Železniční tunel pod Jeseníky by vyšel na 19 miliard korun, ukázala studie
Stavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnic
Podle studie je stavba i ekonomicky návratná.
Podle studie je stavba i ekonomicky návratná.
Ono by se toho dalo nezpočet.Třeba tunely Choceň-Ústí nad Orlicí.Zde se slavnostně zvedne rychlost dle spokojenosti ministra pro nákladni vlaky v části tratě o 5 km/hod.Dálnice se rozšiřují pruhy a zřejmě budou další,jelikož v asfaltovém lobismu tečou mnoha do kapec prachy i když všichni odborníci vědí,že stejně přidávání pruhů jde do nekonečna..55 tis.kamionů denní průjezd republikou.Ale na kolejích se nevyplatí prý ani čtyřkolejky na tranzit.Nač zabírat plochy na odpočívadla,když vlak přejede naši malou zemičku za 6 hod.Ale to by musel jet a né být stále uhýbán,nebo bržděn v jednom směru po jedné koleji rychle -pomalu jedoucími vlaky.Svět je jeden aitomobilový… Číst vice »
Jistě, dálnice „se rozšířují“… na té naší nejdůležitější přibyl pruh asi v jedné čtvrtině délky za dobu zhruba 40let od dokonšení. Podle tohoto tempa bude celá délka třípruhová (ó hrůzo!) za cca. 120 let (od dokončení. To je teda fakt „dábelské“ tempo a akutně hrozí že plocha spolkne celou republiku!!
Jsem přesvědčen (po přečtení mnoha článků a diskusí k tématu železnice vs kamiony), že v tomto hodně lobuje Česmad, tzn. preference silniční kamionové dopravy. Tunel by to nesporně vyřešil a zrychlil, zejména po kvalitním napojení na Polsko. V současné ekonomický době bude cena 19 mld. těžko prosaditelná. O době výstavby nemluvě.
Pánové nikde tu nezazněl další faktor, Poláci mají již schválenou stavbu S8 z Wroclavi do Klodzka. Stavebně jsou jasné úseky až po Bardo. A od Barda po Klodzko se pravděpodobně díky výškovým poměrům a ochraně přírody pojede přes obchvat města Zloty Stok. A jsme na hranicích ČR. Takže odtud si bude hledat cestu transit Wroclaw – Brno – Wien. Dokud S8 bude v provozu jen do Barda, bude snaha tlačit průjezd přes Lipovou Lázně, Šumperk a Mohelnici přes silnice 60/44. Po dokončení S8 do Klodzka pak dojde k navýšení provozu na DK33 do Boboszówa a u nás na silnici 11… Číst vice »
Pro zajištění lepší dopravní obslužnosti Jesenicka by v tuto chvíli bylo asi nejjednodušší postavit novou silnici v trase Šumperk – Hanušovice (most přes údolí) – Ramzová – Horní Lipová – Žulová – Polsko, s odbočkou kolem Lipové-Lázně do Jeseníku. Dala by se tam přesunout I/44 z Červenohorského sedla, přičemž by nebylo třeba stavět žádný dlouhý tunel, takže by to mohlo být i podstatně levnější, mohla by se tak převést tranzitní doprava z centrální oblasti Jeseníků, údolí Desné a města Jeseníku do míst, kde by vadila méně. Železniční tunel pod Červenohorským sedlem je určitě dobrý nápad, spojení do Jeseníku by tudy… Číst vice »
Nebýt pomateného tehdejšího starosty Loučné nad Desnou, mohl tunel už stát. Další důležitý tunel navrhuji pod Skřítkem, spojil by Šumpersko a Bruntálsko. Dle mapy vychází i kratší.
Tunel odnikud nikam část druhá? 🙂 Co chcete propojovat? Problém těch regionů není dopravní obslužnost, ale absolutní rezignace jejich obyvatel na jakoukoliv smysluplnou ekonomickou aktivitu. Jen čekání co jim kdo dá. To je problém jesenicka, šumperska, rýmařovska, který tunel nebo tři tunely nevyřeší. Vstupujeme do doby digitální, kde může každý nabízet cokoliv odkudkoliv. Proč nejsou lidé z jesenicka nebo rýmařovska progresivní v IT byznysu? K tomu tunel nepotřebujete….
To jsou ale kecy :/ Tak pak nemá smysl stavět ani VRT, protože přeci dnes nemá smysl někam se dopravovat, protože „každý může pracovat do domova“.
VRT propojuje jesenicko s šumperskem nebo bruntálskem? Tedy regiony s cca 25000, 35000 a 30000 lidmi, Používáte mozek pro své hloupé argumenty? Nebo VRT propojuje aglomerace o 500000 lidech?
Pokud použijete mozek, tak pochopíte, jak jste si svým stupidním komentářem „ať dělají IT, nemusí se nikam dopravovat“ naběhl.
Pokud někdo používá stupidní komentář tak je to váš o VRT, který zcela ukazuje jak pitomé argumenty používáte aniž byste byl schopen rozlišovat rozlohu území, urbanizaci, osídlení, průmysl a další zásadní faktory pro budování infrastruktury jimiž jsou tumely a VRT. Tunel ČHS ničemu a nikomu nepomůže, to je naprostý fakt. Ze silnice v legeračních 1000 mnm se tady dělá zásadní problém. Problémem je neschopnost ŘSD komunikaci udržovat.
Blablablabla …. vůbec nevíte, na co reagujete 🙂 Tady absolutně nejde o to, kde je kolik obyvatel, ale o to, jako blbost jste napsal. Pokud někomu radíte, že má dělat IT, protože se nemusíte dopravovat a není potřeba pro něj nic stavět, tak to logicky musí platit obecně. To znamená, že pokud všichni dělají v IT, je úplně jedno, jestli jsou z podhorských oblastí nebo z Prahy, protože se nepotřebuje dopravovat nikdo z nich. Proto ten můj komentář, který byl samozřejmě hyperbolou na Váš argument „pracuj v IT, nepotřebuješ se nikam dopravit“. Zkuste jednou opravdu ten mozek zapnout a třeba… Číst vice »
Pravil hlupák alias autor této myšlenky? „To jsou ale kecy :/ Tak pak nemá smysl stavět ani VRT, protože přeci dnes nemá smysl někam se dopravovat, protože „každý může pracovat do domova“.“
Není to jen o IT. Je to i o téměř jakémkoliv zákaznickém servisu (zákaznické linky – ať už telefonické či e-mailové), administrativně a účetnictví.
Tohle vše lze zčásti či i zcela dělat formou HO.
Pokud si myslíte, že tunely musí spojovat jen velká města, doporučuji udělat si výlet např. na Madeiru, na Island, nebo do Norska a myslím, že se Vám dost rozšíří obzory.
vaření pika podle vás není smysluplná ekonomická aktivita? to byste se divil!
Ale tak na těch 500 – 1000 g za týden snad nepotřebujete tunel ne? .)
No tak to by bylo asi nejlepsi zacit rekonstrukci trate od Zabreha po uvazovanej zacatek tunelu, ne? Nebo postavime tunel za 19 miliard (spis x2) a dal do Zabrehu se bude jezdit 60 km/h? Do Polska taky nic? Ale oni nam to NIMBY asi vysvetli…
Však ono je v článku napsáno, že by bylo třeba postavit/zrekonstruovat trať už ze Zábřehu..
trať ze Zábřehu až po Kouty je nově elektrifikovaná a zrekonstruovaná, nechápu jak redaktor k tomu dospěl, dnes jezdí přímé vlaky Kouty – Brno.
Přímé vlaky jezdí buď Os Kouty – Nezamyslice nebo R Šumperk – Brno. Nic přímého z Koutů do Brna nejezdí.
Co ušetřit 18,5 miliardy a postavit místo toho v Jeseníku heliport?
🙂
Ten už tam ale je
Jak kapacitní a jak levná a jak ekologická je taková doprava, prosím?
To jsem nezjišťoval…ale ten výhled, kdybyste to viděl!
Spíš je pádná otázka, kolik dalších heliportů v různých částech ČR by bylo potřeba coby cílové heliporty pro lidi letící z Jeseníku/Jesenicka. A taky kapacita toho jesenického heliportu pro uspokojení všech relevantních přepravních potřeb.
