Železniční trať jako solární elektrárna. V Německu začalo testování fotovoltaických panelů na pražcích
Německý rychlovlak na trati, která vyrábí sama elektřinu. Vizualizace: Bankset Energy
Podle autorů projektu by při délce železniční sítě v Německu mohly panely na pražcích pokrýt výkon pěti jaderných elektráren.
Tunel na granty. Nic jiného. Poslední roky jsou jich desítky každý měsíc… https://www.youtube.com/watch?v=gmYVyp_gB_o
Určitě to zvedne škody při mimořádných udalostech. Pak podbijeni pražců či jiná údržba bude komplikovanější.
Umístění je prostě v achylove pate.
Naopak umístit je na střechy nástupišt(místo trávy), na protihlukové stěny proč ne ale do kolejiště….
Pak za zmínku stojí když jejich výkon bude kolisat, co to udělá se zabezpečovacím zařízením. Indukce může být svině.
Všechny ty grýndýl-líbivé projekty nádraží s trávou na střeše nedávají smysl. Jestli má někde být FVE, tak tam. A také na zastřešení nástupišť a těch P+R a podobných parkovišť, co se malují s těmi úžasnými stromky, co na nich nad auty sedají a nejen sedají ptáci.
Hlavně v zimě.
Tak na silnici už se vyzkoušelo, že tudy cesta nevede, teď se to ještě ověří na pražcích. Nebyl on ten Cimrman nakonec přece jen němec?
na si;nici po tom jezdite, na prazcich nikoliv… v tom je trochu rozdil
No neříkejte mi, že takový pražec je vibrací prostý.
Ja mel na mysli poskozeni oterem od kol…
A v jinem prispevku tu pisi, ze se to spise hodi na PJD nez na sterkove loze… nebo na PHS nez na trat…
Trochu me desi spis ta udrzba a myti panelu…
Zajímavé. A kolik vyrobí panel v zimě při -15 Celsia zavátý sněhem ? V noci dodají prd a elektronika na obsluhu se bude muset temperovat (z čeho)a lítající kamení rozbije část panelů . Vydrží to rozvodná síť ?
V Německu kromě Bavorska moc nesněží. Bydlel jsem několik let v Porýní a -15 stupňů jsem tam nikdy nezažil. I u nás je v nížinách taková teplota maximálně tak týden v roce.
Proto je to „studie“. Aby se odpovědělo na takové otázky.
Já bych rád věřil, že testující má propočítáno co propočítat šlo (učinnost panelu udávaná výrobcem × kolik světla dopadne, spotřeba řídící elektroniky atd…) a výsledek reálného testu bude někde blízko odhadu.
Pokud výsledek testu bude daleko pod odhadem, z příčin které lze dneska předvídat, dovolil bych si to označit za pojeb na investora.
Pokud výsledek předčí odhad, bude to dobře.
Pokud výsledek bude blízko odhadu, beru to jako ok. 🙂
Účinnost panelů se snižující se teplotou roste, což ovšem nic nemění na to, že celý koncept je naprostá blbost…
A když nebude svítit, tak se nepojede, jak jednoduché !
Nápad je to zajímavý, nicméně…. kolik tyto panely vyrobí energie v zimě , až bude kolejiště zapadané sněhem ? Jaké jiné zdroje se přes zimu aktivují ? Fotovoltaika jako doplněk , proč ne ? Ale stavět na tomto nějakou hlavní cestu… je nesmysl. Aby to mělo nějaký smysl, tak by tento systém musel být doplněn nějakým dalším systémem jak tuto energii skladovat i několik měsíců.. respektive přes léto vyrobit a přes zimu spotřebovávat…
Zajímalo by mě kde konkrétně to v tom Německu testují. Konkrétní trať a nějaký zákl. parametry. Ne foto s dvěma panely na dvou pražcích a voltmetr vedle. Zde článek r. 2018, že to má být 1000km:
https://www.pv-magazine.com/2018/10/10/bankset-energy-announces-gw-scale-plans-for-solar-railways-the-world-over/
Prostě nějak vyhodnotit ty ambice na instalaci gigawattů solární fotovoltaiky na železničních pražcích po celém světě a porovnat to s realitou.
Ještě nějaké odkazy:
http://www.bankset.com/
https://uk.linkedin.com/in/patrick-buri-80793531
Nemáme těch slepých uliček v poslední době nějak moc?
Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly dobré. Zjistilo se totiž, že by po těch kolejích nesmely jezdit vůbec žádné vlaky.
A nebylo by jednodušší a levnější postavit těch pět jaderných elektráren?
