Infrastruktura Lidé Silnice Stavebnictví

Zemřel Jiří Petrák, šéf Stínového ŘSD. Jako první upozornil na drahé dálnice

Jiří Petrák diskutuje na konferenci k českému stavebnictví. Foto: CEEC Research
Jiří Petrák diskutuje na konferenci k českému stavebnictví. Foto: CEEC Research

Jiří Petrák, jeden z nejhlasitějších kritiků poměrů v  českém silničním stavitelství, zemřel ve věku 71 let. Poslední rozloučení s ním se uskuteční v pátek 12. října od 14 hodin ve strašnickém krematoriu v Praze.

O jeho smrti jako první informovaly Hospodářské noviny. Petrák se celou svoji kariéru věnoval dopravním stavbám, v Česku jako první začal veřejně upozorňovat na velké problémy se silničním stavitelstvím, zejména pak nekoncepčnost a předraženost.

Úpadek kvality tu je markantní v posledních deseti letech. Myslím, že je to jeden z důsledků opoziční smlouvy, kdy politické záměry začaly převažovat nad zdravým rozumem. Od té doby je to na silnicích znát, stavby se šidí. Hlavně se používají nekvalitní materiály, ale jsou i chyby v přípravě a především v důsledném vyžadování kvality staveb. Tragédií je i to, že se stavěly z velké části komunikace, které nebylo vůbec potřeba stavět. Dálnice D47 je toho typickou ukázkou,“ řekl v roce 2012 MF DNES. 

Petrák stál u analýzy, která v roce 2007 porovnávala ceny kilometru dálnice v Německu a v Česku, z které vyšlo, že se u nás staví často dráž. V minulosti vystupoval i proti modernizaci D1 stávající metodou, prosazoval levnější technologii fragmentace. Vedl Stínové ŘSD, které založil podnikatel Radim Jančura. „Byl pro mě naprosto výjimečným člověkem, od něhož jsem se mnohému naučil. Prokázal osobní hrdinství v dobách toho největšího temna, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček. Jako jediný se nebál veřejně hovořit o všech nekalostech. A to i za cenu, že jím řízená firma byla odříznuta od veřejných zakázek,“ citovaly Hospodářské noviny Jančuru.

Petrák se vystudoval Stavební fakultu ČVUT se specializací na mostní konstrukce, poté působil jako projektant. V 80. letech se podílel na řízení a supervizi velkých dopravních staveb v Iráku. V roce 1989 nastoupil v Británii do projekční a konzultantské společnosti Mott MacDonald s celosvětovou působností. O tři roky později založil Mott MacDonald Praha, se kterou pracoval na stovkách projektů v Čechách i v zahraničí. Po odchodu do důchodu v roce 2012 rozvíjel činnost v Saúdské Arábii.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Díky za připomínku onoho srovnávání cen dálnic v Německu a u nás, mělo to nakonec slušný dopad. Měl bych pro zdopravy.cz takový námět na něco podobného. Po dlouhých letech odkladů v létě vyhrál CzechToll/SkyToll soutěž provozování mýtného systému na 10 let za 10,75 mld. Kč. Kapsch nabízel totéž za 13,5 mld, pak zkoušel slevit na 10,5 mld. Teď má Kapsch provozovat v Německu (trochu větší země s více dálnicemi) mýtný sytém pro osobní auta na 12 let s opcí až na 15. Cena může dosáhnout až 3.1 mld. Kč. Výběr mýtného není součástí smlouvy. Nechtěli byste napsat článek srovnávající tyto… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Se jménem toho pána jsem se sice nikdy nesetkal, ale informace v tom nekrologu obsažené jsou zajímavé – nicméně mě vedou k dotazu, zda to jméno nějak nějak souvisí se jménem jednoho z provozovatelů tohoto webu: pokud ano, pak upřímnou soustrast.

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

A český Mott dnes vesele kolaboruje se SUDOPem…

Tomáš
Host
Tomáš

A to je špatně, když dvě formy na některých velkých zakázkách spolupracují?

Tomáš
Host
Tomáš

pardon, mělo být firmy, ne formy

Michal
Host
Michal

„v dobách toho největšího temna, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček“

A pak bylo ještě úplně nejvíc největšejší temno, kdy byl ministrem dopravy Bárta? Nebo jak to má ten Jančura srovnaný?

Je to dávno a Řebíčka si v detailech nepamatuju, v obecné rovině se řešil střet zájmů přes Viamont, předraženost staveb a vysoká rozestavěnost bez finančního krytí. Na druhou stranu, aspoň něco se stavělo a jak neuvěřitelně se ta rozestavěnost hodila… Zaplať Pánbůh za Řebíčka!

noerf
Host
noerf

Prvni myšlenky pana Petraka jsem četl v knize „Dluhy české politiky“ z roku 2006, kde popsal neduhy dopravni infrastruktury. Bohužel je to 12 let a nějaký zásadní posun v těch dle jeho názoru klíčových stavbách nenastal. Přitom jsou to dnes čím dál více kapacitně nedostatečné komunikace (pražský vnitřní a vnejsi okruh, železniční trať Praha – Kladno s odbočkou na letiště, apod.)

Partneři


Newsletter

Výběr editora