Pro začátek kdyby byl Olomoucký kraj schopen objednat 1h takt přímých vlaků z Olomouce do Jeseníku, bez zbytečných prostojů v Zábřehu a s nižším počtem zastavovacích míst přinejmenším u každého druhého spoje. Už tím by se dala zkrátit cestovní doba o 20 (možná i více) minut. Plus samozřejmě 2x četnější spojení. Vůbec – oproti kterému stavu se ekonomické hodnocení počítá? Proti té mizérii, která tam je dnes objednávána? Nebo oproti tomu, co by na stávající infrastruktuře bylo možné vyjezdit, ale kraj tam patřičný počet spojů neobjednal? Pokud to první, pak ve srovnání variant (nulová vs. s tunelem) není srovnáván pouze… Číst vice »
A kdo tím vlakem v taktu 60 minut bude jezdit byste věděl taky? 🙂
Samozřejmě – část z těch lidí, která dnes v obdobných relacích jezdí autem.
Na to jste přišel jak? 🙂 Vy znáte jejich cíl cesty a potřeby? 🙂
Na to jsem přišel ze zkušenosti z jiných oblastí, kde byl 2h takt zahuštěn na hodinový + zkráceny cestovní doby.
Jinak: dotaz na cíle a cesty každého jednotlivého cestujícího autem je samozřejmě záměrný vítězoslavný dotaz s předpokladem odpovědi „ne“, nicméně právě píšu o ČÁSTI z těch lidí.
P. S. Dalším krokem ke zkrácení reálných cestovních dob je, aby přípoje v Lipové Lázních směr Javorník byly od Zábřehu okamžité a ne 20minutové.
(Přičemž takový tunel pod Červenohorským sedlem by spojení do Javornického výběžku oproti možnostem tratě přes Ramzovou tolik nezkracoval, protože by vedl přímo do Jeseníku.)
Čí zkušenosti a z kterých oblastí? Jakou část lidí máte namysli? 5%, 8,9%, 14,56%? Znáte počty cestujících dráha vs silnice?
Například HK – Trutnov. Ano, počty cestujících dráha vs. silnic jsou mi přibližně známy, proto vím, že i těch dodatečných např. jen 90 cestujících za 2 h znamená převedení cestujících jen z jednoho auta za minutu (budu-li počítat průměrně 1,5 osoby v jednom autě). Což není mnoho. Jinak, děkuji za potvrzení mé předchozí myšlenky, že vám nejde o meritum věci (2h takt coby značně nepoužitelný co do strefení se do časových potřeb značné části lidi vs. 1h takt coby značně použitelnější – aspoň při přepravě pro delší vzdálenosti, což je i tento případ), ale o snahu vítězoslavně si dokázat, že… Číst vice »
Mmch. položím protiotázku – vy znáte tamní počty cestující „dráha vs. silnice“ (a z toho vyplývající čísla mj. co do potenciálu převzetí silničních cestujících železniční dopravou po eventuálním zkvalitnění spojení co do četnosti a rychlosti)? 🙂
Trutnov 30000 obyvatel, Jeseník 12000 obyvatel, chcete dál rozvíjet svá moudra o kapacitě a potenciálu?
Samozřejmě – např. proto, že v samotném Trutnově je o dost nižší nezaměstnanost a tím pádem nižší potřeba dojíždět do krajského města. Taky proto, že nejde zdaleka jen o město samotné, ale i o celý okres. A taky proto, že tohle lze řešit 1h taktem spojů s nižší kapacitou než je u R-032. Počet stálých obyvatel navíc neříká nic o turistickém potenciálu (kde turistická špička mimochodem je převážně v opačném směru než špička „pracovní“), což ovšem platí jak pro Jeseník ( resp. pohoří Jeseníky) tak i pro Trutnov (resp. Krkonoše). A taky o to, že dnešní stav je provozní zhůvěřilostí… Číst vice »
… a co se týče těch souprav, tak kromě prodloužených pobytů vlivem vysokopodlažnosti a úzkých dveří jsem zapomněl na nemožnost využití tzv. horních rychlostníků pro stávající soupravy.
Tzn. těch rezerv co do četnosti i rychlosti spojení z Jesenicka do českého vnitrozemí je i na stávající železniční infrastruktuře ažaž.
A nad rámec již uvedeného dlouhého seznamu bych opomněl tohle – poslední přímý vlak z Olomouce do Jeseníku jede z Olomouce v 17 (!) h. Později už jen s přestupem.
Os vlak z vnitrozemí končí okolo 20. h jízdu v žst. Lipová Lázně, tzn. pár km před Jeseníkem! (aneb hlavní slovo v této věci zjevně nemá kraj coby objednatel, který to celé platí, ale dopravce, že mu to tak vychází do oběhu)
V zimních měsících ve stávajícím taktu jezdí narvaný k prasknutí, takže i najít místo na sezení je obrovský luxus. (vlastní zkušenost).
Kraj objednava podle poptavky – a ta v soucasnosti, kdy vlak jede pomalu, neni velka. Nezavidim tomu, kdo bude nastavovat srovnavaci kriteria tak, aby se porovnavalo „kdyby vlak jezdil rychle, jezdilo by XXX lidi“…
Tu pomalost do toho přidává sám kraj tím všudezastavováním mezi Hanušovicemi a Lipovou + prostoji v Zábřehu.
A „podle poptávky“ – tedy podle počtu lidí (mj. jedoucích v autech) dosud tranzitujících před Červenohorské (příp. Ramzovské) sedlo? To zní, jako by přes to sedlo nejezdila skoro žádná auta. 🙂 Moje osobní zkušenost je spíše jiná.
A už je to tu zas- často jedoucí vlaky způsobí potřebu jimi někam jet.🤪
A k těm jízdním dobám – je vůbec zajímavé, že Sp vlaky mezi Zábřehem a Hanušovicemi mají pořád stejnou dobu jízdy jako před „revitalizací“ tohoto úseku.
Takže cca miliarda Kč vložená do „revitalizace“ toho úseku znamenala přínosy „jen“ v poloperonizaci mezilehlých stanic + zřízení DOZ, zato reálné zrychlení pro cestující veškeré žádné.
19 miliard za tunel někam, kde nic není a pak že nejsou prachy. Jako zajímal by mě ten matroš, kterej hulili, když psali, že je to návratné🤣
Vypadá to, že vy hulíte něco mnohem lepšího, když máte tak veliké obzory a přesně víte co kde potřebují a nepotřebují.
Jak „kde nic není“ ? Byl jste tam někdy?
A co tam teda je?
Pane Joker, slovo Sudety je keltského původu, nikoliv německého a znamená něco jako Kančí les. Už od dob Keltů označuje celý horský masiv lemující severní českou hranici od Lužických hor po Beskydy (podle některých teorií toto slovo Keltové používali pro celý horský pás od Lužických hor, přes Jeseníky, Beskydy, Tatry až po Karpaty v Rumunsku). Ano, nacisté tento termíny propagandisticky zneužili proti Československu, když jej začali používat pro celé české a moravské pohraničí a bohužel ho v nacistickém smyslu slova i dnes používá mnoho „čecháčků“, kteří vám po nacistickém způsobu do Sudet zahrnou i jižní Moravu, Domažlice nebo Aš. Ovšem… Číst vice »
„…nacisté tento termíny propagandisticky zneužili proti Československu, když jej začali používat pro celé české a moravské pohraničí…“
Nepřesné.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%AD%C5%A1sk%C3%A1_%C5%BEupa_Sudety
Wikipedie jako zdroj? Úžasné. Navíc zde NEPŘESNĚ, tedy přesněji hloupě, uvádíte odkaz na nacistickou župu, která samozřejmě na začátku 30. let, kdy nacisté slovo Sudety objevili a dali mu „svůj“ význam pro pohraniční oblasti obývané Němci, aby jej mohli používat jako propagandistickou zkratku proti „utlačovatelskému“ Československu, neexistovala, že?
Vikipedii nelze brát vážně. Text může vkládat prakticky kdokoli s vlastím náhledem na věc.
„…podle některých teorií toto slovo Keltové používali pro celý horský pás od Lužických hor, přes Jeseníky, Beskydy, Tatry až po Karpaty v Rumunsku…“
Byl by nějaký odkaz dokládající používání názvu i pro karpatská pohoří?
Aha, pán je odkazový historik. Takže odkazuji na heuristiku a práci s prameny. V české historiografii je pár prací, které se tématu, byť jen zčásti, věnují. Takže hledejte, šmudlo… a pozor na NEPŘESNÉ…!
Výborně jste to vysvětlil, a protože všichni chápeme středoevropské historické a geopolitické reálie, tak navrhuji, abychom ten název pro NAŠE pohraniční hory přestali používat.