Nebo je spíš nevypínat a nebourat. Při správné údržbě by elektrárny, které teď vypínají mohly ještě desítky let sloužit (u těch nejnovějších mluvíme třeba i o 50 letech). Říkal jsem si ze si to teď rozmyslí s tím co se děje ve světě, ale ne, jen se víc zatvrdili do svého zeleného fanatismu…
Prej do nich už nemaj palivo, to se musí objednávat asi 2 roky dopředu, což nikdo neudělal, a tak jim teď ani nic jiného nezbývá, než je vypnout… 🙁
Palivo pro zdejší JE: Dukovany – smluvně zajištěno v Rusku (Rosatom/TVEL) do konce životnosti JEDU, t.č. je na místě fyzicky zásoba do r. 2025. Temelín – smlouva s ruským dodavatelem končí v r. 2024, na toto období už mají i navezenou zásobu na místě, od r. 2024 má dodávat konsorcium Westinghouse/Framatome s výhledem zatím na dalších 15 let; Westinghouse už do JETE 10 let (2004-2014) dodával, ale skončilo to technologickým průserem s následným ohrožením jaderné bezpečnosti, proto se přešlo ke TVEL. Jenom bych rád podotkl, že TVEL je státní podnik, protože v Rusku úplně všechno, co jakkoli souvisí s jadernými… Číst vice »
ja bych jenom podotkl, ze ,inule vlady vse co se tyka JE prodal vcetne podilu na vyzkumu ruskym firmam, resp. ruskemu statu… od skody JE, pres MSA, po dalsi strojarske firmy…
…což je nejlepším důkazem „kvality“ zdejších politiků.
Ale čemu se divím, kvalita politiků odpovídá kvalitě občanů.
Temelín může jet na westinghouse a taky pojede.
Jestli byly problémy z let 2004-2014 vyřešeny, tak nepochybně ano. Jestli vyřešeny nebyly, tak to dopředu stejně nikdo veřejně nepřizná.
Westinghouse si to minule s ruskou technikou představoval jak M 131.1 válku, teď už mají tedy zkušenosti…
Doufejme.
Muzete ten „technologicky pruser“ a „ohrozeni jaderne bezpecnosti“ nejak odzdrojovat? Podle Melckeho protokolu mame napr.povinnost informovat Rakousko, nemelo by tedy byt slozite dohledat detaily, ale mne se to nepodarilo.
„Prej do nich už nemaj palivo, to se musí objednávat asi 2 roky dopředu, což nikdo neudělal, a tak jim teď ani nic jiného nezbývá, než je vypnout…“
Zdroj?
Postavit 5 jaderek nebude ani levnější ani jednodušší ani rychlejší, to si musíme přiznat.
Ne, ale jaderky vydrží minimálně tak 5x déle a budou mít plný výkon i v noci a v zimě.
Ty astronomické částky by bylo jednodušší rozdělit lidem, ať se starají sami. 400 miliard rozděleno mezi 10 miliónů je 40 tisíc na osobu, tj. 160 000 na průměrnou rodinu; například ve 20bytovém činžáku už je to přes 3 milióny, za to by byl ostrovní systém nezávislý na fosilních palivech, ČEZských sítích i na počasí, o Rusku ani nemluvě.
Rozhodně by za tu cenu bylo mnohem méně energie. Částečně se to ale takhle stejně řešit musí, nemůžeme mít všechno z jaderek.
Kolik energie se vyrobí jen proto, aby se následně vypustila pánubohu do oken?
Ty částky by se samozřejmě musely využít i na zajištění úspor. Potenciál úspor v Čechii zdaleka není využitý. Kdyby se využíval na 100%, ruský plyn bychom k vytápění bytů a veřejných budov vůbec nepotřebovali. V nulenergetických domech se i v těch nejtužších zimách topí nanejvýš 2-3 týdny ročně.
Nejlevnější energie je ta, která se nemusí vyrobit a spotřebovat.
Ano, pokud se někdy materializují. Nicméně to snad nebrání rozvíjet i FVE?
Ale nevypnout 5 jaderek, respektive znovu je zapnout, určitě levnější, jednodušší i rychlejší je.
Částečně. Staré jaderky mají určitou životnost a k prodloužení bývají nutné velké investice, které se neplánovaly a neprovádějí se. Ne vždy to jde (ta zařízení holt mají nějakou životnost, některé části nejde vyměnit a provozovat je déle je prostě riziko). Odborný personál už bude fuč. Zapínat JE od stolu je nesmysl.
U Dukovan prodloužení životnosti bylo za 20 mld CZK a další investice do 2047 budou stát asi 55 mld.
Zatím ještě ani jedna z JE na celém světě nebyla za celou historii mírového využití jádra postavena v plánovaném termínu ani za plánované peníze; rozpočty na jejich výstavbu byly běžně dvoj- i vícenásobně překračovány.
(Zdroj: https://oenergetice.cz/nazory/k-otazce-vystavby-noveho-jaderneho-bloku-dukovanech)
Tak asi jako každá jiná stavba o složitosti větší, než psí bouda.
Ale prdlajs…
Tak dejme tomu o složitosti nádraží nebo letiště ve městech velikosti Berlína nebo Vídně.
