Letectví Železnice

Země stávkám zaslíbená. Odboráři ve Francii ochromí letadla i vlaky, aerolinky sepsaly petici

Terminál 2F pařížského letiště CDG. Foto: Jan Sůra
Terminál 2F pařížského letiště CDG. Foto: Jan Sůra

Cestování ve Francii i po celé Evropě bude dnes složitější, než jiné dny. Francouzští odboráři se rozhodli spojit síly a v jeden den paralyzují současně částečně letecký i železniční provoz. Dosud většinou stávkovali odděleně.

Proti stávkám roste odpor nejen u cestujících, ale i u evropských aerolinek. Těch se totiž záliba Francouzů ve stávkování výrazně dotkne, i když ji nemohou nijak ovlivnit. Stávka francouzských řídících letového provozu totiž povede ke zrušení stovek letů nebo odklonu letů mimo francouzský vzdušný prostor.

Sdružení největších leteckých dopravců v Evropě Airlines4Europe už kvůli častým stávkám řídících letového provozu zejména ve Francii vytvořilo speciální petici, kterou může podepsat každý. Žádá v nich po Evropské komisi jasnější pravidla pro stávky řídících. „Od roku 2010 stávkovali odboráři v řízení letového provozu více než 200 dní. Způsobují rušení letů či velká zpoždění, která ovlivňují miliony cestujících po Evropě. Reputace Evropy je ohrožena,“ uvedlo sdružení v textu petice.

Peticí chtějí dosáhnout toho, aby došlo k omezení stávek a například se nemohly dotknout přeletů přes zem, kde stávka probíhá. Například tím, že by v době stávky v jedné zemi mohli provoz řídit dispečeři z jiných zemích. Současně požadují lhůtu oznámení stávky nejméně 21 dní předem.

Aerolinky už oznámily, že dnes kvůli stávce zruší dnes stovky letů.

Ještě větší komplikace čekají cestující na železnici. Dnešním dnem začíná série dvoudenních stávek, které mají probíhat až do června. Železniční odboráři protestují proti chystané reformě zadlužených státních železnic SNCF, které znamenají například omezení dovolené nebo režijek pro rodinné příslušníky. Změny se týkají jen nových zaměstnanců. Stávka znamená, že vyjede jen polovina příměstských vlaků, na koleje vyjede jen část rychlovlaků TGV.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na toto existuje jediné řešení. Na dispečery řízení letového provozu je třeba nahlížet jako na operátory strategické infrastruktury, kteří (stejně jako např. vojáci) nemají právo stávkovat.

    Ideální řešení pro horní vzdušný prostor je v blízké budoucnosti implementovat pouze 3 regionální centra řízení na celou Evropu. Všichni pracovníci v těchto centrech budou přímo zaměstnanci Evropské komise (nebudou mít nic s národním pracovně-právním prostředím). Tento systém kromě zjednodušení letových cest (úspoře paliva) přinese i absolutní garanci funkčnosti pro přelety Evropy v horním vzdušném prostoru.

  • To co tady navrhujete pane Honzo je nasazení tzv stávkokazů. Což je mimochodem v rozporu se zákonem. Stávkující nemůže být nahrazen žádným jiným zaměstnancem, ledaže by porušoval zákon zvlášť závažným způsobem tj. Např kdyby byl pod vlivem alkoholu nebo by byl fyzicky neschopen pracovat.

    • Pak je ten zákon špatný, protože plynulost dopravy a chodu ekonomiky, bez ohledu na to jak špatně je systém navržený, má být nadřazená zájmům jednotlivců či malých skupinek. Zajímalo by mne jestli byste byl proti nasazení stávkokazů kdyby se rozhodli protestovat operátoři elektráren a na pár dní prost elektrárny odstavili. Stávka někde v továrně na sirky se nikoho nedotkne, ale pokud stávkují v dopravě, pak to má příliš velký vliv a dopady na to aby mohla být tolerována. Nehledě na to že pokud se jim podmínky nelíbí, mohou z daného podniku odejít.

      To ovšem neomlouvá poněkud nepřirozenou a nucenou formu ekonomicko-společenského uspořádání.

  • To že ne všichni jsou v odborech je z části dáno vyčůraností daných, protože odborář musí platit příspěvky, v případě sporů s vedením může říct já v odborech nejsem, je ale zajímavé že u nás v práci jsou ne-odboráři první kdo se zajímá jakou kolektivní smlouvu odbory vyjednali a jsou jejími největšími kritiky.

  • Škoda, že v ČR taková jednota a sounáležitost mezi odborovými centrálami nepanuje.

  • Stávka je legitimním nástrojem majícím oporu v zákoně ve všech civilizovaných zemích včetně Francie. Nevidím problém když je to v rámci platných zákonů. Každý zaměstnanec se může dostat někdy do podobné situace, proto většina lidí chápe. Jinak by byli jaksi sami proti sobě.

    • Já Váš názor respektuji a v zásedě ani nijak nezpochybňuji, na druhou stranu mne však vytáčí, když kvůli osobním zájmům (režijky, slevy, výše platů apod.) části (ne všichni jsou v odborech) určité profesní skupiny jsem brán jako rukojmí a omezován třeba v pohybu letadlem nad stávkující Francií, přestože jsem úplně z jiné země a problémy Francie mne nezajímají. S řízením letů nad Francií jinými dispečery bych určitě souhlasil.

    • Honza: problémy Francie jsou i Vaše problémy. Když EU, tak se vším všudy 🙂

    • ApoloXI.
      Ano, problém Francie a EU je přebujelý sociální stát který umožňuje takto flagrantně otravovat ostatním lidem život pro sobecké zájmy. Bylo by tedy velmi vhodné podniknout takové kroky aby byla místa obsazená stávkujícími zrušena a nahrazena automatizací. Bez náhrady, odstupného atd.

Newsletter

Partneři