Je to něco podobného, jako kdybychom místo „Ukrajina“, říkali „Malorusko“. Absurdní !
Tak se mi podle diskuze zdá, že nic nemá cenu. Dokonce ani ta studie. Neměli bychom se , mimo jiné, také odnaučit umění rozdělávat oheň a hned potom se vrátit na stromy ? Nic přece nemá cenu ne ? 😀 Všechno je „moc drahý“ a všichni mají „jiný priority.“ Bude tedy nejlepší, když se vrátíme na úroveň prvobytně pospolné společnosti nebo níže a nebudeme vytvářet žádné projekty ( a samozřejmě studie)….Nic přece nemá cenu. 😀 😀
Ale to víte, že to má cenu, sežeňte si peníze a můžete začít jako PPP v čem je problém? V tom že za státní se to plánuje a buduje ústy? 🙂
A Vy budete platit studie VRT? Nebo tady už je stát dobrý? 🙂
On je platil stát?
Cenu by to mělo, pokud by to spojilo velký města, vedlo na koridor do Polska a jezdilo se tam 160 nebo podobně. Ale tady? Bohužel nejsme Švýcarsko ani Rakousko.
Jistý § to říká zcela jasně:
„Když to nepotřebují JÁ, nevidím žádný důvod, proč by měl potřebovat někdo jiný“.
Proto jsme v mnoha věcech tam, kde jsme.
Z Prahy je do Jeseníků a Vidnavy (ten nesmysl s kaolinem) daleko a Sudety nemají ten správný voličský potenciál 😂
hlavně z Prahy do Jeseníku a Vidnavy se jezdí přes Polsko 😉
Článek je o železničním tunelu a železniční dopravě. Můžete doporučit nějaké výhodnější železniční spojení přes Polsko než je spojení vnitrozemské přes Zábřeh?
Loni se dalo jet do Prahy z Paczkowa/Otmuchowa
Jen do doby, než Hami a Babi protiústavně zavřou hranice a způsobí dopravni kolaps v celých vychodních Čechách, jako legendární Hamáčkova kolona kamionů z Hradce až na Běloves, takže se I/33 nedala používat.
Proc nutne nesmysl s kaolinem? Myslite v cely zamer nebo jen dopravni cast?
dělání takových studií…není to vyhazování peněž? Myslím, že máme jiné priority… než takové sci-fi akce…
Mýlíte se. Ten region to potřebuje jako prasátko drbání.
Co potřebuje? Železniční tunel? A bude tam jezdit aspoň 1x za den Pendolino? To bude terno a region půjde hned vzhůru…
No samozřejmě, že půjde. 😀 Vy byste, taky hned každého připravil o možnost dojíždět za prací
Je nutné jezdit někam daleko, není lepší dát práci do regionu?
Dřevařství, turismus a lázeňství je nespasí.
Zato tunel je spasí zaručeně! Budou z Jeseníku dojíždět do Šumperka, Zábřehu. Uničova a Olomouce. Do té doby, než je to přestane bavit a rovnou se tam odstěhují. Možná na ten tunel jednou dojde, ale zatím je v ČR celá řada železničních projektů, kde lze 19 miliard využít výrazně efektivněji, protože je využije mnohem více lidí než kolik jich má Jeseník s okolím.
Formou Home-office odtamtud lze dělat i administrativní práce, a to i bez dojíždění.
Za posledních pár let se tenhle typ práce hodně rozvinul (i „díky“ covidu) a může se dále rozvíjet. Znám vícero pracovišť, kde si i plný či převážný HO pochvalují obě strany – zaměstnavatelé i zaměstnanci.
Takže kvůli home office zaměstnancům postavíme tunel a kraj v něm bude objednávat dopravu co 60 minut? Hm to zní velmi ekonomicky smysluplně a výhodně. :))
Odpovídáte si na vaši vlastní otázku, která nijak nesouvisí s tím, co jsem napsal. Ano, pohlížím dost kriticky na všechna ta vyjádření o tom, že spásou pro odlehlé regiony bude dopravní stavba zajišťující možnost denního i cca 100kilometrového dojíždění pracovníků – jako by neměli jiné každodenní zájmy jako mít hodně času věnovat se rodině (vč. vodění dětí do školy, vyzvedávání ze školy/kroužků atd.). Ještě víc tento argument jako vratký vnímám u VRT, kde většinu odlehlých regionů stejně VRT nezasáhne, další regiony (vzdálené od velkoměst) obslouží nepříliš dobře (chybějící stanice či napojení) nebo už nyní mají dálniční napojení (a to každých… Číst vice »
Kdežto tunel ano? V Jeseníku býval i průmysl.
Jestli něco tomuto regionu škodí, tak to jsou tyto pomatené studie
Že jo. Lepší by bylo ten regoin rovnou vylidnit.
Jak už jsem několikrát psal, co se týče dopravní obslužnosti, pro začátek by stačilo nedělat kompletní měsíční uzavírku jedné ze dvou spojnic s okolím (letos po třetí). Udělat pár obchatů a pár přeložek. Z veřejné dopravy by stačila alespoň nějaká návaznost, a neuškodilo by přímě spojení do Prahy
… by stačilo…
Také vypovídající.
Je to rozhodně užitečnějších 19 miliard, než cokoliv, co se za 19 miliard veřejných peněz staví v Praze.
Praha coby „bohatý region“ nemá nárok na některé euro- (či i státní?) dotace.
Mimochodem vysoká úroveň zalidnění a mobility v Praze samozřejmě klade vysoké nároky na dopravní stavby, ovšem v případě takto zalidněného území pokud možno v oblasti veřejné dopravy.
pohadky o masinkach 2023 Edition….
realizace tohoto je v uvedenem terminu pravdepodobna asi jako krest dokoncene ceske letadlove lode v hamburskych lodenicich
Když je možné kupovat v době rekordního zadlužování policajtům úplně zbytečná pětková BMW a platit jim provoz Ferrari, tak bych ani tu letadlovou loď úplně nevylučoval, třeba na Orlíku pro dohled nad nafukovacími čluny🙂
pozor – policejní honici superkary jsou prioritni pro potencialni zvladani obcanskych nepokoju….aspon to tak vidi vnitraci
To se ale pletete, letadlová loď vypluje z Královce.
Neumím si představit že někdo zveřejní studii, podle ktré se to nevyplatí. Baťovská cena…
Ohledně D.O.L. se to povedlo a takhle díra na vodu a peníze je naštěstí mimo.
Dle mého nározu je tenhle tunel násobně přínosnější vůči vynaloženým nákladům než DOL.
Pokus o objektivní a kvantifikovaný rozbor dopravních projektů na okresech Šumperk a Jeseník je tady: https://is.muni.cz/th/wi5mt/bakalarska_prace.pdf Dá se tam mj. najít, že modernizace silnice I/44 od Mohelnice až po Mikulovice patřila a patří k dlouhodobým záměrům státní dopravní politiky už nejpozději od rozpadu federace – viz studie Dopravoprojektu z let 1993 a 1996. Součástí tohoto dlouhodobého projektu tunel byl a je od samého začátku. Původně měl být jenom silniční, stavbu kombinovaného tunelu si dalo jako podmínku schválení dokumentace EIA ministerstvo životního prostředí v roce 2003. Ta diplomka odkazuje i na dokumentaci ŘSD, které postup přípravy a realizace průběžně sleduje vyhodnocuje.… Číst vice »
Bakalářská práce jako seriozní zdroj? To jako fakt?
Tak ji zkus zrecenzovat a vyvrátit, když jsi tak chytrej.
Až to bude práce z Fakulty dopravního inženýrství s vlastním výzkumem a závěry tak se tím budu zabývat. Kompilát cizích zdrojů a myšlenek z Přírodovědecké fakulty je leda pro usmání. Tolik k vašemu moudru.
už vidím to jásání v Bělé pod Pradědem, že by tam měli železnici
Když by díky železnici mohli denně dojíždět cca 1 hodinu do práce v Olmíku, tak proč ne? Lázně Lipová, Velké Losiny, Kouty nad Desnou, a spousta dalších obcí v tomto regionu jsou za železnici rády. No a chalupáři-lufťáci by museli respektovat přání většiny.
Za hodinu z Bělé pod Pradědem?
To jste mi připomněl argument při elektrizaci Koutů, že po ní bude možné dojet vlakem z Koutů do Olomouce za hodinu. Reálně to je 1,5 h.