Pro Němce předpokládám ano. I pro nás, ale jen v případě, že by ta stavba byla dobře rozložená po celé období jejich životnosti. Proud z JE je totiž levný, ale prvotní investice je hodně velká, takže najednou to jednoduše nejde. Takže pro hysterické grýndýl&UA období se to tak úplně nehodí. Budem rádi, když postavíme tu náhradu přestárlých Dukovan a kdyby se tak podařilo hned poté rozjet stavbu další…
Já tvrdím, že se tady už nikdy nepostaví žádný jaderný blok. Možná se rozestaví, ale nikdy nebude dokončen.
Je to teoreticky zajímavý nápad, prakticky však nevyužitelný (při dnešních technologiích, kvalitě výrobků, morálních vlastnostech lidstva, …)
A co údržba, každý FVE park potřebuje údržbu. Tu shoří konektor, tu odejděte celý panel, porad se kole toho neco děje, i když ne tak často jak si odpůrci OZE myslí, ale ne zas tak málo jak by si ekojehoviste přáli.
Jo to bylo zajímavé. Výluka trati kvůli poruše elektrárny by se asi cestujícím a přepravcům nelíbila.
Proč to nedat raději na střechy nádraží, místo PHS?
na PHS to nice u vadit nebude, jsou sice podel trati, ale vetsinou bezp. daleko… na prazcich nevim, otazkou je, jak je to s cistenim… kazdopadne na regionalku to neni idealni, spise na VRT…
A my stavime obri plochy parkovist u trati,… ale k veci, pokud to da v Nemecku az 5 elektraren, tak to neni spatny napad, uvidime jak dopadnou testy… Myslim si, ze ale neni problem ani u nas vyuzit trate, predevsim nadrazni budovy, PHS ev. ochrane valy k polozeni FV panelu… taktez lze vyuzivat rekuperaci k ziskani el. energie. Nemyslim si, ze by na tom mela stat ekonomika, coz si hned nekteri mysli, ale jako doplnujici zdroj el. energie je to dobra vec, lze tak usetrit celkem dost energie. Mame celkem hustou zel. sit, ale i tak nejvhodnejsi jsou trate VRT… Číst vice »
takže nás čeká přestavba nesmrtelných béček na vakuové záchody?😆
Spíš myslím že problém bude všudypřítomná rez. Stačí se podívat na štěrk – vždy za nějakou dobu změní barvu z modré na rezavou. Nedovedu si představit že by ty panely někdo přelešťoval aby tam ta rez nebyla…
Čeká nás pokračování „přestavby“ Béček na pantery nebo raději štádlery aj.
V kolejišti je spousta rezavé vody a od ní všechno dostane časem rezavý povlak. Vidím problémy s čistotou panelů. K tomu ještě výkaly ze záchodů ve vagonech. Ano, stále jsou takové v provozu
Myšlenka umístit solární panely na pražce je velmi zajímavá. Panely by se však musely pravidelně čistit. U nás by se však nejspíš rozkradly.
v nemecku nemaji ani kadibudky, ani rezavy svincik ze spalkovych brzd. ale i tak je napad dost hovadina.
I na VRT? 😃
VRT s hnojníkem, proč ne 😀 a tlakotěsné budou dveře od WC.
A místo „ve stanici nelze“ tam bude cedule „v tunelu nelze“. 😀
Od vlaku budou panely špinavé, takže i méně účinné. Navíc koleje budou stínit, slunce totiž ráno a večer a v zimě svítí pod malým úhlem. Sníh z toho nesjede. Nehledě na možnost krádeže.
Kdyžtak už udělat konstrukci nad koleje a panely dát nad trolejové vedení.
Lepší by bylo zastřešit solárními panely nástupiště atd.
Čakám na „busted“ video od Thunderf00ta.
Zas tu kdekdo vymýšlí, proč to nejde/nepůjde… Kdybyste tak radši svůj intelektuální potenciál věnovali vymýšlení, co a jak půjde.
Prověření možnosti, zda daný záměr není úplně hloupý je součástí poctivého vymýšlení, co a jak půjde. Samozřejmě, že konverzace o chybách druhých může mít i méně ušlechtilé pohnutky.
Jenže u nás se vždycky ještě před začátkem takového prověřování seběhne chumel těch, kdo bez znalosti věci nebo jejího poctivého prověření křičí, že to nebo ono nejde…
Stačí základy matematiky, aby bylo jasné, že tohle je přinejlepším neefektivní…
Tak jakým matematických postupem jste k svému závěru došel?
Optimální sklon solárního panelu je mezi 35° a 45°.
cos(35°) = 0,82
cos(45°) = 0,71
Tzn. už jen položením panelu na zem klesne jeho výkon o 18% až 29%.
