ČD k výdajům = 47 miliard
celkem k 1.7.2025 bude k placení z kasy ČD 122+47=169 miliard
Zajímalo by mě jak to udělají, když státu došly prachy na přímé dotace do ČD i na nepřímé skrze SŽ
A využití nabízené sedačkové kapacity ČD je 27%. Hůř než v 2019. Na jiném webu je rozhovor s obchoďákem FLIXu ČR, který tvrdí, že s linkou jsou spokojeni, pokud je v průměru využita aspoň na 70%.
Zásadní problém ČD Carga je nezájem o vnitrostátní přepravy (nejen JVZ). Některé přepravy samozřejmě zmizely, ale většiny se ČDC prostě vzdalo (neúměrně zvedlo ceny) a naštvalo své největší zákazníky, jenž museli ze dne na den řešit, jak své přepravy zajistí. Důvody, proč tak koná, si můžeme jen domýšlet, ale ekonomika v tom roli nemůže hrát (ledaže by byli ekonomové ČDC totálně retardovaní). Žádný podnik se dobrovolně nevzdá tak velkého místa na trhu. ČDC argumentuje vysokými náklady, ale je zajímavé, že jiní nákladní dopravci alespoň s ucelenkama nemají problém se vejít do zákazníkem akceptovatelné ceny. Tohle vyklízení trhu ČDC se podle… Číst vice »
Přeprav na železnici ubylo a trápí se všichni dopravci. Železnice se obecně chovala (a stále chová) nadřazeně až protizákaznicky. Jaky kdyby tradiční přepravy (uhlí, agro, auta…) byly navždy. Drahá administrativa a nepružnost zavřela obrovské množství vleček a téměř zlikvidovala kusové zásilky. Takže kdo může, vozí po silnici. Varováním může být osud lodní dopravy. V celé nahotě se ukazuje, že greendeal jsou jen keci. Jde jen o investice zainteresovaných, které evidentně šly mimo železnici. Jen zrychlovat a budovat s provizemi není řešení – chybí ucelená koncepce železniční nákladní dopravy. Podstatné je, že není co vozit a když je, není kapacita. Kapitolou… Číst vice »
Při zvyšujícím se hrubém dluhu 98 miliard pan Krapinec tvrdí že modernizace přináší výsledky ?? Buď je neuvěřitelně svérázný manažer a nebo mi něco uteklo v hodinách ekonomie… ?
https://medium.seznam.cz/clanek/hala-d-krize-nakladni-zeleznicni-dopravy-v-byvale-vlakove-velmoci-183716
Pán má zajímavý osobní pohled na věc. Přestože se se vším nedá souhlasit, druhá polovina článku je čistě pravdivá. Kdyby se stát a politici více zajímali o tento segment dopravy, žádná krize by nebyla.
prosím, odkazy na haláska fakt ne.
Problémy mají nákladní dopravci v celé Evropě. Takže je lež celý článek.
Copak České dráhy někdy mohou vydělávat? A to jistě nejsou započteny mnohé mnohamiliardové investice, které se nevrátí nikdy. Jsou sice pro užívání ČD určeny, ale platí to někdo jiný. Takovou formu bych taky chtěl.
Proč by ČD nemohly vydělávat?
Ten byl dobrej :):):)
důvod?
A kdo ty investice za ČD podle Vás platí?
Celé ČD jdou do mínusu. Takže 13-té platy a další bonusy pro management letos nebudou nebo jak?
Celkový dluh 98 mld Kč je docela síla, když obrat celé Skupina ČD byl v roce 2024 51,6 mld Kč.
Tyto uveřejněná data jsou vcelku k ničemu, protože napříkad výnosy v osobní dopravě stouply o 1,7 miliardy, ale není určeno kolik z toho byli tržby od cestujících, tržby od objednatelů a kolik činil prodej majetku (například prodej lokomotiv ČD Cargu či prodej nemovitostí). Například ČD prodali toto pololetí pozemky na Žižkovském nádraží společnosti Sekyra Group za 2,23 miliardy Kč. Takže bez této z hlediska provozu mimořádné transakce by osobní doprava byla ve výrazné ztrátě a tržby cca 0,5 miliardy Kč meziročně nižší.
Nikoliv. Přečtěte si stránky 9-10 pololetní zprávy. Prodeje nemovitostí nepatří do segmentu osobní dopravy, ale správy majetku. K segmentu správy majetku se tam píše (do velkých písmen jsem převedl důležitou část):
„V rámci developerských projektů byl úspěšně realizován prodej Výpravní budovy na Nákladovém nádraží Žižkov Magistrátu hlavního města Prahy a současně byla završena
dlouholetá spolupráce s developery v této lokalitě na přípravě území, kdy byly změnou Územního plánu zhodnocené pozemky prodány vybraným developerům, čímž byla završena
etapa prodejů v lokalitě Nákladového nádraží Žižkov. SOUVISEJÍCÍ VÝNOSY BUDOU ÚČETNĚ ROZEZNÁNY AŽ VE DRUHÉ POLOVINĚ ROKU.“
Je fakt zajímavé si zprávu přečíst. ČDC v pololetí 25 utržilo na nakladní dopravě o 300mio kč více než v pol. 2024 a celkově odvezli více tun materiálu ale lehčího nákladu, tedy počet přepravených vagonů stoupl ještě výrazněji. Objem přepravené tonáže narostl o 1.8%. Bez restrukturalizacních opatření by zůstali v zisku. Pak je tedy otázka, jestli ty restrukturalizační opatření nedělají špatně, když táhnou skupinu ke dnu. Mohli ty uhláky, které již nenajdou využití prostě odstavit do kopřiv a náklady na šrotaci rozpustit v delším období. A také začít dříve kupovat vozy pro intermodál, cívky plechu, tanky a další komodity, o… Číst vice »
Je rozdíl mezi výsledky a účetnictví, takže to nemusí být nutně v rozporu.