A hle – z Bělé by to najednou byla hodina? 🙂
P. S. Nyní ti samí lidé v Bělé dělají co?
Problémem není ani tak samotný tunel, ať již silniční nebo vlakový, jako navazující úseky.
V případě silniční varianty se počítá se skokovým nárůstem dopravy, včetně (hlavně) té kamionové. Proto byl odpor obcí na obou stranách pochopitelný.
Aby železniční varianta byla atraktivní, musela by se zajistit modernizace (a přeložky) od hranic až do Zábřehu na min. 120 km/h.
Zatím bych uvítal alespoň elektrifikaci stávající tratě přes Ramzovou.
Přes Ramzovou by to chtělo porovnat i variantu s přeložkama, dneska je tam 90 km/h do Hanušovic a pak zoufalých 50-60 km/h, což se zadrátováním nezlepší.
A kde by ty přeložky měly být, když už teď je tam skoro 30 promile a někde i více?
A jaké jsou důvody těchto pomalých rychlostí? To vše nebude z důvodu směrových podmínek.
Studie je roztomilá věc, ale tunel pod ČHS nikdo dřív než za 50 let stavět nezačne. Buďme realisté. ČR nemá dokončenou dálniční síť naprosto strategického významu, nemá dokončenu rekonstrukci všech páteřních koridorů, nemá ani jediný KM VRT, nemá ani stávající koridory na ubohých 200 km/h. Z toho vyplývá, že na stavbu tunelu pod ČHS nebudou následujících 50 let peníze, a to ani peníze evropské. Takže zpět do reality všedního dne…
Za 50 let už tu asi už budou autonomní auta a na pomalý vlak se nikomu nebude chtít přestupovat
Takových mouder už bylo…
Omyl. Autonomní auta budou přísně dodržovat předpisy, tedy i dovolenou rychlost. Jízdní doba se jim prodlouží právě ve prospěch železnice.
Mínusáři zapomeňte na to, že v obci tu padesátku překročíte. A ty třicítky si pěkně vychutnáte.
Např. Tesla překračuje rychlost běžně. Různé predikce „co budou autonomní auta dělat jinak než člověk“, zvlášť od lidí co na tom nepracují, jsou spíš k smíchu. V reálu bude snaha jejich chování co nejvíc přiblížit člověku, aspoň ze začátku, kdy budou na silnici v menšině.
Neměla být první autonomní auta už dnes? Kde je můžu v provozu vidět?
Vidíte, Švýcarsko také nemá dokončenou základní dálniční síť, také nemá VRT a přesto bude stavět tunel do celkem odlehlé oblasti okolo La-Chaux-de-Fonds.
Vy asi nechápete rozdíl mezi HDP ČR a HDP Švýcarska a nechápete výškové poměry Švýcarska a ČR, nechápete tranzit přes Švýcarsko a tranzit přes ČR, nechápete rozlohu Švýcarska a rozlohu ČR. Čím to je, že ti co nic nechápou vždy začnou argumentovat Švýcarskem…? 🙂
Vzhledem k tomu, že jsem žil v obou zemích, tak to chápu velmi dobře a proto také vím, že argumenty, které dáváte jsou zcela zcestné.
Ano HDP Švýcarska a HDP Česka jsou zcestná? 🙂
A vy zase nechápete hodnoty o které se opírá Švýcar a o které Čech.
Co se týče tranzitu, tak ten se dá regulovat stejným principem v obou zemích.
Co se týče vvýškových poměrů, tak ty zrovna Švýcarům do karet nehrajou.
Co se týče rozlohy je česko ani ne dvojnásobné.
O co jde?
Čech má nějaké hodnoty? Mohl byste je vyjmenovat? Ve zbytku už si dokonale protiřečíte sám. Ani ne dvojnásobek….to je panečku argument.
Taky tu bydlí 3/4 všech obyvatel na 1/3 celkový plochy státu ? To se pak jinak projektuje, než když si lidi bydlí všude možně..
To opravdu není případ kantonu Neuchatel.
Do „odlehlé“ oblasti, která je asi 15 km od celkem velkého centra, žije tam (jen v La Chaux) víc jak 3x více lidí než v Jeseníku a ten nový vlak to pojede 15 minut (oproti hodině v případě Jeseníku).
jel jsem z jeseníku v plné sezone žadný provoz až u šumperku
Předělávat stávající „koridory“ na 200 je krokem zpět. Sníží to beztak už nedostatečnou kapacitu.
Když se nastaví ty správné parametry, tak ekonomicky vyjde skoro cokoliv. A naopak se tak dá naopak skoro cokoli zaříznout.
Jinak 19 miliard mi na stavbu s cca 8-10 km dlouhým tunelem připadá jako velmi optimistické číslo. Za tu cenu bude sotva ten tunel, pak je třeba počítat s masivními investicemi do infrastruktury všude okolo. Jistě to bude vyžadovat dost dalších kratších tunelů a mostních objektů a miliardy budou naskakovat. Jako celek bych se nebál říct, že to bude stát dvojnásobek.
Co jsou to ty správné parametry, kdo je má nastavit a jak je má nastavit byste náhodou taky nevěděl?
Pan kolega patrně myslí vstupy pro ekonomické hodnocení staveb.
Baví mě odpovědi, těch co si myslí co si jiní myslí. 🙂 Máte s tím ve svém okolí úspěch?
U inteligentních lidí ano. Zkuste si nastudovat, jak a podle čeho probíhá ekonomické hodnocení dopravních staveb. Pak pochopíte.
Stále máte potřebu mluvit za druhé? .-)
Nemluvím, píšu. 😉
Ale jinak se docela bavím. Na jaké studii a jejím ekonomickém hodnocení jste se podílel?
Stále mluvíte za jiné a rád?
Evidentně používáme každý jiný jazyk, což brání naší komunikaci. Takže končím debatu a Vy se můžete jít radši projít, možná budete překvapený, jak to venku vypadá. 🙂
Děkuji za doporučení a vaši neutuchající potřebu mluvit za druhé.
Rozhodně budou ty náklady okolo řádově nižší, než u tunelu silničního, ten by do regionu přivedl obrovskou dopravní indukci.
Železniční tunel by tam dopravu naindukoval taky. Stavět úpatní tunel pro 1 motorák za 30 minut je vyhazování peněz.
Vereina je delší a pro méně lidí.
Skvělý příklad! Červenohorské sedlo je 2300 m nad mořem a silnici tam přes zimu zavírají, navíc je to vlakem z Jeseníku do Šumperka přes Hanušovice 3x delší cesta (25 vs 75 km).
Co tam máme dál, Moffatův tunel?
PS: Těch 2300 m nad mořem uvádím ne až tak kvůli převýšení, ale kvůli představě o zimním počasí. Teď v srpnu tam nasněžilo 10 cm: https://www.yourweather.co.uk/news/trending/impressive-summer-snowfall-italy-dolomites-weather.html
„Červenohorské sedlo je 2300 m…“
WTF??? Jeseníky fakt nejsou Alpy.
ČHS je 1013 m n. m.
… a země je nejspíš placatá, nicht wahr? (To je pro mínusáře…)
Stačí se podívat na název odkazu „Dolomity“. 😉
Pán kolega tím chtěl říct, že je rozdíl dělat tunel v Alpách a naší pahorkatině. Říká se tomu ironie.
Jeseníky nejsou Alpy a vy zase nejste ta nejostřejší tužka v penále, no.
Co Vám připadá, je celkem jedno. Podle ceníku aktualizovaného v červenci 2023 pro studie proveditelnosti stojí kilometr jednokolejného tunelu (samotná vybetonovaná díra bez spodku, svršku, troleje, osvětlení atd.) 770 milionů Kč/km, takže tento holý tunel by byl za cca 7 miliard a cca 19 km jednokolejky z Koutů do Jeseníku po cca 200 milionech dává další 4 miliardy. Žádné další tunely, dlouhé estakády ani velké mosty (s výjimkou přechodu údolí Staříče severovýchodně od Bobrovníku k napojení nové trati na starou) tam totiž nejsou. Zbývajících 8 miliard na nová nádraží (výhybky, peróny, výpravní budovy) a rekonstrukci 15 km současné trati z… Číst vice »
Jenže délka těch tunelů je 18 km :))) Pod sedlem dva jednokolejné tubusy po 7 km a další tunely v navazujících úsecích. Mostů tam je několik.