Tady to máte i s grafikou:
https://youtu.be/K3ftXinT4jI?t=680
Máte pravdu, pokud se použiji konvenční panely, to znamená monokrystal nebo polykrystaly, ale amorfum tohle nevadí, v zime jsou schopné i vyrabet s 1-2cm sněhu pokud je slunečné počasí.
A dál?
20 mld. eur ročně na oze dotacích za dvacet let magořiny s tzv. energiewende a s emisemi CO2 jsou pořád tam, kde byli.
Lepší než osazovat panely na pražce (u pevné jízdní dráhy si to tak nějak představit dovedu lépe než u štěrkového lože), mi přijde lepší osázet panely v rámci dráhy střechy budov, zastřešení nástupišť,…
…což platí úplně obecně. Dnes už existují i průhledné FV fólie do oken. Je vcelku jedno, že mají zatím nízkou účinnost; využitelných ploch je tolik, že by to nebylo až tak na škodu, a technický vývoj ji rychle zvyšuje. Pro začátek bych např. zavedl povinnost využít pro FV všech ploch – střech, fasád, oken – na stávajících veřejných (nejen státních, ale i obecních atd.) budovách a v dalším kroku bych nevydal ani jedno stavební povolení pro novou stavbu bez zahrnutí takového využití jejich ploch do projektu. Což by ale zároveň chtělo zcela změnit podmínky (zákony, technické normy, výkupní tarify…) ,… Číst vice »
To jdete poněkud s křížkem po funuse. Novostavba už tu fotovoltaiku mít musí.
A kromě toho existují i jiné technilogie pro výrobu elektřiny, které produkují minimální množství odpadu, jen … někomu vadí recyklace použitého paliva.
Vy uz jste nekdy demontoval a ekologicky zlikvidoval reaktor a technologii JE? To fakt nebude jen „minimalni mnozstvi odpadu“…
A ty už jsi likvidoval bordel po oze parodiích na elektrárny? A ano, to fakt nebude jen „minimální množství odpadu“.
Ja prece nikde nepisu, ze to bude minimalni mnozstvi…
Tak jistý rozdíl tu je… Například to nebude zářit desítky tisíc let… Před 30 000 lety si naši předci a neandertálci navzájem rozbíjeli hlavy kamennými sekerami. Jak bude vypadat lidstvo za 30 000 let? Například tak, že u táborových ohňů si budou naši potomci – budou-li ještě nějací – předávat formou recitace posvátných textů informaci, do které jeskyně je zakázaný vstup, protože kdo tam strčí hlavu, toho božstvo potrestá smrtelnou nemocí? Zatím to vypadá tak, že po naší generaci zbudou na Zemi akorát vyrabované zdroje a stovky miliónů tun (nejen jaderného, samozřejmě) odpadu. A až se budou potomci ptát, na… Číst vice »
Většina toho tzv.vyhoreleho paliva jde buď znovu zpracovat nebo použít v jiném typu reaktiru. Němci už měli provoznjbprototyp. Zavrelj ho
Pročpak ho zavřeli? Nemohly za tím být ekonomické důvody?
Technické, jaderně-bezpečnostní, ekologické. Takový provoz do Evropy vůbec nepatří.
Jasně a co patří do Evropy? Vše si dovezeme od Číňanů a Rusů? To th už je/bylo…
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Mno%C5%BEiv%C3%BD_reaktor
Nechce se mi hledat, proč to zavreli, point ale je, že to je technicky řesitelné. A všude možně to vyresili
Rozhodně je rozumnější dávat prachy a úsilí do tohoto než fve nesmysly, když nemáme vyřešeno skladování energie. Pokud by ho měli vyřešené, pak jsme někde jinde.
Ano, jediný současný komerční blok má být uzavřen za dva roky. Tahle technologie je v současnosti mrtvá.
Důvod je jasný. Je to jaderná technologie, takže „fuj“. Stejně nerozumné jako ze stejného důvodu odstoupit od fúze.
Tohle jsou pohádky. Přepracování jaderného paliva je drahé a nebezpečné (plutonium je velice jedovaté a vhodné pro jaderné zbraně) zatímco výroba nového paliva a skladování odpadu vychází mnohem levněji. Zároveň nikdo nechce na svém území zpracovávat jaderný odpad jiných zemí.
A fúze je zajímavá pro základní výzkum, ale pro energetiku nesmysl. I kdyby se někdy vyřešilo, jak dlouhodobě získávat více energie, než do toho vložíme, a jak ji převést na elektřinu, celé zařízení bude řádově dražší, složitější na stavbu, dobu výstavby, provoz a personál než jakákoli JE, takže se nikdy nevyplatí je stavět.
Leda tak teoreticky. Ve skutečnosti jsou evropské fabriky Sellafield/Windscale (GB) a La Hague (F) jeden kolosální jaderně-bezpečnostní i ekologický průser. Sellafield se kromě toho postupně utlumuje a Francouzi se svoje technologie snaží vymístit do Číny, ale to probíhá asi jako čínské investice v ČR – velké sliby, úsměvy na kamery a nulový výsledek.
