Zisk Českých drah klesl, nákladní doprava propadla do téměř miliardové ztráty

Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czŘídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Dopravci klesl počet cestujících, tržby a zisk z osobní dopravy ale výrazně stoupl.

Skupina České dráhy snížila v prvním pololetí letošního roku svůj zisk meziročně o třetinu. Za prvních šest měsíců vykázala zisk 444 milionů korun, když loni ve stejném období vydělala 694 milionů korun. Dopravci poklesl i počet cestujících

Vyplývá to z dnes zveřejněné pololetní zprávy. Důvodem poklesu jsou především problémy ČD Cargo způsobené poklesem celého trhu. Nákladní dopravce prodělal za první pololetí 931 milionů korun.

“Výsledek odráží probíhající transformaci společnosti, jako důsledku pokračujícího poklesu přepravních výkonů,” uvedla společnost v pololetní zprávě. Firma pokračuje v propouštění a redukci nadbytečných vozidel.

V účetní závěrce to firma promítla do tvorby rezerv, opravných položek a snížení hodnoty nadbytečného majetku, který již společnosti nebude generovat odpovídající příjmy. “Všechny tyto kroky pomohou společnosti ČD Cargo zajistit dlouhodobou stabilizaci a udržitelné fungování společnosti v prostředí, kde se evropský trh nákladní železniční dopravy nadále zmenšuje,” píše firma v dokumentu. Dopravce se chce zaměřit ještě více na mezinárodní přepravy.

V prvním pololetí přepravily České dráhy 80,1 milionu cestujících, loni to bylo za stejné období 81,6 milionu. I přes pokles počtu cestujících je osobní doprava pro firmu ziskovější. Segment osobní dopravy dosáhl meziročního růstu výnosů o 1,7 miliardy Kč a dosáhl zisku před zdaněním ve výši 1,1 miliardy Kč, což je meziroční narůst o téměř 800 milionů Kč.

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s letos potvrdila investiční hodnocení Skupiny ČD na úrovni Baa2 a zároveň zlepšila výhled úvěrového hodnocení na pozitivní. “Finanční stabilitu dokládá i dosažený provozní zisk, který umožňuje pokračovat v investicích do nových vlaků, modernizace opravárenských a údržbových kapacit a projektů v oblasti udržitelné energetiky, včetně přípravy fotovoltaických elektráren,” uvádí zpráva.

Celkový hrubý dluh skupiny meziročně stoupl o téměř pětinu na 98 miliard korun

„Naše investice do modernizace, nových vlaků a zlepšování služeb už dnes přinášejí viditelné výsledky. Díky finanční stabilitě a potvrzenému ratingu můžeme pokračovat v rozvoji vozového parku a služeb tak, abychom i nadále nabízeli spolehlivou, moderní a konkurenceschopnou železniční dopravu,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Tagy čd ČD Cargo České dráhy
1 komentář