Celé je to nesmysl. Do budoucna bude pro spojení s Polskem stačit spojení přes Bohumín na nová VRT u Náchoda. Kam by tento tunel pokračoval? Poláci nic nechystají.
Smysl má silniční tunel pro obsluhu města Jeseník, ale i tam je ekonomický přínos sporný. Jesenicko vymírá.
A mj tomu by měl nový tunel pomoci. Dobrá dostupnost center = atraktivnější místo k životu.
Slepice – vejce. Co bylo dřív?
Jako první Bůh za pomoci Sovětského svazu stvořil svět.
Nejdřív jsem si dal míchaná vajíčka a o něco později slepičí vývar.
Jesenicko vymírá, takže aby to celé mělo ekonomický smysl je lépe nedělat nic a nechat ho vymřít. Pozoruhodné.
Pokud by s polskou stranou byla koordinována modernizace a elektrizace (teda doufám, že součástí ÚTS je i elektrizace úseku Jeseník – Polsko) trati Głuchołazy – Nysa – Brzeg, mohlo by vzniknout přímé spojení Olomouc – Wrocław (příp. mohl by někdo z tento server navštěvujících zástupců Žesnad upřesnit, nakolik je tato trasa zajímavá a využitelná pro nákladní dopravu?).
Bohužel právě ta nákladní doprava bude jeden z vážných důvodů, proč to ekologové a místní budou blokovat (kdyby se na to náhodou našly peníze a politická vůle).
To snad ne. Není právě přesun těžších nákladů na koleje ekologičtějším počinem, než honění (jakkoli bohulibé) mnohem lehčí osobní dopravy tamtéž na její úkor? Mnoho lidí též horuje pro silniční tunel právě kvůli kamionům – ano, je to sice lepší než přes kopec, ale nešetrný základ zůstává. Navíc by to zase bylo mínus pro koleje okolo…
Ono není ve společnosti sporu o tom, že dálková nákladní železniční doprava je ekologicky šetrná. Ale jen do chvíle, než ty dálkové nákladní vlaky projíždějí přes vaši obec. Viz třeba údolí Rýna.
Tak jestli se budeme řídit principem NIMBY, nepostaví se tady už nikdy nic.
(Otázku, jestli by to bylo dobře nebo špatně, radši neřeším…)
Což je věc druhá. Bez toho aby se domluvili s Grzegorzem a Malgorzatou z Nysy je to jenom stavba místního významu. Kdyby taková dohoda byla a tlačili to do TEN-T, jako alternativu k Moravské bráně… Místní doprava mezi okresy ten tunel „neuživí“.
Proč by někdo toužil po napojení Wroclavi tímto směrem, když kapacitní napojení má jinou trasou a průmyslová část Polska K-K napojení na jih také kapacitní má. Co by se mělo tímto tunelem přepravovat a proč? 🙂 Nejdelší a nejhorší varianta s kterou poláci vůbec nepočítají.
Dobrý den. Nebudu mluvit za ŽESNAD, napíši pouze vlastní názor. O tom, že oddělenou oblast Jesenicka je potřeba připojit nějak civilizovaněji ke zbytku ČR asi zde diskutovat nemusíme, považuji to za zcela legitimní požadavek. O tranzitu nákladních vlaků CZ – PL máme přehled. Využití současných přechodů s výjimkou Ostravska je velice malé včetně tratě přes Lichkov do Vratislavi. Nevidím přepravy, které by najednou „vznikly“ díky postavení nové trati do Jeseníku, navíc když bude mít horší sklonové poměry než trať přes Lichkov. Tedy jsem toho názoru, že by tam většinově jezdila pouze místní zátěž z oblasti Jeseník. Dále v případě takto… Číst vice »
Myslím, že hodně bude záležet na parametrech této trati a jejího efektivního využití pro vlaky (i těžší) nákladní a napojeni na infrastrukturu v Polsku. Pokud by trať s novým tunelem toto splňovala, může vzniknout zajímavá alternativa Bohumínu / Petrovicím.
Postavit to jen na rychlíku Praha / Brno – Jeseník, i kdyby jezdil každou hodinu od rána do večera myslím ekonomicky nevyjde. Musí tam být nějaké zajímavé mezinárodní nákladní spojení.
RoLa tak jako předvolební slib regionálních politiků…
R Brno-Jeseník ale z velké části vozí turisty (a v zimě lyžaře), kteří míří nahoru do Ramzové. Tunelem… budou rychleji tam, kam jet nechtěli. A vracíme se k tomu, co napsal pan Šimral: Ta oblast se musí řešit jako celek, ne nějakou hurá akcí.
Až na to, že ten tunel není žádná hurá akce, ale součást dlouhodobé dopravní politiky státu, a to už 30 let.
Jenže Lichkov – Medzylesie byla nepoužitelná díky výluce Ústí – Choceň a pak ještě byly nějaké výluky v Polsku.
Teď už by to docela šlo, ale není potřeba, díky větší kapacitě Zebrzydowice – Petrovice a také nižším objemům vlaků z Polska na jih a západ.
No nevím, Nemanice-Ševětín jsou na hranici rentability s odřenýma ušima a tady?
Jo, je to divné…
Pochopil bych, kdyby železnice jak přes Lichkov tak i přes Hanušovice nestíhala pobrat nákladní vlaky.
Ani jedno sedlo ten tunel neobslouží, takže autobusy přes Čevenohorské a něčo přes Ramzovou bude potřeba taky. Rychlíková osobní? 1 pár vlaků za hodinu je na tunel fakt málo.
19 miliard děleno 100 roků je 190 mil. Kč ročně. Na kolik vyjde aerotaxi? Při takhle krátké vzdálenosti již brzo elektricky…
Vy těmi vlaky jen obsluhujete sedlo? A co tranzit? Co všechny ty přepravy, které jsou za současného stavu teď výhodnější po silnici, a také toho nadmíru využívají?
Který tranzit máte na mysli? Tranzit ve směru K-K na polské straně směřující přes ČR na jih? To jako vážně bude využívat trasu tímto tunelem? 🙂
Neznám počty vytupujících na Ramzové, ale v tunelu pod ČHS nebude vystupovat ani jeden. Ta trať přes ČHS se tunelem prostě nahradit nedá.
A že by se teda zboží mělo vozit podle toho, jestli jede po silnici nebo ne, bez ohledu na zákazníka – ten utře, po silnici to bylo nadměrné – tak na to zapomeňte.
Může tam být zastávka a výtah ke sjezdovkám :o)
Provozovatelé lyžařského areálu Kouty s tunelem souhlasí. Zřejmě mají představu, jak by se ho pro jejich byznys dalo využít.
Prodloužení železnice skrz Kouty by mohlo znamenat novou zastávku přímo u vleku. A tunel jako takový bude znamenat dobrý dojezd z Jeseníku (teď těžko někdo pojede dál než na Červenohorské sedlo) plus přivedení dálkové dopravy a četnější spojení (nyní tuším á 2 hod Os vlak z Nezamyslic).
Náhradní alternativa typu „aspoň něco“, která se taky čast protřepává, je prodloužit šturc ze žst Kouty asi o 600 m, až k objektům areálu. Covid a pak to následné mohutné politicko-ekonomické blbnutí tyhle iniciativy sice pozastavily, ale věřím, že jenom prozatím.
To by bylo určitě věcně rozumné a poměrně rychle realizovatelné, ale i 600 m jednoduché trati bude stát ke stovce milionů. Zaplatí to vlekaři Správným Železničářům nebo to mají Správní Železničáři (tedy vlastně my všichni daňoví poplatníci) zaplatit vlekařům?
Nebojte, silnici nikdo neruší a rušit nehodlá.
Ještě výstižnější dělení: 19 miliard děleno 19.000 obyvatel Jeseníku se širokým okolím je milion na hlavu. Zeptejte se jich, zda chtějí ten tunel a novou trať nebo si každý raději vezme půl mega v keši a celou železnici na Jesenicku pošle k čertu?
Asi zalezi jak je studie postavena. Dokazu si predstavit, ze muze jit i do takovych detailu, ze napr. diky tunelu budou vyplaty davek v nezamestnanosti o X Kc nizsi, ze prinese nove vyber dani diky novym prac. mistum v prumyslu Y kc, ale i treba snizene naklady na reseni sociopatologickych jevu Z Kc. Nebo naklady obetovane prilezitosti – kraj usetri na objednavani vlaku a bude moct penize vynalozit jinde.