Ok, jaké máte jiné řešení?
Žádné…protože žádné jiné funkční není. U OZE máte problém regulaci a skladování. Obtížné resitelne. Spolu se silenymi externalitami a nutnosti mnohé tyhle nápady dotovat.
Žádné, což je pro mě dostatečný důvod, proč jsem proti jaderné energii. Externality jaderné energie jsou mnohem rozsáhlejší a dlouhodobější než u kteréhokoli OZE.
A jste si jistý, že jsou pořád rozsáhlejší, i když započítáte ten uran, co předtím ležel v dole?
Nerozumím otázce.
Mohl byste se prosím trochu rozepsat o šílených externalitách a zvláště dotacích v jaderném průmyslu? Případně vlivu JE na centralizaci a monopolizaci energetiky a jejím vlivu na domácí politiku. Něco mi říká, že to bude rozsáhlé téma.
Možná jsem zaspal dobu, ale rád se nechám dovzdělat. Která novostavba? Který zákon/vyhláška/norma to přikazuje? Předem děkuji za informaci.
Nemusi.
Jen drobne dotazy
ad a)co bude až zajde slunce
ad b) co bude stát ne instalace ale kabeláž řízení atd, po Ital to někdo?
Máte pravdu, ale narazíte na to, že každý systém potřebuje údržbu a servis, tu shoří konektor, tu odejde panel, střídač…. a náhle se stávají spatne přístupné plochy pastí. Vím o čem mluvim, dělal jsem v servisu pro SMA AG cca 5 let a dokonalé mě to vyléčilo z iluzí. Lepší je z hlediska servisu a údržby střecha obchoďáku než jeho fasáda.
Ano. I využití střech je zatím minimální, takže je čím začít. Než budou všechny střechy vyrábět elektřinu, technologie se zase dál vyvinou.
jojo, na operne zdi, naspy atd. ploch ma draha hafo a rada z nich bude i na jih.
Tady není potřeba vymýšlet proč to nepůjde. To je už dávno dokázáno praxí. Už to zkoušeli na cyklostezce, na chodníku, na silnici… Vždy jen vyhozený peníze. Ale jsou z toho pěkné fotky politiků, jak to otevírají 😀
Občas se do toho obuje třeba Dave Jones na kanálu EEVBlog. Odborně popíše a vysvětlí jak takový solární zázrak dopadne a později….. se k tomu třeba vrátí, když to tak dopadne 😁 Zatím to nefungovalo nikde.
Nemusíme za každou cenu zjišťovat že vydechováním cigaretového kouře do vody nevznikne zlato… Od toho máme mozek aby se dalo zhodnotit co je nesmysl už v principu a nemusely se vyhazovat miliardy oknem…
Jak dlouho by to na těch kolejích u nás vydrželo, než by panely zmizely?
U nás dlouho. Ti co kradou by nevěděli co s tím a ti ostatní nekradou.
Ať už je to blbost, nebo ne, u nás by to být nemohlo, protože panely by musely být pod neustálým dohledem. Jsou umístěny příliš nízko a opálených hbitých prstíků je hrozně moc.
A při každém podbíjení demontovat a znova namotnovat. To jsou náklady navíc a někdo těm lidem za takovou práci bude muset zaplatit.
Na střeše nad perónem ty panely pochopím a byl bych i pro. Ale tohle mi přijde jako hurá akce, podrž mi pivo.
A byla z toho zlata z olympiády…. Takze
Takových skvělých nápadů už totiž prošlo spousty. Zatím ticho po pěšině ikdyž HE3DA měla potenciál převrátit svět naruby jak první iPhone a kdysi dávno Ford model T. Zatím nejsou vidět ani ty brambory.
Víte, proč už dávno není Německo montovna jako my? Protože je tam méně zpátečníků a víc zapalenych lidí do vědy, testování a pokusů…
Ano, začíná nám chybět technická třída, nebudeme mít maturitu z matematiky, ale na každý prd 5 filosofů. Tedy filosofové jsou třeba, nikoli však tisíce rychlokvašek.
Zjevně žádnýho filozofa neznáte. 😀
Pane Benesi, lepší mít absolventa filosofie (jakkoliv většina studentů těchto fakult s filisofii nemá nic společného, spíš s filologie) než mizerneho absolventa techniky, co to nechce dělat, nebaví ho to a nejde mu to.
Ano, je smutné, že nikdo nechce jít na techniku, ale taková je realita.
Řekl bych, ze to taky trochu bude tím, že poměr náročnost studia vs. Plat nebude asi příliš zajímavý… kamarád byl konstruktér hydrauliky, léta (cca 15-20) praxe, a měl méně než já po 5 letech od ukončení ekonomky…
Aha, tak proto jsou energeticky v háji, protože nejsou zpátečníci.