Z čeho usuzuje, že bez restrukturalizačních opatření by zůstaly v zisku?
Šrotace nepoužívaných vagonů je zdrojem příjmu, nikoliv výdajů.
Přečtěte si zprávu než budete ostatní poučovat.
Já nikoho nepoučuju, já jsem se zeptal. Na čtení zprávy teď nemám kapacitu.
No, tak tam to je přímo napsané.
Už jsem si to našel, ale je to takové tvrzení, nevidím za ním reálný obsah.
Reálný obsah je ten, že cargu neprodělává až tak současná doprava( která by jistě šla dělat lépe) jako nekoncepční a pozdě řešená „optimalizace“ likvidace vozidel a pracovních míst.
A jak tedy propouštění a prodávaní majetku do šrotu zvyšuje finanční náklady?
při propouštění vyplácíte odstupné. A asi to bude více než 2 mzdy ze zákona.
A jak tedy propuštění kolem 200 lidí udělá miliardovou ztrátu? To snad bylo průměrné odstupné 5 milionů korun?
A kdo za Cargo platí odstupné propuštění zaměstnancům? Že by Cargo? 🙂
Propuštění nízkých stovek lidí způsobí náklady stovek milionů na odstupném? Herdek, že jsem pro ně nešel pracovat..
No to je nesmysl, lidi žádné odstupné nedostávají, chodí po nich kontroly, aby jich co nejvíc vyhodili bez odstupného a tyto peníze jdou na odměny těmto „buzer**tům“.
To se ty uhláky nedají využít na vozbu odpadu, nebo v budoucnosti i kamene, kterých tu nejspíš s pískem jednou dojde a bude se muset dovážet odněkud z Rakouska nebo Chorvatska?
Ne, protože je tam drahá a logistická náročná vykládka. Sypké materiály se čím dál častěji vozí na modulárních plošinových vozech. Je tam „speciální bedna“ která se dá zvednout a vysypat vysokozdvižným vozíkem.
Když by se převáželi řezané kusy kamene, tak ty se asi z beden sypat nebudou.
Ne, nedaji. Jsou pro to ekonomicky nevyhodne. Nizka napravova hmotnost, netesnost konstrukce bocnich klapek.
Tak proč se tím běžně vozí železný šrot dnes?
U toho počtu cestujících by se hodilo doplnit, které objednávané výkony ČD od letoška ztratily (nebo získaly). Kromě dieselového balíčku Arrivy na Jižní Moravě je tam ještě něco?
Myslím, že ne. Další ztráty budou mít ČD až od prosince 2026 – na R9 a elektrickou trakci v Ústeckém kraji bude jezdit Regiojet a na lince Plzeň – Domažlice Arriva.
Taky myslím že nic dalšího teď neztratily, a naopak nově získaly Baltiky. Dále by se už musel rozebírat počet spojů na jednotlivých relacích, jestli se změnil, třeba s novým konceptem regionálky z Prahy do Kolína (Kutné Hory) bych také řekl, že vlaků přibylo.
Zmizela většina cestujících z Hustopečí, každý kdo nemusel jel autem nebo to řešil jinak, aby nemusel.
Tak to jsou ty další faktory, které jsem do toho míchat nechtěl, ale na počet cestujících vliv mají. Kromě Hustopečí určitě most na Výtoni (zkrácení dalších vlaků na Smíchov a odklon expresů mimo něj) nebo rozkopaná kladenská trať s Bubny.
Z Hustopečí nad Bečvou? To je tak frekventovaná stanice, aby se to projevilo?
3 měsíce NAD za všecky Ex i Os vlaky. Mezi VM a VS pendlovala Regionova.
Ztratily expresy a rychlíky na Plzeň, ne?
Ano, to se ale ještě neprojevilo na výkonech, fyzicky ke změně dopravce dojde až v budoucnu.
Co výkony na severu Moravy v důsledku povodní?
Zásah potopená… to se na obsazenosti (i když započteme cestující v NAD) také projeví.
Akorát to nespadá do tohoto období, to až v druhém pololetí, jsem si uvědomil
Poptávali jsme u ČDC přístavbu vozů na nakládku a následné zvážení zařazení do vlaku.
Když nám poslali ceník tak jsme se málem vyvrátili.
Ceny přesně říct nemůžu ale za den práce to byla cena jak za vlastní dva lidi a stroj za týden.
Tak jsme si to udělali sami.
Kdokoli kdo nemusí se dráze vyhne, nedává to žádný smysl, je to vždy dražší, vždy to trvá déle a vždy je s tím tolik papírování že se na to každý vykašle.