Jakože pobírači dávek z Vidnavy začnou dojíždět za praci dejme tomu do Mohelnice? Tomu snad nemůžete věřit.
Pak jsou takoví, co utíkají do míst s vyšší nezaměstnaností zcela plánovaně. V práci nepoužitelní – nechtějí.
Tak tohle je zajímavá informace. A já pořád kde berete ten čas být zde stále u všeho a v hojném počtu příspěvků.
Ale před tím se budou muset kodrcat hodinu busem/vlakem do Jeseníku – a pak už jenom 55 minut a budou v Olomouci. To je studie z vysoké školy života.
Pane Prazak, nevim esli jste tam nekdy byl, ale v tom regionu Rychlebskych hor, Javornicko apod. ta prace proste neni. Nejsou tam fabriky, kvalifikovane pozice. Turismus je sezonni vec, navic proste neuzivi vsechny, take to zdaleka neni jedina turisticka oblast v okoli (Orlicke h., jizni cast Jeseniku, Beskydy). Z Vidnavy do Mohelnice asi nikdo dojizdet nezacne, ale treba se diky podstatnemu zlepseni dopravniho spojeni vyplati nekomu postavit fabriku treba v te Vidnave. Jinak ja nehodnotim tu studii, muj puvodni prispevek na toto narazel, ze kdyz budou vstupy vzate dostatecne zesiroka, asi to spis vyjde. PRoto je treba to brat realisticky:… Číst vice »
Pro postavení fabriky ve Vidnavě ten „někdo, komu se to vyplatí“, bude spíše potřebovat (nad rámec případných státních tzv. pobídek) silniční infrastrukturu. Nicméně možná ani to ne – leccos se dá objet přes Polsko.
Já bych samozřejmě Jesenicku přál rozkvět, ale prosté nevěřím, že když se nikomu nevyplatilo postavit tam nějakou významnou fabriku od roku 90 doteď, že by to mohl zachránit budoucnu tunel. Zase tak nepřekonatelné to ČH sedlo nikdy nebylo. Jsme v toce 2023, zlatá 90. léta jsou dávno pryč, pracovně náročné továrny v lepším případě v Rumunsku a nároky moderní továrny na kvalifikaci pracovní síly Jesenicko bez průmyslové tradice, školství atd. nemůže nikdy uspokojit. A mladí utíkají nejen z Jesenicka…
Ano, můžou: https://www.prostejov.eu/cs/aktuality-archiv/informace-o-nezamestnanosti-v-olomouckem-kraji-k-31-1-2023.html
Jenže něco je na předpokladech špatně, když má Přerov vysšší nezaměstnaost než Prostějov. Dostupnost Přerova vlakem oproti Prostějovu je z jiného světa.
Jinak je to teda 7,6 mil. Kč na 1 nezaměstnaného v okrese Jeseník. Pro začátek: Přímé spojení 1x za hodinu z Jeseníku do Nysy (když už máme ten Schengen)? Seznam nenašel žádné, natož přímé.
„Přímé spojení z Jeseníku do Nysy…“
…bejvávalo za časů fy Lenz & Co. GmbH, když provozovala traťový úsek Neisse – Weidenau. Sice ne přímé, ale jezdilo se. Sci-fi: Třeba jednou někdo tu bývalou Neisser Kreisbahn aspoň v úseku do Vidnavy obnoví…
https://de.wikipedia.org/wiki/Neisser_Kreisbahn
Neobnoví. 🙂
No vždyť přece píšu, že to je sci-fi…
A já jen konstatuji totéž. 🙂
Delší cestou po pomalejších kolejích, kdo by chtěl do Hlucholaz má smůlu?
Takhle se dopravní obsluha fakt dělat nedá, podle potřeb uhlí před první světovou válkou se lidi fakt neřídí.
Nepoznám detaily ako sa v ČR hodnotia dopravné projekty, ale stačí, že sa neriadili metodikou, ktorou sa riadi Správa železnic. Inak povedané, uvažovali s prínosmi, s ktorými metodika pri hodnotení dopravných projektov nepočíta. Taký základ prebratý z príručky JASPERS je úspora času, úspora spotreby PHM, úspora prevádzkových nákladov, zníženie hluku, zníženie emisií, zníženie počtu nehôd. Ale dajú sa aj uvažovať ďalšie prínosy, ktoré sa však ťažšie vyjadrujú v peniazoch (kvalita cesty, širšie ekonomické vplyvy, spoľahlivosť, rozvoj územia). Okrem toho mohli prispôsobiť dopravný model tak, aby im to vyšlo. Na Slovensku sa to donedávna bežne robilo. To že dopravný model bol… Číst vice »
A počítá se v té úspoře PHM i s nižšími příjmy ze spotřební daně?
Nepočítali podle ministerské metodiky a měli zadání, aby to vyšlo?
Vylhané náklady. Na stránkách SFDI si můžete stáhnout sborníky pro oceňování staveb. Jenom za tunely bez navazujících úseků je to 20 – 23 miliard…
Fakt je, že obce (Loučná, Bělá…) svůj případný souhlas podmiňovaly výstavbou silničních obchvatů, s čímž se ve studii tunelu nepočítalo.
A vůbec se jim nedivím, hlavně na slezské straně Jeseníků ŘSD silnice ve své gesci těžce zanedbává. Z pohledu veřejnosti se o své silnice lépe než ŘSD stará kraj, takže paradoxně jsou některé silnice II. a III. třídy v kraji v lepším stavu než jedničky. Opravená I/44 přes ČHS je výjimka, tam už to volalo do nebes, ale srovnejte ji třeba s I/60 z Jeseníka do Žulové.
Ve středočeském kraji (nemluvě o Praze, tam je to hrozné „všechno“) je to naopak, jedničky jsou opravdu jedničky (kvalitou povrchu, ne šířkou), zato II a III jsou většinou v příšerném stavu
Nesmíte brát pána tak doslova. I ty jedničky jsou tam úplně v pohodě, rozhodně nic příšerného.
Jak kde. Čím dál od Olomouce, tím horší.
Předpokládám, že obchvat by byl potřeba v případě silničního tunelu. Železniční tunel nemá prakticky na množství automobilové dopravy v těchto obcích žádný vliv (předpokládám, že by spíše naopak byl negativní)…
Zkrátka ty obce ze svého „nezlobení“ chtějí získat něco navíc. To je normální.
Upřímně nevím, proti čemu obce protestují, ale nezdá se mi, že by měly protestovat proti železničnímu tunelu. Nedává to z jejich pohledu žádný smysl. Naopak bych čekal podporu, protože na rozdíl od silničního tunelu je železniční tunel v jejich prospěch. Přijde mi to, že je to stejné, jako když vyhrajete milion a začnete protestovat, že nechcete milion, ale rovnou dva…
Protestovaly proti tomu aby jednička silnice vylezla z tunelu a dál šla přes náves. Alespoň tak jsem pochopil příspěvěk od hanka.
Případný silniční tunel by stáhnul docela dost dopravy jezdící přes Šumperk a Malou Morávku do Jeseníka, stejně tak z druhé strany.
„Protestovaly proti tomu aby jednička silnice vylezla z tunelu a dál šla přes náves.“
Ano.
Situaci v Loučné znám dost dobře. Dlouhý rovný úsek s rychlostním omezením svádí k překračování padesátky i tu slušnější část řidičů (PČR tu mívá žně vybraných pokut) a k tomu v sezóně přibývají kolony motorkářů, pro které jsou serpentiny přes sedlo oblíbený cíl. Obchvat Loučné by měl smysl už teď bez ohledu na tunel.
To mate pravdu, ale neumím si představit, kudy by ten obchvat měl vést.
To bych prosím nechal profesionálům. Ve svazích na levém břehu Desné by se místo určitě ještě našlo.
V u paty kopců ve svahu.
Nebylo by to levné, nicméně pokud by tam měla jít železnice nadregionálního významu s dálkovou nákladní dopravou, tak v současné spíše tramvajové stopě to taky nepůjde.
Silnice I/60 je opravdu příšerná, ale navzdory tomu nevím která krajská II nebo III je na slezské straně na tom líp.
Je fakt, že už jsem na slezské straně dlouho nebyl. Nicméně tady na moravské straně se už leccos postupně opravilo/opravuje. Například v oblasti mezi Mohelnicí, Zábřehem, Šumperkem a Libinou jsou na silnicích II. a III. třídy v havarijním stavu a mají kvůli tomu omezenou únosnost skoro všechny mosty – vždyť někde ještě slouží provizorní Baileyovy mosty z konce II. světové války. A jestli/jak se spolu s mosty opravují na navazujících úsecích i vozovky, to záleží především na tom, jestli/jak na správu silnic tlačí obce. Leckde se to daří.