Zpátečník je ten, kdo je proti revoluci. Jen je těžké určit, proti které.
Takovou blbost může navrhnout jen student filozofické fakulty nebo gender blbís
Já absolutně nechápu, proč autoři projektu věnovali svůj čas tak dlouho všem přípravám a výzkumům, když se stačilo zeptat českejch pepíků tady v diskusi. Hned by věděli, že to nemají dělat, že to nepůjde a že jsou to vlastně studenti z fildy 😀
Jestliže výsledkem je množství elektřiny udané v megawattech na kilometr, tak je krajně podezřelé, co tím přesně mysleli.
Trvalý výkon 100 kW na kilometr délky a cca 1 m šírky je naprosto mimo. Instalovaný výkon by zhruba odpovídal, ale instalovaný výkon není vyrobená energie. Natož aby se vyrovená energie udávala v jednotkách výkonu a nikoliv v jednotkách množství.
Objem nádrže je 5 litrů za sekundu. Výkon čerpadla 30 m krychlových. Velmi odborné…
Tak mě připadalo celkem jasné, že jde o instalovaný výkon, než jste to zpochybnil.
Dlouhodobý vývoj energetiky v Německu ukazuje, že právě energetiku tam vede spolek odborníků umiverzity třetího věku s doktorátem vysoké školy života.
Moudrost prý přichází s věkem. Tam třetí věk přišel sám a místo moudrosti předhodil ideologii.
Mírně mimo téma: Protijaderní aktivisté z řad Zelených se aktuálně můžou opupínkovat z toho, že JE byly zařazeny mezi udržitelné zdroje a zemní plyn jako udržitelný na přechodnou dobu.
a proto vyrabeji 50% obnovitelne, u nas 5%
A Francie pouhých 10 %. Přesto má 4x menší emise CO2 než Německo a není závislá na ruském plynu.
Emise nejsou jen z energetiky.
Porovnáváme emise z energetiky.
Vážně do toho chcete započítávat i metan ze dna rybníka?
Bingo. Nebo také zásah potopena.
Jen škoda, že jsme si ten náš uran za šílených ekologických škod vyrabovali jako dárek pro SSSR
Tak jestli má JE skutečně nižší emise na celý životní cyklus než FVE, tak není divu.
50% to bylo v roce 2020, loni jen 45%, protože málo foukalo. Z toho polovina je od pobřežních větrných elektráren, kterých mi postavíme asi tak 0.
A to do těch 50% počítají i spalování biomasy.
Kde jste sebral těch 5%? To tam asi nebudete mít OZE jako biomasu, bioplyn…
No to jsem si také myslel a již rok očekávám blackout a ono nic. Takže asi soudruzi moc chyb neudělali. Ano občas jsou šílené přetoky přes naši síť a občas jim něco prodáme (milý příjem státního rozpočtu z dividendy ČEZ), ale jinak to tam funguje. Byť za cenu omezování některých výrob, několika tarifů na proud…
No soudruzi z NDR .. é tedy ze SRN hlavně před lety plánovali, že přechod na oze parodie na elektrárny povede ke snížení emisí CO2, decentralizaci a snížení cen elektřiny. A výsledek. S CO2 jsou tam kde byli, decentralizovali tak, že všechnu výrobu mají na centralizovanou na pobřeží a nejsou sto vyrobenou elektřinu dopravovat na jih, kde je nejvíc průmyslu a nejvíc spotřeby a samozřejmě ceny elekřiny vystřelily na dvojnásobek.
„…nejsou sto vyrobenou elektřinu dopravovat na jih…“
Jak to že ne? Dopravují ji i přes naše území.
Už abychom byli Spojené státy evropské. Tohle je přesně příklad situace, kdy jsou hranice na škodu.
Dokud je síť rozdělená (existuje ČEPS) ať jsou rozumné ceny za transfer a infrastrukturníci na kladné nule.
S tím by se dalo souhlasit. Otázka je, proč musí mít ČEPS formu akciovky.
Pochybuju, že jsou na tom tak špatně jako ty.
Autory podobných vypoctu bývají především studenti ekonomických fakult.
Přijde mi, že nikdo v Německu nikdy neviděl pražec. Já jen, že ten štěrk na obrázku byl před pár lety světle šedý. Nebo budeme mít čistící vozy s rotačními kartáči jako na modelovém kolejišti 😀 ?
Úprimne mi to príde rovnaká blbosť ako keď pred pár rokmi francúzska firma testovala povrch cesty, ktorý mal slúžiť ako solárny panel. Po pár rokoch a minutých pár miliónoch eur sa preukázalo, že je to úplná blbosť, napriek tomu, že odborníci nato poukazovali už od začiatku.
Ale ako nástroj vysávania eurofondov to bude dobré…
Souhlas. Jenže taková německá VRTka má využití vlaky 60 vteřin z hodiny 🙂 Tedy deset vlaků o délce 400 metrů při rychlosti 240 km/h.
Něco takového je na silnici nedosažitelné, stejně jako to, že u železnice po panelech nejezdíte, na rozdíl od silnice.
No, az toho budou plne strechy domu a tovaren tak budiz, ale koleje – prach, mour z brzdovych desticek, spalku, jizni plochy, snich, vibrace,kameni, podbijeni – takhle blbe misto by me nikdy nenapadlo… Asi jsem jiz star a malo odvazny…
A teprve, až to opravdu bude poslední střecha, tak do té doby budeme spokojeně sedět a točit mlýnek a říkat si: nedejbože, aby i ten poslední to udělal. Museli bychom se zvednout a začít zase něco dělat…
A když pominu funkčnost, jak dlouho to na pražcích vydrží, než to některé akční osoby odmontují a odnesou?
A k čemu by to komu bylo?
To spíše budou děti testovat, co na to řekne kámen…
Proč ta britská firma nezkouší tento úžasný koncept nejprve v Británii? Nemůže to být tím, že němci jsou ochotní se zničit a platit za kdejaký gríndýl nesmysl? Nevím, ptám se.
Už I Němci začínají z toho zeleného snu lehce procitat. Jinak, proč DE a proč ne UK? Odpovědi by mohly být hodiny průměrného slunečního svitu, které v Británii rozhodně nejsou vyšší, než v Německu.
Zajímavá myšlenka. Jen zvědavý na výsledky.
Bude to skoro stejný propadák jako několik předchozích projektů solárních cest, cyklostezek a chodníků.
Nevím nevím po svršku toho litá šrouby kusy brzd kameni tu něco z wc, kus srnky a hlavně olej z vlaku.
Tak proto se asi zkouší, jak to bude v reálu fungovat, že ano.
Tušíte někdo, jak dlouhý je interval mezi stupni údržby tratě, na které by bylo nutno panely a vodiče demontovat? Podbíjení například.
Oni tam chodí také pochůzkáři. To je jako zruší? Nebo budou štrádovat po panelech. Divím se, proč sem takový článek o nesmyslu byl vložen.
Pochůzkáři na VRT? Jako fakt ne, Růžo.
Oni Němci mají jen VRT? Jako fakt? Jsem si nevšiml.
No, oni jsou Němci na o dost vyšší úrovni. A mycí kartáč pod MUVkou si taky dovedu představit.
Já moc ne. Teda ne takový, co by myl FV pražce a nerozhazoval štěrk. Také si ho neumím představit na zatížených tratích, asi to nepojede zrovna stovkou.
Jestli to bude na pevné dráze vysokorychlostních tratí, tak štěrk a bobky můžeme vynechat. Taky doufám, že z těch nových rychlovlaků toho moc cestou neodpadává….
Jednou z jednoho modernizovaneho vrtulniku jedne z armad NATO upadl nekde u Brna i kulomet.
No a jednou se dvě nemodernizovane stíhačky varšavske smlouvy kdesi u Brna i srazily. (Tuším že u ketkovic a byly to miGy 15)
VR vlakům kulomety moc často neupadávají.
U nás neproveditelné. Vlaky stále se záchodem, který končí trubkou pod vagónem. To by musela být vyčleněná četa, která by z toho ty krtky uklízela.
Zase na druhou stranu s četností výluk by byla jedna kolej vždy nedotčená. Takže u nás by to vyšlo půl na půl.
Mycí kartáč na MUVce je myslím plně představitelný.
No a co na to podbíječky?
Tak, jak to je na vizualizaci to asi podbíječkám vadit moc nebude. Jenom se po jejich průjezdu budou muset panely umýt. Horší to bude s doplňováním štěrku a s PUŠLením…
Jsem pro každý Watt z větrníku nebo fotovoltaiky. Každý Watt takovéto energie totiž znamená o dolar míň pro Rusy a turbany. Ale jděte už někam s tím nesmyslným porovnáním – že prý výkon 3 jaderných elektráren.
Jaderka jede ve dne v noci, v zimě v létě. Tyhle pražce budou mít špičkový výkon tak 9 hodin v létě a 2 v zimě a ještě nesmí být zataženo. Nepočítaje v to čekání vlaku před návěstidlem :-).
Mě se ten nápad líbí. Když si představím německé VRT s pevnou jízdní dráhou, tak by tam mohla být i souvislá řada panelů o šířce 1 metr, pak na kilometru takovéto nezastíněné plochy to dává 200 kWp, tedy 200 MWh ročně. 400 metrů dlouhý vlak při rychlosti 240 km/h ten panel přejede za 6 vteřin, to nestihne ani zaznamenat a stane se to tak 10 x do hodiny. Nečistoty na takových tratích taky nejsou zásadním problémem. Otázkou je, co by to udělalo s kabelem LZB, nicméně i Němci přecházejí na ETCS L2.