Teď jsem trochu v rozporu sám se sebou, nebo spíš jsou v rozporu studie státu/ŘSD/Dopravoprojektu (obchvaty ano) a studie Lesostaveb (obchvaty ne). Tady je taky částečná odpoveď na otázku, jak se to dá udělat, aby něco „ekonomicky (ne)vyšlo“ – aspoň na papíře.
K tomu je ovšem nutno dodat, že studie Lesostaveb počítala s účastí soukromého sektoru (nebo – jak se dnes říká – PPP); to by mělo za následek něco, o čem se tu zatím nikdo nezmiňoval, a to vybírání mýtného.
Pokud jde o postoje veřejnosti, tak na šumperské straně jsou lidi (především podnikatelé a živnostníci) spíš pro. Byl by v souladu např. s plány provozovatelů areálu v Koutech. Proběhla i petice na podporu výstavby. Postoj obcí tak jednoznačný není, např. Loučná bývala spíš proti, ale těžko říct, nakolik to závisí na momentální sestavě radniční koalice. Svazek obcí v údolí Desné se zatím vyjadřoval spíš vyhýbavě. Postoje ochranářů přírody a dalších aktivistů si netroufám zobecnit, tady v Jeseníkách je několik skupin, které často na stejnou věc zastávají protichůdné názory. Ale oni o sobě jedni i druzí jistě dají dost hlasitě vědět,… Číst vice »
Ale líbí se mi, že kraj se stará a přemýšlí. To takový výrazně jednodušší, kraťoučký tunel Vysokov spí hlubokým spánkem, zatímco kraj brázdí hydry a regiošuky…
KHK má zasmluvněny 847 v počtu 33 kusů na rozhodující výkony v motorové trakci.
To je určitě posun, ale bez spojky nemají koleje šanci konkurovat silnici a nebude vyřešena kvalitní doprava z výběžku do vnitrozemí.
To nerozporuju, ani jsem se k tomu nijak nevyjdřoval 🙂
Mě se to nelíbí, protože se tak záměrně vždy děje před krajskými volbami. Vždycky nějaký ňouma vytáhne tento evergreen a vytasí studii…Realita je, že tunel pod ČHS nikdy nikdo v ČR nepostaví. To je holý fakt
V r. 1997 taky skoro nikdo nevěřil, že do Koutů ještě někdy přijede vlak. V r. 2014 taky kdekdo nevěřil, že se do Koutů někdy bude jezdit v elektrické trakci.
Rekonstrukce povodní zničené trati je něco jiného než stavba tunelu ČHS. Nebýt obcí, trať by nebyla. Takže za rekonstrukci je třeba děkovat obcím údolím Desné, nikoliv státu, SŽ nebo jiné státní instituci, které nad zničenou tratí namalovali křížek. Argumentujete hloupě a neznale. Investorem tunelu svazek obcí nebude.
Stát je zadlužen až po uši a tyto miliardy nevypadají moc účelně…
Ono více výdajů státu nevypadá jako rozumná investice a přesto stát rozhazuje/vyhazuje peníze daňových poplatníků jako by se nechumelilo.
Výrazná podpora odlehlých regionů mi rozhodně jako neúčelně vynaložené peníze nepřipadají. Alespoň někdy mi přijde, že ta podpora místního rozvoje nejsou jen plané plky…
Navíc nutno vzít ohled na to, že dopravní stavba má delsí ekonomicky pozitivní vliv, než třeba jednorázové dávky komukoliv, třeba na kompenzaci utrpení při kovidu :-D.
Je tam výborná voda… tak si v Hanušovicích otevřete sodovkárnu* lokálního významu se 20 zaměstnanci.
A přijde demagog, že máte vozit po železnici, protože 100x větší Mattoni vlakem vozí přes celou republiku.
*) Zonku v Třebíči stále dělají, v Brně je k dostání jen někde. Srovnání velikosti firem skoro sedí.
Hanušovické studny už má zabrané pivovar. Zkus lepší příklad.
Podpora odlehlých regionů v době moderních technologií může spočívat i např. „jen“ v zajištění kvalitního (jak silou, tak stabilitou) internetového připojení.
Vše ostatní zajistí home-office.
(Mám teď zprostředkovánu zajímavou zkušenost z jednoho on-line školení do jedné pracovní činnosti na plném HO – z 20 lidí jsou 3 lidé z Teplicka/Mostecka, jedna z Krnova, jedna ze Žacléře; nikdo nemusí jezdit do Prahy/Olomouce/Hradce Králové či kam.)
A po dokončení se můžou kapacity přesunout do Vrbna a prokopat se do Zlatých Hor … 🙂
Spíše ze Zlatých Hor do Jindřichova
To by byla třetí etapa jesenického kutání
Neblbněte, co kdyby tam našli ložiska drahých kovů a někdo to chtěl těžit. V tu chvíli by se tam slétli (ano letadlem) profesionální aktivisté z celého světa a začali by protestovat proti těžbě materiálů na výrobu elektromobility.
Ta ložiska tam pořád jsou a je to jedno z mála míst v ČR, kde lze ještě o budoucí těžbě uvažovat.
Ten kraj je dnes zasvěcený turismu. O kutání čehokoliv tam dost lidí nestojí právě proto.
Pokud jde o Zlaté Hory, moc jistý bych si tím nebyl. To, že bylo ložisko odepsáno, ještě neznamená, že se někdy nemůže vrátit do bilance a znovu otevřít. Koneckonců geologický průzkum stále probíhá. A ve Zlatých Horách je určitě větší než malé množství lidí, kteří by znovuotevření přivítali nebo by aspoň neprotestovali.
Ne nikdy se to znovu otevírat nebude, a abyste pochopil, že to nikdo nechce, na to si zajeďte do Zlatých Hor sám osobně.
Všichni jsou blbí, akorát PeDazOl je letadlo. (A kromě toho by večer neusnul, kdyby neměl poslední slovo.)
Kdybych 30 let nebydlel na jesenicku a region neznal jako svoje boty a často tam dnes nejezdil kvákal bych hlouposti jako vy. 🙂 Ahoj přijďte zas.
Byl by k dispozici větší detail uvažované stavby? Delka tunelu, uvažované rychlosti v jednotlivých úsecích (v současnosti je od Šumperka dal až na výjimky max 60), případně info, zda se uvažuje o částečném zdvojkolejneni?
Délka může být tak cca 15 km – přímo z Loučné do Jeseníku pod Keprníkem ?
6 – 7 km.
Nechci sem dávat odkazy, aby mi to nespadlo do schvalování. Dají se vygůglit informace už z roku 2000 a následujících, kde jsou uvedené podrobnosti. Taky si zkuste najít heslo Lesostavby. Firma už neexistuje, ale byla první, kdo přišel s konkrétním návrhem na realizaci.
Tunel má ústit v Koutech u chaty U Pelikána a v Bělé u chaty Eduard.
„ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků.“ – Jakou logikou zpusobi zeleznicni tunel narust automobilove dopravy?
Možná dočasně během stavby toho tunelu bude jezdit stavební technika po silnici, ale to by po dostavbě skončilo – tak daleko ale ochránci nevidí.
Nauč se číst všechny odstavce než napíšeš komentář.
A není to tak, že původně se tam uvažovalo se silničním tunelem, kdežto teď o železničním?
Tunel má být kombinovaný.
Nevím, proč ty mínusy. Původní studie Lesostaveb z let 1998 – 2004 navrhla kombinovaný tunel. Tato varianta je pořád ve hře. Ať je to jak chce, tak kombinovaný tunel by měl kratší návratnost než kterákoli jednoúčelová alternativa. Ale je zbytečné spekulovat, snad kraj tu aktuální studii zveřejní.
No nevím, auta a vlak v jednom tubusu, to by byl zabezpečovácký oříšek. Tramvaj … jenže tramvaj má daleko lepší brzdy než manipulační vlak s vozy různě loženými a brzdou v G.
Určitě by nešlo o jeden tubus.
Ten tunel zůstane na papíře, netřeba se proto vzrušovat.
Kdybych si měl vsadit, co zůstane na papíře a měl na výběr ze dvou možností – nový jaderný blok nebo tunel pod ČHS, určitě bych si nevsadil na ten tunel.