Jedna věc je elektřinu vyrobit, ale nesmí se zapomenout, že tu energii je nutné někde uložit, když se ihned nespotřebuje.
Mě by zajímalo, jak to mají vymyšleno. To každých 100m mají baterie. Nebo rovnou měnič a posílají střidavý proud do troleje?
P.S. Proč cca 100m? Stejnosměrný proud má velké ztráty.
Ne, přenos proudu má nízkou účinnost. Je fuk jestli = nebo ~. Proto je výhodnější zvýšit napětí třeba až 1500 V, to je pořád „napětí nízké“.
Jestli jeden pražec má 15 V, tak je to 100 pražců v sérii na jeden blok…
Celé je to blbost po všech stránkách.
Můžete s tím napájet zabezpečovací zařízení … Někde v zahraničí lze vidět solární panel u návěstidel …
Stejnosmerny proud ma ztraty umerne cinnemu odporu. Stridavemu proudu vzdoruje jeste odpor reaktivni . Vysledkem je tzv impedance , a ta je vyssi nez odpor cinny . Z toho je zrejme ze by to mohlo byti opacne. Eliminace ztrat je v prenosovych soustavach reseny vysokym napetim . Vysoke napeti = maly proud = male ztraty. I stejnosmerny napeti je mozne vest v hodnotach kilovoltů. Ovsem pak nastava potiz s jevem , ktery koresponduje s nizkymi teplotami. Bezny panel vyrobi pri -20 c o cca 15% vetsi napeti nez pri 20c kladnych. To je hodnota , se kterou se musi pocitat… Číst vice »
Temelín dodává 15 TWh, tedy 15.000.000 MWh. Což je jako hypotetických 75000 kilometrů trati. Běžných, u dvojkolejky polovina a hrubým odhadem 20000 km v případě panelů i mezi kolejemi. Německo má 40.000 tratí.
Takže těch 5 jaderek v titulku je značně nadsazených.
Asi není problém když to zastíní vlak, ale mrak – co jim naskočí potom jako záložní zdroj?
On to může být problém i když to zastíní vlak. Solární panely zapojené v sérii prudce ztrácí výkon, pokud je zastíněna byť i jen malá část. S trochou nadsázky na dočasné vyřazení kilometrového pole může stačit i MUVka…
Těžko by někoho napadlo dávat 1 km panelů na jeden sériový obvod, aby MUVka mohla výrazně omezit celý úsek.
ad J.K: Naskočí jim to, co jim jindy naskočí v noci, pravděpodobně vodní či plynová elektrárna.
Ad Kocurek: přepočítávání údajů na cokoliv zpravidla novinářům moc nejde nebo si zvolí něco, co vypadá zajímavě…
A tak podle instalovaného výkonu stačí 20 000 km tratí, podle výroby opravdu těch vašich 75 000 km, což není reálné ani v Německu 🙂
Vodní elektrárna vyrovná možná denní diagram zatížení, ne to že se zatáhne na týden nebo prostě svítí málo (zima).
Tedy ke každé takovéto instalaci si představme velkou plynovou elektránu která to hlavně táhne, a k tomu cca 10% objemu energie dovyrobí tenhle blázinec…
Co už nechat tu plynovku vyrobit 100%, asi by to mělo menší ekologickou stopu. ( Panely by se nevyrobily a netahaly z Číny, rozvodná síť a regulace jen kvůli nim…)
„Co už nechat tu plynovku vyrobit 100%, asi by to mělo menší ekologickou stopu.“
To je právě to, že nemělo…
Ono jde hlavně u ukázání toho měřítka, což jsem uznávám napsal trochu nešťastně.
U samostatného solárního pražce stačí dostatečně zastínit jeden ze samotných článků a výkon celého pražce se výrazně sníží a je jedno, že je zastíněna třeba jen desetina jeho celkové plochy.
Také záleží jakou sério-paralelní kombinaci zvolili s ohledem na dosažení potřebného napětí, proudů, složitosti zapojení a počtu měničů pro daný úsek. Podle toho bude i vycházet „citlivost“ celé instalace na nečistoty a samotný provoz.
No, když zastíníte panel na pár vteřin, tak to ani nepozná. A hlavně na rozdíl od silnice je železniční dopravní cesta prakticky neustále prázdná, zkuste si to spočítat. Na staniční koleje to nikdo dávat nebude…
Zadna sestava ,( krom opravdu malych) neni pouze seriova. .
Zajímavá myšlenka, v tuzemsku by se TO mohlo vyzkoušet na ŽZO ve Velimi …
Velim je odborně vysoce hodnocená. Tam asi cestou slepých uliček nepůjdou 😉
To by u nas bylo na hovno…
Ne, hovna by byly na tom. 😄
Takže ani ve stanici ani za jízdy.
U nás je toho na hovno víc.