Můžete v klidu vsadit na obojí.
To se týká silniční varianty
Tak proc to je v dnesnim clanku?
Protože se to tam píše v kontextu s dříve uvažováném silničním tunelu? Co myslite?
V článku je to napsáno – první varianta / 90 ´ roky / byla pouze silniční s dopady na žp, tato varianta je pouze železniční
Ve studii Lesostaveb z r. 1998 byla i kombinovaná varianta.
původní ano ale tahle varianta je pouze železnice
Všichni kromě medvěda pochopili, že tato výhrada se týkala automobilového tunelu…
Asi, jako v případě pražské Jeremenkovy argumentovali proti tramvaji od Zlíchova nárůstem automobilového provozu. 🙂 Šlo jim totiž patrně o vlastní nerušené užívání aut včetně parkování.
Kdo dělal tu územní studii? Nějak se v tom přestávám orientovat… Tunel pod Červenohorským sedlem za 19 miliard na vylidněné Jesenicko je ekonomicky návratný, ale tunel pod Ještědem na hustěji osídlené a větší Liberecko léta ekonomicky nevycházel. Že by nějaký nový svěží vítr v projektování? 🤔
Že se tomu ještě divíte. Holt funkce RND na začátku výpočtu hodila u Jeseníku vyšší číslo než u Liberce 🤷
Tak kraj nezadával tu studii proto, aby všem, které by ani nenapadlo o něčem takovém uvažovat, ukázal, že se to opravdu nevyplatí 🙂
Nedělám si iluze o práci s relevantními daty, ale přece jenom je třeba zohlednit i to, co přinese tunel oproti stávajícímu stavu, tj. jak se vyčíslí ty přínosy. Zatímco z Turnova do Liberce už vede dálnice i jakás takás železnice, ze Šumperka do Jeseníka máme akorát klikatou nebezpečnou silnici, plus železnici velkou oklikou překonávající rychlostí 40 km/h vedlejší sedlo.
A z toho plynou úplně jiné časové úspory jak v osobní, tak v nákladní dopravě, což se samozřejmě zohledňuje v ekonomickém hodnocení.
Železnice se dá zrychlit. Na její trase je to samé, za čím vede železnice třeba ve Švýcarsku.
Pro nákladní dopravu, která v dnešní době likvidace vleček je tam zanedbatelná, stačí trať přes Ramzovou, případně Glucholazy.
Kudy by asi šla po vyjetí z tunelu? Jedině někde výš nad vesnicemi, tudíž pro ně a vůbec osobní dopravu málo atraktivní.
Stačí z 19 miliard dát dvě na zrychlení a dráty tratě přes hory a bude to mít větší užitek i se zbytkem na F 35.
Něco jiného by bylo, kdyby řvali Poláci, že tam chtějí hodinový takt do Olomouce.
Což je sci-fi.
Vy jste asi nestudoval techniku a neabsolvoval žádná laboratorní měření. Jinak byste věděl, co je univerzální Rákosníkův proměnný koeficient. Je to číslo, kterým je třeba vynásobit hodnotu změřenou, abychom získali hodnotu správnou/požadovanou. Autoři územní studie nejspíše techniku vystudovali!
Protože mají hodně postřelené náklady, které reálně budou třeba 2x větší.
Zmínka o případné modernizaci přes Ramzovou – to by mě zajímalo čeho by se tam dalo dosáhnout.
Ničeho zásadního. Je to stejně jako porovnávat Semmering basis tunel s panoramatickou trati nad nim.
Lepšího toho, k čemu slouží dnes. Obsluha regionu s turistickým potenciálem.
TEŽ také není VRT.
V životě se nepodaří vykoupit trasu v obcích podél řeky Bělé. V Jeseníku nevidím smysluplné napojení na stávající trať.
Jediné, co je reálnější, prodloužení tratě pod sjezdovky a na druhé dráty pres Ramzovou.
Poláci o toto spojení zájem nemají.
Tak vykupovat netřeba, dle nových zákonů bude jednodušší vyvlastnění.
Tím ale netvrdím, že s tunelem souhlasím. Přijde mi to v tomto případě zbytečné fakt nevěřím na návratnost investice.
Na to zapomeňte, že budete něco vyvlastňovat aniž byste se před tím pokoušel dohodnout se na prodeji.
Nejdříve pokus o dohodu o vykoupení, nebude-li zájem, tak vyvlastnění.
Chybí jen nepatrná drobnost. Peníze na tuto stavbu, která je v prioritách dopravních staveb ČR na krásném, asi 1500.místě důležitosti.
Ano, je v důležitosti až někde vespod. Je to totiž pouze studie, kterou si zadal OL kraj, zda má tunel vůbec smysl s nějakým tunelem počítat do budoucna.
Ta studie bude v šuplíku. Do doby než nastane vhodná doba na stavbu a samozřejmě až bude státní rozpočet ve stavu, kdy si takovou stavbu budeme moci dovolit, popřípadě do toho zasáhne vhodným dotačních titulem EU.
Dokázal bych si toto představit jako ucelenou stavbu kapacitní dvoukolejné železnice ze Zábřehu na Moravě až někde k Vratislavi. Což zapadá do dotačních titulů ve stylu Propojení zemí EU a Přeshraniční spolupráce apod.
Tyhle megaprojekty se nepodařilo realizovat ani ve zlatém věku budování železnic. Teď už to nehrozí ani omylem.
Porovnejte to s významem kapacitní dvojkolejné železnice Ústí nad Labem – Drážďany nebo Mladá Boleslav – Liberec – Žitava – Zhořelec.
Však píše, „je v důležitosti až někde vespod.“
Předpokládám, že téma se bude pravidelně vytahovat vždy před volbami (je jedno, která partaj) a skutek utek…
Ano v Olomouckém kraji se tak děje zcela pravidelně a je to až směšné, jak se v ČR dají vyhrávat volby na stavbách vzdušných zámků místo reálných výsledků, ale to je spíš o inteligenci voličů…
Stačí nekupovat deset stíhaček, které stejně půjdou za pár let do šrotu, ten tunel by byl na sto – dvě stě let.
Při čtení vašeho příspěvku mi naskočil díl z Jistě pane premiére. „Pane premiére, vydáváte peníze na zbraně zatímco kultura je podfinancována.“ „Při napadení nepřítelem bychom se těžko ubránili představením Jindřicha VIII.“
Těch deset stíhaček nás stejně neubrání, to už nemusíme mít rovnou žádné, stejný efekt 😉
Pán je demagog 🙂 Nicméně, debatu o tom, jak funguje NATO, jehož jsme součástí, tu raději vést nebudeme. Cítím, že by to bylo zbytečné.
Takže navrhujete nekoupit stíhaček deset, ale rovnu dvacet, ano, pane demagogu?
Finové i jich pořídili dvakrát tolik při poloviční populaci a zvládají provozovat i železnice. Kromě toho stíhačka nejde za pár let do šrotu, při údržbě a modernizaci vám vydrží klidně 30 let, však F-16 stále používá přes 20 států.
Rozdíl mezi zdejším státem a Finskem spočívá ve dvou věcech: 1. Finové se po rozpadu SSSR a ztrátě sovětských trhů kolektivně zamysleli a dohodli se, které průmyslové obory a navazující služby (především školství a vzdělávání) chtějí dlouhodobě rozvíjet a z vládních pozic podporovat. Co pamatuju, tak od r. 1992 (kdy byla ve Finsku 25% nezaměstnanost a nejvyšší sebevražednost v Evropě) se Finové své strategie důsledně drží. 2. Ve Finsku neexistuje tendence každé nové vlády zrušit a zadupat do země opatření a rozhodnutí minulé vlády jenom proto, že „to vymysleli tamti, takže to logicky stojí za hovno; my vymyslíme něco lepšího,… Číst vice »
Těch rozdílů je víc, ale ty dva klíčové jste uvedl správně. Možná by se daly ještě zobecnit: Ve Finsku si žádná partaj nemyslí, že ví všechno nejlépe a hlavně že toho ví víc, než všichni dohromady, protože všichni ostatní jsou přece hlupáci a nepřátelé.
Místo hloupých příspěvků mimo téma si jděte raději něco přeleštit.
19 mld rozpočítáme na kolik let výstavby ?
Na dobu výstavby rozpocitame i všechny daleko důležitější stavby v součtu za stovky miliard.
Nic lepšího nemáš?